Onko kenelläkään tietoa minkälainen on ortodoksinen vihkiminen? Mieheni on ortodoksi ja päätettiin, että mennään sillä kaavalla, mikäli se on yleensä mahdollista kun itse olen ev. lut. Poikkeaako paljon ev. lut. vihkimisestä? Noin niinku kestoltaan esim. Olen kuullut että häämarssia ei olisi, joten onko sen tilalla jotain muuta vai hiljaisuudessako kävellään? Saattaako isä alttarille vai kävelläänkö miehen kanssa? Jos joku tietää niin olisi kiva jos laittaisi kaikkea tietoa.
Ortodoksi seremonia?
5
1466
Vastaukset
- Kairafotari
Googlesta löytyy enemänkin, mutta tässä yksi linkki
http://www.ort.fi/sivut_ortodoksisuus/jumalanpalvelukset/sakramentit7.php - suoraan miehesi
seurakunnasta! Varmasti mielellään kertovat. Parempi ja varmempi tiedon lähde kuin tällaiset epämääräiset nettipalstat.
Tai kysy mieheltäsi! Jos hän on ortodoksi, niin hän on varmasti ollut vieraana ortodoksihäissä ja osaa kertoa seremoniasta. Tai tuleva anoppisi varmasti osaa kertoa, hänkin on mahdollisesti vihitty ortodoksimenoin. - Nimetön
Miestäsi ja hänen lähisukuaan ajattelin ensimmäiseksi tietolähteeksi hääseremonioista. Vihkipapin kanssa tapaamisessa toki sitten tarkemmat tiedot.
Ortodoksi ja ev-luterilainen voidaan vihkiä kumman tahansa kirkossa. - o-doksi
Olen ortodoksi.
Niin, ei ole kirkossamme mitään häämarssia. Ortodoksisissa häissä laulaa kirkon kuoro. Tietystikään ei ole myöskään mitään urkuja.
Katso esim.
http://www.ortodoksi.net/tietopankki/sakramentit/ortodoksinen_avioliitto.htm
Morsiamen isä voi "luovuttaa" morsiamen, mutta siitä tulee kyllä pakostakin vähän lyhyempi luovutus kuin luterisessa kirkossa, jotkut eivät sitä tee ollenkaan.
Kannattaa tosiaan ottaa yhteys tulevan miehesi kotiseurakuntaan ja neuvotella asiasta papin kanssa ajoissa. Huomaathan myös tuossa antamassani linkissä sen, ettei ortodoksinen kirkko vihi avioliittoon tiettyinä perinteisinä paastonaikoina? Voi pistää päivämääräsuunnitelmanne uusiksi - ellette sitten hae piispalta erivapautta, joka kyllä yleensä myönnetään, mutta kuten sanottu, sitä pitää HAKEA kirjallisesti.- Tietoa?
Kiitos tiedoista. Juuri tänään varattiin Tampereen ortodoksinen kirkko ensi kesälle ja täytyy sitten pappia haastatella tarkemmin. Sulhasen vanhemmat eivät vielä tiedä häistä mutta eiköhän hekin osaa sitten kertoa ku lisää kun kuulevat häistä. Hääpäivä meni tosiaan uusiksi kun huomasin nuo paastonajat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606144- 1003172
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252456- 212118
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3511772Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271646
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691541Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231384