Ortodoksi seremonia?

Tietoa?

Onko kenelläkään tietoa minkälainen on ortodoksinen vihkiminen? Mieheni on ortodoksi ja päätettiin, että mennään sillä kaavalla, mikäli se on yleensä mahdollista kun itse olen ev. lut. Poikkeaako paljon ev. lut. vihkimisestä? Noin niinku kestoltaan esim. Olen kuullut että häämarssia ei olisi, joten onko sen tilalla jotain muuta vai hiljaisuudessako kävellään? Saattaako isä alttarille vai kävelläänkö miehen kanssa? Jos joku tietää niin olisi kiva jos laittaisi kaikkea tietoa.

5

1466

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kairafotari
    • suoraan miehesi

seurakunnasta! Varmasti mielellään kertovat. Parempi ja varmempi tiedon lähde kuin tällaiset epämääräiset nettipalstat.

Tai kysy mieheltäsi! Jos hän on ortodoksi, niin hän on varmasti ollut vieraana ortodoksihäissä ja osaa kertoa seremoniasta. Tai tuleva anoppisi varmasti osaa kertoa, hänkin on mahdollisesti vihitty ortodoksimenoin.

• Nimetön

Miestäsi ja hänen lähisukuaan ajattelin ensimmäiseksi tietolähteeksi hääseremonioista. Vihkipapin kanssa tapaamisessa toki sitten tarkemmat tiedot.

Ortodoksi ja ev-luterilainen voidaan vihkiä kumman tahansa kirkossa.

• o-doksi

Olen ortodoksi.

Niin, ei ole kirkossamme mitään häämarssia. Ortodoksisissa häissä laulaa kirkon kuoro. Tietystikään ei ole myöskään mitään urkuja.

Katso esim.
      http://www.ortodoksi.net/tietopankki/sakramentit/ortodoksinen_avioliitto.htm

Morsiamen isä voi "luovuttaa" morsiamen, mutta siitä tulee kyllä pakostakin vähän lyhyempi luovutus kuin luterisessa kirkossa, jotkut eivät sitä tee ollenkaan.

Kannattaa tosiaan ottaa yhteys tulevan miehesi kotiseurakuntaan ja neuvotella asiasta papin kanssa ajoissa. Huomaathan myös tuossa antamassani linkissä sen, ettei ortodoksinen kirkko vihi avioliittoon tiettyinä perinteisinä paastonaikoina? Voi pistää päivämääräsuunnitelmanne uusiksi - ellette sitten hae piispalta erivapautta, joka kyllä yleensä myönnetään, mutta kuten sanottu, sitä pitää HAKEA kirjallisesti.

• Tietoa?

Kiitos tiedoista. Juuri tänään varattiin Tampereen ortodoksinen kirkko ensi kesälle ja täytyy sitten pappia haastatella tarkemmin. Sulhasen vanhemmat eivät vielä tiedä häistä mutta eiköhän hekin osaa sitten kertoa ku lisää kun kuulevat häistä. Hääpäivä meni tosiaan uusiksi kun huomasin nuo paastonajat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6144
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3172
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2456
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2118
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      351
      1772
    6. Kaikki menevät kouluu tai töihin

Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺
      Ikävä
      391
      1737
    7. Et varmaan edes sitä uskoisi

Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll
      Ikävä
      79
      1666
    8. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1646
    9. Huh, huh. Aitolehti eronnut?

Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1541
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      223
      1384
    Aihe