Muistoja valaan vierailusta

ex-keuruulainen

Oliko vuosi 1958 tai 59,kun valas vieraili Keuruulla.Itse olin kolmen tai neljän käydessäni vanhempieni kanssa rautatieasemalla sitä ihmettelemässä.Tämä valas kulki junan matkassa näytillä ympäri maata ja oliko sille nimikin annettu, Valpuri vai joku muu? Kenellä on muistikuvia tapahtuneesta?

29

4880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muisti pelaa?

      Mutta onpa hienoa ku on semmosiakin keski-suomeen rahdattu? muutaman hylkeen oon nähny?vai mikä se lahna se oli? ja missä se oli?

    • ex-keuruulainen

      No ehkä sinä et ollut syntynytkään tuohon aikaan,joten anna olla kommentoimatta koko aihetta!

    • Ritu55

      No just tuolla 60-luvun lasten facebook-ryhmässä kyselen, muistaako joku muu tällaista valasta esitellyn Helsingissä. En siis ole nähnyt unta, valas on kuin onkin totta :) Mutta minkä ihmeen takia jotain valasta laahattiin ympäri Suomea?

    • Hupparit päällä.

      Joo ei muisti kuvaa valpurista? mut muutama hylje oli viime kesänä uippiksella.

    • Myös 70 luvun alkupuolella kierteli jonkinmoinen valas rekan kyydissä ympäri suomenmaata, en vaan muista minkäsortin valas oli kyseessä, kun ikä oli nuorella miehellä silloin yhden käden sormilla laskettavissa.

      • mjla

        Olen käynyt valasta katsomassa vanhempieni kanssa 50-luvun loppupuolella Keuruun aseman ratapihalla valas oli avovaunussa ja minun mielestä väriltään lähes musta olisiko sipaistu pintaan tervaa.


      • mjla

        Se oli Joonas valas


      • Ikkremimin

        1970-luvulla rahdattiin Joonas-valasparkaa rekalla ympäri maata.

        Huvituksia ei paljon ollut, mutta tivolit, sirkukset ja käärmenäyttelyt kiersivät, sekä tämä valaanraato.

        Muistan miten aikuiset miehet etuilivat lasten ohi sitä töllistelemään. Itseäni suretti sen alennustila; se oli pelkkä nahka muhkuraisen rungon päällä ja mielestäni täysin turhaan tapettu. Muistan hävenneeni aikuisten käytöstä, kunnioituksen puutetta luonnon ihmettä kohtaan.

        Olin tuskin kouluikäinen.


      • Anonyymi
        Ikkremimin kirjoitti:

        1970-luvulla rahdattiin Joonas-valasparkaa rekalla ympäri maata.

        Huvituksia ei paljon ollut, mutta tivolit, sirkukset ja käärmenäyttelyt kiersivät, sekä tämä valaanraato.

        Muistan miten aikuiset miehet etuilivat lasten ohi sitä töllistelemään. Itseäni suretti sen alennustila; se oli pelkkä nahka muhkuraisen rungon päällä ja mielestäni täysin turhaan tapettu. Muistan hävenneeni aikuisten käytöstä, kunnioituksen puutetta luonnon ihmettä kohtaan.

        Olin tuskin kouluikäinen.

        Muistan hyvin ton valaan.


      • Anonyymi

        Vammalassa oli näytillä Sillivalas 1970 luvun alkupuolella. Se valas oli sillivalas. Sillä valaalla oli joku nimikin. En nyt muista mikä.


      • Anonyymi
        mjla kirjoitti:

        Se oli Joonas valas

        Joo niin oli Joonas.


    • tonttu,

      Taitaa olla mätäkuun juttuja...

    • ihmetellyt

      Tampereella valas vieraili aleksanterin koulun pihassa,joskus 50 luvun lopulla.

      • ihmeitätulvillaan

        Valas pyöri Suomessa vielä 70-luvun alussa. Olen nähnyt sen pienenä lapsena Kouvolan uimahallin vieressä olevassa puistossa/parkkipaikalla. Aivan täsmällistä kohtaa en muista, mutta uimahallin luona se oli.


      • Anonyymi
        ihmeitätulvillaan kirjoitti:

        Valas pyöri Suomessa vielä 70-luvun alussa. Olen nähnyt sen pienenä lapsena Kouvolan uimahallin vieressä olevassa puistossa/parkkipaikalla. Aivan täsmällistä kohtaa en muista, mutta uimahallin luona se oli.

        Valas ehti myös käydä Lappeenrannan satamatorilla.


    • SidukkaValpuri

      Sikiävää sorttia se kuitenkin oli kun sen vaaleanahkaisia jälkeläisiä ovat pubit pullollaan ympäri maata ja Keuruutakin.

      • lähiövalaat---

        Puhutko nyt lähiövalaista


      • leveätpepat

        Samat hetulat äiteineen kauppaliikkeiden pullo/tölkki autoomaateilla isot jötesäkit täynnä materiaaliaan menossa kiertoon.


      • kierräkaukaa
        lähiövalaat--- kirjoitti:

        Puhutko nyt lähiövalaista

        Sidukka hylkeitä bubit täynnä ja loppuillasta jopa sotanorsuja.


      • Anonyymi
        kierräkaukaa kirjoitti:

        Sidukka hylkeitä bubit täynnä ja loppuillasta jopa sotanorsuja.

        Euro hylkeillä on reput selässään. tekoripset.tekokynnet.farkkujen polvet revitty.tatuoinnit.huono ylimielinen käytös.nuuska huulessa.vanhemmilla on groksit.ja olut laatikko matkassa.ajavat mustilla audeilla.mersuilla.bemareilla.


    • Täsmä

      Vuosilukua en muista mutta saattoi hyvinkin olla juuri aloittajan mainitsema 1958-59. Kävin Keuruun asemalla katsomassa kun valas oli siellä junanvaunussa näytteillä. Pienen ihmisen ja varmaan aikuistenkin mielestä se oli julmetun iso ja kai ne mitatkin kerrottiin mutta eipä ole jäänyt muistiin. Muistelen, että po. valasta kierrätettiin pitkin Suomea sen mitä rataverkko antoi mahdollisuuksia. Oliko katsojille jokin pääsymaksu ei jäänyt mieleen mutta kukapa sitä ilmaiseksi olisi rahdannut pitkin laajaa Suomen rataverkkoa?

    • joonavalas

      Tuo tapaus oli 1958 syksyllä.Ensin tuo valas kiertue oli Helsingissä ja siitä sitten tekivät jonkinlaista kiertuetta maaseudullekin.Etelä.Suomessa valasta kuljetettiin rekka-auton kyydissä ja maakuntiin kiertue tehtiin junalla,koska sen aikaiset tiet oli kunnoltaan mitä olivat,jos eivät nykyään mitään loistokuntoisia ole.Kiertävä sirkus oli mukana joillain paikkakunnilla.Olin tuohon aikaa VR:n palveluksessa Haapamäellä ja sen vuoksi tuo asia on jäänyt mieleeni.

    • kt-51

      Myös Hyvinkäällä tätä esiteltiin rekan lavalla.Sini tai Sillivalas se oli,komiat hetulat.
      Myöhemmin Hyvinkäällä alkoi kiertää punainen 2 kerroksinen Lontoolaisbussi.

      • akkajo

        Lahdessakin esiteltiin, juuri muistan ihmetelleeni noita hetuloita!


      • Anonyymi
        akkajo kirjoitti:

        Lahdessakin esiteltiin, juuri muistan ihmetelleeni noita hetuloita!

        Turussa puutorilla oli myös näytillä 7å luvulka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turussa puutorilla oli myös näytillä 7å luvulka

        Itsekin käynyt sitä sinivalasta Turun Puutorilla pällistelemässä


    • Anonyymi

      Sellainen juttuko se olikin. Isäni oli ottanut kuvia valaasta. Miten ja missä? Oliko hän käynyt jossakin ulkomailla? Ihmettyhän se, eikä koskaan tullut kysyttyä asiasta. Ikävä kyllä kuvat ovat menneet nyt sitten menneet roskiin .

    • Anonyymi

      Vammalassa oli 1970 luvulla näytillä sillivalas. Muistan kun käytiin katsomassa sitä. Kiellettiin koskemasta.

    • Anonyymi

      Asuimme Humalistonkadulla Turussa. Olin 4-5 vuotias ja lähtenyt kaupungille yksikseni seikkailemaan. Saavuin Puutorille, jossa oli valtava valas, sinivalas? näytteillä. Vuosi oli 1957 tai 1958. Seurasin opaskierroksen muutamaan kertaan. Kun halusin palata kotiin, en tiennyt, mistä olin tullut. Hätääntyneenä menin torin laidalla olleeseen maitokauppaan. Isäni oli onneksi opettanut minulle puhelinnumeromme ja niin hän tuli hakemaan minut noutamaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1382
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe