Hei
Kun kysyn käyttäjältä tietoa, jonka perusteella tehdään Select-lauseen Where osa, niin miten muuttuja merkitään???
Tämä ei toimi, parametrejä puuttuu, vaikka muuttujan sisältö osataan kuitenkin lukea oikein.
String sql="SELECT As_nro,Etu_nimi,Suku_nimi FROM Asiakkaat where Etu_nimi = " nimi " ";
Ja sitten virheilmoitus
anna etunimi, ketõ haet?
Ulla
SELECT As_nro,Etu_nimi,Suku_nimi FROM Asiakkaat where Etu_nimi = Ulla
Exception in thread "main" java.sql.SQLException: [Microsoft][ODBC Microsoft Acc
ess -ohjain] Liian võhõn parametreja. Tarvitaan 1.
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.createSQLException(JdbcOdbc.java:6957)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.standardError(JdbcOdbc.java:7114)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.SQLExecDirect(JdbcOdbc.java:3110)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcStatement.execute(JdbcOdbcStatement.java:338)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcStatement.executeQuery(JdbcOdbcStatement.java:2
53)
at jdbc.main(jdbc.java:22)
Jatka painamalla mitä tahansa näppäintä . . .
mainin rivissä on tämmöinen koodi, joka toimii muuten
ResultSet rs = stmt.executeQuery(sql);
muuttuja
3
617
Vastaukset
- fidel1
Virhe on se, ettet ympäröi tekstimuotoista muuttujaa yksinkertaisilla lainausmerkellä. Eli siis näin:
"SELECT As_nro,Etu_nimi,Suku_nimi FROM Asiakkaat where Etu_nimi = '" nimi "'"
Monesti parempi keino on tosin käyttää PreparedStatement-rajapintaa. Eli näin:
PreparedStatement stmt = conn.prepareStatement(
"SELECT As_nro,Etu_nimi,Suku_nimi FROM Asiakkaat where Etu_nimi = ?");
stmt.setString(1, nimi);
stmt.executeQuery();
Eli SQL-lauseen muuttuja määritellään kysymysmerkeillä ja PreparedStatement-luokan set*-metodeilla laitetaan näille muuttujille arvot.- tietenkin
hei
Hipsut ja hipsut :-)
Kirjassa väitetään ,että toi toinen vaihtoehto olisi nopeampi kyselyissä?
Osaatko sanoa onko sillä oikeasti käytännön merkistystä, vai milloin sitä olisi parempi käyttää.
Testailen kiinnostuksen vuoksi, mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin pitäisi oikeasti tehdä jotain - fidel1
tietenkin kirjoitti:
hei
Hipsut ja hipsut :-)
Kirjassa väitetään ,että toi toinen vaihtoehto olisi nopeampi kyselyissä?
Osaatko sanoa onko sillä oikeasti käytännön merkistystä, vai milloin sitä olisi parempi käyttää.
Testailen kiinnostuksen vuoksi, mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin pitäisi oikeasti tehdä jotainPreparedStatement-rajapinnan käyttö, eli parametrisoidut kyselyt mahdollistavat sen, että tietokanta-ajuri "kääntää" SQL-kyselyn jo valmiiksi muistiin, jolloin varsinkin jos sama kysely suoritetaan monta kertaa (esim. eri parametreilla), tuota kääntämistä ei tarvitse tehdä uudestaan ja suorituskyky teoriassa paranee. Mutta tämä on täysin riippuvainen käytetystä tietokanta-ajurista ja nopeushyöty ainakin pienissä ohjelmissa on käytännössä mitätön.
Itse kuitenkin käytän lähestulkoon aina parametrisoituja kyselyitä jo ihan sen takia, että sitä on jotenkin siistimpi käyttää. Lisäksi se on periaatteessa hieman turvallisempaakin. Se estää väärän muotoisten parametrien käytön, joka on tärkeää varsinkin kysyttäessä käyttäjältä hakuehtoja. Jos käyttäjä esim. web-sivulla antaa hakuehdoksi jotain seuraavanlaista:
kissa'; TRUNCATE ALL TABLES;
ja tämä tungetaan mitään tarkistamatta select-kyselyn where-ehtoon, saattaa olla, että tietokannassa ei ole enää mitään dataa (tosin tuo truncate-lause ei taida toimia ihan noin). Parametrisoitujen kyselyiden käyttö estää tämän muuttamalla "kissa"-sanan jälkeisen hipsun oikeanlaiseksi (eli kahdeksi hipsuksi: '').
Sinänsä käyttäjän syötteen tunkeminen suoraan SQL-lauseen osaksi ei ole koskaan järkevää, käytti parametrisointia tai ei. Lisätietoa tästä ns. SQL Injectionista antaa esim. Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/SQL_injection
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911117
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa115926- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282685- 76658
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74621Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54566Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48549- 72483