undut

ja ulkohäkki

mulla on kaksi noin 2v. undulaattia joilla on ulkohäkki. päivällä kun aurinko paistaa ovat "pikkuhäkissä" missä on varjoisaa ja illalla kun aurinko menee pilveen tai kääntyy niin ettei enää paista häkkiin menevät isoon ulkohäkkiin.Onkohan normaalia? pitäisiköhän tehdä "katto" myös isoon häkkiin.

5

445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kymysys

      siis ovatko unudt jatkuvasti ulkona, myös öisin?

      • yötä ulkona

        saavat itse päättää haluavatko sisään vai eivät. Tosin viime viikolla tein ison työn peitellessäni häkkiä kun eivät millään halunneet sisään ja säätiedotus lupasi yöksi kylmää. Tosin eivät paljon ymmärrä noista mette mannosen jutuista ;D
        Lähinnä siksi kysyin arvioita että pelkäävätkö mahdollisesti "ylhäältä tulevaa vaaraa" auringonpaisteessa.


      • -M-
        yötä ulkona kirjoitti:

        saavat itse päättää haluavatko sisään vai eivät. Tosin viime viikolla tein ison työn peitellessäni häkkiä kun eivät millään halunneet sisään ja säätiedotus lupasi yöksi kylmää. Tosin eivät paljon ymmärrä noista mette mannosen jutuista ;D
        Lähinnä siksi kysyin arvioita että pelkäävätkö mahdollisesti "ylhäältä tulevaa vaaraa" auringonpaisteessa.

        Eiköhän tuo ole piilottelu ole kuitenkin enemmän muistoja villieläinajoilta. Australian pensastasangoilla se keskipäivän paahde on useimmiten sen verran kuuma että eläinten on pakko hakeutua varjoon ja ottaa rennosti ja keskittää touhuilu viileämpään aamu-ja iltapäivään. Eikä se välttämättä mitenkään kylmää meilläkään siinä pahimman porotuksen aikaan ole. Tokihan ne petolinnutkin päiväsaikaan liikkuu ja niitä on pienen eläimen syytä vähän vältellä, mutta niitä kyllä joutuu väistelemään sekä auringossa että varjossa. Ja aurinko tekee kuitenkin sen verran hyvää ettei koko häkkiä kannata varjostamaan ruveta. Laita vaikka muutama lehtevä koivun/pajunoksa antamaan pikkuisen turvaa ja näkösuojaa niin että aurinko kuitenkin vielä pääsee häkkiin. Ja tietysti linnuilla on oltava joku varjonpaikkakin häkissä siihen kumimpaan aikaan niin että saavat päättää missä on sopiva olotila.

        Ja talvella yöaikaan saattaa luonnossakin undujen asuinalueilla lämpötila käydä lähellä nollaa ja jopa hiukan pakkasen puolella, niin ettei terve undu siitä herkimmästä päästä pienelle viileydelle ole. Se tietysti pitää varmistaa ettei sisälämpöön tottunutta pullatipua ihan kylmiltään alhaisiin lämpöihin nakata, mutta pienen totutteluvaiheen jälkeen undu voi kyllä kesällä hyvin olla vuorokauden ympäri ulkona kunhan sillä on jotain sateen/tuulen/auringonsuojaa tarjolla ja varmasti pedoilta suojaisa yöpymispaikka.


      • tuo
        -M- kirjoitti:

        Eiköhän tuo ole piilottelu ole kuitenkin enemmän muistoja villieläinajoilta. Australian pensastasangoilla se keskipäivän paahde on useimmiten sen verran kuuma että eläinten on pakko hakeutua varjoon ja ottaa rennosti ja keskittää touhuilu viileämpään aamu-ja iltapäivään. Eikä se välttämättä mitenkään kylmää meilläkään siinä pahimman porotuksen aikaan ole. Tokihan ne petolinnutkin päiväsaikaan liikkuu ja niitä on pienen eläimen syytä vähän vältellä, mutta niitä kyllä joutuu väistelemään sekä auringossa että varjossa. Ja aurinko tekee kuitenkin sen verran hyvää ettei koko häkkiä kannata varjostamaan ruveta. Laita vaikka muutama lehtevä koivun/pajunoksa antamaan pikkuisen turvaa ja näkösuojaa niin että aurinko kuitenkin vielä pääsee häkkiin. Ja tietysti linnuilla on oltava joku varjonpaikkakin häkissä siihen kumimpaan aikaan niin että saavat päättää missä on sopiva olotila.

        Ja talvella yöaikaan saattaa luonnossakin undujen asuinalueilla lämpötila käydä lähellä nollaa ja jopa hiukan pakkasen puolella, niin ettei terve undu siitä herkimmästä päästä pienelle viileydelle ole. Se tietysti pitää varmistaa ettei sisälämpöön tottunutta pullatipua ihan kylmiltään alhaisiin lämpöihin nakata, mutta pienen totutteluvaiheen jälkeen undu voi kyllä kesällä hyvin olla vuorokauden ympäri ulkona kunhan sillä on jotain sateen/tuulen/auringonsuojaa tarjolla ja varmasti pedoilta suojaisa yöpymispaikka.

        koivunoksa juttu oli hyvä vinkki. Linnuilla on pieni häkki siinä ison ulkohäkin vieressä, jossa pidän niiden ruokia ja se toimii samalla tuulensuojena, sateensuojana ja varjona. Hyvin nuo ovat nyt pärjänneet pari viimeistä yötä ulkona ja tuntuvat kyllä nauttivan olostaan.


    • kekkonen96

      ei hajuu ei niille varmaa kovin hyvä marhata häkist toisee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      916
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      281
      682
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      40
      532
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe