ystävyys meni kun kieltäydyin....

pettynyt

kieltäydyin kaason hommasta ja mulla oli hyvä syykin. No siitä "ystäväni" loukkaantui,ja totesi etten ole hänen ystävä. Vaikka selitin ettei mistään sellaisesta ole kyse niin ei ymmärtänyt. Mitä tämä on,lapsellisuuttako ?

145

69088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tais

      Jos oikeasti siitä loukkaantui, ei ole koskaan ollutkaan oikea ystävä. Ymmärrän toki, että tuntuu pahalta, mutta asiaa voi katsoa myös toiselta kannalta. Ajattelepa, jos olisit suostunut kaasoksi ja "ystäväsi" on luonteeltaan tuollainen. Todennäköisesti olisit saanut kärsiä kaasona, jos kaikki ei olisikaan mennyt juuri tämän henkilön tahdn mukaan.

      • SLM

        Miniäniälläni oli 2kk:n ikäinen vauva rintaruokinnassa, kun ystävätär pyysi kaasoksi ja mukaan hääjärjestelyihin.Miniä lupautui auttamaan missä voi vauvan ehdoilla. Vauva kainalossa hän yritti olla avuksi niin paljon kuin suinkin. Loppujen lopuksi tuli haukkumakirje ja syytökset itsekkääksi! Lapsuudesta asti alkanut ystävyys loppui. "Ystävätär"
        ei pidä yhteyttä edes kummilapseensa! Olikohan se alunperinkään todellista ystävyyttä!


      • nimierkitön
        SLM kirjoitti:

        Miniäniälläni oli 2kk:n ikäinen vauva rintaruokinnassa, kun ystävätär pyysi kaasoksi ja mukaan hääjärjestelyihin.Miniä lupautui auttamaan missä voi vauvan ehdoilla. Vauva kainalossa hän yritti olla avuksi niin paljon kuin suinkin. Loppujen lopuksi tuli haukkumakirje ja syytökset itsekkääksi! Lapsuudesta asti alkanut ystävyys loppui. "Ystävätär"
        ei pidä yhteyttä edes kummilapseensa! Olikohan se alunperinkään todellista ystävyyttä!

        ...naiset menevät ihan sekaisin häidensä takia ja kaikki pitäisi mennä niinkun "minäitte" sanon ja olen suunnitellut ja muista ihmisistä ei välitetä enää pätkääkään jollei kaikki onnistu ja koska onhan sentään MINUN hääpäiväni tulossa ja MINÄ olen maailman tärkein ja ihailluin ihminen NYT.


      • ex-kaaso
        SLM kirjoitti:

        Miniäniälläni oli 2kk:n ikäinen vauva rintaruokinnassa, kun ystävätär pyysi kaasoksi ja mukaan hääjärjestelyihin.Miniä lupautui auttamaan missä voi vauvan ehdoilla. Vauva kainalossa hän yritti olla avuksi niin paljon kuin suinkin. Loppujen lopuksi tuli haukkumakirje ja syytökset itsekkääksi! Lapsuudesta asti alkanut ystävyys loppui. "Ystävätär"
        ei pidä yhteyttä edes kummilapseensa! Olikohan se alunperinkään todellista ystävyyttä!

        Oma lapseni oli 4kk, kun eräs kaverini pyysi minua kaasoksi. Selvitin, että pienen vuvan kanssa se ei tule olemaan kovin suuri työpanos, jonka pystyn antamaan. Hän sanoi ehdottomasti ymmärtävänsä, ja suostuin hommaan, vaikka sekä häät etä polttarit olivat eri kaupungissa, missä asuin. Tiesin, ettei hänelä ollut liikaa kavereita ja mietin mielessäni, että jos minä en tule kaasoksi niin luultavasti ei kukaan.Hän on hieman hankala luonne. Kerroin myös etukäteen, että polttareihin en pääse osallistumaan, koska ne olisivat olleet 300 km päässä kotoani ja jo hääjärjestelyje takia olin joutunut olemaan erossa vauvastani mielestäni ihan liikaa.

        Saimme asiat jotenkuten hoidettua, mutta tämä kaverini soitti erittäin tympäntyneenä polttareistaan ja kyseli, mitä olin suunnitellut hänelle seuraavaksi jne. Jäi todella paha maku koko hommasta, ja päätinkin, että en siihen hommaan enää ryhdy.

        En todellakaan ole häitten jälkeen välittänyt pitää enää yhetyksiä, koska hän sekä häissä että valmisteluissa käytäytyi niin epäkohteliaasti ihmisiä kohtaan, että jouduin monta kertaan häpeämään.


      • Lontoon_trendit
        ex-kaaso kirjoitti:

        Oma lapseni oli 4kk, kun eräs kaverini pyysi minua kaasoksi. Selvitin, että pienen vuvan kanssa se ei tule olemaan kovin suuri työpanos, jonka pystyn antamaan. Hän sanoi ehdottomasti ymmärtävänsä, ja suostuin hommaan, vaikka sekä häät etä polttarit olivat eri kaupungissa, missä asuin. Tiesin, ettei hänelä ollut liikaa kavereita ja mietin mielessäni, että jos minä en tule kaasoksi niin luultavasti ei kukaan.Hän on hieman hankala luonne. Kerroin myös etukäteen, että polttareihin en pääse osallistumaan, koska ne olisivat olleet 300 km päässä kotoani ja jo hääjärjestelyje takia olin joutunut olemaan erossa vauvastani mielestäni ihan liikaa.

        Saimme asiat jotenkuten hoidettua, mutta tämä kaverini soitti erittäin tympäntyneenä polttareistaan ja kyseli, mitä olin suunnitellut hänelle seuraavaksi jne. Jäi todella paha maku koko hommasta, ja päätinkin, että en siihen hommaan enää ryhdy.

        En todellakaan ole häitten jälkeen välittänyt pitää enää yhetyksiä, koska hän sekä häissä että valmisteluissa käytäytyi niin epäkohteliaasti ihmisiä kohtaan, että jouduin monta kertaan häpeämään.

        Hyvä, että jyvät erottuu akanoista. Aina tulee elämässä eteen tilanteita, joissa ystävyys ja/tai parisuhde punnitaan.


      • Ei saa pakottaa kaasoksi !

        se morsian tais olla ehkä hermostunut ennen häitä ja jos sulhasen kyrpä ei seissyt häissä niin meni avioliitto heti mönkään.


      • Ässä hihassa.
        Lontoon_trendit kirjoitti:

        Hyvä, että jyvät erottuu akanoista. Aina tulee elämässä eteen tilanteita, joissa ystävyys ja/tai parisuhde punnitaan.

        Kortit jaetaan ja panokset asetetaan.

        Jos pelissä häviää voi tulla suomi24:seen kommentoimaan.

        Kannattaa korottaa panoksia seuraavassa pelissä jos vaikka voittaisi niin ei tarvitsisi täällä olla kirjoittelemassa.


      • janina -67
        Ei saa pakottaa kaasoksi ! kirjoitti:

        se morsian tais olla ehkä hermostunut ennen häitä ja jos sulhasen kyrpä ei seissyt häissä niin meni avioliitto heti mönkään.

        Siis näinhän se menee, ei kait se morsiammen vika ole jos ei sulhasella ota seisoakseen, vaan sehän on selkeästi sulhasen vika jos on ottanut liikaa... Hei Haloo!!!! EIKÖ PARI VIELÄ TUNNE TOISIEN MIELTYMYKSIÄ, JOS EI, NIIN TURHA ON VIHILLE ASTI SAATELLA...


      • Ystävyys.
        SLM kirjoitti:

        Miniäniälläni oli 2kk:n ikäinen vauva rintaruokinnassa, kun ystävätär pyysi kaasoksi ja mukaan hääjärjestelyihin.Miniä lupautui auttamaan missä voi vauvan ehdoilla. Vauva kainalossa hän yritti olla avuksi niin paljon kuin suinkin. Loppujen lopuksi tuli haukkumakirje ja syytökset itsekkääksi! Lapsuudesta asti alkanut ystävyys loppui. "Ystävätär"
        ei pidä yhteyttä edes kummilapseensa! Olikohan se alunperinkään todellista ystävyyttä!

        Ystävyys on saattanut olla todellista. Mutta toinen ihminen vain ei pysty katsomaan asiaa toisen silmin.

        Ihminen on suhteellisen usein itsekäs olento, vaikka moni siihen vastaan sanookin. Maailma on kuitenkin juuri sellainen kuin sen itse näkee.

        Eli nämä kaksi ovat saattaneet oikeasti olla parhaatkin ystävät, kunnes se kaikki hajoaa hetkessä koska asiaa ei mietitty sen enempää kuin omiin haluihin saakka.


      • näkeehän se.
        Ei saa pakottaa kaasoksi ! kirjoitti:

        se morsian tais olla ehkä hermostunut ennen häitä ja jos sulhasen kyrpä ei seissyt häissä niin meni avioliitto heti mönkään.

        Selvähän se on.Sulhon kulli ei sesonut häissä ja hääyönä sählätiin vaan hyvin lepsun nakin kanssa joka ei mennyt sisään. Ja sehän on muiden häissä olleiden kaunotarten syytä.


      • kaasotta
        Ässä hihassa. kirjoitti:

        Kortit jaetaan ja panokset asetetaan.

        Jos pelissä häviää voi tulla suomi24:seen kommentoimaan.

        Kannattaa korottaa panoksia seuraavassa pelissä jos vaikka voittaisi niin ei tarvitsisi täällä olla kirjoittelemassa.

        Kaaso ei kuulu suomalaiseen hääperinteeseen ja en todellakaan voi ymmärtää mitä järkee sellaisessa on. Minun häät järjesti perinteisesti oma perhe se kuuluu perinteeseen, että morsiammen perhe järkkää häät!


    • kunnia- asia

      Kaasona oleminen on kunnia-asia, mistä ei yleensä kieltäydytä. Ystäväsi halusi sinut kaasokseen, koska luotti sinuun ja piti sinua ystävänään. Joten turha nyt on ruikuttaa. Sitä saa mitä tilaa.

      • pettynyt

        tähän juttuun liittyy ni et varmaan ajattelis noin.Joskus on pakko kieltäytyä kun ei yksinkertaisesti voi . Ja ystävyyttä on se, että ymmärtää toista. Ja tiedän että se on kunnia-asia en ole tyhmä!!!! Ja niin mielelläni oisin hommaan ryhtynyt jos olosuhteet ja kaikki muukin oisi toisin . Minusta tämä on ainoastaan lapsellisuutta eikä oikeaa ystävyyttä ole koskaan ollutkaan,harmi!


      • pettynyt

        ei ystävyyttä voi mitata jollakin kaason tehtävällä tai ihminen, joka sitä sillä mittaa ei tiedä ystävyysdestä mitään. En kuitenkaan kieltäytynyt ystävyydestä enkä auttamisesta!!!!!


      • ajkjfskj

        Enkä mä mitään ruikuta! Enkä oo kyl tietääkseni mitään tilannukkaan. Tosi nolosti kirjoitit kommenttis tyhmä!!!!


      • onkin kunnia-asia

        joka velvoittaa tiettyihin seikkoihin häiden suhteen. ja juuri tästä syystä tästä kunniasta on oltava oikeus ja mahdollisuus myös kieltäytyä menettämättä ystäväänsä! Aina ei oma elämäntilanne ole sellainen, että voisi/kykenisi/jaksaisi hoitaa kaason velvollisuuksia kunniakkaasti. Ajattele vaikkapa, että oma äitisi kuolisi. Todellako ryhtyisit innokkaana hösäämään kaasona kun itselläsi olisi suru suurimmillaan ja hautajaiset ja perunkirjoituksetkin järjestettävänä? Tai jos vaikka oma avioliittosi vetelisi viimeisiään ja teille olisi ero tulossa. Jaksaisitko silloin panostaa toisen häihin, kun omat unelmasi onnellisesta avioliitosta juuri romahtivat lopullisesti?

        Nämäkin ovat vain ääriesimerkkejä. Joskus voi olla esimerkiksi työssä niin rankaa, ettei aikaa ja voimia riitä mihinkään ylimääräiseen puuhasteluun. Toiset taas vain eivät yksinkertaisesti ole kiinnostuneita häistä ja niiden järjestämisestä millään tavalla. Heitä ei vain voisi vähempää kiinnostaa servettien värien pohtiminen, istumajärjestyksen setviminen, hääpuvun sovittamiset tai kutsukorttien ja karkkipapereiden väsäämiset. Tuskin morsiankaan kovin tyytyväinen sellaiseen kaasoon olisi, joka syystä taikka toisesta ei kunniatehtäväänsä kunnialla kuitenkaan hoida.

        Juuri tästä syystä on tärkeää, että kaasoudesta voi kieltäytyäkin. kaasona oleminen on nimenoman kunniatehtävä, ei vastentahtoinen velvollisuus.


      • sqirty
        ajkjfskj kirjoitti:

        Enkä mä mitään ruikuta! Enkä oo kyl tietääkseni mitään tilannukkaan. Tosi nolosti kirjoitit kommenttis tyhmä!!!!

        Tähänkin kommenttiin vastasi mitä todennäköisesti 17-18vee tytöntylleröinen jolla vasta perehtyminen aikuisten elämään alkanut. Jos ensin kasvetaan aikuisiksi ja hankitaan hieman sitä kokemusta elämästä ennen kuin alkaa toisia haukkumaan yleisillä keskustelupalstoilla. "Tosi nolosti kirjoitit kommenttistyhmä!!!!" ....voi teitä lapsia...


      • täysin
        pettynyt kirjoitti:

        ei ystävyyttä voi mitata jollakin kaason tehtävällä tai ihminen, joka sitä sillä mittaa ei tiedä ystävyysdestä mitään. En kuitenkaan kieltäytynyt ystävyydestä enkä auttamisesta!!!!!

        menettelysi. Ei voi muuta kuin ihmetellä morsianta, että loukkaantuu käytöksestäsi, ei tosiaankaan tuollainen ole oikeaa ystävyyttä. Älä sure, vaikka ystävyytenne loppuukin, löydät varmaan parempia ystäviä ajan kanssa.


      • teinitytöt
        sqirty kirjoitti:

        Tähänkin kommenttiin vastasi mitä todennäköisesti 17-18vee tytöntylleröinen jolla vasta perehtyminen aikuisten elämään alkanut. Jos ensin kasvetaan aikuisiksi ja hankitaan hieman sitä kokemusta elämästä ennen kuin alkaa toisia haukkumaan yleisillä keskustelupalstoilla. "Tosi nolosti kirjoitit kommenttistyhmä!!!!" ....voi teitä lapsia...

        on parhaita.m30v


      • eskolanmäki

        Pelkkä taakka on moinen.


      • vguijm
        eskolanmäki kirjoitti:

        Pelkkä taakka on moinen.

        Sinua en ainakaan minä haluaisi lähipiiriini...


      • ex-kaaso
        pettynyt kirjoitti:

        ei ystävyyttä voi mitata jollakin kaason tehtävällä tai ihminen, joka sitä sillä mittaa ei tiedä ystävyysdestä mitään. En kuitenkaan kieltäytynyt ystävyydestä enkä auttamisesta!!!!!

        Itse en edes pyytäisi ystävääni kaasoksi, jos tietäisin, että hänen elämäntilanteensa olisi syystä tai toisesta sellainen, että kaasous saataisi olla raskas hoitaa. Ei olisi kiva asettaa ystävää sellaisen tilanteeseen, etä hän miettisi pitäisikö kieltäytyä vai yrittää vain jotenkin saada hommat hoidettua


      • SAA-

        Sitä saa, mitä tilaa. Mielestäni kaason tehtävä ei ole kuin hyväksikäyttöä. Ilmaista apua riukuttamaan - ei olisi minun heiniä, vaikka olisi kuinka ystävä - kieltäytyisin. PISTE


      • Olet tyhmä

        Oletpa itsekäs!!!!!!!!!!! Kyllä alottaja on ihan oikeassa, ei sentään ihan kaikkea. Sä olet juuri sen morsiamen kaltainen kusiliisa joka vaan tuijottaa omaa napaa. Minä kun menin naimisiin, siihen ei kaasoja tarvinnut, järjestelyt hoidettiin puolison kanssa ihan itte ja näin hääväki sai nauttia kaikki, eikä kaaso reppana niska limassa työtaakan kanssa ja vielä haukut perään...Voi sua lapsi rukka mikä idiootti olet. Toivon todella et et pääse koskaan naimisiin ja sääli sitä ystävää/miestä joka tollasen pissaliisan kanssa tekemisiin joutuu. katoa!!!!!!!!


      • Juustopöytä
        eskolanmäki kirjoitti:

        Pelkkä taakka on moinen.

        Jokaisella on oikeus kieltäytyä kaason tehtävästä tai muista tehtävistä. Itselläni kävi vähän vastaavaa...eräs tuttava nainen oli kutsumassa minua kutsukortilla juuri häihinsä. Emmme olleet ollut tekemisissä 2v:een. Hän ojensi hymyssä suin kutsukortin käteeni. Olin että vauu!! Nyt hän on unohtanut erimielisyydet väliltämme. Kiitos Jumalalle! Samassa hän samaan hengenvetoon..kysy, voisinko hoitaa koko juustopöydän...kuskata Stokkalta sadalle hehgelle juustot ja katsoa että tarjoilu pelaa? Päivän mietin tätä työkutsua ja ystävyyttämme? Olinko kuitenkin vaan työjuhta hänelle? Seuraavana päivänä soitin hänelle, ja ilmoitin etten ota työtä vastaan. Jos hän olisi ollut todellinen ystäväni...olisin sannut häneltä vain kutsukortin ja hymyn perään. Niinkuin muut yhteiset ystävämme. Hän käyttti tavallaan väärin tilannetta...että antaa ekana kutsukortin käteen ja samalla pyytää töihin. Haloo..


      • Toisetkin huomioon ottava

        On se nyt kumma kun häiden valmisteluihin tarvitaan mukaan kaverit ja sukulaiset.
        Me järjestiin häät itse ilman toisten apua. Juhlat kavereilleni ja sukulaisilleni.
        Miksi vaatia muiden aikaa ja apua kohtuuttoman paljon? Onhan ne minun ja puolisoni,siis meidän juhlat.
        Nykyään jo polttareihin uppoaa mielettömästi rahaa.
        Missä menee kohtuus? Kaikilla ei ole varaa laittaa 300€ pelkkiin polttareihin.
        Meillä oli mukavat polttarit ilman suuria kustannuksia.


      • Vettä lentää kun toimintaa ...
        sqirty kirjoitti:

        Tähänkin kommenttiin vastasi mitä todennäköisesti 17-18vee tytöntylleröinen jolla vasta perehtyminen aikuisten elämään alkanut. Jos ensin kasvetaan aikuisiksi ja hankitaan hieman sitä kokemusta elämästä ennen kuin alkaa toisia haukkumaan yleisillä keskustelupalstoilla. "Tosi nolosti kirjoitit kommenttistyhmä!!!!" ....voi teitä lapsia...

        Tääällä yleisillä keskustelupalstoilla esitettyjä kommentteja ei tarvii ottaa vakavasti !

        Tää on vain sellasta tyhjänpäivästä paskanjauhantaa.

        Jotkut ihme kyllä kirjoittelee täänne ihan vakavissaan, että sellasia kaavoihin kangistuneita muumioita järki jäässä on olemassa ;))


      • Siis Omena :)) ja ;))
        vguijm kirjoitti:

        Sinua en ainakaan minä haluaisi lähipiiriini...

        Sinä kuulut napapiirille ;)


      • Yleissivistyksen ABC..........
        Juustopöytä kirjoitti:

        Jokaisella on oikeus kieltäytyä kaason tehtävästä tai muista tehtävistä. Itselläni kävi vähän vastaavaa...eräs tuttava nainen oli kutsumassa minua kutsukortilla juuri häihinsä. Emmme olleet ollut tekemisissä 2v:een. Hän ojensi hymyssä suin kutsukortin käteeni. Olin että vauu!! Nyt hän on unohtanut erimielisyydet väliltämme. Kiitos Jumalalle! Samassa hän samaan hengenvetoon..kysy, voisinko hoitaa koko juustopöydän...kuskata Stokkalta sadalle hehgelle juustot ja katsoa että tarjoilu pelaa? Päivän mietin tätä työkutsua ja ystävyyttämme? Olinko kuitenkin vaan työjuhta hänelle? Seuraavana päivänä soitin hänelle, ja ilmoitin etten ota työtä vastaan. Jos hän olisi ollut todellinen ystäväni...olisin sannut häneltä vain kutsukortin ja hymyn perään. Niinkuin muut yhteiset ystävämme. Hän käyttti tavallaan väärin tilannetta...että antaa ekana kutsukortin käteen ja samalla pyytää töihin. Haloo..

        jokaisen kuuluu tietää mitä sissijuusto on.

        Sissijuustoa kannattaa tarjoilla häävieraille alkupaloina ja morsiaimellekin sitä voi laittaa huntuun.

        Hauskaa sissijuustoista juhlaa ;))


      • Itsekäs sika olen kanssa.
        Olet tyhmä kirjoitti:

        Oletpa itsekäs!!!!!!!!!!! Kyllä alottaja on ihan oikeassa, ei sentään ihan kaikkea. Sä olet juuri sen morsiamen kaltainen kusiliisa joka vaan tuijottaa omaa napaa. Minä kun menin naimisiin, siihen ei kaasoja tarvinnut, järjestelyt hoidettiin puolison kanssa ihan itte ja näin hääväki sai nauttia kaikki, eikä kaaso reppana niska limassa työtaakan kanssa ja vielä haukut perään...Voi sua lapsi rukka mikä idiootti olet. Toivon todella et et pääse koskaan naimisiin ja sääli sitä ystävää/miestä joka tollasen pissaliisan kanssa tekemisiin joutuu. katoa!!!!!!!!

        Ajattelen pelkkää sexiä ja viinaa.

        Olen unalmavävypoika kun join appiukon viinat ja vein sen tyttären naimisiin kanssasi.

        Olen sikoista sikoin sika. jeej jeee jeee ja vitun ylpee siitä ;)


      • sullekkin

        No huhu,,, vai ei saa kieltäytyä,, se olis itä "ENNEN" vanhaan ajattelu.
        Totta kaipitää kieltäytyä, jos ei tahdo hommaa.
        Jos ystävyys on jostain kaasoilusta kiinni, niin aika hepponen ystävyys on.


      • pompsahti!

        Jos itse ei koe olevansa valmis tai muuten vain parhain mahdollinen ihminen tähän tehtävään, niin miksi sitten väkipakolla ryhtyä siihen? Lopputulos ei kuitenkaan ole paras mahdollinen.

        Tätähän voisi jossain määrin verrata kummiksi pyytämiseen...jos olettaa, ettei pysty hoitomaan tätä velvollisuutta niin eikö pitäisi luovuttaa tämä kunnia jolle kulle joka voi?

        Kyllä ystävän pitäisi ymmärtää kieltäytyminen kyseisestä asiasta...mikäs ystävä se sellainen on, jolle ei voi sanoa asioita niin kuin ne ovat? Ystävät pitävät toisistaan vikoineen päivineen...olen siis sitä mieltä, että jos suuttuu kieltäytymisestä niin ei se sitten ikinä tosiystävä ole ollutkaan!


      • Nimetön

        Vai ei kieltäydytä. Ei kävisi mielessäkään ruveta yhdellekään ihmiselle kaasoksi vaikka kuinka pyytäisi, se kun ei sovi omiin kuvioihini eikä luonteeseeni. Kellään ei ole minkäänlaista oikeutta painostaa omiin sukujuhlakuvioihinsa kanssaihmisiä vasten heidän omaa tahtoaan. Kunniakaan ei kaikkia kiinnosta ja se on paras hyväksyä tai sitten voi mennä psykologin juttusille uudelleen kasvatettavaksi ellei muiden ihmisten pakottamispyrkimyksille löydy rajaa.


      • janina -67
        pettynyt kirjoitti:

        tähän juttuun liittyy ni et varmaan ajattelis noin.Joskus on pakko kieltäytyä kun ei yksinkertaisesti voi . Ja ystävyyttä on se, että ymmärtää toista. Ja tiedän että se on kunnia-asia en ole tyhmä!!!! Ja niin mielelläni oisin hommaan ryhtynyt jos olosuhteet ja kaikki muukin oisi toisin . Minusta tämä on ainoastaan lapsellisuutta eikä oikeaa ystävyyttä ole koskaan ollutkaan,harmi!

        Tässähän se tosi ystävyys punnitaan, jos morsian ottaa nenäänsä, niin antaa ottaa vaan - ei se tosi ystävyyttä ole ollutkaan.GRRRRRRRRRRRRRRRR... Ainut minkä tuon pelastaisi , morsmaikun kiukuttelun olisi se kuulu pikkujoulunajan ihana p.....mistä aika koittaa nyt....
        Sinä et ole missään nimessä tehnyt mitään väärin, päinvastoin!


      • perinteet

        kaaso ja bestman eivät kuulu suomalaiseen perinteeseen joten niistä voi surutta kieltäytyä. Ihan vaan siksi että on isänmaallinen ja ei halua ulkolaista roskaa meidän perinteitä pilaamaan!


      • heijumarei
        onkin kunnia-asia kirjoitti:

        joka velvoittaa tiettyihin seikkoihin häiden suhteen. ja juuri tästä syystä tästä kunniasta on oltava oikeus ja mahdollisuus myös kieltäytyä menettämättä ystäväänsä! Aina ei oma elämäntilanne ole sellainen, että voisi/kykenisi/jaksaisi hoitaa kaason velvollisuuksia kunniakkaasti. Ajattele vaikkapa, että oma äitisi kuolisi. Todellako ryhtyisit innokkaana hösäämään kaasona kun itselläsi olisi suru suurimmillaan ja hautajaiset ja perunkirjoituksetkin järjestettävänä? Tai jos vaikka oma avioliittosi vetelisi viimeisiään ja teille olisi ero tulossa. Jaksaisitko silloin panostaa toisen häihin, kun omat unelmasi onnellisesta avioliitosta juuri romahtivat lopullisesti?

        Nämäkin ovat vain ääriesimerkkejä. Joskus voi olla esimerkiksi työssä niin rankaa, ettei aikaa ja voimia riitä mihinkään ylimääräiseen puuhasteluun. Toiset taas vain eivät yksinkertaisesti ole kiinnostuneita häistä ja niiden järjestämisestä millään tavalla. Heitä ei vain voisi vähempää kiinnostaa servettien värien pohtiminen, istumajärjestyksen setviminen, hääpuvun sovittamiset tai kutsukorttien ja karkkipapereiden väsäämiset. Tuskin morsiankaan kovin tyytyväinen sellaiseen kaasoon olisi, joka syystä taikka toisesta ei kunniatehtäväänsä kunnialla kuitenkaan hoida.

        Juuri tästä syystä on tärkeää, että kaasoudesta voi kieltäytyäkin. kaasona oleminen on nimenoman kunniatehtävä, ei vastentahtoinen velvollisuus.

        kaikki kaasot on ihan sieltä haisevasta paikasta ja niin myös niitä jotka moisia häihinsä kaipaa.


    • sellaista elämä on

      Vietän itse tänä kesänä kolmannet häät, joissa olen kaasona.

      Pidän sitä sellaisena kunniana, josta ei todellakaan ei voi kieltäytyä!!
      Tietenkin on syitä, mutta aika päteviä niiden täytyy olla. Ja ymmärrän kyllä jos joku ei halua olla huomion keskipisteenä, sillä sitähän kaaso on morsiammen rinnalla.
      Tämän kesän häissä meitä on useampi kaaso. Minä olen se joka tekee kaiken, lukee kirkossa ja vetää bestmanin kanssa ohjelmat. kun kukaan muu ei uskalla. Minusta ne muut kaasot ovat kyllä nyt esiliinoja, koska eivät osalistu mihinkään vaan tulevat valmiiseen poöytään.

      • sellaista elämä on

        Siitä vielä, että onko kieltäytyminen sitten ystävyyden arvoinen juttu. Ei minusta ainakaan. Jos uskaltaa kieltäytyä ja morsian ei ymmärrä, ei hän ystäväsi ole koskaan ollutkaan!


      • pettynyt
        sellaista elämä on kirjoitti:

        Siitä vielä, että onko kieltäytyminen sitten ystävyyden arvoinen juttu. Ei minusta ainakaan. Jos uskaltaa kieltäytyä ja morsian ei ymmärrä, ei hän ystäväsi ole koskaan ollutkaan!

        mutta onhan se hiukan surullista että ei ystävyyttä koskaan ollutkaan ,kun itse kuitenkin pidin hyvänä ystävänä häntä. No toisella on nuin pienet murheet kuin kaasous ja toinen joutuu miettimään elääkö vai kuoleeko .


      • riitoisuus

        sehän se kantava voima. Tehdä itsensä tärkeäksi ja ottaa kunnia tekemistään töistä muistuttaen koko ajan mitä muut eivät ole tehneet...

        Kunniatehtävä.. Todellako? Kerrohan mikä muu tekee tehtävästä kunniallisen kuin se, että pääset taas sanomaan kuinka sinä uhrauduit kunnian edessä. Minäkin voin tulla kaasoksi valmiiseen pöytään. Muussa tapauksessa en moiseen orjuuttamiseen ottaisikaan osaa...


      • Nimetön
        riitoisuus kirjoitti:

        sehän se kantava voima. Tehdä itsensä tärkeäksi ja ottaa kunnia tekemistään töistä muistuttaen koko ajan mitä muut eivät ole tehneet...

        Kunniatehtävä.. Todellako? Kerrohan mikä muu tekee tehtävästä kunniallisen kuin se, että pääset taas sanomaan kuinka sinä uhrauduit kunnian edessä. Minäkin voin tulla kaasoksi valmiiseen pöytään. Muussa tapauksessa en moiseen orjuuttamiseen ottaisikaan osaa...

        Itse olen menossa naimisiin nyt syksyllä.
        En kyllä henkilökohtaisesti olisi laittanut ystävyyssuhdetta poikki vaikka ystäväni olisi kieltäytynyt. Jos ei kaasoksi pyydetty itse katso kykenevänsä tehtävään niin sitäkin päätöstä on myös morsiammen kunnioitettava.
        Taitaa sinun "ystävältä" puuttua sitä ymmärrystä toisia ihmisiä kohtaan. Onko hän kenties sitten niin itsekeskeinen ihminen ? Ystävyyden kun pitäisi kestää monenlaiset kompastukivet. Ihmettelen kyllä syvästi tämän sinun "ystäväsi" käytöstä jos ei voi edes koittaa ymmärtää sinua. Onko se ystävyys sitten edes ollut ystävyyden arvoista ?


      • jaksat

        vaan päteä kolmannen kerran.ei ne muut varmaan voi tehdä mitään kun itse paapatat ja päätät kaikesta.kannattaa vähän miettiä ja antaa muillekin tilaa!


      • Pilvipirkko
        pettynyt kirjoitti:

        mutta onhan se hiukan surullista että ei ystävyyttä koskaan ollutkaan ,kun itse kuitenkin pidin hyvänä ystävänä häntä. No toisella on nuin pienet murheet kuin kaasous ja toinen joutuu miettimään elääkö vai kuoleeko .

        olla niin että olet ollut bylsimässä tän "kaveris" ukkoa kun et oo voinut kaasoksi mennä.. Sit ymmärrän jos oikeesti et oo kehdannu hoitaa tehtävääs.. Mut varattuihin miehiin ei kannata koskea, ja järkeä saa kerätä kun sellaiseen ryhtyy.. samoin mies, vituttaa sellaset jotka pettää ja viel tutun kanssa! Munat veks ja naiselta naama sellaseks ettei tunnistais enää!


      • Uaaaahhhhhhhh.......
        Pilvipirkko kirjoitti:

        olla niin että olet ollut bylsimässä tän "kaveris" ukkoa kun et oo voinut kaasoksi mennä.. Sit ymmärrän jos oikeesti et oo kehdannu hoitaa tehtävääs.. Mut varattuihin miehiin ei kannata koskea, ja järkeä saa kerätä kun sellaiseen ryhtyy.. samoin mies, vituttaa sellaset jotka pettää ja viel tutun kanssa! Munat veks ja naiselta naama sellaseks ettei tunnistais enää!

        hel...tti millaisia ihmisiä maa päällänsä kantaa!!! Kuinka ihmeessä jaksat olla itsesi kanssa? Mikä ääliö et tollasia kirjottelet!


    • Itse kieltäydyin bestmanin tehtävistä, koska en ole kirkon jäsen enkä mielelläni osallistu kirkollisiin seremonioihin. Ystävä ymmärsi asian täysin, eikä asia vaikuttanut yli 20 vuoden ystävyyteen mitenkään.

      "Mitä tämä on,lapsellisuuttako ?"
      -Juuri sitä!

      • miki

        Kutsutaanko miespuoleista morsiusneitoa kaapoksi?


    • Tuleva kaaso

      Heips! Itse olen jo toista kesää kaasona. En millään olisi jaksanut kun töissä yms yksityiselämäs ollu tosi rankka vuosi. Mutta enhän mä voinut kieltäytyä. Onhan se aika iso kunnia ja kokemus kuitenkin. Loppupeleissä mulle ainakin jäi viime polttareiden jälkeen hyvä mieli. Mutta kylhän se riippuu paljon syystäkin, miksi olet kieltäytynyt. Kyl mua ainakin harmittais, jos bestis ei tulis mun kaasoks joskus kun meen naimisiin.

      • kieltäytyä..

        jos elämäntilanne on sellainen.
        jos toinen ei ymmärrä? et voi mitään,
        älä mieti asiaa sulla oli hyvät syyt,,ei sinun tarvitse selitellä. elämäähän tämä vain on.
        tälläisissä tapauksissa ne tosiystävät punnitaan.
        ehkä hän ei ole sellainen.


      • pelleilyä koko hää-

        juhlan järjestäminen...seremonioineen kaikkineen maksaa omaisuuksia, ihmisiä ja tavaroita liikutellaan hirveitä määriä, ihmisiä sotkeentuu toisiinsa vaikka ei pitäisi, kaikenlaista muutakin siinä...minkä takia?
        Ei minkään.
        Rakkaus loppuu heti seuraavana sunnuntaina. Tavarat laitetaan jakoon ja kolmen vuoden kuluttua sama rumba uudelleen jonkun toisen kanssa.
        hih.


      • morsian 2008

        ...kaason tehtävistä, jos ei koe syystä tai toisesta pystyvänsä, jaksavansa tai haluavansa siihen hommaan! Minua ei ainakaan kieltäytyminen olisi ollenkaan harmittanut, päinvastoin, kysyinkin haluatko/kiinnostaako ja jätin mahdollisuuden sanoa ei. Olisin sitten miettinyt jonkun muun. Minulla myös vanha ystävä siinä hommassa ja enemmän on nyt harmittanut se, että häntä ei selvästi kiinnosta tehtävän hoitaminen! Kysyin vielä uudestaan jo hääjärjestelyiden aikana, että haluatko perääntyä, mutta hän vakuutti ettei halua. Kuitenkaan ei hoida tehtäväänsä ja muutkin sen näkevät ja ihmettelevät. Se loukkaa minua. Nyt mentävä näillä eväillä loppuun asti ja yritettävä vaan itse hoitaa kaikki mahdollinen - aivan kuin häntä ei olisikaan.
        Joten hyvät ihmiset; jos teitä kaasoksi pyydetään, niin miettikää tarkoin ja ilman muuta kieltäytykää, jos se ei tunnu hyvältä pestiltä! Parempi niin, kuin että pilaatte ystävänne juhlan ja juhlamielen tehtävän huonolla hoitamisella.


      • Sulhanen 2008
        morsian 2008 kirjoitti:

        ...kaason tehtävistä, jos ei koe syystä tai toisesta pystyvänsä, jaksavansa tai haluavansa siihen hommaan! Minua ei ainakaan kieltäytyminen olisi ollenkaan harmittanut, päinvastoin, kysyinkin haluatko/kiinnostaako ja jätin mahdollisuuden sanoa ei. Olisin sitten miettinyt jonkun muun. Minulla myös vanha ystävä siinä hommassa ja enemmän on nyt harmittanut se, että häntä ei selvästi kiinnosta tehtävän hoitaminen! Kysyin vielä uudestaan jo hääjärjestelyiden aikana, että haluatko perääntyä, mutta hän vakuutti ettei halua. Kuitenkaan ei hoida tehtäväänsä ja muutkin sen näkevät ja ihmettelevät. Se loukkaa minua. Nyt mentävä näillä eväillä loppuun asti ja yritettävä vaan itse hoitaa kaikki mahdollinen - aivan kuin häntä ei olisikaan.
        Joten hyvät ihmiset; jos teitä kaasoksi pyydetään, niin miettikää tarkoin ja ilman muuta kieltäytykää, jos se ei tunnu hyvältä pestiltä! Parempi niin, kuin että pilaatte ystävänne juhlan ja juhlamielen tehtävän huonolla hoitamisella.

        Noi on noita akkojen kotkotuksia.

        Akoilla kun sattuu meinaan oleen tollaset kana-aivot niin ne sitten tuppaa tollasiii asioita ajattelemaan.

        Mitään tärkeitä asioita muijan ei pidä antaa päättää.


      • Rakkaus loppuuu kun rahat l...
        pelleilyä koko hää- kirjoitti:

        juhlan järjestäminen...seremonioineen kaikkineen maksaa omaisuuksia, ihmisiä ja tavaroita liikutellaan hirveitä määriä, ihmisiä sotkeentuu toisiinsa vaikka ei pitäisi, kaikenlaista muutakin siinä...minkä takia?
        Ei minkään.
        Rakkaus loppuu heti seuraavana sunnuntaina. Tavarat laitetaan jakoon ja kolmen vuoden kuluttua sama rumba uudelleen jonkun toisen kanssa.
        hih.

        Kaikkii muijii voi nussii mutta harva osaa laittaa hyvää ruokaa.

        ei kande mennä naimisiin sen takii että saa pilluu.

        Tulee ne panot turhan kalliiksi.

        kandee panna eri akkoja kun naimisissa tulee kuitenkin käytyy vieraissa ku ei aina jaksa omaa akkaa nussiii, sitä kun tarttee vaihteluuki.


    • pari vuotta

      Seurasin sivusta kun kaveri maksoi polttareita ja jatkoja ja seisoi komeena bestmanina värikuvissa! Kymmenissä juhlissa. Oli niin suosittu bestm kun osaa järjestää ja MAKSOI, kun ei ne sulhaspoikiin rahat riittäneet ja hän tilas ku pyydettiin. Komee on vieläkin mutta ne ajat takana ja kaverit kans häippäs - mihin ihmeellä?

      • kaikki hulina

        tarpellista te nuoret parit.siis siitähän tässä on kyse rahasta.kellä kalleimmat polttarit.voihan kummaa miksi kaikista pitää tehdä niin kaupalliset ja komeat,kun kumminkin niin moni aviopari päättyy eroon.miettikää mikä tässä elämässä on tärkeintä.näyttääkö että menee hyvin,vai oikeesti meillä kahdella on jotain yhteistä jota ei ole tarvis muiden edes tietää.....


      • Syysmorsian
        kaikki hulina kirjoitti:

        tarpellista te nuoret parit.siis siitähän tässä on kyse rahasta.kellä kalleimmat polttarit.voihan kummaa miksi kaikista pitää tehdä niin kaupalliset ja komeat,kun kumminkin niin moni aviopari päättyy eroon.miettikää mikä tässä elämässä on tärkeintä.näyttääkö että menee hyvin,vai oikeesti meillä kahdella on jotain yhteistä jota ei ole tarvis muiden edes tietää.....

        Sitäpä on tullut tässä häitä järjestäessä itsekin mietittyä, että kylläpä yksiin bileisiin saisi rahaa uppoamaan! Kaikenmaailman tilpehööriä kaupataan häiden varjolla, ja joku kai niitäkin itselleen hankkii koko sarjan. Sama homma polttareiden kanssa.

        Itse esitin kaasolleni toivomuksen, että polttareista tehtäisiin mahdollisimman rennot: yhdessäoloa tyttöjen kesken jne. eikä tosiaankaan mitään kalliita aktiviteetteja. Benji-hypyn voi hei hankkia 50-vuotislahjaksikin!

        Mitä kaason tehtäviin tulee, pitää tästä luottamustehtävästä voida kieltäytyä ilman että kukaan vetää hernettä nenään. Jos sen kuitenkin ottaa vastaan, meilläpäin on ollut tapana puhua ystävän auttamisesta, ei orjatyöstä. Tässä kohtaa tulee tietysti morsiamen myös pitää järki mukana, eikä kaataa koko vastuuta yhden ihmisen niskaan!

        Muutenkin tuntuu kauhealta, että morsiamet pomottavat ystäviään (ja sulhoakin) surutta MINUN päiväni -tekosyyllä. Eikö tarkoitus ole kuitenkin, että jengillä on yhdessä kivaa? Järjestelyissäkin?


    • Eeqil

      Naiset, nuo usein niin itsekkäät otukset...

      Jos ystävyytenne on mennyt noin pienestä asiasta niin eipä tuo morsian ole ystävyytesi arvoinen. Ota huomioon kuitenkin häästressi, häidenhän pitäisi olla se elämän paras päivä mutta monesti se stressataan pilalle kun kaiken pitää olla täydellistä. Harvoin mikään kuitenkaan on täydellistä. Mitä enemmän liikkuvia osia, sen varmemmin jotain menee pieleen. Morsian on varmaankin luottanut sinuun ja uskonut kaiken menevän hyvin kun saa sinut kaasokseen. Odota jahka häähumu on mennyt ohi ja stressitaso laskee normaalille arkitasolle, sitten vasta tiedät onko ystävyytenne todella mennyt ja älä ole suotta murheellinen asiasta, et ole tehnyt mitään väärää. Päinvastoin, olet ollut rehellinen ja kieltäytynyt tehtävästä. Jos morsian ei tätä kestä niin se on hänen ongelmansa.

      Aurinkoista kesää!!!

      • jah-76

        Kyllä tuollainen tilaisuus aika kunnioitettava silleen ja voisi ymmärtää toisen osapuolen tunteitakin siitä että saa pakit hyvää tarkoittamastaan asiastaan,,,Noh mutta koko ikäistä vihaa nyt ei kannattaisi pitää sentäs yllä kenenkään,joten eiköhän se siitä sitten aika parantele haavojaan,,..Jääpähän sit hieno kokemus kokematta joka harmi juttu sinällään =(


    • kaasokki

      joo, näin voi käydä kun on lehmä kaverina. haistata sille pitkä paska.

      • kun et voinut ottaa

        tehtävää.
        Silloin tämä viestiketju voisi olla ystävällisempi sinua kohtaan.
        Mainitsemasi asiat varmaan painavia, mutta emme tiedä sitä joten jää arvailujen varaan tää homma ja vastaukset, jotkut näistä siten hiukka asiattomia.


      • Joku raja omien asioiden le...
        kun et voinut ottaa kirjoitti:

        tehtävää.
        Silloin tämä viestiketju voisi olla ystävällisempi sinua kohtaan.
        Mainitsemasi asiat varmaan painavia, mutta emme tiedä sitä joten jää arvailujen varaan tää homma ja vastaukset, jotkut näistä siten hiukka asiattomia.

        Ei täällä pidä levitellä omia yksityisasioitaan kuinka paljon tahansa.

        Ehkä tuntuu egoa kasvattavalta kun pystyy aloittamaan pitkän viestiketjun mutta kaikkea ei tarvitse eikä kuulu täällä netissä paljastaa tai muuten saa kyllä melkoisen tollon maineen.


    • kaksinen

      ollut tuo ystävyyspohja. Siskoni pyysi minua taannoin pojalleen kummiksi mutta kieltäydyin kohteliaasti syystä josta asumme eri puolilla Suomea enkä näin ollen ole kykenevä kummin tehtäviin siinä määrin kuin itse kummin tehtävät haluan hoitaa. Hän tuntui ymmärtävän täysin ja olemme edelleen sisko ja veli.

    • selmina`´

      täällä kirjoittavat että kaason tehtävä on kunniatehtävä. Mielestäni se ei ole muuta kuin ilmainen apulainen. Ei kaikilla ole voimia eikä haluja ryhtyä moisiin tehtäviin. Teit aivan oikein kieltäytyessäsi.

      En oikein jaksa ymmärtää näitä suurellisia häähömpötyksiä, kun monasti jo muutaman vuoden kuluttua sitten erotaan ja hetken päästä taas uusi häärumba edess. nim. maistraatissa vihitty,- 30 vuotta avioliitossa olleena.

      • kotkanpesä

        on maistraatissa vihitty ja olemme olleet 31 vuotta avioliitossa, mutta ymmärrän silti, että monet nuoret haluavat näyttävät häät. Varmaan silloin ajattelee, että tällainen juhla järjestetään vain kerran elämässä. Ei silloin tule mieleen, että elämä saattaa koetella ja joskus tulevaisuudessa voi tulla vaikka ero. Me taas olimme jo 30-vuotiaita ja halusimme vain pienet häät. Häämatka kotimaassa oli sitten tosi mieleenpainuva elämys, niinpä menimme samaan paikkaan 10-vuotishääpäiväämme viettämään.


    • Tauno Mato

      Tässä on varmaankin kysymys tämän ihmisen kontrollointitarpeesta sinua kohtaan. Olen tuntenut vastaavanlaisia tyyppejä. Jos joku ei pompi heidän tahtonsa mukaan, "ystävyys" poikki. Älä sure tällaista. Pitkässä juoksussa sama tilanne olisi tullut joka tapauksessa eteen.
      Tämän ihmisen ohjailuntarpeet siirtyvät nyt seuraavaan uhriin.

    • Morssian

      Ymmärrän jos ei voi sitoututehtäväänsö ei siihen tarvitse suostua kyllä siinä meinaan niipaljon hommaa on ja otinen jos ei pysty olemaan toisen tukena niin ei sille mitään voi. Ystävyttä se ei kuitenkaan saa rikkoa.

    • Aaaargh!

      ...te naiset ootte sitten tyhmiä!

      Siis tuo naimisiin mennyt. Aloittaja pelasti naisten maineen olemalla edes vähänkään fiksu.

      • Jeesus

        oli viisas, mies..?!? Homo??


      • jepsistäjei

        taas se nähtiin se todellinen tilanne vaikka miehiä niin haukutaan.. :)


      • rinsessa

        Miten tästä tuli taas naiskysymys? Olisiko parempi vetää miehisesti rähinäviinaa kaverin kanssa ja päättää ilta pohjalaiseen veritekoon vai puhua asia halki?


    • älä murehdi sitä "ystävää".Hän ei ollut todellinen ystävä.Nykyihmiset on monet jääneet lapsen tasolle,sen näkee kaikesta.

      • Nauroin

        Heh :D Hyvä tuo sinun kommenttisi. Sitten heti sen luettuani katsoin tuon sinun galleriakuvasi ja tosiaan, jotkut jääneet lapsen tasolle :D

        (sori aiheesta poikkeeminen :D)


    • asdfghjkl

      Ei kyllä ystäväni suuttunut, ymmärsi oikein hyvin. Nyt hänellä on toinen kaaso ja kaikki edelleen OK!!!

      • tunnustaa...

        Että en keksi mitään syytä, miksi minä kieltäytyisin kaason kunniasta. Kyllä minullekkin on kaasous ja kummivanhempana olo asioita, joista ei todellakaan kieltäydytä!

        Tuolla yllä oli mietitty niitä "painavia" syitä. Esim. läheisen kuolema... olisi muuta ajateltavaa kuin se oma suru, joten kaason homma todennäköisesti voisi vaan auttaa pääsemään surun yli. Sama melkein koskee avioerossa...poikkeuksena, että jos itse tulee jätetyksi niin silloin voisi olla rankkaa. Mutta senkin ajattelisin niin, että saan kunnian auttaa ystävää, jotta hän voisi saada onnellisemman avioliiton kuin minä sain.

        Sama juttu rankan työnkin kanssa... hyvää irtiottoa siitä työmaailmasta niin jaksaa taas henkisestikkin paremmin, kun ei vaan hautaudu omiin murheisiinsa.

        En kyllä tiedä miten olisin itse reagoinut, jos kaasoni olisi kieltäytynyt tehtävästä.
        Loukkaantunut verisesti, mutta en olisi ystävyyttä hylännyt.

        Enkä usko sinunkaan ystävän hylänneen.
        Hää järjestelyt on kuitenkin morsiammelle kaikkein streevinta ja jännittävintä aikaa, silloin nyt vaan on hermot luultavasti sinunkin ystävälläsi tiukalla.
        Ehkäpä voisit ajatella koittaa tukea häntä nyt niinkuin hyvä ystävä tukisi.

        Lupaudu auttamaan joissain tehtävissä ja näytä hänelle, että olet silti kiinnostunut kuuntelemaan hänen hääjärjestely asioita ja auttamaankin.

        Minua jäi kiinnostamaan kyllä vielä se, että mitä/mikä voisi olla niin painava syy, että olisi ymmärrettävää kieltäytyä kunniasta toimia ystävän kaasona????

        Ja kun tuolla oli kommentteja siitä, että ei ole todellinen ystävä, jos hylkää sinut, kun kieltäydyt kaason tehtävästä.
        Onko se sitten todellinen ystävä, joka kieltäytyy kaason tehtävästä???

        Ehkä voisin ymmärtääkin, jos keksisi jonkun OIKEAN painavan syyn kieltäytymiseen...


      • asdfghjm
        tunnustaa... kirjoitti:

        Että en keksi mitään syytä, miksi minä kieltäytyisin kaason kunniasta. Kyllä minullekkin on kaasous ja kummivanhempana olo asioita, joista ei todellakaan kieltäydytä!

        Tuolla yllä oli mietitty niitä "painavia" syitä. Esim. läheisen kuolema... olisi muuta ajateltavaa kuin se oma suru, joten kaason homma todennäköisesti voisi vaan auttaa pääsemään surun yli. Sama melkein koskee avioerossa...poikkeuksena, että jos itse tulee jätetyksi niin silloin voisi olla rankkaa. Mutta senkin ajattelisin niin, että saan kunnian auttaa ystävää, jotta hän voisi saada onnellisemman avioliiton kuin minä sain.

        Sama juttu rankan työnkin kanssa... hyvää irtiottoa siitä työmaailmasta niin jaksaa taas henkisestikkin paremmin, kun ei vaan hautaudu omiin murheisiinsa.

        En kyllä tiedä miten olisin itse reagoinut, jos kaasoni olisi kieltäytynyt tehtävästä.
        Loukkaantunut verisesti, mutta en olisi ystävyyttä hylännyt.

        Enkä usko sinunkaan ystävän hylänneen.
        Hää järjestelyt on kuitenkin morsiammelle kaikkein streevinta ja jännittävintä aikaa, silloin nyt vaan on hermot luultavasti sinunkin ystävälläsi tiukalla.
        Ehkäpä voisit ajatella koittaa tukea häntä nyt niinkuin hyvä ystävä tukisi.

        Lupaudu auttamaan joissain tehtävissä ja näytä hänelle, että olet silti kiinnostunut kuuntelemaan hänen hääjärjestely asioita ja auttamaankin.

        Minua jäi kiinnostamaan kyllä vielä se, että mitä/mikä voisi olla niin painava syy, että olisi ymmärrettävää kieltäytyä kunniasta toimia ystävän kaasona????

        Ja kun tuolla oli kommentteja siitä, että ei ole todellinen ystävä, jos hylkää sinut, kun kieltäydyt kaason tehtävästä.
        Onko se sitten todellinen ystävä, joka kieltäytyy kaason tehtävästä???

        Ehkä voisin ymmärtääkin, jos keksisi jonkun OIKEAN painavan syyn kieltäytymiseen...

        En mäkään olis keksiny mitään syytä, vaikka kuinka olisin miettinyt reilu kuukausi sitten, kunnes osui omalle kohdalle yksinkertaisesti syy ETTÄ EN VOI OLLA KAASONA. Sellaisia syitä varmasti on, eikä niitä tarvi edes keksiä. Mulla on keskenmeno/ennenaikainen synnytys, jos liikun enkä makaa kotona. Valitsin sitten kotona olemisen,enkä kaasona.


      • maaorja
        tunnustaa... kirjoitti:

        Että en keksi mitään syytä, miksi minä kieltäytyisin kaason kunniasta. Kyllä minullekkin on kaasous ja kummivanhempana olo asioita, joista ei todellakaan kieltäydytä!

        Tuolla yllä oli mietitty niitä "painavia" syitä. Esim. läheisen kuolema... olisi muuta ajateltavaa kuin se oma suru, joten kaason homma todennäköisesti voisi vaan auttaa pääsemään surun yli. Sama melkein koskee avioerossa...poikkeuksena, että jos itse tulee jätetyksi niin silloin voisi olla rankkaa. Mutta senkin ajattelisin niin, että saan kunnian auttaa ystävää, jotta hän voisi saada onnellisemman avioliiton kuin minä sain.

        Sama juttu rankan työnkin kanssa... hyvää irtiottoa siitä työmaailmasta niin jaksaa taas henkisestikkin paremmin, kun ei vaan hautaudu omiin murheisiinsa.

        En kyllä tiedä miten olisin itse reagoinut, jos kaasoni olisi kieltäytynyt tehtävästä.
        Loukkaantunut verisesti, mutta en olisi ystävyyttä hylännyt.

        Enkä usko sinunkaan ystävän hylänneen.
        Hää järjestelyt on kuitenkin morsiammelle kaikkein streevinta ja jännittävintä aikaa, silloin nyt vaan on hermot luultavasti sinunkin ystävälläsi tiukalla.
        Ehkäpä voisit ajatella koittaa tukea häntä nyt niinkuin hyvä ystävä tukisi.

        Lupaudu auttamaan joissain tehtävissä ja näytä hänelle, että olet silti kiinnostunut kuuntelemaan hänen hääjärjestely asioita ja auttamaankin.

        Minua jäi kiinnostamaan kyllä vielä se, että mitä/mikä voisi olla niin painava syy, että olisi ymmärrettävää kieltäytyä kunniasta toimia ystävän kaasona????

        Ja kun tuolla oli kommentteja siitä, että ei ole todellinen ystävä, jos hylkää sinut, kun kieltäydyt kaason tehtävästä.
        Onko se sitten todellinen ystävä, joka kieltäytyy kaason tehtävästä???

        Ehkä voisin ymmärtääkin, jos keksisi jonkun OIKEAN painavan syyn kieltäytymiseen...

        Sinä ehkä käsittelet lähimmäistesi kuolemat tai muut isot surut paiskimalla töitä kuin hullu, tai vaikka bilettämällä viimeistä päivää ja hautaamalla murheesi muiden asioiden alle.

        Mutta ota huomioon että kaikki ihmiset suhtautuvat tuollaisiin asioihin eri tavalla. Jotkin suhtautuvat niihin rankemmin kuin toiset eivätkä halua tai pysty työntämään niitä töiden taakse.

        Lisäksi toiset eivät vain pidä päsmäröinnistä, organisoinnista ja valokeilassa olemisesta, jota kaason tehtäviin yleensä kuuluu. Ystävyyden pitäisi olla kaksisuuntainen tie, joten jos joku pahoittelee ja kieltäytyy tuollaisesta kunniatehtävästä ja toinen vetää sen takia hernepellot nenäänsä, niin aika heikoilla kantimilla on tuollainen ystävyys.

        Ihan sama kummeuden kanssa. Jos tietää ettei voi kummin tehtäviä hoitamaan täysipainoisesti tai ei koe sopivansa kummiksi, niin miksi ihmeessä väenväkisin suostua. Eiköhän se ole lapsenkin kannalta parempi jos hänen kumminsa ei ole hommassa vastentahtoisesti jonkin ihme "kunniakysymyksen" takia ja lapsi näkee kummiaan tuurilla ehkä kerran vuodessa.


      • tervaa
        tunnustaa... kirjoitti:

        Että en keksi mitään syytä, miksi minä kieltäytyisin kaason kunniasta. Kyllä minullekkin on kaasous ja kummivanhempana olo asioita, joista ei todellakaan kieltäydytä!

        Tuolla yllä oli mietitty niitä "painavia" syitä. Esim. läheisen kuolema... olisi muuta ajateltavaa kuin se oma suru, joten kaason homma todennäköisesti voisi vaan auttaa pääsemään surun yli. Sama melkein koskee avioerossa...poikkeuksena, että jos itse tulee jätetyksi niin silloin voisi olla rankkaa. Mutta senkin ajattelisin niin, että saan kunnian auttaa ystävää, jotta hän voisi saada onnellisemman avioliiton kuin minä sain.

        Sama juttu rankan työnkin kanssa... hyvää irtiottoa siitä työmaailmasta niin jaksaa taas henkisestikkin paremmin, kun ei vaan hautaudu omiin murheisiinsa.

        En kyllä tiedä miten olisin itse reagoinut, jos kaasoni olisi kieltäytynyt tehtävästä.
        Loukkaantunut verisesti, mutta en olisi ystävyyttä hylännyt.

        Enkä usko sinunkaan ystävän hylänneen.
        Hää järjestelyt on kuitenkin morsiammelle kaikkein streevinta ja jännittävintä aikaa, silloin nyt vaan on hermot luultavasti sinunkin ystävälläsi tiukalla.
        Ehkäpä voisit ajatella koittaa tukea häntä nyt niinkuin hyvä ystävä tukisi.

        Lupaudu auttamaan joissain tehtävissä ja näytä hänelle, että olet silti kiinnostunut kuuntelemaan hänen hääjärjestely asioita ja auttamaankin.

        Minua jäi kiinnostamaan kyllä vielä se, että mitä/mikä voisi olla niin painava syy, että olisi ymmärrettävää kieltäytyä kunniasta toimia ystävän kaasona????

        Ja kun tuolla oli kommentteja siitä, että ei ole todellinen ystävä, jos hylkää sinut, kun kieltäydyt kaason tehtävästä.
        Onko se sitten todellinen ystävä, joka kieltäytyy kaason tehtävästä???

        Ehkä voisin ymmärtääkin, jos keksisi jonkun OIKEAN painavan syyn kieltäytymiseen...

        jos tuossa on sun lista sellaisista painavista syistä millon mielestäsi voisi ehkä kieltäytyä.On kuule niin paljon sellaisia asioita,katsos ku me ihmisetkin olemme erilaisia,ja tilanteemme ovat erilaisia, jos et ole sitä vielä sattunut huomaamaan.


      • jou12345
        tunnustaa... kirjoitti:

        Että en keksi mitään syytä, miksi minä kieltäytyisin kaason kunniasta. Kyllä minullekkin on kaasous ja kummivanhempana olo asioita, joista ei todellakaan kieltäydytä!

        Tuolla yllä oli mietitty niitä "painavia" syitä. Esim. läheisen kuolema... olisi muuta ajateltavaa kuin se oma suru, joten kaason homma todennäköisesti voisi vaan auttaa pääsemään surun yli. Sama melkein koskee avioerossa...poikkeuksena, että jos itse tulee jätetyksi niin silloin voisi olla rankkaa. Mutta senkin ajattelisin niin, että saan kunnian auttaa ystävää, jotta hän voisi saada onnellisemman avioliiton kuin minä sain.

        Sama juttu rankan työnkin kanssa... hyvää irtiottoa siitä työmaailmasta niin jaksaa taas henkisestikkin paremmin, kun ei vaan hautaudu omiin murheisiinsa.

        En kyllä tiedä miten olisin itse reagoinut, jos kaasoni olisi kieltäytynyt tehtävästä.
        Loukkaantunut verisesti, mutta en olisi ystävyyttä hylännyt.

        Enkä usko sinunkaan ystävän hylänneen.
        Hää järjestelyt on kuitenkin morsiammelle kaikkein streevinta ja jännittävintä aikaa, silloin nyt vaan on hermot luultavasti sinunkin ystävälläsi tiukalla.
        Ehkäpä voisit ajatella koittaa tukea häntä nyt niinkuin hyvä ystävä tukisi.

        Lupaudu auttamaan joissain tehtävissä ja näytä hänelle, että olet silti kiinnostunut kuuntelemaan hänen hääjärjestely asioita ja auttamaankin.

        Minua jäi kiinnostamaan kyllä vielä se, että mitä/mikä voisi olla niin painava syy, että olisi ymmärrettävää kieltäytyä kunniasta toimia ystävän kaasona????

        Ja kun tuolla oli kommentteja siitä, että ei ole todellinen ystävä, jos hylkää sinut, kun kieltäydyt kaason tehtävästä.
        Onko se sitten todellinen ystävä, joka kieltäytyy kaason tehtävästä???

        Ehkä voisin ymmärtääkin, jos keksisi jonkun OIKEAN painavan syyn kieltäytymiseen...

        kirjoittaja ole kokenut elämässään juuri vastoinkäymisiä. Voin hyvin olla väärässäkin.
        Kaikki ihmiset eivät käsittele ikäviä asioita/kokemuksia pitämällä itsensä kiireisenä ja sillä tavoin työntää käsiteltäviä asioita syrjään.
        Ja kaason tehtävistä voi kieltäytyäkin ja ihan hyvin ilman mitään "painavia syitä". Jos ei vain halua, niin sen on riitettävä. Ei kukaan kai halua kaasokseen ihmistä, joka on hommassa vastentahtoisesti?


    • Ei tuollainen ole tosi ystävyyttä, jos on tosiystävä, ymmärtää myös kieltäytymisen. Ei ole mikään pikkujuttu se kaason homma. Siinä palaa aikaa ja rahaa, yleensä ne kaikki hommat joutuu kaaso yksin hoiteleen. Olen niin monenmonta kaason tarinaa kuullut.Alkuun lupaillaan kaveriksi, mutta kummasti ne lupaukset jäävät ja sitten saatkin haukut palkaksi ja ystävyys loppuu siihen. Tietenkin on toisenkinlaisia tapauksia, onneksi. Siinäpä olis jollekkin bisneksenteko mahdollisuus.... perustaa kaaso/bestman palvelu.Silloin saisi kaikki ystävät olla juhlissa mukana, eikä vain ilmaisena työjuhtana, sitähän se pitkälti on.

    • lapsen kummiksi

      kieltäydyin ja veli sanoi ettet ole enää veljeni

    • nyt niin

      että jokaisella ihmisellä on oma elämänsä. Kaikesta voi kieltäytyä, eikä sitä mielestäni tarvi edes selitellä mitenkään. On itsekkyyden huippu vaatia muita ihmisiä suostumaan omiin aivoituksiinsa ja tekemisiinsä. Ihmisellä on oikeus sanoa EI eikä syyt kuulu kenellekkään. Kumma kun sitä ei näytetä nykyään tajuttavan, vaan kaikenlainen muiden manipuloiminen on aivan oikein ja jopa suotavaa. Ei kunnioiteta toisten valinnan vapautta mitenkään. Itse en koskaan vaatisi kiristämällä muita mihinkään hommaan, enkä loukkaantuisi kieltäytymisestä.

    • Häät = pulmat?

      Suomalainen kansanviisaus sano,ettei saa kieltäytyä viemästä lasta kasteelle eikä ruumista hautaan -morsian pääsee ittekin. Tahtoo sanoa siis, että kieltäytyä voi, eikä se ole mikään suuttumisen aihe. Kansanviisauksiin palataksemme: "joka syyttä suuttuu, se lahjatta leppyy".

    • matami55

      Siskoni poika vihitään tänään ja olin yövuorossa töissä ja menen viel kahteen yöhön ,eikä vuoroa voinut vaihtaa. Varmaan tästä suutuutaan ,kun en jaksa lähtee häihin, ajaan yli 100 km ja takas ja sitten nukkuakkin ja yöhön taas ajaa 40 km töihin. Ei oikeen ymmärretä sitä että joskus täytyy kieltäytyä menoista , kun ei jaksa.

    • JoJout

      Jätä se hemmetin prinsessa omaan arvoonsa. Tai arvottomuuteensa... Mikä siinä on kun pitää edes kysyä että teinkö väärin kun suututin pikku prinsessan jonka pään mukaan pitäis koko maailman pyöriä. Mun sisko meni yhden horon kaasoksi, eikä sinisilmäisyyttään vieläkään ymmärrä millainen selkäänpuukottajaprinsessa se on, vaikka on itsekin saanut "puukosta". Toiset on vaan nöyriä, typeriä ja sinisilmäisiä hamaan hautaan asti...

    • Nakhirman

      Kyllä teillä naisilla taas on hankalaa...voi ristus sentään!keskittykää oikeisiin ongelmiin!

      • Sarita

        Kyllä taas hävettää olla nainen! Voi voi. Mitäs jos naiset jättäis tollaset tyhmyydet hiekkalaatikolle...mä en leiki sun kaa.....


    • morsian2

      Lohtua jatkoon!

    • uskoisin näin

      Jos on todella ystävä... ystävä kestää kritiikkiä. Itse joskus sanoin hyvin pienen kritiikin "ystävästäni", siis hänelle suoraan, niin siihen loppui ystävyys, heh, melkoista touhua. Olen nauranut asialle ja miettinyt että oliko tuo todella mun ystävä. Karsikaa elämästänne ns. turhat ystävät ja pitäkää hyvä huoli näistä todellisista ystävistä.

      • MinäTäälläVaan

        Hei! Olen vain tällainen pieni tytöntylleröinen, ja vaikutan ehkä tyhmältä mutta haluaisin kysyä, että mitä eroa on kaasolla ja morsiusneidolla? Itse olin tätini häissä morsiusneitona 5 vuotiaana... Onnea kaikille tänä kesänä naimisiin menneille ja meneville!
        Ai niin... Sinä, joka menetit ystäväsi kieltäytyessäsi kaason tehtävistä; "ystäväsi" ei taida tietää mitä on toellinen ystävyys.:(


      • veenus

        Sanoitko kenties suoraan vai ilkeästi? Ne ovat kaksi eri asiaa. Suoraan puhumista arvostaa jokainen ystävä (ja sen voi ilmaista kohteliaastikin), mutta jälkimmäisellä menetät ystäväsi varmasti.


      • #@&% vitsi, vitsi, heh ...
        veenus kirjoitti:

        Sanoitko kenties suoraan vai ilkeästi? Ne ovat kaksi eri asiaa. Suoraan puhumista arvostaa jokainen ystävä (ja sen voi ilmaista kohteliaastikin), mutta jälkimmäisellä menetät ystäväsi varmasti.

        Puhuitko rinnoille ?


    • ja loogista

      akkojen touhua! Miesten kesken ei tuollaista ilmene. Siksi monen naisen paras ystävä, on mies.

      • Carrie80

        Olen eri mieltä, sillä juuri tällaisten asioiden (ongelmien puimisien) vuoksi vain nainen voi täysin ymmärtää naista. Ei sillä etteikö nainen tarvitsisi miestä, mutta mies usein haluaa naisesta loppujen lopuksi jotain muutakin kuin platonista ystävyyttä (ellei mies ole suuntautunut miehiin). Todistit juuri itsekin, että harva mies jaksaa loputtomiin kuunnella akkojen jorinoita ja ystävyys perustuu juuri noiden jorinoiden kuuntelemiseen :)


      • Sun uus paras ystävä
        Carrie80 kirjoitti:

        Olen eri mieltä, sillä juuri tällaisten asioiden (ongelmien puimisien) vuoksi vain nainen voi täysin ymmärtää naista. Ei sillä etteikö nainen tarvitsisi miestä, mutta mies usein haluaa naisesta loppujen lopuksi jotain muutakin kuin platonista ystävyyttä (ellei mies ole suuntautunut miehiin). Todistit juuri itsekin, että harva mies jaksaa loputtomiin kuunnella akkojen jorinoita ja ystävyys perustuu juuri noiden jorinoiden kuuntelemiseen :)

        Voihan sitä olla sellanen paneminen-ystävä ;)

        Se on kans tärkeetä ja kivaa.


    • kesäheinä

      mielestäni tosi ystävä ei kieltäydy kaason tehtävistä,ellei nyt satu olemaan sairaalassa tai joutunut komennustehtäviin etelänavalle!yleensä ei mennä tietoisesti kuin kerran naimisiin,vaikka tilastot näyttävätkin muuta!tosi tosi ystävä ei voi kieltäytyä tällaisesta kunniasta!

      • öliö

        niitä ihmisiä jotka ei hyväksy erilaisuutta. Toivottavasti omassa kaveripiirissä ei ole tuommosia ajattelemattomia ihmisiä enempää.


    • aivan turhaan

      turhaan sä näitä omia yksityisiä asioita tuot tänne keskustelupalstalle. Vai haetko jotain säälipisteitä?

    • maarit56

      Kamala todeta, mutta kivi putosi sydämeltäni n. 15 vuoden jälkeen. Olen itsekin kieltäytynyt kaason tehtävästä (elämäntilanne oli siihen aikaan niin niin kinkkinen, kun tähän "kunniatehtävään" pyydettiin, että yksinkertaisesti en olisi pystynyt sitä hoitamaan kunniakkaasti, hänen polttarit jne). Ja niinhän siinä kävi, että ystävätär ei sen jälkeen ole yhteyttä ottanut. Itse hänelle soitin häidensä jälkeen, että miten juhlat meni. Ja siinä kaikki. Niin, vastashan hän tosin puheluuni....... On tuntunut näiden 15 v aikana joskus tosi tosi pahalta, miten saatoin tehdä niin (ajattelin itseäni). Olimme sentään 16 vuotiaita, kun "ystävyys" alkoi, sen jälkeen elämään mahtui avioliittoja (entisiä), lasten syntymiä, eroja jne. Ja n. 40-vuotiaana sitten kieltäydyin tehtävästä. Itse olen kyllä näiden vuosien aikana ajatellut, että jos tilanne olisi ollut toisinpäin, en olisi häntä hyljännyt. Koska tunsimme toisemme sikahyvin, ja hän olisi sitten selittänyt, että hänen on pakko tästä "kunniasta" kieltäytyä. En olisi häntä halunnut unohtaa, varsinkin kun kaveripiiriä on ympärillä eli varmasti löytyi toinen kaaso, vaikka sijalla vasta 2. kysyttäessä.... Mutta, mitäpä muuta. Onhan se muutenkin näin tämä ihmisen elämä, kun elämäntilanteet muuttuu, niin kyllä se ystäväpiirikin muuttuu, jopa sukulaispiirikin muuttuu. Kaikki kun ei kaikkea voi hyväksyä.

    • pettynyt itseensä

      Olen tänä kesänä pohtinut kaason tehtävää (enemmän ehkä kuin laki ja tereveyskään sallisi). Huomasintässä taannoin ajautuvani "vahingossa" erittäin tärkeän ystäväni kaasoksi. Häävalmistelujen edetessä jouduin kuitenkin pitkään miettimään miten voisin peruuttaa osuuteni, sillä en halauaisi olla niin tärkeässä tehtävässä. Syy tähän oli etten voi sietää ystäväni miestä. Tai oikeastaan sitä,kuinka hän kohtelee ystävääni. Olemme jutelleet miehen käytöksestä ystäväni kanssa, eikä hän huomaa siinä mitään erityistä ongelmaa... Niimpä niin rakkaus tekee sokeaksi. Pitkään pohdin osuuttani ja päädyin jatkamaan kaason tehtävääni.... Sanotaanhan avioliitto valassakin niin myötä ja vastoinkäymisiissä. - Päätin; olkoon tuo lause nyt minun ja ystäväni ystäävyyden merkkinä. Jos ystäväni on onnellinen ja keskusteluista, pohdinnoista huolimatta on päättänyt ja haluaa kyseisen miehen itselleen on minun se hyväksyttävä - Valinta on hänen ei minun. Jos ystäväni on onnellinen minun täytyy se kyetä häntä tukemaan, tai ainakin osoittamaan ystävyyteni. Jatkoin kaason hommaa, mutta epäuskoni miestä kohtaan vain kasvoi... en kuitenkaan iljennyt myöhemmin perua osuuttani, viimehetkillä joten vedin asian kunnialla loppuun vaikkain naamairvessä. Tein sen sillä en uskalatanut vetäytyä, sillä pelkäsin menetäväni ystäväni.... Joten ollakko vai eikö olla.... Toivon totisesti ettei enää ikinä tule kaaso pyyntöjä tai "ajautumisia" touhukkaan olemeukseni vuoksi.... Kyllä kieltäytyisin kunniasta. Voi se ystävyys mennä muustakin jos on mennäkseen.

    • 3457895

      Mitä ruikutat täällä, jos ihminen luuli sinua ystäväkseen, mutta et ollutkaan. Olit vain tuttava.

      Ehkä huomaat mitä teit, jos joskus "ystäväsi" tekee saman sinulle...

      • auioki

        pelkkä tuttava sen kyllä huomasin.Ja jos mun ystävä kieltäytyy ni en mä siitä suutu varsin, jos sillä on hyvät syyt tai vaikka ei olis edes syytäkään,ei vaa taho moista hommaa. Ja onhan noita ystäviä muitaki!


    • italianmatkailija

      Kylläpä ystäväsi on ollut törkeä.
      Jos sinulla on ollut hyvä syy siihen, ettet ole voinut olla kaaso, niin ystäväsi on kyllä töykeä

    • pettynyt

      jos ystävä loukkaantuu,itse en oo kaasona ollut,mut entisessä liitossani kun miun kaasoni oli veljeni vaimo,eipä olis kannattanut pyytää sitä kaasokseni.
      Häät meni suht koht hyvin vaikka takana päin arvosteli minua omalle äidilleni joka ihmetteli sen käytöstä kun oli kaasoni lapsellinen ja kateellinen.
      Kun sit sain itse poikani seuraavana vuonna,niin oli niin kateellinen siittä ettei pystynyt ees onnittelemaan eikä katsomaan esikoistani.
      Vaikka veljeni vaimolla oli myös poika,ajattelimme että Serkuksista tulisi hyvät kaverukset keskenään isompana,mutta niin kuin käyttäytyi miun ,isäni ja äitini ollessa minua kohtaan ja vauvaani kohtaan.
      Kun äitini sanoi siittä sit veljeni vaimolle käytöksestään niin siihen päättyi sit ystävyys,veljeni ei ole nähnyt poikaani kuin vain 1 kerran ja poitsuni täyttää Syksyllä jo 6 vuotta.
      Että osaa olla tosi häijy ja mustasukkanen veljeni vaimo.
      Kumminkin sillon kun olin vielä yksin vapaana niin auliisti autoin niitä ja hoidin niiden poikaani ja kun oman perheen perustin niin eipä ollut onnellinen puolestani.

      • vähän ihmetyttää etet tule toimeen edes veljen vaimon kannssa, jos tota et olis sanonu niin ymmärtäisin sua. Mutta oletko niin tosi "minä ite" ettei sua voi ymmärtää sukulaisetkaan (äidin pakko)


    • ei nokkiin

      Ei saisi ottaa nokkiinsa. Aina voi kieltäytyä jos ei ole aikaa tai muuta.

    • Sinkkari

      Kun ystävä pyytää sinua kaasokseen, se on kunnia-asia. Siinä morsian kääntyy tärkeäksi ja luotettavaksi koetun ystävän puoleen yhdessä elämänsä käännekohdassa. Mikäli ystävyys on aitoa, avointa ja todellista morsiamen pitäisi ymmärtää myös kaason kieltäytymisen syyt tarkoittamatta ystävyyden laiminlyöntiä. Kieltäytymiseen pitäisi olla kuitenkin "kunnolliset" ja tarkoin harkitut perustelut (esim. perhe, suru yms.), jotta morsian ei koe ystävänsä olevan huvin vuoksi välinpitämätön. Loppujen lopuksi menettelytapa riippuu ystävyyssuhteen laadusta.

    • rikus

      Ja yhteinen hautapaikka..niin pääsee kaikki paljon helpommalla!!

    • Sarita

      Ihan oikein sulle

    • *****

      Oletko ystävällesi kertonut syyn, miksi et voi kaasoksi ryhtyä? Vai oletko vain sanonut, että sinulla on hyvä syy? Jos jälkimmäinen, niin morsiamestakin saattaa tuntua, ettet arvosta häntä ystävänä, jos et voi syytä kertoa?

    • kiitos ei

      Kun kysytään kaasoksi, niin onhan siitä oikeus kieltäytyäkin. Kkysyjän tulee tähän aina varautua.

      Jos itse joskus menen naimisiin ja kaason haluan, niin hänen ei tarvitse tehdä yhtään mitään vaan loistaa parhaana ystävänäni "taustalla" ja korkeintaan kantaa laahustani kirkkoon sisään ja sieltä ulos.

      Tämän tehtävän aion tehdä selväksi jo ennen kuin kysyn kaasoksi, sillä itse en minäkään haluaisi muuta tehdä, ainakaan ilmaiseksi työjuhdaksi en rupeaisi...

      Kun kieltäydyit, niin anna ajan hieman kulua. Ystäväsi joko ymmärtää tai sitten ei. On ystäväsi yhä tai sitten ei. Näin se menee.

    • kyllä on turhaa

      Olen jo vuosia ollut sitä mieltä että kaaso ym. sellaiset "tittelit" pistetään romukoppaan.
      Polttarit menevät joskus mauttomuuksin teennäisyyksineen ja morsiamen/sulhasen nolaamiseksi. Eikö voisi riittää pöytävaraus ravintolaan ja ystävät koolle. Ystävät tarjoavat juhlakalulle ruuat ja juomat. Kaikki eivät edes halua polttareita vaan pelkäävät niitä ja toivovat ettei niitä olisi.
      Se pari joka päättää mennä naimisiin järkätköön juuri sellaiset hulinat kuin haluavat. Kyllä nykyään löytyy firmoja jotka hoitavat elämyksiä, kukkalaitteita,stailauksia yms.Sulhanenkin voisi olla enempi äänessä ja päättämässä millaista sirkusta järjetetään.
      Ystäviä ei vaivata eikä kaivata vasta kuin juhliin.
      Ystävät ovat sitä varten että heidän kanssaan puhutaan, heitä kuunnellaan ja jaetaan elämän kokemusta.
      Paras ystäväsi löytyköön viereltäsi ensimmäisen aviokriisin koittaessa.
      Minulla on 4 aikuista lasta ja heistä 3 on tyttöä. Kyllä juhlat ovat olleet kauniita ja iloisia vaikka rahaa, aikaa ja vaivaa onkin minimoitu.
      Viimeiset häät maksoivat yhteensä 600€ ja vieraita oli 70. Edelliset vähemmän.
      Värjäsin viime viikolla puuvillaisen hääleningin kesämekoksi.
      Ei paineita vaan iloa!

    • mitäs kieltäydyit pelle

      Vittu ei jaksa tätä porukkaa, jos irl:ssä tapahtuu jotain paskaa niin tullaan Suomi24:seen itkemään voi vittu teidän kanssa

      • Aikuinen.

        Aika erikoinen tuo tapasi ilmaista itseäsi. Siperia kyllä opettaa Sinuakin joten yritä edes hieman kasvaa. Hyvää kesää.


      • 3=============@.............
        Aikuinen. kirjoitti:

        Aika erikoinen tuo tapasi ilmaista itseäsi. Siperia kyllä opettaa Sinuakin joten yritä edes hieman kasvaa. Hyvää kesää.

        Lomamatkalla Siperiassa juodaan vitu KOSSUU ja VOtakaa Stolisnajaaa rulettaa :)9


    • sinulla.

      koskaan ollutkaan ystävää? Tällainen suhtautuminen sopii paremmin hyvänpäivän tutulle. Kaason tai bestmanin tehtävät on jo taakse jäänneitä perinteitä.Vain tavishäissä niitä vielä tavataan.

    • ei ongelmaa

      miehillä.tässä esimerkki taas kerran muijien ongelmista tuommoisisa asioissa.miesten kesken asiasta puhutaan ,ja se on sillä selvä.muijat heräätyys.!!!!!

      • aappos

        pelkkää naisten kotkotusta.. ikinä en ole kuullu et miehillä olis ollut samanlaista menoa


    • jippu79

      Olin kaasona toissakesänä, ja olen varma että en kaasoksi koskaan enää rupea. Morsian asui asuu eripaikkakunnalla, viikonloppuja meni siellä suunnitellessa, ym rahaa kaikkeen polttari toimintaan. Ei kovin halpa eikä mieluisa kokemus. Morsian piti mykkäkoulua jos kaikki ei tehneet juuri niinkuin HÄN on sanonut. Toiset sentään antoivat vapaa-aikansa ja sietivät moista käytöstä.... Ystävyys ei mennyt, mutta ei parantunutkaan...

    • öyh

      jo ennen häitä. Tahtoo usein käydä että häät jää viimeiseksi "ystävyydenosoitukseksi"!

    • vihainen olen

      Ei tuollaiset "ystävät" ole oikeita ystäviä. Tosiystävät eivät voisi ikinä tehdä noin.

    • ollutkaan tosissaan ystäväsi

      Ystävät kyllä ymmärtävät ja kaasoja varmaan löytyy ja monet ihan tyrkyllä siihen hommaan...kyllä se siitä vielä paremmaksi muuttuu....

      • kyllä mikään

        Tosi ystävä ollut. Ei tosi ystävät ole itsekkäitä niinkuin sinä olit.
        Uskomatonta huomata kuinka paljon löytyy ihmisiä, jotka ajattelevat noin itsekkäästi.
        Kun minulla on nyt ongelmaa...
        Kun minä en nyt jaksaisi...
        Kun minä olen nyt niin masentunut..
        Kun minä nyt suren kuollutta...
        Kun minä...
        Kun minä....

        Entäs se YSTÄVÄ???

        Eiköhän tosi ystävää kuulu myös ajatella eikä vain itseään!!!!


      • on lujaa
        kyllä mikään kirjoitti:

        Tosi ystävä ollut. Ei tosi ystävät ole itsekkäitä niinkuin sinä olit.
        Uskomatonta huomata kuinka paljon löytyy ihmisiä, jotka ajattelevat noin itsekkäästi.
        Kun minulla on nyt ongelmaa...
        Kun minä en nyt jaksaisi...
        Kun minä olen nyt niin masentunut..
        Kun minä nyt suren kuollutta...
        Kun minä...
        Kun minä....

        Entäs se YSTÄVÄ???

        Eiköhän tosi ystävää kuulu myös ajatella eikä vain itseään!!!!

        kuinka kukaan ulkopuolinen voi arvuutella kuka on tosi ystävä toiselle, kuulostat tosi itsekkäältä siinä, ettei ihminen väsyneenä voisi ajatella itseään vaan vaikka viimeiset mehut ystävän eteen... Tosi ystävä huomioi ystävänsä kuormat ja ei niitä lisää, se on aina molemminpuolista huomiointia ja jakamista. Eikä tosi ystävyys pääty riitoihin vaan voidaan myös riidellä ja käydä asioita läpi, luottaa siihen että aina päästään yli.
        Tosi ystävyys kestää tosi paljon.


      • Siellä se ystävyys on.
        on lujaa kirjoitti:

        kuinka kukaan ulkopuolinen voi arvuutella kuka on tosi ystävä toiselle, kuulostat tosi itsekkäältä siinä, ettei ihminen väsyneenä voisi ajatella itseään vaan vaikka viimeiset mehut ystävän eteen... Tosi ystävä huomioi ystävänsä kuormat ja ei niitä lisää, se on aina molemminpuolista huomiointia ja jakamista. Eikä tosi ystävyys pääty riitoihin vaan voidaan myös riidellä ja käydä asioita läpi, luottaa siihen että aina päästään yli.
        Tosi ystävyys kestää tosi paljon.

        Ystävyys on kaunis ajatus.

        Kauneutta pitää vaalia.

        Ystävyys on tekoja ja kun teot loppuvat loppuu ystävyyskin.

        Ystävyyttä on kiva muistella mutta pitää muistaa että kaikella on alku ja loppu.


    • ystävän menettänyt

      Ystäväsi ei varmaan odottanut että kieltäydyit,..ja vielä kovat paineet päällä kun naimisiin menee,..
      Toisaalta taas sitä et miksi hylkäsi sun ystävyyden tuollaisen asian vuoksi,..(ei se pitäs olla niin tärkeää,kyllä ystävyys on tärkeempää)???
      Mut yritä antaa hänelle anteeksi niin on sinun helpompi elää vaikka teidän ystävyys menikin. Itse menetin parhaimman ystävän hänen uuden miehen takia (on mustasukkainen ja sairaasti, ei kestä et on muita ystäviä jne,..
      Kaikkea hyvää sun elämääsi ja toivon et saat uuden paremman ystävän tilalle joka on aitoa ja kestää myrskyt ja auringon paisteet.

      • Netissä myydään kaikenlaista !

        Osta vaikka jostakin noista nettihuutokaupoista uusi ystävä itelles niin kyl se siitä taas alkaa aurinko paistaa ja hymyilyttää kun unohtuu se tyhmä ystävä :)


      • Hyvät hyssykät onko järkee ?
        Netissä myydään kaikenlaista ! kirjoitti:

        Osta vaikka jostakin noista nettihuutokaupoista uusi ystävä itelles niin kyl se siitä taas alkaa aurinko paistaa ja hymyilyttää kun unohtuu se tyhmä ystävä :)

        Ei ihmisä myydä netissä ainakaan Suomessa.

        Ulkomailla voi tapahtuu mitä tahansa.

        Kannattaa pysyy Suomessa ja ei pidä istuu kiikkustuolii korkeemmalla kun muutoin voi tapahtuu hulluja ;)


    • olet urpå

      Kaason tehtävä on kunnianosoitus, mikäli et sitä ymmärrä arvostaa, on hyvä että ystäväsi tuli järkiinsä!

      t: Jane Oulusta

    • -päällikkö-

      Siis voi herran jumala!! Ihan kyl hävetti lukee noit tekstejä missä isot ihmiset suorastaa haukkuu toisii ja "kehuu" omista häistä,tms..

      Jos jutun aloittaja kysyy, niin siihen vastataan, EIKÄ aleta jumalauta syyttämää ja haukkumaa.

      Järki käteen nyt aikuiset ihmiset! >:(

    • joku vaikka

      Kertoa yhdenkin asian, josta kaksi ämmää keskenään ei ota nokkiinsa ja loukkaannu. Kertokaapa miehet ootteko sellasta asiaa kuullu, naisilta ei tietenkään saa totuudenmukaista vastausta tässäkään asiassa!

    • naimisissa tässä

      Liian suuret odotukset voivat aiheuttaa tämmösiä valtavia pettymyksiä kun kyseessä on omat tai tuttavan isot, elämän merkkipaaluksi verrattavat juhlat. Kuten häät.

      Pyysin kaasokseni ainoan ystäväni. Mies pyysi bestmaniksi läheisimmän ystävänsä. Heidän tehtävänsä eivät mahdottomia olleet. Kaaso asui eri paikkakunnalla, bestmanin elämäntilanne sellainen ettei mahdottomia häneltäkään vaadittu.

      Ne, jotka suuttuivat, olivat tuttavapariskunta, olkoot rva ja hra G. Miehen ystäviä nuoruusvuosista alkaen. Eläneet mukana myös miehen edellisen avioliiton aikana ja olleet perhetuttuja tässä, "jäivät" miehen ystäviksi ja meidän häiden jälkeen suuttuivat. Syytä ei tiedetä, arvaillaan vaan.

      Rva G lupautui tekemään kutsukortteja yms ja kutsut teimme yhdessä. Koin avun aika vähäiseksi, olisin selvinnyt siitä yksinkin.

      Hääkarkkien mietelauseet tein itse, koska hra G laittoi tekstarin miehelleni, milloin rva G voisi tulla tekemään ne karkit. ?? Miksi ei kysynyt suoraan minulta! Kun ei voi kysyä, ei tarvitse tullakaan!

      Sanoimme, että ne ovat lapsiystävälliset ja alkoholittomat häät, mutta eivät tainneet uskoa, kun ilman lapsia tulivat valmiina bilettämään.

      Heille myös valkeni, että me olemme uskossa. Häissämme oli näitä elementtejä.

      Siksi ilmeisesti lopettivat ystävyyden ?

      Toisalta, kun he kuulivat että menemme naimisiin, he kysyivät ihan ensimmäisenä: "mitä miehen exä siihen sanoo??" vastattiin, että eipä tiedetä kun ei häneltä lupaa olla kysytty,. Ja kaiken aikaa he kuvittelivat, että meidän elämämme jatkuu kuten m iehen elämä sen exänsä kanssa oli ollut: "onko teillä vieläkin tapana..." johon lopulta napautin: "minulla ei ole ikinä ollut sellaista tapaa!"

      Siksi kummallista suuttumista, että rva ja hra G tietävät meidän elämästä yllättävän paljon: missä asumme, mitä teemme työksemme (molemmat vaihtuneet) eli ovat käyneet piha-aidan takana tuijottamassa.

    • totuus selvisi

      Ihan selvästi ystäväsi???yritti käyttää sinua hyväkseen ja suuttui sitten kun ei onnistunut...Ei noin kohdella ystäviä!!!Ystäviä ymmärretään ja ollaan empaattisia ja sympaattisia aina tilanteen mukaan.

    • Aarre

      Hän on kenties ollut "ystäväsi" vain sen takia, että toimisit kaasonaan sitten kun...

    • sulle koska

      menit kieltäytymään kunnia tehtävästä. Mieti vähän kuinka loukkaa sitä joka on menossa naimisiin ja se haluaa PARHAAN ystävänsä kaasoksi. Ei sinusta ole ystäväksi. Että mieti sitä!

      • koi

        miettinyt sellaista asiaa, jos kertoo ystävälle omat henkilökohtaiset syyt. Ja luottaa siihen, että ystävä ymmärtää niin mitenkäs käykää ystävä suuttuu ja "haukkuu ystävyyden". Jos sulla on ainoastaan tuollaisia ystäviä lähelläsi niin ei ole kovinkaan lämmintä tuo sun elämäsi.Pelkkää pinta elämää,kaikki tehään vaan, että näyttäs hyvältä. Voisitte opetella ajattelemaan myös muita ihmisiä välillä, ja kuuntelemaan oikeesti mitä ystävät sanoo, ja ajatellakki vielä mitä ne ystävät sanoo.


    • ilkka76

      Tiedän monia ihmisiä jotka käyttyvät näin.

      heidän elämänsä perustuu pikkumaisuuksiin ja selän takana puhumisiin ja siihen,että he ovat parempia tai tärkeämpiä kuin muut.

      Unohda hänet ja anna ajan kulua. Hän voi itse tulla
      luoksesi, jos joskus yhden viestin lähetät ja kyselet kuulumisia.

    • Nimetön

      Eli pitää ilmeisesti ruveta pitämään ystäviä kepin päässä etteivät ui liiveihin ja ala määräilemään ja vaatimaan. Siitä ei mitään hyvää seuraa.

    • Bolliissi

      Kaikenmaailman mediasta saa lukea julkimoiden avioehdoista. Missä edellytetään sitoutumista seksiin, missä saa korvausta syrjähypyistä ja missä menettää erossa lasten huoltajuuden. Äkkipäätä aivan päätöntä, MUTTA

      Miettikääpä miten reilua. Avioliiton pitäisi olla sopimus kahden ihmisen välillä. Meillä suuri osa kansasta (itsekin kahteen kertaan) höpöttää, lupaamisesta jonkun fiktiivisen olennon edessä. Kyseessä on kuitenkin kahden ihmisen välinen SOPIMUS. Kaikessa muussakin inhimillisessä toiminnassa alkaa olla sopimusrikkomuksesta selkeät sanktiot. Miksei siinä, mikä on kaikkein keskeisintä.

      Itselläni ero merkitsi lopulta eroa kahdesta rakkaasta lapsestani. Mainetta ja mammonaa haalinut entinen kahden improbaturin ylioppilasrouvani (kuvittelin jotakin hölmöä rakkaudesta) oli valmis myymään omakotitalosta ja ulkomaanmatkoista varakkaalle isotuloiselle pörssihuijarille.

      Kun meillä sosiaalisatraapit hyysäävät naisia tapaukseen lainkaan perehtymättä, näin käy. Kaipaan lapsiani. Tytärtäni en ole nähnyt kohta vuoteen. Poikaani en yli puoleen vuoteen.

      Sanontaa siteeraten "olisi kirveelle töitä".

      • vaan puoliso,

        joka ei tajua sopimusta. ja sossun tantat hyysää myös lirkuttaville ukoille ,mulle kävi samoin kuin sulle .mut olen nainen. ja toinen liitto kyl on sopimuksemme mukainen. se tehtiinkin maisraatissa eikä kirkossa kuten eka liitto.


      • janina -67

        Kyllä tuo kosketti ainakin minua enemmän kuin tarpeeksi, tuttua tekstiä minullekin vaikkakin päinvastoin, olen 41v. nainen ja muutama vuosi sitten jouduin luopumaan kahdesta lapsesta mukamas miehen vuoksi. Näinhän se minunkin mielestäni menee, että avoliitto on lupaus jostain, mutta jos se mies 10v päästä unohtaa.... niin missä vika....vaikka kuinka vihjailisi ja antaisi toisen harrastaa, muttei itse voi harrastaa mitään muuta kuin koiran kusetusta ilman lapsia.. Hinta oli suuri, mutta nyt arvostan sitä enemmän ja nykyinen ihana miehen puolisko tulee lapsiensa kanssa perästä....eri osoitteessa asutaan, mutta hyvä näin. Ainakin osataan arvostaa toisiamme ja ne yhteiset viikonloput kahdestaan ovatkin aivan ihanaa aikaa....


      • yäkk

        Avioliitoo ainakin meneen noitten tutkkilaisten kaa vitulleee, Pimmia ovat..


    • Onks tolla oma tukka

      Kenen kuva ja onks toi ihan ylipainoinen kultakala ? Terveisiä jarkolle ja jaanalle.Hirvee vitse .

    • savu76

      ..eikös se jotenkin niin mene se vanha ajatus...

      eikö se osoita kysyjän tilanneälyä, jos ymmärtää olla kysymättä ko vastuisiin, jos tärkeällä ystävällä on oma elämä joustamattomassa tilanteessa?

    • kuolemaisillani

      niin minulle olisi kunnia olla ystäväni kaaso. Jos hän minut tahtoisi tietäen (minkä tahansa raskaan ja minulle vaikean tilanteen) niin tekisin osani kaasona ja morsiusneitona parhaani mukaan. Kykenemiseni mukaan. En usko että hän todellakaan muuta vaatisi tai toivoisi. Muutoin hän ei minua pyytäisi.

      Uskon ystäviini kuin peruskallioon ja sama on toisinpäin. Minulta ei vaadita mitään mihin en pysty ja minun ei tarvitse osoittaa mitään. Sairaana olen tehnyt toisten vuoksi jotain ja sen enmpää kuin mitä voin ei koskaan ole pyydetty. Kaikesta ollaan otettuja. Ymmärrys on niin pieni sana.. hyväksikäyttöä tai iitollisuudenvelkaa ei ole olemassa. Vain ja ainoastaan rakkautta. En missään..missään tilanteessa jättäisi ystävälleni tärkeää päivää, naimisiinmenoa ja polttareita hänelle järjestämättä. Hän luottaa minuun ja tietää että saisi hyvät juhlat minun järjestämänä koska tunnen hänet paremmin kuin itseni (kärjistettyä).
      Hänet haluan omaksi kaasokseni enkä näe laisinkaan sitä velvollisuudeksi. Se vain olisi toiveeni. Hän tekisi tärkeästä tapahtumasta täydellisen.

      Jos sen kokee velvollisuudeksi josta voi kieltäytyä niin.. Säälin naimisiin menevää. Jos sinä olet se tärkeä hänelle.. paska valinta.

      • yuioj

        mutta kaikki naimisiin menevät muistakaa, että on sitä elämää sitte häidenkin jälkeen. Ja taidat olla just niitä ihmisiä jolla ei oo muuta elämää ku kaiken voit tehä vaikka ois mikä tilanne.No epäilen kyllä tai sitten sulla ei vaikeita tilanteita oo elämässä vielä ollukkaa.


      • erilainengfr

        meitä ihmisiä on kuitenki erilaisia ei kaikki oo tuollasia, että pystyy tekee mitä vain. Ja mielestäni ei tarvi kaikkien ollakkaa tuommosia. Erilaisuus kunninaan ja opetelkaa nyt hyvät ihmiset hyväksymään ystävänne sellaisena kuin ne on!!!!


    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      3888
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      108
      3542
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      19
      2513
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1599
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1575
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      87
      1458
    Aihe