Alan kesäharjoittelijan palkka

epävarma..

Pääsisin muutamaksi kuukaudeksi kesäharjoittelijaksi erääseen ohjelmistotaloon, jossa voisi olla hyvät mahdollisuudet jatkaa syksyllä sitten kunnolla. Pääsisin ensimmäistä kertaa lähelle opiskelemaani alaa, olen opiskellut nyt kaksi vuotta tietojenkäsittelyä. Hieman vain mietityttää palkkaus koska saisin kuukaudessa palkkaa 750 euroa. Melko pieneltä kuulostaa jopa harjoittelijalle, ja mieleen tulee onko tuo edes aivan laillinen palkka. Ilmeisesti melkein täyttä päivää tekisin.

Muuten on siis unelmatyöpaikka mutta tuntuu että meneekö sitä orjatyövoimaksi kun täyttä päivää tekemällä tienaisi todellakin noin vähän.. Mitä mieltä väki täällä on?

Jos varmasti saisin jatkaa kunnolla syksyllä niin mielestäni kolme kuukautta ei olisi mahdotonta. Mutta ei ole aivan varmaan saanko jatkaa niin hiukan mietityttää.

12

8767

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta en ole sinä

Eli jos olisin sinä niin menisin. IT-alalla kesätyöt on aina kiven alla, koska alalla kesäheebojen palkkaus on todella vaikeaa. Opintojen jälkeen on iso plussa kuitenkin ja kuten itse sanoit, voisi syksyllä olla hommia tiedossa. Tuo 750 on todellakin orjatyövoimaa, joten ainakin sapuskat kannattaa siihen päälle puhua. Eipä tuosta toisaalta verojakaan taida juuri mennä...

• ..............................

Tietojenkäsittelyn opiskelijoiden harjoittelupalkat ovat vähän korkeampia, ainakin pk-seudulla. Lupaukset jatkamisesta ovat vain lupauksia, joten jos luotat ja päätät tehdä tän kesän ja saat jatkoja, palkkaa voit hyvästä syystä pyytää sitten paremmin tai vaihtaa paikkaa. Tosin tiedän vain opintojen loppuvaiheessa (lopputyö sekä pari hassua kurssia jäljellä) olevien harjoittelupalkoista. Jos tarjolla on hyvää kokemusta ja oppia, joista on hyötyä sekä opinnoissa että suuntautumisessa, itse ainakin joustaisin palkassa, juuri tämän lyhyen aikaa.

• ......................

Harjoittelijapalkka voi olla mitä tahansa välillä 0-X. Kun itse opiskelin (kokonaista vuosi sitten valmistuin), harjoittelupaikan ja kesätyöpaikan ero oli siinä, että harjoitteluun haettiin mahdollisimman pätevää opiskelijaa tekemään työtä ilmaiseksi. Kesätyöstä maksettiin.

Tuo harjoittelutyö hyvin usein on täsmälleen samaa työtä, jota hommassa vakituinen työntekijä tekee. Parhaimmillaan työnantaja repii hyvät voitot ilman palkkakuluja.

Palkaton harjoittelu on hyvä asia, jos siellä saa OPPIA, mikä tarkoittaa, että tulostavoitteita/-paineita ei aseteta, mikä usein ei ole tilanne...

Huono puoli tietysti on, että rahaa ei tule yhtikäs mistään, paitsi pankista lainaa. Jos laina on käytetty, voi saada toimeentulotukea, ehkä. Itse olin yhden kesän työttömänä kun en yksinkertaisesti yhtikäs mistään saanut töitä. Se oli kyllä tuskaa kun ei pennin pyörylää tippunut mistään. Lainaahan en ottanut.

Harjoittelupaikan saaminen IT-alalla on käsittämättömän vaikeaa opiskeluaikana nykyään. Silti se vaaditaan, että valmistuu. Onneksi tätä vaatimusta on löyhennetty reilusti, ja täysin syystä. Välittömästi valmistumisen jälkeen alkaa päästä työhaastatteluihin, jota ei opiskeluaikana kyllä pahemmin tapahtunut...

• Loppuvaiheen opiskelija

Itsellä ei ole juuri onnistanut harjoittelupaikan suhteen. Meitä valmistunee tarpeeseen nähden liikaa. Harjoittelijaltakin odotetaan, että hän olisi ammattilainen. Työpaikat eivät halua, ehdi panostaa harjoittelijan neuvomiseen.
        Itse olen harjoitellut kutakuinkin tuonsuuruisella korvauksella ja sattuu olemaan opintolainoja ym. ennestään maksettavana! Kyllä opinnoissa edistymiselle kannattaa panna painoa. Siis jos tulet tuolla rahalla joteskin toimeen, ota ihmeessä tuo paikka, ennenkuin joku muu sen vie!

• epävarma..
        Loppuvaiheen opiskelija kirjoitti:

Itsellä ei ole juuri onnistanut harjoittelupaikan suhteen. Meitä valmistunee tarpeeseen nähden liikaa. Harjoittelijaltakin odotetaan, että hän olisi ammattilainen. Työpaikat eivät halua, ehdi panostaa harjoittelijan neuvomiseen.
        Itse olen harjoitellut kutakuinkin tuonsuuruisella korvauksella ja sattuu olemaan opintolainoja ym. ennestään maksettavana! Kyllä opinnoissa edistymiselle kannattaa panna painoa. Siis jos tulet tuolla rahalla joteskin toimeen, ota ihmeessä tuo paikka, ennenkuin joku muu sen vie!

Harjoittelu ei siis liity mitenkään opintoihini, eli en saa siitä mitään opintopisteitä vaan ihan muuten vain menisin kesätöihin harjoittelijan nimikkeellä. Mutta saan siitä tietysti hyvää kokemusta ja aionkin todennäköisesti mennä. Kyllä sitä kolme kuukautta vähemmällä pärjää kun kuitenkin arvokasta kokemusta saa.

• llaaiittoonn

Tämä kuulostaa olevan lähellä sitä kun pizzalähetti sai kaksi euroa tunnilta, kun toimitti omalla mopolla pizzoja ja maksoi vielä bensatkin itse.

Tuo palkka on lain vastainen. Suomessa minimipalkat määräytyvät työehtosopimusten mukaan. Suunnittelu-/kehitystehtävissä (esim. ohjelmointi, atk-, sovellus- ja systeemisuunnittelu ja asiantuntijatehtävät) minimipalkka on 1.1.2008 alkaen on 1946 euroa/kk. Harjoittelijalle voidaan maksaa 85% tuosta ja kesäharjoittelijalle 75%. Tuon perusteella minimipalkkasi normaalilla 7,5 tunnin työajalla on 1459,50 euroa kuukaudessa. Vähimmäispalkkoja korotetaan 1.6.2008 lukien 3,5 prosentilla. Pienemmästä palkasta ette voi sopia, sellainen kohta työsopimuksessa olisi laiton. Kuuden tunnin päivittäisellä työajallakin palkan pitäisi menneä jonnekkin 1100-1200 suuruusluokkaan. Lisäksi sinullehan kertyyn myös lomaa, joka jää pitämättä ja täytyy maksaa rahana.

Lisätietoja tietoalan työehtosopimuksesta
      http://www.tietoala.fi/

Voit myös kysäistä neuvoa Kesäduunari-infosta
      http://www.sak.fi/suomi/tyossa.jsp?location1=2&sl2=3&lang=fi&id=25881
      Tuolta sivulta löytyy myös linkki kesätyöntekijän muistilistaan.

En ottaisi tuota työtä vastaan. Käteen jäävä tulo ei olisi juuri koululaisten tonnityötä enempää.

• Harjoittelupaikkaa vailla

opiskelijan valmistumista! Ay-aktiivi ei kannata olla opiskeluvaiheessa!

• ja laillisuutta
        Harjoittelupaikkaa vailla kirjoitti:

opiskelijan valmistumista! Ay-aktiivi ei kannata olla opiskeluvaiheessa!

Ei tässä ole kysymys ay-aktiivisuudesta vaan oikeudenmukaisesta kohtelusta ja lain noudattamisesta.

Epäoikeudnmukaisuus palkkauksessa voi aiheuttaa monelaisia ongelmia: työntekijä kokee itsensä väärin kodelluksi ja hyväksikäytetyksi, jos työkaverit saa tietää alipalkkauksesta he kokevat jonkun yrittävän epäsuorasti heikentää heidän palkkaustaan jne.

• ........

Saat työkokemusta. Vaikka lomittisit jonkun toisen, niin et kai kuvittele saavasi yhtä paljon valmista aikaan kuin hän.

Sitä paitsi syksyllä sinulla on koulutusta vastaavaa kokemusta, mahdollinen osapäivähomma ja suurempi mahdollisuus päästä muuallekin hommiin.

• HR-työntekijä

Sovellettava työehtosopimus määrittelee harjoittelijan palkat, esim. ERTO:n TES sivu 11.

• halibatsuibaa..
      • oukkidoukki

Aika karmiva tuo youtube video! :D

Onkos kenelläkään tietoa mikä on kesä-harjoittelijan palkka/korvaus osuuspankissa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1558
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      26
      1099
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1064
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      855
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe