Kertokaas mullekkin!

Miisaaaa

Että mitkä on teistä hyvät syyt aloittaa kanien kasvatus? Lueskelin tuolta aikasemmin noita keskusteluja ja siellä oli kaninkasvatuksen vastustajia ja sit sellasia jotka on sitä mieltä et pitää olla pätevät syyt kasvattaa kaneja. Niin haluaisin sit kysyy että mitä ne syyt sitten on???

10

912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Tuulia"

      Yksi hyvä syy kasvattamiseen voisi olla esim. terveempien yksilöiden kehitys. Siitä hyötyisi sekä kani, että tulevat omistajat.

      Halu ottaa vastuu, seurata hieman kanimäärän yleistilannetta ja kasvattaa sitä myötäillen. Hyvä kasvattaja myös katsoo tarkasti, kenelle kaninsa myy ja välittää siitä myöhemminkin, esim. ottamalla kanin mieluummin takaisin jos ostaja esim. allergian takia joutuisi siitä luopumaan.

      Vaikka kasvatuksen syytkin ovat tärkeitä, on tärkeintä kuitenkin se, että olet tarpeeksi kypsä tekemään kypsiä päätöksiä ja tehdä ne nimenomaan kanin kannalta. Täällä on eniten tainnut saada kritiikkiä sellaiset "wannabee-kasvattajat", jotka on selvästi tekemässä poikasia vain omaksi ilokseen tietämättä edes perusasioita. Eli tärkeää, että olet opiskellut, opiskellut ja opiskellut, jotta tiedät miten toimia ongelmatilanteissa.

      Ja mielestäni kasvattajalla pitäisi myös olla kokemusta kanin omistajana enemmän kun viideltä vuodelta, niin että kanin elämän perusasiat ovat hallussa. Pidempikään kokemus ei ole haitaksi, sillä itsestä ainakin tuntuu, etten monenkaan vuoden kokemuksella olisi valmis kasvattajan saappaisiin.

      Harva täälläkään oikeasti kanin kasvatusta vastustaa.
      Kritiikin ovat yleensä saaneet:
      - hetken mielijohteesta innostuneet, tyyliin "poikaset on söpöjä" kasvattajat, jotka ajattelevat, että eihän se nyt vaikeeta voi olla
      - salaa vanhemmiltaan poikasia teettävät lapset
      - sisaruksilla poikasia teettävät
      - sellaiset, jotka kyselevät jotain ihan liian perusjuttua siinä vaiheessa, kun poikaset on jo teetetty
      - pelkän rahan vuoksi kasvattavat, jolla eläimet on sivuasia
      ...eli yleensäkin sellaiset ihmiset, jotka eivät selvästi ole paneutuneet asiaan ja opiskelleet tarpeeksi, eivätkä tee sitä kanien parasta ajatellen. Todellinen eläinrakas ihminen laittaa aina kanin parhaan etusijalle, myös kasvatuksessa.

      Useasti etenkin lapsilla tämä on vielä hieman vaikeaa ajatella asioita toisen elävän olennon kannalta. Tai ajatella asioita ennakkoon. Enkä puhu vain muista lapsista, vaan tiedän sen omakohtaisestikin.. itsekään en ole lapsena halunnut antaa periksi, kun jonkun omasta mielestä kivan idean olin saanut päähäni. Näin vanhempana kaduttaa, kun en ole osannut ajatella asioita muiden kannalta. Itse kannatan siis jonkunlaista ikärajaa kasvatukseen. Se rajoittaisi myös määrää, joka tuntuu tällä hetkellä olevan liian suuri. Tuntuu, että kasvattaminen on jotenkin muotia ja on siirrytty nukkeleikeistä elävillä eläimillä leikkimiseen. Se jos mikä on eläinten kannalta sääli.

      Ytimekkäästi sanottuna hyvä kasvattaja omistaa useamman vuoden tiedolla ja kokemuksella kasvatetut aivot ja suuren sydämen, jossa paljon eläinrakkautta ja ymmärrystä.

      Isoimman arvostukseni saa ne nuoret, jotka ymmärtävät kasvatuksen olevan kohdallaan liian aikaista, opiskelevat asioita ja näyttävät esimerkkiä muillekin. Jotka uskaltavat sanoa kaverille, joka juuri kanin saatuaan päättää hankkia poikasia, että tuo ei ole viisasta. Se vaatii rohkeutta.. tavallaan olla erilainen, tämän pienimuotoisen poikasbuumin keskellä. Tälläisen nuoren toivon olevan tulevaisuudessa se kasvattaja, jolta kanimme hankimme. Silloin voisin luottaa, että kanini tulee hyvistä oloista, välittävältä ihmiseltä.

    • Luppainen

      Kasvattajan täytyy olla pätevä kanien kanssa, hänellä täytyy olla paaljon tietoa ja käytännön kokemusta kaneista. Uusille omistajille on osattava antaa neuvoja. Hänellä on oltava hyvät ja virikkeelliset tilat poikueelle/poikueille. Kaneja on myös jaksettava hoitaa ja totuttaa käsittelyyn, oli miten kiire tahansa. Kasvattajan olisi syytä tietää mistä saa kodit kasvattamilleen poikasille, tietää miten niistä voi ilmoitella, ja jos joku poikanen ei mene kaupaksi, on sille löydyttävä jonkinlainen paikka tai sijoituskoti. Kasvattajilla on usein päämäärä teettää hienoja, mukavia pupuja. Kasvattamastaan rodusta täytyy siis löytyä tietoa, kuten rakenteesta ja väriyhdistelmistä, sillä sekarotuisia, kodittomia pupuja löytyy jo ihan tarpeeksi. Lisäksi on oltava kaneja joita jalostukseen voi käyttää, hyväluonteisia ja mielellään näyttelyissä/kanihypyssä käyneitä (ja menestyneitä). Yleensä suositaan Suomen kaniyhdistyksen virallisia kasvattajia. Hyvä kasvattaja tuntee vastuunsa ja pitää huolta, että kasvatit pääsevät hyviin koteihin, eivätkä minne tahansa.

      Siinä joitakin syitä mietittäviksi:)

      • puppana

        tästä viestistä. Olen itse 30v. 3lapsen äiti ja harrastellut kanien(luppisten) kanssa teinistä asti, joten käsittelijänä melko tottunut. Itsellä nyt uudet kanit(toinen rekattu toinen löytö, mut kaunis ja terve) joilla ajatellut teettää poikasia. 3kotia mahdollisille poikasille olisi jo tiedossa, mutta etsin nyt vielä enemmän tietoa kasvatuksesta. Olisi kiva toimia kasvattajana ja toivon, että tietäisin vielä enemmän siitä ennenkuin ryhdyn toimeen. Itselle kuitenkin tuntuu vieraalle kaikenlainen sofistikoitunut toiminta kanien kanssa. kanitusyhdistys tuntuu jopa pelottavalta, kun siitä lukee sivuilta. Toisaalta kaipaan kai vielä neuvoja, jotta varmistuisin olevani oikealla asialla.. hmm.. siis kaiketi kanikasvattajille soittelemaan ja sitä kautta homma tutuksi. :)


    • tania78

      Syyt ovat tietysti kiinnostus kaneista ja niiden hyvinvoinnista ! Kasvattajat tekevät paljon muutakin kuin astuttavat kaneja...
      En usko, että kukaan on vastustanut järkevää kasvatusta, jonka tavoitteet ovat korkealla !
      (vastustus on ollut "kotikasvattajia" vastaan )

      Tietoa tietysti pitää olla..
      Kaniyhdistys järjestää kasvattajakursseja muuta kaneihin liityvää, joten sinne vain jos asia mietityttää tai kiinnostaa ! =)

      • minäpä kysyin tuota

        Tietysti jos aikaa löytyy kursseille niin siitä vaan mutta paljon helpompaa on mennä vaikka ihan kirjastoon ja lukea kyseistä kirjallisuutta. Itse olen kasvattanut aikaisemmin kissoja eli tietämystä eläinpennuista löytyy. Vaikka kissojen kasvatus on hieman erinlaista niin on siinä paljon samojakin asioita. Voi sitä ilman kurssejakin paneutua kasvattamiseen vaikka ei siinä mitään pahaa ole. Itselläni on vasta 5v kokemus kasvattamisesta. Mutta nuorempana olen paljon hoidellut ystävien ja oli meillä jossain vaiheessa omiakin kaneja.

        Niin mun syyt miksi haluan kasvattaa kaneja..
        On saada terveitä yksilöitä maailmalle. Molemmat kanit ovat kotoisin ruotsista.

        Koti kasvatusta voi harrastaa jos osaa asiansa ja ihan siinä missä oikeat kasvattajat voi kotikasvattaja myös opiskella alaa kirjojen ja netinkin kautta.


      • "Tuulia"
        minäpä kysyin tuota kirjoitti:

        Tietysti jos aikaa löytyy kursseille niin siitä vaan mutta paljon helpompaa on mennä vaikka ihan kirjastoon ja lukea kyseistä kirjallisuutta. Itse olen kasvattanut aikaisemmin kissoja eli tietämystä eläinpennuista löytyy. Vaikka kissojen kasvatus on hieman erinlaista niin on siinä paljon samojakin asioita. Voi sitä ilman kurssejakin paneutua kasvattamiseen vaikka ei siinä mitään pahaa ole. Itselläni on vasta 5v kokemus kasvattamisesta. Mutta nuorempana olen paljon hoidellut ystävien ja oli meillä jossain vaiheessa omiakin kaneja.

        Niin mun syyt miksi haluan kasvattaa kaneja..
        On saada terveitä yksilöitä maailmalle. Molemmat kanit ovat kotoisin ruotsista.

        Koti kasvatusta voi harrastaa jos osaa asiansa ja ihan siinä missä oikeat kasvattajat voi kotikasvattaja myös opiskella alaa kirjojen ja netinkin kautta.

        Onko liian utelevaa kysyä minkä ikäinen olet?

        Ja kun mielenkiinto heräsi, niin millaisia kissoja olet aiemmin kasvattanut? Jotain tietyn rotuisia?

        Kani ja kissa on tietysti ihan eri asia, joten kyllä kanikokemuksesi tuntuu melko vähäiseltä kasvattajaksi aloittamiseen. Vai käsitinkö väärin.. milloin olit nuo omat kanisi hankkinut? Olen vain henkilökohtaisesti sitä mieltä, että eläimen elintavat ja ominaisuudet pitäisi ensin opiskella omistamalla kani ihan lemmikkinä.. törmätä mahdollisiin sairauksiin ja oppia yleensäkään tuntemaan merkit mistä lukea kuinka kani voi.

        On mielestäni myös erittäin tärkeää, että kaninkasvattaja osaa erottaa sukupuolet hyvin. Liian usein tulee yllätyspoikueita sen vuoksi, että tietämätön kasvattaja on myynyt muka kaksi tyttöä ja toinen huomataankin pojaksi, kun häkissä vilistää sisarusten tekemää jälkikasvua.

        Mielenkiinnosta olisi myös kiva tietää myös miten olet päätynyt juuri näihin kahteen pupuun, jos haluat kasvattaa terveempiä yksilöitä? Ja mitä tiedät niiden taustoista ja genetiikasta?

        Minusta olisi mahtavaa, jos tuollaiset kasvattaja-kurssit tulisi pakollisiksi kasvattajaksi haluaville. Silloin vältyttäisiin niiltä, jotka väittävät jo osaavansa, vaikka ovatkin tosiasiassa lukaisseet ympäripyöreästi jotain netistä ja väittävät osaavansa. Kunnes sitte poikaset syntyvät ja ollaan täällä kyselemässä jos minkälaista perusasiaa.

        En nyt tuolla viitannut sinuun.
        Mutta tosiaan, jos olisin sinä, hankkisin ensin kyllä yhdet kanit ihan vain lemmikiksi ja tutustuihin niihin rauhassa. Käsittelyä, hyvinvoinnin tai sairauden tuntomerkkejä (ovat todella hyviä peittämään kaiken) ja imuroiden samalla lisää tietoutta kanin poikasista ja genetiikasta.


      • miss2398
        "Tuulia" kirjoitti:

        Onko liian utelevaa kysyä minkä ikäinen olet?

        Ja kun mielenkiinto heräsi, niin millaisia kissoja olet aiemmin kasvattanut? Jotain tietyn rotuisia?

        Kani ja kissa on tietysti ihan eri asia, joten kyllä kanikokemuksesi tuntuu melko vähäiseltä kasvattajaksi aloittamiseen. Vai käsitinkö väärin.. milloin olit nuo omat kanisi hankkinut? Olen vain henkilökohtaisesti sitä mieltä, että eläimen elintavat ja ominaisuudet pitäisi ensin opiskella omistamalla kani ihan lemmikkinä.. törmätä mahdollisiin sairauksiin ja oppia yleensäkään tuntemaan merkit mistä lukea kuinka kani voi.

        On mielestäni myös erittäin tärkeää, että kaninkasvattaja osaa erottaa sukupuolet hyvin. Liian usein tulee yllätyspoikueita sen vuoksi, että tietämätön kasvattaja on myynyt muka kaksi tyttöä ja toinen huomataankin pojaksi, kun häkissä vilistää sisarusten tekemää jälkikasvua.

        Mielenkiinnosta olisi myös kiva tietää myös miten olet päätynyt juuri näihin kahteen pupuun, jos haluat kasvattaa terveempiä yksilöitä? Ja mitä tiedät niiden taustoista ja genetiikasta?

        Minusta olisi mahtavaa, jos tuollaiset kasvattaja-kurssit tulisi pakollisiksi kasvattajaksi haluaville. Silloin vältyttäisiin niiltä, jotka väittävät jo osaavansa, vaikka ovatkin tosiasiassa lukaisseet ympäripyöreästi jotain netistä ja väittävät osaavansa. Kunnes sitte poikaset syntyvät ja ollaan täällä kyselemässä jos minkälaista perusasiaa.

        En nyt tuolla viitannut sinuun.
        Mutta tosiaan, jos olisin sinä, hankkisin ensin kyllä yhdet kanit ihan vain lemmikiksi ja tutustuihin niihin rauhassa. Käsittelyä, hyvinvoinnin tai sairauden tuntomerkkejä (ovat todella hyviä peittämään kaiken) ja imuroiden samalla lisää tietoutta kanin poikasista ja genetiikasta.

        vaikka lähden syksyllä opiskelemaan eläintenhoitajaksi ja minulla on 3 kania (ennen neljä) ollut 5 vuoden ajan (ja koira 8 vuotta) ja olen kiinnostunut eläinten hyvin voinnista ja hoidosta, en alkaisi kasvattamaan eläimiä. Haaveenani on työskennellä joskus löytöeläinkodissa tms. eläimiä joudutaan jatkuvasti lopettamaan tolkuttomasti. kasvattajiakin on mielestäni liikaa, vaikka se todella auttaisikin eläinten kehityksessä terveempää ja ns. "parempaa" (en löytänyt parempaa sanaa..) eläintä kohti.


      • LISÄÄ!!!
        miss2398 kirjoitti:

        vaikka lähden syksyllä opiskelemaan eläintenhoitajaksi ja minulla on 3 kania (ennen neljä) ollut 5 vuoden ajan (ja koira 8 vuotta) ja olen kiinnostunut eläinten hyvin voinnista ja hoidosta, en alkaisi kasvattamaan eläimiä. Haaveenani on työskennellä joskus löytöeläinkodissa tms. eläimiä joudutaan jatkuvasti lopettamaan tolkuttomasti. kasvattajiakin on mielestäni liikaa, vaikka se todella auttaisikin eläinten kehityksessä terveempää ja ns. "parempaa" (en löytänyt parempaa sanaa..) eläintä kohti.

        Iso lämmin halaus sinulle "miss2398" kaikkien eläinten puolesta.
        Maailma olisi hyvä paikka, jos sinunlaisia olisi enemmän!


      • puppana

        tietää. KIITTI.


    • Anonyymi

      Jos haaveilee tai on aloittamassa kanien kasvatusta niin suosittelen ihan ensimmäiseksi valitsemaan itselleen sopivimman rodun, asettamaan itselleen kasvatukselle tavoitteita (miksi kasvatat? mitä haluat kasvatukselta? miksi juuri valitsemasi rotu on se the juttu?) näihin kysymyksiin kun itse osaat vastata niin voit mennä SKY:n kasvattajakurssille. Ilman kasvattajakurssia en suosittele kasvatusta aloittamaan, koska silloin vain ns. tehtailet pupunpoikasia, koska sinulla ei ole tarkkoja tavoitteita yms. kasvatukselle.

      Nimim. Kanin kasvatusta takana useampi kymmen vuosi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe