olen seurannut vanhaninkodin ruokalistaa yli vuoden ajan, ja täytyy sanoa ettei se ole todelakaan ravintorikas.viitenä päivänä viikossa on keitetyt perunat, kastikkeena voi olla punajuuri?suolakurkkuvesi ja palasia ko, vihan neksista.huikeata on että ruokalistassa lukee , perunat, silli, salaatti hedelmäinen jälkiruoka, salaatti, Tarjolla on sillivedellämaustettu pottumuusi, purkkituorenmehu perunajauhoilla suurustettuna. joitakin ruokalajeja ei pysty edes tunnistamaan ? Keittoa on tarjottu perunoita ja taikinapallerroita sekoitettuna keittoon. tämä non ihan totta, täällä meidän suomessamme, ei ihme jos vanhukset ovat aliravittuja,
Ruokalista näyttää hienolta, mutta todellisuus on toista.
nimimerkki grassi
miten vanhukset voivat +++
112
3182
Vastaukset 112
- Lisbet*
Miten tuttua, vaan samahan se on koulunkin ruuokalistoissa.
Vaan vanhuksiin, ei mene hyvin, veimme "jätti säkin" mamman huoneeseen vaippoja, saimme tylyn vastauken, etteivät he vaihda yhtään sen tiuhempaa , kierron mukaan.
Tiesimme, et mamma ei kauaa enää elä, joten laitoimme lapsenlapsetkin ralliin mukaan, ja sekös suututti hoitohenkilökuntaa, kun mammaa ruokittiin ja pyllyä osattiin pyyhkeillä ja rasvata ilman heitä.
Aina oli märkänä, kun omainen meni.
Puhuimme syömisestä, ei ole pakkoruokintaa, eli ellei syö olkoon syömätä, tyyliin.
Monella ei ole tälläistä verkostoa, ja miten pahalta se tuntuu. Voi miten pahalta.- että teidän mamma
oli ainoa hoidettava? Kyllä se on niin, että yhteen mammaan keskittyminen on toisilta mammoilta pois. Turha henkilökuntaa on syyttää, hekin toimivat aivan äärirajoilla. Ylipitkiä päiviä on pakko tehdä, kun sijaisia ei ole.
Mitä ruokaan tulee, niin se on ihan hyvää. Äitini on hyvin tyytyväinen, samoin monet muut joiden kanssa olen jutellut. Niin, ja olen jutellut aika monen kanssa ja juttelen jatkossakin! - kaikki paikat väärällään ja...
että teidän mamma kirjoitti:
oli ainoa hoidettava? Kyllä se on niin, että yhteen mammaan keskittyminen on toisilta mammoilta pois. Turha henkilökuntaa on syyttää, hekin toimivat aivan äärirajoilla. Ylipitkiä päiviä on pakko tehdä, kun sijaisia ei ole.
Mitä ruokaan tulee, niin se on ihan hyvää. Äitini on hyvin tyytyväinen, samoin monet muut joiden kanssa olen jutellut. Niin, ja olen jutellut aika monen kanssa ja juttelen jatkossakin!sitä hyväksi sanotaan klun muuta ei saa ja vertailukohtaa ei ole.
Maistappa ite!
Kannattas varmaan lukea kirja kuka vierelles jää-se on sitä meidänkin tulevaisuutta jos emme ala pitää viim. tässä vaiheessa ittestä huolta!
Se on karu totuus!
ja todellakin, lukekaa huviksenne niitä tuoteselostuksia:perunatärkkelys...missä sitä on?
Et arvaa:
Jugurtissa, juuri siinä mitä nyt popsit! - onko totta??
On se kauheaa miten kohdellaan vanhuksia tänäpäivänä!!Ei mitään kunnioitusta ole vanhempia kohtaan.Vaikka hekin maksavat kuukausittain vuokran ja ruoan ja koko elämänsä veroja maksellut,niin törkeää niin törkeää.Eikö valtio ajattele yhtään että hekin on vielä vanhoja??Ne jotka päättää vanhusten elämää?Parempaan ruokaan meidän vanhemmat on tottunut,eikä mihinkään sillillä maustettu perunamuusi.Ja mikä loukkaus että ihminen joutuu märissä vaipoissa olemaan,kun henkilökunnalla ei ole aikaa vaihtaa tiheämmin,tai pitää "säästää"niitä.
- hyvä isä sentään
onko totta?? kirjoitti:
On se kauheaa miten kohdellaan vanhuksia tänäpäivänä!!Ei mitään kunnioitusta ole vanhempia kohtaan.Vaikka hekin maksavat kuukausittain vuokran ja ruoan ja koko elämänsä veroja maksellut,niin törkeää niin törkeää.Eikö valtio ajattele yhtään että hekin on vielä vanhoja??Ne jotka päättää vanhusten elämää?Parempaan ruokaan meidän vanhemmat on tottunut,eikä mihinkään sillillä maustettu perunamuusi.Ja mikä loukkaus että ihminen joutuu märissä vaipoissa olemaan,kun henkilökunnalla ei ole aikaa vaihtaa tiheämmin,tai pitää "säästää"niitä.
Ei kukaan maksa kokoikäänsä veroja. Mikä valtio ? Valtio olemme me ja vaikutamme seuraavan kerran kunnallisvaaleissa.
- Unohditko..
hyvä isä sentään kirjoitti:
Ei kukaan maksa kokoikäänsä veroja. Mikä valtio ? Valtio olemme me ja vaikutamme seuraavan kerran kunnallisvaaleissa.
Eihän tää muuten koske mutta pelottaa vanhuus. Meidän ikäisten vanhemmat asuvat vielä kotona. Aina ei ole näin. Nuoret ja vanhat on jätetty heitteille. Tästä ei hyvää seuraa. Rahat ponssataan edustajille, minkä edustajille? Mitä tämmöinen edustaa? omaa röhkeyttä. Meille opetettiin että pitää ottaa toiset huomioon.
- mikä tarkoitus oli
kyllähän vanhuksetkin on veroja maksanut suuren osan elämästä,ja rakentanut maata.vai kuinka sun ajatusmaailma on vanhuksista?vanhenet säkin vielä jos et ole jo aika vanha ja kuinka sit valitat kun märät vaipat housussas on? hä??
- hildurvonhopsis
Kyllä veroja maksetaan 'koko ikä'. Äitini (82v kesäkuussa) saa oman eläkkeensä ja vielä isän eläkkeen. Hän maksaa isot verot kuukausittain.
Onneksi hän saa vielä asua omassa kodissaan. Minä autan häntä niissä asioissa, joissa hän tarvitsee apua. Hän syö itse, pukeutuu itse (paitsi joskus tarvitsee apua), peseytyy itse (saunassa autan) ja tekee ruokaa itse. Yhdessä käymme kaupassa, kun hän ei näe juuri mitään (silmänpohjan kostearappeuma). Hän on hoitanut minua ja siskoani ja joskus tarvittaessa meidän lapsiamme. Hän on meille kaikille hyvin rakas ja hän on suloinen ja huumorintajuinen.
Nyt me kaikki autamme häntä - minä varmaan eninten - joka päivä. Hän toivoo, ettei koskaan joutuisi 'laitokseen'. Hän aina sanoo, että älkää surko jos hän kuolee kotiin - pahempi olisi jos hän joutuisi makaamaan vaipoissa toisten armoilla sairaalassa. Jos joutuu, niin käyn oman vointini mukaan (eihän koskaan tiedä) katsomassa häntä.
Hoitajilla on kiire ja yhtä hitaasti syövää ei jouda syöttämään kovin kauan.
Veroja siis kaikki maksavat - vanhuksetkin ja he ovat meidän voimavaramme ja ansaitsevat parhaan mahdollisen hoidon.
Autetaan heitä siinä missä he tarvitsevat apua. Kyllä lisäkäsia ja omaisten läsnäoloa tuetaan useimmissa palvelutaloissa ja hoivakodeissa ja sairaaloissa. - että joku on samaa mieltä
hildurvonhopsis kirjoitti:
Kyllä veroja maksetaan 'koko ikä'. Äitini (82v kesäkuussa) saa oman eläkkeensä ja vielä isän eläkkeen. Hän maksaa isot verot kuukausittain.
Onneksi hän saa vielä asua omassa kodissaan. Minä autan häntä niissä asioissa, joissa hän tarvitsee apua. Hän syö itse, pukeutuu itse (paitsi joskus tarvitsee apua), peseytyy itse (saunassa autan) ja tekee ruokaa itse. Yhdessä käymme kaupassa, kun hän ei näe juuri mitään (silmänpohjan kostearappeuma). Hän on hoitanut minua ja siskoani ja joskus tarvittaessa meidän lapsiamme. Hän on meille kaikille hyvin rakas ja hän on suloinen ja huumorintajuinen.
Nyt me kaikki autamme häntä - minä varmaan eninten - joka päivä. Hän toivoo, ettei koskaan joutuisi 'laitokseen'. Hän aina sanoo, että älkää surko jos hän kuolee kotiin - pahempi olisi jos hän joutuisi makaamaan vaipoissa toisten armoilla sairaalassa. Jos joutuu, niin käyn oman vointini mukaan (eihän koskaan tiedä) katsomassa häntä.
Veroja siis kaikki maksavat - vanhuksetkin ja he ovat meidän voimavaramme ja ansaitsevat parhaan mahdollisen hoidon.
Autetaan heitä siinä missä he tarvitsevat apua. Kyllä lisäkäsia ja omaisten läsnäoloa tuetaan useimmissa palvelutaloissa ja hoivakodeissa ja sairaaloissa.sinä toki ymmärsit mitä tarkoitin,hieno homma sinulta kun käyt äitisi luona ja hän saa olla omassa kodissa.Niin oli äitinikin ja äidin vanhemmat.Eivät koskaan halunneet vanhainkotiin/laitokseen sairaalaan kyllä kuolivat mutta olen siitä hyvillään että kotonansa saivat olla viimeiseen asti.
- eipäs saivarella
hildurvonhopsis kirjoitti:
Autetaan heitä siinä missä he tarvitsevat apua. Kyllä lisäkäsia ja omaisten läsnäoloa tuetaan useimmissa palvelutaloissa ja hoivakodeissa ja sairaaloissa.Eläke kertyy työelämän eläkekertymästä. Monilla eläkkeläisillä saattaa työ historia olla hyvinkin lyhyt. Joillain nyky ihmisillä sitä ei saata olla lainkaan. Tokihan kaikissa palveluissa ja hyödykkeissä on jonkin asteinen vero. Ei silti voida puhua henkilökohtaisesta veron maksusta, joka olisi kehdosta hautaan.
Voi ystävä hyvä. Sanoit "vanhukset ovat meidän voimavaramme." Poliitikot näkevät saman asian vain pelkkänä kustannuksena. Enkä itsekkään pidä vanhuksia voimavarana. - Densa
onko totta?? kirjoitti:
se valtio mitään voi ajatella.Valtio olemme me.
Me päätämme ketkä hoitavat meidän asioitamme ja vastuu siitä on myös meidän.Turha täällä on voivotella valtion tekemisiä valtio on valtio se ei ajattele eikä tee mitään.Meidän valitsemat virkamiehet ja päättäjät tekevät ne asiat ja päätökset jotka vaikuttavat kaikkeen ja eivät ole vastuussa tekemistään päätöksistä, koska eivät muka ole tienneet asioista.Lehdistö kirjoittelee Kanervan textareista ja pääministerin naisseikkailuista ihaillen ja mummot äänestää taas samat tyypit jatkoon seuravissa vaaleissa.
Tärkeysjärjestys asioissa on mennyt vähän sekaisin,joten turha valitella täällä. - ainoa hoidettava?
että teidän mamma kirjoitti:
Mitä ruokaan tulee, niin se on ihan hyvää. Äitini on hyvin tyytyväinen, samoin monet muut joiden kanssa olen jutellut. Niin, ja olen jutellut aika monen kanssa ja juttelen jatkossakin!On arvomaailma pielessä tämän kirjoittajalla.
Mammoja saattaa siellä olla vaikka 100, mutta kaikki ne ovat ihmisiä ja kaikkia heitä tulee hoitaa hyvin.
Olen itse nähnyt vuodeosastolla, kun täysin hourailevalle ihmiselle tuodaan ruokatarjotin ja kun ei itse ymmärrä syödä, viedään tarjotin täytenä pois.
Joku toinen huonokuntoinen siinä yrittää syöttää hourijaa, mutta hoiturit keskeyttää tylysti, että tarjotin on vietävä keittiöön.
Noinko se menee...jollei ole aikaa...voi ihminen sitten kuolla vaikka nälkään? - väärässä
Koko töissäkäymisiän maksat veroja ja veroja malsat vielä eläkkestäsikin.
Veroa maksat kaikesta ruuasta mitä syöt, veroa maksat joka tavarasta, jonka kaupasta ostat, veroa maksat perinnöistä, veroa maksat kiinteistöistä joissa asut, asuitpa vuokralla tai omassa, veroa maksat jos autolla ajat, sekä autoveroa, että bensa/dieselveroa...veroa maksat KAIKESTA mitä elääksesi tarvitset - Kyllästynyt järjestelmään
Unohditko.. kirjoitti:
Eihän tää muuten koske mutta pelottaa vanhuus. Meidän ikäisten vanhemmat asuvat vielä kotona. Aina ei ole näin. Nuoret ja vanhat on jätetty heitteille. Tästä ei hyvää seuraa. Rahat ponssataan edustajille, minkä edustajille? Mitä tämmöinen edustaa? omaa röhkeyttä. Meille opetettiin että pitää ottaa toiset huomioon.
Siis me voimme vaikuttaa kun äänestämme sellaisia edustajia, jotka lupaisivat ja sitten vielä tekisivät niin, että verorahat arvotettaisiin. Siis annetaanko kansanedustajille lisää liksaa vai vanhustenhoitoon lisää rahaa? Rakennetaanko kallis lisärakennus edustajille (rakennettiin jo).Ostetaanko taidetta eduskuntaan (ostettu on ja kallista). Vai maksetaanko kallis matka jollekin valiokunnalle tutustumaan Etelä-Afrikan koulutusjärjestelmään vai rahaa vanhustenhoitoon tai kouluihin Suomessa tai yleensäkin sitä eniten tarvitseville? Siitä on kysymys ja niin kauan kuin te sallitte tämän tilanteen jatkuvan, niin kauan raha menee humpuukkiin. Vaatiikaa edustajilta tekoja ja vaatikaa että verorahoja käytetään hyvinvoinnin tukemiseen niille, jotka eivät itse enää siihen kykenene, eikä, niinkuin nyt, eduskunnan ja niiden joilla jo on, hyväksi.
- mammoja
ainoa hoidettava? kirjoitti:
On arvomaailma pielessä tämän kirjoittajalla.
Mammoja saattaa siellä olla vaikka 100, mutta kaikki ne ovat ihmisiä ja kaikkia heitä tulee hoitaa hyvin.
Olen itse nähnyt vuodeosastolla, kun täysin hourailevalle ihmiselle tuodaan ruokatarjotin ja kun ei itse ymmärrä syödä, viedään tarjotin täytenä pois.
Joku toinen huonokuntoinen siinä yrittää syöttää hourijaa, mutta hoiturit keskeyttää tylysti, että tarjotin on vietävä keittiöön.
Noinko se menee...jollei ole aikaa...voi ihminen sitten kuolla vaikka nälkään?saattaa olla sata! Jos pelkästää yhteen keskitytään, jää toiset hoitamatta. Eikö yhtään sytytä?
- eivät robotteja
mammoja kirjoitti:
saattaa olla sata! Jos pelkästää yhteen keskitytään, jää toiset hoitamatta. Eikö yhtään sytytä?
Jos hoidettavia mammoja ja pappoja on sata, niin kysäskääpä montako henkilökunnan edustajaa yhdessä vuorossa on paikalla! Ei ole hoitajien syytä se kiire ja kaikesta säästäminen. Telkkariuutisissa oli jo kauan sitten juttua siitä, miten vanhainkodeissa ja muualla joudutaan taas tinkimään mm. ruuasta, kun kaikki on niin kallista. Paha vaan, että ihmiset takertuvat vain seurauksiin, eivätkä kritisoi syitä ja niiden aiheuttajia.
- onhan pappojakin
mammoja kirjoitti:
saattaa olla sata! Jos pelkästää yhteen keskitytään, jää toiset hoitamatta. Eikö yhtään sytytä?
Äideistä/mummoista vain puhutaan,entäs isit ja ukit?Muistaakaa heitäkin.
- ja katsoo tarkemmin!
onhan pappojakin kirjoitti:
Äideistä/mummoista vain puhutaan,entäs isit ja ukit?Muistaakaa heitäkin.
Näetkö: "jos mammoja ja PAPPOJA on sata..."
- kawe
eivät robotteja kirjoitti:
Jos hoidettavia mammoja ja pappoja on sata, niin kysäskääpä montako henkilökunnan edustajaa yhdessä vuorossa on paikalla! Ei ole hoitajien syytä se kiire ja kaikesta säästäminen. Telkkariuutisissa oli jo kauan sitten juttua siitä, miten vanhainkodeissa ja muualla joudutaan taas tinkimään mm. ruuasta, kun kaikki on niin kallista. Paha vaan, että ihmiset takertuvat vain seurauksiin, eivätkä kritisoi syitä ja niiden aiheuttajia.
minun kahden veljeni vaimot ovat hoitajia ja serkku Kaunialassa..........
Ei ole helppoa työtä........... - söhellystä
väärässä kirjoitti:
Koko töissäkäymisiän maksat veroja ja veroja malsat vielä eläkkestäsikin.
Veroa maksat kaikesta ruuasta mitä syöt, veroa maksat joka tavarasta, jonka kaupasta ostat, veroa maksat perinnöistä, veroa maksat kiinteistöistä joissa asut, asuitpa vuokralla tai omassa, veroa maksat jos autolla ajat, sekä autoveroa, että bensa/dieselveroa...veroa maksat KAIKESTA mitä elääksesi tarvitsetsiinäpä puurot ja vellit on menneet sekaisin. Taitaisi olla ainesta valtiovarain ministeriksi. Ei tuommoista sotkua viitsi edes oikaista.
- Pirre*
Densa kirjoitti:
se valtio mitään voi ajatella.Valtio olemme me.
Me päätämme ketkä hoitavat meidän asioitamme ja vastuu siitä on myös meidän.Turha täällä on voivotella valtion tekemisiä valtio on valtio se ei ajattele eikä tee mitään.Meidän valitsemat virkamiehet ja päättäjät tekevät ne asiat ja päätökset jotka vaikuttavat kaikkeen ja eivät ole vastuussa tekemistään päätöksistä, koska eivät muka ole tienneet asioista.Lehdistö kirjoittelee Kanervan textareista ja pääministerin naisseikkailuista ihaillen ja mummot äänestää taas samat tyypit jatkoon seuravissa vaaleissa.
Tärkeysjärjestys asioissa on mennyt vähän sekaisin,joten turha valitella täällä.pitäisi olla, mutta kun se ei vaan ole.
Se kansanosa joitten ehdottomasti pitäisi äänestää, ei viitsi tai katsoo ettei voi vaikuttaa yksilönä kummiskaan mihinkään heitä koskeviin päätöksiin.
Toisaalta näennäishyvinvointi on laiskistuttanut kansalaiset, ne "köyhätkin" immeiset.
En tiedä miten kurjaksi tämän on taas mentävä että ihmiset heräävät vaikuttamaan, onko suurlakkojen ja anargian aika joskus edessä, eli kaikki alkaisi taas alusta...
Nyt on jo EU sanoutunut irti "tuposta", työnantajat saavat pian maksaa työstä pärstäkertoimen ja kulloisenkin mielialansa mukaan.. - lopeta se
Pirre* kirjoitti:
pitäisi olla, mutta kun se ei vaan ole.
Se kansanosa joitten ehdottomasti pitäisi äänestää, ei viitsi tai katsoo ettei voi vaikuttaa yksilönä kummiskaan mihinkään heitä koskeviin päätöksiin.
Toisaalta näennäishyvinvointi on laiskistuttanut kansalaiset, ne "köyhätkin" immeiset.
En tiedä miten kurjaksi tämän on taas mentävä että ihmiset heräävät vaikuttamaan, onko suurlakkojen ja anargian aika joskus edessä, eli kaikki alkaisi taas alusta...
Nyt on jo EU sanoutunut irti "tuposta", työnantajat saavat pian maksaa työstä pärstäkertoimen ja kulloisenkin mielialansa mukaan..Miksi yrität syyllistää heikompiosasia ja vammasia ja syrjäytettyjä.kun sinä väität heidän hätänsä olevan heidän omasta aktiivisuudesta kiinni.Lopeta se heikompien mollaaminen.kukaan ei aja niiden asioita vaikka mitä ennen vaaleja lupaa siis ei tarvihe äänestää jos on syrjäytetty kukaan ei auta.sinäki joka muka hoidat vajavaisia viitsit syyttää sellaisia ja väität heidän itse vaikuttaneen huonoosasuuteen
- helisevä
lopeta se kirjoitti:
Miksi yrität syyllistää heikompiosasia ja vammasia ja syrjäytettyjä.kun sinä väität heidän hätänsä olevan heidän omasta aktiivisuudesta kiinni.Lopeta se heikompien mollaaminen.kukaan ei aja niiden asioita vaikka mitä ennen vaaleja lupaa siis ei tarvihe äänestää jos on syrjäytetty kukaan ei auta.sinäki joka muka hoidat vajavaisia viitsit syyttää sellaisia ja väität heidän itse vaikuttaneen huonoosasuuteen
Outo kannanotto(
Minä kyllä käsitän asian niin että kirjoittaja ajaa omiensa etua, koska he eivät voi sitä itse tehdä.
Minusta sinä et nyt aatellut Pirren kannalta, mutta tärkeintä on aatella, mitä kukin itse voi tehdä.
syyllistäminen osui nyt helvetan väärään ( - Pirre*
lopeta se kirjoitti:
Miksi yrität syyllistää heikompiosasia ja vammasia ja syrjäytettyjä.kun sinä väität heidän hätänsä olevan heidän omasta aktiivisuudesta kiinni.Lopeta se heikompien mollaaminen.kukaan ei aja niiden asioita vaikka mitä ennen vaaleja lupaa siis ei tarvihe äänestää jos on syrjäytetty kukaan ei auta.sinäki joka muka hoidat vajavaisia viitsit syyttää sellaisia ja väität heidän itse vaikuttaneen huonoosasuuteen
ylesemmällä tasolla, - ja sitäpaitsi, kaikilla vammaisillakin on äänestysoikeus.
Viittasin vaikuttamisella äänestämiseen, en muihun osattomuuden syihin. - hellitä
Pirre* kirjoitti:
pitäisi olla, mutta kun se ei vaan ole.
Nyt on jo EU sanoutunut irti "tuposta", työnantajat saavat pian maksaa työstä pärstäkertoimen ja kulloisenkin mielialansa mukaan..mikä kansanosa? tehtyjen tutkimusten mukaan passivisempiä äänestäjiä ovat nuoret. Miten ne yleensä vaikuttavat vabhusten asioihin ? Voitko kertoa,
Mitä tarkoittaa "näennäishyvinvointi"
Et tiedä kuinka kurjaksi tämä menee. Et varmaan.
työnanatjat saavat kohta maksaa pärstäkertoimen mukaan. Niinhän se on aina ollut paitsi kunnissa ja valtiolla jossa suorite tulee aseman ja tehtävän mukaan. - kuitenkin
Pirre* kirjoitti:
ylesemmällä tasolla, - ja sitäpaitsi, kaikilla vammaisillakin on äänestysoikeus.
Viittasin vaikuttamisella äänestämiseen, en muihun osattomuuden syihin.eksynyt väärälle palstalle ? Kirjotuksesi ovat kuin pikkulasten kiukuttelua ja täynnä kirjoitus virheitä.
- Pirre*
hellitä kirjoitti:
mikä kansanosa? tehtyjen tutkimusten mukaan passivisempiä äänestäjiä ovat nuoret. Miten ne yleensä vaikuttavat vabhusten asioihin ? Voitko kertoa,
Mitä tarkoittaa "näennäishyvinvointi"
Et tiedä kuinka kurjaksi tämä menee. Et varmaan.
työnanatjat saavat kohta maksaa pärstäkertoimen mukaan. Niinhän se on aina ollut paitsi kunnissa ja valtiolla jossa suorite tulee aseman ja tehtävän mukaan.hyvinvointi yksilötasolla on yhtäkuin velkainen tai jo melkein oma omakotitalo, Toyota ja LasPalmasin rantalomat kerran vuodessa.
Ts. että ollaan jämähdetty siihen oman elintason autereeseen, - nyt ruususen uni alkaa olla ohi, niitä jotensakin hyväpalkkaisia tehdastöitä viedään maasta pois.
Eli työväestön elintaso on noussut, on se tuonut hyvänolon tunteen, ja samalla välinpitämättömyyden esim. äänestää, tai sitten äänestetään jo peräti oikeistoa.
Tuosta pärstäkertoimen mukaan palkan maksusta olen erimieltä, yksityisellä sektorillakin, - määrävuosin on ollut liittokohtaisia palkkaneuvotteluita, joissa on sovittu palkankorotuksista työnantajapuolen edustajien kanssa.
Pieniä hyvän miehen lisiä tietenkin huomioon ottamatta, tai urakkapalkkaa, mutta pohjat josta urakka on laskettu on ollut n. yhtäläinen kaikille.
Ai, että mitenkäkö vaikuttavat vanhusten huoltoon, - tietenkin niin että ns. köyhä joutuu menemään julkisenpuolen hoitolaitoksiin, ja rikas laittaapi vanhuksensa yksityiseen hoitokotiin.
Se ns. rikastunut köyhä kun ei välitä enää äänestää omia etuja ajavia edustajia edustuslaitokseemme, eduskuntaan ja paikallisella tasolla kuntien luottamuselimiin, niin tottakai ne oikeasti rikkaat, ne joilla on varaa yksityisiin laitoksiin, eivät halua kehittää julkisen puolen hoitotasoa, ja palveluita.
Eikö se suuntaus ole nyt tätä päivänä harvinaisen selvästi näkyvissä, - meillä on maassamme oikeistovoittoinen hallitus, ja rapina käy kun hyvinvointi rakenteita karsitaan kovalla kädellä. Ja, vielä on vuosia sama tilanne ja suuntaus. Pirre* kirjoitti:
hyvinvointi yksilötasolla on yhtäkuin velkainen tai jo melkein oma omakotitalo, Toyota ja LasPalmasin rantalomat kerran vuodessa.
Ts. että ollaan jämähdetty siihen oman elintason autereeseen, - nyt ruususen uni alkaa olla ohi, niitä jotensakin hyväpalkkaisia tehdastöitä viedään maasta pois.
Eli työväestön elintaso on noussut, on se tuonut hyvänolon tunteen, ja samalla välinpitämättömyyden esim. äänestää, tai sitten äänestetään jo peräti oikeistoa.
Tuosta pärstäkertoimen mukaan palkan maksusta olen erimieltä, yksityisellä sektorillakin, - määrävuosin on ollut liittokohtaisia palkkaneuvotteluita, joissa on sovittu palkankorotuksista työnantajapuolen edustajien kanssa.
Pieniä hyvän miehen lisiä tietenkin huomioon ottamatta, tai urakkapalkkaa, mutta pohjat josta urakka on laskettu on ollut n. yhtäläinen kaikille.
Ai, että mitenkäkö vaikuttavat vanhusten huoltoon, - tietenkin niin että ns. köyhä joutuu menemään julkisenpuolen hoitolaitoksiin, ja rikas laittaapi vanhuksensa yksityiseen hoitokotiin.
Se ns. rikastunut köyhä kun ei välitä enää äänestää omia etuja ajavia edustajia edustuslaitokseemme, eduskuntaan ja paikallisella tasolla kuntien luottamuselimiin, niin tottakai ne oikeasti rikkaat, ne joilla on varaa yksityisiin laitoksiin, eivät halua kehittää julkisen puolen hoitotasoa, ja palveluita.
Eikö se suuntaus ole nyt tätä päivänä harvinaisen selvästi näkyvissä, - meillä on maassamme oikeistovoittoinen hallitus, ja rapina käy kun hyvinvointi rakenteita karsitaan kovalla kädellä. Ja, vielä on vuosia sama tilanne ja suuntaus.Itse olen yksityisellä töissä ja palkka on reilusti yli sopimusten. Palkkojen alarajat on sovittu liittokohtaisesti, mutta kattoa ei todellakaan ole. Tosi hienoa, että palkkaa saa nyt oikein vastuun ja "pärstän" mukaan. Pieni vihje, kommunikaationkyvyn kehittäminen, hyvät neuvottelutaidot ja oman itsensä arvostus ehkä auttaisivat sinuakin palkka-asiassasi.
- Pirre*
kuitenkin kirjoitti:
eksynyt väärälle palstalle ? Kirjotuksesi ovat kuin pikkulasten kiukuttelua ja täynnä kirjoitus virheitä.
se kone kiinni, jos siulla ei ole muuta asiaa, tai vaiha riviä.
Mie siun kanssa kinaamaan ruppee, elä luulekkaa.. - Jermuxi tms.
Pirre* kirjoitti:
se kone kiinni, jos siulla ei ole muuta asiaa, tai vaiha riviä.
Mie siun kanssa kinaamaan ruppee, elä luulekkaa..kisaillut. Suu virneessä vaan vastinetta kehiin ja siitä se lähteepi.
- Pirre*
miljoona kirjoitti:
Itse olen yksityisellä töissä ja palkka on reilusti yli sopimusten. Palkkojen alarajat on sovittu liittokohtaisesti, mutta kattoa ei todellakaan ole. Tosi hienoa, että palkkaa saa nyt oikein vastuun ja "pärstän" mukaan. Pieni vihje, kommunikaationkyvyn kehittäminen, hyvät neuvottelutaidot ja oman itsensä arvostus ehkä auttaisivat sinuakin palkka-asiassasi.
Enhän ole puhunut omasta palkastani mitään, - puhun yleisemmällä tasolla, yleisestä palkkakehityksestä ja etujen valvonnasta.
- Pirre*
Jermuxi tms. kirjoitti:
kisaillut. Suu virneessä vaan vastinetta kehiin ja siitä se lähteepi.
näihen kanssa kinata.
Pirre* kirjoitti:
Enhän ole puhunut omasta palkastani mitään, - puhun yleisemmällä tasolla, yleisestä palkkakehityksestä ja etujen valvonnasta.
Toisten palkoista ei voi enää tietää eikä paljon keskustellakaan, ei enää edes kuntapuolella. Jokainen neuvottelee nykyisin itse omansa sielläkin.
Hienoa jos olet omasi osannut neuvotella. Kerroit kuitenkin olevasi kuukausi palkkalainen ja olet selvittänyt, että kunnalla maksetaan työehtosopimuksen mukaan, siksi arvelin, ettet ole siihen tyytyväinen. Mutta hyvä sitten.- Pirre*
miljoona kirjoitti:
Toisten palkoista ei voi enää tietää eikä paljon keskustellakaan, ei enää edes kuntapuolella. Jokainen neuvottelee nykyisin itse omansa sielläkin.
Hienoa jos olet omasi osannut neuvotella. Kerroit kuitenkin olevasi kuukausi palkkalainen ja olet selvittänyt, että kunnalla maksetaan työehtosopimuksen mukaan, siksi arvelin, ettet ole siihen tyytyväinen. Mutta hyvä sitten.kunnankaan, ainakaan yhden, palkkalistoilla, enkä ole neuvotellut palkkojani.
Palkka tulee kunkin (normitetun)hoidettavuus tason perusteella. Tietysti jos hoid. kunto huononee ja hänen hoidettavuutensa lisääntyy, silloin palkkiota tarkistetaan. Pirre* kirjoitti:
kunnankaan, ainakaan yhden, palkkalistoilla, enkä ole neuvotellut palkkojani.
Palkka tulee kunkin (normitetun)hoidettavuus tason perusteella. Tietysti jos hoid. kunto huononee ja hänen hoidettavuutensa lisääntyy, silloin palkkiota tarkistetaan.Itse olen tuntipalkalla ja olen itse neuvotellut palkkani.
- Pirre*
miljoona kirjoitti:
Itse olen tuntipalkalla ja olen itse neuvotellut palkkani.
ajattelepa ihmisiä joilla ei ole mahdollisuutta neuvotella palkkojaan, syystä tai toisesta.
Minusta tämä neuvottelu systeemi lisää eriarvoisuutta, ja niinollen kaunaa ja epäsopua, pidemmän päälle. Neuvottelemaan mennessä pitää tietää (työn) arvonsa, ja sitten palkkatasokin josta ruveta nuevottelemaan, ei se varmaan kaikilta niinvain onnistukaan.
Tietysti joillain aloilla on hyväkin, että ihmiselle maksetaan palkkaa tuloksellisuuden mukaan, niinettei se laiska lusmu työkaveri saa samaa palkkaa siinä siivellä. :) Pirre* kirjoitti:
ajattelepa ihmisiä joilla ei ole mahdollisuutta neuvotella palkkojaan, syystä tai toisesta.
Minusta tämä neuvottelu systeemi lisää eriarvoisuutta, ja niinollen kaunaa ja epäsopua, pidemmän päälle. Neuvottelemaan mennessä pitää tietää (työn) arvonsa, ja sitten palkkatasokin josta ruveta nuevottelemaan, ei se varmaan kaikilta niinvain onnistukaan.
Tietysti joillain aloilla on hyväkin, että ihmiselle maksetaan palkkaa tuloksellisuuden mukaan, niinettei se laiska lusmu työkaveri saa samaa palkkaa siinä siivellä. :)Kyllä niitä tähän ikään mennessä on niitä lusmuja nähty, tuskinpa ne mihinkään yhtäkkiä katoaa. Kaikilla meillä on suut sitä varten että me myös puhumme niillä.
Itse opin neuvottelutaktiikkaa mieheltäni rakennusalalta soveltaen. Ja vaikka kuinka paljon hävetti ja tuntui kerjäämiseltä, sain vielä lopuksi väännettyä ulos suustani, että tarvitsen sitten myös työmatkaani varten bussikortin. Siitä olen kyllä ollut ylpeä, että osasin pyytää ja miestä olen kiittänyt.- Esitit tuolla
Pirre* kirjoitti:
näihen kanssa kinata.
vanhusten hoitomaksun olevan jopa 2000 euro päivässä eli 720 000,00 euroa vuodessa, Etkö tosiaankaan tajua numeroista mitään.Jos vanhus eläisi laitoksessa 10 vuotta olisi hoitokustanukset; 7.200 000,00 euroa. koetahan nyt vähän järkiintyä. Jos kirjoittaminen käy sinults heikonlaisesti ei kyllä laskemisessakaan ole kehumista.
- Pirre*
Esitit tuolla kirjoitti:
vanhusten hoitomaksun olevan jopa 2000 euro päivässä eli 720 000,00 euroa vuodessa, Etkö tosiaankaan tajua numeroista mitään.Jos vanhus eläisi laitoksessa 10 vuotta olisi hoitokustanukset; 7.200 000,00 euroa. koetahan nyt vähän järkiintyä. Jos kirjoittaminen käy sinults heikonlaisesti ei kyllä laskemisessakaan ole kehumista.
Laitospaikan hinta on noin 75 - 150 eroa per päivä.
Esim. 150 €/pvä x 30 = 3600 €/kk x 12kk = 43 000 €uroa x 10v. 430 000 euroa, eli n. puolikas omakotitalo.
Ei tämänkään mukaan hoito/mme kovin halpaa ollut. - Pirre*
Pirre* kirjoitti:
Esim. 150 €/pvä x 30 = 3600 €/kk x 12kk = 43 000 €uroa x 10v. 430 000 euroa, eli n. puolikas omakotitalo.
Ei tämänkään mukaan hoito/mme kovin halpaa ollut.laskuvirhe, vaan muistivirhe päivähinnassa.
Kirotusvihreistä viis... - Pirre*
Pirre* kirjoitti:
Ei tämänkään mukaan hoito/mme kovin halpaa ollut.etteivät olleet laskuvirheitä, muisti sellaisia mieluumminkin.
Kirotusvihreet ei haittoo, ne on ihan ikiomia..
- Tuttu Paristo
Kyllä varmasti ruoka on sielläkin kovin yksipuolista, mutta vertaappa menua työttömän tai työkyvyttömyys eläkkeen saajan kohdalla.Tai vaikkapa pienen kansaneläkkeen saajan.Tuttavapiirissäni on henkilö joka elää lähes pelkällä puurolla ja perunalla.Hedelmistä tai vihanneksista ei ole tietoakaan.Rahaa vaan ei ole riittävään ,monipuoliseen ravintoon.Olen avustanut parhaani mukaan,mutta tilanne on kestämätön.
Jos sadattuhannet vähävaraiset saisivat eteensä päivittäin vanhainkodin ruuan, niin voisivat syystä sanoa, että on lotto voitto syntyä Suomalaiseksi.
Joten, kyllä valitta voi,ja pitääkin,mutta aiheesta.- Persaukiko ?
Useamman vuoden olin tällä työttymyys päivärahalla kunnes sain starttirahan ja uskalsin ottaa riskin yrittämiseen.
Jäipähän siitä niukkuuden ajasta mieleen mm kalkeitto johon lisäsin vuoroin perunaa vuoroin itse onkimaani kalaa.
Olen tässä matkan varrella tosin tavannut paljonkin näitä surkimuksia jotka avuttomuuttaan eivät keksi muuta kuin yhteiskunnan kerjuu luukut.
Useita olen sittemmin työllistänyt. Kunhan ensin olen saanut heidät ymmärtämään ,että kädet toimivat muussakin kuin hanskojen pitiminä.
Lottovoitto on syntyä Suomeen. Täällä on paljon työvoima resursseja joita yritteliäs voi hyödyntää. - Tuttu Paristo
Persaukiko ? kirjoitti:
Useamman vuoden olin tällä työttymyys päivärahalla kunnes sain starttirahan ja uskalsin ottaa riskin yrittämiseen.
Jäipähän siitä niukkuuden ajasta mieleen mm kalkeitto johon lisäsin vuoroin perunaa vuoroin itse onkimaani kalaa.
Olen tässä matkan varrella tosin tavannut paljonkin näitä surkimuksia jotka avuttomuuttaan eivät keksi muuta kuin yhteiskunnan kerjuu luukut.
Useita olen sittemmin työllistänyt. Kunhan ensin olen saanut heidät ymmärtämään ,että kädet toimivat muussakin kuin hanskojen pitiminä.
Lottovoitto on syntyä Suomeen. Täällä on paljon työvoima resursseja joita yritteliäs voi hyödyntää.Todella mainiota että olet onnistunut elämässäsi,mutta kun maailma ei ole noin yksinkertainen,ja kaikki ihmiset eivät ole niin pystyviä ja erinomaisia kuin sinä.Että luokittelee työttömät sinun tavallasi on kaikkea muuta kuin oikeudenmukainen.Työttömyys harvoin johtuu siitä ettei ihminen halua tehdä työtä tai ettei ole halukas perustamaan omaa yritystä.On sairauksia,kulumia nivelissä,asuinpaikka senkaltainen ettei työtä ole tarjolla.Ei ole alkupääomaa tai ideaa.
Ymmärrän että mittaat ja punnitset kaikki vähäosaiset ja työttömät sillä mitalla millä mittaat itseäsi.Samoisin kuitenkin että ylpeällä on usein paskanen loppu.Kehu toki itseäsi ja erinomaisuuttasi,mutta jätä muut jotka eivät pysty kulkemaan sinun osoittamallasi tiellä rauhaan. - kuunnellaan
Persaukiko ? kirjoitti:
Lottovoitto on syntyä Suomeen. Täällä on paljon työvoima resursseja joita yritteliäs voi hyödyntää.että älä viisastele.kaiki ei voi olla työelämäsä monestakin syistä,on kulumia on reumaa mm.on oltunna p a monestikki mut ruokaa on silti joka päivä.
- ole ylpeyttä
Tuttu Paristo kirjoitti:
Todella mainiota että olet onnistunut elämässäsi,mutta kun maailma ei ole noin yksinkertainen,ja kaikki ihmiset eivät ole niin pystyviä ja erinomaisia kuin sinä.Että luokittelee työttömät sinun tavallasi on kaikkea muuta kuin oikeudenmukainen.Työttömyys harvoin johtuu siitä ettei ihminen halua tehdä työtä tai ettei ole halukas perustamaan omaa yritystä.On sairauksia,kulumia nivelissä,asuinpaikka senkaltainen ettei työtä ole tarjolla.Ei ole alkupääomaa tai ideaa.
Ymmärrän että mittaat ja punnitset kaikki vähäosaiset ja työttömät sillä mitalla millä mittaat itseäsi.Samoisin kuitenkin että ylpeällä on usein paskanen loppu.Kehu toki itseäsi ja erinomaisuuttasi,mutta jätä muut jotka eivät pysty kulkemaan sinun osoittamallasi tiellä rauhaan.Viisitoista vuotiaana jäin kolmen sisarteni kanssa orvoksi, Nuorin oli kolmevuotias. Minä olin ainoa joka ansaitsin rahaa olessani iltapäivät lähettinä. Illat kärräsin kaatopaikalta jätepaperia ja tyhjiä viinapulloja. Varsin pitkään eleltiin yhdessä kunnes naapurit hälyttivät lastensuojeluviraston hätiin ja sisarusparvemme hajoitettiin.
Meistä ei muuta tullut kuin sitkeitä yritelijäitä veronmaksajia.
Seuraava sukupolvi onkin saanut jo korkean kolutuksen ja ovat sijoittuneet korkeisiin virkoihin ja tehtäviin.
Turha tässä on mitään kehua tosiasiat puhuvat puolestaan.
Töitä olisi vieläkin ei vain ole tarvis enää rahan vuoksi tehdä. Työstä käy lasten lasten paapominen. - Tuttu Paristo
ole ylpeyttä kirjoitti:
Viisitoista vuotiaana jäin kolmen sisarteni kanssa orvoksi, Nuorin oli kolmevuotias. Minä olin ainoa joka ansaitsin rahaa olessani iltapäivät lähettinä. Illat kärräsin kaatopaikalta jätepaperia ja tyhjiä viinapulloja. Varsin pitkään eleltiin yhdessä kunnes naapurit hälyttivät lastensuojeluviraston hätiin ja sisarusparvemme hajoitettiin.
Meistä ei muuta tullut kuin sitkeitä yritelijäitä veronmaksajia.
Seuraava sukupolvi onkin saanut jo korkean kolutuksen ja ovat sijoittuneet korkeisiin virkoihin ja tehtäviin.
Turha tässä on mitään kehua tosiasiat puhuvat puolestaan.
Töitä olisi vieläkin ei vain ole tarvis enää rahan vuoksi tehdä. Työstä käy lasten lasten paapominen.Kyllä sinä olet erinomainen.Lapsesi ovat myös oppineet isän erinomaisuudesta.Muuten,onko sinulla paljon kavereita?
- kateusko
Tuttu Paristo kirjoitti:
Kyllä sinä olet erinomainen.Lapsesi ovat myös oppineet isän erinomaisuudesta.Muuten,onko sinulla paljon kavereita?
Leijonat " kerho josta löysin paljon ystäviä. Itsenilaisia entisiä yrittäjiä löytyy erillaisista loosseista,Useankin kerhon johtokunnissa olen enkä niihin olisi pääsyt ellei minua olisi ystävät niihin äänestäneet. Kansanedustajaksikin on kosittu. En tosin ole hommasta kiinnostunut. Kavereita on paljon, osasta olen pääsyt eroon lainamalla heille rahaa.
Hyvä suositeltava konsti luusereista eroon pääsemisksi.
Muuten älykkyys kulkee geeneissä. Käytöstavat kotoa ja viisaus sitten ajan myötä. - Tuttu Paristo
kateusko kirjoitti:
Leijonat " kerho josta löysin paljon ystäviä. Itsenilaisia entisiä yrittäjiä löytyy erillaisista loosseista,Useankin kerhon johtokunnissa olen enkä niihin olisi pääsyt ellei minua olisi ystävät niihin äänestäneet. Kansanedustajaksikin on kosittu. En tosin ole hommasta kiinnostunut. Kavereita on paljon, osasta olen pääsyt eroon lainamalla heille rahaa.
Hyvä suositeltava konsti luusereista eroon pääsemisksi.
Muuten älykkyys kulkee geeneissä. Käytöstavat kotoa ja viisaus sitten ajan myötä.Niin paljon kavereita että täytyy maksaa että osasta pääsee eroon.Kyllä nyt uskon että älykkyys kulkee geeneissä.Ehkäpä ne geenit saivat lisäpotkua kun tongit kaatopaikoilla.
- viisastelemaan
kuunnellaan kirjoitti:
että älä viisastele.kaiki ei voi olla työelämäsä monestakin syistä,on kulumia on reumaa mm.on oltunna p a monestikki mut ruokaa on silti joka päivä.
Ei ketään vanhuksia olla työhön häätämässäkään. Et kai sinäkään tässä väitä näitä kulumia synnyin lahjana saaneesi. Minä ainakin menin töihin jo aivan lapsena, Eläkekertymäni lähti kertymään jo kuusikymmentäluvalla jolloin se tuli pakolliseksi. kai nyt jokainen järkevä pisti jotain sukan varteen eikä heittänyt kaikkea hulvattomaan elämiseen. Ainakin minä otaan vanhuuden vastaan aivan tyynenä tosin jo muutamaa lääkettä nauttien.
- oli alkaminen
Tuttu Paristo kirjoitti:
Niin paljon kavereita että täytyy maksaa että osasta pääsee eroon.Kyllä nyt uskon että älykkyys kulkee geeneissä.Ehkäpä ne geenit saivat lisäpotkua kun tongit kaatopaikoilla.
Nyt ei sitten mitään puutu. Ainoa huoli että vuokralaiset maksavat vuokransa aikoinaan. Ikävää on ketään enää ketään häätääkään. Keksivät pirukaiset aina kaikkea. Kolmen kuukauden vuokran tuossa jouduin antamaan anteeksi kun vaimo kertoi miehensä sairastumisesta.
Miten sinulla taitaa olla ankea elämä.Taitaa Paristokin olla tyhjän oloinen.
No teitähän riittää sossun luukulle. - katkeruudestasi päätellen .
Tuttu Paristo kirjoitti:
Niin paljon kavereita että täytyy maksaa että osasta pääsee eroon.Kyllä nyt uskon että älykkyys kulkee geeneissä.Ehkäpä ne geenit saivat lisäpotkua kun tongit kaatopaikoilla.
Käyppäs lataamassa patterisi välillä jollet jo kirjoittele jo sieltä lataamosta.
- Tuttu Paristo
oli alkaminen kirjoitti:
Nyt ei sitten mitään puutu. Ainoa huoli että vuokralaiset maksavat vuokransa aikoinaan. Ikävää on ketään enää ketään häätääkään. Keksivät pirukaiset aina kaikkea. Kolmen kuukauden vuokran tuossa jouduin antamaan anteeksi kun vaimo kertoi miehensä sairastumisesta.
Miten sinulla taitaa olla ankea elämä.Taitaa Paristokin olla tyhjän oloinen.
No teitähän riittää sossun luukulle.Itseäni en kehu.Niin typerä en ole vaikka puutteeni tiedänkin.Lopetin työnteon 30.12.1999.
Siitä lähtien olen ollut oloneuvos.Tulen hyvin toimeen eikä minulle ole valittamisa.Autan mielelläni vähäosaisia jos näen sopivan kohteen.Elämäni on rikasta ja olen hyväosainen.
Sinulta näyttää puuttuvan jotain mikä on mielestäni tärkeämpää kuin raha.Tiedän että ennemmin tai myöhemmin sinua tullaan rankaisemaan ylpeydestäsi.Maailmassa vaan on senkaltainen laki. - vähällä selvisin
Tuttu Paristo kirjoitti:
Vanhin poikani joka on kirurgi tonkii työkseen päivät päästään ihmisen paskaa.
Rappareilla on omat omat loosist. En tunne geeniloossia, Sperma pankin kyllä. - niin että tälläi
Tuttu Paristo kirjoitti:
Itseäni en kehu.Niin typerä en ole vaikka puutteeni tiedänkin.Lopetin työnteon 30.12.1999.
Siitä lähtien olen ollut oloneuvos.Tulen hyvin toimeen eikä minulle ole valittamisa.Autan mielelläni vähäosaisia jos näen sopivan kohteen.Elämäni on rikasta ja olen hyväosainen.
Sinulta näyttää puuttuvan jotain mikä on mielestäni tärkeämpää kuin raha.Tiedän että ennemmin tai myöhemmin sinua tullaan rankaisemaan ylpeydestäsi.Maailmassa vaan on senkaltainen laki.EU: hun liitymisen myötä minäkin työt lopetin ja myin viimeisen yrityksesi pois, ei siksi ettei kannattanut, vaan siksi etten halunnut tilittää EU; 22% arvonlisävero kuukausittain. Sen olisin joutunut lisäämään suoraan myytävien palveluiden ja hyydykkeiden hintaan. Olisimpa vaan kurjistanut entisestäään varattomien asemaa. Näin on parempi omatunto. Avustuskohteita ja kummilapsiakin on jo riittämiin.
- Tuttu Paristo
niin että tälläi kirjoitti:
EU: hun liitymisen myötä minäkin työt lopetin ja myin viimeisen yrityksesi pois, ei siksi ettei kannattanut, vaan siksi etten halunnut tilittää EU; 22% arvonlisävero kuukausittain. Sen olisin joutunut lisäämään suoraan myytävien palveluiden ja hyydykkeiden hintaan. Olisimpa vaan kurjistanut entisestäään varattomien asemaa. Näin on parempi omatunto. Avustuskohteita ja kummilapsiakin on jo riittämiin.
Otsikkosi valinta osoittaa että olet myös sivistymätön.
- kun noin kiinnostaa
Tuttu Paristo kirjoitti:
Itseäni en kehu.Niin typerä en ole vaikka puutteeni tiedänkin.Lopetin työnteon 30.12.1999.
Sinulta näyttää puuttuvan jotain mikä on mielestäni tärkeämpää kuin raha.Tiedän että ennemmin tai myöhemmin sinua tullaan rankaisemaan ylpeydestäsi.Maailmassa vaan on senkaltainen laki.Piti vielä kertoa. Montaa ylivelkaista autoin 90 luvun lamassa ostamaalla heiltä asunnot pois. Sijoitin myydyn yritykseni rahat näiden ylivelkaantuneiden auttamiseen.Parissa tapauksessa hyväksyin vielä entisen omistajan vuokralaiseksikkin. Mukavalta tuntuikin kun ei itse tarvinnut aamulla lähteä töihin, vaikkakin omaan toimistoon.
Että olen tässä minäkin ollut avustamassa näitä heikompoi osaisia.
Ja vielä niinkuin Sukarikin "kansakoulupohjalta" - porealtaan henki
kun noin kiinnostaa kirjoitti:
Piti vielä kertoa. Montaa ylivelkaista autoin 90 luvun lamassa ostamaalla heiltä asunnot pois. Sijoitin myydyn yritykseni rahat näiden ylivelkaantuneiden auttamiseen.Parissa tapauksessa hyväksyin vielä entisen omistajan vuokralaiseksikkin. Mukavalta tuntuikin kun ei itse tarvinnut aamulla lähteä töihin, vaikkakin omaan toimistoon.
Että olen tässä minäkin ollut avustamassa näitä heikompoi osaisia.
Ja vielä niinkuin Sukarikin "kansakoulupohjalta"Kansakoululle on häpeäksi, että sieltä on päässyt ihmisten ilmoille tuollaisia 'sukareita'.
- enkö kertonut
Tuttu Paristo kirjoitti:
Otsikkosi valinta osoittaa että olet myös sivistymätön.
Jos hommat aloitin orpona 15v niin miten luulitkaan minun käyneen edes kansakoulun kokonaan. Senhän jouduin lopettamaan kesken. Toisekseen en itse ole sitä kokenut itselleni puutteeksi, paremminkin. päinvastoin.
Sanoisin tähän niinkuin Kauko Käyhkö että selvisin, tällä moukan tuurilla, - etkö saa
porealtaan henki kirjoitti:
Kansakoululle on häpeäksi, että sieltä on päässyt ihmisten ilmoille tuollaisia 'sukareita'.
Selvää. Juurihan se tuohon kirjoitettiin että kansakoulun käynti lopetettiin, Et voi syyttää kansakoulua jollei sitä ole käytykään.
- tule talkoisiin
porealtaan henki kirjoitti:
Kansakoululle on häpeäksi, että sieltä on päässyt ihmisten ilmoille tuollaisia 'sukareita'.
Nyt ollaan taas laman kynnyksellä ja ylivelkaantuneet asuntojen ostajat joutuvat totuuden eteen. Rahat ei riitä remontteihin saatikka velkojen lyhentämiseen. Aion taas auttaa useitakin ahdinkosta. Meillä on loossissa pankin johtaja ystäviä joilta saan taas lisärahoitusta tarpeen mukaan. Lähde vaan sinäkin Tyhjä Patteri tälle vanhalle hyväksi havaitulle avustuslinjalle.
Vielä pieneksi vinkiksi nyt kannattaa jo lastensa nimiin niin vältää tulevat verosotkut. Tässäkään hommassa kun ei lyyraa tarvita, ainoastaan älykkyyttä. Kansakoulun läpikäynti riittää toisesta ovesta sisää ja toisesta ulos.
Kirjoita nyt hiukan enmpi, pari riviä ei vielä todista sinun verbaalista lahjakkuuttasi. - porealtaan henki
tule talkoisiin kirjoitti:
Nyt ollaan taas laman kynnyksellä ja ylivelkaantuneet asuntojen ostajat joutuvat totuuden eteen. Rahat ei riitä remontteihin saatikka velkojen lyhentämiseen. Aion taas auttaa useitakin ahdinkosta. Meillä on loossissa pankin johtaja ystäviä joilta saan taas lisärahoitusta tarpeen mukaan. Lähde vaan sinäkin Tyhjä Patteri tälle vanhalle hyväksi havaitulle avustuslinjalle.
Vielä pieneksi vinkiksi nyt kannattaa jo lastensa nimiin niin vältää tulevat verosotkut. Tässäkään hommassa kun ei lyyraa tarvita, ainoastaan älykkyyttä. Kansakoulun läpikäynti riittää toisesta ovesta sisää ja toisesta ulos.
Kirjoita nyt hiukan enmpi, pari riviä ei vielä todista sinun verbaalista lahjakkuuttasi.Tiedoksesi, vapaamuurariveli, että Tyhjä Patteri ei kirjoittanut kommenttia knasakouluista, vaan se olin MINÄ. Kirjoituskestasi kyllä huomaa, ettet ole sitä kansakouluakaan loppuun asti käynyt, kun puhut "ahdinkosta". Muutenkaan kirjoituksessasi ei ole tolkkua! Mitä kannattaa lasten nimiin - vannoako?
Joo, sääliksi käy niitä, jotka ovat ylivelkaantuneet ja joutuvat sitten sinun 'avustamiksi'. Minulla ei ole ollut yhtään velkaa sen jälkeen, kun viimeiset opintolainat käteisellä makselin pois ja siitä on kauan! Älykkyyttä kun on suotu sen verran, etten tavoittele lainarahoilla kuuta taivaalta, vaan tyydyn vähempään. Verosotkujakaan ei tule (sulle voi tullakin), kun mitään aineellista perittävää ei lapsille ole, henkistä senkin edestä.
Katson, että olet omahyväinen riistokapitalisti, joka saa tyydytystä huonompiosaisia "auttaessaan" eli päästessään heitä hallitsemaan. Onneksi en tarvitse sinunkaltaistesi apua. - kiehahtiko
vähällä selvisin kirjoitti:
Rappareilla on omat omat loosist. En tunne geeniloossia, Sperma pankin kyllä.pannu... ;))
terv ohikulkija - keittää
kiehahtiko kirjoitti:
pannu... ;))
terv ohikulkijaTyhjällä Patterilla. Sinne pusikkoon, mistä tulikin pujahti taas maailman murjoamana piiloonsa.
heh heh ...... - 5dadad5da
vähällä selvisin kirjoitti:
Rappareilla on omat omat loosist. En tunne geeniloossia, Sperma pankin kyllä.Poika on tullut isäänsä.Luin että olet toiminut kaatopaikka-alalla.
- kuomaseni.
keittää kirjoitti:
Tyhjällä Patterilla. Sinne pusikkoon, mistä tulikin pujahti taas maailman murjoamana piiloonsa.
heh heh ......Eikös se ole parempi,että heikompi näissäkin väittelyissä vetäytyy. Tässä tapauksessa tämä nimittelemäsi Tyhjä Patteri, Aivan tuossa jo huomasi tämän Patterin etsimällä etsivän riidan aihetta. Eipä käy Patteria sääliksi, sai mitä tilasi.
- sieltähän
5dadad5da kirjoitti:
Poika on tullut isäänsä.Luin että olet toiminut kaatopaikka-alalla.
se vauraus alkoi. Valittetavasti en sitten jätteiden lajittelujen vuoksi kerinnyt kouluihin jäi vain tämä kiinteistöjen omistajan miljonäärin osa,
Sehän se luusereita kiukuttaa. Tuota kunnallis vaaliehdokkuutta olen tosin ryhtynyt vakavasti harkitsemaan. Niin moni on pyydellyt.
Kertoisitko sinäkin hiukan itsestäsi. Teetkö nykyisin muutakin kun seisoskelet leipäjonossa. - tyhmänä kyselen
sieltähän kirjoitti:
se vauraus alkoi. Valittetavasti en sitten jätteiden lajittelujen vuoksi kerinnyt kouluihin jäi vain tämä kiinteistöjen omistajan miljonäärin osa,
Sehän se luusereita kiukuttaa. Tuota kunnallis vaaliehdokkuutta olen tosin ryhtynyt vakavasti harkitsemaan. Niin moni on pyydellyt.
Kertoisitko sinäkin hiukan itsestäsi. Teetkö nykyisin muutakin kun seisoskelet leipäjonossa.Onko tuo Tyhjä Patteri sama kuin tyhjentynyt Tuttu Paristo. Voisiko joku viisaampi viisata.
Näyttäisi nimittäin siltä,että Paristo on tyhjentynyt. Eikö sitä sitten voisi jossain lataamossa ladata ja vieköhän se paljon aikaan. Meinaan Paterihan oli aivan hyvää viihdettä niin kauan kuin sillä virtaa piisas.
- vanheneva
,jotka ovat töissä vanhusten hoitajina voivat, kun jäävät pois työelämästä ja miettivät miten piti vanhuksia hoitaa?
Miksi tätä asiaa, vanhusten hoitoa, ei saada kuntoon?
Olen jo pois työelämästä,joskus tulee mieleen että turhaan raadoin raatoni kipeeksi, tälläistä tulevaisuutta odottamaan.
Olisinko osannut vaan loikoilla ja käyttänyt yhteiskunnan antamia etuuksia hyväkseni, valitettavasti en olisi osannut.
Olen jutellut, jos täytyy pitkään elellä ja mielekkyys hommasta häviää, niin kävelen järveen, jos jalat toimii, enkä tule sieltä pois.
Joku esitti näillä palstoilla, teen jonkun rötöksen että pääsen vankilaan. Siellä on hyvä hoito.
Jospa meillä tuleekin olemaan vankiloissa vanhusten osastot. Vaipat vaihdetaan, virikkeitä järjestetään ja ulkoiluttaminen toimii! Jipii! - voin hyvin
Käyn useasti sunnuntaisin Diakonissa laitoksen vanhainkodissa(palvelutalossa) syömässä. Ruoka tulee Fazerin Amiga keittiöstä ja on erittäin laadukasta ja monipuolista, se noudetaan seisovasta pöydästä,joko itse tai sitten sen tuo talon henkilökunta pöytään.
Ihmetyttääkin mikä kertomasi vanhainkoti on jossa ihmisille syötetään sian ruokaa.- ei ole varaa
hankkia sitä ruokaa Fazerin Amicalta! Olen minäkin ollut aikoinani työssä vanhusten yksityisessä sairaalassa, jossa rahakkaille oli oma osastonsa ja omat huoneet, omat huonekalut jne. Siitä on jo yli kolmekymmentä vuotta aikaa, mutta rahalla saa ja hevosella pääsee nykyäänkin. Olen samaa mieltä kuin ylempänä kirjoittanut, että turha meidän on valittaa, kun olemme itse äänestäneet valtaan hallituksen, jolle raha kaikkinensa on tärkeämpää kuin mikään muu. Ei mene pitkään, ennen kuin tuo *Suomella on nyt paremmin kuin koskaan* -höpötys saa nolon lopun! Ajattelevat ihmiset, nouskaa barrikadeille vanhusten ja vähäosaisten puolesta rahan valtaa vastaan!
- Aikuinen Vanhuus
...kuinka opetettiin että vanhempia pitää kunnioittaa monella tavalla.No....mihkäs se kunnioitus on meillä hävinnyt?Opetetaanko me omille lapsille ja lastenlapsille samaa kunnioitusta vanhempia ihmisiä kohtaan?Olen itse kyllä puhunut että vanhuuksia pitää kunnioittaa ja olla kohtelias.
- vanhukset +++
ovat omatoimisi ja ruokailu tapahtuu ruokasalissa. Livän värin voi itse valita ja voidella haluamansa määrän levitettä päälle ja halutessaan lisätä juusto tai kinkkusiivun. Jokainen saa haluamansa kokoisen annoksen ruokaa ja jos vanhusta ei nälätä, hänellä otetaan talteen jugurtti, kiiseeli ja likkeletarjotin leipineen, jos myöhemmin nälättää.
Näin olen nähnyt.
Jos vanhus on sairastunut, hänelle viedään ruokaa tarjottimella huoneeseen ja houkutellaan syömään edes vähän ja samalla kysellään mikä maistuisi. Jos sellainen on mahdotonta vanhainkodin puitteissa saada kysellään omaisilta, jos he pystyisivät hankkimaan tätä ruokaa oikealla tavalla valmistettuna.
Melkei jokaviikko meidän vanhainkodissa on jonkun vanhuksen syntymäpäivät ja silloin on tarjolla paljon täytekakkua ja voilepäkakkua ja päivänsankarille lauletaan, pyöreinä juhlina on aina isompi juhla ja ohjelmaa vieraineen ja skulaisineen, jollei vanhusta juhlita jonkun lapsista luona. Nimipäivistä saadaan riisipiirakoita munavoilla iltateehetkiä piristämään ja päiväkahvipullan rinnalla on kuivakakkua tai mustikkapiirakka tai muuta pikkuisen prameampaa.
Kannattaa vainta tulevaisuutensa huolella. Mummonkammari vai vanhusten palvelukesus uima-altaineen, hierontoineen, kampaamoineen, jalkahoitoloineen. - Heikunkeikku
..jos ruoka kertomasi kaltaista. Vanhuksilla ei pahemmin iloja ole, että voisi tuo ruoka olla edes nautinnollisen herkullista.
Oma äitini ei suostu menemään vanhainkotiin tai palvelutaloon. Niinpä olen viime helmikuussa ottanut äitini kanssani asumaan (87), koska ei kykenisi asumaan yksin enää. Autan pukemisessa joka aamu ja autan riisumisessa iltaisin.
Puolin ja toisin on ollut vähän hankalaakin tässä järjestelyssä. Vanha ihminen (ainakin äitini) on HYVIN jääräpäinen ja komenteleva. Ja huonon kuulon vuoksi keskustelu tapahtuu enemmän tai vähemmän huutamalla.
Mutta yritän nyt, että hän voisi olla kotioloissa mahdollisimman kauan. - helisevä
asialle tehnyt?
kanattaa asiasta puhua henkilökunnan kanssa ja toisten omaisten kaa.
oletko sinä omainen?
tuntuu kyllä oudolta ruokalista ja mietityttää onko kyseessä kunnallinen vaiko yksityinen hoitopaikka?
mitä tarjotaan kahtena päivnä jos viitenä on perunaruokaa?
onko omaisesi lihonut/laihtunut?veriarvot?yleiskunto laskenut/kohonnut?
mitä hän itse on mieltä ruokailusta?
mitten suhtaudutaan , jos viet vanhukselle hänen mieliruokia?
Muistan vuodelta 62 kun äitini vei silloiseen kunnalliskotiin mummulleen päivittäin esim. tomaattituoremehua ,koska mummin teki mieli tomaatteja eikä kykyä niitä ollut syödä eikä talviaikaan saatavilla.
Myös muutakin hän sinne vei aina mielihalujen mukaan, mutta lapsenmieleen jäi tuo mehu, joka oli karmeenmakuista minun mielestäni.
Nyt sinuna ottaisin paikallisiin päättäjiin yhteyttä ja taistele maukkaita ruokailuja.
sillä kiltit lapset eikä vanhukset tule kuulluksi. - Otto Vaan
Keroin jo parivuotta sitten kokemuksistani
samoista epäkohdista mitä tämänkin aloituksen
alla on tullut ilmi.
Silloin kovasti epäiltiin kertomukseni aitoutta ja
viimein ne sitten poistettiin.
Aivan samanlaisia kokemuksia oli itselläni ja
vielä epämiellyttävämpiäkin tapauksia, kun olin
viisikuukautta kahdella paikkakunnalla vanhusten
sairas vuode osastolla avustajana.
Kertomukseni kokemuksineen oli täyttä totta ja
en palaa niihin tällä kertaa.
Sen olen todennut näin jälkeenpäin.Eri
paikkakunnilla hoidon laadulla on eroa kuin yöllä
ja päivällä.Samoin kuin samassa pisteessä eri
henkilö työvuorojenkin kesken on valtavia eroja.
Samoin on myös ruuan suhteen.Onhan tehty
tutkimuksia miten eri paikkakunnilla ruoka
maksaa/annosta kohten.
Kallein ei silti takaa laadullisesti maun ja
annoksen ulkonäön suhteen parasta mahdollista.
Halvinkin voi silti voittaa lopputuloksella kalliimman.
Meissä kaikissa henkilöissä ei aina kohtaa
ammattillinen työ, teho ja laatu toisiaan.
Viimmeisin kokemukseni oli kun saatoin erään ikä
ihmisen ruokailuun heitä varten ylläpidettyyn paikkaan.
Päivän ruoka,makkarakeittoa,salaatti ja
suklaavanukas.leipä ja maito tai vesi.
Keitto:Vedessä lillui muutama makkaran,porkkanan
ja perunan palanen.mauton
Salaatti:Suolakurkku siivuja
Jälkkäri:Maukas suklaa vanukas
Ja vielä hinta...7,90€
Sillä hinnalla syö täällä jo aika monessa
ruokalassa uuniruokia kunnon salaatti annoksineen..
Tämä tässä tällä kertaa. - Pirre*
listan mukaan ruoka on ihan tavallista arkiruokaa.
Luulisin että suurempikin ongelma on se kun henkilökunnalla ei ole aikaa syöttää vanhuksia rauhassa.- Pirre*
totean, - etten toivo äitini joutuvan noihin laitoksiin, enkä muittenkaan läheisteni.
- leena.
kyllä sinulla aloittajalla oli aivan keksitty ruokalista, aivan lapselleni.
en kehu vanhustenhoitoa, se on huonompaa kuin moni uskoo, varsinkin suurilla pakkakunnilla.
meinä syön 7 pv perunaa, samoin vanhempani ja 93v isoäitini.
olisi kiva tietää, mikä on terveellistä ruokaa, sitä aina tässä mietiskelen, kun haluaisin elää kauan,
kerro ? - namisuku
...alettu ikäIhmisten Safkoihin laittaamaan(LisäVitamiineja) ja Lisäravinteita=D
- kertoa
saavatko ukotkin viagra napin päivässä.
- namisuku
kertoa kirjoitti:
...Sinulle..:)
- Vanhapoikamies
kertoa kirjoitti:
aamulla puolikkaan Viagraa, ettei kusi roisku pitkin seiniä ja illalla kokonaisen, että hoitajien on helpompi kääntää...
- tässä.
namisuku kirjoitti:
...Sinulle..:)
ajatella tulevaisuutta.
- Jermuxi tms.
Itse olemme varautuneet asiaan siten, että jos meidän vanhempia joutuu laitoksiin, niin he menevät yksityiselle sektorille. Rahoitus järjestyy, kun järjestetään.
Jos vanhuksen laittaa kunnalliseen kotiin ja on omaisuutta ja on suku erehtynyt laittamaan papereihin luvan uskotusta miehestä, niin voi voi..Hinta on yksityisen taksoja kalliimpi ja kaikki vanhuksen rahat kupataan kunnan kassaan. Päätettiin silleen, että meiltä menee kaikki suoraan yksityiselle ja rahat kerätään porukalla maksuihin.- hyvä Jermuxi!
Eipä luulisi olevan iso asia järjestää asiat (taloudellisestikin) siten, että vanhemmat voivat viettää arvokkaan loppuelämän, kaikin tavoin arvokkaan. Muistan jostain palstalta miten ruokalistalla näissä palvelutaloissa oli jonkinlainen tähdetarjotin tms., en muista tarkkaa nimikettä. Varmaan ihan hyvää, mutta arvostus lähtee myös sanoista. Ja on kuulemma tyhjennyspäivätkin, jos ei vatsa toimi. Vautsi! Stokkalla hullut päivät, palvelutalossa tyhjennyspäivät.
- salomaan saarni
hyvä Jermuxi! kirjoitti:
Eipä luulisi olevan iso asia järjestää asiat (taloudellisestikin) siten, että vanhemmat voivat viettää arvokkaan loppuelämän, kaikin tavoin arvokkaan. Muistan jostain palstalta miten ruokalistalla näissä palvelutaloissa oli jonkinlainen tähdetarjotin tms., en muista tarkkaa nimikettä. Varmaan ihan hyvää, mutta arvostus lähtee myös sanoista. Ja on kuulemma tyhjennyspäivätkin, jos ei vatsa toimi. Vautsi! Stokkalla hullut päivät, palvelutalossa tyhjennyspäivät.
törmäämään. Kotonaan vanhukset sensijaan syövät useinkin jo vanhentunutta ruokaa. Monesti myös sellaisissa tapauksissa,(etenkin) että omainen hoitaa ruokahuollon. Kun(ahne) omainen hoitaa myös vanhuksen raha-asiat, voi tilanne olla vanhuksen kannalta hyvinkin ankea. Myös laitoshoidossa olevalta vanhukselta omainen usein ottaa "kanttiinirahankin" parempaan talteen.
Silloin kun vatsa lakkaa luonnollisesti toimimasta, niin onhan se toimitettava. En ainakaan henklökohtaisesti haluaisi maata "ummessa" loputtomiin. - Pirre*
paljon pitää olla rahaa jos meinaa yksityisellä vanhuksensa hoidattaa.
Monta talon hintaa kerkee mennä muutamassa vuodessa. Päivämaksu n. 700 - 2000 euroon, - laske siitä, kertaa 10 vuotta.!
Mie olen sitä mieltä, kun kerran kunnilla on velvoite hoitaa, - lakisääteinen velvoite, niin sen hoidon tason p i t ä ä olla myös ihmisarvoista.
Kyllä keikkeen muuhun on muka rahaa, esim. kuntaliitosrahatkaan ei kelpaa velkaisille pikkukunnille, ja mitähän varten, - kysyn vaan.
Muka kotikuntarakkautta, ja pah! sanon mie... - laskee
Pirre* kirjoitti:
Monta talon hintaa kerkee mennä muutamassa vuodessa. Päivämaksu n. 700 - 2000 euroon, - laske siitä, kertaa 10 vuotta.!
Mie olen sitä mieltä, kun kerran kunnilla on velvoite hoitaa, - lakisääteinen velvoite, niin sen hoidon tason p i t ä ä olla myös ihmisarvoista.
Kyllä keikkeen muuhun on muka rahaa, esim. kuntaliitosrahatkaan ei kelpaa velkaisille pikkukunnille, ja mitähän varten, - kysyn vaan.
Muka kotikuntarakkautta, ja pah! sanon mie...Sinähän sen parhaiten tiät mitä summia velotat kun niitä itse hoidat
- Pirre*
laskee kirjoitti:
Sinähän sen parhaiten tiät mitä summia velotat kun niitä itse hoidat
veloita mitään, enkä ketään, - olen kuukausipalkkalainen.
- sopiihan sitä haastaa
Pirre* kirjoitti:
Muka kotikuntarakkautta, ja pah! sanon mie...Kyllä kait sinäkin ymmärrät sen verran ettei kukaan tarvitse joka päivä 2000 euron hoitoja. Onneksi et kuitenkaan päätä minkään laisista yleisistä asioista. Tavallasi joutuisi setelipaino toimivaan yötä päivää jotta rahat riittäisi. Inflaatio olisi valtava ja koko kansantalous päätyisi konkurssiin.
Oletko muuten viiskymppinen ? - Pirre*
sopiihan sitä haastaa kirjoitti:
Kyllä kait sinäkin ymmärrät sen verran ettei kukaan tarvitse joka päivä 2000 euron hoitoja. Onneksi et kuitenkaan päätä minkään laisista yleisistä asioista. Tavallasi joutuisi setelipaino toimivaan yötä päivää jotta rahat riittäisi. Inflaatio olisi valtava ja koko kansantalous päätyisi konkurssiin.
Oletko muuten viiskymppinen ?huviksesi yksityisen laitoshoitopäivän hintaa, - onko niistä mitään hajuakaa?
Mutta, ymmärrän hoitoalan yrittäjää, - laitoshoito vaatii paljon henkilöresusseja, kolmivuoropäivystys ynms. - Pirre*
Pirre* kirjoitti:
huviksesi yksityisen laitoshoitopäivän hintaa, - onko niistä mitään hajuakaa?
Mutta, ymmärrän hoitoalan yrittäjää, - laitoshoito vaatii paljon henkilöresusseja, kolmivuoropäivystys ynms.se maksaa julkisellakin puolen, mutta suurimman osan kuluista maksamme me veronmaksajat.
- Pirre*
hyvä Jermuxi! kirjoitti:
että tähdetarjotin tarkoittaa edellisen päivän ruokaa, jota voi jokainen halutessaa ottaa.
Muuten, viskataanko teillä esim. kaikki ed.päivän tähteeksi jääneet ruoat kompostiin,- meillä ei ainakaan ole kannattanut milloinkaan.
Ja jos vanhusten suoli ei toimi, tyhjennys on pakko tehdä, muuten suolisto menee kuolioon. - te sitten
Pirre* kirjoitti:
että tähdetarjotin tarkoittaa edellisen päivän ruokaa, jota voi jokainen halutessaa ottaa.
Muuten, viskataanko teillä esim. kaikki ed.päivän tähteeksi jääneet ruoat kompostiin,- meillä ei ainakaan ole kannattanut milloinkaan.
Ja jos vanhusten suoli ei toimi, tyhjennys on pakko tehdä, muuten suolisto menee kuolioon.korkkiruuvia, avatessanne vanhusten tukeutuneen peräsuolen tulpan ?
- Jermuxi tms.
Pirre* kirjoitti:
Muka kotikuntarakkautta, ja pah! sanon mie...Perintörahoja noin milli kasassa porukoilla. Kirjoitettiin sellaiset paperit, että vanhukset hoidetaan niillä rahoilla loppuun asti ja kunnan "uskottuja" ei ota rinkiin mukaan. Tossa luin just taas kerran yhden tarinan uskotun miehen käytöstä.
Kunta veloitti 5000 egee kuussa. Kaikki perinnöt kupattiin perikunnalta. Kaikki asunnot, maat meni myyntiin. Mitään eivät mahtaneet.
Sitten kun rahat oli loppu, niin maksuluokka putos minimiin...Muuten ihan ok tarina, mutta hoito oli surkeaa koko tuon jakson aikana, hinnasta viis.
Joten maksoi mitä maksoi, niin tälleen tehdään. Ja usko vaan, että me pystymme valvomaan hoidon tasoa asian kaikista näkökulmista. - Jermuxi tms.
hyvä Jermuxi! kirjoitti:
Meillä suvussa vanhempia ihmisiä muutama, joilla on omaisuutta kerättynä. Ollaan jo allekirjoitettu sellaisia papereita, että perinnöt tullaan käyttämään vanhusten mahdollisesti tarvitsemaan hoitoon vaikka viimeistä penniä myöten. Kukaan ei ole vaatinut pesästä centtiäkään.
- Pirre*
te sitten kirjoitti:
korkkiruuvia, avatessanne vanhusten tukeutuneen peräsuolen tulpan ?
luonnossasi, - ei kai tässä tarvinne yksityiskohtaista selostusta kys. toimenpiteestä, - ummetus ei ole leikin asia.
- helisevä
Jermuxi tms. kirjoitti:
Perintörahoja noin milli kasassa porukoilla. Kirjoitettiin sellaiset paperit, että vanhukset hoidetaan niillä rahoilla loppuun asti ja kunnan "uskottuja" ei ota rinkiin mukaan. Tossa luin just taas kerran yhden tarinan uskotun miehen käytöstä.
Kunta veloitti 5000 egee kuussa. Kaikki perinnöt kupattiin perikunnalta. Kaikki asunnot, maat meni myyntiin. Mitään eivät mahtaneet.
Sitten kun rahat oli loppu, niin maksuluokka putos minimiin...Muuten ihan ok tarina, mutta hoito oli surkeaa koko tuon jakson aikana, hinnasta viis.
Joten maksoi mitä maksoi, niin tälleen tehdään. Ja usko vaan, että me pystymme valvomaan hoidon tasoa asian kaikista näkökulmista.uskoimme mekin mutta toisin kävi:
vanhus ei tyytyväinen
lääkkeet lisääntyi
monenmoista...maha ei toiminut ja siksi sairaalankautta vuodeosasolle jossa hoito niin hyvää.
jatkoimme jalkahoitajan ja kampaajan palveluja itsemaksavina.
uskoimme, kun maksamme niin paljon niin kaikki sujuu, mutta näin ei käynyt vuonna 2005 suomessa. - Jermuxi tms.
helisevä kirjoitti:
uskoimme mekin mutta toisin kävi:
vanhus ei tyytyväinen
lääkkeet lisääntyi
monenmoista...maha ei toiminut ja siksi sairaalankautta vuodeosasolle jossa hoito niin hyvää.
jatkoimme jalkahoitajan ja kampaajan palveluja itsemaksavina.
uskoimme, kun maksamme niin paljon niin kaikki sujuu, mutta näin ei käynyt vuonna 2005 suomessa.se pointti, että valvomme laatua. Suvussa, lääkärit, hoitajat, farmasian tuntijat...Eiköhän se hoidon taso selviä aika nopeasti.
Jos se tarkoittaa sitten vuodeosastoa, niin se tarkoittaa sitten sitä.
Hyvä, että teitte oikeita ratkaisuja. - helisevä
Jermuxi tms. kirjoitti:
se pointti, että valvomme laatua. Suvussa, lääkärit, hoitajat, farmasian tuntijat...Eiköhän se hoidon taso selviä aika nopeasti.
Jos se tarkoittaa sitten vuodeosastoa, niin se tarkoittaa sitten sitä.
Hyvä, että teitte oikeita ratkaisuja.on vastuu ja onneksi näin on , eikä todellakaan raha lopulta ratkaise, onko se siltikin hyvä, sillä millikin on lopulta vähän ,kun yksityisellä puolella ollaan.
toivotaan hyvää ja arvokasta vanhuutta vanhemmillemme ja tietenkin sitten joskus meille etenkin ) - Jermuxi tms.
helisevä kirjoitti:
on vastuu ja onneksi näin on , eikä todellakaan raha lopulta ratkaise, onko se siltikin hyvä, sillä millikin on lopulta vähän ,kun yksityisellä puolella ollaan.
toivotaan hyvää ja arvokasta vanhuutta vanhemmillemme ja tietenkin sitten joskus meille etenkin )Näin kuitenkin päätimme porukassa. Toivottavasti meidän nuoriso osaa ja uskaltaa tehdä jotain vastaavaa sitten meidän kohdalla.
- Sinimarjanen
kohtuutonta, että ikänsä veroja maksaneet vanhukset joutuvat säästötoimenpiteiden uhriksi.
Olen ihan omakohtaisesti nähnyt, kun eräälle
vanhukselle tuli palvelutalon ruokalassa ruoka,
palanut kastike, jossa vain muutama makkaranpalanen ja kaksi pientä perunaa.
Totuus, verraten ruokalistaan oli aivan toisenlainen.- Lisbet
Kuten kerroin, on erilaista kohtelua .
Meidät koettiin tunkeilijoiksi, kun aloimme hoitaan mammaa suvun voimin.
Kun eivät tienneet, koska "joku" seuraavan kerran tulee, oli oltava varppina.
Teen itse vanhuksien kanssa työtä, mutta vielä omillaan tulevien, tuo tapaus oli eripitäjässä ja avokkini äiti. Surullista, mutta totta.
Tiedän toki miten raskasta työ on, vaan kun se tulee liian lähelle se saa arvot arvaamattomat.
Minun työhöni kuuluu "yrittää vastarinnan kiiskeille" selittää kuinka siellä on mukava olla ja et on juttuseuraa jne.
EI JUURIKAAN NAURATA. - Sinimarjanen
Lisbet kirjoitti:
Kuten kerroin, on erilaista kohtelua .
Meidät koettiin tunkeilijoiksi, kun aloimme hoitaan mammaa suvun voimin.
Kun eivät tienneet, koska "joku" seuraavan kerran tulee, oli oltava varppina.
Teen itse vanhuksien kanssa työtä, mutta vielä omillaan tulevien, tuo tapaus oli eripitäjässä ja avokkini äiti. Surullista, mutta totta.
Tiedän toki miten raskasta työ on, vaan kun se tulee liian lähelle se saa arvot arvaamattomat.
Minun työhöni kuuluu "yrittää vastarinnan kiiskeille" selittää kuinka siellä on mukava olla ja et on juttuseuraa jne.
EI JUURIKAAN NAURATA.suvussani noita vanhuksia ja olen hyvin ajan tasalla näissä asioissa ollut jo pidemmän aikaa.
Kyllä ajat tosiaan on muuttuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Saisin tästä melkoisen tarinan aikaiseksi, mutta
sinullehan tämä on tuttu asia. - Sinimarjanen
Sinimarjanen kirjoitti:
suvussani noita vanhuksia ja olen hyvin ajan tasalla näissä asioissa ollut jo pidemmän aikaa.
Kyllä ajat tosiaan on muuttuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Saisin tästä melkoisen tarinan aikaiseksi, mutta
sinullehan tämä on tuttu asia.Olen tätä asiaa miettinyt monelta kantilta, että
mitä sille asialle voisi tehdä, kun itsekkin olen
vielä työssä oleva. Apua olen antanut heille sen mukaan miten olen vain ehtinyt.
- HTZA
ole hämmästynyt.
Enemmistö on äänestänyt kasaan nykyisen hallituksen.
Ja kuten on huomattu, niin sen tavoite on alentaa veroja. Niitä rahoja joilla pitäisi pyörittää yhteiskuntaa.
"Älkää narisko, nyt mennään siten kun olette halunneet". (Mukaelma: J.Virolainen, "pulinat pois". - työntekijät
syövät samaa ruoka jota vanhukset,- ei se aivan syömäkelvotonta voi olla.
- Jermuxi tms.
julman rankaistuksen uhalla..Kjäh!
- viitti naurattaa
Ne 6-7 hklöä, jotka minä tunnen ei kukaan syö niitä ruokia, vaan vievät omat eväät.
Olipas juttu.
Kaikki ruuat sekaisin ja se mösssö sit vaan suuhun. Ja jos et puoleen tuntiin ole syönyt niin viedään pois. Niin se salaattimössö on erikseen.
Ai miksi? Koska jakeluauto hakee astiat pois.
- Anskuliini
kotiin isän luota tavanmukaiselta viikonloppu käynniltä.
Isäni asuu vuokralaisena palvelutalossa ja hänelle tuodaan sairaalan keittiöltä ruoka, lauantaina oli nakkeja ja perunamuusi, raakasalaattia ja luumukiisseli, tänään possunsuikalelihasta kastike ja keitetyt perunat, punajuurisalaattia ja lehtisalaattia, kurkun ja tomaatin kanssa, jälkiruokana mansikkakiisseli. Annokset oli niin suuria, että puolet jäi illalliseksi.
Haikeana isä muistelee vanhainkodin ruokia, äitimme oli siellä välillä intervallihoidossa, ja isä vieraili usein ruoka-aikana, siellä kun oli ihan kuin kotona tehtyä ruokaa.
Isälle tuotu lounas on todella laitosruokaa, usein jaan lounaan isän kanssa, sitten päivälliseksi teemme jotain herkkuruokaa, tänään paistoin voissa onkimiamme ahvenia isälle ja itse söin "kunnanruoan".
Isälläni on paikka yksityisessä hoitolaitoksessa sitten kun hän ei enää pärjää kotona, muutaman siellä vietetyn intervalli jakson aikana hän eniten moittii ruokaa, mutta ymmärtää sen, ettei millään, yksityiselläkään laitoksella, ole varaa niin monipuoliseen ruokaan, jonka hän nyt vielä itsenäisenä asujana voi hankkia.
Huolehdin, että isällä on suolalohta, tuoretta kalaa, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä aina saatavilla. - Visusti piilossa
Jos ei kukaan ota esille asioita.
Itse olen myös seurannut tilannetta, tai seurasin, kunnes isäni kuoli viime kesänä.
Ruoka oli mitä ihmeellisintä sekoitusta. Todella piti arvailla ja välillä kysellä, että mitä tämä on tällä kertaa?
Sairaskertomuksesta ilmeni, että yli kk:n ajan isäni oli sairastanut ripulia eikä silti ollut saanut mitään ylimääräisiä nesteitä. Saati sitten, että olisivat suonensisäisesti antaneet. Myös ylimääräisiä vaipan vaihtoja ei suoritettu. Mistä seurasi tulehduksia.
Täytyy muistaa, että se kuuluu perushoitoon!!
Teholla sanoivat, että hän on aivan kuiva. Eivät meinanneet saada neulaa suoneen tiputusta varten.
Koko systeemi pitäisi laittaa uuteen uskoon, kuten eräs professori on sanonut.
Henkilöstöstä ei niinkään ole pulaa, vaan sen käytössä puutteita.
Inhimillisyys ei ole mitään enää.
Kaikki samaan aikaa kahville ja ruokailee, vaikka olisi sellaisia potilaita, jotka tarvitsee valvontaa.
Eräs aikuisopiskelija olisi ostanut asiakkaalle rieskaa, kun hän mietittyään ilmoitti, että se oli asia mitä hän kaipasi eniten. No opiskelija laittoi sen ostoslistalle. Mitä seurasi? Hän oli saada varoituksen toimestaan ja oppilaitos oli samaa mieltä.
Mitä on yksi leipä verrattuna pitkään maanneen potilaan toiveeseen. Ei mikään!!
Inhimilisyyttä kaivataan kaikkeen hoitoon, ei muuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?
Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.1761370- 881214
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti2071110- 68952
- 59721
- 55590
- 32568
Muiden vaikutus
Oletko antanut muiden vaikuttaa mielipiteisiisi, tunteisiini tai valintoihisi suhteessa kaivattuusi?80526- 45497
No tavallaan seuraava kohtaaminen on käänteentekevä
Koska sanon sulle että rakastan sua. On aika. Pösilö.29494