muuttuja

where osassa

Hei

Kun kysyn käyttäjältä tietoa, jonka perusteella tehdään Select-lauseen Where osa, niin miten muuttuja merkitään???

Tämä ei toimi, parametrejä puuttuu, vaikka muuttujan sisältö osataan kuitenkin lukea oikein.

String sql="SELECT As_nro,Etu_nimi,Suku_nimi FROM Asiakkaat where Etu_nimi = " nimi " ";

Ja sitten virheilmoitus


anna etunimi, ketõ haet?
Ulla
SELECT As_nro,Etu_nimi,Suku_nimi FROM Asiakkaat where Etu_nimi = Ulla
Exception in thread "main" java.sql.SQLException: [Microsoft][ODBC Microsoft Acc
ess -ohjain] Liian võhõn parametreja. Tarvitaan 1.
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.createSQLException(JdbcOdbc.java:6957)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.standardError(JdbcOdbc.java:7114)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.SQLExecDirect(JdbcOdbc.java:3110)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcStatement.execute(JdbcOdbcStatement.java:338)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcStatement.executeQuery(JdbcOdbcStatement.java:2
53)
at jdbc.main(jdbc.java:22)
Jatka painamalla mitä tahansa näppäintä . . .


mainin rivissä on tämmöinen koodi, joka toimii muuten

ResultSet rs = stmt.executeQuery(sql);

3

617

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fidel1

      Virhe on se, ettet ympäröi tekstimuotoista muuttujaa yksinkertaisilla lainausmerkellä. Eli siis näin:

      "SELECT As_nro,Etu_nimi,Suku_nimi FROM Asiakkaat where Etu_nimi = '" nimi "'"

      Monesti parempi keino on tosin käyttää PreparedStatement-rajapintaa. Eli näin:

      PreparedStatement stmt = conn.prepareStatement(
      "SELECT As_nro,Etu_nimi,Suku_nimi FROM Asiakkaat where Etu_nimi = ?");
      stmt.setString(1, nimi);
      stmt.executeQuery();

      Eli SQL-lauseen muuttuja määritellään kysymysmerkeillä ja PreparedStatement-luokan set*-metodeilla laitetaan näille muuttujille arvot.

      • tietenkin

        hei

        Hipsut ja hipsut :-)

        Kirjassa väitetään ,että toi toinen vaihtoehto olisi nopeampi kyselyissä?

        Osaatko sanoa onko sillä oikeasti käytännön merkistystä, vai milloin sitä olisi parempi käyttää.

        Testailen kiinnostuksen vuoksi, mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin pitäisi oikeasti tehdä jotain


      • fidel1
        tietenkin kirjoitti:

        hei

        Hipsut ja hipsut :-)

        Kirjassa väitetään ,että toi toinen vaihtoehto olisi nopeampi kyselyissä?

        Osaatko sanoa onko sillä oikeasti käytännön merkistystä, vai milloin sitä olisi parempi käyttää.

        Testailen kiinnostuksen vuoksi, mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin pitäisi oikeasti tehdä jotain

        PreparedStatement-rajapinnan käyttö, eli parametrisoidut kyselyt mahdollistavat sen, että tietokanta-ajuri "kääntää" SQL-kyselyn jo valmiiksi muistiin, jolloin varsinkin jos sama kysely suoritetaan monta kertaa (esim. eri parametreilla), tuota kääntämistä ei tarvitse tehdä uudestaan ja suorituskyky teoriassa paranee. Mutta tämä on täysin riippuvainen käytetystä tietokanta-ajurista ja nopeushyöty ainakin pienissä ohjelmissa on käytännössä mitätön.

        Itse kuitenkin käytän lähestulkoon aina parametrisoituja kyselyitä jo ihan sen takia, että sitä on jotenkin siistimpi käyttää. Lisäksi se on periaatteessa hieman turvallisempaakin. Se estää väärän muotoisten parametrien käytön, joka on tärkeää varsinkin kysyttäessä käyttäjältä hakuehtoja. Jos käyttäjä esim. web-sivulla antaa hakuehdoksi jotain seuraavanlaista:

        kissa'; TRUNCATE ALL TABLES;

        ja tämä tungetaan mitään tarkistamatta select-kyselyn where-ehtoon, saattaa olla, että tietokannassa ei ole enää mitään dataa (tosin tuo truncate-lause ei taida toimia ihan noin). Parametrisoitujen kyselyiden käyttö estää tämän muuttamalla "kissa"-sanan jälkeisen hipsun oikeanlaiseksi (eli kahdeksi hipsuksi: '').

        Sinänsä käyttäjän syötteen tunkeminen suoraan SQL-lauseen osaksi ei ole koskaan järkevää, käytti parametrisointia tai ei. Lisätietoa tästä ns. SQL Injectionista antaa esim. Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/SQL_injection


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      114
      1148
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      689
    4. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      74
      664
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      655
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      82
      629
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      532
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      94
      465
    Aihe