Oon 64-vuotias mies. Menin silmälääkärille hakemaan uusia laseja kun näkö alkanut heikentyä. Lasit sain 5 minuutissa ja toteamuksen että silmänpohjissani on rappeuman merkkejä. Ei liiemmilti selittänyt edes mistä kyse. Totesi että tätä pitää nyt seurata 1-2 vuoden välein. Olen nyt netistä etsinyt tietoa. Onko mitään millä tämän etenemistä voi estää? Voiko tauti parantua? Miten tässä tulee käymään?
silmänpohjarappeuma - mitä teen?
17
8168
Vastaukset
- passatisti
eikös tuo ole sellainen sairaus mikä etenee toisilla nopeammin toisilla hitaammin.kyllähän tuollainen aina pysäyttää,mutta kannattaa elää päivä kerrallaan ja nauttia siitä mitä on.onhan sulla jo ikääkin(ei pahalla).
- samasta sairaudesta kärsivä
Mielestäni sinun kannattaa kysyä vielä toisen silmälääkärin mielipidettä. Minä sain ainakin asiallisia neuvoja miten elämäntavoilla ja ravitsemuksella voi vaikuttaa tuohon sairauteen. Ethän vain tupakoi? Mielestäni olet mies parhaassa iässä (ehkä juuri päässyt nauttimaan eläkepäivistä?) eli tuohon edellisen kirjoittajan kommenttiin, "että onhan sinulla jo ikääkin" en kyllä yhdy!
- lääkäreissä on eroja
Neuvoisin kanssa menemään toiselle lääkärille ja kysymään lisää ennusteesta ja kaikki tarvittavat keinot käyttöön. Ei lääkäri noin voi todeta, että lyö uudet lasit käteen ja sanoo, että sinä (ehkä) sokeudut! Jos itse saan tuollaisen vastauksen lääkäriltä niin käännyn kyllä toisen puoleen vaikka kukkaron aukon tekeekin. Olen törmännyt muutaman kerran asioidessani eri lääräreiden kanssa ihan eri vastauksiin. Tämä menee nyt ehkä sivuraiteille tästä mutta loukkasin pahasti olkapääni ja tohtori totesi, että siltä löytyi uä-tutkimuksen jälkeen kiertäjäkalvosimen repeämä mutta on "tyypiltään sellainen että kuntoutukselle tulee kuntoon". Eipä tullut mutta silti ko. ortopedi totesi, että "ei kannate leikata". Otin selvää kuka tietää näistä olkapääjutuista ja niin olin kirurgin pöydällä jo 1 1/2 kuukauden päästä ja käteni kunnossa siitä 3 kuukauden päästä. Ja toimii nyt hyvin.
- kaikki keinot on ainakin ka...
tutustuppa tähän linkkiin. löytyy tietoa myös silmänpohjarappeumasta:
http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000324&posting=22000000035463656
- See You / Aredan
Silmän pohjan rappeumasta ja sen hoidosta kysyttäessä keskustelu siirtyi ja jäi astaksantiinista puhumiseen. Äidilleni silmälääkäri suositteli jo pari vuotta sitten vitamiini/hivenaine valmistetta, joka lääkärin mukaan on ainoa toistaiseksi toimivaksi osoitettu hoito kuivaan rappeumaan. Toimivuus on todistettu AREDS nimisessä tutkimuksessa, joka löytyy Googlaamalla.Tuotteen nimi vaihtunut Aredaniksi tänä keväänä. Keskustelkaapa tästä.
- Aredan
Kävin isäni kanssa silmälääkärillä - onneksi sellaisella jolla on aikaa paneutua ja selittää asioita. Hän kertoi meille, miktä ovat sokeutumistodennäköisyydet ja sanoi että tällaisessa tutkimuksessa kuin Areds, jossa ollut lähes 4000 tutkittavaa oltaisiin sokeutumista pystytty estämään olikohan nyt kolmasosalla silmänpohjarappeumaa sairastavista. Samalla silmäaselmalla jossa hän pitää vastaanottoa oli myös myynnissä noita tuotteita ja niitä isoisäni on nyt tunnollisesti syönyt.
Toivotaan nyt, että rappeuman kulku hidastuu. - silmänpohjarappeuma
Aredan kirjoitti:
Kävin isäni kanssa silmälääkärillä - onneksi sellaisella jolla on aikaa paneutua ja selittää asioita. Hän kertoi meille, miktä ovat sokeutumistodennäköisyydet ja sanoi että tällaisessa tutkimuksessa kuin Areds, jossa ollut lähes 4000 tutkittavaa oltaisiin sokeutumista pystytty estämään olikohan nyt kolmasosalla silmänpohjarappeumaa sairastavista. Samalla silmäaselmalla jossa hän pitää vastaanottoa oli myös myynnissä noita tuotteita ja niitä isoisäni on nyt tunnollisesti syönyt.
Toivotaan nyt, että rappeuman kulku hidastuu.Itselläni ollut käytössä vastaava yhdistelmä eli Aredan, jonka silmälääkärini aloitti. Kävin juuri ennen juhannusta kontrollissa, ja silmälääkärini kertoi ilouutisen, että sairaus ei ole edennyt. Olo oli todella huojentunut. Toivottavasti vuoden päästä kontrollissa sama tilanne.
- Kohtalotoveri
Sain toukokuussa saman diagnoosin käytyäni silmälääkärin vastaanotolla. Olen 66-vuotias, muuten terve isoäiti. Tieto ei tullut täytenä yllätyksenä, sillä olin itse epäillyt silmänpohjan ikärappeumaa näköhäiriöiden vuoksi. Vaikka tähän sairauteen ei ole olemassa parannuskeinoa, niin ei siinä ilmeisesti mitään menetäkään, jos kokeilee erilaisia vahvoja antioksidanttivalmisteita. Sekin olisi jo ihan hyvä tulos, jos taudin eteneminen hidastuisi niin, että saisi nauttia pitempään edes kohtalaisesta näöstä. Vertaistuki vaikkapa näin, keskustelupalstalla on varmasti myös tärkeää - tuntuu lohdulliselta tietää, ettei ole tämän sairauden kanssa yksin, varsinkin, kun siihen yllättäen sairastuu jo tässä iässä.
- huolestunut
Äidilläni todettiin silmänpohjarappeuma ja myös se ettei hoitokeinoa ole.Ikää äidilläni on 84 v.Olen toivoton ja huolissani äitini vuoksi.Muitakin sairauksia hänellä on mutta olen havainnut että näön heikkeneminen masentaa häntä kovin.Miten voisin häntä auttaa.
- Kohti kevättä
Itse olen syönyt Klarin Perfekt- nimistä luontaistuotetta kohta vuoden päivät ihan ennaltaehkäisevässä mielessä, koska meillä on simänpohjan ikärappeumaa suvussa. Tämä tuote sisältää mustikkauutetta, luteiinia, zeaksantiinia, omega-3 rasvahappoa, pyknogenolia, l-glutationia sekä paljon vitamiineja ja kivennäisaineita. Olen yrittänyt etsiä tietoa miten nämä aineet vaikuttavat. Seuraavaksi hieman mitä olen saanut selville:
Luteiini ja zeaksantiini ovat vahvoja antioksidantteja jotka samalla muodostavat silmäpohjan tarkan näön alueen, eli makulan, ns makulapigmentin. Makulassa on siis keltainen pigmentti joka suojaa näkösolut UV-valolta, puhutaankin keltaisesta täplästä. Tutkimuksissa on todettu, että tämä pigmenttikerros ohenee iän myötä. On myös huomattu, että silmäpohjan ikärappeumasta kärsivien ihmisten pigmenttikerros on noin 30 % ohuempi kuin vastaavanikäisen, terveitä silmiä omaavan henkilön pigmenttikerros. Mielenkiintoista on myös se, että makulapigmenttiä voidaan lisätä syömällä tarpeeksi paljon luteiinia ja zeaksantiinia. Tavallisesta länsimaisesta ruoasta voi saada noin 2 mg luteiiniä/päivä, mutta pigenttitiheyden kasvattamiseksi tarvitaan vähintään 6 mg/päivä puolen vuoden ajan. Tämä voidaan saada esim. ravintolisästä.
UV-valo synnyttää vapaita radikaaleja jotka tuhoavat silmänpohjan näkösoluja. Keltaisen täplän pigmenteillä, luteiinillä ja zeaksantiinilla, on tässä kaksi tehtävää. Ensinnäkin ne toimivat UV-suodattimena ja toisaalta nämä antioksidantit pystyvät estämään vapaiden radikaalien tuhontekoa. Kuitenkin koko ajan tapahtuu näkösolujen tuhoamista ja uudistamista. Näkösolujen hajoamisessa syntyvien kuona-aineiden pitää päästä pois verkkokalvolta ja tämä tapahtuu verkkokalvon ulkopuolella sijaitsevien ohuiden verisuonten kautta. Silmänpohjan kuivassa ikärappeumassa tämä kuona-aineiden ”poiskuljettaminen” ei toimi kunnolla. Joko tulee liian paljon ”tavaraa” koska pigmenttikerros on liian ohut eikä suojaa näkösoluja rittävän hyvin, tai sitten verisuonet eivät enään toimi kunnolla. Silmänpohjan tähystystutkimuksessa nähdään tuolloin pyöreitä vaaleita kuona-ainekertymiä silmäpohjassa.
Tähän ongelmaan taas mustikka ja pyknogenoli auttavat. Paljon antosyaniidejä sisältävä mustikka parantaa hiussuonten verenkiertoa silmässä ja silmäkalvojen toimivuutta. Mustikalla on myös voimakkaita antioksidanttisia vaikutuksia. Pyknogenoli on rannikkomännyn kuoriuutetta ja on hyvin tehokas antioksidantti. Pyknogenoli edistää sydän- ja verisuonten terveyttä. Se laajentaa verisuonia, vahvistaa hiussuonien ja laskimoiden seinämiä ja siten se edistää verenkiertoa. Pyknogenoli estää myös kolesterolin hapettumista ja vähentää verihiutaleiden yhteenpakkautumista.
Omega-3 rasvahappo on anti-inflammatorinen ja tutkimusten mukaan näyttää siltä, että runsas omega-3 -rasvahappojen saanti saattaa ehkäistä verkkokalvon keskiosan rappeutumisen syntyä.
Klarin Perfekt (www.clarinella.com) sisältää myös kaikki AREDS-tutkimuksen ainesosat (E- ja C-vitamiinia, sinkkiä ja kuparia) paitsi betakaroteenia, joka voi lisätä tupakoitsijan keuhkosyövän riskiä.
Olen siis syönyt tätä luontaistuotetta kohta vuoden ajan. Yllätyin kyllä kovasti, kun huomasin että näöntarkkus parani muutaman viikon kuluttua. Olen likinäköinen, mutta likinäköisyyteen nämä aineet eivät pitäisi vaikuttaa. Näöntarkkuuden paraneminen liittyy ymmärtäkseni makulapigmentin kasvuun, UV-valon poissuodattamiseen ja silmäpohjan terveyden paranemiseen. Ehkä myös mustikka vaikuttaa tähän. Selvästi pirteämpi olo on myös, nyt kun saa tarpeeksi vitamiineja. Viimeinen positiivinen yllätys oli se kun huomasin, että verenpaine oli laskenut vuodentakaisesta arvosta. Nyt se on keskimäärin 117/75 illalla kun se vuosi sitten oli 142/89. Oletan, että tämä johtuu pääosin pyknogenolista. - Tutkija_apulainen
Kohti kevättä kirjoitti:
Itse olen syönyt Klarin Perfekt- nimistä luontaistuotetta kohta vuoden päivät ihan ennaltaehkäisevässä mielessä, koska meillä on simänpohjan ikärappeumaa suvussa. Tämä tuote sisältää mustikkauutetta, luteiinia, zeaksantiinia, omega-3 rasvahappoa, pyknogenolia, l-glutationia sekä paljon vitamiineja ja kivennäisaineita. Olen yrittänyt etsiä tietoa miten nämä aineet vaikuttavat. Seuraavaksi hieman mitä olen saanut selville:
Luteiini ja zeaksantiini ovat vahvoja antioksidantteja jotka samalla muodostavat silmäpohjan tarkan näön alueen, eli makulan, ns makulapigmentin. Makulassa on siis keltainen pigmentti joka suojaa näkösolut UV-valolta, puhutaankin keltaisesta täplästä. Tutkimuksissa on todettu, että tämä pigmenttikerros ohenee iän myötä. On myös huomattu, että silmäpohjan ikärappeumasta kärsivien ihmisten pigmenttikerros on noin 30 % ohuempi kuin vastaavanikäisen, terveitä silmiä omaavan henkilön pigmenttikerros. Mielenkiintoista on myös se, että makulapigmenttiä voidaan lisätä syömällä tarpeeksi paljon luteiinia ja zeaksantiinia. Tavallisesta länsimaisesta ruoasta voi saada noin 2 mg luteiiniä/päivä, mutta pigenttitiheyden kasvattamiseksi tarvitaan vähintään 6 mg/päivä puolen vuoden ajan. Tämä voidaan saada esim. ravintolisästä.
UV-valo synnyttää vapaita radikaaleja jotka tuhoavat silmänpohjan näkösoluja. Keltaisen täplän pigmenteillä, luteiinillä ja zeaksantiinilla, on tässä kaksi tehtävää. Ensinnäkin ne toimivat UV-suodattimena ja toisaalta nämä antioksidantit pystyvät estämään vapaiden radikaalien tuhontekoa. Kuitenkin koko ajan tapahtuu näkösolujen tuhoamista ja uudistamista. Näkösolujen hajoamisessa syntyvien kuona-aineiden pitää päästä pois verkkokalvolta ja tämä tapahtuu verkkokalvon ulkopuolella sijaitsevien ohuiden verisuonten kautta. Silmänpohjan kuivassa ikärappeumassa tämä kuona-aineiden ”poiskuljettaminen” ei toimi kunnolla. Joko tulee liian paljon ”tavaraa” koska pigmenttikerros on liian ohut eikä suojaa näkösoluja rittävän hyvin, tai sitten verisuonet eivät enään toimi kunnolla. Silmänpohjan tähystystutkimuksessa nähdään tuolloin pyöreitä vaaleita kuona-ainekertymiä silmäpohjassa.
Tähän ongelmaan taas mustikka ja pyknogenoli auttavat. Paljon antosyaniidejä sisältävä mustikka parantaa hiussuonten verenkiertoa silmässä ja silmäkalvojen toimivuutta. Mustikalla on myös voimakkaita antioksidanttisia vaikutuksia. Pyknogenoli on rannikkomännyn kuoriuutetta ja on hyvin tehokas antioksidantti. Pyknogenoli edistää sydän- ja verisuonten terveyttä. Se laajentaa verisuonia, vahvistaa hiussuonien ja laskimoiden seinämiä ja siten se edistää verenkiertoa. Pyknogenoli estää myös kolesterolin hapettumista ja vähentää verihiutaleiden yhteenpakkautumista.
Omega-3 rasvahappo on anti-inflammatorinen ja tutkimusten mukaan näyttää siltä, että runsas omega-3 -rasvahappojen saanti saattaa ehkäistä verkkokalvon keskiosan rappeutumisen syntyä.
Klarin Perfekt (www.clarinella.com) sisältää myös kaikki AREDS-tutkimuksen ainesosat (E- ja C-vitamiinia, sinkkiä ja kuparia) paitsi betakaroteenia, joka voi lisätä tupakoitsijan keuhkosyövän riskiä.
Olen siis syönyt tätä luontaistuotetta kohta vuoden ajan. Yllätyin kyllä kovasti, kun huomasin että näöntarkkus parani muutaman viikon kuluttua. Olen likinäköinen, mutta likinäköisyyteen nämä aineet eivät pitäisi vaikuttaa. Näöntarkkuuden paraneminen liittyy ymmärtäkseni makulapigmentin kasvuun, UV-valon poissuodattamiseen ja silmäpohjan terveyden paranemiseen. Ehkä myös mustikka vaikuttaa tähän. Selvästi pirteämpi olo on myös, nyt kun saa tarpeeksi vitamiineja. Viimeinen positiivinen yllätys oli se kun huomasin, että verenpaine oli laskenut vuodentakaisesta arvosta. Nyt se on keskimäärin 117/75 illalla kun se vuosi sitten oli 142/89. Oletan, että tämä johtuu pääosin pyknogenolista.Tässä ketjussa oli aikaisemmin puhe Areds-tutkimuksesta ja Aredan nimisestä tuotteesta. Siihen voi lisätä, että Areds-tutkimuksessa käytetty annos vastaa 6-7 Aredan tablettia/päivä. Tutkimuksen tulos oli, että tällä annoksella silmänpohjarappeuman pahenemisen riski voitiin pienentää 25 prosentilla. Kuitenkin Aredanin suositeltu annos jostain syystä on vain 1 tabletti/päivä.
Vaikka Areds-tutkimus oli ensimmäinen tutkimus, jossa voitiin osoittaa positiivisia tuloksia silmänpohjarappeumaa vastaan, niin mitään näönparanemista ei havaittu. Tämän tutkimuksen jälkeen on kuitenkin tullut uusia tutkimuksia, joissa on käytetty luteiinia ja zeaksantiinia ja näissä tutkimuksissa on saatu aikaan sekä näön paranemista että terveempiä silmäpohjia. Tämän takia National Eye Institute, joka vastasi Areds-tutkimuksesta, on vuonna 2006 aloittanut uuden tutkimuksen, johon on otettu mukaan luteiini, zeaksantiini ja omega-3 rasvahappo (www.areds-2.com). Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan odottaa ehkä jo ensi vuonna. Markkinoilla löytyy jo tuotteita jotka sisältävät näitä aineita, kuten näköjään aikaisemmin mainittu Klarin Perfekt. - varkaat.
Tutkija_apulainen kirjoitti:
Tässä ketjussa oli aikaisemmin puhe Areds-tutkimuksesta ja Aredan nimisestä tuotteesta. Siihen voi lisätä, että Areds-tutkimuksessa käytetty annos vastaa 6-7 Aredan tablettia/päivä. Tutkimuksen tulos oli, että tällä annoksella silmänpohjarappeuman pahenemisen riski voitiin pienentää 25 prosentilla. Kuitenkin Aredanin suositeltu annos jostain syystä on vain 1 tabletti/päivä.
Vaikka Areds-tutkimus oli ensimmäinen tutkimus, jossa voitiin osoittaa positiivisia tuloksia silmänpohjarappeumaa vastaan, niin mitään näönparanemista ei havaittu. Tämän tutkimuksen jälkeen on kuitenkin tullut uusia tutkimuksia, joissa on käytetty luteiinia ja zeaksantiinia ja näissä tutkimuksissa on saatu aikaan sekä näön paranemista että terveempiä silmäpohjia. Tämän takia National Eye Institute, joka vastasi Areds-tutkimuksesta, on vuonna 2006 aloittanut uuden tutkimuksen, johon on otettu mukaan luteiini, zeaksantiini ja omega-3 rasvahappo (www.areds-2.com). Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan odottaa ehkä jo ensi vuonna. Markkinoilla löytyy jo tuotteita jotka sisältävät näitä aineita, kuten näköjään aikaisemmin mainittu Klarin Perfekt.Ja tulokset ovat tulleet, EI MITÄÄN HYÖTYÄ.
Et tiedä miksi suositeltu annos on 1 tbl/pv? Lupa-asia. Ei kannattaisi julistaa "tutkija-apulaisena" vaikeita tieteellisiä tutkimuksia jos ei ymmärrä.
AREDS osoitti jälkianalyyseissä (huono lähtökohta väittää mitään), että vain tietyllä riskiryhmällä jättivitamiineista mitään riskin pienenemishyötyä. Haittoina hankalat vatsavaivat ja vaikeat munuaiskivet.
Kuka teistä huijareista yrittää netota sairailta ihmisiltä vähäisiä säästöjä?! Keksikää joku oikea duuni.
- ooohoo
Klarin Perfekt- mistäs sitä saa ostaa?? Tietääkö joku?
- ylimääräistä rahaa?
Sitä saa ostaa tolta tyypiltä, joka mainostaa tuotetta täällä toistuvasti jos johonkin näkäongelmaan. Tyyppi käärii hillot kivasti ja saa mainostaa täällä ilmaiseksi. Ja tämä palsta varmaan on täynnä huteriin asioihin uskovia.
- Asiasta kiinnostunut
Löytyykö täältä silmäpohjan rappeumaa potevia lukijoita? Kertokaa kokemuksistanne! Kuinka nopeasti tauti etenee? Oletteko saaneet apua? Miten vaikuttaa jokapäiväiseen elämään?
- benny45
Tässähän minun kokemukset Klarin Perfekt tuotteesta, jos joku kiinnostaa.
Silmäpohjarappeuma tauti on oman silmälääkärin mukaan saatu pysähtetty ja on näkö jopa hieman parantunut. Silmälääkäri jopa suositteli tätä ainetta jälkeläisilleni koska kyseessä on periävä tauti.- ylläpito herätys
HÖPÖ HÖPÖ.
Mikä periytyvä silmänpohjarappeuma sinulla on?! Kuinka rappeumaa on tutkittu?
Sinä yrität vedättää täällä rappeumaa pelkääviä ihmisiä ostamaan (ehkä myymääsi) roskaa.
HUIJARI.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539