muuttuja

where osassa

Hei

Kun kysyn käyttäjältä tietoa, jonka perusteella tehdään Select-lauseen Where osa, niin miten muuttuja merkitään???

Tämä ei toimi, parametrejä puuttuu, vaikka muuttujan sisältö osataan kuitenkin lukea oikein.

String sql="SELECT As_nro,Etu_nimi,Suku_nimi FROM Asiakkaat where Etu_nimi = " nimi " ";

Ja sitten virheilmoitus


anna etunimi, ketõ haet?
Ulla
SELECT As_nro,Etu_nimi,Suku_nimi FROM Asiakkaat where Etu_nimi = Ulla
Exception in thread "main" java.sql.SQLException: [Microsoft][ODBC Microsoft Acc
ess -ohjain] Liian võhõn parametreja. Tarvitaan 1.
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.createSQLException(JdbcOdbc.java:6957)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.standardError(JdbcOdbc.java:7114)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.SQLExecDirect(JdbcOdbc.java:3110)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcStatement.execute(JdbcOdbcStatement.java:338)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcStatement.executeQuery(JdbcOdbcStatement.java:2
53)
at jdbc.main(jdbc.java:22)
Jatka painamalla mitä tahansa näppäintä . . .


mainin rivissä on tämmöinen koodi, joka toimii muuten

ResultSet rs = stmt.executeQuery(sql);

3

617

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fidel1

      Virhe on se, ettet ympäröi tekstimuotoista muuttujaa yksinkertaisilla lainausmerkellä. Eli siis näin:

      "SELECT As_nro,Etu_nimi,Suku_nimi FROM Asiakkaat where Etu_nimi = '" nimi "'"

      Monesti parempi keino on tosin käyttää PreparedStatement-rajapintaa. Eli näin:

      PreparedStatement stmt = conn.prepareStatement(
      "SELECT As_nro,Etu_nimi,Suku_nimi FROM Asiakkaat where Etu_nimi = ?");
      stmt.setString(1, nimi);
      stmt.executeQuery();

      Eli SQL-lauseen muuttuja määritellään kysymysmerkeillä ja PreparedStatement-luokan set*-metodeilla laitetaan näille muuttujille arvot.

      • tietenkin

        hei

        Hipsut ja hipsut :-)

        Kirjassa väitetään ,että toi toinen vaihtoehto olisi nopeampi kyselyissä?

        Osaatko sanoa onko sillä oikeasti käytännön merkistystä, vai milloin sitä olisi parempi käyttää.

        Testailen kiinnostuksen vuoksi, mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin pitäisi oikeasti tehdä jotain


      • fidel1
        tietenkin kirjoitti:

        hei

        Hipsut ja hipsut :-)

        Kirjassa väitetään ,että toi toinen vaihtoehto olisi nopeampi kyselyissä?

        Osaatko sanoa onko sillä oikeasti käytännön merkistystä, vai milloin sitä olisi parempi käyttää.

        Testailen kiinnostuksen vuoksi, mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin pitäisi oikeasti tehdä jotain

        PreparedStatement-rajapinnan käyttö, eli parametrisoidut kyselyt mahdollistavat sen, että tietokanta-ajuri "kääntää" SQL-kyselyn jo valmiiksi muistiin, jolloin varsinkin jos sama kysely suoritetaan monta kertaa (esim. eri parametreilla), tuota kääntämistä ei tarvitse tehdä uudestaan ja suorituskyky teoriassa paranee. Mutta tämä on täysin riippuvainen käytetystä tietokanta-ajurista ja nopeushyöty ainakin pienissä ohjelmissa on käytännössä mitätön.

        Itse kuitenkin käytän lähestulkoon aina parametrisoituja kyselyitä jo ihan sen takia, että sitä on jotenkin siistimpi käyttää. Lisäksi se on periaatteessa hieman turvallisempaakin. Se estää väärän muotoisten parametrien käytön, joka on tärkeää varsinkin kysyttäessä käyttäjältä hakuehtoja. Jos käyttäjä esim. web-sivulla antaa hakuehdoksi jotain seuraavanlaista:

        kissa'; TRUNCATE ALL TABLES;

        ja tämä tungetaan mitään tarkistamatta select-kyselyn where-ehtoon, saattaa olla, että tietokannassa ei ole enää mitään dataa (tosin tuo truncate-lause ei taida toimia ihan noin). Parametrisoitujen kyselyiden käyttö estää tämän muuttamalla "kissa"-sanan jälkeisen hipsun oikeanlaiseksi (eli kahdeksi hipsuksi: '').

        Sinänsä käyttäjän syötteen tunkeminen suoraan SQL-lauseen osaksi ei ole koskaan järkevää, käytti parametrisointia tai ei. Lisätietoa tästä ns. SQL Injectionista antaa esim. Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/SQL_injection


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      926
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      549
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe