Kun pillastut

1-10

Lasketko ensin kymmeneen ennen kuin avaat suusi.

Minä en sitä tänä aamuna malttanut tehdä.Sattumalta
menin poikkeamaan lapseni kotona ja tapaamaan kouluun lähtijää.
Koululainen oli siellä itkuissaan kun kouluun mentävä kymmenen minuutin päästä,
läksyt tekemättä ja kova nälkä kun ei ollut muuta aamupalaksi kuin pelkkää
hapankorppua ilman mitään levitettä tai lisukkeita.

Minähän sillä siunaamalla hetkellä soitin lapsen vanhemmille työpaikalle
ja tyhjensin mielipiteeni mitään jarruttelematta heille.

Itku kurkussa oltiin sitten molemmat, koululainen ja mä kun erottiin.
Kouluun oli mentävä nälkäisenä ja vieläpä läksytkin tekemättä.

Per......... kun kiukuttaa vieläkin.

Mielipiteitä.....

36

1575

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamma48v

aivan oikein.

• Juuri samoin olisin tehnyt miekin! Suutun äärimmäisen harvoin mutta sitten kun suutun niin tekstiä tulee ja se on kaikki töyttä asiaa! Perhe on oppinut sen että kun muori joskus suuttuu niin se on tosissaan vihainen ja muori on silloin oikeassa. En laske kymmeneen kun suutun vaan oikeasti näen punaista, kirjaimellisesti. Ja sitten sanon asiani, selvästi ja kuuluvasti mutta en huuda.
      Mutta siis tätä tapahtuu aniharviun, korkeintaan kerran vuodessa.
      Mutta jos mulle olis sattunut sama kuin sulle tänä aamuna niin oisin nähnyt punaista! Ja tekstiä olisi tullut aivan varmasti!

• Ensimmäinen tehtäväni olisi ollut lapsen rauhoittaminen. Olisin tutkinut kaapit pyörremyrskyn vauhdilla ja luultavasti olisin löytänyt edes jotain, josta olisin pikaisesti sekoittanut jonkinlaisen mössön suuhunpantavaksi lapselle. Olisin sanonut, että tänään on kestettävä seuraukset tekemättömistä läksyistä ja se varmaan opettaa jatkossa tekemään läksyt heti koulusta tultua. Tavoitteeni olisi ollut vahvistaa lapsen luottamusta siihen, että asiat järjestyvät ja kannattaa itse tehdä parhaansa. Jos oikein hyvin olisin onnistunut, olisimme saaneet hymyn huulille lähtöhalaukseen. (Kun lapsella on hätä, yrittäisin esiintyä vahvana, turvallisena, luotettavana aikuisena. Oven sulkeuduttua olisin luultavasti istahtanut täysin voimattomana tunnekuohun vallassa ja monenlaisten ajatusten pyöriessä päässä.)

Omia lapsiani en ryhtyisi sättimään heidän lastensa kuulleen. Minulla ei ole sellaista oikeutta. Kahdenkesken kertoisin tuohtumuksestani ja omista ajatuksistani. Yrittäisin saada heidät ajattelemaan ja kysyisin, välittävätkö he lapsistaan ja miten he suhtautuvat vastuuseensa vanhempina. Ehdottaisin yhteistä keskustelua aikuisten kesken ja miettisin, miten voisin ehkä hetkellisesti tarjota apuani ottamatta kuitenkaan kantaakseni heidän vastuutaan vanhempina.

On, ah niin helppoa kuvitella kaikenlaista. Teoria ja käytäntö ovat useimmiten ihan eri juttu. En kadehdi osaasi. Onneksi lapsella on kaltaisesi huolehtiva isovanhempi. Ilman sinun tapaamistasi lapsi olisi varmaan ollut vielä onnettomampi. - Jaksamista!

• 1-10

Kun tämä ei ollut ensimmäinen kerta eikä toinenkaan.
        Tästä asiasta oli keskusteltu jo aiemmin aivan hyvässä hengessä.

Toinen vanhemmista on illat kotona ja toinen tulee
        vasta myöhemmin kotiin.Kotona oleva ei huolehdi
        ollenkaan koululaisen läksyjen tekemistä.Päin
        vastoin antaa ymmärtää ettei alaluokilla tarvitse
        läksyistä välittää, kunhan sitten yläluokilla tsemppaa.

Mä olen lapsen puolesta harmistunut vieläkin.

Eihän se lapsen vika ole jos kotona ollaan välinpitämättömiä.
        Lasten äidin mukaan lapset pysyy terveempinä kun pienessä nälässä ovat.

• hepuli
        1-10 kirjoitti:

Ymmärrän sinua erittäin hyvin, varsinkin jos tämä on pysyvä tilanne. Luulen kuitenkin, että erään toisen kirjoittajan tavoin olisin yrittänyt hankkia jotain syötävää lapselle ja rauhoitellut häntä (vaikka sisimmissäni olisin ollut helvetin kiukkuinen). Olen elämäni aikana tottunut pitämään suuni kiinni ja olemaan rauhallinen, vaikka sisällä kiehuu.

Minusta sinun todella pitäisi keskustella vakavasti tästä asiasta lapsen vanhempien kanssa. Tässähän voi olla lapsen tulevaisuus vaakalaudalla, jos hän oppii ettei millään ole mitään väliä, vanhemmat eivät välitä, koulun velvollisuuksista ei tarvitse välittää, ja kaiken lisäksi ei saa tarpeeksi ruokaa!! Lapselle on varmaan ihan turvaton olo.

Sinuna uhkaisin jo vanhempia sossulla. Ei tällaista saa esiintyä - pelkästä laiminlyönnistä ilmeisesti johtuen??

• ymmärtää
        1-10 kirjoitti:

että miniä ei ole mieleinen!

• 1-10
        ymmärtää kirjoitti:

että miniä ei ole mieleinen!

Miksi vedät sivuraiteille.Tarkoituksella en kertonut
        kumpi on oma lapsi, enkä kerro vieläkään.Molempia olen yrittänyt pitää kuin omaa lasta ja tuonut sen heille hyvin selväksi.Enkä ole myös ollut tuputtamassa neuvojani talouden hoidossa.
        Korostan vielä.....Puolin tai toisin ei ole ollut
        koko yli kymmenen vuoden aikana vihan pitoa ja nähtävästi sitä ei tapahdu tästäkään episoditsa.

• O-Orvokki
        1-10 kirjoitti:

josta voisi olla suurempaa apua kuin heti arvaisikaan:

Mitäpä, jos hankkisit sellaisia aamupuuroaineksia, joista voi valmistaa puuron vain sekoittamalla aineet kuumaan veteen ilman sen kummempaa keittelemistä? Tai opettaisit lasta sekoittamaan piimään tai jogurttiin puurohiutaleita ja (pakaste)marjoja, hilloja, banaania, rusinoita tms. Lapsi laittaisi turpoamaan aamupesun ajan ja nauttisi herkkuna samalla kun kertaisi läksyjä mielessään. - Ei tulísi kalliiksi, eivätkä vanhemmat popsisi omiin suihinsa ennen töihinlähtöä.

Omatoiminen puuhailu vahvistaisi lapsen itseluottamusta ja siitä saattaisi käynnistyä monenlaista muutakin myönteistä kehitystä. Puuron keittäminen voisi olla seuraava juttu, ja kukaties vuosien vierittyä jonain päivänä vaari saattaisi päästä nautiskelemaan lapsenlapsen valmistamia gourmét-herkkuja.;)

Parempaa jatkoa teille kaikille!

• -keittäminenkö
        O-Orvokki kirjoitti:

josta voisi olla suurempaa apua kuin heti arvaisikaan:

Mitäpä, jos hankkisit sellaisia aamupuuroaineksia, joista voi valmistaa puuron vain sekoittamalla aineet kuumaan veteen ilman sen kummempaa keittelemistä? Tai opettaisit lasta sekoittamaan piimään tai jogurttiin puurohiutaleita ja (pakaste)marjoja, hilloja, banaania, rusinoita tms. Lapsi laittaisi turpoamaan aamupesun ajan ja nauttisi herkkuna samalla kun kertaisi läksyjä mielessään. - Ei tulísi kalliiksi, eivätkä vanhemmat popsisi omiin suihinsa ennen töihinlähtöä.

Omatoiminen puuhailu vahvistaisi lapsen itseluottamusta ja siitä saattaisi käynnistyä monenlaista muutakin myönteistä kehitystä. Puuron keittäminen voisi olla seuraava juttu, ja kukaties vuosien vierittyä jonain päivänä vaari saattaisi päästä nautiskelemaan lapsenlapsen valmistamia gourmét-herkkuja.;)

Parempaa jatkoa teille kaikille!

korvaa omien vanhempien vastuun lapsen kehityksestä?

Ei ihminen elä pelkästä leivästä.

• O-Orvokki
        -keittäminenkö kirjoitti:

korvaa omien vanhempien vastuun lapsen kehityksestä?

Ei ihminen elä pelkästä leivästä.

ja siihen, ettei tarvitse odotella tumput suorina jonkun tekevän jotain, kun voi itsekin vaikuttaa asioihin. Puuronkeittäminen voisi olla hyvä alku, koska vanhemmat suhtautuvat kevytmielisesti tilanteeseen. - Miksei voisi aloittaa tilanteen muuttamista vaikkapa juuri siitä puuron keittämisestä ja läksyjen tekemisestä? Valmista tumput suorana odottelevia uusavuttomia on Suomessakin jo ihan riittävästi. Jos haluaa pysyvää muutosta, pienin askelin edeten sellainen luultavasti onnistuisi paremmin kuin suunnittelemalla koko rakenteen muuttamista kertaheitolla sekä puhumalla, puhumalla, puhumalla ja vanhempia uhkailemalla.

Jokaisen on helppo arvostella ja tyrmätä toisten ehdotuksia ja ajatuksia. Omien rakentavien ehdotusten keksiminen ei ole yhtä helppoa. Mikä on Sinun panoksesi sillä alueella?

• täydellinen'
        O-Orvokki kirjoitti:

ja siihen, ettei tarvitse odotella tumput suorina jonkun tekevän jotain, kun voi itsekin vaikuttaa asioihin. Puuronkeittäminen voisi olla hyvä alku, koska vanhemmat suhtautuvat kevytmielisesti tilanteeseen. - Miksei voisi aloittaa tilanteen muuttamista vaikkapa juuri siitä puuron keittämisestä ja läksyjen tekemisestä? Valmista tumput suorana odottelevia uusavuttomia on Suomessakin jo ihan riittävästi. Jos haluaa pysyvää muutosta, pienin askelin edeten sellainen luultavasti onnistuisi paremmin kuin suunnittelemalla koko rakenteen muuttamista kertaheitolla sekä puhumalla, puhumalla, puhumalla ja vanhempia uhkailemalla.

Jokaisen on helppo arvostella ja tyrmätä toisten ehdotuksia ja ajatuksia. Omien rakentavien ehdotusten keksiminen ei ole yhtä helppoa. Mikä on Sinun panoksesi sillä alueella?

osallistuminen lastensa kasvatukseen, johon sisältyy sekä fyysinen, että psyykkinen kasvatus.

Ei kai lapsen ainoa kasvatus ole puurolautanen aamunaikaisuudessa, kai siihen sisältyy myös läksyjen kuulustelu, opetus, ja kaikki, minkä lapsen henkinen kouliintuminen vaatii.

Lapsi on herkkä henkäys, jonka osaamaton vanhempi voi tukahduttaa. Parhaimmillaan vanhemmat, yhdessä, osaavat johdattaa lapsensa löytämään omat osaavuutensa vuot.

• O-Orvokki
        täydellinen' kirjoitti:

osallistuminen lastensa kasvatukseen, johon sisältyy sekä fyysinen, että psyykkinen kasvatus.

Ei kai lapsen ainoa kasvatus ole puurolautanen aamunaikaisuudessa, kai siihen sisältyy myös läksyjen kuulustelu, opetus, ja kaikki, minkä lapsen henkinen kouliintuminen vaatii.

Lapsi on herkkä henkäys, jonka osaamaton vanhempi voi tukahduttaa. Parhaimmillaan vanhemmat, yhdessä, osaavat johdattaa lapsensa löytämään omat osaavuutensa vuot.

tekstistäsi yhtään rakentavaa ehdotusta siitä, miten vaari voisi vaikuttaa tilanteeseen.
        Aikuisia lapsiaan ei enää kukaan kykene kasvattamaan, mutta toki heidän kanssaan voi yrittää keskustella.

Arvostelijoita ja tuomitsijoita on maailma täynnä, mutta asioita muutetaan pienin askelin edeten ihan konkreettisin toimin. En väittänytkään, että tilanne aamupuurolla paljon muuttuisi. Sinä et kuitenkaan voi väittää, että ehdotuksestani olisi jotain haittaa.

Halutessaan moni meistä voisi käydä läpi erilaisia lastenkasvatusteorioita ja esitellä tietämystään. Tässä kohtaa en usko sellaisista olevan hyötyä. Omalta osaltani lopetan tämän keskustelun tähän, vaikka ilahduin asiallisesta keskustelusta kanssasi. Sinä saat ihan vapaasti ottaa viimeisen sanan tällä erää.;)) Hyvää jatkoa ja mielenlenkiintoisia keskusteluita.

• joku ontuu

Etkös sinä ole vanhempi???

• Pyydä apua

on joillekin vaikeata. Pyydä apua joltain, joka ymmärtää kirjoitettua suomea ja perhesuhteita. Lapset, vanhemmat, isovanhemmat, siinä on kolme sukupolvea.

• lapsi**

on sinulle, kun meni vähän ohi. Menit lapsesi luo sattumalta ja sitten soitit lapsen vanhemmille?

Minä olisin ruokkinut lapsen, en olisi huutanut vanhemmille, koska huuto laskee keskustelun tasoa, samoin neuvominen vain ärsyttää toista osapuolta. Se järjen valo pitäisi vain saada syttymään niillä vanhemmilla omasta tahdosta.

• Eeva enkeli

Käsittääkseni on kyse kirjoittajan lapsenlapsesta, mikäli ymmärsin oikein.

Mutta mitä jos järjen valo ei syty? varmaan isovanhempien raskasta seurata kun lapsenlasta laiminlyödään.

Minun vanhemmillani oli aika samanlainen tilanne. Onneksi he asuivat aika lähellä sisartani ja pystyivät auttamaan. He melkein ottivat sisareni lapsen omakseen ja hoitivat ja huolehtivat kunnes hän varttui aikuiseksi. Mutta kyllä se oli raskasta heille. Enkä tarkoita, että näin pitäisi olla. Kyllä vanhempien pitää huolehtia omista lapsistaan.

Mutta todella, mitä tehdä jos järjen valo ei syty?

• jatkuva
        Eeva enkeli kirjoitti:

Mutta mitä jos järjen valo ei syty? varmaan isovanhempien raskasta seurata kun lapsenlasta laiminlyödään.

Minun vanhemmillani oli aika samanlainen tilanne. Onneksi he asuivat aika lähellä sisartani ja pystyivät auttamaan. He melkein ottivat sisareni lapsen omakseen ja hoitivat ja huolehtivat kunnes hän varttui aikuiseksi. Mutta kyllä se oli raskasta heille. Enkä tarkoita, että näin pitäisi olla. Kyllä vanhempien pitää huolehtia omista lapsistaan.

luulisi, että jo koulussakin huomaavat nälkiintyneen lapsen ja varsinkin ne tekemättömät läksyt. Sellaisessa tapauksessa isovanhemmillakin on jo syytä puuttua asiaan. Mutta se huutaminen.... mihin se johtaa? Ei ainakaan tee hyvää lapselle, varsinkaan jos hänen kuultensa moititaan vanhempia.

• 1-10
        Eeva enkeli kirjoitti:

Aivan oikein.Mä en helpolla kans hermostu, mutta nyt alkaa olla mitta täysi, miten välinpitämätöntä touhua lasten suhteen.
        Onneksi tässä ei ole alkoholi tai huume ongelmasta kyse.Kumpainenkaan vanhemmista ei käytä alkoholia eikä tupakoi.
        Toinen lapsen vanhemmista(mies) ei pysty työn takia valvomaan mitä kotona illalla tapahtuu ja aamulla lähtee aikaisin ajaa töihin.Illat kotona oleva(nainen)ei oikein välitä huolehtia kotitöistä ja lasten kasvatuksesta.

Tälläiseen olen niin helvetin pettynyt kun tavallinen puhe ei näy auttavan.
        Sillä olenkin tehnyt aamuisin ja joskus iltaisinkin yllätys käyntejä.Tehty yhdessä läksyjä ja laitettu aamulla aamupalaa.Tänään en päässyt niin aikaisin kuin näköjään olisi pitänyt, sekä vähän oletin asian olevan suunnilleen kunnossa lapsen vanhempien puheista päätellen.

Tässä viimeinen kommenttini tähän asiaan ja piste.

• Kaupunkilainen
        1-10 kirjoitti:

Aivan oikein.Mä en helpolla kans hermostu, mutta nyt alkaa olla mitta täysi, miten välinpitämätöntä touhua lasten suhteen.
        Onneksi tässä ei ole alkoholi tai huume ongelmasta kyse.Kumpainenkaan vanhemmista ei käytä alkoholia eikä tupakoi.
        Toinen lapsen vanhemmista(mies) ei pysty työn takia valvomaan mitä kotona illalla tapahtuu ja aamulla lähtee aikaisin ajaa töihin.Illat kotona oleva(nainen)ei oikein välitä huolehtia kotitöistä ja lasten kasvatuksesta.

Sillä olenkin tehnyt aamuisin ja joskus iltaisinkin yllätys käyntejä.Tehty yhdessä läksyjä ja laitettu aamulla aamupalaa.Tänään en päässyt niin aikaisin kuin näköjään olisi pitänyt, sekä vähän oletin asian olevan suunnilleen kunnossa lapsen vanhempien puheista päätellen.

Minulla ei ole lapsia, joten ei ole kokemusta tuosta läksyjen valvonnasta, kuinka tärkeää se on. Sen sijaan aamupalatta jättäminen on silkkaa heitteille jättämistä - kyllä nyt aikuisen pitäisi sen verran ymmärtää, että lapselle huolehtii jotain purtavaa ennen kouluun lähtöä, vaikka itse ei aamulla söisikään mitään.

Näitähän riittää, joilla on ymmärrystä lasten hankkimiseen mutta ei sitten enää heistä huolehtimiseen. Onneksi on huolehtivainen mummu lähellä - mahtaakohan ollakin niin, että huithapeli-äiti laskee juuri sen varaan?

• 1-10 kirjoitti:

oisi olla puuttumatta, ainakaan niiden yllärikäyntien muodossa.

Ehkä rauhanomainen palaveri, joko molempien vanhempien kanssa, tai sen oman jälkeläisen kanssa oisi paikallaan, - sellainen järkeen ja tunteisiin vetoava.

• tunne'
        Pirrejuupas kirjoitti:

oisi olla puuttumatta, ainakaan niiden yllärikäyntien muodossa.

Ehkä rauhanomainen palaveri, joko molempien vanhempien kanssa, tai sen oman jälkeläisen kanssa oisi paikallaan, - sellainen järkeen ja tunteisiin vetoava.

että kytätään, varsinkin jos noita ylläreitä tekee isovanhemmat. En silti ymmärrä enkä hyväksy, että lapsi jätetään heitteille.

• tunne' kirjoitti:

että kytätään, varsinkin jos noita ylläreitä tekee isovanhemmat. En silti ymmärrä enkä hyväksy, että lapsi jätetään heitteille.

saa/saisi jättää heitteille, - jos ei muu auttaisi niin ehkä uhkaaminen sosiaaliviranomaisilla, vaikka hurjaltahan se sekin tuntuu..

• jutustasi
        Eeva enkeli kirjoitti:

Ei ole aina lapsen etu jos joku alkaa omimaan lasta itselleen. Aikuisten pitää olla järki päässä ja auttaa, oli lapsi kenen hyvänsä. Liian paljon on lapsia jotka kärsivät siitä että oikeita vanhempia haukutaan jos ovat kykenemättömiä hoitamaan lasta. Lapseen sattuu. On vain yksi isä ja yksi äiti. Jokaisella. Luullaan kaikkivoipaisuudessa että tehdään lapsen parhaaksi. Keskustelkaa lapsen kanssa. Keskustelkaa aikuisen kanssa joilla on ollut sama kohtalo. Aikuiset on aika itsekkäitä hakiessaa sädekehää ympärilleen.

• mutta jo uskon
        1-10 kirjoitti:

tämän olevan totta.Luulin sinua mummiksi (alempana)
        Teit ja teet suuren palveluksen sille perheelle huolehtimalla lapsesta.
        Voimia sinulle,sait oikeuden raivotakin :)
        Aloitus oli sen verran joteskin epäselvä,mutta kyllä tämä selvensi sen :(

• namisuku

...Oletko Sinä Mummi, ja menit katselemaan Lapsesi Lasta...Vai???

• 1-10

Haluat tietää.Olen Vaari ja olen niin surullinen
        tosta asiasta etten enää jaksa sitä jauhaa.

• namisuku
        1-10 kirjoitti:

....Jos LastenLapsestasi Huolehdit, kutsu Kaikki Perhepalaveriin, ja vakavasti puhuen, Kaikesta!=D
        Minä teen (välillä) niin, tykätköön tai ei, kummiskin tulevat.
        Jokaiselle Perheelle pitää antaa oma (vapaus=järjenkäyttö)..mutta jos havaitsee Pahoja Flippejä, kyllä voi puuttua=D ja Pitääkin!=D

• merin..
        1-10 kirjoitti:

Hei, Vaari!

Ymmärrän oikein hyvin suuttumuksesi, etenkin jos tilanne on jatkuvaa ja siitä on jo keskusteltu.

Tässä maassa on riittävän paljon lapsia, joiden vanhemmilla on vanhemmuus hukassa, oikein todellisia uusavuttomia. Ja sitten kun jotain sattuu, ollaan jeesustelemassa, miksei kukaan ole puuttunut. Jos ei oma isovanhempi saa puuttua, kun huomaa asioiden olevan pielessä, niin kuka sitten? Ei kai se ensimmäinen puuttuja saa olla poliisi tai sosiaalityöntekijä, silloin asiat ovat todellakin menneet jo pahasti pieleen.

Vanhemmuus on elämäntehtävä, mitään sen vaativampaa ja hienompaa ei ihmisellä ole. Joka sitä ei ymmärrä, on tehnyt karhunpalveluksen hankkiessaan lapsia.

• ihmiset

kiusaantuu eläimellisestä meiningistä.

• Angel of The Morning

Aina en ehdi edes ajattelemaan, ja joskus
      olen tosi pitkäpinnainen.

Tyhmä vastaus, kaikki ihmiset reagoivat
      varmaan samalla tavalla.

• yllätysvierailu

jos nimittäin puhut totta,että 10 min. kouluun lähtöön ? Hm.käytkö siellä omilla avaimilla ?
      Mitäpä jos lapsi olisi lähtenyt ajoissa kouluun...
      olisitko mennyt silti sisälle.Jos taas menit tervehtimään lastenlastasi, kouluun lähtijää,niin etpä montaa minuuttia
      ehtinyt olla aamuvisiitillä.Joku mättää pahasti.Mutta hyvä,että lapsella on mummi lähellä.
      Oikein teit,että haukuit vanhemmat.Väärin,jos haukuit heitä lapsen kuullen !
      Läksyt tekemättä ??? Ei kai niitä aamuisin edes tehdä.
      Joko liioittelet tai valehtelet.

• tilasit

minulla ei ole miniän,eikä pojan puhelin numeroa töihin.Kännykkää ei voi pitää liikkeessä päällä.
      Mahtoi pikkuinen myöhästyä,jos mummi kahteen paikkaan vielä soittaa jne.plaplaplaaa
      Tämmösestä satutarinasta pillastuu kasiin asti.

• Vaan VAARI!

Ja vastuullisuutta saa nykyvanhemmilta kyllä perätä ja ihan aiheesta!

• Kaupunkilainen
        Vaan VAARI! kirjoitti:

Ja vastuullisuutta saa nykyvanhemmilta kyllä perätä ja ihan aiheesta!

Joo, mutta sanokaas nyt ihan oikeasti, onko vanhempien syy, jos lapsella on läksyt tekemättä? Minusta koulu on lapsen työtä, ja sen verran vastuuntuntoa pitäisi olla pienelläkin koululaisella (ja ei kai ihan pienille nykyään edes anneta läksyjä?), että hoitaa omat hommansa. Kysyä tai muistuttaa korkeintaan voi, mutta ei läksyjen tekemättä jättäminen ole ensisijaisesti vanhempien vika. Ei, vaikka muuten ovatkin aikamoisia hunsvotteja tarinasta päätellen.

• ihan oikein

kun et laskenut 10:en.

Minähän sillä siunaamalla hetkellä soitin lapsen vanhemmille työpaikalle
      ja tyhjensin mielipiteeni mitään jarruttelematta heille.

Tämä on ainoa oikea tapa toimia! Sinuna varmistaisin vielä samalla voimalla onko tilanne parantunut.

• Angel of The Morning

Tänään sorruin ihan turhaan mesoomiseen.
      Näytin Väkkiä naapurille kun sen imurin
      johto meni parkkipaikan läpi ja se näytti
      kohteliaasti, että siitä voi ajaa yli.
      Luulin että se tarkoitti imuria :(

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      54
      4696
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      168
      4265
    3. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      67
      3882
    4. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      126
      3845
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      48
      3665
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      79
      3488
    7. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      98
      3041
    8. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2885
    9. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2716
    10. Korjaamo suositus

Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      15
      2450
    Aihe