GTA 4

"alaikäiselle"?

GTA 4 konsolipelissä on 18v ikäraja. 15v haluaa kuitenkin sen ostaa kun kaikilla kavereilla on ja omalla työllä ansainnut. Minkälaista sisältöä siinä on ja oletteko noita ikärajoja noudattaneet? Ainakin mitä Googlella löysin tietoja niin 18v vaikuttaa aika korkealta rajalta.

66

2211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkjölkj

      ja sitä tulee noudattaa.

      • Pelata

        Peleissä olevat ikärajat ovat suosituksia! Leffoissa ne ovat ehdottomia ikärajoja.
        Päättele siitä.


      • Kyllä..
        Pelata kirjoitti:

        Peleissä olevat ikärajat ovat suosituksia! Leffoissa ne ovat ehdottomia ikärajoja.
        Päättele siitä.

        ne on ihan samoja lakisääteisiä rajoja niin peleissä kuin elokuvissakin. Kumpiakaan ei myydä lapsille, jotka ovat ikärajaa nuorempia. Ja typeriä ovat vanhemmat, jotka ostavat ne lapsille sitten heidän puolestaan.


      • mafianmies
        Kyllä.. kirjoitti:

        ne on ihan samoja lakisääteisiä rajoja niin peleissä kuin elokuvissakin. Kumpiakaan ei myydä lapsille, jotka ovat ikärajaa nuorempia. Ja typeriä ovat vanhemmat, jotka ostavat ne lapsille sitten heidän puolestaan.

        mitennii typeriä just järkevämpiä kun ostaa sä ookki semmonen joka ei saa pelata kun k3 pelejä että pidä pääs kii ei tommosia mamareita täälä sivustolla kaivata


      • Turpa kiihhlbpnllfudto

        Turpa kiinni! ! Se on vain peli ja saatanan hyvä sellainen.


    • sisältö

      on tappamista, hakkaamista, potkimista, ryöstämistä ja huorissa käyntiä hienolla grafiikalla. Yeah!

      • haista paska

        vittu ole hiljaa


      • hhh9

        Valitettavasti...


      • samaa mieltä
        hhh9 kirjoitti:

        Valitettavasti...

        nii i


    • SaskiaG

      K 18 pelin hankkiminen sitä nuoremmalle on laissa kiellettyä.
      Enkä ole varma on tuollaisen pelin pelaaminen hyväksi sille täysi-ikäisellekkään...

      • mikään ei oo kielletty

        jos siitä lähetään nii lakia ei kiellämitään vaan kaikki on sallittu tietyistä jutuista on vaa säädetty rangaistus.
        Lue vaikka lakikirjaa vähä nii huomaat ei missää sanoto että se ja se on kielletty on vaa säädetty rangaistus jos nii tekee.

        kyllä k18 pelejä voi ostaa alaikäselle myyjätkin myy k18 pelin vaikka 7vuotiaalle jos vanhemmat on mukana siinä kassalla ku peli maksetaan eli vanhemmat on hyväksyny että lapsi saa sitä pelata.

        15vuotias voi kyllä ihan ite käydä pelin hankkimassa ilman vanhempia, ei ne niin tarkkoja oo että kysytään henkilö paperit ja ajokortti ennen ku ostaa, ei oo samaa menoo niiku alkossa.

        eikä noi k18 pelit oo vaarallisia, ittelle ei ainakaan oo mitää sivuvaikutuksia tullu ja jos on tullu nii ite en sitä ainakaan tiedä.


      • Pyyanna
        mikään ei oo kielletty kirjoitti:

        jos siitä lähetään nii lakia ei kiellämitään vaan kaikki on sallittu tietyistä jutuista on vaa säädetty rangaistus.
        Lue vaikka lakikirjaa vähä nii huomaat ei missää sanoto että se ja se on kielletty on vaa säädetty rangaistus jos nii tekee.

        kyllä k18 pelejä voi ostaa alaikäselle myyjätkin myy k18 pelin vaikka 7vuotiaalle jos vanhemmat on mukana siinä kassalla ku peli maksetaan eli vanhemmat on hyväksyny että lapsi saa sitä pelata.

        15vuotias voi kyllä ihan ite käydä pelin hankkimassa ilman vanhempia, ei ne niin tarkkoja oo että kysytään henkilö paperit ja ajokortti ennen ku ostaa, ei oo samaa menoo niiku alkossa.

        eikä noi k18 pelit oo vaarallisia, ittelle ei ainakaan oo mitää sivuvaikutuksia tullu ja jos on tullu nii ite en sitä ainakaan tiedä.

        Olen itse ollut pelejä myyvässä kaupassa töissä ja meille painotettiin kyllä työn alkaessa että K 18 peliä EI SAA myydä alaikäiselle VAIKKA vanhempi olisikin mukana.
        Ja henkilöpaperit tarkistin kyllä usealta alaikäiseltä joka yritti ostaa heiltä kielletyn pelin.


      • täässä
        Pyyanna kirjoitti:

        Olen itse ollut pelejä myyvässä kaupassa töissä ja meille painotettiin kyllä työn alkaessa että K 18 peliä EI SAA myydä alaikäiselle VAIKKA vanhempi olisikin mukana.
        Ja henkilöpaperit tarkistin kyllä usealta alaikäiseltä joka yritti ostaa heiltä kielletyn pelin.

        hei tässä on yks teppu toimii aina vain jos vanhemmat antaa luvan jos ostat 18k niin pyydä näin anna isälle tai äidille anna rahat isälle tai äitille ja käske niitä ostamaan jonkun pelin niin nemaksaa sen ja sitten ne antaasen sulle ja sinä pyännä pinä se turpaskii


      • 56$&^*^0?&)); ((

        SAATANAN LUTKA!! MUA VITUTTAA TOLLASET VITUN HUORAT, JOTKA VALITTAA JOSTAIN VITUN PELEISTÄ!! GTA IV ON PARAS PELI IKINÄ JA SASKIA G VOI PITÄÄ TURPANSA KIINNI!!!!!!!!)()()))()))


    • juttu..

      Samanlaista keskustelua on ollut jo ainakin 150 vuotta. 1800 luvulla ongelma oli rikos romaanit, joissa oli murhia ym. 1900 luvun juttu oli elokuvat ja 2000 luvulla pelit. Väkivaltaista käyttäytymistä aiheutta kuitenkin perheessä esiintyvä turvattomuus, alkoholismi, ym..

    • n17

      Neljätoista vuotiaana pelannu ensimmäisen kerran GTA:ta enkä ole mitenkään häiriintynyt tyttönen :) Juuri poikaystävä hankki koneellensa, jota tulee sitten kesällä pelattua :)

    • jeee.

      Ite kyllä oon pelannu k18 pelejä jo 10vuotiaana eikä niistä vielä oo mitään mielenterveydellisä ongelmia tullu eikä myöskään raaoista elokuvistakaan.

      miks sun poikas ei vaan käy ostaa sitä peliä kaupasta eikä kysyy sulta lupaa, kyllä ne myy pelikaupas niitä pelejä alaikäselle ainakin jos on vanhempi mukana.
      Iteltä ei oo vielä kertaakaa kukaa kysyny ikää että oonko tarpeeks vanha. oon vaan maksanu ja lähteny.

      • että ei

        Ihmeellisiä viestejä tässä ketjussa. Netistä poimin:
        "K-18-leima on laissa sitova, ja alemmat 7, 12 ja 16 vuoden ikärajat ovat vanhemmille suunnattuja suosituksia.Maarit Pietinen kertoo, että pelien myymisestä alaikäisille ei ole vielä tuomittu sakkoja, mutta elokuvien osalta sakkoja on jo langetettu. VET aikookin jatkaa koeostoja ensi vuonna. Luvattomaan K-18-pelien kauppaan aiotaan puuttua. "Otamme yhteyttä myymälöiden johtajiin. Seuraavalla kerralla otamme poliisin mukaan." FIGMA ja VET yrittävät kampanjoilla valistaa vanhempia siitä, ettei kaikkia pelejä ole tarkoitettu lapsille tai nuorille, vaan osa peleistä on suunnattu esimerkiksi kielenkäytön tai väkivallan vuoksi aikuisille. VET on opetusministeriön alainen virasto, joka tarkastaa pelien ikärajoja ja valvoo niiden noudattamista. Pelien ikärajoista on lisätietoa VET:n nettisivuilla."


      • AIKUINEN.
        että ei kirjoitti:

        Ihmeellisiä viestejä tässä ketjussa. Netistä poimin:
        "K-18-leima on laissa sitova, ja alemmat 7, 12 ja 16 vuoden ikärajat ovat vanhemmille suunnattuja suosituksia.Maarit Pietinen kertoo, että pelien myymisestä alaikäisille ei ole vielä tuomittu sakkoja, mutta elokuvien osalta sakkoja on jo langetettu. VET aikookin jatkaa koeostoja ensi vuonna. Luvattomaan K-18-pelien kauppaan aiotaan puuttua. "Otamme yhteyttä myymälöiden johtajiin. Seuraavalla kerralla otamme poliisin mukaan." FIGMA ja VET yrittävät kampanjoilla valistaa vanhempia siitä, ettei kaikkia pelejä ole tarkoitettu lapsille tai nuorille, vaan osa peleistä on suunnattu esimerkiksi kielenkäytön tai väkivallan vuoksi aikuisille. VET on opetusministeriön alainen virasto, joka tarkastaa pelien ikärajoja ja valvoo niiden noudattamista. Pelien ikärajoista on lisätietoa VET:n nettisivuilla."

        Mikä #%&? ihmeen VET? VET:ssä pelijen ikärajoja määrittelevät AIKUISET EIVÄT TODEN-NÄKÖISESTI OLE ITSE esim. LAPSENA/NUORENA PELANNUT K18 PELEJÄ. JOS JOKU AIKUINEN ON JÄÄNYT 80-LUVULLE TAI 90-LUVULLE, NIIN KANNATTAISI PÄIVITTÄÄ ITSENSÄ 2000-LUVULLE. PELIT JA K18 PELIT VAAN OVAT NYKYAIKAA, JOS ENNEN LEIKITTIIN KIVILLÄ JA KÄVYILLÄ, NIIN NYKYPÄIVÄNÄ PELATAAN PELEJÄ. K18 peleissä ei edes tapahdu mitään.

        ps. "Otamme yhteyttä myymälöiden johtajiin. Seuraavalla kerralla otamme poliisin mukaan."= poliisilla on vähän muutakin hommaa kuin ESTÄÄ NYKYAJANKEHITYSTÄ!

        YSTÄVÄLLISIN TERVEISIN AIKUINEN


      • kyllä joo

        nii mäki oon pelannu 9 vuotiaana


      • jaa4
        AIKUINEN. kirjoitti:

        Mikä #%&? ihmeen VET? VET:ssä pelijen ikärajoja määrittelevät AIKUISET EIVÄT TODEN-NÄKÖISESTI OLE ITSE esim. LAPSENA/NUORENA PELANNUT K18 PELEJÄ. JOS JOKU AIKUINEN ON JÄÄNYT 80-LUVULLE TAI 90-LUVULLE, NIIN KANNATTAISI PÄIVITTÄÄ ITSENSÄ 2000-LUVULLE. PELIT JA K18 PELIT VAAN OVAT NYKYAIKAA, JOS ENNEN LEIKITTIIN KIVILLÄ JA KÄVYILLÄ, NIIN NYKYPÄIVÄNÄ PELATAAN PELEJÄ. K18 peleissä ei edes tapahdu mitään.

        ps. "Otamme yhteyttä myymälöiden johtajiin. Seuraavalla kerralla otamme poliisin mukaan."= poliisilla on vähän muutakin hommaa kuin ESTÄÄ NYKYAJANKEHITYSTÄ!

        YSTÄVÄLLISIN TERVEISIN AIKUINEN

        Paitsi, että gta pelusarjassa on muunmuassa huumeita,alastomuutta,väkivaltaa,rasismia,kiroilua ja mitäkaikkea. Kyllä saat ostaa pojallesi tämän kunhan hän skippaa ne maturiteettiset tehtävät


      • mursumies
        että ei kirjoitti:

        Ihmeellisiä viestejä tässä ketjussa. Netistä poimin:
        "K-18-leima on laissa sitova, ja alemmat 7, 12 ja 16 vuoden ikärajat ovat vanhemmille suunnattuja suosituksia.Maarit Pietinen kertoo, että pelien myymisestä alaikäisille ei ole vielä tuomittu sakkoja, mutta elokuvien osalta sakkoja on jo langetettu. VET aikookin jatkaa koeostoja ensi vuonna. Luvattomaan K-18-pelien kauppaan aiotaan puuttua. "Otamme yhteyttä myymälöiden johtajiin. Seuraavalla kerralla otamme poliisin mukaan." FIGMA ja VET yrittävät kampanjoilla valistaa vanhempia siitä, ettei kaikkia pelejä ole tarkoitettu lapsille tai nuorille, vaan osa peleistä on suunnattu esimerkiksi kielenkäytön tai väkivallan vuoksi aikuisille. VET on opetusministeriön alainen virasto, joka tarkastaa pelien ikärajoja ja valvoo niiden noudattamista. Pelien ikärajoista on lisätietoa VET:n nettisivuilla."

        eiköhän alle 18 vuotias osaa jo kiroilla ilman että tarvitsee oppia sitä pelistä


    • ja kadu

      Terhi Tervashonka ja Jarno Elg...Petri Gerdt
      ja mikä oli tämä Jokelan ampuja.
      Sitäkö lapsellesi haluat.
      Osta se peli ja maksa ensinnäkin siitä sairaasta saastata jotakuinkin € 60:- Osallistu peliin ja katso mitä kaikkea siis todella sairasta tappamista siellä on.
      Herätkää kaikki Äidit ja isät.
      Niin ja seriffi, ei sensuuri poista Terhin, Petrin tekoja eikä mm Martti ja Elise Heinon tappajien säälimätöntä tappamista. Ne tappamiset on ja pysyy ja seriffi lietsoo tappamista kun poistaa tämän viestin, joka tapauksessa joku sen kerkiää lukemaan.
      Eläköön sananvapaus. Seuraavaksi paloittelen tämän palstan seriffin.

      • it's me again

        Jos lapsesi on mieleltään terve, ei yksikään peli sitä vahingoita. Eri asia ovat henkisesti jollakin tapaa häiriintyneet sekä pikkulapset, jotka eivät pelin siältöä ymmärrä. On totta että peli sisältää prostituutiota (nainen istuu päähenkilön sylissä vaatteet päällä ja auto heiluu) Tappamista (ei minua innosta, koska siitä ei pelissä ole kuin haittaa)

        itse olen 17, omistan pelin. En ole sen kummemmaksi muuttunut, vaikka en olekkaan sitä ''maagista'' 18-vuoden ikää saavuttanutkaan. Tiesitkö että Jokelan koulusurmaaja EI pelannut (vaikka niin luotettavat iltapäivälehdet toista väittävät)GTA IV -peliä on myyty enemmän kuin yhtäkään elokuvaa julkaisupäivänään, pelin omistaa yli 6miljoonaa ihmistä, eikä kukaan ole ampunut ketään.

        Mutta on laitonta ostaa k-18 peliä alaikäiselle... Lapsestasi tulee verenhimoinen tappaja, vaikka ostaisit pelin päivää ennen kuin hän täyttää 18. ;)


      • tietysti halutessaan
        it's me again kirjoitti:

        Jos lapsesi on mieleltään terve, ei yksikään peli sitä vahingoita. Eri asia ovat henkisesti jollakin tapaa häiriintyneet sekä pikkulapset, jotka eivät pelin siältöä ymmärrä. On totta että peli sisältää prostituutiota (nainen istuu päähenkilön sylissä vaatteet päällä ja auto heiluu) Tappamista (ei minua innosta, koska siitä ei pelissä ole kuin haittaa)

        itse olen 17, omistan pelin. En ole sen kummemmaksi muuttunut, vaikka en olekkaan sitä ''maagista'' 18-vuoden ikää saavuttanutkaan. Tiesitkö että Jokelan koulusurmaaja EI pelannut (vaikka niin luotettavat iltapäivälehdet toista väittävät)GTA IV -peliä on myyty enemmän kuin yhtäkään elokuvaa julkaisupäivänään, pelin omistaa yli 6miljoonaa ihmistä, eikä kukaan ole ampunut ketään.

        Mutta on laitonta ostaa k-18 peliä alaikäiselle... Lapsestasi tulee verenhimoinen tappaja, vaikka ostaisit pelin päivää ennen kuin hän täyttää 18. ;)

        Jokaisen itseäänkunnioittavan vanhemman tehtävä onkin opettaa lapset rikkomaan lakia, oli se laki mikä tahansa.


      • varo vaan itse

        Taidatpa olla itse tuolla mainitsemallasi pöpipää tiellä, sillä pelkästään viihde yksistään ei johda vielä mihinkään, vaan korkeintaan vaaraa esiintyy jos on jo valmiiksi hieman pöpi.


      • lcpbibö ö

        Älä saatana noin Vakavasti!! Kuka ostaa jollekin sekopäälle GTA IV tä ? Ei kukaan normaali voi saada vaikutteita PELISTÄ


    • .-.......

      Helsingin Sanomat uutisoi jokunen viikko sitten, että väkivaltaisista peleistä ei ole haittaa nuorille.
      Yhdysvaltalaisia lapsia ja nuoria oli istutettu GTA IV:n eteen, kenelläkään lapsista tai nuorista oltu todettu pelistä minkäänlaisia sivuoireita.

      Itse olen pelannut K18 pelejä 10-vuotiaasta saakka ja olen kyllä aivan normaali mies.
      Kannattaa siis ostaa pojalle se GTA IV, poikakin on silloin iloinen.

      • pojalle kaikenlaista

        Myös alkoholin ostaminen alaikäiselle on laissa kielletty, mutta kannattaa silti ostaa 10-vuotiaalle. Ei ne lainsäätäjät mitään kuitenkaan tiedä.


      • dasdas
        pojalle kaikenlaista kirjoitti:

        Myös alkoholin ostaminen alaikäiselle on laissa kielletty, mutta kannattaa silti ostaa 10-vuotiaalle. Ei ne lainsäätäjät mitään kuitenkaan tiedä.

        -Autio risteys jossa stop -merkki, pysähdytkö?
        -Lapsesi rippijuhlat ja haluaa maistaa kuohuviiniä, kiellätkö
        -Menet pyörällä kauppaan, laitatko kypärän päähän?
        -Sinun täytyy ylittää tie esim. mönkijällä, haetko autolla ja peräkärryllä mönkijän kyytiin?

        Noudatatko itse näitä kaikkia lakeja? Niitä löytyy useita kymmeniä vielä lisääkin.


      • AIKUINEN!

        KERRANKIN TOSIPUHETTA"!!!!!!!!!!!!!!!


    • Sitkeä sissi

      7vuotiaana alotin pelaa serkul k-18 pelei, mutsi ei kyl suostunu ostaa omii paitsi sitku olin 9 ni kinuin vaa ni lopult sit sain ja nyt oon 15 ja pelailen vieläki gta:ta

    • iv nuorille

      äsken luin ton äskösen tekstin niin hän puhuu asiaa ei niistä minkään laisia sivuoireita tule! ostakaa iv pojalle niin ovat ilosia eikä se maksakkaan paljon enään

    • 543

      Ikärajat riippuvat enemmänkin henkisestä iästä. Se onkin sitten ihan tapauskohtainen.

      • Pelit on pelattu

        Minä olen yli 50v ja pelaan GTA4 ja sen lisäosaa TBOGT:a todella paljon.
        Olen mm GTA4:ssä vienyt noin 20 peliä story completeen.

        Välillä aikani kuluksi etsiskelen pelin loputtomalta tuntuvasta pikkuseikkasisällöstä kaikenlaista uutta ja uutta. Käyskentelen pitkin kaupunkia ja ammun erityisesti juutalaisiksi pukeututeita ukkeleita, esim haulikolla parin metrin päästä, kivasti veri roiskahtaa.
        Sitten vaihdan rynnäkkökivääriin ja ampuilen tätä kaatunutta jo kuollutta judea silmittömästi ja katso aina vain veri lentää.

        Kaappaan avoauton ja toki tapan sen omistajan, ajan katuhuoran viereen otan sen kyytiin ajan sivulle jonnekin talon viereen, pelissä siis voin panna tämän huoran imemään, ja voin nussia sitä ja se maksaa 20, 50 tai 100 taalaa.

        Voin pesäpallomailalla hakata kenet tahansa kadulla kulkijan kuoliaaksi ja kuoltuaankin voin sitä hakata nätisti sen ruumis hytkyy ja liikkuu kun sitä hakkaan ja sanon hakatessani - siis pelihahmo Niko Belic sanoo,,: you probably stay down,,,do not get up...stay down . you want more... ja hutkiminen jatkuu niin kauan kun peliohjaimesta sitä suoritan.

        voin heitellä polttopulloja ihmisten päälle ja nauttia kun se siinä kiemurtelee liekkimeressä ja huutaa ennen kuolemaansa.

        MIKSEI MIKÄÄN TELKKARIN MOT, TAI A TUO KAIKKIEN KOTEIHIN ISIEN JA ÄITIEN NÄHTÄVÄKSI MITÄ GTA:SSA VOI SIIS TEHDÄ miten siinä voi siis todella hakata, potkia, viillellä veitsellä, ampua noin 10 eri aseella ketä vain, ilman minkäänlaista seuraamusta. Jos poliisi tulee niin pääset pakoon ja voit ampua poliisinkin ja silti päästä pakoon kun olet vähän aikaa treenannut.

        Kotien telkkariruutuihin parhaaseen katseluaikaan tuodaan kaikenlaisia homokeskusteluja ja turhanpäiväistä paskaa mutta tästä ei uskalleta puhua koska se on niin suurta bisnestä. Mistä suomi jäisi vaille kun se ekana maana maailmassa kieltäisi kaikki väkivaltapelit.


    • Tiukkis mutsi

      Meillä lapset saavat sensuriin jälkeen pelata hiukan yli oman iän olevia pelejä. Mutta K18 pelejä ja mitään missä tapetaan ihmisiä, ei meillä pelata.
      Esim Bad Bear peliä en suostunut ostamaan, koska se on ihan hirveä vaikka ne on pehmonalleja... Ne tekee kaikkia aivan kammottavia asioita niille toisille nalleille.. Ei käy.
      12-v poika jaksaa valittaa, mutta ei auta. Säännöt on nämä ja en myöskään hyväksy, että kavereilla pelataan K18 pelejä.
      Kyllä ne ehtii niitä paukuttaa sitten vanhempanakin. GTA on yksi ihan pahimmista peleistä vaikka se onkin tavallaan "autoilupelinä" päässyt ison syynin ohi.
      Mutta se cruisailu on pelkkä sivujuoni, koska raiskaaminen ja tappaminen on tässä pelissä pääosassa :(
      Mä vien natsismini sille tasolle, että meidän pojat ei edes saaneet mennä kattoon kun naapuriin oli tullut uusi videotykki ja sen avulla pelattiin jotai räiskintää. Noup! Ei käy meillä.

      • kaverit ovat kultaa

        Kavereillahan niitä sitten nimenomaan pelataankin, eikä pöljäpää mutseille kerrota.

        T: Doomista ja Duke Nukem 3D:stä noin 7v aloittanut pelimies. Shake it baby.


      • hjjköä

        Hei Tiukkis mutsi!! Käy sääliksi sun lasta!!

        Fakta: Jos lapselle ostaa pelin, niin hän EI vahingoita itseään, mutta jos sinä ET osta hänelle GTA IV tä, niin hän hakkaa sinut ja tappaa itsensä!!


    • Badabimbadabum

      Itse iken saanut gta sa 7v ja nykyään on iv ja ei siitä mitää sivuvaikutuksia saa.
      Kavereilla aikasta paljo kaikkii sotapelei tulee pelattua ym ym.

    • JEBAzz

      Itekki juup San Andreasia jo 7v ei mitään ongelmaa vieläkää nykyää IV ja Black ops noup ei ongelmia. ja GTA:ssa ei kyllä raiskailla ketään pahemmin

    • JEBAzz

      lisäks oon vammalan vammanene homo

    • LAKIMIES.

      IKÄRAJAT OVAT IHAN TURHIA. VOIN KERTOA ETTÄ JOS ANNAT 15v OSTAA GTA 4 SIITÄ EI KOIDU KUIN HYÖTYÄ, SILLÄ JOS MUILLA KAVEREILLA ON GTA PELEJÄ MUTTA YHDELLÄ EI OLE NIIN VOIDAAN SITÄ YHTÄ ALKAA SYRJIÄ. GTA PELEISSÄ EI OLE MITÄÄN PAHAA SISÄLTÖÄ, POIKANI ON 14v JA ON PELANNUT esim. GTA PELEJÄ n. 8vuotiaasta saakka EIKÄ MITÄÄN PAHOJA VAIKUTUKSIA OLE TULLUT, PÄINVASTOIN esim. LISÄÄ KAVEREITA ON TULLUT. EIKUKAAN 18v PELAA K18 PELEJÄ esim. Isossa-Britanniassa KORKEIN IKÄRAJA ON K15.

      PS. JOS SILLE 15v EI OLE VIELÄKÄÄN OSTETTU K18 PELIÄ, NIIN MENE HETI KAUPAAN JA OSTA SE. SE ON IHAN LAILLISTA

      TERVEISIN LAKIMIES

      • noinkohan?

        Ja mitäköhän HYÖTYÄ on pelata peliä, joka pursuaa väkivaltaa ja seksiä? Jos se on muka ainoa keino osoittaa olevansa kovis ja hankkia kavereita, niin silloin nuoren kanssa olisi syytä pitää perinpohjainen keskustelu.


      • sahhaa
        noinkohan? kirjoitti:

        Ja mitäköhän HYÖTYÄ on pelata peliä, joka pursuaa väkivaltaa ja seksiä? Jos se on muka ainoa keino osoittaa olevansa kovis ja hankkia kavereita, niin silloin nuoren kanssa olisi syytä pitää perinpohjainen keskustelu.

        Painu sinä Lutka vittuun täältä puhumasta paskaa!!! Jos ET osta GTA IV tä lapsellesi, niin hän hakkaa sinut ja tappaa itsensä, mutta jos OSTAT sen, niin hänellä on onnellinen lapsuus


    • p

      ostakaa vittu gta 5

    • niko

      lakimies on oikeassa

    • poika 50 v

      pelasin gta 10 vuotiaana ja oon väkivaltainen hullu.

      • justjoo55

        Ja nyt 50v, aika hyvin täsmää taas vuodet.


    • MIELIPIDE/PÄÄTÖS

      Olen itse 15 vuotias ja kiinnostunut kyseisestä pelistä ja pelin raakuus tai K18 luokitus riippuu siitä että tykkääkö ajaa autolla kävelytiellä vai autotiellä ja pitääkö pelin realistisuudesta vai pahan tekemisestä jne ... Oma moraali on tärkeä! Ja k 18 ikäraja on varmuuden vuoksi jos se olisi 10 niin ihmiset ostaisivat sen liian nuorille siis .. 5 tai 6 vuotialle. Lisäksi viranomaisia ei voida syyttää liian pienen ikärajan laittamisesta. -=Älkää aliarvioiko=-

    • GTA IV hullu

      mä oon 22 ja oon saanu 11v asti pelaa k18 pelei ja oon ihan normaali mies ei niillä peleillä ole mitään sivuvaikutuksia vanhemmat ei vaa tiiä nykyajasta mitään jos antais pelata nii näkis et ei oo paha ees jos esim 12v lapsi pelais GTA IV:eetä

    • suhteellista kaikki

      Ei ne niin kamalia monetkaan ole ettei nuori voisi pelata ,riippuu niin kovin nuoren luonteesta.Jotkut on ja jotkut ei ole.15v voi oikeen hyvin pelata GTA:ta
      Lego indiana jones ja starwars peleissäkin on väkivaltaa ja vedetään turpaan ja ukot hajoo ja räjähtelee kappaleiksi,ja näyttää lukevan kannessa 3 tai 7
      Sellasestakin saa traumoja jos on taipumuksia ja ei kykene erottamaan tosielämää ja virtaalipeliä toisistaan.
      Omien lasten kohdalla olen todennut että ei ole muuttanut käyttäytymistä lainkaan.Edelleen harrastavat myös jalkapalloa ja hiihtoa kun ilman pelejäkin.
      sekä tekevät tunnollisesti läksynsä ennen pelien pelailua.

    • Totuuden torvi

      Laki kieltää alle 18k vuotiaille ostettuja pelejä.....
      Jos oot terve lapsi/nuori ni voit pelata 18k. Jos oot terve ni sulle ei tuu oireita...
      Mut kannataa kysyy vanhenmilta ennneku lainaa kaverilta! :)
      Peukut ylös jos oon oikees

    • matalampi

      niimpä sen pitäis olla k15 tai k16

    • Harmitonta hupia

      Onpas taas skitsoo porukkaa täällä.. Todellakin annat pojan ostaa sen pelin, kun on itse siihen rahatkin hankkinut! Ja ei tarvii huolestuu niistä ikärajoista, mä olin ESKARISSA kun pelasin GTA:ta ensimmäisen kerran. Serkkuni toi minulle oman pleikkarinsa ja pelinsä ja opetti pelaamaan, josta äidilläni ei ollut mitään sitä vastaan. Toisen serkkuni, joka on samanikäinen, kanssa pelattiin aina lomilla GTA:ta ja oli tosi hupia, ja nyt 15-vuotiaina ollaan kumpikin ihan normaaleja. Aika vaikutuksille altis ja henkisesti tasapainoton pitää olla että pelien ansiosta alkaa koulu-ampujaksi tai rikolliseksi.

    • mursumies

      turpa kiinni te ikärajojen nussijat ei gta:sta tule mitään vaikutuksia vittu änärikin saa vällillä raivoomaan tuhat kertaa enemmän ku gta

    • Henniken1
    • Ala huolehdi

      Voit lopettaa huolehtimisen. Peli on 18 ja poikasi 15. Han ei saa itse ostettua peliä ilman aikuista.

    • Adressin
    • öö olen 11 v

      oo olen ja mulla on san andreas ja ok heippa

      • LUKEKAA!!

        Hei näitten kukka hattu tätien lapset varmaan pelaavat jotain farming simulatoria tai jotain muuta saman tapaista paska peliä mutta tekeekö se farming simulator sinusta farmarin. Ei! No tekeekö gta peli sarja sinusta massa murhaajan. Ei tee!

        Siinä oli kukka hattu horo ämmille asjaa saatanan tärkeilevät sadistit voitte tunkea mielipiteenne perseeseen kiitos ja hei menen nyt pelaamaan gta veetä ja minusta tulee massa murhaaja joka raiskaa kaiken kiitos gta veen no ei.. kunnon kansalainen oon vaikka kysesistä peliä pelaan.


    • jdksndbzisnsbkz

      Meidän naapurissa pelaa 5V poika gta pelrjä...... repikää siitä!

    • ebin.

      väkivaltaiset pelit ovat pahasta t:sosia-aali tantta :DDDD

    • Totuuden torvi

      Jos lapsesi ei käytä huumehia, ole masentunut tai muuten henkisesti epävakaa niin tuskin siitäkään hienosta pelistä on haitaa

    • Anonyymi

      Verta autolla ajamista ihmisten päälle.

    • Anonyymi

      Gta4 on mun lempari peli pelasin sen aikoinaan xbox360 ja sitten se meni rikki.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 97
      1824
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1815
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1804
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1340
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1300
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1276
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1271
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe