Miten on, tarvitsisin neuvoja: JA NYT SANON HETI, ETTÄ TOIVON ASIALLISIA VASTAUKSIA, SILLÄ MEIDÄN KUNNASSA EI OLE MAHDOLLISTA ANTAA KESÄLOMAPALKKAA SIJAISELLE. Jos sitä ei ota itse, ei sitä saa kukaan.
Jos jään opettajana äitiyslomalle, voinko siis äitiysrahakaudella mennä "kesäksi töihin" vai vasta vanhempianrahakaudella? Eli jos lapsi syntyy esim. maaliskuussa, niin saanko mennä kesäksi töihin ja nostaa täyttä palkkaa, vai onnistuuko tämä vain silloin, kun tuo äitiysrahakausi 105 arkipäivää on mennyt ja alkaa vanhempainrahakausi?
Jos tämä on mahdollista, ja menen kesäksi töihin, tämä laskettaneen ns. ensimmäiseksi hoitovapaan keskeytykseksi? Muistaakseni kaksi saa koko kolmen vuoden (jonka yhdestä lapsesta saa kotona olla) aikana olla, eikö?
äitiysvapaa
20
4905
Vastaukset
- ................
kysyä kelasta.
- kannattaa kysyä
paikalliselta OAJ:n agentilta omalta työmaaltasi, sillä hän laskee sinulle, miten se kannattaa tehdä.
- mahdollistaa
tämänkin leikin......
Kuntatyönantaja haluaisi antaa kesän palkan sille, joka talven työt tekee. Oli viime syksynä neuvotteluissa esillä, mutta OAJ ei hyväksynyt sitä.
"Jouluraha" oli myös isku virattoman open palkkapussiin. Eli syksy töitä ja piti olla töissä joulukuun palkanmaksu päivänä (31.12) jotta saat rahan. Joku sai, joku ei
Opettaja, jolla ei ole virkaa, ei ole mitään virkaa.....
Maksetaan ne jäsenmaksut kiltisti! - äiti itsekin
Voit mennä töihin myös äitiysrahakaudella. Synnytyksestä johtuva "sairasloma" on muutaman viikon synnytyksen jälkeen ja sinä aikana et voi töihin mennä.
Kun olet työssä äitiys- tai vanhempainrahakaudella, saat siltä ajalta minimipäivärahan. Kuitenkin 16.6. alkavalla laskennallisella kesälomalla saat täyden päivärahan palkan.
Olet tuolloin vanhempainvapaalla, et hoitovapaalla, joten tuo hoitovapaan keskeytys ei tuossa kuulu asiaan. Vanhempainvapaan voi pitää korkeintaa kahdessa jaksossa. Hoitovapaa on sitten erikseen.
Voit tehdä esim. seuraavasti:
Jäät maaliskuussa äitiysvapaalle. Palaat työhön kesäkuun alussa. Miehesi on vanhempainvapaalla kesäkuun alun 16.6 asti. Sinä olet vanhempainvapaalla ja töissä 16.6-koulun alku. Jäät vanhempainvapaalle työstä taas koulun alettua.
Tässä vaihtoehdossa isäkin saa pitää kesällä ekstralomaa koko perheen kanssa, ellei ole opettaja :-)- ap.
Kiitos edelliselle perusteellisesta vastauksesta! :)
- ja huh
Ja noin laskelmoiva ja itsekäs henkilö koittaa opettaa ja kasvattaa lapsille solidaarisuutta ja lähemmäisistä välittämistä. Jos olet minun lapseni ope, toivon, että annat palkkasi itse sille, kelle se kuuluu! Sijaisopelle kuuluu morallisesti palkkasi, ei sinulle! Hyvää kesää kansan kynttilä!
- en edes
Öö, en edes tunne sijaista, en todellakaan lähde soittelemaan tuntemattomalle ja maksamaan pimeänä...! :D Ettekös lukenut alkuperäistä viestiä?
- hautaan
... minkä muun ammatin edustajia haukutaan, kun he pitävät kesälomansa äitiysloman perään. Ei muuten yhdenkään. Opettajien pitäisi nyt vaan olla niin hemputin solidaarisia joka käänteessä, että pitäis varmaan omasta palkasta antaa heti puolet vähempiosaisille, ettei kukaan vaan pääsis valittamaan. Ja kyllä sille sijaiselle on lomat kertyneet ihan niin kuin muillekin työntekijöille. He vaan saavat sen rahana työsuhteen päätyttyä. Eihän muissakaan töissä 9kk työsuhteella saa täysiä lomia. Koittakaa nyt jo tajuta solidaarisuuden huutelijat nämä faktat.
- äiti itsekin
"Ja noin laskelmoiva ja itsekäs henkilö koittaa opettaa ja kasvattaa lapsille solidaarisuutta ja lähemmäisistä välittämistä."
Minä ainakin yritän opettaa matematiikkaa ja samalla omista eduista ja oikeuksista selvillä olemista. Ei tässä maailmassa hyssyttelemällä pärjää.
- .....inen loppu
Jos järjestelmä mahdollistaa keplottelun, opettajien oma moraali ei ole näemmä sen esteenä. Oman palkkansa voi antaa sijaiselle ihan itsekin!
- on minusta
Viran saaneella on minusta ihan oikeus palata kesäksi töihin, se on nykyään niin harvinaista, että edes viran saa, että mikä jottei. Ei haittaa minuakaan.
Itse olen ope, enkä kesäpalkkaa ole aiemmin juuri tämän vuoksi saanut, eikä ole haitannut. MIelestäni siis viran haltijalla on oikeus palata töihin kesäksi! :) - näin on
on minusta kirjoitti:
Viran saaneella on minusta ihan oikeus palata kesäksi töihin, se on nykyään niin harvinaista, että edes viran saa, että mikä jottei. Ei haittaa minuakaan.
Itse olen ope, enkä kesäpalkkaa ole aiemmin juuri tämän vuoksi saanut, eikä ole haitannut. MIelestäni siis viran haltijalla on oikeus palata töihin kesäksi! :)Näin on. Kyllä viran saanut opettaja on todistanut olevansa niin hyvin valikoitunut ja etuoikeutettu, että nauttikoot kesän palkastaan. Sehän on sijaisen ongelma, mistä elantonsa repii. Eihän se viranhaltijaopen ongelma ole! Sijaiset katsokoot peiliin, missä vika kun ei heltiä virkaa, jossa maksetaan kesälläkin palkkaa!
- monenlaisia tapauksia
No minä olen niitä moraalittomia opettajia, jotka palaavat kesällä töihin... jaa että miksi? No siksi, että jäin äitiyslomalle helmikuussa ja olen siten ollut työssä tänä lukuvuonna kauemmin kuin epäpätevä sijaiseni. Ei tulisi mieleenikään, että sijaiseni ansaitsisi kesän palkan enemmän kuin minä, kun vielä valmiit jaksosuunnitelmat, kokeet ja omat materiaalini ( alustavat lukuvuosiarvioinnit)hänelle jätin äitiyslomalle jäädessäni. Olen siis itse töissä 1.6-31.7. Sijaiseni palaa töihin elokuun alussa. Silti sain sijaiselta paskaa niskaan kevätjuhlassa ollessani siitä, että minulle maksetaan kesä- ja heinäkuun palkka. Olen itsekin tehnyt sijaisuuden ilman kesäpalkkaa. Olin silloin vielä epäpätevä, eikä olisi tullut mieleenikään, että olisin sen palkan ansainnut enemmän kuin pätevä ope, jota sijaistin.
- sijaisope
monenlaisia tapauksia kirjoitti:
No minä olen niitä moraalittomia opettajia, jotka palaavat kesällä töihin... jaa että miksi? No siksi, että jäin äitiyslomalle helmikuussa ja olen siten ollut työssä tänä lukuvuonna kauemmin kuin epäpätevä sijaiseni. Ei tulisi mieleenikään, että sijaiseni ansaitsisi kesän palkan enemmän kuin minä, kun vielä valmiit jaksosuunnitelmat, kokeet ja omat materiaalini ( alustavat lukuvuosiarvioinnit)hänelle jätin äitiyslomalle jäädessäni. Olen siis itse töissä 1.6-31.7. Sijaiseni palaa töihin elokuun alussa. Silti sain sijaiselta paskaa niskaan kevätjuhlassa ollessani siitä, että minulle maksetaan kesä- ja heinäkuun palkka. Olen itsekin tehnyt sijaisuuden ilman kesäpalkkaa. Olin silloin vielä epäpätevä, eikä olisi tullut mieleenikään, että olisin sen palkan ansainnut enemmän kuin pätevä ope, jota sijaistin.
Se onkin reilua sinulta, että olet valmistellut syksyä jotenkin. Teet siis kesällä palkkasi eteen jotain. Valitettavasti suurin osa kesällä työskentelevistä viranhaltijoista ei liikauta evääkään tulevan syksyn eteen...Ja se vetää sijaiset katkeraksi!
- tehdä työtä
sijaisope kirjoitti:
Se onkin reilua sinulta, että olet valmistellut syksyä jotenkin. Teet siis kesällä palkkasi eteen jotain. Valitettavasti suurin osa kesällä työskentelevistä viranhaltijoista ei liikauta evääkään tulevan syksyn eteen...Ja se vetää sijaiset katkeraksi!
Kesäkeskeytyksen aikana ei tule tehdä työtä. Myös OAJ muistutti tästä Opettaja-lehdessä.
- kesätyötön ja -palkaton ope
tehdä työtä kirjoitti:
Kesäkeskeytyksen aikana ei tule tehdä työtä. Myös OAJ muistutti tästä Opettaja-lehdessä.
Mitä tuo kesäkeskeytys meinaa? Sijaistin kevään opettajaa, jonka sijaisena jatkan syksyllä. Kesältä hän saa palkan. Keväältä jäi rästioppilaiden suorituksia kesälle korjattavaksi. Arvosanat tulisi heille antaa (jos odotan syksyyn on niin paljon hommaa, ettei ehdi), mutta ottaa päähän tehdä ekstrahommia nollatuloilla kesällä (en saa työttömyyskorvausta tms). Onko selkeätä ohjeistusta mitkä asiat kuuluvat viranhaltijan työhön kesällä?
- Elizaveta
sijaisope kirjoitti:
Ihmettelen tuota syksyn valmistelu-asiaa (vaikken hyväksykkään viranhaltijan palaamista kesäksi töihin). Olin kevään äitiyslomasijainen (pätevä), työsuhde loppui kesäksi ja syksyllä palaan samaan luokkaan töihin (hoitovapaako?). No niin, laitoin keväällä luokan kuntoon ja järjestin siivoojia varten, siivosin kaapit että luokka näyttäisi vihdoin omalta. En käsitä, kuka tässä vaiheessa haluaisi viranhaltijan siivoamaan ja touhuamaan luokkaan, jonka sijainen on jo itselleen ottanut työmaakseen?
- onnellinen äiti kuitenkin
Elizaveta kirjoitti:
Ihmettelen tuota syksyn valmistelu-asiaa (vaikken hyväksykkään viranhaltijan palaamista kesäksi töihin). Olin kevään äitiyslomasijainen (pätevä), työsuhde loppui kesäksi ja syksyllä palaan samaan luokkaan töihin (hoitovapaako?). No niin, laitoin keväällä luokan kuntoon ja järjestin siivoojia varten, siivosin kaapit että luokka näyttäisi vihdoin omalta. En käsitä, kuka tässä vaiheessa haluaisi viranhaltijan siivoamaan ja touhuamaan luokkaan, jonka sijainen on jo itselleen ottanut työmaakseen?
Ihan pakko kommentoida sen verran, että itseäni harmittaa, kun lähes joka paikassa leimataan kesällä töihin palaavat perhevapaita viettävät viranhaltijat ahneiksi ja itsekkäiksi. Pienipalkkaisen miehen vaimona ja kovaa asuntolainaa maksavana minulla ei kerta kaikkiaan ole mahdollisuutta jättää tätä oikeutta käyttämättä. Hoitovapaalla käteen jää noin 400 euroa, elän parhaillaankin luottokortin varassa. Ja haluan hoitaa lastani kotona. Onko tämä ahneutta? Itse olen aikanani tehnyt sijaisuuksia saamatta kesältä palkkaa. Olin kuitenkin tällöinkin tyytyväinen siihen, että yleensä sijaisuuksia sain ja menin kesän ajaksi siivoamaan. Opiskelijana olin myös tyytyväinen, että yleensä työkokemusta kertyi.
Ja kuinka moni todellakin olisi valmis luopumaan edusta, joka on laillinen ja ammattijärjestön hyväksymä? Siis ihan oikeasti? Jos rahalle on kova tarvekin? (huokaus)
- Hilla 62
Hei, juuripa luottamusmiehenä tätä samaa asiaa edustettavani kohdalla pähkäilen ja käsitykseni on että juuri näin: 105 arkipäivän aikana et voi palata työhön, mutta heti sen jälkeen eli 105 päivää on tavallaan se turvallinen vähimmäisaika, joka täytyisi malttaa pysyä pois työstä. Jos jossain työssä työnantaja välttämättä haluaa kutsua äidin töihin, laki velvoittaa silloinkin huolehtimaan, että työ pitää olla riittävän kevyttä. Onhan se ajan kanssa saavutettu, että äiti voi riittävän kauan levätä lapsen synnyttyä. Ja opettajan työhön työnantaja tuskin kesällä kutsuu, kun ei varsinaista työtäkään ole.
Tuohon vanhempainloman keskeytykseen en osaa ottaa kantaa, että onko niitä kolmen vuoden aikana yhteensä se 2-3 vai voiko vanhempainlomankin keskeyttää jo useamman kerran ja sitten vielä hoitovapaan erikseen useamman kerran, vastaus löytynee kelalta..- kesäkiire
Äitiysrahakaudella on mahdollista olla työssä työnantajan suostumuksella ja jos se ei aiheuta vaaraa äidille tai lapselle. Äitiyslomalle on pakko lähteä 2 viikkoa ennen laskettua aikaa. Kunnan opettaja joutuu olemaan poissa töistä sen saman ajan, minkä saa palkallista äitiysvapaata. Yksityisessä koulussa äitiyslomalla pitää olla vähintään 2 viikkoa synnytyksen jälkeen. Opin tämän kun juttelin luottamusmiehen kanssa siitä, voisinko olla työssä kevätjuhlaan asti, vaikka äitiysrahakausi alkaa viikkoa ennen. Kyllä voin olla.
Vanhempainvapaata on oikeus pitää kaksi itsevalittua jaksoa vanhempainrahakaudella ja hoitovapaata samoin kaksi pätkää. Jos osaisi ajoittaa lapsen syntymän juuri oikein, voisi maksimoida kesät kahteen. Luottamusmies sanoi saavansa selville, milloin lapsen pitäisi silloin syntyä. En halunnut tietää.
Olen lukenut Kela-Kertun vastauksia http://keskustelu.suomi24.fi/debate/6037. Kelalta kannattaa kysyä päivärahoihin liittyviä asioita ja virkavapaista taas kannattaa kysyä useinkin palkanlaskijalta, joka tietää viran puolesta ne opettajakiemurat tai sitten luottamusmieheltä, joka on ottanut asioista selvää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin33611654IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3597926Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut922920Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?982238Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1522168Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?81636- 1101261
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin531084Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26908MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk312782