alkeita

Miiinu

Hei!

Mikä olisi paras kirja minkä näin "aloittelia " voisi lukea?

8

734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bramiinin tarina

      Mun mielestä kirja "Gurun kuolema" on paras hindulaisuudesta, vaikkakin siinä päädytään toisenlaiseen lopputulemaan. Kertoo elävästi ja syvästi hindulaisuudesta erään hindujoogin kokemuksia. Maharaj Rabindranath on sen kirjoittaja.

      Näkyy olevan myytävänä esim. täällä: http://www.antikka.net/naytatuote.asp?id=478398

      • hyvää näkökulmaa

        Riippuu mitä etsii. Gurun kuolema on kristityn
        näkökulmasta kirjoitettu.


    • noista..

      Pari kirjaa, jotka olen itse kokenut suoranaisiksi lukunautinnoiksi ja vieläpä suomeksi. Molemmat kirjat ovat auttaneet paljon ymmärtämään elämää intiassa.

      Rolf Grönblom:
      Intian uskonnot - Elämänkatsomus ja yhteiskunta (Schildts Kustannus Oy 2001)

      Eero Hämeenniemi:
      Missä sade leikkii - Matkalla eteläisessä Intiassa
      (Basam Books 2004)

      Lisäksi kannattaa lukea Asko Parpolan toimittama kirja Intian kulttuuri - tai jotain, nimestä nimittäin en nyt ole aivan varma, mutta Parpolan toimittama se on.

      Noista saat hyvät pohjat kokonaiskuvan luomiseen, jonka jälkeen on hyvä siirtyä lukemaan jotain syvällisemmin hindulaisuutta uskontona käsittelevää kirjaa.

      BagavadGita on se monien hindujen "raamattu", josta on monia erilaisia englanninkielisiä tulkintoja. Harekrisnalaisilla on oma versio tuosta kirjasta, jota he pitävät ainoana oikeana. Kannattaa kuitenkin suhtautua kriittisesti harekrisnalaisiin oppeihin, koska heidän oppinsa ei ole oikeastaa hindulaista vaan jonkinlainen lahkolaisuus siitä.

      • Aza

        Minulla on tuo Krishnalaisten B.V, jakysynkin kuinka paljon se eroaa muista käännöksistä?
        Mistähä näitä muita käännöksiä(suomennoksia) kannattaisi etsiä. Olen näet etsinyt B.v:tä pitkään ja löysin sen vasta ystävällisen Krishna-munkin kourista.


    • Vähäguru

      Sen jälkeen voitkin sitten siirtyä suoraan vaikka historiaan.

    • Pari...

      Arthur Osborne: Ramana Maharshin opetuksia.

      J.Krishnamurtin kirjat ovat loistavia.

      • hyvää näkökulmaa

        Anteeks vaan kovasti, minä täällä taas...
        Krishnamurtin kirjat totta vie ovat hyviä,
        mutta ne eivät pahemmin hindulaisuutta
        käsittele.


    • vinkkejä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe