Grillimaja vai grillikota?

Otsikon kysymystä pohdin, kun aloin miettimään grillauspaikan hankkimista kesämökin pihaan...
Erityisesti mietin grillikodan filosofiaa. Päädyin siihen, että suomalaisten verissä täytynee virrata saamelaista perimää? Tai ehkäpä geeneissä on muistoja niiltä ajoilta jolloin istuttiin tulen ympärillä ja oltiin suojautuneena ulkomaailman kylmyydeltä, tuulilta ja tuiskuilta?

Gillikodassa on omanlaisensa, tulen ympärille kietoutuva hieno tunnelma...
Olen itse päätymässä kuitenkin grillimajaan, jossa suuret ikkunat ja niiden myötä läsnä myös kaunis ympäröivä luonto: Kesäisin aurinko ja syksyisin ja talvisin takana kuultava kaunis tähtitaivas.
Olen ajatellut varustaa grillimajan grillillä jossa on ympärillä pöytä. Toinen vaihtoehto on grilli, joka voi muuttaa tarvittaessa kokonaan pöydäksi. Tämä lisää majan käyttöä, kun sitä voi käyttää kesäisin myös kaikenlaiseen kestitsemiseen, seurusteluun ja pitää vaikka ruokailupaikkana.

Siinäpä pohtimista niille, jotka ovat miettimässä samanlaista hankintaa...

31

14316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkki tässä

      pysy kaukana erossa ns. standardimallin kodasta. Pahimmoilleen niissä ei ole avattavia ikkunoita ja ne ovat pääsääntöisesti persesilmän korkeudella eli ei paljon ihastella maisemia.

      Tällaiset umpikodat ovat kesällä niin kuumiä pienelläkin tulella, että muuttuvat helposti saunaksi.

    • elikkäs

      ns. grillimaja on meidänkin mökin ensi kesän rakennuslistalla. Nimenomaan suuri-ikkunainen maja, jossa on tulisija keskellä ja tilaa tuulilta sateelta suojassa nautiskella ja ihailla isommallakin porukalla ympäröiviä maisemia. -Toki perinteinen notskipaikka rannassa on se ehdoton ykkönen, josta ei vähän huonommillakaan keleillä luovuta!! Kota on kyllä omanlaisensa, jännän intiimi paikka...mutta ei sieltä pahemmin ympäröivää luontoa ihailla, siksi valinta kallistuu ehdottomasti "majan" puolelle.

      • Sama täällä. Löysin tuolta netistä ensin kyllä ihan mieleisen majan. Mutta täytyy jättää väliin. Netissä löytyi ihan hyvät mainossivut ja esitteet majasta, mutta kun kyselin tarkempia tietoja, niin ei edes mallimajaa ollut firman myyntipaikassa.

        Pakko oli jättää tuo firma väliin, kun tuntui niin sanotulta yhden miehen firmalta. Toimituksen varmuus, laatu ja sisältö tärkeä asia.
        Yhden tunnetumman ketjun mallistosta olen löytänyt mieleisen ja sellaisen aijon myös tilata.


      • elikkäs...
        Human kirjoitti:

        Sama täällä. Löysin tuolta netistä ensin kyllä ihan mieleisen majan. Mutta täytyy jättää väliin. Netissä löytyi ihan hyvät mainossivut ja esitteet majasta, mutta kun kyselin tarkempia tietoja, niin ei edes mallimajaa ollut firman myyntipaikassa.

        Pakko oli jättää tuo firma väliin, kun tuntui niin sanotulta yhden miehen firmalta. Toimituksen varmuus, laatu ja sisältö tärkeä asia.
        Yhden tunnetumman ketjun mallistosta olen löytänyt mieleisen ja sellaisen aijon myös tilata.

        olen kallistumassa ultimaten huvimajaan, johon saisi kotakeittiön tms.. Oletkos kuullut kokemuksia?


      • saha kädessä
        elikkäs... kirjoitti:

        olen kallistumassa ultimaten huvimajaan, johon saisi kotakeittiön tms.. Oletkos kuullut kokemuksia?

        niin tee itse kota korkeammilla seinillä. Saat ikkunat, joista näkee ulos. Ja kun on korkea kotakato, niin voit pitää grillissä halutessasi kunnon avotulta.

        Kauppiaiden peruskodalla, joka on pieni ja jonka ikkunat on persuuksien tasolla, ei tee mitään. Tai ainakaan ne ei käy paikkaan, jossa on hienot maisemat joita katella. Onhan ne nätin näköisiä esitteissä, mutta käytettävyydeltään kehnoja. Itselläni on just sellanen. Mutta myyn sen pois ja rakennan halkaisijaltaan puolitoistametriä leveämmän (pääsee ohittamaan istujat grillin ja polvien välistä) ja seiniin tulee lisää korkeutta ja kunnon ikkuat, joista näkee järvelle. Penkit myös niin leveät, että niissä voi tarvittaessa nukkua.

        Jos valmiin ostat, niin osta se maka, jollei joku ole tuonut markkinoille toimivaa kotaa.


      • elikkäs... kirjoitti:

        olen kallistumassa ultimaten huvimajaan, johon saisi kotakeittiön tms.. Oletkos kuullut kokemuksia?

        Eipä ole kokemusta tuosta tuotteesta. Laadukkaan ja hyvin tehdyn näköinen, siisti kokonaisuus. Itse olen katsellut hieman pienempää. Tuohon sopii isompikin porukka.
        Kotakeittiössä iso tulisija, voi grillata ja loimuttaa isommallekin porukalle.
        Itse materiaalin kestävyydestä ja hoidosta voisi kertoa sellainen ihminen, jolla siitä on kokemusta.

        Tavallista rautaa grillausnesteet ja rasvat syövyttävät. Ja se vaatii säännöllisen puhdistuksen. Oikein hoidettuna varmaan ihan käyttökelpoinen ja pitkäikäinen. Betoninen tulipesäelementti on tässä suhteessa varmaan kuitenkin huolettomampi.
        Onhan niitä sitten grillejä, joissa on käsitelty, teräksinen tulipesäosa. Mutta ainakin ne joita olen nähnyt, ovat olleet kyllä aika pieniä, halkaisijaltaan vain noin 50-60 cm.


      • no jaa mm
        elikkäs... kirjoitti:

        olen kallistumassa ultimaten huvimajaan, johon saisi kotakeittiön tms.. Oletkos kuullut kokemuksia?

        ultimate ? no jaa. kannattaa miettiä ja tutkia HYVIN tarkkaan


    • Kaiketi hyvistä käyttökokemuksista voi kertoa vaikkei mainostaa saisikaan. Itse hankimme v.2002 Kota Centerin valmistaman Luxustupa-2000 kodan eikä katua ole tarvinnut.
      Meillä se toimii suorastaan pienehkön mökin olohuoneena. Rakenteeltaan tämä täyttää juuri ne kriteerit joita olet hakemassa, tilavuuden tuntu levitetyn vyötärölinjan 8- kulmaisuuden ansiosta, korkea ja isot ikkunat (710x710) 7 kpl joista 1 avattavata. Kodalle teimme ihan kunnon betoniperustuksen joka laatoitettiin.
      Kannattaa tutustua, hinta ei liene ratkaiseva kriteeri?

      • Empä löytänyt netistä kuvaa ko. tuvasta. Ei taida olla Kota Centerillä kotisivua? Mutta yhteystiedot sain, niin saan varmaan sitten niitä kuviakin ja yksityiskohtaisempia tietoja.
        Niin... ja ei se hinta ole ratkaiseva kriteeri...


    • Lapin JänkäJoonas

      Ei niillä ultimakerin sun muilla hökötyksillä ole mittään virkoo oikeesti.
      Tee ite kunnon kota, niin passoo viettää sukujuhlat sun muut kestingit oikeessa kodassa.

      • ulos näy

        noista kodista, sen verran matalia on. paremminkin ne on sellasia erämajan tyyppisiä missä voi retkeilyn lomassa oleskella mut en kyllä omalle rannalle sellasta laittas. mieluusti majasta ihailee edessä avautuvaa kaunista järvenselkää joten kantsii tehdä se siihen tyyliin et uloskin näkee muuta kuin räystäitä


    • Pinja

      Useilla tutuilla on ns. pieni 6 tai 8-kulmainen mutterimaja ja kokemusten perusteella en rakentaisi sellaista itselle, vaan ison 4-kulmaisen jossa on yhdellä seinustalla tulisija eikä keskellä. Pienet mutterimajat savuttavat, savu jää kiertämään ja ovi pitää olla jatkuvasti auki... yhtään toimivaa mutterimajaa en ole kohdannut jossa olisi ollut niin hyvä veto että useamman kalikan olisi uskaltanut laittaa pelkäämättä että tukehtuu.. Hiilillägrillaamiseen ne ovat sopivia mutta oikea kotakeittiö vaatii ilmatilaa.

      • Palaminen tarvitsee ilmaa. Ja varmaan pienemmissä majoissa on tuo mainitsemasi ongelma, ellei palamiseen ole järjestetty riittävää korvausilman saantia.
        Itse aijon pelata varman päälle. Laitan grillin jossa on arina ja palamiseen tarvittava ilma johdetaan majan ulkopuolelta suoraan arinan alle.
        Se grilli, jonka aijon laittaa, on kyllä pieni, palotila halkaisijaltaan ehkä noin 60cm, mutta mulle riittävä ja sopiva myös majan kokoon nähden.
        Jos tuo grilli sitten toimii, eikä savuta, niin voi olla että käyn täällä kertomassa kokemuksistani.


      • kaksi 110 millistä
        Human kirjoitti:

        Palaminen tarvitsee ilmaa. Ja varmaan pienemmissä majoissa on tuo mainitsemasi ongelma, ellei palamiseen ole järjestetty riittävää korvausilman saantia.
        Itse aijon pelata varman päälle. Laitan grillin jossa on arina ja palamiseen tarvittava ilma johdetaan majan ulkopuolelta suoraan arinan alle.
        Se grilli, jonka aijon laittaa, on kyllä pieni, palotila halkaisijaltaan ehkä noin 60cm, mutta mulle riittävä ja sopiva myös majan kokoon nähden.
        Jos tuo grilli sitten toimii, eikä savuta, niin voi olla että käyn täällä kertomassa kokemuksistani.

        putkea arinan alle, että savut menee pihalle. Ja ne huuvat ova yleensä liian pieniä, puolet savusta menee ohi.

        Tee rakolattia niin, että sen alusta on auki kokonaan tai hyvin karkealla sepelillä täytettynä. Ja tietenkin seinien alareunat auki lattian alla. Niin ilmaa tulee tasaisesti. Savuista pääset näin eroon mutta saat riesaksi sitten sääsket.


      • Human kirjoitti:

        Palaminen tarvitsee ilmaa. Ja varmaan pienemmissä majoissa on tuo mainitsemasi ongelma, ellei palamiseen ole järjestetty riittävää korvausilman saantia.
        Itse aijon pelata varman päälle. Laitan grillin jossa on arina ja palamiseen tarvittava ilma johdetaan majan ulkopuolelta suoraan arinan alle.
        Se grilli, jonka aijon laittaa, on kyllä pieni, palotila halkaisijaltaan ehkä noin 60cm, mutta mulle riittävä ja sopiva myös majan kokoon nähden.
        Jos tuo grilli sitten toimii, eikä savuta, niin voi olla että käyn täällä kertomassa kokemuksistani.

        Siis kodan mukana tuli em. tulisija. Korvausilmaputki (1kpl) tulee keskelle grilliä sen alle ja halk. on 170mm. Putkessa on ain. yksi 90ast. käyrä eli ilmataskuja ei ole ennen grilliä. Alkup. arinan heitimme mäkeen ja korvasimme sen n. 100mm tulisijan pohjasta irti olevalla valurauta-arinalla.
        Nyt tulisijan pohjakin kestää isältä pojalle ja veto on hyvä.
        Omat kokemukset ovat hyviä joten en oikein ymmärrä näiden kotatyyppisten majojen mustamaalausta. Tosin noista halvimpia matalia 6-kulmaisia sätöksiä en itsekään huolisi.


      • täälläkin
        Faari45 kirjoitti:

        Siis kodan mukana tuli em. tulisija. Korvausilmaputki (1kpl) tulee keskelle grilliä sen alle ja halk. on 170mm. Putkessa on ain. yksi 90ast. käyrä eli ilmataskuja ei ole ennen grilliä. Alkup. arinan heitimme mäkeen ja korvasimme sen n. 100mm tulisijan pohjasta irti olevalla valurauta-arinalla.
        Nyt tulisijan pohjakin kestää isältä pojalle ja veto on hyvä.
        Omat kokemukset ovat hyviä joten en oikein ymmärrä näiden kotatyyppisten majojen mustamaalausta. Tosin noista halvimpia matalia 6-kulmaisia sätöksiä en itsekään huolisi.

        Minulla grillikodassa on pilaripeustus ja kodassa ponttilauta lattia, lattian keskellä halkaisijaltaan 30 sentin korvausilma-aukko, jossa itikkaverkko. Ei tule savua kodan sisään, ainoastaan jos tuulisella säällä avaa kodan oven, silloin voi ilmavita työntää savua ohi huuvan.


    • Gillimajaksi valitsin Ait Nordicin huvimajan Pw 3530. Grilliksi Jalotakan Apetit-pöytägrillin. Rakennus- ja kokoamisvaihe menossa...
      Voi olla, että käyn myöhemmin kertomassa kokemuksistani.....

      • Maja on esitteessä ajateltu paviljonki-käyttöön. Kun siihen laitetaan grilli, perustukseen pitää laittaa pilareita majan piirustuksissa esitettyä määrää enemmän. Laitoin kaikkien poikkivasojen alle keskikohtiin ylimääräiset pilariharkot.
        Grilli painaa noin 150kg, lattian oltava tukeva.

        Maja on normimajaa hieman korkeampi. Grillihuuvan ja piipun välinen yhdysputki on oltava 1200 mm. Grillipaketissa se on 900mm.
        Grilli toimii erinomaisen hyvin, hyvä veto ja ei savuta. Mutta tuo veto-kysymys riippuu varmaan myös paikasta.

        Itse Grillimajan kokoamisessa on hieman nikkaroimista, koska vain katto on elementeistä. Ohjeet ovat hyvät ja kokonaisuus siisti. Pohjatyö kannattaa tehdä hyvin, ettei tule ongelmia, ristimitat ym...


      • hiipu
        Human kirjoitti:

        Maja on esitteessä ajateltu paviljonki-käyttöön. Kun siihen laitetaan grilli, perustukseen pitää laittaa pilareita majan piirustuksissa esitettyä määrää enemmän. Laitoin kaikkien poikkivasojen alle keskikohtiin ylimääräiset pilariharkot.
        Grilli painaa noin 150kg, lattian oltava tukeva.

        Maja on normimajaa hieman korkeampi. Grillihuuvan ja piipun välinen yhdysputki on oltava 1200 mm. Grillipaketissa se on 900mm.
        Grilli toimii erinomaisen hyvin, hyvä veto ja ei savuta. Mutta tuo veto-kysymys riippuu varmaan myös paikasta.

        Itse Grillimajan kokoamisessa on hieman nikkaroimista, koska vain katto on elementeistä. Ohjeet ovat hyvät ja kokonaisuus siisti. Pohjatyö kannattaa tehdä hyvin, ettei tule ongelmia, ristimitat ym...

        mistä ko katoksia löytyy,onko netissä esitteitä ja kuvia


    • klugman

      Ehdottomasti se isoikkunainen kesäkeittiön mallinen.
      Sekin on vielä parempi, jos unohdat sen keskilattialla kaiken tiellä olevan savuttavan puulla toimivan grillin.
      Laita kunnon kaasugrilli seinustalle ja jätä keskilattialle paikka ruokapöytäkalustolle.
      Ja hanki mieluummin vähintään se 10m2:n malli aivan pienimmän sijaan.

      • Osku

        Täältä löytyy paljon kuvia grillikatoksista

        www.elisanet.fi/grillikatos


    • perinne kunniaan

      Tehkää kota kuten saamelaiset.

      Kolme pääriukua ylhäältä kiinni ja apuriut väliin.
      Paperikoneen viirasta kuori (leikattava oikein) ympärille
      Kivirinki keskelle ja siihen tuli.

      Tuhansia vuosia vanha systeemi, toimii varmasti.
      Käykää lapissa vakoilemassa mittoja.
      Unohtakaa ultima-mutterit sun muut.

    • Jutun aloittaja

      Vuonna 2008 suunnittelin grillimajan hankkimista ja tein asian tiimoilta tämän viestiketjun aloituksen.
      Kävin nyt viiden vuoden jälkeen katsomassa tätä juttua ja huomasin että kiinnostusta on ollut.
      Laitanpa tähän viestiketjuun nyt videolinkin, jossa esitteln tuota omaan valintaani grillimajan ja lähinnä grillin ja se toimivuuden osalta:

      http://www.youtube.com/watch?v=WFusKfRaKD0&feature=youtu.be

      • Jutun aloittaja

        Lisäys... Yksi tärkeä juttu jäi pois tuosta videosta, eli arinan ja tuhkalaatikon esittely. Lisään myöhemmin videopätkän, jossa näkyy nuo osat tuosta grillistä. Nehän vaikuttavat todella paljon grillin toimivuuteen ja vetoon.


      • Jutun aloittaja

      • mökkiläinen
        Jutun aloittaja kirjoitti:

        Ja tässäpä lisäys tuohon edelliseen videojuttuun. Siinä on lisäinfoa Apetit pöytägrillistä, arinan ja tuhkalaatikon osalta:


        http://www.youtube.com/watch?v=UdNuHDVCuVE

        Hieno grillimaja sinulla. Juuri tuollaisesta haaveilen itsekin mökkitontilleni.

        Kylläpä olisi sitten mukava istuskella väliin grillaten ja katsellen suurista ikkunoista ulkona tuivertavaa lumituiskua ja grillissä loimuavaa tulta ja kypsyviä herkkuja!


      • mökkiläinen kirjoitti:

        Hieno grillimaja sinulla. Juuri tuollaisesta haaveilen itsekin mökkitontilleni.

        Kylläpä olisi sitten mukava istuskella väliin grillaten ja katsellen suurista ikkunoista ulkona tuivertavaa lumituiskua ja grillissä loimuavaa tulta ja kypsyviä herkkuja!

        Suosittelen. Minulla on ollut ahkerassa käytössä keväisin ja pitkän syksyn ajan. Kesähelteellä ei tule paljon käytettyä, kun on muutenkin kuuma.
        Talvella kätevä, jos tulee vain käväisemään mökillä. Siinä voi lämmitellä, keittää kahvit, grillata makkaraa ja syödä eväät...


      • Suunnitteilla
        Jutun aloittaja kirjoitti:

        Ja tässäpä lisäys tuohon edelliseen videojuttuun. Siinä on lisäinfoa Apetit pöytägrillistä, arinan ja tuhkalaatikon osalta:


        http://www.youtube.com/watch?v=UdNuHDVCuVE

        Videota ei löydy.......


      • Anonyymi
        Suunnitteilla kirjoitti:

        Videota ei löydy.......

        Suomen kesämökkien ja myös joidenkin omakotitalojen pihoilta löytyy grillimajoja ja kotia.
        Molemmat ovat toimivia vapaa-ajan viettopaikkoja niin ruuan laittoon kuin grillaamiseenkin.
        Oman mökkini pihalta löytyy vuonna 2008 pystytetty grillimajan grilleineen.
        Sille on ollut paljon käyttöä, niin kesällä, syksyllä kuin joskus talvellakin.

        Vuonna 2008 kun pohdin grillimajan hankintaa, tein tämän viestiketjun aloituksen. Unohdin sen, mutta nyt muistin.
        Teen tähän nyt loppukommentin ja laitan videolinkin grillimajastani.

        Kahdentoista vuoden kokemuksella voin sanoa, että olen valintaani tyytyväinen. Grillikota vai maja, on ihan makuasia.
        Grillimajoja kuten myös kotia, on tänä päivänä saatavana monipuolinen valikoima, huomattavasti enemmän kuin oli 12 vuotta sitten.
        Minulla Grillimaja on toiminut hyvin. Grillissä on ollut hyvä veto, oli sitten korkea- tai matalapaine. Kaiken a ja o on tietysti riittävä korvausilman saanti ja myös se, että korvausilma ohjautuu oikealla tavalla siihen palavaan liekkiin, mieluiten reilusti ihan sieltä arinan alta.

        https://www.youtube.com/watch?v=uo2L_rio12E


      • Anonyymi

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4819
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1662
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1576
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      257
      1510
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1387
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1274
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe