Blue1 koneiden oudot äänet

Sammuuko moottorit?

Sammuttaako noi blue1:n suomen liikenteessä käyttämät pikkuset 4 moottoriset suihkarit, niin osan koneista nousun jälkeen? Vai mistä moiset oudot äänet noissa koneissa johtuu, kun en ole niitä muissa koneissa koskaan kuullu.

Enkä keksi niille äänille muutakaan syytä.

18

2685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omassa päässäsi

      taitaa äänet hiljentyä. Mitä sinä tuollaisia pohdit? Kyllä ne moottorin äänet hiljenee muidenkin yhtiöiden pikkukoneissa, kun ne on ilmassa, usko pois.

      Kaikkia sitä ihmiset pohtii. Kuunteletko junassakin veturin ääniä?

    • * * *

      Ääni kuuluu asiaan - liittyy käsittääkseni siihen, kun rankin nousuvaihe on ohi ja tehoja lasketaan / siipiä säädetään.
      Poikkeaa kyllä esim. Airbusin äänestä.

      • Outoo

        No se kuulostaa ihan siltä kun kaksi moottoria sammutettaisiin. Ei ne musta flapit ole kun pitää niin outoa ääntä. Tai ehkä ne onkin. Sopisi kylä kuvaan.

        Yleensä soundi kuuluu käynnistyksen yhteydessä. Nousun jälkeen. Laskeutumista ennen ja sammutettaessa.

        Periaatteessa tuohon patterniin voisi sopia kyllä flapsien säätö, mutta tuskin se noin kovaa ääntä pitää.


      • jorinaa
        Outoo kirjoitti:

        No se kuulostaa ihan siltä kun kaksi moottoria sammutettaisiin. Ei ne musta flapit ole kun pitää niin outoa ääntä. Tai ehkä ne onkin. Sopisi kylä kuvaan.

        Yleensä soundi kuuluu käynnistyksen yhteydessä. Nousun jälkeen. Laskeutumista ennen ja sammutettaessa.

        Periaatteessa tuohon patterniin voisi sopia kyllä flapsien säätö, mutta tuskin se noin kovaa ääntä pitää.

        Mikä ihmeen autotallilentokonemekaanikko täällä yrittää esittää asiantuntijaa!!!!

        Tottakai moottorien tehoa pienennetään nousun jälkeen, siinä olet oikeassa. Mutta fläpit, niitä käytetään ainoastaan lentokoneen jarruttamiseen laskeutuessa. Nousun aikana kylläkin säädetään siivissä olevia solakoita, joiden liikutteluun käytettävästä moottorista tulee melko kova ääni tietyissä kohdissa konetta. Lisäksi solakoiden saavuttaessa ääriasennon tulee myös pienehkö kolahtava ääni.

        Sinällään tuollaisten äänten kuuntelu on kyllä ihan turhaa. Mainitsemanne Avro ei muuten kyllä ole mikään pieni kone.


      • autotallilentokonemekaanikko
        jorinaa kirjoitti:

        Mikä ihmeen autotallilentokonemekaanikko täällä yrittää esittää asiantuntijaa!!!!

        Tottakai moottorien tehoa pienennetään nousun jälkeen, siinä olet oikeassa. Mutta fläpit, niitä käytetään ainoastaan lentokoneen jarruttamiseen laskeutuessa. Nousun aikana kylläkin säädetään siivissä olevia solakoita, joiden liikutteluun käytettävästä moottorista tulee melko kova ääni tietyissä kohdissa konetta. Lisäksi solakoiden saavuttaessa ääriasennon tulee myös pienehkö kolahtava ääni.

        Sinällään tuollaisten äänten kuuntelu on kyllä ihan turhaa. Mainitsemanne Avro ei muuten kyllä ole mikään pieni kone.

        taitaa tulla laipoista! Aerodynaamista meteliä.Avrossa ei ainakaan tietääkseni ole siivissä solakoita...? Vai onko...?


      • Ketjun aloittaja
        autotallilentokonemekaanikko kirjoitti:

        taitaa tulla laipoista! Aerodynaamista meteliä.Avrossa ei ainakaan tietääkseni ole siivissä solakoita...? Vai onko...?

        Mä esitin typerän arvaukseni ja puhtaasti ihmettelin. Mutta nyt alkaa tulemaan hyvää keskustelua. ;)

        Eikö kukaan oikeasti tiedä mistä tuo ääni tulee?


      • Tarhan täti Simo
        jorinaa kirjoitti:

        Mikä ihmeen autotallilentokonemekaanikko täällä yrittää esittää asiantuntijaa!!!!

        Tottakai moottorien tehoa pienennetään nousun jälkeen, siinä olet oikeassa. Mutta fläpit, niitä käytetään ainoastaan lentokoneen jarruttamiseen laskeutuessa. Nousun aikana kylläkin säädetään siivissä olevia solakoita, joiden liikutteluun käytettävästä moottorista tulee melko kova ääni tietyissä kohdissa konetta. Lisäksi solakoiden saavuttaessa ääriasennon tulee myös pienehkö kolahtava ääni.

        Sinällään tuollaisten äänten kuuntelu on kyllä ihan turhaa. Mainitsemanne Avro ei muuten kyllä ole mikään pieni kone.

        Avro on oikein loistava kone: hiljainen ja nopea- lisäksi näemmä isokin. Pysyy yleensä kasassakin (mitä nyt viime vuonna Lontoossa putosi siiven pala ilmassa). Onhan se maailmalla tosi suosittukin (ai ei vai?).

        Ei saa kiusta sitä!


      • mutten kerro
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Mä esitin typerän arvaukseni ja puhtaasti ihmettelin. Mutta nyt alkaa tulemaan hyvää keskustelua. ;)

        Eikö kukaan oikeasti tiedä mistä tuo ääni tulee?

        Herran pelko on viisauden alku. Falleralleraa!


      • autotallimeksu
        jorinaa kirjoitti:

        Mikä ihmeen autotallilentokonemekaanikko täällä yrittää esittää asiantuntijaa!!!!

        Tottakai moottorien tehoa pienennetään nousun jälkeen, siinä olet oikeassa. Mutta fläpit, niitä käytetään ainoastaan lentokoneen jarruttamiseen laskeutuessa. Nousun aikana kylläkin säädetään siivissä olevia solakoita, joiden liikutteluun käytettävästä moottorista tulee melko kova ääni tietyissä kohdissa konetta. Lisäksi solakoiden saavuttaessa ääriasennon tulee myös pienehkö kolahtava ääni.

        Sinällään tuollaisten äänten kuuntelu on kyllä ihan turhaa. Mainitsemanne Avro ei muuten kyllä ole mikään pieni kone.

        juu, Avrossa kun ei vaan ole siivissä solakoita, ihan vaan kiinteä etureuna. Ja toisekseen, Avrolla ei tehdä lentoonlähtöä sileenä, joten kyllä niitä "fläppejä" ajetaan lentoonlähdön jälkeen. Sitäpaitsi ei "fläpeillä" mitään jarruteta vaan muutetaan siiven aerodynamiikkaa siten, että on mahdollista lentää pienemmällä nopeudella.


    • TLH

      Noissa Blue1:n käyttämissä Avro RJ85 ja RJ100 koneissa siiven laippojen sisäänveto ja ulostulo aiheuttaa lennon aikana erittäin voimakkaan aerodynaamisen äänen joka kuuluu niin koneen sisälle kuin alas maahankin selvemmin kuin useimmissa muissa konetyypeissä. Tämä siis ihan normaalia. Mikään liikennelentoa harjoittava kone ei sammuta yhtään moottoria ilmassa normaalitilanteessa. Tekninen vika tai varoitus voi tämän aiheuttaa mutta kyseisissä 4-moottorisissa koneissa tämä ei ole vaarallista ja kone saa jatkaa matkaa kolmella "kannulla".

      • Kiitokset

        Kiitos vastauksesta. Asia selvä.

        Alkuperäinen moottorien sammutus ajatus lähti siitä liikenteeseen, että jos tehoreserviä olisi. Niin käsittääkseni suihkumoottorilla polttoaineenkulutus / teho käyrä on sellainen että se on hyvin jyrkkä kun parhaasta tehoalueesta lähdetään vähentämään.

        Tämä tietysti toi nopeasti sellaisen ajatuksen mieleen, että jos kerran esimerkiksi kahden koneen teholla pystyisi lentämään "normaalisti", niin olisi turhaa pitää ylimääräiset moottorit käynnissä. Mutta turvallisuus syistä ilmeisesti myös muut moottorit pitää olla käynnissä. Kuten helikoptereissakin joissa on ylimääräistä tehoa esim kahen tai kolmen moottorin myötä. Vaikka yhdelläkin voisi lentää ihan hyvin, niin ei saa koska se toinen moottori pitää olla käynnissä turvallisuussyistä.


      • koneet
        Kiitokset kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Asia selvä.

        Alkuperäinen moottorien sammutus ajatus lähti siitä liikenteeseen, että jos tehoreserviä olisi. Niin käsittääkseni suihkumoottorilla polttoaineenkulutus / teho käyrä on sellainen että se on hyvin jyrkkä kun parhaasta tehoalueesta lähdetään vähentämään.

        Tämä tietysti toi nopeasti sellaisen ajatuksen mieleen, että jos kerran esimerkiksi kahden koneen teholla pystyisi lentämään "normaalisti", niin olisi turhaa pitää ylimääräiset moottorit käynnissä. Mutta turvallisuus syistä ilmeisesti myös muut moottorit pitää olla käynnissä. Kuten helikoptereissakin joissa on ylimääräistä tehoa esim kahen tai kolmen moottorin myötä. Vaikka yhdelläkin voisi lentää ihan hyvin, niin ei saa koska se toinen moottori pitää olla käynnissä turvallisuussyistä.

        tulossa pian ja ylimääräisiä ääniä ei tarvitse enään kuunnella.)


      • Loudaaja
        koneet kirjoitti:

        tulossa pian ja ylimääräisiä ääniä ei tarvitse enään kuunnella.)

        Jos tarkoitat Md-90 konetyypiä, niin en puhuisi uudesta koneesta. Dc-9 konetyyppi on otettu käyttöön vuonna 1965, josta Md-90 on fiksattu/paranneltu versio. Sassin vanhoja vehkeitä.


      • Lopussa....
        Loudaaja kirjoitti:

        Jos tarkoitat Md-90 konetyypiä, niin en puhuisi uudesta koneesta. Dc-9 konetyyppi on otettu käyttöön vuonna 1965, josta Md-90 on fiksattu/paranneltu versio. Sassin vanhoja vehkeitä.

        jo tulee uusia koneita eikä ne ole mitään DC-ysejä


      • dc-9
        Lopussa.... kirjoitti:

        jo tulee uusia koneita eikä ne ole mitään DC-ysejä

        on lähempänä DC-ysejä kun arvaatkaan....


      • Arvaus vaan
        dc-9 kirjoitti:

        on lähempänä DC-ysejä kun arvaatkaan....

        Ihan villinä veikkauksena... Taitaa olla tulossa MD87-koneet emoyhtiöltä...


      • Nimetön
        Arvaus vaan kirjoitti:

        Ihan villinä veikkauksena... Taitaa olla tulossa MD87-koneet emoyhtiöltä...

        On sekin parempi kuin 500 työntekijää pihalle...


      • Näitä,
        Nimetön kirjoitti:

        On sekin parempi kuin 500 työntekijää pihalle...

        DC ysi juttuja viitsitään edes keksiä. Blue1 on jopa palkittu hyvästä tiedottamisesta.
        Nyt ei koneuutisia ole tullut joten tuskin ovat uusimassa koneita kun ottivat juuri käyttöön MD90 ja tekevät suurhuoltoja Avroihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1700
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1336
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1285
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      840
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe