kalanvalmistus ohje.
Jaksankohan kirjoittaa? No, yritän.
Polta puita saunanuunissa tai takassa, kunnes saat oikein hyvän ja hehkuvan hiilloksen.
Perkaa sillä aikaa siika tai lahna, mutta älä suomusta.
Kuivaa kala ja hiero sen sisään ja pintaan suola ja pane vähän voita kalan vatsaan.
Voitele arkki voipaperia ja kääri kala siihen tiukasti.
Kääri kala sitten neljään aukeamaan sanomalehteä, jotka on kasteltu läpimäräksi. Kääri kukin arkki erikseen, jotta saumat tulevat eripuolelle kalaa ja ilmaa ei jää taitosten väliin.
Kääri lopuksi-jälleen arkki kerrallaan ja tiiviisti kalan ympärille noin kahdeksan kuivaa sanomalehden aukeamaa.
Kun hiillos on paksu, aseta kalapaketti hiillokselle, jolloin uloimmat kerrokset lemahtavat palamaan. Käännä pakettia 20 minuutin välein. Kypsymisaika on hiilloksen kuumuudesta ja kalojen koosta riippuen 30-60 minuttia, Jos hiillos on hyvin kuuma, kuten usein saunan uunissa, kääntele pakettia useammin.
Se on nyt siinä.
Hyvää päivänjatkoa.
Maailman paras
71
3050
Vastaukset
- joskus.
kokeilla.
- Pukeli 1
Miksi joskus? Heti vaan, kun kala on uinut katiskaasi.
Tuo varmaan onnistuu puugrillissäkin....?
Saattaa olla tosi hyvä, kun vaihtaa kalat johonkin muuhun, mä kun inhoan noita ruotoisia kaloja....
Kai sinäkin käytät tuohon suolaamiseen merisuolaa, minusta merisuola on ainoa oikea suola kalalle....
PS...
Siika on minusta parasta suolakalana...- mielestä
heti kokeilemisen arvoinen resepti!
- sinulla viisas
mielestä kirjoitti:
heti kokeilemisen arvoinen resepti!
koira!
Minun ei ole pärjännyt ku vaan tokossa ym. - Pukeli 1
syöjä syö kalaa niin, että toisesta suupielestä työnnetään kala pää edeltä suuhun ja toisesta suupielestä sylkäistään pärskeet pesuvatiin.
Pukeli 1 kirjoitti:
syöjä syö kalaa niin, että toisesta suupielestä työnnetään kala pää edeltä suuhun ja toisesta suupielestä sylkäistään pärskeet pesuvatiin.
Sinäkö olet oikea kalansyöjä ?
No mun täytyy sitte myöntää, etten kuulu niihin oikeisiin kalansyöjiin...mä vaan herkuttelen ruodottomilla kaloilla....- n.sorsa
Pukeli 1 kirjoitti:
kaveri kehui syönneensä sushia mikä oli raasta järvikalasta valmistettu, mutta minkäs opimme raaka kala paha pala josta suuri munasato josta pieni lapamato. Niin sai kaverikin järvikalasta.
Sikra kirjoitti:
No mun täytyy sitte myöntää, etten kuulu niihin oikeisiin kalansyöjiin...mä vaan herkuttelen ruodottomilla kaloilla....että millainen kala on ruodoton, onks se joku poliitikko-sei jolta puuttuu selkäranka?????
Haukullinen kirjoitti:
että millainen kala on ruodoton, onks se joku poliitikko-sei jolta puuttuu selkäranka?????
No lähinnä nyt tarkotin sellasta kalaa jossa on vaan isoja helposti löydettäviä ruotoja...tai sellasia jotka pystyy perkaamaan lähes ruodottomaksi..
Sikra kirjoitti:
No lähinnä nyt tarkotin sellasta kalaa jossa on vaan isoja helposti löydettäviä ruotoja...tai sellasia jotka pystyy perkaamaan lähes ruodottomaksi..
kunhan vain en voinut vastustaa kiusausta!
Iso lohi fileenä on tosi mukavaa syödä, ei tarvi sitä Pukelin suosittelemaa pesuvatia johon syljeskeltäis ne ruodot.Haukullinen kirjoitti:
kunhan vain en voinut vastustaa kiusausta!
Iso lohi fileenä on tosi mukavaa syödä, ei tarvi sitä Pukelin suosittelemaa pesuvatia johon syljeskeltäis ne ruodot.Siitä ruotoisesta ahvenesta tykkään pannulla voissa paistettuna tosi paljon, mutta ahvenet ostan kaupan kalatiskiltä valmiiksi fileerattuna ruodottomana...
Sikra kirjoitti:
Siitä ruotoisesta ahvenesta tykkään pannulla voissa paistettuna tosi paljon, mutta ahvenet ostan kaupan kalatiskiltä valmiiksi fileerattuna ruodottomana...
ahvenen fileeraus ei mulle avaudu, kun yritän niin todennäköisyys että fileeraan enemmän sormiani kuin sitä kalaa on aika suuri.
Mä kyllä nyljen niitä tosi nopsasti mutta fileiksi ne ei taivu vaikka yksi ystävä on sata kertaa sen näyttänyt.Haukullinen kirjoitti:
ahvenen fileeraus ei mulle avaudu, kun yritän niin todennäköisyys että fileeraan enemmän sormiani kuin sitä kalaa on aika suuri.
Mä kyllä nyljen niitä tosi nopsasti mutta fileiksi ne ei taivu vaikka yksi ystävä on sata kertaa sen näyttänyt.Heh...mä en edes viitsi yrittää...mulle kävis kanssa ihanvarmaan huonosti....
Mutta kyllä on tosi maukas paistinkala ihan pannulla....- Telpet on
Sikra kirjoitti:
No mun täytyy sitte myöntää, etten kuulu niihin oikeisiin kalansyöjiin...mä vaan herkuttelen ruodottomilla kaloilla....sä mölyn päästit.
Etkö nyt tiedä, ettei ole ruodotonta kalaa, eikä luutonta lihaa, on vaan päätön kana, joka lentää ilman päätä, väitetään.
Olishan se hieno juttu, kun sais järvestä kalat ruodottomina, minäkin voisin niitä kalastaa.
Taidat kalastella kauppahallin matalikossa, kun ruodottomia saat. Telpet on kirjoitti:
sä mölyn päästit.
Etkö nyt tiedä, ettei ole ruodotonta kalaa, eikä luutonta lihaa, on vaan päätön kana, joka lentää ilman päätä, väitetään.
Olishan se hieno juttu, kun sais järvestä kalat ruodottomina, minäkin voisin niitä kalastaa.
Taidat kalastella kauppahallin matalikossa, kun ruodottomia saat.Aivan oikein...kauppahallin kalatiskiltä se onnistuu
kalastaa ruodottomia kaloja...En voi sille mitään, jos saan ruodon suuhuni, niin ruokailuun tulee stoppi siinäpaikassa.... ;(- issu56
Pukeli 1 kirjoitti:
Tuota samaa hoki isoisäni aikoinaan, kun kersoina valiteltiin kun oli paljon sokia :).
Sikra kirjoitti:
Heh...mä en edes viitsi yrittää...mulle kävis kanssa ihanvarmaan huonosti....
Mutta kyllä on tosi maukas paistinkala ihan pannulla....en millään saa päähäni mitä kalaa oli hiljattain myynnissä kalatiskissä, joku vietnamilainen eväkäs.
Kalamestari sanoi että muistuttaa tosi paljon siikaa maultaan ja on viisainta kuulemma pitää tiskissä esillä tyystin perattuna kun on niin ruokottoman ruma otus.
Kun muistaisin mikä se oli niin voisin kuukelilla katsoa onko se tosiaan ruma.Haukullinen kirjoitti:
en millään saa päähäni mitä kalaa oli hiljattain myynnissä kalatiskissä, joku vietnamilainen eväkäs.
Kalamestari sanoi että muistuttaa tosi paljon siikaa maultaan ja on viisainta kuulemma pitää tiskissä esillä tyystin perattuna kun on niin ruokottoman ruma otus.
Kun muistaisin mikä se oli niin voisin kuukelilla katsoa onko se tosiaan ruma.Kyllä niitä on kaiken-näköisiä kalarumiluksia...esim. kun käy vaikka kreikassa kalatorilla, niin se on jo yksi nähtävyys...
Haukullinen kirjoitti:
en millään saa päähäni mitä kalaa oli hiljattain myynnissä kalatiskissä, joku vietnamilainen eväkäs.
Kun muistaisin mikä se oli niin voisin kuukelilla katsoa onko se tosiaan ruma.pangasius, se on ainakin vietnamilaista ja aika suosittua. En tiedä kyllä onko se niin erityisen ruma, minusta kalat on harvoin kovin "kauniita". :)
Ursa kirjoitti:
pangasius, se on ainakin vietnamilaista ja aika suosittua. En tiedä kyllä onko se niin erityisen ruma, minusta kalat on harvoin kovin "kauniita". :)
Just tuo, minä en millään muistanut että mikä hiivatti se oli.
Kiitos.
Eipä ainakaan tään kuvan perusteella mikään kammotus näytä olevan:
http://www.marmaravis.nl/images/pangasius.jpgHaukullinen kirjoitti:
Just tuo, minä en millään muistanut että mikä hiivatti se oli.
Kiitos.
Eipä ainakaan tään kuvan perusteella mikään kammotus näytä olevan:
http://www.marmaravis.nl/images/pangasius.jpglähestulkoon nätti kala, verrattuna... no vaikka siihen turskaan. ;D
Ursa kirjoitti:
lähestulkoon nätti kala, verrattuna... no vaikka siihen turskaan. ;D
suorastaan nätti verrattuna kissakalaan, voit siis huoleti ottaa kohteliaisuutena ne fanisi heittämät turskajutut.
Ajatteles jos tarjoaisi kissakalaa yhtä innokkaasti:
http://i129.photobucket.com/albums/p214/Kala-Harri/kissakala.jpg
Vertailun vuoksi turska (hain tarkotuksella kuvan jossa sen viikset ei näy, näyttää paljon nätimmältä tästä kuvakulmasta):
http://www.rktl.fi/www/uploads/images/kala-atlas/turska1.jpgHaukullinen kirjoitti:
suorastaan nätti verrattuna kissakalaan, voit siis huoleti ottaa kohteliaisuutena ne fanisi heittämät turskajutut.
Ajatteles jos tarjoaisi kissakalaa yhtä innokkaasti:
http://i129.photobucket.com/albums/p214/Kala-Harri/kissakala.jpg
Vertailun vuoksi turska (hain tarkotuksella kuvan jossa sen viikset ei näy, näyttää paljon nätimmältä tästä kuvakulmasta):
http://www.rktl.fi/www/uploads/images/kala-atlas/turska1.jpgtuo kissakala sopii hyvin meikäläiseen... loistava kuva työpöydän taustakuvaksi töihin. :) Mutta tuo toinen oli kyllä kieltämättä oikein sulava ja komea turskan kuva.
- Miitukka
Haukullinen kirjoitti:
Kun muistaisin mikä se oli niin voisin kuukelilla katsoa onko se tosiaan ruma.tuli mieleen Krotti, jonka näin kerran kalatiskillä. Oli ihan PAKKO kysyä, mikä se on, kun en toista niin rumaa kalaa muista nähneeni ;) (ainakaan myyntitiskillä...)
http://www.rpteam.net/images/majoitus/andorja/saaliit/6_janne_tinnila-krotti3_8kg.JPG Miitukka kirjoitti:
tuli mieleen Krotti, jonka näin kerran kalatiskillä. Oli ihan PAKKO kysyä, mikä se on, kun en toista niin rumaa kalaa muista nähneeni ;) (ainakaan myyntitiskillä...)
http://www.rpteam.net/images/majoitus/andorja/saaliit/6_janne_tinnila-krotti3_8kg.JPGOnni ettei kuulu täkäläisten vesien vakiokalustoon, lopettaisin uimisen tykkänään.
Karmean näkönen kala.Ursa kirjoitti:
tuo kissakala sopii hyvin meikäläiseen... loistava kuva työpöydän taustakuvaksi töihin. :) Mutta tuo toinen oli kyllä kieltämättä oikein sulava ja komea turskan kuva.
toi kissakala muistuttaa mun anoppia, en usko että pystyisit ikinä yhtä myrkylliseen irveeseen naamaa vääntämään.
Miitukka kirjoitti:
tuli mieleen Krotti, jonka näin kerran kalatiskillä. Oli ihan PAKKO kysyä, mikä se on, kun en toista niin rumaa kalaa muista nähneeni ;) (ainakaan myyntitiskillä...)
http://www.rpteam.net/images/majoitus/andorja/saaliit/6_janne_tinnila-krotti3_8kg.JPG- Miitukka
Sikra kirjoitti:
näyttää samalta...
Älä nyt vaan sano, että niitä uiskentelee ihan täällä kotivesilläkin! (en ikinä enää kalasta, jos niin on ;) ) Miitukka kirjoitti:
näyttää samalta...
Älä nyt vaan sano, että niitä uiskentelee ihan täällä kotivesilläkin! (en ikinä enää kalasta, jos niin on ;) )Mä nyt en kalasta muutenkaan, mutta hurjaa sekin olis jos tollaseen törmäisi uidessa....
- Pukeli 1
Sikra kirjoitti:
kuin kala kuivalla maalla. Kaloilla aina kaikissa kuvissa suut auki. Usein kokevat tukehtumis kuoleman.
Ursa kirjoitti:
pangasius, se on ainakin vietnamilaista ja aika suosittua. En tiedä kyllä onko se niin erityisen ruma, minusta kalat on harvoin kovin "kauniita". :)
tämä kala täälläkin enemmän. en ole maistanut mutta kuulemma verrattavissa suunnilleen seihin taikka turskaan maultaan.
- Miitukka
Sikra kirjoitti:
Mä nyt en kalasta muutenkaan, mutta hurjaa sekin olis jos tollaseen törmäisi uidessa....
ei tuohon uintireissullakaan olisi mukava törmätä... UHHH!!!
Mutta ajattelepas, kun oikein siiman päässä vikuroi ja aikansa kun kesyttää, nousisi tuollainen hirviö... ei kiva sekään! ;) Miitukka kirjoitti:
ei tuohon uintireissullakaan olisi mukava törmätä... UHHH!!!
Mutta ajattelepas, kun oikein siiman päässä vikuroi ja aikansa kun kesyttää, nousisi tuollainen hirviö... ei kiva sekään! ;)pyydystämättä jäis multa, enkä haluisi olla tuon kanssa samassa veneessäkään...hui...onkohan toi hyvänmakunen...kai vissiin kun sitä kalastavat...
- Miitukka
Sikra kirjoitti:
pyydystämättä jäis multa, enkä haluisi olla tuon kanssa samassa veneessäkään...hui...onkohan toi hyvänmakunen...kai vissiin kun sitä kalastavat...
Kovin usein en ole moiseen törmännyt. Ainakin itsellä voisi mennä sormi suuhun, mitä tuollaiselle pitäisi tehdä! Ei kovasti houkuttele ottamaan hyppysiinsä ja keksimään sille jotain valmistustapaa...
Kait sekin onnistuisi, mutta minun puolestani pysykööt tiskissä! Tai vielä mieluummin meressä... Miitukka kirjoitti:
http://www.rpteam.net/images/majoitus/andorja/saaliit/6_janne_tinnila-krotti3_8kg.JPGtiskillä kerran krotti...mutta oliko eri lajia vai oikeasti albiino???Sillä se oli lähes valkoinen,sanotaan vaalean punainen,punaiset silmät ja yäk,karsee kita =)Onneksi on tullu piirrettyjä katsottua,Nemosta heti tiesin että merikrottihan se siinä =)
Voin sanoa tulos on mainio. Nyt tuli nälkä.
- hyvin oleellista unohtu
Kummassako te olettte käyttäneet, saunan vai takan hiilloksella ;)))))))
hyvin oleellista unohtu kirjoitti:
Kummassako te olettte käyttäneet, saunan vai takan hiilloksella ;)))))))
puusaunan hiilloksella, takan hiilloksella, ulkona ns. ulkokeittiön hiilloksella, jopa pihallamme olevan grillin hiilloksella.
Käytämme mausteena myös hieman sokeria.- Pukeli 1
umalehtinen kirjoitti:
puusaunan hiilloksella, takan hiilloksella, ulkona ns. ulkokeittiön hiilloksella, jopa pihallamme olevan grillin hiilloksella.
Käytämme mausteena myös hieman sokeria.Minä en ole käyttänyt sokeria, kun ainoastaan kalan suolauksessa. Merisuolaa, tilliä ja hieman sokeria.
Voisihan sitä kokeilla. Pukeli 1 kirjoitti:
Minä en ole käyttänyt sokeria, kun ainoastaan kalan suolauksessa. Merisuolaa, tilliä ja hieman sokeria.
Voisihan sitä kokeilla.ruoanlaitossa opetti tuon. Samoin vanhempieni tuttu kalastaja Askaisissa. Empä tiedä onko eroa maussa juurikaan.
Sitruunapippuria käytämme ainoastaan kalaan silloin kun paistamme pannussa tai laitamme uuniin. Toinen mauste jota voi käyttää on valkopippuri, mutta vain ihan hieman.
Savustetuissa/hiilloksella valmistetuissa kaloissa ei mielestäni saa olla kuin merisuolaa ja hiukka sokeria. makuasioita.- Kyllästynyt..
umalehtinen kirjoitti:
Käytämme mausteena myös hieman sokeria.Miksi sanot ns paikoissa joihin se ei kuulu.
Ei ole ns. ulkokeittö vaan se joko on tai ei ole.
Myös nuotio joko on tai ei, sekään ei ole ns. - se ns
Kyllästynyt.. kirjoitti:
Miksi sanot ns paikoissa joihin se ei kuulu.
Ei ole ns. ulkokeittö vaan se joko on tai ei ole.
Myös nuotio joko on tai ei, sekään ei ole ns.just tarkoittaa, niinsanotusti/niinsanotussa!
sie ei ny jymmärrä - Pukeli 1
umalehtinen kirjoitti:
ruoanlaitossa opetti tuon. Samoin vanhempieni tuttu kalastaja Askaisissa. Empä tiedä onko eroa maussa juurikaan.
Sitruunapippuria käytämme ainoastaan kalaan silloin kun paistamme pannussa tai laitamme uuniin. Toinen mauste jota voi käyttää on valkopippuri, mutta vain ihan hieman.
Savustetuissa/hiilloksella valmistetuissa kaloissa ei mielestäni saa olla kuin merisuolaa ja hiukka sokeria. makuasioita.kalaa ja söittekö munakastikkeen kanssa. Se on myös suurta herkkua jos onnistuu saamaan kunnonkokoisen kuhan.
Paistetut ahvenet ovat myös hyviä paitsi etten enään viitsi niitä suomustaa, eli nyljen ja pääsen helpommalla.
Hitsi, kun olin kerran kalakaupassa ja näin, kun muka "kalamestari" tuhersi ankeriasta nylkiessä. Minä. kun puutun joka asiaan sanoin, että ei se noin suju sekä sanoin miten se onnistuu.
Huvittaa, kun olen nähnyt kyseistä mestaria haastateltavan kalamestarin ominaisuudessa. - Miitukka
Pukeli 1 kirjoitti:
kalaa ja söittekö munakastikkeen kanssa. Se on myös suurta herkkua jos onnistuu saamaan kunnonkokoisen kuhan.
Paistetut ahvenet ovat myös hyviä paitsi etten enään viitsi niitä suomustaa, eli nyljen ja pääsen helpommalla.
Hitsi, kun olin kerran kalakaupassa ja näin, kun muka "kalamestari" tuhersi ankeriasta nylkiessä. Minä. kun puutun joka asiaan sanoin, että ei se noin suju sekä sanoin miten se onnistuu.
Huvittaa, kun olen nähnyt kyseistä mestaria haastateltavan kalamestarin ominaisuudessa.Olin kerran ostamassa lohta, kaupassa oli myös fileerauspalvelu. Ajattelin, että pääsen helpommalla kun annan "mestarin" hoitaa fileroinnin. Kun fileet oli irroitettu, pyysin myös ne "roippeet" mukaan, selkäruodossa kun oli kalaa kiinni melkein yhtä paljon kuin fileissäkin! =D
Ei se aina onnistu mestareiltakaan, huonoja päiviä sattuu itse kullekin. ;) Pukeli 1 kirjoitti:
kalaa ja söittekö munakastikkeen kanssa. Se on myös suurta herkkua jos onnistuu saamaan kunnonkokoisen kuhan.
Huvittaa, kun olen nähnyt kyseistä mestaria haastateltavan kalamestarin ominaisuudessa.mutta kastikkeena oli usein äitini laittama pinaattikastike, sekä piparmintun makuinen kastike.
Tuon jälkimmäisen resepti on kadonnut ja se harmittaa.- Pukeli 1
umalehtinen kirjoitti:
mutta kastikkeena oli usein äitini laittama pinaattikastike, sekä piparmintun makuinen kastike.
Tuon jälkimmäisen resepti on kadonnut ja se harmittaa.olikin kyseessä piparjuurikastike? Jos se on se, niin löytyy googlesta.
- Pukeli 1
Miitukka kirjoitti:
Olin kerran ostamassa lohta, kaupassa oli myös fileerauspalvelu. Ajattelin, että pääsen helpommalla kun annan "mestarin" hoitaa fileroinnin. Kun fileet oli irroitettu, pyysin myös ne "roippeet" mukaan, selkäruodossa kun oli kalaa kiinni melkein yhtä paljon kuin fileissäkin! =D
Ei se aina onnistu mestareiltakaan, huonoja päiviä sattuu itse kullekin. ;)lohimedaljongit? Aika paljon kalliimpia kaupassa tehtyinä, kun jos itse leikkaa veitsellä.
- Miitukka
Pukeli 1 kirjoitti:
lohimedaljongit? Aika paljon kalliimpia kaupassa tehtyinä, kun jos itse leikkaa veitsellä.
Siihen nyt pystyy ihan kuka tahansa huonommallakin veitsellä.
Tuskaisen kalliita muuten ovat lohifileetkin (tai minkä tahansa kalan) valmiina ostettaessa. Siksi ostankin yleensä kokonaisena. Fileroin, toisen puolen hyvinkin usein graavaan, tai ainakin osan, ruodoista keittelen kalaliemen. - Pukeli 1
Miitukka kirjoitti:
Siihen nyt pystyy ihan kuka tahansa huonommallakin veitsellä.
Tuskaisen kalliita muuten ovat lohifileetkin (tai minkä tahansa kalan) valmiina ostettaessa. Siksi ostankin yleensä kokonaisena. Fileroin, toisen puolen hyvinkin usein graavaan, tai ainakin osan, ruodoista keittelen kalaliemen.kyllä me emännät osataan ja tarkkoja ollaan. Mitään emme heitä hukkaan.
Minulla olisi sellainenkin ohje miten pieniä särkikaloja voi umpioida lasipurkkeihin säilyke kaloiksi, mutta tänään en jaksa sitä kirjoittaa. Pukeli 1 kirjoitti:
olikin kyseessä piparjuurikastike? Jos se on se, niin löytyy googlesta.
minä ja minun piparminttuni,, joo se oli piparjuurikastike, mutta äitini reseptillä. Missään muualla en ole samanlaista saanut. Usein laittoi myös valkokastiketta, joka ei ollut suosikkini.
Pukeli 1 kirjoitti:
olikin kyseessä piparjuurikastike? Jos se on se, niin löytyy googlesta.
äitini laittoi kalaa usein sillä isälläni oli vaikea sydänvika ja piti välttää määrättyjä tuotteita ja niiden piti olla mahdollisimman vähärasvaisia.
Lihanakin meillä käytettiin vasikkaa, sian liha oli poissa lähes kokonaan ruokavaliostamme.
Herkkua oli isälleni rusinamakkara.- Miitukka
Pukeli 1 kirjoitti:
kyllä me emännät osataan ja tarkkoja ollaan. Mitään emme heitä hukkaan.
Minulla olisi sellainenkin ohje miten pieniä särkikaloja voi umpioida lasipurkkeihin säilyke kaloiksi, mutta tänään en jaksa sitä kirjoittaa.mielenkiintoiselta! Toivottavasti joskus jaksat sen kirjoittaa, tuntuu ihan kokeilemisen arvoiselta. Anoppini joskus aikoinaan säilöi raparperia pulloihin veden kera. Säilyivät tosi pitkään käyttökelpoisina kylmäkellarissa, eivätkä olleet hirveän työläitä säilöä. Omasta mielestäni pakastaminen on helpompaa ;) Paitsi kalojen kohdalla, jotenkin niissä maku kärsii pakastaessa...
- Pukeli 1
Miitukka kirjoitti:
mielenkiintoiselta! Toivottavasti joskus jaksat sen kirjoittaa, tuntuu ihan kokeilemisen arvoiselta. Anoppini joskus aikoinaan säilöi raparperia pulloihin veden kera. Säilyivät tosi pitkään käyttökelpoisina kylmäkellarissa, eivätkä olleet hirveän työläitä säilöä. Omasta mielestäni pakastaminen on helpompaa ;) Paitsi kalojen kohdalla, jotenkin niissä maku kärsii pakastaessa...
ja, kun nään nimmarisi, niin alan kirjoittamaan. Muutes ei tuo ole outo juttu minulle ollenkaan tuo raparperit pulloon tunkeminen. Sain olla apuna lapsena, kun varvulla tökättiin niitä palasia sinne vesiputeliin.
- Pukeli 1
umalehtinen kirjoitti:
minä ja minun piparminttuni,, joo se oli piparjuurikastike, mutta äitini reseptillä. Missään muualla en ole samanlaista saanut. Usein laittoi myös valkokastiketta, joka ei ollut suosikkini.
Käyn tonkimassa vanhoja perittyjä reseptejä, josko sattuisi löytymään samantyyppinen ohje.
- Pukeli 1
umalehtinen kirjoitti:
äitini laittoi kalaa usein sillä isälläni oli vaikea sydänvika ja piti välttää määrättyjä tuotteita ja niiden piti olla mahdollisimman vähärasvaisia.
Lihanakin meillä käytettiin vasikkaa, sian liha oli poissa lähes kokonaan ruokavaliostamme.
Herkkua oli isälleni rusinamakkara.En ole eläissäni maistanut. Tillilihaa, eli vasikkaa tillikastikkeessa.
- Miitukka
Pukeli 1 kirjoitti:
ja, kun nään nimmarisi, niin alan kirjoittamaan. Muutes ei tuo ole outo juttu minulle ollenkaan tuo raparperit pulloon tunkeminen. Sain olla apuna lapsena, kun varvulla tökättiin niitä palasia sinne vesiputeliin.
*valmiina tallentamaan reseptin*
Luulen, että noilla vanhemmilla ihmisillä oli hyvinkin monta "kikka kolmosta" ruoan laittoon ja säilömiseen liittyen. Harmi, että kaikki eivät ole säästyneet jälkipolville. "Vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia" pitää monestikin paikkansa.
Nyt toivottelen kauniita unosia! Pukeli 1 kirjoitti:
En ole eläissäni maistanut. Tillilihaa, eli vasikkaa tillikastikkeessa.
- Pukeli 1
Miitukka kirjoitti:
*valmiina tallentamaan reseptin*
Luulen, että noilla vanhemmilla ihmisillä oli hyvinkin monta "kikka kolmosta" ruoan laittoon ja säilömiseen liittyen. Harmi, että kaikki eivät ole säästyneet jälkipolville. "Vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia" pitää monestikin paikkansa.
Nyt toivottelen kauniita unosia!Nyt nukuttaa. Hyvää yötä.
- Pukeli 1
umalehtinen kirjoitti:
erikoisuus teillä.
Taas Uma on pakko sanoa: Hyvää yötä ja nuku hyvin.
Paitsi että lahnaa ei meillä syödä, varsinainen lapamatopesä.
Kokeiles joskus lisäksi sitruunapippuria, se on tosi hyvä lisäke kalan maustamisessa.
Me ollaan tehty noita kalakääröjä ja haudattu nuotioon, on pistetty päällimmäiseksi kerrokseksi foliopaperi niin ei tarvi vahtia palaako läpi.
Sama toimii myös kyljyksillä mutta valmistusaika on vain pidempi.- Pukeli 1
tuttu. Niin kyllä lapamato lahnassa viihtyy, mutta jos ei nyt perkaamis hetkellä sitä havaitse, niin kyllä meillä lahnaa syödään ja kuoleehan ne mahdolliset munat ja toukat, kun kala on ihan takulla kypsä.
Onko sulla tietoa säynävästä? Ruotoinen se on, mutta mitenkäs niiden matojen suhteen? Pukeli 1 kirjoitti:
tuttu. Niin kyllä lapamato lahnassa viihtyy, mutta jos ei nyt perkaamis hetkellä sitä havaitse, niin kyllä meillä lahnaa syödään ja kuoleehan ne mahdolliset munat ja toukat, kun kala on ihan takulla kypsä.
Onko sulla tietoa säynävästä? Ruotoinen se on, mutta mitenkäs niiden matojen suhteen?säynävän suoliston pikku seuralaisista, olen nähnyt livenä vain yhden säynävän josta kyllä tulikin pitkäaikainen ystävä todennäköisesti.
Miesväki oli toissakesänä kalassa yhdellä louhoksella, saivat ison säynävän jonka pistivät pussiin ja toivat kotiin ihan vain näytille, se oli poissa vedestä yli puoli tuntia mutta yhä henki pihisi kun sen mulle antoivat.
Pistettiin se ulos rapujen kaveriksi vanhaan kylpyammeeseen, se elpyi ja nyt elää meidän lammessa alkaen kesyyntymään pikkuhiljaa. Kiertelee jo metrin päässä kun ahvenet hakee kädestä herkkupaloja.- Telpet
Kun kerran nuotiossa haudutatte kalaa ja lihaa, oletteko koskaan tehneet kunnon rosvopaistia.
Siis ihan maakuopassa, nuotion alla?
Meillä isännyys tekee kerran kesässä.Se muhii 6-10 tuntia, riippuen kuinka miedolla tulella viitsii sitä palvoa.
Viime kesänä tehtiin siasta tuo, mutta ei ole lampaan veroista sika tuossa. Telpet kirjoitti:
Kun kerran nuotiossa haudutatte kalaa ja lihaa, oletteko koskaan tehneet kunnon rosvopaistia.
Siis ihan maakuopassa, nuotion alla?
Meillä isännyys tekee kerran kesässä.Se muhii 6-10 tuntia, riippuen kuinka miedolla tulella viitsii sitä palvoa.
Viime kesänä tehtiin siasta tuo, mutta ei ole lampaan veroista sika tuossa.on tehty possusta ja hirvestä, hitaasti ja kärsivällisyydellä.
Odottaessa paistien kypsymistä on sillä nuotiolla hyvä paistella makkaraa ettei nälkäkuolema pääse iskemään.
Lampaasta ei olla tehty kun väessä ei ole kovinkaan innokkaita lampaan syöjiä.
Lohikin tulee tosi hyvä nuotioon piilotettuna.- Pukeli 1
Haukullinen kirjoitti:
säynävän suoliston pikku seuralaisista, olen nähnyt livenä vain yhden säynävän josta kyllä tulikin pitkäaikainen ystävä todennäköisesti.
Miesväki oli toissakesänä kalassa yhdellä louhoksella, saivat ison säynävän jonka pistivät pussiin ja toivat kotiin ihan vain näytille, se oli poissa vedestä yli puoli tuntia mutta yhä henki pihisi kun sen mulle antoivat.
Pistettiin se ulos rapujen kaveriksi vanhaan kylpyammeeseen, se elpyi ja nyt elää meidän lammessa alkaen kesyyntymään pikkuhiljaa. Kiertelee jo metrin päässä kun ahvenet hakee kädestä herkkupaloja.iso ongelma, kun säynävämme ovat lähes kesyjä ja syövät kädestä. Minä olen sitä mieltä, että kyllä siintä vedestä voisi muutamia haavilla napata ja lopettaa sillä tavalla nopeasti, etteivät joutuisi kärsimään kovia tuskia "lemmikit".
Minun mies sanoo, että syö sinä yksinäsi meidän joka kesäiset kesävieraat ja nauti.
- n.sorsa
on yksi rasvasimmista kaloista. Jokainen voi kokeilla ja itse todeta. Lahna paistinpannulle ja ei rasvaa, hyvin paistuu.
Painavin lahna Suomessa on näköjään Vesijärvellä pyydetty 1912 11,5 kiloinen.
Kuka tykkää mistäkin kaloista, onhan särkikin pärjännyt hyvin kalanruokakisassa olikohan toinen peräti aikoinaan, vaikka onkin ällön ruotoinen kala, maku ei kyllä ahvenesta juurikaan poikkea, eläähän ne samoilla paikoilla vesissä.
Siika on ihan hyvää kalaa ja sitä syö mielellään savustettuna.- lahnaakin
pidetään nykyään roskakalana, samoin särkeä. Kyllä itse lapsuudesta muistan, että isän savustama lahna oli kyllä se paras kala. :) Niin se vaan arvostus muuttuu..
- n.sorsa
lahnaakin kirjoitti:
pidetään nykyään roskakalana, samoin särkeä. Kyllä itse lapsuudesta muistan, että isän savustama lahna oli kyllä se paras kala. :) Niin se vaan arvostus muuttuu..
särkikaloihin, mutta "huonnosta" kalastakin saa kunnolla maustettua todella hyvää ruokaa. Semmoinen kokki mimmoinen soppa sanotaan.
- Telpet
Olen syönyt noin valmistettua lahnaa ja hyvää on.
Nykyään ei ole tullut tehtyä kovin usein.
Meillä oli mökillä aikoinaan kerralla lämmitettävä saunankiuas, siis pönttökiuas, silloin tuota kalaa tehtiin usein.
Mutta siikaa en ole noin valmistettuna syönyt. Se pitää maistaa syksyllä. kuulostaa, kiitos ohjeesta. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856304
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283140Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42859