EN 500 kokemuksia ?

ensio e.

Tuohan on jo aika vanha malli mutta noita on kaupan aika edullisesti. Paljonko tuolla koneella ajaa ennen suurempia (kalliimpia) remontteja ja minkälainen yleensä muuten on ajettavuudeltaan ominaisuuksiltaan, mahtuuko yli 180 cm kuski miten hyvin satulaan ?

16

15471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tttttmmmm

      ...toi pyörä on. Katseltiin sellasta talvella kun etsittiin vaimolle ekaa pyörää. Itse oon vaan 175, mutta vaikutti se aika pikkuselta. Kyllähän sillä nyt olis ajaan pystynyt, mutta ajo-asento on aika pysty ja jos oot sen 180 niin saat kaiken ilmavirran pleksin yli kypärään (...luulisin). Eiköhän noi kaikki japsikoneet oo aika varmoja, jos öljyt vaan on vaihdeltu ajallaan. Itellä oli joskus suzukin 400 gs jolla oli ajettu 100 tonnia ilman suurempaa remonttia, toisaalta taas kaverin vf:ään kone rempattiin jo 60000:ssa. Omassa Kawassani (VN) on 70000 mittarissa ja "ainakin vielä" pelittää...

    • --hessu--

      Ota sellainen pyörä, joka viehättää omaa silmääsi ja joka sopii omaan budjettiisi.

      Itselläni on kolmatta vuotta EN500 vm. -93, ajettu 53 tkm. Painoa minulla on 88 kg, pituutta 184 cm ja hyvin olen pärjännyt.

      Ajelen pyörällä työmatkat, noin 50 km päivässä. EN500 on tyypillinen custom eli painopiste on alhaalla ja tarkoitettu leppoisaan ajeluun, vaikka nopeusmittarin maksimi on 180 km/h. Tankki on melko pieni, luokkaa 11 litraa, joten pitkiin, tauottomiin matka-ajoihin se ei sovellu.

      Näiden kolmen vuoden aikana ei ole ollut mitään huolia: syksyisin olen vaihtanut öljyt, tankannut tankin täyteen ja pyörä on ollut talvet kylmässä ulkovarastossa. Pyörä on lähtenyt keväällä ensi startista heti käyntiin!

      Kierrosluku- ja vaihteistomittaria ei ole, kuten ei monessa muussakaan pyörässä, mutta ne hoituvat perstuntumalta. Minulle riittää, että ykkönen rusahtaa päälle hieman muita vaihteita kuuluvammin.

      Koska malli on vanha, pyörään on hankala löytää lisäosia, laukkurautoja yms. Pyörän "viralliset" kaatumaraudatkin ovat melkoinen vitsi.

      Mutta kaiken kaikkiaan EN500 on luotettavat peruscustom, erittäin sopiva jopa ensipyöräksi, vaikka painoa 200 kg. Pyörää myydään myös pikkutehoisena, joten vakuutus voi olla edullinen pienen teho/paino -suhteen vuoksi.

      • mot

        on Kawasaki en 500. Oon 169 pitkä ja jalat yltää just maahan hyvin. :)
        Hihna on vähän vinkunut mutta oiva peli muuten. :)
        Ensipyöränä mulla..


      • Kawwa
        mot kirjoitti:

        on Kawasaki en 500. Oon 169 pitkä ja jalat yltää just maahan hyvin. :)
        Hihna on vähän vinkunut mutta oiva peli muuten. :)
        Ensipyöränä mulla..

        Itellä kans EN Kawa ja tuntuu kyl luotettavalta
        peliltä.
        Ilmanputsari pestävää mallia ja sen kun muistaa
        putsata ennen ajokautta niin jo vaikuttaa
        kummasti kulkuun.

        Mitähän muuten meinaa kun mulla on tankissa
        V tunnus, ei EN ???????????


      • kuin Vulcan
        Kawwa kirjoitti:

        Itellä kans EN Kawa ja tuntuu kyl luotettavalta
        peliltä.
        Ilmanputsari pestävää mallia ja sen kun muistaa
        putsata ennen ajokautta niin jo vaikuttaa
        kummasti kulkuun.

        Mitähän muuten meinaa kun mulla on tankissa
        V tunnus, ei EN ???????????

        Samaa pyörää myytiin kahdella eri nimellä:
        EN 500 (EN) ja Vulcan 500 (V)
        Ymmärtääkseni Vulcan -nimi oli kohdistettu enemmän Ameriikan markkinoille, mutta esim. Ruotsissa on Kawasaki Vulcan -kerho. Kannattaa siis googlettaa myös Vulcan 500 -nimeä.

        Kiitos ilmanputsari -vinkistä!


      • custom
        kuin Vulcan kirjoitti:

        Samaa pyörää myytiin kahdella eri nimellä:
        EN 500 (EN) ja Vulcan 500 (V)
        Ymmärtääkseni Vulcan -nimi oli kohdistettu enemmän Ameriikan markkinoille, mutta esim. Ruotsissa on Kawasaki Vulcan -kerho. Kannattaa siis googlettaa myös Vulcan 500 -nimeä.

        Kiitos ilmanputsari -vinkistä!

        Se on. Itsellä 97 mallia. Ajoasento minulle sopivampi kuin edellisesä mallissa, ja jalkatilaa myös paremmin.
        Moottori on yllättävän hyvin vääntävä ja tehokas.
        Esim 2 päällä ajaessa tehot riittää ainakin mulle.
        Niin ja kaikenlisäksi hiljainen, eikä täristä yli satasenkaan nopeuksissa niin ku esim Savaget.


      • Kempakko
        custom kirjoitti:

        Se on. Itsellä 97 mallia. Ajoasento minulle sopivampi kuin edellisesä mallissa, ja jalkatilaa myös paremmin.
        Moottori on yllättävän hyvin vääntävä ja tehokas.
        Esim 2 päällä ajaessa tehot riittää ainakin mulle.
        Niin ja kaikenlisäksi hiljainen, eikä täristä yli satasenkaan nopeuksissa niin ku esim Savaget.

        Itellä kokemusta sen verran että vuokrasin moisen pari vuotta sitten ja käytiin emännän kans viiessä päivässä kaks tuhatta kilsaa kaks päällä. Mä oon 181 ja 115 kg ja emäntä on 174 ja 85. Yllättävän hyvin mun mielestä mahtuu pyörän päälle. Joku 535 virago on ulkomitoiltaan ihan mopo enniin verrattuna. Vois sanoa että Kawa on "pieni suuri pyörä", eli ulkomitoiltaan sopii mielestäni myös kaks päällä matkailuun.
        Moottori vois tietenkin olla vääntävämpi, mutta ei kuiten semmosta mäkeä tullu vastaan että olis tarvinnu pykältää. Tietenki kahvaa pitää väntää syvemmälle kun jossain H-D:ssä.
        Vertailukohteena samanmittanen reissu Norjaan H-D hertsikalla. Tottakai Harley vei ominaisuuksissa voiton matkustettaessa.
        ...ja asenne on joka ratkaisee! :)


    • dansku1

      Hei miten se vetohihnan vaihto? Mulle aluksi vinkkuu ja muutama km jälkeen on taas hiljainen.Paljon semmonen hihnan vaihto remontti maksaa?Lisäksi olis hyvä tiedää,onko jakohihna vai ketju?

    • Anonyymi

      Mistä pitäisi etsiä vikaa, kun pyörä käynnistyy hyvin, mutta sammuu, kun laittaa ykkösen silmään ja nostaa kytkintä. Ei ota kierroksia. Vapaalla ottaa normaalisti.

      Kawamies

      • Olisiko se varmistin joka estää käynnistyksen vaihde päällä ja jalka alhaalla.


      • Anonyymi

        Seisontatuki yleensä... siellä katkaisin.


    • Anonyymi

      Omistan kawasaki vulcan en500 vm 1993 kaasareiden kans ongelmia alkukesästä huolsin kaasarit laitoin uudet korjaussarjat pelasi kuin uusipyörä kolmereissua. Kaksi viikkoa oli ajamatta kaasarit alkoi tulvia viisi kertaa käytetty pöydällä levällään ei löydy syytä kaikki kanavat on auki. Voiko olla kohojen neulaventtiileissä vika. Kohot ehjät. Onko kellään ollut samoja ongelmia?

      • Anonyymi

        Pyörä tuli kuntoon säädin bensa pintaa vähän alemmaksi laitoin kaasareiden molempiin yhdysputkiin uudet O renkaat. Ei tulvi eikä vuoda enää.


    • Anonyymi

      OStin EN 500 -94. Ei tyhjäkäyntiä, käynnistyy kylmänä huonosti ja ajaessa käynti vähän aaltoilee - syy moiseen?

      • Anonyymi

        Minulla oli sama vaiva - putsautin korjaamolla kaasarit - nyt pelittää


    • Anonyymi

      minä mietin pitkään, mikä olisi sopiva ikä ostaa moottoripyörä. Viime kesä ajattelin, että se on nyt, kun en ole vielä 70v - silloin olin vasta 67v. Nyt olen kahtena kesänä ajellut 2000km/kesä - ja on tosi mukava pyörä. Etuiskarin stefat vaihdatin jaa putsautin kaasarit - nyt pelittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      139
      3887
    2. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      339
      2805
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      1
      2229
    4. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      45
      2073
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      14
      1803
    6. No onneks ei tartte sit olla

      Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....
      Ikävä
      11
      1605
    7. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      156
      1342
    8. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      93
      1232
    9. Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

      Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu
      Yleistä autoilusta
      92
      1067
    10. Mitä sun päässä oikeen liikkui

      Silloin kun menit laittamaan sille viestiä? Jotenkin tosi outoa?
      Ikävä
      54
      1041
    Aihe