Ei-niin-rakas isosisko

Strautenberg

Ongelmani on seuraavanlainen: Omistan isosiskon, joka on jo yli 17-vuotias. Hän ei ole oikein aikuistumaan päin, sillä kokoaika suusta tulee jotain lapsellisia vittupaska -juttuja. Otamme yhteen melko usein, ja välillä aika rumastikin, mutta yleensä syy ei ole minusta riippuvainen, vaan siskostani! Pieni esimerkki: Avaan koneen, ja olen siinä ehkä n. 10 min, sitten käyn vessassa, ja kun tulen takaisin, sisko onkin valloittanut sen. Kun kysyn että anteeksi voisitko poistua, minulla oli siinä hommat kesken, niin sieltä tulee vastaukseksi jotain: "No en, mä olen nyt tässä." Ja riita on valmis! En tiedä enää mitä tekisin, aina jostain ihan pikkujutuista tulee hirveä riita, vaikka yrittäisinkin olla noteeraamatta siihen mitenkään. Äitimmekin alkaa olla melko kyllästynyt jo tuon tytön pelleilyihin. Isosiskoni vaan nukkuu, on tietokoneella, käyttää äidin rahoja ja syö. Mitään muuta se ei tee! Joskus kerran kuukaudessa se saattaa viedä koiran ulos. Siinä on sen hommat. Auttakaa nyt ja kertokaa mitä pitäis tehdä moisen hirviön kanssa...

Itse olen 13-vuotias poika, mutta henkisesti paljon korkeammalla kuin naiivi, pahantuulinen sekä ilkeä siskoni. Ainakin tuntuu siltä.

12

2753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkutyttölapsi

      kuulostaa niin tutulta. tosin tuota käytöstä olen saanut kestää pikkusiskoltani. itse olen isosisko ja nyt 19-vuotias. tiedän että siskosi käyttäytyminen vaikuttaa koko kodin ilmapiiriin. itse muutin kotoa heti kun olin täysi-ikäinen ja sillä siitä päästiin. kohta se siskosikin ehkä liitelee pesästään...ei muuta kuin kärsivällisyyttä.

      oman pikkusiskoni kenkkuilu ei loppunut vaikka kuinka suhtautui. vanhempiesi pitäisi pistää hänelle joku sääntö. sopikaa esimerkiksi vaikka koneen käyttö vuorot ym.. koita kestää!

    • mie :))

      Minä itte olin tuommonen penskampana, eli joku pari vuotta sitten. Aina oli joku juttu, joka ressas enemmän kuin paljon ja sit kaiken otti raskaammin. Olihan siinä sitten jonkin sortin masista kun itellä ei ollut ketään ja isosisko alkoi seurustella, meni kihloihin ja alkoi suunnitella häitä.

      Mut kappas kummaa: muutin lukion jälkeen toiselle puolelle Suomea, löysin miekkosen, ollaan kihloissa ja nyt kun vietän kesää vanhempieni luona niin olen aivan erilainen :) Itsenäisyys auttaa kummasti.

      Yläasteen aikana ja jälkeen elämä on yhtä hullunmyllyä ja kaikki muuttuu. Enää ei kerrota asioita muille kuin parhaille ystäville, ja jos niitä ei ole, ne jäävät sisimpään ja purkautuvat kummallisena käytöksenä. Kärsivällisyyttä nyt vain sen siskos kanssa. Kaikkea ei voi eikä tarvikkaan sietää, mutta ymmärrystä voi ainakin yrittää kehittää. Nauti kivoista hetkistä siskosi kanssa, tai jos et millään siedä häntä niin vietä aikaasi vanhempien tai kavereiden kanssa :)

      • tosssiiiii

        vaikutat tosi kypsältä 13-vuotiaaksi POJAKSI.


    • isosisko-91

      Hei! Ensiksi tahdon pahoitella tilannetta, sillä tiedän todella miltä sinusta tuntuu. Itselläni on melkein sama tilanne, paitsi että meillä tuo ongelma on pian 14-vuotias pikkuveljeni. Hän on juuri samanlainen kuin sinun kuvailemasi isosisko: nukkuu, syö, käyttää vanhempien rahoja ja käyttää koiran lenkillä n. kerran kuussa! Voi miten tuttua! Olen huolissani veljestäni, sillä hän on ikäisekseen melko lihava, ihmekös tuo tuollaisilla elämäntavoilla... Riitelemme pikkuveljeni kanssa todella usein ja hänen takiaan olen vakavasti masentunut ja ahdistunut.
      Paras neuvo minkä voin nyt tähän hätään antaa on, että koita sinä olla järkevä nuori ja auta äitiäsi kaikessa missä voit. Koita olla välittämättä siskosi sanoista ja keskity vain itseesi. En väitä että se olisi mitenkään helppoa, sillä itselleni se on ainakin joissain tilanteissa todella vaikeaa! Mutta jos haluat, niin kannattaa käydä juttelemassa esim. koulun kuraattorin kanssa. Siitä voisi olla jotain apua (ainakin minulle on ollut) Tsemppiä ja hyvää kesän jatkoa! :)

    • henzku-92

      voivoivoiii, kun kuulostaa NIIN tutulta. Isosiskot todellakin osaavat olla tosi ärsyttäviä. Isottelevat koko ajan, mutta silti niistä näkee heti ettei ne ehkä ole viel ihan aikuisia. Tuo kone juttu on meilläkin tuttu tapaus... sellasii ne isosiskot vaan on.. tekis joskus mieli oikeen näyttää mihin itestään on, ja sanoo sille jotain niin pahasti ja loukkaavasti ettei enää jatka isottelua! Mut se ei kyl ois ihan oikea tapa tehdä asiasta loppua. Mä ainaki sanon aina äidille että "nyt v**** loppu, sano tolle mu siskol et LO-PET-TAA!" :DD
      joskus se tehoaa mun isosiskoon vähäksi aikaa.. ja sitten se alottaa taas! Mut kyl kaikki aikuistuu aikanaan, ja voisit kyllä vähän vihjasta sille sun isosiskolles että "niin mikä se sun ikäs olikaan...?" :) en nyt kehota sua mihinkään sodan lietsontaan, mut ota ohjat käsiin ennen ku ne harkaa kokonaan! :)

      • kun itse olen 16 ja siskoni on 14(marraskuussa 15)
        ja hän on aivan mahdottoman ärsyttävä koska yrittää määräillä kaikkia muita taloudessa ,paitsi äitiä,jolle esittää kilttiä pientä koulutyttöä ,esimerkiksi jos meillä jaetaan työt,niin hän tulee ja laittaa ne joko pikkusisarten huoliksi tai työntää minulle ja itse menee koneelle uhaten jotain paska uhkauksia että käy nyppäämässä sähkövirran irti jos ei tehdä myös hänen töitään
        (koska vain hänen on onnistunut saada selville missä on sähkökaapinavain)
        ja muutamia kertoja kun olen yrittänyt laittaa vastaan hän on käynyt vetämässä sähköt poikki niinkauaksi kunnes hänenkin työnsä on tehty


        mitä olette mieltä meidänperheen pikku enkelistä?

        ps:se on taipuvainen myös väkivaltaan


      • Nimetön
        vannoutunut_fani kirjoitti:

        kun itse olen 16 ja siskoni on 14(marraskuussa 15)
        ja hän on aivan mahdottoman ärsyttävä koska yrittää määräillä kaikkia muita taloudessa ,paitsi äitiä,jolle esittää kilttiä pientä koulutyttöä ,esimerkiksi jos meillä jaetaan työt,niin hän tulee ja laittaa ne joko pikkusisarten huoliksi tai työntää minulle ja itse menee koneelle uhaten jotain paska uhkauksia että käy nyppäämässä sähkövirran irti jos ei tehdä myös hänen töitään
        (koska vain hänen on onnistunut saada selville missä on sähkökaapinavain)
        ja muutamia kertoja kun olen yrittänyt laittaa vastaan hän on käynyt vetämässä sähköt poikki niinkauaksi kunnes hänenkin työnsä on tehty


        mitä olette mieltä meidänperheen pikku enkelistä?

        ps:se on taipuvainen myös väkivaltaan

        Ota veitsi ja viillä sen ämmän kurkku auki lol :D


    • on sama

      ongelma:( oon 15v tyttö ja sisko täyttää koht 18. se on kyl puhunu muuttavansa heti ku pystyy mut toivoisin et se on tosissaan. se vie aina koneen ja kaiken ja suuttuu jos en tee sille ruokaa tai jtn:(

      • ...

        Meillä on aikas samanlaisia ongelmia, vaikka luulen että ne johtuvat meistä molemmista, isosiskostani ja minusta. Tappelemme pikku asioista koko ajan, joskus riidat räjähtävät oikein äärimmilleen ja silloin huudetaan. Tämä on stressaava asia, koska en haluaisi olla huonoissa väleissä siskoni kanssa joka on kuitenkin minulle niin rakas. Olemme yksin kertaisesti vaan niin erillaisia ettei yhteiselosta tule mitään...


    • anaheim.girl

      heips,kärsin aika samasta ongelmasta..:( siskoni,kyllä vain. Hän on nyt 18 vuotta. Itse olen 14. Siskoni ei anna minulle mitään yksityisyyttä koneella; en saa tehdä meseä,rekisteröidä nimimerkkejä jne.. Hyvä jos on sähköposti, ja sekin siskon kanssa tehty! Minua v-tuttaa siskoni,tästäkin hän sanoisi "mitä v:tä sä chattaat, päästä mut perkele koneelle!".. et ole ainut,jolla on samanlainen ongelma.. SANO NAIIVISTA SIKOSTA VANHEMMILLESI. ehkä he keksivät,miten sinua voisi auttaa..

    • anaheim.girl

      niin, nyt luin viestisi uudempaan kertaan. minunkin siskoni stressaantuu pikkuasioista,mutta kai se kuuluu murrosikään..
      sama juttu minulla;olen koneella 5 min,ja poistun sekunniksi;seuraavassa sekunnissa sisko on vallannut koneen. vanhemmille en viitsi valittaa,muuten emme saisi ollenkaan käyttää konetta,ja siitäkös siskoni raivostuisi. Sano äidillesi,kun hänkin on kerta tympääntynyt siskoosi. Kerro suoraan,mitä mieltä olet asiasta. Minä ainakin tein niin,ja nyt on siskolla konekielto:P!! mutta tietenkin siskoni veti herneen nenään asiasta,mutta saanpa olla rauhassa.. koeta jaksaa!:)

      • muakin vituttais

        mutta olen ollu aina vanhin eli isoveli, eipä ole pikkusiskot hyppiny nenille ;)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6286
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      30
      2130
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1641
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1347
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe