(Kunhan tästä pääsen kunnolla liikkeelle, käyn tiputtamassa oheisen kirjeen pariin postilaatikkoon. Asunto-osakeyhtiön nimi sekä kaikkien henkilöiden nimet on tätä nettipalstaa varten muutettu, mitään muuta ei, ja kaikki kerrottu pitää paikkansa. Totuus on usein tarua ihmeellisempi. Postilaatikkoja varten kirjoittamassani versiossa on tietysti oikeat nimet. )
------------------------------------
As.osakeyhtiö Nkljhocpötien hallitukselle ja asukkaille tiedoksi
MIKSI EN OSALLISTUNUT TALOYHTIÖN KEVÄTTALKOISIIN
Talkoisiin osallistuminenhan on vapaaehtoista, eikä pois jäämistään tarvitse perustella. Kerronpa kuitenkin, että olen päättänyt olla osallistumatta mihinkään taloyhtiön talkoisiin niin kauan kuin nykyinen hallitus pitää vallankahvaa. Tein tämän päätöksen helmikuun yhtiökokouksen jälkeen.
Ko. kokouksessa taloyhtiömme teki useita käsittämättömiä päätöksiä.
1) Kokous päätti äänestyksen jälkeen, ettei minulle palautetta yhtiöjärjestyksen muutokuluja, jotka olen joutunut taloyhtiön puolesta maksamaan.
Yhtiöjärjestyksen muutoskulut eivät olisi kuuluneet minulle, vaan päätös niiden laskuttamisesta (samoin kuin päätös yhtiöjärjestyksen muutoksesta ylipäänsä) tehtiin entisen isännöitsijä Nölhlöölökin harhaanjohtavan ja paikkansapitämättömän mututiedon perusteella. Luulisi olevan itsestäänselvää, että asukkaalle palautetaan häneltä väärin perustein perityt rahat, ei sellaisesta asiasta tarvitsisi edes äänestää. Siinä vaiheessa, kun virhe huomataan, rahat kuuluu heti palauttaa. Hallituksen puheenjohtajan herra Mdfgnfdon asiantuntemuksen tasoa kuvastaa se, että Mdfgnfdo piti kokouksessa puheenvuoron jossa ehdotti ettei minulle kuuluvia rahoja palateta, koska "jokaisen täytyy itse maksaa oman remonttinsa kustannukset". Yhtiöjärjestyksen muutoskulut eivät ole asunnon remonttikustannuksia. Ne ovat taloyhtiön maksuvelvollisuuden alaisia kuluja, joita ei voi maksattaa yhdellä osakkaalla.
Kaikki ne, jotka äänestivät rahojen palauttamista vastaan, ovat siis sitä mieltä että taloyhtiö saa kaikin mokomin pitää hallussaan yhdelle asukkaalle kuuluvia rahoja. Minun on sellaista vähän vaikea ymmärtää, koska minut on kasvatettu ajattelemaan että varastaminen on rumaa eikä toisen omaa saa ottaa. Mutta meitähän on moneksi.
2) Kokous päätti ettei minulle korvata hallituksen töppäilyn aiheuttamia asianajajakuluja. Kaikki läsnäolijat olivat siis yksimielisiä siitä, että on ihan oikein, että yksityinen asukas maksaa viulut kun hallitus ja isännöitsijä möhlivät.
Hallituksen jäsenen Pdeetjrin ja hallituksen puheenjohtajan Mdfgnfdon tekemä ja entisen (onneksi entisen!)isännöitsijä Nölhlöölökin tukema hävytön ja silkasta ilkeydestä kielivä päätös kieltää minulta näkösuojan pitäminen kotirauhani turvaamiseksi tarkoitti käytännössä, että hallituksen mielestä taloyhtiössä SAA häiritä naapuria, mikäli häirinnän kohteena oleva henkilö ei ole hallituksen suosiossa, ja että tällaisissa tapauksissa kuritoimenpiteet tulee kohdistaa häirinnän uhriin eikä häiritsijään. Päätös oli silkkaa kiusantekoa ja vallankäyttöä sekä räikeästi ristiriidassa sen periaatteen kanssa, että hallituksen tulee päätöksiä tehdessään ajaa taloyhtiön etua eikä omaa etuaan. Päätös, joka aiheuttaa järjestyshäiriöitä taloyhtiö sisällä, ei voi mitenkään olla taloyhtiön edun mukainen. Kotirauhani oli täysin mennyttä ja jouduin turvautumaan asianajajaan saadakseni oikeutta. Harkitsin jopa asuntoni myymistä - siihenhän hallitus nimenomaisesti pyrki, kuten yksi hallituksen jäsenistä minulle suoraan sanoikin.
Yhtiökokouksen päätös olla korvaamatta minulle hallituksen toiminnasta aiheutuneita asianajajakuluja merkitsi, että muut taloyhtiön asukkaat ovat hallituksen kanssa yhtä mieltä tästä asiasta. Törkeän epäoikeudenmukaisesta päätöksestä aiheutuneiden asianajokulujen korvaaminen minulle - ehdotus, jota kukaan kokoukseen osallistuneista ei kannattanut! - ei olisi vaikuttanut taloyhtiön rahatilanteeseen mitenkään. Sillä olisi sen sijaan ollut erittäin suuri symbolinen merkitys: sellainen päätös olisi ollut hallitukselle selvä viesti, ettei asukkaita saa kohdella miten vain. Tällaista viestiä ei kokous kuitenkaan halunnut hallitukselle antaa.
3) Kokouksen aikana kukaan ei ilmaissut edes ihmettelyään sen johdosta, että hallitus maksatti taloyhtiöllä AA Nbmgfhusen asianajajapalkkion. Nbmgfhunen palkattiin sen vuoksi, että isännöitsijä ja hallitus pelästyivät joutuessaan käsittelemään asiaa jossa ilmeni heidän aiempi virheellinen menettelynsä. Sellaisen asian käsittelemistä vaativaa osakasta piti ehdottomasti rangaista! Siispä hallitus palkkasi asianajajan pikku sihteerikökseen, tiedottamaan hallituksen päätöksestä ko. osakasta, ja hallitus kehotti asianajajaa laskuttamaan suoraan tätä osakasta, koska tämä oli muka "aiheuttanut" asianajajan palkkaamisen. (Tätä laskua en tosin maksanut.)
AA Nbmgfhunen palkattiin nimenomaan hallituksen ja isännöitsijän tarpeisiin ja ajamaan hallituksen intressejä, taloyhtiö ei hänen palvelujaan tarvinnut. Hallituksen menettely oli sikamaista, mutta eipä teistä läsnäolijoista kukaan avannut suutaan yhtiökokouksessa ja esittänyt vastalausettaan. Kaikki olivat ilomielin valmiit maksamaan ylisuuren korvauksen Nbmgfhusen surkeasti tehdystä, ammattitaidottomasta ja taloyhtiön kannalta aivan turhasta työstä.
Ei siis suostuttu palauttamaan minulle lainvastaisesti perittyjä yhtiöjärjestyksen muutoskuluja, eikä hallitusta pantu vastuuseen epäoikeudenmukaisista päätöksistään, mutta Nbmgfhuselle maksettiin ilomielin se mitä hän kehtasi pyytää. Kokouksessa ei kuulunut poikkipuolista sanaa asiasta. Kuitenkin jokaisen vähänkin asioita tuntevan osakkaan pitäisi tietää, että 1) asianajajan palkkaaminen taloyhtiössä on perusteltua vain äärimmäisissä ja pakottavissa tapauksissa, eli silloin kun taloyhtiö on menossa käräjille 2) siinäkin tapauksessa palkkaamisesta kuuluu hyvän tavan mukaan päättää yhtiökokouksessa eikä hallituksen kesken.
4) Kaikkien hallituksen tekemien töppäilyjen ja törkeyksien jälkeen sama hallitus valittiin jatkamaan, vaikka vaihtoehtoisia ehdokkaita olisi löytynyt.
Oman osuuteni talkoihin olen taatusti tehnyt siten, että taloyhtiö pimittää minulta rahoja usean sadan euron edestä (ja summahan kasvaa, koska lasken sille koron). Olisin siis voinut tulla vain makkaranpaistoon, mutta arvatkaas huviksenne, haluttaako tyhjentää mäyräkoiraa, grillata nakkeja ja puhella mukavia tuollaisessa porukassa.
Terveisin,
Ufmngå Tfjdlgdg,
osakkaanomistaja ja rauhallista asumistapaa noudattava, systemaattisen häirinnän ja kiusaamisen kohteeksi joutunut asukas
P.S. Mahdoitteko grillaushommien lomassa tajuta, että minä itse asiassa maksoin teidän makkaranne yksinäni - tosin en omasta halustani enkä vapaaehtoisesti?
Tällainen lähtee nyt....
26
1689
Vastaukset
- -------------------
asun omakotitalossa ja tuo paskatornien ja jokinorsujen jatkuva kädenvääntö ja idioitismi on taakse jäänyttä paskaa.
Luojan kiitos.- iuiu9
Oliskohan tuollaisestakin asiasta oikeampi paikka "itkeä" vaikka siellä oman neljän seinän sisällä kuin täällä. Jos kyseinen juttu edes totta on, lienee syytä kummassakin osapuolessa ja tässähän oli vain yhden osapuolen näkemys asiasta, joten sympatioita turha odotella.
- ggf
iuiu9 kirjoitti:
Oliskohan tuollaisestakin asiasta oikeampi paikka "itkeä" vaikka siellä oman neljän seinän sisällä kuin täällä. Jos kyseinen juttu edes totta on, lienee syytä kummassakin osapuolessa ja tässähän oli vain yhden osapuolen näkemys asiasta, joten sympatioita turha odotella.
Symaptiaa en toivonutkaan, halusin kokeilla onko tämä ehdottoman paikkansapitävä juttu niin uskomaton että joku väittää ettei tuollaista voi tapahtua,että muka valehtelen. No, tulipahan todetuksi että asiat ovat täälläpäin todella järkyttävällä tolalla kun ei niitä edes uskota otdeksi.
"Oliskohan tuollaisestakin asiasta oikeampi paikka "itkeä" vaikka siellä oman neljän seinän sisällä kuin täällä. "
Voi ei, olen ymmärtänyt vissiin ihan väärin. Eikös tämä olekaan isännöintipalsta jolla on tarkoitus käsitellä taloyhtiöasioita?
Totta kai jokainen esittää asiastaan oman näkemyksensä. Keskustelu on juuri sitä, että yksi kertoo asian omalta kannaltaan ja toinen vasta kertomalla taas omalta kannaltaan. Ei kukaan esitä asiaa vastapuolen kannalta, se on sen vastapuolen tehtävä.
Vastapuoleni saa kaikin mokomin tulla tälle palstalle ja esittää asiasta oman näkemyksensä. Mutta eivät he sitä tee vaikka sattuisivatkin näkemään tämän. Kaikki kirjoittamani on nimittäin täyttä totta eikä heillä olisi mitään sanottavaa. He vain huokaisisivat helpotuksesta ettei heidän nimiään ole paljastettu. Tietenkin toivotan heidät tervetulleiksi, tulkoot kaikin mokomin heti kun edes yksi heistä oppii kirjoittamaan. - 88998
ggf kirjoitti:
Symaptiaa en toivonutkaan, halusin kokeilla onko tämä ehdottoman paikkansapitävä juttu niin uskomaton että joku väittää ettei tuollaista voi tapahtua,että muka valehtelen. No, tulipahan todetuksi että asiat ovat täälläpäin todella järkyttävällä tolalla kun ei niitä edes uskota otdeksi.
"Oliskohan tuollaisestakin asiasta oikeampi paikka "itkeä" vaikka siellä oman neljän seinän sisällä kuin täällä. "
Voi ei, olen ymmärtänyt vissiin ihan väärin. Eikös tämä olekaan isännöintipalsta jolla on tarkoitus käsitellä taloyhtiöasioita?
Totta kai jokainen esittää asiastaan oman näkemyksensä. Keskustelu on juuri sitä, että yksi kertoo asian omalta kannaltaan ja toinen vasta kertomalla taas omalta kannaltaan. Ei kukaan esitä asiaa vastapuolen kannalta, se on sen vastapuolen tehtävä.
Vastapuoleni saa kaikin mokomin tulla tälle palstalle ja esittää asiasta oman näkemyksensä. Mutta eivät he sitä tee vaikka sattuisivatkin näkemään tämän. Kaikki kirjoittamani on nimittäin täyttä totta eikä heillä olisi mitään sanottavaa. He vain huokaisisivat helpotuksesta ettei heidän nimiään ole paljastettu. Tietenkin toivotan heidät tervetulleiksi, tulkoot kaikin mokomin heti kun edes yksi heistä oppii kirjoittamaan.Eipä kyllä tuollaisen kirjoittelun perusteena voi olla muuta kuin sympatian haku. Niitä täällä on ollut aivan riittämiin. Asiallaista ja järkevää keskustelua tältä palstalla löytyy harvoin.
- KLE46
Vaikea sanoa mistä tässäkin asiassa on lopullisesti ollut kyse, mutta huoneiston muuttaminen osakkaan omistajan toimesta niin, että yhtiöjärjestystä joudutaan muuttamaan lankeaa kustannus siitä tottakai osakkaan maksettavaksi. Takapihalle pystytettyjen näkösuojien esim. 2.5 metristen aitojen ym. kyhäelmien rakentamiseen tarvitaan yhtiökokoukselta lupa. Jos näin ei ole menetelty voi taloyhtiö hakea käräjäoikeudelta luvan purkaa ko. kyhäelmät ja kulut tästä totta kai lankeaa osakkaalle, jos hän on virheellisesti toiminut.
- Voisi konkreettisesti
Aloittaja voisi konkreettisesti kertoa,
a) Minkä takia yhtiöjärjestyksen muutos tehtiin ja miten sitä muutettiin?
b) Mikä ja minkälainen tuo näkösuoja oli?
Tuollaiseen yleisluontoiseen vuodatukseen on erittäin vaikea ottaa kantaa, kun ei kerrota täsmällisiä asioita, mitä oiken on tapahtunut. - ...MUTTA:
"... huoneiston muuttaminen osakkaan omistajan toimesta niin, että yhtiöjärjestystä joudutaan muuttamaan lankeaa kustannus siitä tottakai osakkaan maksettavaksi"
Kyllä, mutta yhtiöjärjetyksen muutos ei tässä tapauksessa ollut ollenkaan välttämätön. Laki ei sitä edellyttänyt. Isännöitsijä itse halusi sen tehdä, minä en sitä tarvinnut enkä pyytänyt. Huonestoa ei muutettu, kantaviin rakenteisin ei koskettu.
"Takapihalle pystytettyjen näkösuojien esim. 2.5 metristen aitojen ym. kyhäelmien rakentamiseen tarvitaan yhtiökokoukselta lupa. "
Totta tämäkin.
Minun tapauksessani oli kyse siitä, että peitin piha-aidassani olevan 30 cm korkean aidanraon irrallisella kankaalla joka roikkui naulojen varassa kuin pyhhe naulakossa. Pidin sitä paikoillaan vain kun olin maisemissa, esim. matkan ajaksi otin pois naapureita ärsyttämästä. Naapurin muijalla oli tapana roikkua aidanraossa suurin piirtein kainaloitaan myötren tuijottamassa mitä teen pihallani ja kommentoimassa kaikkea tekemistäni. Siis alituista riidanhaastamista, eikä auttanut vaikken vastannut sanallakaan. Kälkätys vain jatkui ja jatkui. Muija jaksoi vaikka koko päivän roikkua tekemässä "kriittisiä" huomautuksia ulkonäöstäni,luonteestani,lapseni käytöksestä, siisteystasostani, siitä mitä muutkin olivat minusta sanoneet jne. Noille kommenteille en mahtanut mitään, mutta ripustin kankaan että edes alituinen tuijottaminen loppuisi.
Siksi toiseksi. Taloyhtiössä kaikki olivat tehneet lupaa kysymättä vaikka minkälaisia viritelmiä pihoilleen eikä niihin puututtu, mm. naulanneet ylimääräisiä lautoja aidan julkisivuun. Yksi asukas rakensi omin luvin kaiteen pihaportaisiin. Muut siis saivat naulata, hitsata, maalata ja höylätä aitaansa mielin määrin, sekä tehdä pihalla vaikka mitä pysyviä muutoksia, mutta minä en saanut ripustaa irtonaista kankaanpalaa omaani. Kerroin hallitukselle rouvan häirinnästä, mutta koska rouvan mies kuului hallitukseen, hallitus oli sitä mieltä että kyllä rouva SAA kytätä ja kommentoida jos tahtoo, ja onhan rouvalla oltava mahdollisuus nähdä pihalleni, eihän hän muuten olisi voinut kulkea ympäriinsä kertomassa mitä hirveyksiä siellä taas näkyi. Muija iTSe selitti että "on ihan kauheaa mitä kaikkea joutuu sinun pihallasi näkemään", mutta kun laitoin näkösuojan ettei hän enää joudu näkemään yhtikäs mitään, niin rouva heittäytyi aivan hysteerikseksi, kirkui ja huusi ja repi kankaan irti huutaen että SINULLA EI OLE LUPAA LAITTAA AITAAN TÄLLAISTA RUMAA HAISEVAA KANGASTA!!! - yhtiön perussääntöjä
...MUTTA: kirjoitti:
"... huoneiston muuttaminen osakkaan omistajan toimesta niin, että yhtiöjärjestystä joudutaan muuttamaan lankeaa kustannus siitä tottakai osakkaan maksettavaksi"
Kyllä, mutta yhtiöjärjetyksen muutos ei tässä tapauksessa ollut ollenkaan välttämätön. Laki ei sitä edellyttänyt. Isännöitsijä itse halusi sen tehdä, minä en sitä tarvinnut enkä pyytänyt. Huonestoa ei muutettu, kantaviin rakenteisin ei koskettu.
"Takapihalle pystytettyjen näkösuojien esim. 2.5 metristen aitojen ym. kyhäelmien rakentamiseen tarvitaan yhtiökokoukselta lupa. "
Totta tämäkin.
Minun tapauksessani oli kyse siitä, että peitin piha-aidassani olevan 30 cm korkean aidanraon irrallisella kankaalla joka roikkui naulojen varassa kuin pyhhe naulakossa. Pidin sitä paikoillaan vain kun olin maisemissa, esim. matkan ajaksi otin pois naapureita ärsyttämästä. Naapurin muijalla oli tapana roikkua aidanraossa suurin piirtein kainaloitaan myötren tuijottamassa mitä teen pihallani ja kommentoimassa kaikkea tekemistäni. Siis alituista riidanhaastamista, eikä auttanut vaikken vastannut sanallakaan. Kälkätys vain jatkui ja jatkui. Muija jaksoi vaikka koko päivän roikkua tekemässä "kriittisiä" huomautuksia ulkonäöstäni,luonteestani,lapseni käytöksestä, siisteystasostani, siitä mitä muutkin olivat minusta sanoneet jne. Noille kommenteille en mahtanut mitään, mutta ripustin kankaan että edes alituinen tuijottaminen loppuisi.
Siksi toiseksi. Taloyhtiössä kaikki olivat tehneet lupaa kysymättä vaikka minkälaisia viritelmiä pihoilleen eikä niihin puututtu, mm. naulanneet ylimääräisiä lautoja aidan julkisivuun. Yksi asukas rakensi omin luvin kaiteen pihaportaisiin. Muut siis saivat naulata, hitsata, maalata ja höylätä aitaansa mielin määrin, sekä tehdä pihalla vaikka mitä pysyviä muutoksia, mutta minä en saanut ripustaa irtonaista kankaanpalaa omaani. Kerroin hallitukselle rouvan häirinnästä, mutta koska rouvan mies kuului hallitukseen, hallitus oli sitä mieltä että kyllä rouva SAA kytätä ja kommentoida jos tahtoo, ja onhan rouvalla oltava mahdollisuus nähdä pihalleni, eihän hän muuten olisi voinut kulkea ympäriinsä kertomassa mitä hirveyksiä siellä taas näkyi. Muija iTSe selitti että "on ihan kauheaa mitä kaikkea joutuu sinun pihallasi näkemään", mutta kun laitoin näkösuojan ettei hän enää joudu näkemään yhtikäs mitään, niin rouva heittäytyi aivan hysteerikseksi, kirkui ja huusi ja repi kankaan irti huutaen että SINULLA EI OLE LUPAA LAITTAA AITAAN TÄLLAISTA RUMAA HAISEVAA KANGASTA!!!Siis tuon kankaan vuoksiko yhtiöjärjestykseen on haettu muutosta? Mikä siinä yhtiöjärjestyksessä muka muuttui?
Pitää muistaa että taloyhtiössä kenelläkään ei ole omaa pihaa, vaan kaikki piha-alueet on oikeasti yhtiön hallinnassa.
Oikeastaan kyse ei ole siitä että sinua olisi kohdelutu väärin, vaan siitä että sinua on kohdeltu oikein ja kaikkia muita väärin. - Hermanni
yhtiön perussääntöjä kirjoitti:
Siis tuon kankaan vuoksiko yhtiöjärjestykseen on haettu muutosta? Mikä siinä yhtiöjärjestyksessä muka muuttui?
Pitää muistaa että taloyhtiössä kenelläkään ei ole omaa pihaa, vaan kaikki piha-alueet on oikeasti yhtiön hallinnassa.
Oikeastaan kyse ei ole siitä että sinua olisi kohdelutu väärin, vaan siitä että sinua on kohdeltu oikein ja kaikkia muita väärin.Taloyhtiön takapiha joka on asukkaan hallussa, on tosiaankin asukkaan määriteltävissä ja siihen ei taloyhtiöllä ole nokan koputtamista. Taloyhtiö omistaa maan, mutta asiakas sitä hallitsee.
Jos esimerkiksi paikassa kasvaa puu ja se ei ole uhka kellekään, niin sitä ei edes taloyhtiö pysty poistamaan.
Viimeisenä keinona kehoitan sinua,ap. -jos kerta edes jonkinlainen aita erottaa tonttinne rajan- Tee itse omallepuolelle joku aita tai muu sellainen näköeste. Kun se on omala puolella ja jos naapuri siihen koskeen, se on silloin vastuussa siitä mitä tekee. Ei myöskään taloyhtiöllä ole valtuuksia siihen koskea.
Tälle nimim. "yhtiön perussääntöjä" sanoisin, että taloyhtiöllä ei ole mitään valtaa asukkaan takapihalle, kuin ei myöskään etupihalle. On päivän selvää, että tuo naapurin häiriköinti on jo sellaista luokkaa, että se on asukas häiriköintiä ja näin lailla kiellettyä.
Tiedän tapauksia, jossa asukas on jättänyt pihansa täysin hoitamattomaksi, mutta taloyhtiön valta ei siihenkään ylettynyt.
Kun yhtiöjärjestystä haetaan muutettavaksi, vaatii se asukkaiden sataprosenttisen hyväksymisen, joka on aika lailla mahdoton yhtälö.
- tällaisia tilanteita
Kyllä pitää laittaa kädet kyynärpäitä myöten ristiin kiitokseksi siitä ettet asu meidän kanssa samassa taloyhtiössä. Joillain tyypeillä on ihmeellinen käsitys oikeuksistaan tehdä kaikista asioista niin helvetin vaikeita.
- uudelle
isännöitsijälle.Joka varmaankin on hyvin onnellinen kohdatessaan tämän viihtyisän yhteisön.
- alkup.
Lupaan etten muuta sinun taloyhtiöösi.
Mutta voisitko sinä sen sijaan ottaa sinne asumaan seinänaapurini eli hallituksmme jäsenen vaimoineen? Se olisi sinun puoleltasi niin nätisti tehty että saisit sen jälkeen ihan vapasti haukkua minua tällä palstalla enkä suuttuisi yhtään, päinvastoin kutsuisin kakkukahville, ja kahvitellessasi sasiit sanoa minulle mitä vain ja minä en suuttuisi vaan vain hymyilisin lemepästi. Joka joulu ja syntymäpäivä saisit postissa paketin.
Uudet naapurisi pitäisivät huolen siitä että aikasi ei kävisi pitkäksi, ja saisit tietää olevasi mielenkiintoisempi ihminen kuin koskaan tiesitkään. Ajattelepa: frouva siellä seinän takana tarkkailisi sinua ihan koko ajan. taloyhtiön oma Stasi huolehtisi hyvinvoinnistasi.
Kun pihalla istuisit puutarhakeinussa kahvia juoden ja kirjaa lukien, ihan itseksesi, puhumatta kenellekään mitään ja päästämättä ääntäkään, ja luulisit ettei sinussa sillä hetkellä ole mitään mielenkiinoista ja ettet tee mitään mistä joku saisi aiheen sanoa yhtään mitään, luulisit olevasi aika tavallinen ja suorastaan tylsä ihminen...
Niin frouva siellä naapurisssa olisikin sitä mieltä että olet päinvastoin tavattoman kiinnostava, aivan sensaatiomainen, sinusta ei saa silmiä irti hetkeksikään. Siinä hän roikkuisi aidanraossa,tuijottaisi sinua väsymättä. Sekä kertoisi sinulle kaiken tämän ja paljon muutakin:
Että hän oikein ihmettelee ettei sinulla ole mitään töitä, hän on oikein katsonut viikkotolkulla kuinka paljon sinä vietät aikaa pihalla, istutko siinä vain häntä ärsyttääksesi, kuvitteletko tosissasi että hän kadehtii sinua kun sinulla on aikaa vain istuksia, ja onko tuo keinu sitten niin merkillinen että siinä täytyy koko ajan olla, se on kuule ihan tavallinen keinu, turha ylvästellä, kyllä hänkin voisi ostaa tuollaisen mutta ei halua, kaikki täällä puhuvat siitä miten olet niin ylpeä ja olevinasi ja kai kuvittelet olevasi parempi kuin muut, mikä ylipäänsä luulet olevasi, millä oikeudella tulet siihen istumaan ja häiritsemään toisten piharauhaa, etkö voi mennä sisälle siitä tekemästä ilkivaltaa.
Yrittäisit olla niin kuin et kuulisikaan,ja siitä mummeli hermostuisi totaalisesti:
"Mikset vastaa, lopeta se kirjan lukeminen ja kuuntele mitä minulla on sanottavani, minulla on kuule oikeus puhua,olet häirinnyt ja kiusannut meitä niin paljon että on minullakin oikeus sanoa, jaa ettet vastaa, oletpa leuhka, ajattelet varmaan että olet liian hyvä seurustelemaan naapureiden kanssa, ylpeä paska olet, kaikki täällä inhoavat sinua ja nauravat sinulle, tiesitkö sen, ihanko kiusalla pitää olla juuri siinä, ja on aivan kamala mitä kaikkea sinun pihallasi joutuukaan näkemään, kuivaat samoja pyykkejä pyykkinarulla monta kuukautta, ja huutelet täällä, huutelet ihan aina,aamusta iltaan, koko ajan, nytkin huutelet vaikket sano mitään, huutele hiljaa mielessäsi, kyllä minä sen näen,luuletko että olen niin tyhmä etten näe sinun temppujesi läpi, kuule kaikki täällä ovat tajunneet mitä peliä sinä pelaat, kaikki ovat huomanneet sinun touhusi, olet sairas ihminen, hae apua, mielenvikainen olet, mikset mene hoitoon, otan isännöitsijään yhteyttä noista sinu tempuistasi ja joudut vielä maksuun niistä, tämä ei jää tähän...."
jne. jne. jne.
Ihan kiva jos sinua ei tuollainen haittaisi. Tietenkään et laittaisi aidanrakoon mitään näkösuojaa, et missään nimessä. Sinusta olisi tosi mukavaa kun naapurin rouva ottaa kontaktia.
Mitä hänen mieheensä tulee, niin ehdottomasti hänen täytyisi saada kuulua hallitukseen. muusta ei puhettakaan.
Aidan yli pihanurmellesi saattaisi lentää pullo. Autosi ovenkahvasta löytyisi räkäklimppi.
Saattaisi viikonloppuna käydä niin, että sillä aikaa kun olisit saunassa, isäntä ja emäntä tulisivat tulisivat kännipäissään pihallesi räyhäämään etkä saisi heitä pois kuin soittamalla poliisille. Kun menisit pihalle kylpytaksisa katsomaan mitä siellä oikein tapahtuu, rouva väittäisi että yrität pukeutumisellasi viekotella hänen miestään. Jepareille äijä perustelisi räyhäämistään sillä että kuuluu hallitukseen. Sitten sinulle tulisi lappu jossa annettaisiin huomautus viikonlopun metelistä pihallasi, samaiset naapurit olivat soittaneet isännöitsijälle ja valittaneet että olet aivan mahdoton ihminen, häiriköit ja tet kaikenlaista kiusaa.
Sitten tulis huomatuslappu jossa kiellettäisiin pihakeinussa istuminen koska kitinä häiritsee naapuria ja kiellettäisiin keltaiset ruusut kukkapenkissä, hallitus on päättänyt että taloyhtiön yhtenäisen ulkomuodon nimissä vain valkoiset ja punaiset ruusut ovat sallittuja.
Jne.jne. jne.
Kiva tietää että on olemassa kaltaisiasi suvaitsevaisia ihmiisä joita tuollainen ei häiritse. Saat naapurini ihan ilmaiseksi, ei maksa mitään, ole hyvä, ota heidät. Palautusoikeutta ei ole. - tällaisia tapauksia
alkup. kirjoitti:
Mutta voisitko sinä sen sijaan ottaa sinne asumaan seinänaapurini eli hallituksmme jäsenen vaimoineen? Se olisi sinun puoleltasi niin nätisti tehty että saisit sen jälkeen ihan vapasti haukkua minua tällä palstalla enkä suuttuisi yhtään, päinvastoin kutsuisin kakkukahville, ja kahvitellessasi sasiit sanoa minulle mitä vain ja minä en suuttuisi vaan vain hymyilisin lemepästi. Joka joulu ja syntymäpäivä saisit postissa paketin.
Uudet naapurisi pitäisivät huolen siitä että aikasi ei kävisi pitkäksi, ja saisit tietää olevasi mielenkiintoisempi ihminen kuin koskaan tiesitkään. Ajattelepa: frouva siellä seinän takana tarkkailisi sinua ihan koko ajan. taloyhtiön oma Stasi huolehtisi hyvinvoinnistasi.
Kun pihalla istuisit puutarhakeinussa kahvia juoden ja kirjaa lukien, ihan itseksesi, puhumatta kenellekään mitään ja päästämättä ääntäkään, ja luulisit ettei sinussa sillä hetkellä ole mitään mielenkiinoista ja ettet tee mitään mistä joku saisi aiheen sanoa yhtään mitään, luulisit olevasi aika tavallinen ja suorastaan tylsä ihminen...
Niin frouva siellä naapurisssa olisikin sitä mieltä että olet päinvastoin tavattoman kiinnostava, aivan sensaatiomainen, sinusta ei saa silmiä irti hetkeksikään. Siinä hän roikkuisi aidanraossa,tuijottaisi sinua väsymättä. Sekä kertoisi sinulle kaiken tämän ja paljon muutakin:
Että hän oikein ihmettelee ettei sinulla ole mitään töitä, hän on oikein katsonut viikkotolkulla kuinka paljon sinä vietät aikaa pihalla, istutko siinä vain häntä ärsyttääksesi, kuvitteletko tosissasi että hän kadehtii sinua kun sinulla on aikaa vain istuksia, ja onko tuo keinu sitten niin merkillinen että siinä täytyy koko ajan olla, se on kuule ihan tavallinen keinu, turha ylvästellä, kyllä hänkin voisi ostaa tuollaisen mutta ei halua, kaikki täällä puhuvat siitä miten olet niin ylpeä ja olevinasi ja kai kuvittelet olevasi parempi kuin muut, mikä ylipäänsä luulet olevasi, millä oikeudella tulet siihen istumaan ja häiritsemään toisten piharauhaa, etkö voi mennä sisälle siitä tekemästä ilkivaltaa.
Yrittäisit olla niin kuin et kuulisikaan,ja siitä mummeli hermostuisi totaalisesti:
"Mikset vastaa, lopeta se kirjan lukeminen ja kuuntele mitä minulla on sanottavani, minulla on kuule oikeus puhua,olet häirinnyt ja kiusannut meitä niin paljon että on minullakin oikeus sanoa, jaa ettet vastaa, oletpa leuhka, ajattelet varmaan että olet liian hyvä seurustelemaan naapureiden kanssa, ylpeä paska olet, kaikki täällä inhoavat sinua ja nauravat sinulle, tiesitkö sen, ihanko kiusalla pitää olla juuri siinä, ja on aivan kamala mitä kaikkea sinun pihallasi joutuukaan näkemään, kuivaat samoja pyykkejä pyykkinarulla monta kuukautta, ja huutelet täällä, huutelet ihan aina,aamusta iltaan, koko ajan, nytkin huutelet vaikket sano mitään, huutele hiljaa mielessäsi, kyllä minä sen näen,luuletko että olen niin tyhmä etten näe sinun temppujesi läpi, kuule kaikki täällä ovat tajunneet mitä peliä sinä pelaat, kaikki ovat huomanneet sinun touhusi, olet sairas ihminen, hae apua, mielenvikainen olet, mikset mene hoitoon, otan isännöitsijään yhteyttä noista sinu tempuistasi ja joudut vielä maksuun niistä, tämä ei jää tähän...."
jne. jne. jne.
Ihan kiva jos sinua ei tuollainen haittaisi. Tietenkään et laittaisi aidanrakoon mitään näkösuojaa, et missään nimessä. Sinusta olisi tosi mukavaa kun naapurin rouva ottaa kontaktia.
Mitä hänen mieheensä tulee, niin ehdottomasti hänen täytyisi saada kuulua hallitukseen. muusta ei puhettakaan.
Aidan yli pihanurmellesi saattaisi lentää pullo. Autosi ovenkahvasta löytyisi räkäklimppi.
Saattaisi viikonloppuna käydä niin, että sillä aikaa kun olisit saunassa, isäntä ja emäntä tulisivat tulisivat kännipäissään pihallesi räyhäämään etkä saisi heitä pois kuin soittamalla poliisille. Kun menisit pihalle kylpytaksisa katsomaan mitä siellä oikein tapahtuu, rouva väittäisi että yrität pukeutumisellasi viekotella hänen miestään. Jepareille äijä perustelisi räyhäämistään sillä että kuuluu hallitukseen. Sitten sinulle tulisi lappu jossa annettaisiin huomautus viikonlopun metelistä pihallasi, samaiset naapurit olivat soittaneet isännöitsijälle ja valittaneet että olet aivan mahdoton ihminen, häiriköit ja tet kaikenlaista kiusaa.
Sitten tulis huomatuslappu jossa kiellettäisiin pihakeinussa istuminen koska kitinä häiritsee naapuria ja kiellettäisiin keltaiset ruusut kukkapenkissä, hallitus on päättänyt että taloyhtiön yhtenäisen ulkomuodon nimissä vain valkoiset ja punaiset ruusut ovat sallittuja.
Jne.jne. jne.
Kiva tietää että on olemassa kaltaisiasi suvaitsevaisia ihmiisä joita tuollainen ei häiritse. Saat naapurini ihan ilmaiseksi, ei maksa mitään, ole hyvä, ota heidät. Palautusoikeutta ei ole.Kiitos tarjouksesta mutta minulle riittää lupauksesi ettet ikinä muuta meidän kanssa samaan taloyhtiöön. Hauskaa kesän jatkoa.
- kjkjkj
tällaisia tapauksia kirjoitti:
Kiitos tarjouksesta mutta minulle riittää lupauksesi ettet ikinä muuta meidän kanssa samaan taloyhtiöön. Hauskaa kesän jatkoa.
Tekstistä päätellen alkuperäisellä kirjoittajalla on myös parantamiseen varaa omassa käytöksessään. Olisi todella mielenkiintoista kuulla vastapuolen kommentteja, varmasti olisivat samaan tyyliin väritettyjä. Mikäli huoneistomääritelmä muuttuu on yhtiöjärjestys päivitettävä, näin tässäkin ilmeisesti on käynyt ja katkeruus iskenyt kun maksulappu postista ilmestynyt. Pelkään pahoin, että taloyhtiönne on näitä surullisen kuuluisia kiertopalkintoja ja hinnat sen mukaiset.
- Hermanni
alkup. kirjoitti:
jne. jne. jne.
Jne.jne. jne.
Kiva tietää että on olemassa kaltaisiasi suvaitsevaisia ihmiisä joita tuollainen ei häiritse. Saat naapurini ihan ilmaiseksi, ei maksa mitään, ole hyvä, ota heidät. Palautusoikeutta ei ole.Kun tuo suloinen naapurin frouvva tulee siihen aidan viereen keskustelemaan, niin sano hänelle: "Odotas vähän" ja ota tuoli allesi ja mene siihen hänen eteensä istumaan ja sano, no niin, nyt mulla on aikaa kuunnella juttujasi ja hymyile kauniisti hänelle ja nyökytä päätäsi myönnä, että: sellainenhan minä olen, koeta vaan kestää. Uskon, että ei mene kauankaan kun hän lopettaa, hän nimittäin väsyy, se on varma ja tuo laupea hymysi ärsyttää häntä, sekin on varma. Koeta konstia ja kirjoita kuinka kävi.
- alkup.
kjkjkj kirjoitti:
Tekstistä päätellen alkuperäisellä kirjoittajalla on myös parantamiseen varaa omassa käytöksessään. Olisi todella mielenkiintoista kuulla vastapuolen kommentteja, varmasti olisivat samaan tyyliin väritettyjä. Mikäli huoneistomääritelmä muuttuu on yhtiöjärjestys päivitettävä, näin tässäkin ilmeisesti on käynyt ja katkeruus iskenyt kun maksulappu postista ilmestynyt. Pelkään pahoin, että taloyhtiönne on näitä surullisen kuuluisia kiertopalkintoja ja hinnat sen mukaiset.
Kuule, tietoni ovat peräisin asiantuntijoilta,se ei ole mitään mututietoa.
Huoneistomääritelmä ei ole muuttunut. Rakensin asuntooni takan, se ei olisi vaatinut yhtiöjärjestyksen muutosta, mutta isännöitsijä oli sitä mieltä että sellainen tehdään. Yhtiöjärjestykseen ei olisi tarvinnut tehdä muutosta ollenkaan, tämän kuulin jälkeenpäin rakennustarskastajalta.
Olen selvittänyt asian myös tilintarkastajan kanssa ja hän sanoi etteivät ko. maksut olisi kuuluneet minulle, ja ne pitäisi ehdottomasti minulle palauttaa. Kysyin voisiko hän sanoa tuon isännöitsijälle ja hän lupasi. En tiedä sanoiko kuitenkaan, ainakaan isännöitsijä ei kokouksessa millään lailla yrittänyt vaikuttaa siihen suuntaan että ne olisi minulle palautettu.
En todellakaan ruvennut vaatimaan rahojani takaisin ennen kuin olin selvittänyt vuorenvarmasti että ne kuuluvat minulle. Minulla ei ole tapana tehdä vääryyttä eikä ottaa toisen omaa. - ..samaa mieltä!
tällaisia tapauksia kirjoitti:
Kiitos tarjouksesta mutta minulle riittää lupauksesi ettet ikinä muuta meidän kanssa samaan taloyhtiöön. Hauskaa kesän jatkoa.
Ymmärsinkö oikein, että sinä kuitenkin tykkäisit sellaisesta naapurista kun tämä minun? Jos hinnasta sovitaan, otatko hänet kuitenkin? Olen valmis maksamaan aika paljon.
Sinähän tunnut olevan kovasti vakuuttunut siitä että vika on kokonaan minussa eikä ollenkaan hallituksessa eikä naapurin tädissä. Olenhan minä tietysti aika tylsä tapaus kun en lähde mukaan edes riitelyyn vaan vaikenen kun toinen provosoi. Sellainen ihminen et varmaankaan halua lähipiiriisi, sinä olet sitä mieltä että jos toinen osapuoli tahtoo tahdot tapella niin toisen on tultava mukaan hommaan.
Minä olisin sinulle todella liian tylsä naapuri. Et saisi minusta ikinä mitään irti. Elän hyvin hiljaisesti, meiltä ei kuulu hisaustakaan, pysttelen omissa oloissani enkä juuri ole tekemisissä naapureiden kanssa enkä puutu mihinkään.
Juuri sitä kai yksi toinen kirjoittaja tarkoitti sanoessaan että käytöksessäni on varmasti paljon vikaa. Eristäytyä ei saa, pitää olla kiinnostunut naapureiden elämästä. On häirintää ettei kylästele ja kahvittele eikä välitä tietää keitä miehiä yläkerran yh-äidin luona käy.
Emme todellakaan sopisi naapureiksi, siinä olet varmasti samaa mieltä. Sinä haluat naapuriksesi temperamenttisen ihmisen joka järjestää elämääsi ohjelmaa, etkä tällaista hiljaista hiirulaista. - Eikä toimi!
Hermanni kirjoitti:
Kun tuo suloinen naapurin frouvva tulee siihen aidan viereen keskustelemaan, niin sano hänelle: "Odotas vähän" ja ota tuoli allesi ja mene siihen hänen eteensä istumaan ja sano, no niin, nyt mulla on aikaa kuunnella juttujasi ja hymyile kauniisti hänelle ja nyökytä päätäsi myönnä, että: sellainenhan minä olen, koeta vaan kestää. Uskon, että ei mene kauankaan kun hän lopettaa, hän nimittäin väsyy, se on varma ja tuo laupea hymysi ärsyttää häntä, sekin on varma. Koeta konstia ja kirjoita kuinka kävi.
Tuohon mamselliin ei pure mikään. Olen kokeillut sitä että myönnän kaiken, nyökyttelen ja hoen että aivan aivan olet ihan oikeassa... Ei toimi. kuten ei toimi sekään, ettei vastaa sanallakaan, ei katso päin, ei vilkaisekaan, ei reagoi ollenkaan.
Tiedän vain yhden keinon joka purisi, mutta se keino on lainvastainen. 15-vuotias poika sanoi, että jos tuo muija ei lakkaa kyyläämästä joka kerta kun hän menee ulos, hän vetää sitä kunnolla turpaan.
Mutta pojan äiti, joka vastustaa paitsi varastamista myös väkivaltaa, sanoi että sitä sinä et kyllä tee. Eikä poika alunperinkään ollut tosissaan.
Kuten olen todennut, olen tylsä ihminen joka ei lähde mukaan tappeluihin. - lklklkl
alkup. kirjoitti:
Kuule, tietoni ovat peräisin asiantuntijoilta,se ei ole mitään mututietoa.
Huoneistomääritelmä ei ole muuttunut. Rakensin asuntooni takan, se ei olisi vaatinut yhtiöjärjestyksen muutosta, mutta isännöitsijä oli sitä mieltä että sellainen tehdään. Yhtiöjärjestykseen ei olisi tarvinnut tehdä muutosta ollenkaan, tämän kuulin jälkeenpäin rakennustarskastajalta.
Olen selvittänyt asian myös tilintarkastajan kanssa ja hän sanoi etteivät ko. maksut olisi kuuluneet minulle, ja ne pitäisi ehdottomasti minulle palauttaa. Kysyin voisiko hän sanoa tuon isännöitsijälle ja hän lupasi. En tiedä sanoiko kuitenkaan, ainakaan isännöitsijä ei kokouksessa millään lailla yrittänyt vaikuttaa siihen suuntaan että ne olisi minulle palautettu.
En todellakaan ruvennut vaatimaan rahojani takaisin ennen kuin olin selvittänyt vuorenvarmasti että ne kuuluvat minulle. Minulla ei ole tapana tehdä vääryyttä eikä ottaa toisen omaa.No niin tulihan se sieltä. Olisit sanonut heti aluksi niin oltaisiin säästytty monelta turhalta kysymykseltä. Kieltämättä melko outoa, että yhtiöjärjestystä on muutettu tuon vuoksi.
- alkup.
lklklkl kirjoitti:
No niin tulihan se sieltä. Olisit sanonut heti aluksi niin oltaisiin säästytty monelta turhalta kysymykseltä. Kieltämättä melko outoa, että yhtiöjärjestystä on muutettu tuon vuoksi.
Ja oletko siis edelleen sitä mieltä että minun käytöksessäni on ollut vahvasti vikaa, kun vaadin yhtiöjärjestysken muutoskuluja palautettaviksi ja halusin pitää näkösuojakangasta aidanraossa? Eli pitääkö asukkaan tällaisessa tilanteessa sinun mielestäsi 1) maksaa mitä käsketään 2)suoda hallitusherran vaimolle mahdollisuus tulevaisuudessakin kurkkia pihallesi?
"Olisit sanonut heti aluksi..."
Sanoin sitten kun asiaa minulta kysyttiin. Tuntui turhalta kertoa mitään koska kaikki toisaalta hokivat etteivät voi ottaa kantaa kun eivät tunne asiaa, ja toisaalta ottivat yksimielisesti sen kannan että vika on varmaan minussa. - sfsfs
alkup. kirjoitti:
Ja oletko siis edelleen sitä mieltä että minun käytöksessäni on ollut vahvasti vikaa, kun vaadin yhtiöjärjestysken muutoskuluja palautettaviksi ja halusin pitää näkösuojakangasta aidanraossa? Eli pitääkö asukkaan tällaisessa tilanteessa sinun mielestäsi 1) maksaa mitä käsketään 2)suoda hallitusherran vaimolle mahdollisuus tulevaisuudessakin kurkkia pihallesi?
"Olisit sanonut heti aluksi..."
Sanoin sitten kun asiaa minulta kysyttiin. Tuntui turhalta kertoa mitään koska kaikki toisaalta hokivat etteivät voi ottaa kantaa kun eivät tunne asiaa, ja toisaalta ottivat yksimielisesti sen kannan että vika on varmaan minussa.Olisiko kirjoitustyylilläsi ja tietojen pihtaamisella osuutta asiaan.
- kulut
" Yhtiöjärjestyksen muutoskulut eivät ole asunnon remonttikustannuksia. Ne ovat taloyhtiön maksuvelvollisuuden alaisia kuluja, joita ei voi maksattaa yhdellä osakkaalla. "
Asukas ei saa tehdä sellasta remonttia ilman lupaa, joka aiheuttaisi yhtiöjärjestyksen muutostarpeen.
On täysin normaali käytäntö että yhtiö suostuu asukkaan remonttiin sillä edellytyksellä että asukas maksaa siitä aiheutuvat kulut.
Talkoista samaa mieltä, mutta muu kitinä taitaa olla aika turhaa, en toisin viitsinyt edes lukea loppuun asti.- kyllä, taas ja taas ja taas...
Sadannen kerran: kyse ei ollut sellaisesta remontista joka olisi vaatinut yhtiöjärjestyksen muutoksen. Koko muutosprosessi oli ihan turha.
- Hermanni
Yhtiöjärjestyksen muutosta haetaan lääninhallitukselta ja se ei ihan ole yksinkertainen juttu. Mitään vastaavaa muutosta yhtiöjärjestykseen, ei asukas pysty tekemään ja olisihan se jo aika moista, kun joku vaan "piruuksillaan" hakee muutosta ja maksaa kulut! Ei onnistu.
Yleensähän vanhoissa yhtiöjärjestyssäännöissä on vain yleisluonnollisia asioita. Nykypäivänä on muitakin asioita sisällytetty yhtiöjärjestykseen. Esim.kylpyhuoneiden osalta muutoksia on jo tapahtunut. - lklkl
Hermanni kirjoitti:
Yhtiöjärjestyksen muutosta haetaan lääninhallitukselta ja se ei ihan ole yksinkertainen juttu. Mitään vastaavaa muutosta yhtiöjärjestykseen, ei asukas pysty tekemään ja olisihan se jo aika moista, kun joku vaan "piruuksillaan" hakee muutosta ja maksaa kulut! Ei onnistu.
Yleensähän vanhoissa yhtiöjärjestyssäännöissä on vain yleisluonnollisia asioita. Nykypäivänä on muitakin asioita sisällytetty yhtiöjärjestykseen. Esim.kylpyhuoneiden osalta muutoksia on jo tapahtunut.No oli kyllä ensimmäinen kerta kun joku väittää, että yhtiöjärjestyksen muutos pitää anoa lääninhallitukselta. Suosittelen päivittämään tietosi. ;)
- Hermanni
lklkl kirjoitti:
No oli kyllä ensimmäinen kerta kun joku väittää, että yhtiöjärjestyksen muutos pitää anoa lääninhallitukselta. Suosittelen päivittämään tietosi. ;)
Tosiaankin, taisi tulla pieni "lapsus" Hermannille, mutta allaolevasta linkistä saa siihenkin vastauksen.
http://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri/asunto-osakeyhtio.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645592Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204207Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1522170
- 171906
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1241728- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978