Perusongelmia osa I:
Eka kertaa perheen (2 aikuista 3&5 vuotiaat) kanssa lähdössä vaunulla tai autolla seikkailemaan pitkin Suomea. Ajankohta heinäkuu ja tarkoituksena kolme viikkoa viettää kuin sillit purkissa akselilla Helsinki-Turku-Jyväskylä-Joensuu-Oulu-Utsjoki-Helsinki. Tai jotain sinne päin..
Aloittelevan karavaanarin ensimmäinen tiedustelu onkin, kumpi? Vaunu vai auto? Kyseessä vuokraaminen.
Mitä pitäisi ylipäätä ottaa huomioon? Omana autona vaunun kanssa toimisi diesel Octavia RS.
Jos hintaa ei mietitä sen enempää, mitkä ovat kyseisten vaihtoehtojen plussat ja miinukset? Tiedän, että ympäripyöreä kysymys kaikenkaikkiaan, mutta voisitte samalla ehdotella minkälaista vaunua tuollaisella kannattaa lähteä vetelemään, tai minkälaiseen vaunuun/autoon kyseinen retkue mahtuu. Esimerkit, varoitukset, vinkit, kehut, haukut ym. ovat kaikki kullanarvoisia.
En osaa kysellä tarkemmin, koska olen niin alussa kyseisen projektin suunnittelussa, mutta rennosti etiäpäin. Tästä se lähtee..
Matkailuauto Vs. - vaunu
30
4484
Vastaukset
- jarkko
Kolmessa viikossa kiertää suomen oikein hyvin ja päivittäiset ajomatkat eivät tule kovinkaan pitkiksi.
Lyhyemmälle lomalle joka vietetään maamme rajojen sisäpuolella suosittelisin autoa, mutta väljällä aikataululla vaunu on mielestäni parempi.
Vaunun voi jättää parkkiin leirintäpaikalle ja liikkua pelkällä autolla, varsinkin heinäkuussa tästä on etua kun joka paikassa on ruuhkaa.
En ole tutustunut vaunuihin viime aikoina, mutta jos löytyisi vaunu jossa takana poikittain on kerrosvuode, keskellä keittiö ja edessä parivuode pohjaratkaisu olisi tuolle kokoonpanolle hyvä,
Vuoteet olisivat aina valmiina.
Täysileveällä vaunulla ei kannata aloittaa vaunuilua jos ei ole tottunut vetämään yhdistelmää ja riittävän kokoinen, mutta mahdollisimman pieni on usein paras vaihtoehto kun liikkuu ja ajaa paljon. - puskavaanari
jos kokemusta ei ole ennestään. Itse olen m-auton kannattaja vaikka myönnän vaunuilussa olevan etuja joita ei autolla voi saavuttaa. Vaunuilun etuja korosti edellinen kirjoittaja joten yritän pitäytyä autoissa.
Pidän m-auton kompaktiudesta, kaikki on yhdessä yksikössä. Liikenne ohjaamon ja asunnon välillä on helppoa. Auton hallinta on helpompaa kuin yhdistelmän ainakin parkkeerauksessa. Kauppojen pihoilta löytää paikan helpommin 7m autolle kuin 12m yhdistelmälle. Matkan aikana lapset ja toinen aikuinen voivat pöytäryhmän ympärillä vaikka pelata aikansa kuluksi. Muista kuitenkin kiinnittää kaikkien turvavyöt, älä ota autoa jossa niitä ei kaikille ole koska monesta ainakin vanhemmasta puuttuvat selin istujan vyöt. Varsinkin kesällä arvostan tilavuutta jonka löydän matkailuautosta verrattuna henkilöautoon vaikka siitä löytyisi ilmastointikin.
Ajaessa matkailuautolla minulle oli suurin yllätys peräylitys, auto tuntuu helpolta ajaa mutta lähes 2m ylitys pyyhkäisee helposti väärästä paikasta jos sitä ei muista huomioida. Sen unohtaa helposti koska ajo muutoin on varsin henkilöautomaista muutaman alkukilometrin jälkeen. Vaunun kanssa vekslaaminenkin saattaa tuottaa ongelmia jos perävaunuun ei ole tottunut.
Onnea valintaan, olen varma valitset sitten kumman tahansa niin tämä on yksi mukavimmista ja avartavimmista lomanvietto muodoista vaikka ei halvin olekaan. Halvinta on maata sängyssä selällään ja miettiä hauskoja asioita (ei töitä) joskaan en siltikään suosittele. - matkailuauto
Makuja ja tarpeita on monenlaisia ja yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, joten ota siitä selvää mikä on paras. Meillä, mummin ja papan kullanmurujen kanssa matkustaminen sujuu parhaiten matkailuautossa, mummin pitäessä lapsosille seuraa, sillä aikaa kun pappa ajelle seuraavaan kohteeseen. Matka sujuu joutuisasti kun istutaan asunto-osan pöydän ympärillä ja piirrellä tai luetaan satuja. Mutta tässä on syytä muistuttaa, että lapsukaisilla on oltava turvaistuimet ja mummillekin pitää olla oma turvavyö.
- mukavampi
Itse kannattaisin ehdottomasti matka-autoa! Vaikka varmaan kalliimpi vaihtoehto onkin. Lapsillekin paljon jännempää kuin se tuttu Octavia! /- 6 metriseen alkovimalliin mahdutte jo mainiosti ja se menee vielä kaikkiin vinoparkkeihinkin, kun pikkusen "varastaa" esim. jalkakäytävästä.
Kuljettaa enemmän vettä. Ei tule E-kortti ongelmaa, jos vaunu on yli 750kg. Tilavampi matkustaa. Miellyttävämpi ja helpompi ajopeli kuin yhdistelmä. Ei ehkä luvallista, mutta lapset voi vaikka ottaa päiväunensa ajon aikana alkovissa.
Ota mukaan punaista narua ja 4 puukeppiä, joilla voit leirintäalueella merkata varaamanne auton paikan, kun käytte autolla jossain kaupungilla.
Suosittelen lapsille Nordkappia ja pientä pätkää Norjan pohjaisia vuonorantoja, näkevät kohtuullisen lähellä aivan uudenlaisen upean huikean luonnon kauneuden ja hiljaisuuden. Matkasta eivät ehkä tule muistamaan mitään, mutta saattaa jäädä jotain hyvää alitajuntaan.
Autolla myös laillinen ajonopeus korkeampi. Kokonsa ja painonsa vuoksi turvallisempi. Korkeutensa vuoksi henkilöautoa parempi näkyvyys liikenteeseen edellä ajavien pikkuautojen yli. Ohjaamossa -erityisesti jos integroitu- mahtavasti premmat tilat mm. lukea karttaa, jota ilman ei navigaattoreista huolimatta kannata reissuun lähteä.
Rakenteet yleensä vaunuja vankemmat, kun ei ole ihan niin tarkkaan tarvinnut miettiä jokaista niiden tuomaa lisäkiloa.- vaanari
Tuolle reissulle ehdottomasti vaunu, ensimmäisessä vastauksessa oli aika hyvin kerrottu minkäkokoista kannattaa etsiä.
Jos liikkuu kireällä aikataululla asia on eri ja silloin auto on paikallaan, mutta jos aikoo yöpyä leirintäalueilla ja niin, että viettää paikassa enemmän kuin yöt niin vaunu on parempi.
Auto on hyvä vaihtoehto jos ajaa päivittäin ja loma vietetään pyörät pyörien. Auton huono puli on se, että hyviä paikkoja siinä on kaksi, kuljettajalla ja apumiehellä. Näkyvyys eteenpäin on todella rajattu jos istuu pöydän ääressä ja haluaa nauttia maisemista, ja tosiasia on, että auton pöydän ääressä matkanteko on myös meluisaa.
Yksiselitteistä vastausta ei pysty antamaan tuntematta perhettänne, jos lapset viihtyvät autossa pitkiäkin matkoja pystymättä liikkumaan on aivan eri asia ajella kuin jos lapset alkavat ihmetellä koska ollaan perillä kun pysähdytään ensimmäiseen risteykseen.
Myös se miten aiotte majoittautua matkalla vaikuttaa, teettekö nopean yön kestävän pysähdyksen luontoon vai haluatteko viettää aikaa paikalla ja leirintäalueilla.
Esim. meidän perhe tuskin yöpyisi yötäkään tuon pituisella matkalla leirintäalueella tai matkaparkissa vaan yöt vietettäisiin luontoparkeissa, tosin meillä ei ole lapsia mukana ja jos liikkuisimme vaunulla yöpaikan valitseminen vaatisi jo enemmän. - Naapurinsetä
vaanari kirjoitti:
Tuolle reissulle ehdottomasti vaunu, ensimmäisessä vastauksessa oli aika hyvin kerrottu minkäkokoista kannattaa etsiä.
Jos liikkuu kireällä aikataululla asia on eri ja silloin auto on paikallaan, mutta jos aikoo yöpyä leirintäalueilla ja niin, että viettää paikassa enemmän kuin yöt niin vaunu on parempi.
Auto on hyvä vaihtoehto jos ajaa päivittäin ja loma vietetään pyörät pyörien. Auton huono puli on se, että hyviä paikkoja siinä on kaksi, kuljettajalla ja apumiehellä. Näkyvyys eteenpäin on todella rajattu jos istuu pöydän ääressä ja haluaa nauttia maisemista, ja tosiasia on, että auton pöydän ääressä matkanteko on myös meluisaa.
Yksiselitteistä vastausta ei pysty antamaan tuntematta perhettänne, jos lapset viihtyvät autossa pitkiäkin matkoja pystymättä liikkumaan on aivan eri asia ajella kuin jos lapset alkavat ihmetellä koska ollaan perillä kun pysähdytään ensimmäiseen risteykseen.
Myös se miten aiotte majoittautua matkalla vaikuttaa, teettekö nopean yön kestävän pysähdyksen luontoon vai haluatteko viettää aikaa paikalla ja leirintäalueilla.
Esim. meidän perhe tuskin yöpyisi yötäkään tuon pituisella matkalla leirintäalueella tai matkaparkissa vaan yöt vietettäisiin luontoparkeissa, tosin meillä ei ole lapsia mukana ja jos liikkuisimme vaunulla yöpaikan valitseminen vaatisi jo enemmän.Niin, kiitoksia vaan. Oli upeita vastauksia! Molempi parempi, ja kommenteista päätellen kysinen karavaanarielämä tuntuu viehättävän ihmisiä, oli sitten auto tai vaunu.
Tää kaikki on niin uutta ja vielä about viime viikolla kuuluin itsekkin siihen hienoon ihmisryhmään, joka tienpäällä keskisormi pystyssä, mielenosoituksellisesti ohitteli kaikki kyseisen elämänmuodon harrastajat. Näin sitä ihminen kehittyy ;-)
Lisää kommentteja otetaan vastaan.. - Tähän
Matkailuauto ei ole turvallisempi kuin vaunu, päinvastoin. Vaunun kanssa matkustetaan omassa henkilöautossa, jonka kolariturvallisuus on valovuosia edellä matkailuautosta, riippuen toki matkailuauton rakenteesta. Pahimmillaan matkailuauto on pelkkä alusta, jonka päällä on likimain pahviksi luokiteltava kyhäelmä. Vaunu tekee yhdistelmän hallittavuuden vaikeammaksi, mutta kolarissa se menee sileäksi, eikä vaikuta itse vetoauton kolariturvallisuuteen.
Auton hyvä puoli on notkeampi liikkuminen. Huono puoli edellä mainittujen lisäksi se, että aina, kun lähdetään liikkeelle, on leiri pistettävä kasaan. Vaunun voi jättää parkkiin vaikka tiskit levällään jos lähtee kiertelemään lähimaille pelkällä autolla - tai vaikka kauppareissulle.
Vaunu on helpompi saada vatupassiin. On tosi kurjaa nukkua vinossa petissä. Vesimäärän eroilla ei ole minusta suurta merkitystä, kunhan riittää ruuanlaittoon, satunnaiseen tiskaukseen ja pikkupesuihin illalla ja aamulla. Suihkut ja hiustenpesut kannattaa jättää leirintäalueille tai vastaaviin paikkoihin, koska on helpompi ihmisen kävellä suihkuun kuin roudata vedet vaunuun/autoon ja likavedet sitten pois.
Eikä missään nimessä lapsia mihinkään muualle kuin turvavyöllä varustettuun istuimeen matkan ajaksi. Olen nähnyt videon saksalaisesta matkailuauton törmäystestistä, jossa alkovissa ollut vauvanukke tuli kuiduista läpi pihalle. Asuntoautossa asutaan vain silloin kun se on parkissa. - tuohon
Tähän kirjoitti:
Matkailuauto ei ole turvallisempi kuin vaunu, päinvastoin. Vaunun kanssa matkustetaan omassa henkilöautossa, jonka kolariturvallisuus on valovuosia edellä matkailuautosta, riippuen toki matkailuauton rakenteesta. Pahimmillaan matkailuauto on pelkkä alusta, jonka päällä on likimain pahviksi luokiteltava kyhäelmä. Vaunu tekee yhdistelmän hallittavuuden vaikeammaksi, mutta kolarissa se menee sileäksi, eikä vaikuta itse vetoauton kolariturvallisuuteen.
Auton hyvä puoli on notkeampi liikkuminen. Huono puoli edellä mainittujen lisäksi se, että aina, kun lähdetään liikkeelle, on leiri pistettävä kasaan. Vaunun voi jättää parkkiin vaikka tiskit levällään jos lähtee kiertelemään lähimaille pelkällä autolla - tai vaikka kauppareissulle.
Vaunu on helpompi saada vatupassiin. On tosi kurjaa nukkua vinossa petissä. Vesimäärän eroilla ei ole minusta suurta merkitystä, kunhan riittää ruuanlaittoon, satunnaiseen tiskaukseen ja pikkupesuihin illalla ja aamulla. Suihkut ja hiustenpesut kannattaa jättää leirintäalueille tai vastaaviin paikkoihin, koska on helpompi ihmisen kävellä suihkuun kuin roudata vedet vaunuun/autoon ja likavedet sitten pois.
Eikä missään nimessä lapsia mihinkään muualle kuin turvavyöllä varustettuun istuimeen matkan ajaksi. Olen nähnyt videon saksalaisesta matkailuauton törmäystestistä, jossa alkovissa ollut vauvanukke tuli kuiduista läpi pihalle. Asuntoautossa asutaan vain silloin kun se on parkissa.Njoo...onhan se noinkin, jos pessimistisesti aina lähtee siitä pahimmasta mahdollisesta sattuvasta asiasta liikkeelle.
Mutta koska salamankin iskuun joku aina heittää henkensä ja vaikka ei autoon tai vaunuun koskaan astuisikaan, niin voi muuten vaan jäädä rekan alle, vaikka jalkaisin. Niinpä olisin kuitenkin taipuvainen asuntoauton puoleen kallistumaan, on se niin pirun paljon kätevämpi ja mukavampi vaan. Jättää sen alkovissa makoilun vain pysähdyspaikoille, eikä sitä vatupassiakaan mukana tarvitse kuljettaa. Laittaa tyynyn sinne puolen, joka on hieman koholla, niin hyvin nukuttaa... - eikö
tuohon kirjoitti:
Njoo...onhan se noinkin, jos pessimistisesti aina lähtee siitä pahimmasta mahdollisesta sattuvasta asiasta liikkeelle.
Mutta koska salamankin iskuun joku aina heittää henkensä ja vaikka ei autoon tai vaunuun koskaan astuisikaan, niin voi muuten vaan jäädä rekan alle, vaikka jalkaisin. Niinpä olisin kuitenkin taipuvainen asuntoauton puoleen kallistumaan, on se niin pirun paljon kätevämpi ja mukavampi vaan. Jättää sen alkovissa makoilun vain pysähdyspaikoille, eikä sitä vatupassiakaan mukana tarvitse kuljettaa. Laittaa tyynyn sinne puolen, joka on hieman koholla, niin hyvin nukuttaa...vaunussa voi valita millä puolella tyyny on?
- älyätkö
Heinäkuussa vuokrakalustosta on kova kysyntä. Monet vuokraamot joutuvat myymään "eioota" myöhäisille kyselijöille.
Paras tapa olisi tutustua molempiin matkailutapoihin vuokraamalla alkukesästä eri viikonloppuina kokeiluun sekä vaunu, että matkailuauto. Tulisi omakohtaista kokemusta näiden soveltuvuudesta teidän käyttöön.
Octavian rekisteriotteesta näkee, minkä kokonaispainoista vaunua sillä on mahdollista vetää. Jonkinlaisen tehoreservin jättämisen vuoksi on parempi, että vedettävän vaunun kokonaispaino jäisi n. 200 kg alle suurimman sallitun vetopainon. - hobbyilijä
Autollasi saat vetää korkeintaan 1300 kg kokonaispainoista vaunua. Tuo asettaa tiettyjä rajoituksia, mahdutteko niin pieneen vaunuun?
Vaunun vetoakin pitäisi hieman harjoitella. "Kylmiltään" vetohommia aloitteleva saattaa kiireessä rikkoa autonsa!
Sama tietysti m-auton kanssa. Jos ei ole kokemusta niin ison auton kuljettamisesta, niin...
Mutta tuurillahan ne laivatkin seilaa, lycka till ja hyvää matkaa!
Tuo vetopaino löytyy linkistä http://www.towcar.eu/review.php?typeauto=6&merk_x=Skoda&serie=Octavia- vaanari
http://www.skoda.fi/files/octavia_rs_tekniset_tiedot.pdf
Skodan omien sivujen mukaan suurin sallittu peräkärryn kokonaismassa olisi 1400kg. Itse olen vetänyt paljonkin 2,0 litraisella Octavian dieselillä ja hyvin sen perässä on vaunut ja trailerit kulkeneet. - ajokorttiin E:n
vaanari kirjoitti:
http://www.skoda.fi/files/octavia_rs_tekniset_tiedot.pdf
Skodan omien sivujen mukaan suurin sallittu peräkärryn kokonaismassa olisi 1400kg. Itse olen vetänyt paljonkin 2,0 litraisella Octavian dieselillä ja hyvin sen perässä on vaunut ja trailerit kulkeneet....jos vaunu yli 750kg...
- hobbyilijä
vaanari kirjoitti:
http://www.skoda.fi/files/octavia_rs_tekniset_tiedot.pdf
Skodan omien sivujen mukaan suurin sallittu peräkärryn kokonaismassa olisi 1400kg. Itse olen vetänyt paljonkin 2,0 litraisella Octavian dieselillä ja hyvin sen perässä on vaunut ja trailerit kulkeneet.TowCar:n vetopainosuositukset ovat tutkittuja, monen tekijän summa. Rekisteriotteen merkintä vetokyvystä on valmistajan ilmoittama maksimipaino auton rakenteelle ja moottorille. Nämä ovat kaksi eri asiaa.
Minun mondeollani saa rekisteriotteen mukaan vetää 1800 kg jarrullisena, mutta tiedän jo kokemuksesta että 1500 kg alkaa olla rajoilla.
TowCar:n listoilla ei minun autoani löydy, uuden malliselle (MK IV) TDCi 2.0:lle Ford lupaa vetokykyä 1800 kg, mutta TowCar vain 1275 kg! - Naapurinsetä
ajokorttiin E:n kirjoitti:
...jos vaunu yli 750kg...
Vikipedia tiesi kertoa seuraavaa.
B-kortti riittänee:
"B = Ajoneuvoyhdistelmät, jossa vetoauton omamassa on suurempi tai yhtäsuuri kuin perävaunun kokonaismassa ja yhdistelmä yhteensä enintään 3 500 kg"
Mun yhdistelmän kokonaismassaksi tulee laskutoimituksen jälkeen
Octavia 1505kg
Perävaunu (max) 1300kg
----------
2805 Kg
Eli vielä on matkaa 3500 kiloon jos nyt olen oikein ymmärtänyt, ja lyhyellä matematiikalla laskenut? - Naapurinsetä
Naapurinsetä kirjoitti:
Vikipedia tiesi kertoa seuraavaa.
B-kortti riittänee:
"B = Ajoneuvoyhdistelmät, jossa vetoauton omamassa on suurempi tai yhtäsuuri kuin perävaunun kokonaismassa ja yhdistelmä yhteensä enintään 3 500 kg"
Mun yhdistelmän kokonaismassaksi tulee laskutoimituksen jälkeen
Octavia 1505kg
Perävaunu (max) 1300kg
----------
2805 Kg
Eli vielä on matkaa 3500 kiloon jos nyt olen oikein ymmärtänyt, ja lyhyellä matematiikalla laskenut?..Mitä tässä miettimään ajokortin rajoja, kun näköjään itseltäkin löytyy BE C-kortti (Yllätys).
Ei pitäis sen puolelta rajat tulla vastaan ;-) - Äitee 64
hobbyilijä kirjoitti:
TowCar:n vetopainosuositukset ovat tutkittuja, monen tekijän summa. Rekisteriotteen merkintä vetokyvystä on valmistajan ilmoittama maksimipaino auton rakenteelle ja moottorille. Nämä ovat kaksi eri asiaa.
Minun mondeollani saa rekisteriotteen mukaan vetää 1800 kg jarrullisena, mutta tiedän jo kokemuksesta että 1500 kg alkaa olla rajoilla.
TowCar:n listoilla ei minun autoani löydy, uuden malliselle (MK IV) TDCi 2.0:lle Ford lupaa vetokykyä 1800 kg, mutta TowCar vain 1275 kg!Perheenäitinä, jolla on kaksi lasta, 10 ja 12 vuotiaat, suosittelen matkailuautoa ilman muuta. Vaunun kanssa matkaillessa, meillä lasten kanssa autossa tulee kinaa ja alvariinsa kuuluu kysymys: koska ollaan perillä/pysähdytään. Ja tappelevat takapenkillä niin että hermo kiristyy niin kuskilta kuin kartanlukijaltakin.
Nyt vaihdettiin autoon ja pitkätkin matkat sujuvat leppoisasti. Pelaavat pöydällä, tekevät ristikoita, napostelevat..
Minä en koskaan ajanut yhdistelmää auto vaunu, matkailuautoa ajan kyllä. Parkkeeraaminen on helppoa ja tosiaankin liikkuminen kuskin paikalta takaosaan on helppoa. - ajon aikana
Äitee 64 kirjoitti:
Perheenäitinä, jolla on kaksi lasta, 10 ja 12 vuotiaat, suosittelen matkailuautoa ilman muuta. Vaunun kanssa matkaillessa, meillä lasten kanssa autossa tulee kinaa ja alvariinsa kuuluu kysymys: koska ollaan perillä/pysähdytään. Ja tappelevat takapenkillä niin että hermo kiristyy niin kuskilta kuin kartanlukijaltakin.
Nyt vaihdettiin autoon ja pitkätkin matkat sujuvat leppoisasti. Pelaavat pöydällä, tekevät ristikoita, napostelevat..
Minä en koskaan ajanut yhdistelmää auto vaunu, matkailuautoa ajan kyllä. Parkkeeraaminen on helppoa ja tosiaankin liikkuminen kuskin paikalta takaosaan on helppoa.Olen kuullut juttuja, että jotkut liikkuvat ajon aikana matkailuautossa, toiset saattavat jopa ottaa torkkuja alkovissa ohjaamon päällä!
Uskallatteko myöntää tällaisen uhkarohkeuden?
Olen joskus miettinyt, millaista olisi istuskella vaunun sohvalla, kun vaunua vedettäisiin yhdeksääkymppiä. Miettimiseksi se on jäänytkin, tuskin kukaan tervejärkinen tekisi moista! - vaanari
ajon aikana kirjoitti:
Olen kuullut juttuja, että jotkut liikkuvat ajon aikana matkailuautossa, toiset saattavat jopa ottaa torkkuja alkovissa ohjaamon päällä!
Uskallatteko myöntää tällaisen uhkarohkeuden?
Olen joskus miettinyt, millaista olisi istuskella vaunun sohvalla, kun vaunua vedettäisiin yhdeksääkymppiä. Miettimiseksi se on jäänytkin, tuskin kukaan tervejärkinen tekisi moista!Meillä rikotaan jatkuvasti sääntöjä kun ollaan liikkeellä. Autosta ei ole hyvää näkyvyyttä eteenpäin muilla kun kuljettajalla ja apparin paikalla istuvilla, olemme hankkineet kokoontaittetavan ohjaajantuolin joka usein on käytössä asunto-osan keskikäytävällä ja joka tekee kolmannellekin mahdollisuuden katsella etuikkunan kautta ulos.
Ei myöskään ole tavatonta, että joku torkkuu alkovissa tai muualla autossa, saa muuten makoisat unet kun kuuntelee tien huminaa.
Varsin usein myös appari käy jääkaapilla hakemassa eväitä tai istuu pöydän ääressä tekemässä niitä.
Mikä näistä tekee uhkarohkeaa?? - provoilijoita liikkeellä
vaanari kirjoitti:
Meillä rikotaan jatkuvasti sääntöjä kun ollaan liikkeellä. Autosta ei ole hyvää näkyvyyttä eteenpäin muilla kun kuljettajalla ja apparin paikalla istuvilla, olemme hankkineet kokoontaittetavan ohjaajantuolin joka usein on käytössä asunto-osan keskikäytävällä ja joka tekee kolmannellekin mahdollisuuden katsella etuikkunan kautta ulos.
Ei myöskään ole tavatonta, että joku torkkuu alkovissa tai muualla autossa, saa muuten makoisat unet kun kuuntelee tien huminaa.
Varsin usein myös appari käy jääkaapilla hakemassa eväitä tai istuu pöydän ääressä tekemässä niitä.
Mikä näistä tekee uhkarohkeaa??Kukaan ei ole vielä vastannut tuohon edelliseen, kaiketi provoilumielessä heitettyyn kirjoitukseen.
Tiedätkö, miksi autoissa on turvavyöpakko?
Tiedätkö myös, miksi autoissa on enenevässä määrin erilaisia ilmatyynyjä?
Mitä luulet tapahtuvan siinä käytävällä kokoontaitettavalla tuolilla istuvalle, kun teet vaikka äkkijarrutuksen?
Mitä luulet vakuutusyhtiön vastaavan korvaushakemukseesi, kun heille selviää em. seikka?
Kolaritilanteessa, pienessäkin sellaisessa, alkovissa makoilevan henki ei paljon paina. Syyttelet siinä sitten varmaan itseäsi lopun elämääsi, kun päästit jälkikasvusi sinne.
Tosiasiassa liikenteessä on valitettavasti paljon tuollaisia kusipäitä, jotka eivät välitä lähimmäistensä hyvinvoinnista tuon taivaallista! vaanari kirjoitti:
Meillä rikotaan jatkuvasti sääntöjä kun ollaan liikkeellä. Autosta ei ole hyvää näkyvyyttä eteenpäin muilla kun kuljettajalla ja apparin paikalla istuvilla, olemme hankkineet kokoontaittetavan ohjaajantuolin joka usein on käytössä asunto-osan keskikäytävällä ja joka tekee kolmannellekin mahdollisuuden katsella etuikkunan kautta ulos.
Ei myöskään ole tavatonta, että joku torkkuu alkovissa tai muualla autossa, saa muuten makoisat unet kun kuuntelee tien huminaa.
Varsin usein myös appari käy jääkaapilla hakemassa eväitä tai istuu pöydän ääressä tekemässä niitä.
Mikä näistä tekee uhkarohkeaa??Uhkarohkeaa siitä tekee "vaanarin" kaltainen kuljettaja joka ei halua olla vastuussa matkustajistaan. Ei nähtävästi myöskään muista tiellä liikkujista joten käy suosiolla luovuttamassa kortti poliisille ja sano ettet ole kelvollinen sitä pitämään.
- meidän kaikkien
karva.naamari kirjoitti:
Uhkarohkeaa siitä tekee "vaanarin" kaltainen kuljettaja joka ei halua olla vastuussa matkustajistaan. Ei nähtävästi myöskään muista tiellä liikkujista joten käy suosiolla luovuttamassa kortti poliisille ja sano ettet ole kelvollinen sitä pitämään.
ikioma liimanaama !
- vaanari
karva.naamari kirjoitti:
Uhkarohkeaa siitä tekee "vaanarin" kaltainen kuljettaja joka ei halua olla vastuussa matkustajistaan. Ei nähtävästi myöskään muista tiellä liikkujista joten käy suosiolla luovuttamassa kortti poliisille ja sano ettet ole kelvollinen sitä pitämään.
Turvallisuus on pieniä tekoja. Ei se turvavyöttä ajaminen tai evään väsääminen tee ajamisesta sen turvattomampaa vaan siihen vaikuttaa aivan eri asiat. Väitän, että kolme siläparia jotka seuraavat liikennettä ja tapahtumia sekä maisemia auton edessä on huomattavasti turvallisempi vaihtoehto kun yksinäinen kuljettaja joka ajamisen lisäksi yrittää seurata mitä muu seurue häärää pöytäryhmän ääressä. Kakara joka aloittaa valittamisen heti liikkeelle päästyä ei myöskään ole turvallinen, haluan nähdä sen kuljettajan joka väittää, että on turvallisempaa ajaa kitisevä ja valittava lapsi kyydissä verrattuna siihen, että kyseinen lapsi nukkuu ja pysyy hiljaa, nukkui se lapsi sitten alkovissa tai poikittaipenkillä.
Osittain kirjoitin viestini provosoidakseni keskustelua asiasta, mutta kaikki siinä kirjoitettu on totta. Suurin vaara liikenteessä on kuitenkin kuljettajat jotka eivät tunne omia rajojaan ja ajelevat itselleen liian isolla autolla vauhtia joka ei olosuhteet huomioonottaen ole turvallinen.
Istutaan kuskin paikalla ja kuunnellaan jonkun navigaattorin ohjeita joita pyritään noudattamaan vaikka olosuhteet eivät oilisi oikeat esim. kaistanvaihtoon, mutta kun navigaattori käskee niin on pakko totella.
Huonosti pakattu auto on myös surmanloukku, varsinkin takakeittiömallisen, siinä on huterat kaapit jotka aukeavat tai menevät säpäleiksi kun niitten siällä olevat tavarat fysiikan lakien mukaan jatkavat matkaa auton pysähtyessä, säilykepurkki joka on varastoitu takakeittiön yläkaappiin saa aikamoista tuhoa aikaan kun se lähtee lentoradalle jo äkkijarrutuksesta, puhumattakaan huterasti johonkin yhdistelmän välihyllyyn kiinnitetystä televisiosta.
Matkailuautojen nopeusrajoituksen nostaminen 100 km/h on hyvä esimerkki huonosti ajatellusta laista, ei ne turvatyynyt ja absit tee auton ajoominaisuuksia ja sen rakennetta turvalliseksi, varsinkin etuvetoiset alkoviautot yllättävät käytöksellään monessa tilanteessa 100 km/h vauhdissa.
Autojen asuinosat ja vaunut on huterasti rakennettu rimasta ja eristysvaahdosta ja sisustus hepposasti mahdollisimman kevyeksi rakennettu, ei tarvitse paljoakaan ulkoisia voimia siihen, että säleet lentävät ja kaapistot sisältöineen on pitkin autoa. Jos asut kehä III varrella suosittelen juvanmalmilla käyntiä ja siellä autovahinkokeskuksen pihassa katsomassa vaurioituneita matkailuajoneuvoja. Päältä pieneltä näyttävä vahinko onkin saanut täystuhon aikaan sisätiloissa.
Jos asuntoauto olisi uusi keksintö, väitän, että sellaista ei saisi rekisteröityä liikennekäyttöön ilman, että rakenteeseen puututtaisiin ankarasti ja myös, ettei sellaisen ajamiseen riittäisi henkilöautokortti, tosin edes jonkinlaista kestävyyttä omaava auto jo rakenteensa takia painaisi yli 3500kg. Alustojen valmistajilta varmasti myös vaadittaisiin hyväksynnät sille, että alustan päälle rakennettava kori on alustaan nähden turvallinen. - Kai Humala
ajon aikana kirjoitti:
Olen kuullut juttuja, että jotkut liikkuvat ajon aikana matkailuautossa, toiset saattavat jopa ottaa torkkuja alkovissa ohjaamon päällä!
Uskallatteko myöntää tällaisen uhkarohkeuden?
Olen joskus miettinyt, millaista olisi istuskella vaunun sohvalla, kun vaunua vedettäisiin yhdeksääkymppiä. Miettimiseksi se on jäänytkin, tuskin kukaan tervejärkinen tekisi moista!Hai hittolainen, täällä jatustellaan uskaltaako matkailuautossa ottaa torkkuja ajon aikana tai istuskella vaunun sohvalla kun se liikkuu.
Olen oleskellut kohtalaisen pitkiä aikoja esim. Thaimaassa ja nähnyt siellä monenlaista tapaa matkustaa. Parhaimmat ovat esim. kun avolava-auton lavalla on pressulla peitetty kuorma, ja pressun päällä istuu ilmeisesti akka ja anoppi, vauhtia maantiellä liki satanen. Tai sitten vastaavanlaisen avolavan päälle laitetun putkikehikon väliin on ripustettu riippumatto, jossa kaveri ottaa torkkuja, kun mennään kohti Bangokia. Ja hyvin näytti nukuttavan... Täällä Suomessa ollaan niin pilkun päälle tarkkoja ja yritetään kaikkeen mahdolliseen olemattomaankin riskiin varautua, vaikka liikenne on todella olematonta suureen maailmaan verrattuna. Elämässä on aina pikku riskejä, ja joskus täältä on lähdettävä.
Että uskaltaako liikkuvassa matkailuautossa liikkua tai ottaa torkkuja. No uskaltaapa hyvinkin, ja hyvin nukuttaa.. - pikkuasioista
vaanari kirjoitti:
Turvallisuus on pieniä tekoja. Ei se turvavyöttä ajaminen tai evään väsääminen tee ajamisesta sen turvattomampaa vaan siihen vaikuttaa aivan eri asiat. Väitän, että kolme siläparia jotka seuraavat liikennettä ja tapahtumia sekä maisemia auton edessä on huomattavasti turvallisempi vaihtoehto kun yksinäinen kuljettaja joka ajamisen lisäksi yrittää seurata mitä muu seurue häärää pöytäryhmän ääressä. Kakara joka aloittaa valittamisen heti liikkeelle päästyä ei myöskään ole turvallinen, haluan nähdä sen kuljettajan joka väittää, että on turvallisempaa ajaa kitisevä ja valittava lapsi kyydissä verrattuna siihen, että kyseinen lapsi nukkuu ja pysyy hiljaa, nukkui se lapsi sitten alkovissa tai poikittaipenkillä.
Osittain kirjoitin viestini provosoidakseni keskustelua asiasta, mutta kaikki siinä kirjoitettu on totta. Suurin vaara liikenteessä on kuitenkin kuljettajat jotka eivät tunne omia rajojaan ja ajelevat itselleen liian isolla autolla vauhtia joka ei olosuhteet huomioonottaen ole turvallinen.
Istutaan kuskin paikalla ja kuunnellaan jonkun navigaattorin ohjeita joita pyritään noudattamaan vaikka olosuhteet eivät oilisi oikeat esim. kaistanvaihtoon, mutta kun navigaattori käskee niin on pakko totella.
Huonosti pakattu auto on myös surmanloukku, varsinkin takakeittiömallisen, siinä on huterat kaapit jotka aukeavat tai menevät säpäleiksi kun niitten siällä olevat tavarat fysiikan lakien mukaan jatkavat matkaa auton pysähtyessä, säilykepurkki joka on varastoitu takakeittiön yläkaappiin saa aikamoista tuhoa aikaan kun se lähtee lentoradalle jo äkkijarrutuksesta, puhumattakaan huterasti johonkin yhdistelmän välihyllyyn kiinnitetystä televisiosta.
Matkailuautojen nopeusrajoituksen nostaminen 100 km/h on hyvä esimerkki huonosti ajatellusta laista, ei ne turvatyynyt ja absit tee auton ajoominaisuuksia ja sen rakennetta turvalliseksi, varsinkin etuvetoiset alkoviautot yllättävät käytöksellään monessa tilanteessa 100 km/h vauhdissa.
Autojen asuinosat ja vaunut on huterasti rakennettu rimasta ja eristysvaahdosta ja sisustus hepposasti mahdollisimman kevyeksi rakennettu, ei tarvitse paljoakaan ulkoisia voimia siihen, että säleet lentävät ja kaapistot sisältöineen on pitkin autoa. Jos asut kehä III varrella suosittelen juvanmalmilla käyntiä ja siellä autovahinkokeskuksen pihassa katsomassa vaurioituneita matkailuajoneuvoja. Päältä pieneltä näyttävä vahinko onkin saanut täystuhon aikaan sisätiloissa.
Jos asuntoauto olisi uusi keksintö, väitän, että sellaista ei saisi rekisteröityä liikennekäyttöön ilman, että rakenteeseen puututtaisiin ankarasti ja myös, ettei sellaisen ajamiseen riittäisi henkilöautokortti, tosin edes jonkinlaista kestävyyttä omaava auto jo rakenteensa takia painaisi yli 3500kg. Alustojen valmistajilta varmasti myös vaadittaisiin hyväksynnät sille, että alustan päälle rakennettava kori on alustaan nähden turvallinen.Itselläni on Mersun 409d umpikoriseen kuorma-autoon itse rakennettu matkailuauto. Auto on vuosimallia 86 ja kilsoja noin 100tkm. Ruostetta ei löydy mistään ja muutenkin on loistavassa kunnossa, ollut vanhempien käytössä ennen minua, eli kokoajan perheellä.
Uskallan väittää, että tuollaisen auton turvallisuus on nykymatkailuautoja parempi. Koko runko on samaa rakennetta, joten matkustusosa ei ole mikään korttitalo. Toki, 80-luvun kuormureissa ei törmäysasioita ole juurikaan ajateltu, mutta on tuossa massaa ainakin melkoisen reilusti.
Kun oli lapsi ja matkustimme tuolla, niin kyllä silloin istuttiin keskellä edessä katsomassa maisemia, ja nukuttiin matkustusosassa. Alkovia tuossa ei ole, ja nukkumapaikoilta ei eteenpäin voi lentää.. Kaatumistilanteessa asiat eivät niin ruusuisia olekkaan.. Matkustustilassa ei tosin ole turvavöitä, että sama kait nukkuuko vai istuuko..
Mutta kyllä itse olen vakuuttunut matkailuauton mukavuudesta etenkin pienten lasten kanssa ja silloin jos on tarkoitus liikkua. Itse olen tottunut siihen että yhdessä paikassa ei olla 2 yötä enempää, ja tällöin matkailuauto on kyllä kätevä. Suoraan laittaminen ei mielestäni ole ongelma, sitä varten on pukit joihin etupyörät ajetaan ja kas, auto on suorassa.
Asuntoautossa on vähemmän tilaa kuin vaunussa, mutta roadtrippi on mukavempi, lapsetkin pysyy paremmin matkassa mukana. Ollessani lapsi on tuolla kierretty niin pohjoismaissa kuin manner-euroopassakin ja kivaa on ollut. Samaa olen jatkanut näin myöhemminkin, enkä kyllä vaunuun vaihtaisi.
Olin vuosi sitten kuukauden intiassa, ja siihen liikenteeseen kun tottui (mm.bussin katolla matkustin yhteensä 900km) ei niin paljon jaksa ihan pienistä nipottaa, vaikka turvallisuus on mielestäni yksi tärkeimmistä asioista kun ostan perheelle henkilöautoa.
Intiassa käytössäni oli päivittäiseen liikkumiseen moottoripyörä, jolla ajoin päivittäin. Suomeen palattuani jatkoin selkäytimeen omaksuttua töötinkäyttöä.. Nopeasti siitä oppi tosin pois.. Intiassa kun töötätään aina kun tullaan risteykseen, kun ohitetaan jotain, kun joku ohittaa, kun nähdään eläimiä tai ihmisiä.. Peilejä ei ole juuri missään kulkuneuvossa, vaan kommunikointi tapahtuu töötillä. :) - kato5
Kai Humala kirjoitti:
Hai hittolainen, täällä jatustellaan uskaltaako matkailuautossa ottaa torkkuja ajon aikana tai istuskella vaunun sohvalla kun se liikkuu.
Olen oleskellut kohtalaisen pitkiä aikoja esim. Thaimaassa ja nähnyt siellä monenlaista tapaa matkustaa. Parhaimmat ovat esim. kun avolava-auton lavalla on pressulla peitetty kuorma, ja pressun päällä istuu ilmeisesti akka ja anoppi, vauhtia maantiellä liki satanen. Tai sitten vastaavanlaisen avolavan päälle laitetun putkikehikon väliin on ripustettu riippumatto, jossa kaveri ottaa torkkuja, kun mennään kohti Bangokia. Ja hyvin näytti nukuttavan... Täällä Suomessa ollaan niin pilkun päälle tarkkoja ja yritetään kaikkeen mahdolliseen olemattomaankin riskiin varautua, vaikka liikenne on todella olematonta suureen maailmaan verrattuna. Elämässä on aina pikku riskejä, ja joskus täältä on lähdettävä.
Että uskaltaako liikkuvassa matkailuautossa liikkua tai ottaa torkkuja. No uskaltaapa hyvinkin, ja hyvin nukuttaa..thaimaa on thaimaa ja suomi on suomi.
Miksi vitussa pitäisi itsensä vaarantaa leikkimällä, siksikö koska thaimaalaiset on idiootteja?
- naapurisetä
voi käydä vierailulla naapuritädin luona kun olet itse kauppareissulla lasten kanssa.
- nukutaan...
Meillä kersat nukkuvat takaosassa olevalla parisängyllä ajon aikana. Ja tiedän monia muita perheitä, joissa tehdään ihan samaa....ei tietenkään puhuta ääneen asiasta.
- satasta
nukutaan... kirjoitti:
Meillä kersat nukkuvat takaosassa olevalla parisängyllä ajon aikana. Ja tiedän monia muita perheitä, joissa tehdään ihan samaa....ei tietenkään puhuta ääneen asiasta.
Väitetään, että karavaanarit olisivat tien tukkoina. Olen usein ohittanut hitaammin ajavia henkilöautoja 12 metrin yhdistelmälläni.
Motorilla en paljoa jää muun liikenteen vauhdista, kun pidän nopeuteni siinä 100 - 110:ssä.
Enkä minäkään puhu näistä asioista ääneen... - autolla
satasta kirjoitti:
Väitetään, että karavaanarit olisivat tien tukkoina. Olen usein ohittanut hitaammin ajavia henkilöautoja 12 metrin yhdistelmälläni.
Motorilla en paljoa jää muun liikenteen vauhdista, kun pidän nopeuteni siinä 100 - 110:ssä.
Enkä minäkään puhu näistä asioista ääneen...vedät fiat 600 tai 500 ja vaunu on 8 metriä pitkä aika hulppea vaunu sulla siihen pitää olla kunnon dieselauto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 924667
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?843942Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1473661Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1152635Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1322582- 432151
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282067Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2261840Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91717- 881709