muuttuja

where osassa

Hei

Kun kysyn käyttäjältä tietoa, jonka perusteella tehdään Select-lauseen Where osa, niin miten muuttuja merkitään???

Tämä ei toimi, parametrejä puuttuu, vaikka muuttujan sisältö osataan kuitenkin lukea oikein.

String sql="SELECT As_nro,Etu_nimi,Suku_nimi FROM Asiakkaat where Etu_nimi = " nimi " ";

Ja sitten virheilmoitus


anna etunimi, ketõ haet?
Ulla
SELECT As_nro,Etu_nimi,Suku_nimi FROM Asiakkaat where Etu_nimi = Ulla
Exception in thread "main" java.sql.SQLException: [Microsoft][ODBC Microsoft Acc
ess -ohjain] Liian võhõn parametreja. Tarvitaan 1.
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.createSQLException(JdbcOdbc.java:6957)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.standardError(JdbcOdbc.java:7114)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.SQLExecDirect(JdbcOdbc.java:3110)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcStatement.execute(JdbcOdbcStatement.java:338)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcStatement.executeQuery(JdbcOdbcStatement.java:2
53)
at jdbc.main(jdbc.java:22)
Jatka painamalla mitä tahansa näppäintä . . .


mainin rivissä on tämmöinen koodi, joka toimii muuten

ResultSet rs = stmt.executeQuery(sql);

3

617

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fidel1

      Virhe on se, ettet ympäröi tekstimuotoista muuttujaa yksinkertaisilla lainausmerkellä. Eli siis näin:

      "SELECT As_nro,Etu_nimi,Suku_nimi FROM Asiakkaat where Etu_nimi = '" nimi "'"

      Monesti parempi keino on tosin käyttää PreparedStatement-rajapintaa. Eli näin:

      PreparedStatement stmt = conn.prepareStatement(
      "SELECT As_nro,Etu_nimi,Suku_nimi FROM Asiakkaat where Etu_nimi = ?");
      stmt.setString(1, nimi);
      stmt.executeQuery();

      Eli SQL-lauseen muuttuja määritellään kysymysmerkeillä ja PreparedStatement-luokan set*-metodeilla laitetaan näille muuttujille arvot.

      • tietenkin

        hei

        Hipsut ja hipsut :-)

        Kirjassa väitetään ,että toi toinen vaihtoehto olisi nopeampi kyselyissä?

        Osaatko sanoa onko sillä oikeasti käytännön merkistystä, vai milloin sitä olisi parempi käyttää.

        Testailen kiinnostuksen vuoksi, mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin pitäisi oikeasti tehdä jotain


      • fidel1
        tietenkin kirjoitti:

        hei

        Hipsut ja hipsut :-)

        Kirjassa väitetään ,että toi toinen vaihtoehto olisi nopeampi kyselyissä?

        Osaatko sanoa onko sillä oikeasti käytännön merkistystä, vai milloin sitä olisi parempi käyttää.

        Testailen kiinnostuksen vuoksi, mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin pitäisi oikeasti tehdä jotain

        PreparedStatement-rajapinnan käyttö, eli parametrisoidut kyselyt mahdollistavat sen, että tietokanta-ajuri "kääntää" SQL-kyselyn jo valmiiksi muistiin, jolloin varsinkin jos sama kysely suoritetaan monta kertaa (esim. eri parametreilla), tuota kääntämistä ei tarvitse tehdä uudestaan ja suorituskyky teoriassa paranee. Mutta tämä on täysin riippuvainen käytetystä tietokanta-ajurista ja nopeushyöty ainakin pienissä ohjelmissa on käytännössä mitätön.

        Itse kuitenkin käytän lähestulkoon aina parametrisoituja kyselyitä jo ihan sen takia, että sitä on jotenkin siistimpi käyttää. Lisäksi se on periaatteessa hieman turvallisempaakin. Se estää väärän muotoisten parametrien käytön, joka on tärkeää varsinkin kysyttäessä käyttäjältä hakuehtoja. Jos käyttäjä esim. web-sivulla antaa hakuehdoksi jotain seuraavanlaista:

        kissa'; TRUNCATE ALL TABLES;

        ja tämä tungetaan mitään tarkistamatta select-kyselyn where-ehtoon, saattaa olla, että tietokannassa ei ole enää mitään dataa (tosin tuo truncate-lause ei taida toimia ihan noin). Parametrisoitujen kyselyiden käyttö estää tämän muuttamalla "kissa"-sanan jälkeisen hipsun oikeanlaiseksi (eli kahdeksi hipsuksi: '').

        Sinänsä käyttäjän syötteen tunkeminen suoraan SQL-lauseen osaksi ei ole koskaan järkevää, käytti parametrisointia tai ei. Lisätietoa tästä ns. SQL Injectionista antaa esim. Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/SQL_injection


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      915
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      80
      698
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      44
      649
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      636
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      87
      571
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      543
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      38
      492
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      463
    Aihe