20.5.1973

muistoja vain

Nuoremmille pyöräilijöille varmaan voi osalle tuntua oudolta otsikon päivämäärä. Paikkana oli Monza ja "paroni" menehtyi silloin. Hänen muistoa kunnoittaen...

10

2351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hondisti

      Liekö ollut joku saman tasoinen kaatuilija kuin Mika Kallio? Ikävä kyllä silloin ei moisesta koheltamisesta selvinnyt huonojen varusteiden ja ratojen turvattomuuden takia niin vähällä kuin nykyisin.

      • Turo--Inkeri

        taas kerran, minkälaisia saatanan urpoja täällä suomi24:ssä on. Sanooko nimi Jarno Saarinen sinulle mitään? Ja jos ei sano, niin voin kertoa, että yleissivistyksessäsi on suunnilleen Aasian kokoluokkaa oleva aukko. Takaisin koulunpenkille, natiainen!


      • Jarno muistoissa

        ???? mitä helvettiä. Liekkö tämä kaveri joku 90 luvun puolelta vai peräti 2000 luvun puolelta.... jessus. Jarno saarinen on suomen kautta aikain menestynein RR kuljettaja. Koheltamisesta? oliko se jarnon koheltamista että radalla oli öljyä. Vai se että sai jalkatapista päähänsä?


      • Turo--Inkeri
        Jarno muistoissa kirjoitti:

        ???? mitä helvettiä. Liekkö tämä kaveri joku 90 luvun puolelta vai peräti 2000 luvun puolelta.... jessus. Jarno saarinen on suomen kautta aikain menestynein RR kuljettaja. Koheltamisesta? oliko se jarnon koheltamista että radalla oli öljyä. Vai se että sai jalkatapista päähänsä?

        missä ei vaadita sisäänkirjautumista, jotta voi kirjoittaa, viihtyy aina nuo kaikista pahvipäisimmät tapaukset.

        Ja tällaisessa asiassa, mikä kysyisi edes jonkinlaisia yleistiedon alkeita, ei tosiaankaan edes kovin kummoisia, sen valitettavasti näkee selvästi, minkälaisia aivan uskomattomia taukkeja täällä onkaan "keskustelemassa". Pää täynnä kusta ja sahajauhoa, mutta silti hirveästi mielipiteitä joka asiasta.


    • Turo--Inkeri

      joka muuten selostaa nykyisin motogp-kisoja telkkarissa, ja on vuosikymmenet seurannut lajia, näytti minulle kerran kuvia siitä kohtalokkaasta Curva Grandesta. Ne olivat siltä ajalta, ei tosin juuri tuolta päivältä (onneksi).

      Siinä ei ulkokurvin puolella ollut kuin ehkä metrin verran "turva-aluetta", ja sitten oli paksut kaiteet. Nykyisin tuommoisessa pitäisi olla kymmeniä metrejä leveät turva-alueet. Ei mikään ihme, että tuohon aikaan tuli pahaa jälkeä kaatuessa.

      Silti todella ikävää, että nuoren kaverin elämä ja ura katkesi noin (ja kuolihan siinä samassa onnettomuudessa toinenkin kuljettaja, Renzo Pasolini). Moni on varmasti miettinyt, mitä Jarno olisikaan voinut vielä saavuttaa ajajana. Varmaan aika paljon.

    • Reiman

      35 vuotta on kulunut tuosta järkyttävästä iltapäivästä, kun avasin televisioruudun alkuillan uutiset nähdäkseni: Heti uutisten aluksi kuvaruudulle tuli Jarno Saarisen kasvokuva mustin surureunoin varustettuna. Tuntui että sydän pysähtyi rinnassa.

      Olen varmasti tutkinut kaiken mahdollisen materiaalin vuosien varrella tuosta onnettomuudesta. Kuvani tapahtumista poikkeaa siitä, mitä aluksi tiedotettiin öljyläikkään ajosta:

      Kaksipuolikkaiden lähtöä edelsi kolmepuolikkaiden kisa. Lähdössä Walter Villan tehdas-Benelli vuoti öljyä, Villa tuli sen vuoksi varikollekin. Tallipäällikkö kuitenkin patisti Villan takaisin radalle hakemaan tarjolla olleet jäännöspisteet öljyvuodosta huolimatta.

      Huomatkaa, että kukaan kolmepuolikkaiden lähdössä EI kaatunut radalla olleeseen öljyyn.

      Benellin väki kertoi myöhemmin, että koneen noin 2,5 litrasn öljymäärästä oli lähdön loputtua jäljellä noin litra.
      Jos puuttuvan 1,5- 2 litraa öljyä valuttaa Mondan noin 5 km pituiselle radalle, sitä ei riitä mihinkään kohtaan suurta määrää. Vaikka öljy olisi valunut katteista radalle nimenomaan kallistuksissa, tuota puuttuvaa öljymäärää olisi vaikea edes löytää radalta! Puhumattakaan että hyrrävoimien pystyssä pitämä pyörä siihen kaatuisi.

      Syy onnettomuuteen onkin Renzo Pasolinin Harley-Davidsonissa.

      Renzon pyörä ei ollut osoittautunut ilmajäähdytteisenä tarpeeksi nopeaksi uusille vesi-Yamahoille vuoden 1973 alussa. Siksi kauden aikana siihen jouduttiin nopeasti kehittämään vesijäähdytteiset kannet. Pyörän viritysastetta saatiin nostettua, mutta ilmeni paha luotettavuusongelma: männät pyrkivät leikkaamaan kiinni.

      Nopeaa apua tehdas haki mm. Yamahan kilpurin männistä. Tehdas-Aermacci oli siis Monzassa varustettu kilpailevan merkin männillä! ( Asiasta ei siksi ymmärrettävästi haluttu pitää turhaa meteliä).

      Kun Pasolinin Aermacchi-HarleyDavidsonin toinen mäntä leikkasi kiinni heti lähdön jälkeisessä Curva Grandessa, Jarno oli Yamahallaan noin metrin päässä Renzon takapyörästä ohitusta valmistellen.

      Jälkikäteen silminnäkijät kertoivat, kuinka Renzon pyörä kääntyi yhtäkkiä poikittain hetkeä ennen onnettomuutta. Tämä johtui luultavasti siitä, että Jarno ajoi hänen takapyöräänsä.

      Siitä eteenpäin tapahtumat muistuttavat kaavaa, joka nähtiin alkukauden 2008 GP250 kilpailussa, kun johtoasemassa ollut Bautista ja Simoncelli ajoivat yhteen Bautistan Aprilian leikattua kiinni.

      Jarno linkoutui korkealle ilmaan highsiderilla ja tipahti keskelle rataa. Hän ennätti vielä pyrkiä pystyyn, mutta takaa tullut Chas Mortimer osui Jarnoa suoraan päähän. Jarnon kypärä pirstaloitui ja eräs Suomen kaikkien aikojen suurimmista urheilijoista oli lopullisesti poissa.

      Jarnoa yhä muistaen. RIP.

    • olisevaan

      Italiassa muuten pyörii vieläkin Jarno Saarinen fan club.

      http://www.motoclubjarnosaarinen.com/

      Kuka sitten ymmärtää italiaa, on toinen asia.

      Voi kai todeta, että traaginen kuolema teki legendan miehestä, joka ei kerennyt saavuttaa kaikkea, mitä olisi voinut saavuttaa. Enkä tarkoita, että tämä yhtään vähentäisi kyseisen henkilön arvostettavuutta.

      Kuinkas monessa eri luokassa Saarinen kilpaili samaan aikaan yhden kauden aikana? Kolmessa? Ja ajeli kaikissa voittoja. Ajat oli erilaiset.

      • daytonademon

        Daytonan kisan voittohan tuli muistaakseni alimittaisella 350 kuutioisella viissatasten joukossa


    • Renzoa

      Hetken hiljaisuus myös samassa onnettomuudessa kuolleen italialaisen Renzo Pasolinin muistolle.

    • Cuue

      Jarno Saarinen tulee olemaan ikuisesti Suomen paras moottoripyöräilijä sillä juuri hän voitti ensimmäisenä suomalaisena maailmanmestaruuden ja sitä ei kukaan hänen jälkiään seuraava voi ylittää.
      Ilman hänen esimerkkiään ei olisi nykyisiäkään tähdenalkuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe