pankin vakuus asuntolainaan

quantoo

Elikkäs asuntolainaa olen ottamassa.

Alkuperäinen idea oli että vakuudet menisivät tähän tyyliin kattaen koko lainan
70% asunnon arvosta
15% valtiontakaus
15% henkilötakaus (sukulainen)

Nyt kun kävin pankissa minulle kerrottiin että tuon loput 30% voisi myös pankki taata suoraan. Eli että pankki toimisi takaajana. Ja ehdot olivat että tuo pankkitakauksen osuus ei saisi olla yli 35000 euroa ja että siitä joutuu maksamaan 0.7% vuodessa. Eli alussa vuosimaksu olisi 245 ja sitten kun lainaa maksaa pois niin tuo pankin takaama osuus vähenisi ensimmäisenä.

Tämä kuulostaa melkein liian hyvältä ollakseen totta ja olen yrittänyt etsiä tietoa netistä ja missään ei kerrota siitä mitään. Eli onko tuota käytäntöä ollenkaan esim. muissa pankeissa ja/tai millaiset ehdot muualla on?
Eli jos takaukset hoituvat suoraan noin niin ei toisaalta tarvitsisi sitoutua valtiontakauksen 25 vuoden maksimilaina-aikaan tai ottaa omiin velkoihin sukulaisia takaajiksi jne.

20

13005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antaa lainan

      omatakauksessa 25% lähtee vakuutusyhtiö takaamaan ja se maksaa parisen tonnia. ja 75% talon hinnasta käy talo vakuudeksi. mikä pankki tarjoaa tollasta? Oma takaus mahdollinen ainakin nordeassa.

      • quantoo

        Olen vihdoin vähän infoa löytänyt eli ei se ilmeisesti olekkaan niin harvinaista kuin luulin. Tuo ensimmäisen viestin pankki oli OP.

        Mutta näköjään myös hypoteekkiyhdistys tarjoaa samantyylistä systeemiä jossa jopa 100% lainasta voi mennä tuolla takuulla. Ainut ehto (sen parin tonnin lisäksi joka siitä pitää maksaa) on se että se lainaosuus jonka takuutena tuo on pitää maksaa pois alle kymmenessä vuodessa.

        Noh pitää vielä tiirailla ympärilleen tämän asian suhteen.


      • pankin takaus
        quantoo kirjoitti:

        Olen vihdoin vähän infoa löytänyt eli ei se ilmeisesti olekkaan niin harvinaista kuin luulin. Tuo ensimmäisen viestin pankki oli OP.

        Mutta näköjään myös hypoteekkiyhdistys tarjoaa samantyylistä systeemiä jossa jopa 100% lainasta voi mennä tuolla takuulla. Ainut ehto (sen parin tonnin lisäksi joka siitä pitää maksaa) on se että se lainaosuus jonka takuutena tuo on pitää maksaa pois alle kymmenessä vuodessa.

        Noh pitää vielä tiirailla ympärilleen tämän asian suhteen.

        ja se on 46te:lle, meille sanottiin pankista että eivät mielellään myönnä sitä eli maksukyvyn pitää olla TODELLA hyvä, että pankki lähtee tuohon mukaan.

        halvemmaksihan tuo tulee kun henkilötakaajat.

        meille myönnettiin omatakaus jonka MAKSIMI maksut 10v ajalla tulee olemaan 3000, jos taas olisimme tarvinneet henkilötakauksen (eli pankki ei olisi omatakausta myöntänyt) olisi se kustantanut seuraavasti:

        valtiontakaus 15% 581.25 -kertamaksu
        lainaturva 77e/kk (581.25 12x77x7=7049.25)

        vakuudet maksettu pois 7v aikana niin henkilötakaus ja lainaturva maksanut yhteensä 7049.25e, eli 4000 enemmän kuin omatakaus ja lisäksi olet rasittanut sukulaisiasi takausasioilla.

        jos on henkilötakaajat niin ainakin osuuspankki vaati takaajanturvaksi tuota lainaturvaa ja muutenkin. siis yllättävän varalle, eli jos joutuu vaikka työkyvyttömäksi niin pankki maksaa lainanLYHENNYSTÄ pois.

        aivan järjetön juttu maksaa moisesta, kun jos säästää kuussa säästötilille tuon 77e niin samanlailla sinne kertyy rahaa jos tiukka paikka tulee. kannattaa huomioida että pankin lainaturva maksaa siis vain LYHENNYSTÄ EI KORKOJA ja pankin maksamat lyhennykset lainaturvasta ovat VERONALAISTA tuloa, eli maksat siitä vielä verot, ennen kuin pääset lyhentämään lainaasi. hohhoijaa, kyllä pankki vie kuin pässiä narussa.

        itse tein pankkineidille tuon laskennan ja sanoin meidän perheellä olevan useamman tuhannen euron "varavararahasto" jos jotain yllättävää sattuisi, eikä niistä tarvitse maksaa edes veroa nostettaessa, ja voi maksaa myös korkoja :)

        loppui lainaturvan tuputus siihen ja kepeästi saatiin laina, omatakauksella. pankkineiti kyllä lujasti uskoi ettei pankinjohtaja sitä myönnä, mutta myönsipä vain :)


      • quantoo
        pankin takaus kirjoitti:

        ja se on 46te:lle, meille sanottiin pankista että eivät mielellään myönnä sitä eli maksukyvyn pitää olla TODELLA hyvä, että pankki lähtee tuohon mukaan.

        halvemmaksihan tuo tulee kun henkilötakaajat.

        meille myönnettiin omatakaus jonka MAKSIMI maksut 10v ajalla tulee olemaan 3000, jos taas olisimme tarvinneet henkilötakauksen (eli pankki ei olisi omatakausta myöntänyt) olisi se kustantanut seuraavasti:

        valtiontakaus 15% 581.25 -kertamaksu
        lainaturva 77e/kk (581.25 12x77x7=7049.25)

        vakuudet maksettu pois 7v aikana niin henkilötakaus ja lainaturva maksanut yhteensä 7049.25e, eli 4000 enemmän kuin omatakaus ja lisäksi olet rasittanut sukulaisiasi takausasioilla.

        jos on henkilötakaajat niin ainakin osuuspankki vaati takaajanturvaksi tuota lainaturvaa ja muutenkin. siis yllättävän varalle, eli jos joutuu vaikka työkyvyttömäksi niin pankki maksaa lainanLYHENNYSTÄ pois.

        aivan järjetön juttu maksaa moisesta, kun jos säästää kuussa säästötilille tuon 77e niin samanlailla sinne kertyy rahaa jos tiukka paikka tulee. kannattaa huomioida että pankin lainaturva maksaa siis vain LYHENNYSTÄ EI KORKOJA ja pankin maksamat lyhennykset lainaturvasta ovat VERONALAISTA tuloa, eli maksat siitä vielä verot, ennen kuin pääset lyhentämään lainaasi. hohhoijaa, kyllä pankki vie kuin pässiä narussa.

        itse tein pankkineidille tuon laskennan ja sanoin meidän perheellä olevan useamman tuhannen euron "varavararahasto" jos jotain yllättävää sattuisi, eikä niistä tarvitse maksaa edes veroa nostettaessa, ja voi maksaa myös korkoja :)

        loppui lainaturvan tuputus siihen ja kepeästi saatiin laina, omatakauksella. pankkineiti kyllä lujasti uskoi ettei pankinjohtaja sitä myönnä, mutta myönsipä vain :)

        Kiitos vastauksesta.

        Ja minullekin tuota lainaturvaa kyllä tuputettiin, mutta ei ihan yhtä röyhkeästi kuin teille on näköjään tuputettu. Eikä suoranaisiin valheisiin ole sentään menty. Minulle oli ainakin täysin uusi asia että jos olisin tuon henkilötakauksena hoitanut, niin se olisi ollut pakko ottaa. Se ei muuten ole pankki joka sen lainaturvan olisi antanut vaan vakuutusyhtiö. Mutta siis itse myös OPsta lainan lopulta sovin (ilman lainaturvaa) ja mielestäni hyvillä ehdoilla (marginaali 0.3). Johtuikohan teillä tuo 46te siitä että olitte yhdessä sitä lainaa ottamassa vai onkohan eri OPn pankeissa erilaiset rajat?


      • quantoo
        quantoo kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Ja minullekin tuota lainaturvaa kyllä tuputettiin, mutta ei ihan yhtä röyhkeästi kuin teille on näköjään tuputettu. Eikä suoranaisiin valheisiin ole sentään menty. Minulle oli ainakin täysin uusi asia että jos olisin tuon henkilötakauksena hoitanut, niin se olisi ollut pakko ottaa. Se ei muuten ole pankki joka sen lainaturvan olisi antanut vaan vakuutusyhtiö. Mutta siis itse myös OPsta lainan lopulta sovin (ilman lainaturvaa) ja mielestäni hyvillä ehdoilla (marginaali 0.3). Johtuikohan teillä tuo 46te siitä että olitte yhdessä sitä lainaa ottamassa vai onkohan eri OPn pankeissa erilaiset rajat?

        Niin ja jos jotakuta kiinnostaa niin selvisi että tuon "omatakauksen" olisin saanut myös monesta muusta pankista kuin OP ja hypo. Eli ainakin Sampo ja Aktia (molemmissa kertakorvauksella 1400-1500e) ja Nordeassa (kertakorvauksella 2500e) se olisi onnistunut. Eli tuo OPn tyyli jossa sitä maksetaan pois vuosittain (saaduilla bonuksilla ja/tai rahana) oli ilman muuta paras... Aktialta olisin saanut ehdottomasti parhaan marginaalin mutta OP oli silti lopulta valintani eli aina se marginaali ei ole kaikki kaikessa vaan kokonaisuus merkitsee.


      • pankin takaus
        quantoo kirjoitti:

        Niin ja jos jotakuta kiinnostaa niin selvisi että tuon "omatakauksen" olisin saanut myös monesta muusta pankista kuin OP ja hypo. Eli ainakin Sampo ja Aktia (molemmissa kertakorvauksella 1400-1500e) ja Nordeassa (kertakorvauksella 2500e) se olisi onnistunut. Eli tuo OPn tyyli jossa sitä maksetaan pois vuosittain (saaduilla bonuksilla ja/tai rahana) oli ilman muuta paras... Aktialta olisin saanut ehdottomasti parhaan marginaalin mutta OP oli silti lopulta valintani eli aina se marginaali ei ole kaikki kaikessa vaan kokonaisuus merkitsee.

        meillä siis lainasumma 155te ja omatakaus kyllä onnistui. meistäkin paras tuo vuosimaksu kun siihenhän pystyy aika hyvin itse vaikuttamaan ylimääräisillä lyhennyksillä ja just noilla bonuksilla. eli voi olla että omatakaus ei maksakaan "kuin 1000e"


    • omatakaustakin

      Meillä on Aktiasta tällainen diili. - Laittakaapa paremmaksi!

      Lainaa 178 000 e

      vakuudet:
      Asunto 70%
      valtion takaus 15%
      panttina oma 10 000 e säästö korkorilillä. Vapautuu, kun lainaa lyhennetty ensimmäiset 10 000 e.

      Loppu pankin "omalla riskillä". Huon, ei "täystakauksena tms." vaan ihan ilmaiseksi. Lainan marginali 0,3%, joten siinäkään pankki ei meitä huijaa.

      Vaihdoimme lainaa ottaessamme pankkipalvelut Nordeasta Aktiaan, ja ei ole kaduttanut. Palvelu on ollut ystävällistä, lämminhenkitä ja ennen kaikkea joustavaa, ns. vanhan ajan pankkipalvelua.

      • tinkaaja

        Sammosta tuli tällanen diili:

        Lainaa 163 000 e

        oma osuus säästöjä 30 000 e

        vakuudet:
        Asunto 80%

        kaikki loppu pankin omalla riskillä... muita vakuuksia ei tarvittu

        Lainan marginali 0,25%, joten siinäkään pankki ei meitä huijaa.

        pankkipalvelut vaihtuivat osuuspankista sampoon


      • vertialukelpoinen
        tinkaaja kirjoitti:

        Sammosta tuli tällanen diili:

        Lainaa 163 000 e

        oma osuus säästöjä 30 000 e

        vakuudet:
        Asunto 80%

        kaikki loppu pankin omalla riskillä... muita vakuuksia ei tarvittu

        Lainan marginali 0,25%, joten siinäkään pankki ei meitä huijaa.

        pankkipalvelut vaihtuivat osuuspankista sampoon

        Aika hyvä diili kieltämättä. Marginaalikin on huikean halpa. Olkaa tyytyväisiä.

        30 000 e omia säästöjä on niin hyvä vakuus jo, että sikäli nuo eivät ole vertailukelpoisia.

        Ottiko pankki lainan perustamiskuluja? Meillä ei.
        Oliko "pakko" ottaa lainaturva, säästöjä tms? Meillä ei.

        Montaako pankkia kilpaillutitte lainaa ottaessanne?

        Meillä kilpailutuksessa oli Nordea, Nooa, Sampo ja Aktia. Nordea ja Nooa putosivat saman tien kyydistä. Sampo oli lähellä viedä voiton, mutta loppusuoralla Aktia tuli puun takaaa ja vei koko potin.

        Sammon toilailuja seuratessa ei ole sittemmin harmittanut, että laina tuli otettua kotimiasesta pankista.


      • Mies 80
        vertialukelpoinen kirjoitti:

        Aika hyvä diili kieltämättä. Marginaalikin on huikean halpa. Olkaa tyytyväisiä.

        30 000 e omia säästöjä on niin hyvä vakuus jo, että sikäli nuo eivät ole vertailukelpoisia.

        Ottiko pankki lainan perustamiskuluja? Meillä ei.
        Oliko "pakko" ottaa lainaturva, säästöjä tms? Meillä ei.

        Montaako pankkia kilpaillutitte lainaa ottaessanne?

        Meillä kilpailutuksessa oli Nordea, Nooa, Sampo ja Aktia. Nordea ja Nooa putosivat saman tien kyydistä. Sampo oli lähellä viedä voiton, mutta loppusuoralla Aktia tuli puun takaaa ja vei koko potin.

        Sammon toilailuja seuratessa ei ole sittemmin harmittanut, että laina tuli otettua kotimiasesta pankista.

        Itse olen ottamassa asuntolainaa.Laina on vasta suunittelu asteella eli pankki kilpailutusta en ole vielä tehnyt. Itselläni ei ole hirveästi omavarallisuutta eikä sukulaisia jotka voisi lähteä takaajiksi, eli onko mitään mahdollisuutta edes saada koko lainaa vai elätänkö vielä vuokran-antajaa?


      • Vuodessa asiat muuttuneet
        Mies 80 kirjoitti:

        Itse olen ottamassa asuntolainaa.Laina on vasta suunittelu asteella eli pankki kilpailutusta en ole vielä tehnyt. Itselläni ei ole hirveästi omavarallisuutta eikä sukulaisia jotka voisi lähteä takaajiksi, eli onko mitään mahdollisuutta edes saada koko lainaa vai elätänkö vielä vuokran-antajaa?

        Huomioi, että nuo edelliset ovat yli vuoden takaisia.

        Nyt asiat ovat ihan toisin. Tuollaisia lainoja ei enää myönnetä missään pankissa noilla ehdoilla.

        Ilman omia säästöjä, vähintään se 15% asunnon hinnasta, on ihan turha sitä lainahakemusta tehdä. Siis 15%, jos saa valtiontakauksen.


      • MarionettiUkko

        Hirttäisin itseni jos olisi noin paljon velkaa.....Olette seonneita..kai naru jo on hankittu?


      • PikkuPoikaVielä
        Mies 80 kirjoitti:

        Itse olen ottamassa asuntolainaa.Laina on vasta suunittelu asteella eli pankki kilpailutusta en ole vielä tehnyt. Itselläni ei ole hirveästi omavarallisuutta eikä sukulaisia jotka voisi lähteä takaajiksi, eli onko mitään mahdollisuutta edes saada koko lainaa vai elätänkö vielä vuokran-antajaa?

        Mikset muuta ulkomaille ja hanki töitä sieltä? Pääset paljon halvemmalla ja helpommalla...Jos olet sinkku niin mikä pitää romahtavassa verohelvetissä sinut? Pitääkö äiti olla peittelemässä pojun vai mikä?


      • ööliäeiläiky
        MarionettiUkko kirjoitti:

        Hirttäisin itseni jos olisi noin paljon velkaa.....Olette seonneita..kai naru jo on hankittu?

        Marionettiukko : Tekstit olivat vuosilta 2008 ja 2009. Nuo ihmiset ovat maksaneet jo puolet pois ja kohta asuvat velattomissa asunnoissa ja omaisuus kartuu itsestään. Maksa sinä niitä järjettömiä vuokriasi vaan jatkossakin. Ai niin .... ensi vuonna taas vuokrat nousevat ja seuraavana ja seuraavana ... typeryydestä saakin maksaa ...


    • ?????

      30% pankilta maksullisella takauksella. Ei kannata hylätä valtion myöntämää 15% ilmaista takausta. Jos et halua sekoittaa sukulaisia asuntohankintaasi niin ota pankilat se 15% takaus.

      • tyttsy88

        Kävin tossa 1 kk sit kyselemässä lainaa OP:Ssa ja siellä sanottiin etteivät he anna samaan aikaan pankin ja valtion takausta, että niistä on valittava jompi kumpi. Lopullinen tulos kumminkin oli että valtion olisi saanut vain 10 000e osuuteen ja OP:n oman takauksen 25 000e asti. Vähän kyllä tätä olen ihmetellyt mutta kai pankit saavat itse päättää paljonko haluaa antaa tilaa valtiolle. tuohon ei sitten olisi jäänyt muuta mahdollisuutta kuin ottaa pankin tarjoama takaus.

        En kumminkaan ottanut lainaa vielä ja nyt hieman kalliimpi koti kytiksessä ja olen miettinyt laina mahdollisuuksia.

        Tarkoitus tarjota omakotitalosta 120 000e ja ottaa lainaa 130 000 että saa kulut maksettua. Nyt olenkin miettinyt että lasketaanko asunnon kattama 70% tuosta 120 000e hinnasta eikä tuosta 130 000. Näin olen ymmärtänyt että saisin 84 000e asunnolla takausta. Tähän päälle harkitsin tuota pankin omaa täytetakausta 25 000e ja nyt vieläkin tarvisi ottaa 2 henkilötakaajaa lisäksi :( Menee varmaan niin hankalaksi etten aio tätä kyseistä taloa ostaa.
        OP tarjoasi 2 lainan ottajalle yhteensä omaa pankin täytetakausta max. 50 000e jos molemmat puolisot asuvat suomessa virallisesti, mutta mieheni on merillä töissä ja tämän vuoksi menetämme mahdollisuuteen hänen osuudesta pankintäyte takaukseen :(

        No vielä on pankkeja kilpailuttamatta ja oma asunto myynnissä joten on tässä vielä mahdollisuus et löytyy pankki joka takaa...


      • quantoo

        Ei tuo valtiontakaus mikään kaiken pelastava paras ratkaisu kaikkeen ole. Esimerkiksi minulla se olisi tarkoittanut sitä että en olisi pystynyt ottamaan lainaa sellaisena että sitä pitää maksaa takaisin tasasumma kuussa. Tuohon tyyliin lainaa maksaessa lainan pituuden määrä vaihtelee (minulla vaihtunut koron mukaan välillä 18v-27v) ja se EI KÄY valtiontakauksessa. Se on yksi turva sinällään lisää jos pystyy luottamaan siihen että maksaa täsmälleen tasasumman rahaa kuussa joten olen todella tyytyväinen siihen että en tuota valtiontakausta ottanut.

        Ja nyt kun on korot olleet pitkään alhaalla on lainasummastakin lohjennut iso pala pois joten tuo "omatakaus" vai miksi sitä kutsuukaan ei tunnu enää juuri missään. Bonuksista se vuosittain menee joten en edes näe koskaan niitä rahoja (olisiko nykyisin 150e vuodessa tms) jotka tuon takia tililtä menevät.


    • Lllolllllo

      Vieläkö pankeista saa omatakausta?

    • asunnonostoon

      Mulle luvattiiin s-pankista omatakaus,jotain 1200e 65000 lainalle.Ihan hyvä,ei tarvi vaivata sukulaisia.Saa jos kysyy,eivät mainosta pahemmin.

    • MaksakaaEnemmän

      Ostin kanadasta 125 000€ kämpän ja tosiaan ei ole kaduttanut sekunttiakaan....ostelkaa te suomesta vaan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      2042
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      177
      1441
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1325
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1255
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1197
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1115
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1050
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      88
      1014
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      803
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe