Terassit rivitalossa

Auttakaa mua!

Rivitaloyhtiössämme on takapiha, jolle on annettu lupa rakentaa katettu terassi. Terassin kokoa tai ulkonäköä ei ole määritelty tarkemmin, vaan rakentajat ovat noudattaneet hyvää tapaa ja ulkonäältään terassit ovat melko yhteneviä. Terassin on ollut ollut koltaan 2*6 metriä. Asukkaiden takapihoja erottavat väliseinät. Hallintaoikeutta piha-alueisiin ei osakkailla ole. Mutta periatteessa jokainen on hoitanut takapihaansa kuin "omaansa".

Nyt kuitenkin takapihoille on alettu rakentamaan ilman minkäänlaista ilmoitusta kenellekkään katettua terassia, jonka lattia tulee yli tuon väliseinän ja koko on tällöin 3,5*6 metriä. Näiltä väliseinien ylittäviltä osilta näkee esteettä muiden asukkaiden sisätiloihin. Tuota esteetöntä näkyvyttää en kyllä pysty hyväksymän mitenkään.

Voiko nyt hallitus esittää yhtiökokoukselle että terassin rakennusoikeutta tarkennetaan siten, että terassi ei saa tulla kateltaan eikä laittialtaan yli noiden väliseinien, jotka erottavat asukkaiden taka-pihat toisistaan. Jos yhtiökokous hyväksyy tämän tarkennuksen, niin joutuvatko nyt nämä ylisuuren terassin rakentajat purkamaan terassinsa?

Ja mitä seuraa siitä jos yhtiökokous tyhmyydessään sallii nämä liian suuret terassit....merkitseekö se sitä, että kaikki voivat viritellä minkälaisia rakenelmia tahansa.

Hyviä neuvoja ja kommentteja kaipaan.

14

7755

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pari kysymystä

Joissain tapauksissa hallitus ei voi yksin päättää yleensäkään terassien rakentamisesta. Saattaa vaatia toimenpideluvan. Tämä riippuu kunnasta ja terassista. Yleensä tuo raja, että vaaditaan lupa on 15 neliötä. Nähdäkseni katetuissa terasseissa vaaditaan aina lupa. Onko yhtiöllänne sitä?

Jos terassilta näkee naapureiden sisätiloihin, niin semmoisen rakentaminen pitää ehdottomasti kieltää.

Hallituksen pitää ehdottomasti viedä asia yhtiökokouksen päätettäväksi ja lisäksi ennen sitä selvittää kunnan rakennuslautakunnalta rakentamisen luvanvaraisuus.
      Jos luvat kunnossa ja yhtiökokouksessa päätetään, että rakentaminen ei ole sopivaa, niin jo rakentaneet joutuvat purkamaan tai muuttamaan virityksensä. Jos taas kokous hyväksyy rakennelmat, niin silloin ei kenelläkään ole siihen mitään sanomista. Olettaen, että luvat ovat kunnossa.

• Auttakaa mua!

Kiitos sinulle vastauksestasi!

Isännöitsijämme mielipide oli asiaan kun ensimmäinen katettu terassi rakennettiin, että kysykää naapureilta lupa ja toimittakaa piirrustukset isännöitsijäntoimistoon. Jos joku valittaa, niin sitten haetaan toimenpidelupa kaupungilta yhtiön nimissä.

Kuulun itse hallitukseen ja meillä on pian hallituksen kokous. Aion siellä ehdottaa, että teemme ylimääräiselle yhtiökokukselle ehdotuksen tästä, että terassi ei saa olla suurempi kuin väliseinien väliin jäävä alue.

Pelkään vaan todella pahoin, että yhtiökokous hyväksyy nämä liian suuret terassit, koska "ongelma" ei koske suurinta osaa asukkaista. Pelkään että asukkaat eivät nyt osaa ajatella itseään pidemmälle ja sitä että ei asukasstatus ikuisesti ole sama. Jos naapurin asunto myydään ja uusi asukas virittelee liian suuren terassin, niin siihen ei sitten ole todellakaan mitään sanomista jos päätös on hyväksytty yhtiökokouksessa.

• Muista se
        Auttakaa mua! kirjoitti:

Kiitos sinulle vastauksestasi!

Isännöitsijämme mielipide oli asiaan kun ensimmäinen katettu terassi rakennettiin, että kysykää naapureilta lupa ja toimittakaa piirrustukset isännöitsijäntoimistoon. Jos joku valittaa, niin sitten haetaan toimenpidelupa kaupungilta yhtiön nimissä.

Kuulun itse hallitukseen ja meillä on pian hallituksen kokous. Aion siellä ehdottaa, että teemme ylimääräiselle yhtiökokukselle ehdotuksen tästä, että terassi ei saa olla suurempi kuin väliseinien väliin jäävä alue.

Pelkään vaan todella pahoin, että yhtiökokous hyväksyy nämä liian suuret terassit, koska "ongelma" ei koske suurinta osaa asukkaista. Pelkään että asukkaat eivät nyt osaa ajatella itseään pidemmälle ja sitä että ei asukasstatus ikuisesti ole sama. Jos naapurin asunto myydään ja uusi asukas virittelee liian suuren terassin, niin siihen ei sitten ole todellakaan mitään sanomista jos päätös on hyväksytty yhtiökokouksessa.

Eli kun hallituksen kokouksessa käsittelette tuota asiaa, niin varmistakaa, että myös noille isommille terasseille on luvat kunnossa.
        Jos yhtiökokous/hallitus antaa luvan ja joku asukas myöhemmin asiasta valittaa, ja ilmenee, että rakennelmaan olisi vaadittu luvat, niin siitähän se soppa syntyy.
        Minäkin olen hallituksessa ja vastaavissa tapauksissa olemme varmistaneet selustamme ottamalla etukäteen selvää asioista esim. Kiinteistöliiton lakimieheltä. Palvelu on ilmaista, jos yhtiö kuuluu Kiinteistöliittoon.
        Ja perustelkaa yhtiökokoukselle kantanne hyvin.
        Oikeassa olet siinä, että kerran annettua lupaa on erittäin vaikea myöhemmin perua. Eteen tulee esim. osakkaiden tasapuolinen kohtelu.

• elämääkö vailla

On se kauheaa. Kuin tälläistä pääseekään tapahtumaan.
      Onhan se selvä, että rivitalon pihalta näkee toisen pihalle ja ikkunoista toisen kotiin. En väitä, että olisi kovinkaan vikusua tuijotella toisen ikkunmoista, mutta kun kerran asutaan vierekkäin, niin sitten vaan pitää sietää myös naapureita. rakentakaa kaikki terasseja ja elekää siellä rauhassa ja koittakaa vielä tulla keskenänne toimneen.
      Minusta tuntuu, että rivitaloissa suurin osa ihmisistä kuvittelee asuvansa omakotitalossa ja olettavat kaikkien muiden asukkaiden pysyvän pois näkyvistä jotta saavat itse olla rauhassa.
      Olisiko tässäkin tapauksessa syytä mennä peilin eteen ja hankkia itsellen elämä. Eläkää ja asukaa - antakaa sama oikeus muillekin.

• Auttakaa mua!

Et ole ilmeisesti koskaan asunut rivitalossa, kun et ymmärrä sitä mitä tarkoittaa esteetön näkyvyys omiin sisätiloihin. Jos ennen paikalla on ollut väliseinä joka on tehnyt siitä pienestä pläntistä takapihalla oman alueen, vaikka et maata omista ja nyt sen väliseinän takaa pilkottaa 1,5 metriä terassia, jolla seisokelemalla naapuri näkee sun olohuoneeseen, niin ei oo kiva. Mutta mä uskon ja toivon todella että yhtiökokous tekee viisaan päätöksen ja kieltää väliseinän ylittävän rakennelman.

Ja siinä olet oikeassa että nämä terassin rakentajat kuvittelevat asuvansa omakotitalossa. Mä en, siksi kannan huolta tästä asiasta.

• Yks risti
        Auttakaa mua! kirjoitti:

Et ole ilmeisesti koskaan asunut rivitalossa, kun et ymmärrä sitä mitä tarkoittaa esteetön näkyvyys omiin sisätiloihin. Jos ennen paikalla on ollut väliseinä joka on tehnyt siitä pienestä pläntistä takapihalla oman alueen, vaikka et maata omista ja nyt sen väliseinän takaa pilkottaa 1,5 metriä terassia, jolla seisokelemalla naapuri näkee sun olohuoneeseen, niin ei oo kiva. Mutta mä uskon ja toivon todella että yhtiökokous tekee viisaan päätöksen ja kieltää väliseinän ylittävän rakennelman.

Ja siinä olet oikeassa että nämä terassin rakentajat kuvittelevat asuvansa omakotitalossa. Mä en, siksi kannan huolta tästä asiasta.

yhtiö järjestyksen ? Rakennus-, piha-, asemakaava- ja muut piirustukset sekä mahdolliset niihin asian mukaiset tehdyt muutokset.

Usein näistä löytyy ns. huoneistoon kuuluvan "oman" pihan neliö määrä. Saattaa kyllä mennä välillä saivarteluksikin.

• terassi
        Auttakaa mua! kirjoitti:

Eikös sellaiseltakin terassilta minkä pituus on väliseinän pituinen, näe naapurin takapihalle (olohuone) esteettömästi.

Esimerkiksi jos astuu terassin ulkopuolelle.

Kuinka pitkä takapiha on kysymyksessä?

"Yksityisyys" asiat pitää unohtaa silloin vietetään aikaa rivitalojen takapihoilla.

• voivoivoi
        Auttakaa mua! kirjoitti:

Olen 2 metriä pitkä. 180 cm korkeat aidat eivät ole minulle näköeste. Ilmeisesti et hyväksyisi minua naapuriksi, koska voin katsella asuntoonne?

• elämääkö vailla
        Auttakaa mua! kirjoitti:

Niin - asun rivitalossa. Pihojemme välillä on noin 160 cm korkea aita, jonka yli on todella helppo katsoa. Jos nyt joku naapuri on kovin kiinostunut olohuoneemme kalustuksesta, niin voin kyllä pyytää ihan sisälle asti katsomaan.
        Itseäni ei kiinosta pätkääkään toisen pihan tai olehuoneen tapahtumat enkä siis koe naapurin läheisyyttä ongelmaksi. Jos se olisi ongelma, niin en varmaan olisi koskaan rivitaloon muutanutkaan. Rivitaloasuminenhan on kaikille aivan oma vapaa valinta - jos sen kokee ahdistavaksi, niin sitten kerrostaloon tai omakotitaloon ja selaiseen, johon kukaan ei näe mistään.
        Kanattaa hankkia itselleen ihan oma elämä, niin ei tarvitse murehtia kauheasti toisten tekemisistä ja olemisista.
        Taitaa nytkin olla kyse siitä perin tavallisesta naapurikateudesta...

• hallitus voi antaa luvan ty...

Kaikkia pitää kohdella tasapuolisesti. Eli jos hallitus erehtyy hyväksymään tuon niin kaikki saa tehdä vastaavan. Toisaalta yhtiön yleisellä alueella olevat tilat on kaikkien käytettävissä..

• vastaukset nimimerkillä

Alkuperäinen kyselijä on käyttänyt pelkästään nimimerkkiä Auttakaa mua! Ja nyt tämä "vastaukset nimimerkillä"

En siis ole heittänyt tuota "herjaa" tuossa, muuta kuin yhden viestin verran.

• Joo..

Terassien katoksiin kaikille Tamperelela..

Kaikki on rakennettava piirustuksen mukaan jolla lupa on haettu..

Lupa on määräaikainen.. maksoikin vähän

Naapuriyhtiöistä oli käytävä kysymässä mielipide jos he pystyivät näkemään mahdollisesti rakennettavan terassin meidän taloyhtiössä....

Ainoa mikä vielä on ilmassa on kun jotkut ovat nostaneet terassin lattiaa ...rakentaneet lattian joka on noin 25 cm korkealla maanpinnasta..

Nyt näkee helposti väliaitojen yli naapurin puolelle.. pitäisikö väliaitoja nostaa ?

Mutta jokainen voi pitää kuin omaa pihaansa vain väliaitojen rajaamalla alueella ..

Kauempana alue on jo vähän yleisempää että voi viedä sieltä ruhonleikkurin että ei tarvitse mennä asuntonsa läpi sen kanssa.

Mutta ei terasseja kuin "omalle" väliaitojen alueelle. Syvyydestä täytyy sopia yhtiökokouksessa ja jos siinä on aitoja tai katettu niin lupa siihen on haettava viranomaiselta

• tuollaisia...

Tuollainen toimintahan on rivitaloissa oikein todellinen vitsaus. Pihoja pidetään ominaan ja eletään sen mukaan.

Luultavasti teidänkään taloyhtiöllä ei ole mahdollisuutta myöntää lupia katettuihin terasseihin vaan sen tekee taloyhtiön hakemuksesta kunnan rakennusvirasto. Lupakäytäntö vaihtelee kunnittain, joten siihen on turha nyt paneutua.

En ymmärrä miten tuo terassin koko alkoi nyt närästämään? Kateutta suuremmasta terassista?

Eikö se naapuri voi mennä seisomaan pihalleen ja tiirailla teille sisälle ilman terassiakin?

Tämähän on myös yhdenvertaisuus asia. Jos ennen on sallittu terassien rakentaminen hyvän maun rajoissa, niin saman meiningin pitäisi jatkua. Riitahan siitä tulee jos toinen on mielestään tehnyt ihan yhtä asiallisen terassin kuin naapurinsa, mutta se on naapurin mielestä väärän kokoinen. Mitään kokomäärittelyjä on tuskin tehty, joten aika härskiähän se olisi määritellä se jälkikäteen ja pistää osa purkamaan terassejaan.

Mielestäni jatkatte, kuin mitään ei olisi tapahtunut tai sitten selvitätte asian pohjamutia myöten, joka voi tarkoittaa sitä että kaikille terasseille haetaan rakennsuluvat tai ne jopa puretaan kokonaan pois.

• Auttakaa mua (ei enää)

Hallitus teki jälkikäteen linjauksen terasseita mimmoset niistä saa tehdä, eli miten paljon saa olla katettua ja miten paljon teressia. Erottavia väliseiniä saa jatkaa olemassa olevan mallin mukaan terassin pituuden verran.

Mua ei riso siinä se tereassin koko. Itseasiassa en ymmärrä miksi ihmeessä tehdä kattamattomanta terassia kun mitään siihen ei voi juurikaan laittaa. Nythän nämä isommat terassin rakentajat ovat nimen omaan käyttäytyneet niin että piha olisi oma, ja tehneet ison terassin siksi, että heidän pihalleen ei päästä.

Mulla on mahis jatkaa sitä väliseinää, joten se siitä sitten. Tosin en voi tehdä sitä jatkaen olemassa olevaa seinää, koska naapurini on tehnyt tämän ylisuuren terassin väliseinän yli....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      235
      6674
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      65
      3890
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      130
      3133
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2312
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      17
      1853
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      170
      1577
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1474
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      29
      1441
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      37
      1369
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      111
      1061
    Aihe