omakoira mielessä

caro1986

Hei.Olen monta vuotta miettinyt,itselleni sopivaa rotua ja olen päätynyt tolleriin. Tämä olisi ensimmäinen omakoirani. Enkä tiedä mistä lähtisin liikkeelle. Kuinka löydän sopivan kasvattajan? Halun pääasiassa kotikoiran..lenkkeilyä, ulkoilua luonnossa, leikkejä ja mitä ikinä keksiikään. Ja olisi se kiva saada seuraa pitkille lenkeille. Treenit ei kuitenkaan ole ehkä minun juttu, mutta pentukoulutusta olen harkinnut yhtenä vaihtoehtona. Ja luulen, että koira saisi purkaa kyllä kaiken energiansa ilman erillisiä treeni tapahtumia. Kaverini kuitenkin sanoi minulle hyvin jyrkästi, että en saisi tolleria tai mitään koiraa jos en kävisi treeneissä. Tämä on hieman vaivannut minua..Ja maalaisjärjellä tuntuu hieman oudolta. Koska kotonani on kaksi koiraa (toinen kuoli vanhuuteen muutama vuosi sitten :( ) mutta niiden kanssa emme ole käyneet treeneissä koskaan..Niillä on ollut puuhaa kyllä ihan kotirintamalla:)

4

469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jke

      Moikka

      Olen monia kertoja kirjoittanut tänne vastauksia tolleria harkitseville. En nyt laiskuudessani jaksa vääntää kaikkea uusiksi. Lue vaikka vastaukseni henkilölle, joka pohti rotuvalintaa tollerin ja labbiksen välillä:

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000000127&posting=22000000032964417

      Sen verran voin lisätä, että moni kasvattaja ei tolleria pelkäksi kotikoiraksi suostu edes myymään. Pennulle etsitään ensisijaisesti aktiivisesti harrastavia koteja. Tämä ei ole kasvattajien ilkeilyä vaan vastuuntuntoa. Kotikoirana tylsistyneestä tollerista kehittyy helposti valtava ongelma.

      Kannattaa miettiä mitkä ovat ne ominaisuudet, joita koirassa arvostat ja löytyykö niitä tollerista.

      • caro1986

        Tuntuu että minua ei oikein ymmärretä..jos sanon, että tahdon koti/perhekoiran..tai kun et en ehkä ole sellainen ihminen, joka ravaa treeneissä. Ettei se ole minun juttu. Ei se kuitenkaan tarkoita, että koira ei saisi liikuntaa tarpeeksi. Minusta se on omistajastakin kiinni. Ja näin ensimmäistä omaa koiraa hankkiessa pentukoulu kuulostaa hyvältä, sitä en ole sulkenut pois. Välillä suorastaan tuntuu, että henkilöt jotka ravaavat treeneissä niin heillä on putki aivot..joihin ei mahdu muuta kuin se treenaus.


      • k-u
        caro1986 kirjoitti:

        Tuntuu että minua ei oikein ymmärretä..jos sanon, että tahdon koti/perhekoiran..tai kun et en ehkä ole sellainen ihminen, joka ravaa treeneissä. Ettei se ole minun juttu. Ei se kuitenkaan tarkoita, että koira ei saisi liikuntaa tarpeeksi. Minusta se on omistajastakin kiinni. Ja näin ensimmäistä omaa koiraa hankkiessa pentukoulu kuulostaa hyvältä, sitä en ole sulkenut pois. Välillä suorastaan tuntuu, että henkilöt jotka ravaavat treeneissä niin heillä on putki aivot..joihin ei mahdu muuta kuin se treenaus.

        caro hyvä, sinä et näköjään ole vielä ymmärtänyt ja tuntuu, että et haluakaan ymmärtää saamiasi neuvoja koiran - erikoisesti metsästyskoirarotuun kuuluvan koiran tarvitsemasta aktiviteetista! Se EI tyydyty kertomallasi tavalla 'liikuntaa tarpeeksi, metsässä juoksentelua ja leikkimistä'.

        Koiran "korvien väli" tarvitsee toimintaa ja sitä ei edes parinkymmenen kilometsin lenkit tee!

        Pentukoulu on ihan hyvä nuoren koiran sosiaalistamiseen, mutta pitkälle ei sillä toiminnalla potkita. Usko pois!

        Kun kerran koti- lenkkiseuralaista olet haluamassa niin suuntaa hakusi muualle kuin metsästyskoirarodun edustajaan.


    • tuuti1

      Me hankimme pitkän harkinnan jälkeen tollerin emmekä ole päivääkään katuneet. Tollerit ovat varmasti aktiivisuudessaan vaativa rotu, mutta joskus tuntuu että sitä ominaisuutta liioitellaan. Meidän koiramme on aika rauhallinen ja tosi oppivainen. Se on erittäin laumarakas ja tulee loistavasti toimeen myös lasten kanssa. Emme ole mikään himoliikkuja- emmekä metsästäjä-perhe. Silti tolleri on meille juuri sopiva rotu! Että siitä vaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      244
      2253
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1468
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1310
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1039
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      960
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      943
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      855
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      679
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      670
    Aihe