Ihan oikea taitopeli

RoseCat

Petankki on (aikuisten oikeesti) taitopeli ja myös hyvä seurapeli, kun voittamista ei ota niin vakavasti.
Ainut fiksu tänne kirjoittanut oli Petankisti, joka valotti lajin nimen historiaa. Lajin historia ei muita tunnu kiinnostavan, mutta petanque.fi sivuilta siitäkin kerrotaan. Enemmän heittelystä on Tuomon petankkikoulu -sivuilla: www.lintulaakso.net/petankki/petankkikoulu.php

Laji on siitä kiitollinen harrastus, että aloittelijakin onnistuu usein, mutta tylsää ei se missään nimessä ole vaikka ei hurjia käänteitä pelikentillä näekään.

Itse olen heitellyt vuoden verran, mitä nyt talvi oli taukoa kun ei sisähallia meillä ole. Paremmilta pelaajilta olen saanut paljon hyviä ja vähemmän hyviä neuvoja. Omanlainen huumorikin on rikkautta.

Tervetuloa lässyttäjät ja suunpieksijät kentälle, kuulia saa lainaksi niin katostaan kellä on "munaa"...

Niin ja tervetuloa oikeasti mukaan, tylsää ei tottavie ole, kunhan ei ite mokaile kovin tiuhaan heittelemällä huteja ;D

3

2530

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zhanna

Huomasin sun viestin tuolta toiselta palstaltakin. Itse olen muutaman vuoden pelannut.
      On mukava kuulla muistakin aloittelevista naispelaajista ,ainakin meillä porukka on mies painotteista. Oletko miten innokas kisailemaan!

• RoseCat

Aloitin vasta vuosi sitten ja ainoa nainen yhä porukassa. Vielä nuo miehet on olleet kohteliaita vaikka vähän huteja on tullutkin.
        En ole innostunut juuri kisailemaan, ennen kun kehityn vielä. Puulaakikisat olivat viime syksynä, silloin meni hyvin, kun sain seuran toka parhaan pelaajan pariksi duppeliin, marraskuussa vierailimme Varkaudessa, siinä miun kisakokemukset, armoton jännittäjä kyllä olen, harjoitellessa ammuntakin onnistuu, mutta eipä osu kun on peli päällä...

Opastusta olen saanut ja meni koko tyyli uusiksi, no, vielä vähän kankeaa, tämä kesä tää harjoitellessa, sitten ensi kesänä kuulemma lisää mausteita, nii taivas rajana ;D oiskohan olt kehuja ? No, vaihtelevasti heitellen, vielä harjoitellen.

Missä päin sie heittelet? Mie Joensuussa.

• petanque-enthusiast

Ole kovin kilpailuhenkinen, vaan pelaan yleensä (tai no, oikeastaan aina) yksin. Yksin pelaamisessa on se hyvä puoli, ettei tarvitse satsata rahojaan kalliisiin palloihin, vaan peliä voi pelata ihan omissa ajatuksissaan esim. kahvitauolla tai ennen nukkumaanmenoa. Säästyneillä rahoilla voi ostaa vaikka shakkilaudan. Petankissa itseään vastaan pelaaminen onnistuu helposti, kunhan vuorotellen asettaa itsensä vastustajan rooliin, kuten esim. yksin shakkia pelatessa. En tosin pelaa shakkia, koska shakkilaudat ovat kalliita. Kun ei tarvitse ostaa shakkilautaa, voi satsata säästyneet rahansa esim. petankkipalloihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      63
      4928
    2. Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta

Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk
      Maailman menoa
      31
      3725
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      22
      3340
    4. Vieläkö olet

Rakastunut minuun? Minä sinuun
      Ikävä
      79
      2315
    5. Ei siinä kauan

Menisi jos olisimme kahden
      Ikävä
      24
      1899
    6. Tekeekö hän

Tekeekö hän sinut h*lluksi ja millä tavalla? Uusi yritys, kun edellinen aloitus poistettiin.
      Ikävä
      27
      1571
    7. Laine voitti oikeudessa

Onnea Savonlinna! Laine voitti oikeudessa kuten arvelinkin ja lieköhän palaa valtaisuimelleen?
      Savonlinna
      40
      1522
    8. Grahn-laasonen taas todisti millaista porukkaa

kokoomusloiset ovat...työttömät jäävät kuulemma kotiin nukkumaan kun naapuri lähtee töihin...eikös taannoin kokoomuslois
      Maailman menoa
      331
      1466
    9. Puistotyöntekijät

Miksi ei siivoojia näy. Näin hyvät ilmat. Voisi kerätä roskat. Onko rahat loppu. 🤔🤔🤔
      Ähtäri
      14
      1433
    10. Onko kaivatullasi iso ego? Entä sinulla?

Vaikuttaako jommankumman ego jotenkin siihen, että ette voi lähentyä?
      Ikävä
      33
      1330
    Aihe