Digiboxiteollisuuden SALAJUONI!

tyytymätön kuluttaja

Kuinka moni muu on päätynyt samaan tilanteeseen?

Ostin digiboksin 3kk sitten. Tutkin taarkkaan minkä mallin hankin ja sijoitin siihen sievoisen summan, kovalevytilaa halusin hdmi-lähdön kera.

Rahaa paloi n. 400,- euroa ja nyt ostettiin uusi kämppä, jossa sitten ko. digiboxilla voi heittää vesilintua.

Kysynpä vaan, että minkä takia digiboxini ei voi toimia sekä kaapelissa että terrestialissa samalla virittimellä?

Kyse on kuitenkin vain eri signaataajuudesta, joka on kaapelissa esim.:
146 - 354 Mhz (Turku), 138 - 418 Mhz (Tampere)
Ja Digitan keskitaajuudet suomessa vaihtelevat 674 - 730 Mhz välissä.

Joten ero ei ole suuri ja en oikein jaksa uskoa, etteikö nyky "rakettitieteen" aikana olisi muka virittimiä jotka lukisivat taajuudet 100 - 900Mhz välissä.

Jos radio keksittäisiin tänään, pitäisi varmaan ostaa jokaiselle radioasemalle omat kuunteluvälineet :)

Tunteeko joku myötätuntoa vai puhunko ihan potaskaa?

nimim. "mies tampereelta"

15

1228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varautunut?

fiksumpi olisi tietysti varautunut tulevaisuuteenkin ja hankkinut boksin joka toimii sekä antenni- että kaapelitalouksissa.
      ja esim dreamboxit voi "päivittää" uuteen verkkoon hankkimalla yksinkertaisesti uudet viritinmoduulit.

se että sinun ajattelukykysi on rajallinen, onkin mielestäsi salaliitto sinua vastaan? mielenkiintoista.

• test4307

Aloittaja on oikeassa, ei olisi ollut suuri vaiva alunperinkin tehdä nuo virittimet niin että yksi ja sama viritin olisi toiminut molemmissa järjestelmissä.Syynä ehkä on se että alussa ei tiedetty että kaapelitkin siirtyy digiin, tai ainakin osa niistä.Toisaalta miksi eivät c ja t voisi lähettää samalla systeemillä, ja taas kävisi yksi ja sama viritin.

• tyytymätön kuluttaja

Sinun teoriasi ei auta asiaan, koska edelleen tarvitaan monta eri viritintä yhtä helkutin signaalia lukemaan. Kyse on vain signaalitason vaihtelusta.

Ja sitä paitsi, jos olisin voinut varautua olisin ostanut 3 viritintä -> s/t/c

Oletko Saloran miehiä?

• siinä..
        test4307 kirjoitti:

Aloittaja on oikeassa, ei olisi ollut suuri vaiva alunperinkin tehdä nuo virittimet niin että yksi ja sama viritin olisi toiminut molemmissa järjestelmissä.Syynä ehkä on se että alussa ei tiedetty että kaapelitkin siirtyy digiin, tai ainakin osa niistä.Toisaalta miksi eivät c ja t voisi lähettää samalla systeemillä, ja taas kävisi yksi ja sama viritin.

t-signaali kyllä kulkisi kaapeliverkossa hyvin, muttei päinvastoin.

mutta koska kaapeliverkossa ei virheenkorjausta tarvita niin operaattorien ahneuden takia on oma lähetyssysteemi jossa koko kaista saadaan varattua signaalille.
        t-signaalilla kun saataisiin välitettyä vähemmän kanavia kulunutta bittivirtaa kohden.

• vaan modulaatio

"Kyse on kuitenkin vain eri signaataajuudesta"

Kyse ei ole vain taajuuksista. DVB-C ja DVB-T käyttävät eri modulaatiota eivätkä siksi ymmärttä toistensta lähetyksiä.

Taajuuksista sen verran, että esim. Nokian DVB-T-boksit ilmoittavat taajuuksiksi: 174 - 300 MHz ja 474 - 862 Mhz.

Maximum 8000-T: 174 - 230 MHz ja 470 - 862 Mhz
      8000-C: 52,5 - 858 MHz.

Topfield 5100PVRt: 174 - 230 MHz ja 470 - 862 Mhz
      Topfield 5100PVRc: 50 - 870 MHz

Eli DVB-T:llä pakolliset VHF III ja UHF IV sekä UHF V -alueet (174 – 230 MHz, 470 - 862 MHz).
      DVB-C:llä pakollinen alue 110 - 862 MHz.

• tyytymätön kuluttaja

Tarkoittaako tämä siis että esim. Welho lähettää kaapeliverkossa terrestial modulaatiolla lähetyksiään, koska Welhon kaapeliverkosta näkee ohjelmia myös Terrestial-boksilla?

• Welholla
        tyytymätön kuluttaja kirjoitti:

Tarkoittaako tämä siis että esim. Welho lähettää kaapeliverkossa terrestial modulaatiolla lähetyksiään, koska Welhon kaapeliverkosta näkee ohjelmia myös Terrestial-boksilla?

Welho lähettää omassa verkossaan lähetyksiä sekä DVB-C:llä että DVB-T:llä. Sitä en tiedä kuinka kauan aiotaan lähettää rinnakkain DVB-T:tä.

• ollut juttua
        Welholla kirjoitti:

Welho lähettää omassa verkossaan lähetyksiä sekä DVB-C:llä että DVB-T:llä. Sitä en tiedä kuinka kauan aiotaan lähettää rinnakkain DVB-T:tä.

eli Welho lähettää verkossaan DVB-T signaalia vuoden 2009 loppuun ja vain ilmaiskanavia eli jos maksukanavia haluaa tarvii DVB-C boksin.

• Topi

Eli kyse on modulaatiosta ei taajuuksista. Ja kyllä nyt on jo olemassa bokseja jotka osaa molemmat. TV:tä on jo useitakin malleja.

Kyse ei ole ylipäätään missään vaiheessa ollut tekniikasta vaan kauppapolitiikasta eli boksien tekemisestä "halvalla".

• Tyytymätön kuluttaja
        Topi kirjoitti:

Eli kyse on modulaatiosta ei taajuuksista. Ja kyllä nyt on jo olemassa bokseja jotka osaa molemmat. TV:tä on jo useitakin malleja.

Kyse ei ole ylipäätään missään vaiheessa ollut tekniikasta vaan kauppapolitiikasta eli boksien tekemisestä "halvalla".

Olen nähnyt myytävän bokseja, joissa maininta DVB-T/C. Tarkoitatko juuri näitä bokseja?

Eli onko faktatietoa, että niissä on yksi viritin joka hoitaa molemmat taajuudet/modulaatiot, vai onko siellä eri virittimet molemmille?

Ainakin eräs tv-malli, jossa näin oli niin siellä oli kaksi eri fyysistä viritintä.

Eli boksit olisi voineet toimia alunperin jo kaikissa (S/T/C) verkoissa, jos boksit olisi haluttu valmistaa kaikille modulaatioille sopiviksi. Näin olen juuri ajatellutkin...

.... asiasta kukkaruukkuun, mutta liittyy asiaan ...

Se että on tehty halvalla, ei näy kuitenkaan kuluttajien hinnoissa vaan maahantuojien katteissa. Maahantuontikin on aika huonossa hapessa kun jälleenmyyjät ei pääse itse sanelemaan myyntihintojaan, vaan maahantuoja määrää/kiristää.
        Tietysti on sitten erikseen ne yrittäjät jotka tuovat itse boksit maahan tai jopa vielä valmistuttaa ne ja hoitaa kaiken "monopoliasemissa" olevien "virallisten" maahantuojien ohitse. Näitä tietysti itse maahantuojat haukkuvat harmaatuontiyrityksiksi, mutta itse ostan mieluummin yrittäjältä joka itse vastaa tuotteesta heti tehtaan jälkeen. Ja sitä paitsi näistä yrityksistä saa yleensä paremman tavaran, parempaan hintaan ja paremmalla hinnalla.

aika hyvän monopoliasemamssa, lukuunottamatta nimeltämainitsemattomia

• Topi
        Tyytymätön kuluttaja kirjoitti:

Olen nähnyt myytävän bokseja, joissa maininta DVB-T/C. Tarkoitatko juuri näitä bokseja?

Eli onko faktatietoa, että niissä on yksi viritin joka hoitaa molemmat taajuudet/modulaatiot, vai onko siellä eri virittimet molemmille?

Ainakin eräs tv-malli, jossa näin oli niin siellä oli kaksi eri fyysistä viritintä.

Eli boksit olisi voineet toimia alunperin jo kaikissa (S/T/C) verkoissa, jos boksit olisi haluttu valmistaa kaikille modulaatioille sopiviksi. Näin olen juuri ajatellutkin...

Se että on tehty halvalla, ei näy kuitenkaan kuluttajien hinnoissa vaan maahantuojien katteissa. Maahantuontikin on aika huonossa hapessa kun jälleenmyyjät ei pääse itse sanelemaan myyntihintojaan, vaan maahantuoja määrää/kiristää.
        Tietysti on sitten erikseen ne yrittäjät jotka tuovat itse boksit maahan tai jopa vielä valmistuttaa ne ja hoitaa kaiken "monopoliasemissa" olevien "virallisten" maahantuojien ohitse. Näitä tietysti itse maahantuojat haukkuvat harmaatuontiyrityksiksi, mutta itse ostan mieluummin yrittäjältä joka itse vastaa tuotteesta heti tehtaan jälkeen. Ja sitä paitsi näistä yrityksistä saa yleensä paremman tavaran, parempaan hintaan ja paremmalla hinnalla.

Taitavat markkinoinnissa yleisesti puhua joko combo- tai hybridi bokseista mutta DVB-T/C on sama asia. Esim. Finnsat FSH500CX on sellainen. Yksi viritin niissä on. Vähän kalliimmilla komponenteilla totetettu ja enempi softaa.

• tyytymätön kuluttaja
        Topi kirjoitti:

Taitavat markkinoinnissa yleisesti puhua joko combo- tai hybridi bokseista mutta DVB-T/C on sama asia. Esim. Finnsat FSH500CX on sellainen. Yksi viritin niissä on. Vähän kalliimmilla komponenteilla totetettu ja enempi softaa.

pitääpä käväistä kodinkoneliikkeessä, jospa sieltä löytäisi nyt sitten uuden boksin :)

Onko jollain tiedossa hybridi-mallia, jossa olisi
        -tiedostonsiirto molempiin suuntiin
        -kovalevytallennus
        -digitaalinen kuvan ulostulo

Ja tottakai hybridi olisi oikea hybridi jos se pelittäisi vielä satelliitinkin kautta.

:P

• komboa
        Tyytymätön kuluttaja kirjoitti:

Tuo T/C-merkintä mainoksissa tarkoittaa useimmiten - hyvin hämäävästi - sitä, että boksista on olemassa omat mallinsa antenni- ja kaapeliverkkoihin.

Bokseja, joissa on oikeasti sekä T- että C-virittimet samoissa kuorissa, on tarjolla vain kourallinen. Telkkaripuolella tarjontaa on selvästi enemmän.

• 3kk sitten

noin 400 eurolla poropekasta uuden pc:n kotiteatterikäyttöön:

MSI S775 IP35 DDR-2 SATA-2 GBLAN 8CH ATX   78.69
      CORSAIR DDR2 KIT 2X1G 675MHZ HEAT SPRED   37.96
      MSI 8400 GS PCIE 256MB VGA DVI TV SILENT    39.54
      SMG S166 160GB SATA2 7200RPM 8MB   38.36
      SMG DVDRW 20X BLACK SATA   23.63
      KOTE450W3    64.1
      INTEL DUAL CORE E2160 1.8GHZ 800/1M S775    57.16
         339.44
      VISTA HOME PREM, UK, OEM (1)   96.77
         436.21

Tuo prossu kellottuu 3 gigaan ja kone on toiminut loistavasti kaikenlaisessa käytössä (DVD, netti, openoffice, pelit).

• tyytymätön kuluttaja

Mitenkäs sitten ratkaisit signaali/modulointiongelman?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      123
      1730
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1442
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      992
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      990
    5. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      90
      874
    6. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      841
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      751
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      681
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      668
    Aihe