rahahuolet ne mietityttää

vaikkeivat vielä ajankohta...

Tuolla alempana oli kirjoitus joka oli kuin omasta elämästäni tällä hetkellä.Mutta miten mahtaisi meidän kohdalla asia mennä?

Olemme kohta 50:nen avopari.Kihloissa olleet jo kohta 8v.Molemmilla lapsia(jo aikuisia)4.Olemme ostaneet rempattavan ok-talon ja velkaa on.Miehellä ja minulla erilliset lainat.Minulla velkaa 40 000, miehellä 112 000.Nyt tarvitsisi nostaa lisää lainaa jotta saadaan remontti etenemään.Rempattu jo 1/5 talosta.

Sain hyvät rahat osakkeeni myynnistä ja lyhensin velkaani rajusti, joten ei mulla huolta?Vai onko?
Miehellä pitkä työmatka ja olen aina sydän syrjälläni...

Miten meillä kävisi? Jos mies vaikka loukkaantuisi tapaturmaisesti,tai minä? Hänellä aika iso tapaturmavakuutus jossa edunsaajana kuolemantapauksessa on lapset..tottakai..Mutta jos mies ei pystyisi lainaansa maksamaan joudunko minä sen maksamaan koska omistan talosta jo nyt isomman osan kuin hän?
Kuolemantapauksessa talo menee myyntiin se on saletti, sillä ei kumpikaan pysty yksin maksamaan talon velkaa.

5

641

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zzz...

Kuolinpesän velat maksetaan kuolinpesän varoista. Ts.sinä et maksa vaan omaisuus myydään ja pankki ottaa omansa. Loppu jaetaan lapsille, jos jotain jää. Ja elävän maksukyvyttömän tapaus ei eroa tästä mitenkään. Pankki ottaa omansa mieheltä. Eli kämppä myyntiin.

Jos satut olemaan miehen lainan takaajana tai vakuutena on sinun omaisuuttasi, niin pankki voi ottaa osuutensa sitä kautta.

Kuolemantapauksessa ei ole oleellista, pystyisikö toinen teistä maksamaan velkaa pois vaan miten uudet yhtiökumppanit saisivat asiat sovittua keskenään. Esim. jos miehesi perilliset haluaisivat osuutensa pesän arvosta, niin kaiken järjen mukaan sen arvo olisi suurempi kuin jäljellä oleva lainamäärä.

Ja vielä tuosta omistusosuudesta: Tuli sellainen mieleen, että et kai sinä muuten luule, että velan maksu olisi vaikuttanut omistusosuutesi suuruuteen?

• tiedä?

No, en todellakaan.Meillä on omistusosuus 50/50.Vaikka mulla ei velkaa ole paljoakaan mieheen nähden, niin sen lisälainan ottaminen mietityttää, siltikin.
        Ja tästä takuusta, en tietääkseni ole takaamassa sillä kiinteistö on jo itsessään lainan vakuutena.

• ===)))===

lisäys ed.kirj... tarkoitin että "tällä hetkellä" reaalisesti suuri osa talosta on jo omaani, ei pankin.En tarkoittant omistusosuuksien muuttumista..

• aina saivartelijoita
        ===)))=== kirjoitti:

lisäys ed.kirj... tarkoitin että "tällä hetkellä" reaalisesti suuri osa talosta on jo omaani, ei pankin.En tarkoittant omistusosuuksien muuttumista..

---

• nix nax
        aina saivartelijoita kirjoitti:

---

...(kuten sinä), niitä myös riittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      152
      3496
    2. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      51
      2442
    3. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      121
      1247
    4. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      15
      1220
    5. Ikävä sinua..

Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va
      Ikävä
      10
      1119
    6. Väestönsiirtoa itään?

Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per
      Helsinki
      65
      997
    7. Kuumalle kaivatulle tiedoksi

Tykkään susta!
      Ikävä
      46
      904
    8. Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?

Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 20
      Suomalaiset julkkikset
      19
      900
    9. Nyt musta tuntuu

Et alat päästämään kokonaan irti..
      Ikävä
      40
      815
    10. Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt
      Maailman menoa
      202
      731
    Aihe