Onko Norja muuttunut

10-vuodessa?

Ollaan lähdössä perheen kanssa heinäkuussa matkailuautolla Norjaan, lähinnä vuono-osastolle.

Edellisestä Norskin reissusta taitaa olla jo kohta 10-v, joten uusinta tietoa maasta kaivataan. Hintataso maassa lienee suolainen kuten ennenkin, mutta onko ero meihin enää niin iso? Hintataso täälläkin kohonnut viimeaikoina melkoisesti (ruoka, polttoaineet). Onko maan pääväylillä paljon niitä maksullisia tunneli- tms. osuuksia? Uusia teitä on varmaan vuosikymmenessä tullut paljon?

Entä Ruotsin maa? Aateltiin ajella etelä-ruotsin läpi, ei kuitenkaan mielellään tylsiä (mutta nopeita) pääväyliä pitkin. Onko naapurimaassa mitään kiinnostavaa vai onko se vain pakollinen läpiajoetappi? Takaisin ehkä vähän ylempää ja Haaparannan kautta.

Kaikenlaiset (asialliset) mielipiteet ja kommentit ovat tervetulleita.

4

1093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta Ruotsista

      löytyy hyvät sivut joilta voit alkaa etsiä tietoa.

      http://www.visitsweden.com/Default____35074.aspx

      Ruotsissa on nähtävyyksiä vaikka millä mitalla mutta täytyy vaivautua hieman ottamaan selvää niistä. Oma suosikkini on eteläinen rannikko ja Öland ja Gotland.

    • ......

      Ma en ole kaynyt norjassa kymmenen vuotta sitten, joten en osaa hirveasti vertailla, mutta...

      Itse ainakin huomaan hintaeron, mutta saattaa olla etta se on viime aikoina myos kutistunut. Polttoaineen hinta on talla hetkella hieman paikasta riippuen 13 kruunun molemmin puolin ja tuntuu kallistuvan koko ajan, lupailtiin etta kesan loppuun mennessa ollaan jo 16-17 kruunussa.

      E6-tiella ei ole yhtaan tietullia ainakaan valilla Oslo-Lillehammer, mutta kunhan tuo uusi osa valmistuu, niin valille Oslo-Hamar tulee kuulemma 6 tietullia... Uusi tie on kuitenkin kasittaakseni valmis vasta 2009 syksylla. Oslosta alas ajettaessa (E18) on tietulleja matkalla 1-4, riippuen kuinka pitkalle ajaa. Oslosta esim. bergeniin tietulleja taitaa olla matkalla yksi. Muillakin teilla niihin tormaa ihan tasaisesti. Maksut valilla 10-30 kruunua/tietulli.

      Hyvaa matkaa :-)

      • miu mau

        Nii riippuu reittivalinnasta itse olen lähdössä perheen kanssa 2 viikon päästä Norjaan ja meillä on reitti suunnitelma tukholma- oslo-e16 tietä laerdal lautalla yli ja olet vuono norjassa mutta jos jatkat siitä 5 tietä sogndal-skei on matkalla aika kallis tunneli, tronheimin kupeessa on joka suunnasta tullit nii tohon songdalista voi lähteä itään jotunheimin kautta ehkä hienommat maisemat ja sieltä lom-geiranger sieltä kautta ei tulleja, nii ja muuten kun tulette Ruotsin kautta yli E 18 tietä Osloon päin Askimin kohdassa tie tullit 20kr. Hyvää matkaa..


      • Mai 17
        miu mau kirjoitti:

        Nii riippuu reittivalinnasta itse olen lähdössä perheen kanssa 2 viikon päästä Norjaan ja meillä on reitti suunnitelma tukholma- oslo-e16 tietä laerdal lautalla yli ja olet vuono norjassa mutta jos jatkat siitä 5 tietä sogndal-skei on matkalla aika kallis tunneli, tronheimin kupeessa on joka suunnasta tullit nii tohon songdalista voi lähteä itään jotunheimin kautta ehkä hienommat maisemat ja sieltä lom-geiranger sieltä kautta ei tulleja, nii ja muuten kun tulette Ruotsin kautta yli E 18 tietä Osloon päin Askimin kohdassa tie tullit 20kr. Hyvää matkaa..

        useimmat (kaikki?) automaatit hyväksyvät Visan ja MestarinKortin.

        Mutta jos ajaa aiotte läpi AutoPassista ilman AutoPassia, niin:

        If you drive through the toll station illegally, an additional toll fee is charged.
        A video picture is then taken of your car registration number, and the owner of the vehicle will receive an invoice of NOK 300 by post, in addition to the ordinary charge.

        Täältä löydätte tarkat tiedot niistä hepulinomaisesti pelkäämistänne tietulleista:

        http://keskustelu.suomi24.fi/matkailu_show.fcgi?category=104&conference=4500000000000893&posting=22000000035012750


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      39
      773
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe