Käyttömalinois kotikoirana? Kuinka menee esim. lasten kanssa? Kokemuksia?
Käyttömali
8
2070
Vastaukset
- ...
Itse ajattelen niin, että käyttökoirat ovat käyttökoiria, joiden täytyisi saada toimia tehtävissä, joihin ne on jalostettu, edes jossain määrin.
Jos halutaan kotikoira, niin silloin suotaisiin hankittavan siihen enemmän jalostetun koiran seurakoira-ryhmästä.
Itsellä ei ole kokemuksia käyttölinjaisista palveluskoiria, mutta mitä olen erilaisissa kokeissa nähnyt, niin ne ovat niitä kaikkein kuumimpia ja omalla tavalla stressaantuineimpia. Käyttölinjaiset palveluskoirat vaan tarvitsevat oikeasti sitä tekemistä, etteivät hyppisi seinille. Lenkkejä ja aktivointia tarvitsevat kovasti ja tietysti päättäväisen koulutuksen.
Joku jolla on enemmän kokemusta varmaan valaisee aloittajaa enemmän. (:- Cassie__86
Minulla ei ole ollut mitään ongelmaa malin kanssa kotikoirana, metsässä käydään ja leikitään yms. ei ole ollut ongelmaa, kukin taplaa tavallaan. Se riippuu ihan omistajasta miten jaksaa ottaa koiraa mukaan ihan peruselämään.
- vaihtoehto
meillä on käyttömali hankittu ihan harrastuskoiraksi, jollaiseksi sen on jalostettu. lapsia ei ole omia, mutta kahdessa naapurin talossa on. tästä tuloksena juuri tässä kirjoittaessani pojat vääntävät pihalla kaksimetristä teräsaitaa vanhan puolitoistametrisen puu/pensasaidan tilalle.
Koirani ovat hyvin sosiaalisia mutta saalis- ja puolustusvietit, joita koira käyttää ärsykkeen (esim. naapuri pihalla juoksevat lapset) saatuaan, ovat korkeat.
käyttölinjan koirilla jalostuksessa painotetaan käyttöominaisuuksia terveyden lisäksi. suurella osalla näyttelylinjaisiakin ovat vielä peruspaimenen ja -käyttökoiran ominaisuudet jäljellä ja helposti aktivoitavissa. itselläni on molemman linjan edustajia, suurin ero on nähtävissä kun eri muunnokset pyrkivät viettipäämääräänsä. työlinjainen on poikkeuksetta tässä vahvempi- ja poikkeuksetta pääsee sinne vaikka läpi harmaan kiven. toivottavasti tuo teräsaita pitelee.
kummankaan linjan edustajat eivät paljoa pidättele ääntään tai hampaitaan, kun ärsykkeen saavat.
huomioitavaa on, että kaikki koirat koulutettu ja kisattu, asumme maalla.
tiivistettynä: energiaa ja tekemisentarvetta noilla on enemmän kuin minulla. hanki kotikoiraksi siihen tarkoitukseen jalostettu yksilö.- Hnk.
Luonnevika ja käyttölinjan koira, herää nyt itsekkin ennen kun mitään todella kauheaa tapahtuu.
- mali
Käyttölinjaista malia ( enkä mitään muutakaan käyttölinjaista) suosittelisi kotikoiraksi.
itselläni on käyttölinjainen mali joka on hankittu harrastus ja kisakoiraksi, nyt joutuu viettämään ns. kotikoiran elämää kyynär- ja lonkkavikojen vuoksi.
Koiralla riittää energiaa ja vietikkyyttä erittäin paljon sitä ei poista se ettei koiran terveyden kannalta ole suositeltavaa harrastaa niinkuin oltiin ajateltu.
Tosin olemme aloitelleet "kevyempää" toimintaa. Ilman jokapäiväistä tekemistä koira "repeää seinille" ja purkaa energiansa johonkin ei toivottuun se saattaa olla hyvinkin esim. agressio.
Viettiään se purkaa vaikkapa siihen ohi juoksevaan lapseen= saalis joka pitää saada kiinni.
Tässä erittäin lyhyesti, eikä mitenkään ytimekkäästi kerrottu, miksi ei käyttökoiraa kotikoiraksi.
Uteliaisuuttani kysyn miksi haluat ottaa käyttömalin kotikoiraksi?- on kysymys
Kysymys on kysymys, ei aikomus tai päätös. Se ei myöskään kerro muusta mitään. Mutta uteliaana kysyn kuinka esim. ipo- ja virkamalit pärjäävät perheen keskellä. Saalistelevatko lapsia tai naapureita enemmän kuin näyttelyversiot? Nekin saattavat olla aika energisiä.
- on hieman eri asia..
on kysymys kirjoitti:
Kysymys on kysymys, ei aikomus tai päätös. Se ei myöskään kerro muusta mitään. Mutta uteliaana kysyn kuinka esim. ipo- ja virkamalit pärjäävät perheen keskellä. Saalistelevatko lapsia tai naapureita enemmän kuin näyttelyversiot? Nekin saattavat olla aika energisiä.
lienee pieni termiväärinkäsitys; kotikoirana ainakin minä käsitän nk. sohvachampionin, seuralaisen, lenkkikaverin, lemmikin. virkakoirat asuvat, ainakin mun kaveripiirin, kotosalla mutta pääasiassa ulkotarhoissa/omassa huoneessaan. on tietenkin poikkeuksiakin. tuttavilta löytyy myös käyttölinjan koiria (sakemanni ja belgi) lapsiperheistä mutta niinkuin kaikkien koirien kanssa, varuillaan saa ja pitää olla.
yhtenä esimerkkinä eräs virkakoira, jonka kanssa minä en lähtisi edes patukkaleikkiin sen valtavan vietikkyyden (=puhdasta ja raakaa voimaa patukkaleikissä) johdosta. asuu lapsettomalla pariskunnalla kotonansa rivitalossa. jossa viihtyy hyvin häkkihuoneessaan oltuaan 12 h vuoron töissä. - mali
on hieman eri asia.. kirjoitti:
lienee pieni termiväärinkäsitys; kotikoirana ainakin minä käsitän nk. sohvachampionin, seuralaisen, lenkkikaverin, lemmikin. virkakoirat asuvat, ainakin mun kaveripiirin, kotosalla mutta pääasiassa ulkotarhoissa/omassa huoneessaan. on tietenkin poikkeuksiakin. tuttavilta löytyy myös käyttölinjan koiria (sakemanni ja belgi) lapsiperheistä mutta niinkuin kaikkien koirien kanssa, varuillaan saa ja pitää olla.
yhtenä esimerkkinä eräs virkakoira, jonka kanssa minä en lähtisi edes patukkaleikkiin sen valtavan vietikkyyden (=puhdasta ja raakaa voimaa patukkaleikissä) johdosta. asuu lapsettomalla pariskunnalla kotonansa rivitalossa. jossa viihtyy hyvin häkkihuoneessaan oltuaan 12 h vuoron töissä.Kiteytit asian hyvin. Ei ne virkakoirat tosiaan "saalista" niitä naapurin lapsia, ne ovat kotiin tulessa työpäivän tehneet ja energiat on siihen mennessä jo hyvin purettu.
Mutta ei ne ole lasten leikkikavereita ( tietenkään ei voi yleistää), eikä niitä kannata hankkia vain lenkkiseuraksi,tai satunnaiseen harrasteluun.
Itselläni on lapsi(kouluikäinen) enkä koskaan jätä koiraani lapsen kanssa kahdestaan vaikka koira on pennusta asti ollut lapsen kanssa. Koira on aina eri huoneessa jos en itse ole paikalla ja jos lapsen kavereita tulee kylään laitan koiran silloinkin eritilaan vaikka olen itse paikalla, koiran suojeluvietin takia.
Muista linjoista löytyy varmasti hyviä ja parempia koiria siihen tarkoitukseen.
Ja itse myös käsitän termin kotikoira lenkkikaverina, seuralaisena yms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289