Käyttömali

kotikoirana

Käyttömalinois kotikoirana? Kuinka menee esim. lasten kanssa? Kokemuksia?

8

2045

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Itse ajattelen niin, että käyttökoirat ovat käyttökoiria, joiden täytyisi saada toimia tehtävissä, joihin ne on jalostettu, edes jossain määrin.

      Jos halutaan kotikoira, niin silloin suotaisiin hankittavan siihen enemmän jalostetun koiran seurakoira-ryhmästä.

      Itsellä ei ole kokemuksia käyttölinjaisista palveluskoiria, mutta mitä olen erilaisissa kokeissa nähnyt, niin ne ovat niitä kaikkein kuumimpia ja omalla tavalla stressaantuineimpia. Käyttölinjaiset palveluskoirat vaan tarvitsevat oikeasti sitä tekemistä, etteivät hyppisi seinille. Lenkkejä ja aktivointia tarvitsevat kovasti ja tietysti päättäväisen koulutuksen.

      Joku jolla on enemmän kokemusta varmaan valaisee aloittajaa enemmän. (:

      • Cassie__86

        Minulla ei ole ollut mitään ongelmaa malin kanssa kotikoirana, metsässä käydään ja leikitään yms. ei ole ollut ongelmaa, kukin taplaa tavallaan. Se riippuu ihan omistajasta miten jaksaa ottaa koiraa mukaan ihan peruselämään.


    • vaihtoehto

      meillä on käyttömali hankittu ihan harrastuskoiraksi, jollaiseksi sen on jalostettu. lapsia ei ole omia, mutta kahdessa naapurin talossa on. tästä tuloksena juuri tässä kirjoittaessani pojat vääntävät pihalla kaksimetristä teräsaitaa vanhan puolitoistametrisen puu/pensasaidan tilalle.
      Koirani ovat hyvin sosiaalisia mutta saalis- ja puolustusvietit, joita koira käyttää ärsykkeen (esim. naapuri pihalla juoksevat lapset) saatuaan, ovat korkeat.

      käyttölinjan koirilla jalostuksessa painotetaan käyttöominaisuuksia terveyden lisäksi. suurella osalla näyttelylinjaisiakin ovat vielä peruspaimenen ja -käyttökoiran ominaisuudet jäljellä ja helposti aktivoitavissa. itselläni on molemman linjan edustajia, suurin ero on nähtävissä kun eri muunnokset pyrkivät viettipäämääräänsä. työlinjainen on poikkeuksetta tässä vahvempi- ja poikkeuksetta pääsee sinne vaikka läpi harmaan kiven. toivottavasti tuo teräsaita pitelee.

      kummankaan linjan edustajat eivät paljoa pidättele ääntään tai hampaitaan, kun ärsykkeen saavat.
      huomioitavaa on, että kaikki koirat koulutettu ja kisattu, asumme maalla.

      tiivistettynä: energiaa ja tekemisentarvetta noilla on enemmän kuin minulla. hanki kotikoiraksi siihen tarkoitukseen jalostettu yksilö.

      • Hnk.

        Luonnevika ja käyttölinjan koira, herää nyt itsekkin ennen kun mitään todella kauheaa tapahtuu.


    • mali

      Käyttölinjaista malia ( enkä mitään muutakaan käyttölinjaista) suosittelisi kotikoiraksi.

      itselläni on käyttölinjainen mali joka on hankittu harrastus ja kisakoiraksi, nyt joutuu viettämään ns. kotikoiran elämää kyynär- ja lonkkavikojen vuoksi.

      Koiralla riittää energiaa ja vietikkyyttä erittäin paljon sitä ei poista se ettei koiran terveyden kannalta ole suositeltavaa harrastaa niinkuin oltiin ajateltu.

      Tosin olemme aloitelleet "kevyempää" toimintaa. Ilman jokapäiväistä tekemistä koira "repeää seinille" ja purkaa energiansa johonkin ei toivottuun se saattaa olla hyvinkin esim. agressio.
      Viettiään se purkaa vaikkapa siihen ohi juoksevaan lapseen= saalis joka pitää saada kiinni.

      Tässä erittäin lyhyesti, eikä mitenkään ytimekkäästi kerrottu, miksi ei käyttökoiraa kotikoiraksi.

      Uteliaisuuttani kysyn miksi haluat ottaa käyttömalin kotikoiraksi?

      • on kysymys

        Kysymys on kysymys, ei aikomus tai päätös. Se ei myöskään kerro muusta mitään. Mutta uteliaana kysyn kuinka esim. ipo- ja virkamalit pärjäävät perheen keskellä. Saalistelevatko lapsia tai naapureita enemmän kuin näyttelyversiot? Nekin saattavat olla aika energisiä.


      • on hieman eri asia..
        on kysymys kirjoitti:

        Kysymys on kysymys, ei aikomus tai päätös. Se ei myöskään kerro muusta mitään. Mutta uteliaana kysyn kuinka esim. ipo- ja virkamalit pärjäävät perheen keskellä. Saalistelevatko lapsia tai naapureita enemmän kuin näyttelyversiot? Nekin saattavat olla aika energisiä.

        lienee pieni termiväärinkäsitys; kotikoirana ainakin minä käsitän nk. sohvachampionin, seuralaisen, lenkkikaverin, lemmikin. virkakoirat asuvat, ainakin mun kaveripiirin, kotosalla mutta pääasiassa ulkotarhoissa/omassa huoneessaan. on tietenkin poikkeuksiakin. tuttavilta löytyy myös käyttölinjan koiria (sakemanni ja belgi) lapsiperheistä mutta niinkuin kaikkien koirien kanssa, varuillaan saa ja pitää olla.

        yhtenä esimerkkinä eräs virkakoira, jonka kanssa minä en lähtisi edes patukkaleikkiin sen valtavan vietikkyyden (=puhdasta ja raakaa voimaa patukkaleikissä) johdosta. asuu lapsettomalla pariskunnalla kotonansa rivitalossa. jossa viihtyy hyvin häkkihuoneessaan oltuaan 12 h vuoron töissä.


      • mali
        on hieman eri asia.. kirjoitti:

        lienee pieni termiväärinkäsitys; kotikoirana ainakin minä käsitän nk. sohvachampionin, seuralaisen, lenkkikaverin, lemmikin. virkakoirat asuvat, ainakin mun kaveripiirin, kotosalla mutta pääasiassa ulkotarhoissa/omassa huoneessaan. on tietenkin poikkeuksiakin. tuttavilta löytyy myös käyttölinjan koiria (sakemanni ja belgi) lapsiperheistä mutta niinkuin kaikkien koirien kanssa, varuillaan saa ja pitää olla.

        yhtenä esimerkkinä eräs virkakoira, jonka kanssa minä en lähtisi edes patukkaleikkiin sen valtavan vietikkyyden (=puhdasta ja raakaa voimaa patukkaleikissä) johdosta. asuu lapsettomalla pariskunnalla kotonansa rivitalossa. jossa viihtyy hyvin häkkihuoneessaan oltuaan 12 h vuoron töissä.

        Kiteytit asian hyvin. Ei ne virkakoirat tosiaan "saalista" niitä naapurin lapsia, ne ovat kotiin tulessa työpäivän tehneet ja energiat on siihen mennessä jo hyvin purettu.

        Mutta ei ne ole lasten leikkikavereita ( tietenkään ei voi yleistää), eikä niitä kannata hankkia vain lenkkiseuraksi,tai satunnaiseen harrasteluun.

        Itselläni on lapsi(kouluikäinen) enkä koskaan jätä koiraani lapsen kanssa kahdestaan vaikka koira on pennusta asti ollut lapsen kanssa. Koira on aina eri huoneessa jos en itse ole paikalla ja jos lapsen kavereita tulee kylään laitan koiran silloinkin eritilaan vaikka olen itse paikalla, koiran suojeluvietin takia.

        Muista linjoista löytyy varmasti hyviä ja parempia koiria siihen tarkoitukseen.

        Ja itse myös käsitän termin kotikoira lenkkikaverina, seuralaisena yms.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe