muuttuja

where osassa

Hei

Kun kysyn käyttäjältä tietoa, jonka perusteella tehdään Select-lauseen Where osa, niin miten muuttuja merkitään???

Tämä ei toimi, parametrejä puuttuu, vaikka muuttujan sisältö osataan kuitenkin lukea oikein.

String sql="SELECT As_nro,Etu_nimi,Suku_nimi FROM Asiakkaat where Etu_nimi = " nimi " ";

Ja sitten virheilmoitus


anna etunimi, ketõ haet?
Ulla
SELECT As_nro,Etu_nimi,Suku_nimi FROM Asiakkaat where Etu_nimi = Ulla
Exception in thread "main" java.sql.SQLException: [Microsoft][ODBC Microsoft Acc
ess -ohjain] Liian võhõn parametreja. Tarvitaan 1.
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.createSQLException(JdbcOdbc.java:6957)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.standardError(JdbcOdbc.java:7114)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.SQLExecDirect(JdbcOdbc.java:3110)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcStatement.execute(JdbcOdbcStatement.java:338)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcStatement.executeQuery(JdbcOdbcStatement.java:2
53)
at jdbc.main(jdbc.java:22)
Jatka painamalla mitä tahansa näppäintä . . .


mainin rivissä on tämmöinen koodi, joka toimii muuten

ResultSet rs = stmt.executeQuery(sql);

3

616

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fidel1

      Virhe on se, ettet ympäröi tekstimuotoista muuttujaa yksinkertaisilla lainausmerkellä. Eli siis näin:

      "SELECT As_nro,Etu_nimi,Suku_nimi FROM Asiakkaat where Etu_nimi = '" nimi "'"

      Monesti parempi keino on tosin käyttää PreparedStatement-rajapintaa. Eli näin:

      PreparedStatement stmt = conn.prepareStatement(
      "SELECT As_nro,Etu_nimi,Suku_nimi FROM Asiakkaat where Etu_nimi = ?");
      stmt.setString(1, nimi);
      stmt.executeQuery();

      Eli SQL-lauseen muuttuja määritellään kysymysmerkeillä ja PreparedStatement-luokan set*-metodeilla laitetaan näille muuttujille arvot.

      • tietenkin

        hei

        Hipsut ja hipsut :-)

        Kirjassa väitetään ,että toi toinen vaihtoehto olisi nopeampi kyselyissä?

        Osaatko sanoa onko sillä oikeasti käytännön merkistystä, vai milloin sitä olisi parempi käyttää.

        Testailen kiinnostuksen vuoksi, mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin pitäisi oikeasti tehdä jotain


      • fidel1
        tietenkin kirjoitti:

        hei

        Hipsut ja hipsut :-)

        Kirjassa väitetään ,että toi toinen vaihtoehto olisi nopeampi kyselyissä?

        Osaatko sanoa onko sillä oikeasti käytännön merkistystä, vai milloin sitä olisi parempi käyttää.

        Testailen kiinnostuksen vuoksi, mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin pitäisi oikeasti tehdä jotain

        PreparedStatement-rajapinnan käyttö, eli parametrisoidut kyselyt mahdollistavat sen, että tietokanta-ajuri "kääntää" SQL-kyselyn jo valmiiksi muistiin, jolloin varsinkin jos sama kysely suoritetaan monta kertaa (esim. eri parametreilla), tuota kääntämistä ei tarvitse tehdä uudestaan ja suorituskyky teoriassa paranee. Mutta tämä on täysin riippuvainen käytetystä tietokanta-ajurista ja nopeushyöty ainakin pienissä ohjelmissa on käytännössä mitätön.

        Itse kuitenkin käytän lähestulkoon aina parametrisoituja kyselyitä jo ihan sen takia, että sitä on jotenkin siistimpi käyttää. Lisäksi se on periaatteessa hieman turvallisempaakin. Se estää väärän muotoisten parametrien käytön, joka on tärkeää varsinkin kysyttäessä käyttäjältä hakuehtoja. Jos käyttäjä esim. web-sivulla antaa hakuehdoksi jotain seuraavanlaista:

        kissa'; TRUNCATE ALL TABLES;

        ja tämä tungetaan mitään tarkistamatta select-kyselyn where-ehtoon, saattaa olla, että tietokannassa ei ole enää mitään dataa (tosin tuo truncate-lause ei taida toimia ihan noin). Parametrisoitujen kyselyiden käyttö estää tämän muuttamalla "kissa"-sanan jälkeisen hipsun oikeanlaiseksi (eli kahdeksi hipsuksi: '').

        Sinänsä käyttäjän syötteen tunkeminen suoraan SQL-lauseen osaksi ei ole koskaan järkevää, käytti parametrisointia tai ei. Lisätietoa tästä ns. SQL Injectionista antaa esim. Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/SQL_injection


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      107
      1047
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      918
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      495
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      45
      482
    10. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    Aihe