Harrastelija motoristeja ?

50vee

Täällä aiemmissa jutusteluissa on arvosteltu harrastelija motoristeja,josta "vain" harrastavat vapaa-aikanaan motoristina olemista. Ja vielä ajelevat järkevän hintaisilla ja toimivilla japanilaispyörillä!

Mutta tosiasiassa kaiken naurettavin on "ympärivuotis-bikerin" tyyli, jolla tämä pyrkii "siviiliaikoinakin" tuomaan esiin minkä merkkituotteen haltija hän on.

On pujopartaa,ketjua,merkkitakkia ja tatuointeja. keskellä talvea ollaan harrastus-tamineissa jopa hautajaisissa!
Rajoittuneen imagonsa vankina he eivät koe,että ovat muiden silmissä lähinnä naurettavia.

SE ON"elämäntapa".Jonka takia moni tuntee myötähäpeää.

Terveelle harrastajalle on motorismi todellakin vain harrastus,jolloin pukeudutaan oman mielen mukaan,eikä jotain tarkkaan rajoitettua amerikan tyyliä apinoimalla.

Luovuus ei näytä olevan kovin yleistä motoristeissa keskimäärin yleensä...tosin yhteiskunta on sellainen,että poikkeuksia kavahdetaan. Siihenhän 24-bikerit pyrkiikin, mutta eivät huomaa,että ovat oman tyylinsä ja merkkinsä rajoittamia.


Ei Golfin pelaajakaan käy töissä harrastusvarusteet päällään, eikä sukellusta harrastava kulje kaupungilla räpylät jalassa.

Mustalaiset ja bikerit ovat ainoita jotka kulkevat "rooliasut" päällä päivinöin ympäri vuoden!

HYVÄÄ PÄIVÄNJATKOA KAIKILLE TASAPUOLISESTI!

31

2375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MP600

      Hyvin sä vedät, oon kanssasi samaa mieltä.

    • ei voi sanoa!

      Kiitos aamun makeasta naurusta ;o)
      Mustalaiset ja bikerit ovat ainoita jotka kulkevat "rooliasut" päällä päivinöin ympäri vuoden!

    • Kaarlo A

      Näin on, aivan kuin esim. eläimet leimautuvat
      isäntäänsä nämä leimautuvat kulkupeliinsä.
      Mieti sitä, ei takuulla voi olla yläkerrassa
      kaikki kunnossa. Kaikki kuitenkin tielle mahtuu,
      kukin tavallaan.

    • lukemaasi!

      "Täällä aiemmissa jutusteluissa on arvosteltu harrastelija motoristeja,josta "vain" harrastavat vapaa-aikanaan motoristina olemista. Ja vielä ajelevat järkevän hintaisilla ja toimivilla japanilaispyörillä!"

      Huonosti olet lukenut kirjoitukset ja oman heikon luetun ymmärtämisesi vuoksi vetänyt herneen nenään oman väärinkäsityksesi takia.

      Eihän täällä ainakaan noissa alemmissa kirjoituksissa ole arvosteltu niinkään harrastelija motoristeja, vaan ns. wanna-be bikereita, niitä joille moottoripyöräily on ihan tavallinen harrastus siinä missä golfin peluu tms, mutta jotka haluavat vapaa-aikoinaan välillä vetää päälleen bikerin roolin, imitoivat bikereita aina jopa prätkän valintaa myöden. Ostavat sen HD:n ja bikertyyliset rensselit ollakseen silloin tällöin pahennusta herättävän näköisiä (omasta mielestään). Kun kyseessä on kuitenkin vain harrastus, kuten itsekin totesit, ajaisivat vaan ihan rohkeasti sillä Drag Starilla tai Cebarilla niissä käytännöllisissä Goretexeissä.

      "Terveelle harrastajalle on motorismi todellakin vain harrastus,jolloin pukeudutaan oman mielen mukaan,eikä jotain tarkkaan rajoitettua amerikan tyyliä apinoimalla."

      Juuri näin. Pahimmoillaan wanna-be biker valitsee merkinkin sen mukaan, että HD:lla voi parhaiten leikkiä ajoittain bikeria :) Vaikka muuten miellyttäisi varmatoimisempi ja muutenkin toisenlainen pyörä.

      "Mustalaiset ja bikerit ovat ainoita jotka kulkevat "rooliasut" päällä päivinöin ympäri vuoden!"

      Vielä naurettavampia ovat nämä osa-aika bikerit, ajattelepa että joku olisi osa-aika mustalainen, välillä haluaisi esittää mustalaista ja vetäisi rooliasun päälle silloin tällöin :)

      Sitten on olemassa oikeita bikereita, joille prätkätouhu ei ole vain harrastus, vaan elämäntapa, joka ohjaa kaikkia muita elämän valintoja. Puoliso, kämppä, työ ja kaikki muu valitaan sen mukaan, ettei bikertouhut häiriinny saati esty. Se ei välttämättä näy mitenkään stereotyyppisenä ulkonäkönäkään, kuten sinäkin olet näköjään kuvitellut, samoin kuin nämä ns. wanna-be osa-aika "bikerit".

      Aja vaan sillä Viragolla tai ZZR:lläsi kaikessa rauhassa. Oikeat bikerit ei sua pilkkaa, mutta osa-aika bikerit, nämä roolipellet voi saada vähän hymyä peräänsä, kyllä sinäkin hymyilisit, jos joku kaverisi vetäisi ajoittain mustalaisvermeet niskaan ja yrittäisi käyttäytyä heidän tavoin..

      • 50vee

        Tietenkin olet oikeassa monessa mielessä.Ei kaikki kuitenkaan ole tosissaan bikereitä,vaan vain silloin kun ovat liikenteessä moottoripyörällä.

        Tähän on monia järkeviä syitä,esim. ammattit ja muut harrastukset. Ei voi ajatella,että hautausurakoitsija jonka asiakaskunta kuuluu valtaväestöön,pukeutuisi elämäntapa-asuun.

        Samoin talviakaan hiihtoa tai moottorikelkkailua harrastavaa ei pidettäisi täysjärkisenä jos harrastaisi näitä hevy-vaatteet päällä.

        Eli tosibikeri joutuu ilmeisesti valitsemaan työnsä niin,että asu on siihen käytännöllinen.


      • asuihin...
        50vee kirjoitti:

        Tietenkin olet oikeassa monessa mielessä.Ei kaikki kuitenkaan ole tosissaan bikereitä,vaan vain silloin kun ovat liikenteessä moottoripyörällä.

        Tähän on monia järkeviä syitä,esim. ammattit ja muut harrastukset. Ei voi ajatella,että hautausurakoitsija jonka asiakaskunta kuuluu valtaväestöön,pukeutuisi elämäntapa-asuun.

        Samoin talviakaan hiihtoa tai moottorikelkkailua harrastavaa ei pidettäisi täysjärkisenä jos harrastaisi näitä hevy-vaatteet päällä.

        Eli tosibikeri joutuu ilmeisesti valitsemaan työnsä niin,että asu on siihen käytännöllinen.

        Nyt keskityt liikaa asukysymyksiin. Biker on biker ja se on elämäntapa ja asenne. Se tosiaankin ohjaa kaikkia muita elämänvalintoja, mutta ei se kyse ole pukeutumisesta. Ei asu tee bikeria. Ei sun sitä tarvi täysin käsittääkään, mutta miksi jotkut haluavat antaa itsestään biker kuvan silloin tällöin, esittää sellaista, muuttuu niin käytös kuin asutkin, eikä se roolipelle "bikerin" asu tosiaankaan ole harrastuksen kannalta yleensä sieltä käytännöllisimmästä päästä. Halutaan hetken leikkiä bikeria, vaikka ei asiasta edes ymmärretä mitään, kunhan saa esittää muille ihmisille. Se on vähän sama kuin rupeaisi silloin tällöin vetämään mustalaisen roolia :)


      • bisnesmiehetkin
        asuihin... kirjoitti:

        Nyt keskityt liikaa asukysymyksiin. Biker on biker ja se on elämäntapa ja asenne. Se tosiaankin ohjaa kaikkia muita elämänvalintoja, mutta ei se kyse ole pukeutumisesta. Ei asu tee bikeria. Ei sun sitä tarvi täysin käsittääkään, mutta miksi jotkut haluavat antaa itsestään biker kuvan silloin tällöin, esittää sellaista, muuttuu niin käytös kuin asutkin, eikä se roolipelle "bikerin" asu tosiaankaan ole harrastuksen kannalta yleensä sieltä käytännöllisimmästä päästä. Halutaan hetken leikkiä bikeria, vaikka ei asiasta edes ymmärretä mitään, kunhan saa esittää muille ihmisille. Se on vähän sama kuin rupeaisi silloin tällöin vetämään mustalaisen roolia :)

        siistin ikkutakin päälleen ja krakan kaulaan.
        Ne nääs haluaa tunnistaa toisenmsa joukosta...miksei sitten bikeri vois haluta pukeutumisellaan viestittää mikä ja kuka on, niin tekee gootit, hipit....monet kansakunnan kerrokset..


    • talvet kesät ympäriinsä ja on mulla goret sekä välillä pelkät nahkatkin päällä.
      Mitä niitä turhaan pois heittää on se niin jaloa tää mootoripyörä harrastus ja katos ei ainakaan talvella päätä palella,kun vetää kypärähupun ja kypärän päähänsä.

      No oikeessa sä oot,mut on myös bikereitä jotka osaa pukeutua asiaan kuuluvalla tavalla,eli ei oo noissa mp vermeissa aina.

      Mut mun mielestä on tyhmää tuoda ees julki itseään ,vithu eihän talvella voi ees ajaa metrin hangessa.
      Saati sit pitää noita vermeitä ympäri vuoden.
      Mut toisaalta suodaan se heille....

      Eihän me olla mitään tuomion enkeleitä ei tosiaankaan...

      Muuten mulla on tatska..mut ei oo pujopartaa eikä ees viiksiäkään:)


      No joo ,mut hei mitähän jos mentäisiin takas tonne live-elämään ja otettais ne moottoripyörät tallista eikä ajella täällä suomi 24 palstalla.
      Sillä nythän on magee ilma ja viikonlopuksi lupas todella hyviä ajokelejä..
      Joten weekendiä multakin kaikille tasapuolisesti on persiin alla tää suomi 24 mp palsta tai sit se ihan oma moottoripyörä:)


      • 50vee

      • 50vee kirjoitti:

        Pyydän anteeksi särmikästä kirjoitelmaani,satuin näet olemaan pahalla päällä ja uhri oli löydettävä.
        Nyt kun olen juonut työpaikalla munkkikahvini...kadun jos lpahoitin jonkun mielen !

        Teidän: 50vee

        Olen ollut hautajaisissa mp vermeet päällä.
        Ei mikään mahdoton ajatus,koska uhrin omaiset näin halusivat.
        Uhri oli itse motoristi joka ajoi mp kolarin ja oli henkeen ja vereen motoristi isolla M.llä.

        Kantajana hänellä oli miehet ,jotka olivat myös pukeutuneina mp vermeisiin,oma poika yhtenä heistä.


        Moottoripyörillä mentiin tilaisuuteen ja moottoripyörillä sieltä myös pois lähdettiin.

        Näinkin sattuu live-elämässä....

        No saat anteeksi ja kyllä se siitä iloksi muuuttuu ,kun pääset duunista pois ja ehkä otat sen oman moottoripyöräsi persiisi alle ja nollaat kuuppasi, ehkä sillä fiiliksellä mitä saat kun ajelet mutkatietä näkymättömiin:)

        Tai ota sit polkupyörä ja sotke sillä niin vimmatusti ,ihan miten haluut:)


      • 50vee
        dajana kirjoitti:

        Olen ollut hautajaisissa mp vermeet päällä.
        Ei mikään mahdoton ajatus,koska uhrin omaiset näin halusivat.
        Uhri oli itse motoristi joka ajoi mp kolarin ja oli henkeen ja vereen motoristi isolla M.llä.

        Kantajana hänellä oli miehet ,jotka olivat myös pukeutuneina mp vermeisiin,oma poika yhtenä heistä.


        Moottoripyörillä mentiin tilaisuuteen ja moottoripyörillä sieltä myös pois lähdettiin.

        Näinkin sattuu live-elämässä....

        No saat anteeksi ja kyllä se siitä iloksi muuuttuu ,kun pääset duunista pois ja ehkä otat sen oman moottoripyöräsi persiisi alle ja nollaat kuuppasi, ehkä sillä fiiliksellä mitä saat kun ajelet mutkatietä näkymättömiin:)

        Tai ota sit polkupyörä ja sotke sillä niin vimmatusti ,ihan miten haluut:)

        Mainitsemasi tilaisuus oli sen laatuinen,että olitte asianmukaisesti pukeutuneita.

        ps.Hillomunkilla ja kahvilla on ihmeen suotuisan terapeuttinen vaikutus känkkäränkkään...suosittelen,jos on vaikeaa.


      • 50vee kirjoitti:

        Mainitsemasi tilaisuus oli sen laatuinen,että olitte asianmukaisesti pukeutuneita.

        ps.Hillomunkilla ja kahvilla on ihmeen suotuisan terapeuttinen vaikutus känkkäränkkään...suosittelen,jos on vaikeaa.

        Tiedätkö mitä jos niitä munkkeja ahtaa joka päivä ei enäää mahdu mp vermeet kiinni. Istu sit siinä tönkkönä moottoripyöräs päällä.
        Joutuu vielä laittaa jeesus teipillä takin kiinni,se ois vasta hauskan näköstä:)

        http://www.youtube.com/watch?v=MrrYbBGoEG0&feature=related

        tai sit ois tällänen...

        No joo ei oteta murheitä pienistä vaan nautitaan ajelusta ollaan sit bulukoita tai ei olla:)


      • 50vee
        dajana kirjoitti:

        Tiedätkö mitä jos niitä munkkeja ahtaa joka päivä ei enäää mahdu mp vermeet kiinni. Istu sit siinä tönkkönä moottoripyöräs päällä.
        Joutuu vielä laittaa jeesus teipillä takin kiinni,se ois vasta hauskan näköstä:)

        http://www.youtube.com/watch?v=MrrYbBGoEG0&feature=related

        tai sit ois tällänen...

        No joo ei oteta murheitä pienistä vaan nautitaan ajelusta ollaan sit bulukoita tai ei olla:)

        Hillomunkit eivät kuulu normaaliin ruokavaliooni, mutta joskus menetän elämänhallintani ja sorrun nautiskeluun välittämättä seurauksista,alkoholija seksi mukaan lukien.. Yleiskolestorolini on ollut keskimäärin noin 5 ,eli terveelisyyden rajoilla.
        Painoni on ikään nähden melkein normaali,eli hieman ylipainoa mikä on tyypillistä ikäiselleni,mutta varsinaisesta keskivartalolihavuudesta tapauksessani ei voi puhua.Vaikka en ole terveysintoilija olen silti pyrkinyt katsomaan mitä suuhuni laitan.


      • 50vee kirjoitti:

        Hillomunkit eivät kuulu normaaliin ruokavaliooni, mutta joskus menetän elämänhallintani ja sorrun nautiskeluun välittämättä seurauksista,alkoholija seksi mukaan lukien.. Yleiskolestorolini on ollut keskimäärin noin 5 ,eli terveelisyyden rajoilla.
        Painoni on ikään nähden melkein normaali,eli hieman ylipainoa mikä on tyypillistä ikäiselleni,mutta varsinaisesta keskivartalolihavuudesta tapauksessani ei voi puhua.Vaikka en ole terveysintoilija olen silti pyrkinyt katsomaan mitä suuhuni laitan.

        Wautsi wau oot sä tumma vai vaalee?

        Pitkä vai lyhyt?

        Naimisissa vai naimaton:)

        Ennen kaikkea sulla on varmaan hirveen iso mylly persiin alla.....
        No jooba joo:)

        Oikeesti sä oot mies just hyvässä iässä omine hyvine ja huonoine puolineen..
        Niin ja en mä suakaan yritä pokaa...

        Enkä tee ees Diagnoosia :)

        Ai onks se elämän halun menettämistä toi seksi?

        Apuaaa....

        No jos se on niin sit pitää ryhdistäytyä ja ajella vaan moottoripyörällä:))


      • dajana kirjoitti:

        Wautsi wau oot sä tumma vai vaalee?

        Pitkä vai lyhyt?

        Naimisissa vai naimaton:)

        Ennen kaikkea sulla on varmaan hirveen iso mylly persiin alla.....
        No jooba joo:)

        Oikeesti sä oot mies just hyvässä iässä omine hyvine ja huonoine puolineen..
        Niin ja en mä suakaan yritä pokaa...

        Enkä tee ees Diagnoosia :)

        Ai onks se elämän halun menettämistä toi seksi?

        Apuaaa....

        No jos se on niin sit pitää ryhdistäytyä ja ajella vaan moottoripyörällä:))

        kirjotin väärin,piti laittaa et elämänhallinta..ei elämän halu..no joskus isopyörä heittää pahimman kerran...


      • tulehan välillä
        dajana kirjoitti:

        kirjotin väärin,piti laittaa et elämänhallinta..ei elämän halu..no joskus isopyörä heittää pahimman kerran...

        käymään jäähyllä omalla foorumilla.Alkaa
        mennä jutut levottomaksi.
        T:kolme kirjainta.


      • tulehan välillä kirjoitti:

        käymään jäähyllä omalla foorumilla.Alkaa
        mennä jutut levottomaksi.
        T:kolme kirjainta.

        Siellä kirjotetaan vaan männän stefoista ja onks motuli parempi öljy kun joku muu..
        Anna mun kerrankin pitää hausgaa:)
        Ai et vai ..no sä oot tylsä.mä en kohta leiki enää sun kanssa..usgo pois:)

        kerrankin kun mä oon päässy leikkii isojen poikien kanssa moottoripyörä leikkejä niin sä tuut ja pilaat gaigen.,höh:)


    • herra/rouva provo

      olet saanut säpinää palstalle taas kerran.
      kauan piti kaivella mutta tulihan se säpläkkä sieltä.
      Harmi vaan ettei Lånkku taida arvostaa sinun taidettasi...

    • Köröttelijä

      paha käytännön ongelma.
      Se nimittäin vaikeuttaa päivittäistä liikkumistani raskaalla kädellä.
      Kävelen nykyään kädet kahallaan ja polvet koukussa,on muuten hurjan näköistä,naiset pyörtyy lapset kirkuu ja miespuoliset luikkivat nurkan taa piiloon.
      Voisiko syynä olla se,kun harrastukseni seitsemään ensimmäiseen vuoteen en riisunut ajoasentoon leikattua ja ommeltua ajopukuani kertaakaan yltäni?
      Pahus,nyt meni anonyymius,kun kadulla vaappuu vastaan Quasimodon motoriikalla ja olemuksella varustettu kummajainen...Se on KÖRÖTTELIJÄ...
      No sainpahan ainakin munat takaisin,kun mut nyt kaikki tuntee!

      • sulla oli

        munat lainassa?
        Mä olen aina kuvitellut että ne joko on tai ei.
        Lainaatko seksiliikkeestä vai??


      • Köröttelijä
        sulla oli kirjoitti:

        munat lainassa?
        Mä olen aina kuvitellut että ne joko on tai ei.
        Lainaatko seksiliikkeestä vai??

        kovassa käytössä ovat ilmeisesti olleet,kun niin loppuun kuluneena sain ne takaisin!


      • kysyy y
        Köröttelijä kirjoitti:

        kovassa käytössä ovat ilmeisesti olleet,kun niin loppuun kuluneena sain ne takaisin!

        Onko teillä välihousut alla vai päällä?


      • Köröttelijä
        kysyy y kirjoitti:

        Onko teillä välihousut alla vai päällä?

        Välillä alla välillä päällä ja välillä välissä,eiväthän ne muuten mitkään välihousut ole!


      • 50vee
        Köröttelijä kirjoitti:

        Välillä alla välillä päällä ja välillä välissä,eiväthän ne muuten mitkään välihousut ole!

        Kaikki on väliaikaista vaan, välihousutkin riisutaan, villat naulaan laitetaan,kun matkamme joskus katkeaa.

        tämän vois laittaa kiveen sitten joskus !

        Paljon kiilasit,paljon viilasit, kunnes kaiken pilasit.


      • Kra
        50vee kirjoitti:

        Kaikki on väliaikaista vaan, välihousutkin riisutaan, villat naulaan laitetaan,kun matkamme joskus katkeaa.

        tämän vois laittaa kiveen sitten joskus !

        Paljon kiilasit,paljon viilasit, kunnes kaiken pilasit.

        Alkuperäinen muistolause lienee ollut tämä pannutinurille omistettu joskus kauan sitten!

        " PALJON TINASIT, PALJON PILASIT, VIIMEIN KOLVISI KYLMENI"


    • Irön

      8 tuntia päivässä töissä, toiset 8 tuntia pyrin viettämään perheeni, ja etenkin lapseni kanssa. Sitten menee vielä vähintään 8 tuntia pyörää rakennellessa. Jossain välissä pitäisi sitten vielä yrittää nukkua. Saati sitten ajaa sillä helvetin vispilällä. Luuletko että mulla on vielä aikaa istua kampaajalla, ja miettii et oisko tommonen keorke miikhael-parta sittenki vai ajettaisko kokonaan pois, ja kasvohoito päälle. Sitten päiväksi johonkin Itäkeskuksen ihmemaahan shoppailemaan uusimpia muodin tuulahduksia jotka pikku intialainen Rahid-poika on riisipalkalla ommellut, ja juomaan lattea.
      Anna ihmisten olla mitä ovat, varsinkin jos he sitä sen kummemmin esittämättä ovat.

      Minä kaikesta kiireestäni huolimatta voisin ehtiä vihata joukkueurheilua, karavaanareita, kravatteja, jakkupukuämmiä, metsästäjiä, kommareita, vihreitä, "järkimotoristeja",jne jne. Mutta niitä nyt vaan on olemassa ,ja heillä oma elämänsä, enkä mä loppujenlopuksi ole mikään heitä arvostelemaan.Toisin kuin herra 50vee, joka on rationalisoinut elämänsä, ja on aulis aina neuvomaan toisia ihmisiä omalla sarallaan.

      • herra 50vee

        Irön on kyllä itse rationalisoinut hyvin elämänsä jos toimii 24-tuntia noin tehokkaasti..heh.

        En tosiasiassa vihaa mitään ryhmää(verottajaa lukuunottamatta) Olin oikeastaan provosoitunut eräästä kirjoituksesta, pitäisi muistaa,ettei provosoidu vaikka provosoidaankin.
        Tosiasiassa olen varsin liperaali ja myötähenkinenkin monelle marginaaliryhmälle, mutta ylimielisyys on ärsyttävää ja saa suomalaisen perusjuntin karvat helposti pystyyn¨¨


    • Anonyymi

      Moktar.Gubta
      2024-02-28 21:19:21
      UUSI

      ""Mikähän sitten on se "oikea" moottoripyörä trollin mittapuun mukaan?"
      Olisit heti kysynyt, niin olimme välttyneet turhalta kinastelulta.

      Käsittelen nyt vain polttomoottorilla varustettuja kaksipyöräisiä ajoneuvoja.
      Näistä ajoneuvoista on ensin rajattu omaksi luokakseen mopo. Mopon moottorin iskutilavuus ei saa ylitä 50 cm3 ja mopon rakenteellisen nopeuden on oltava alle 45 km/h.

      Seuraavaksi omaksi ryhmäkseen on määritelty kevytmoottoripyörä. Sen moottorin iskutilavuus on yli 50 cm3, mutta enintään 125 cm3. Edelleen moottorin teho saa olla korkeintaan 11 kW.

      Kun kaksipyöräisen moottoriajoneuvon moottorin iskutilavuus on 125 cm3 tai suurempi tai moottorin teho on suurempi kuin 11kW, kyseessä on moottoripyörä.

      Tästä saame sitten luotua polttomoottorilla varustettujen kaksipyöräisten ajoneuvojen suuren sukupuun: mopo, kevytmoottoripyörä, moottoripyörä. Voit kirjoittaa tämän itsellesi ylös, niin olet voittaja tulevissa moottoripyöräkiistoissa.

      Näin helppoa se on. Olisit heti uskonut.
      Parhain terveisin, Moktar. ;)"

      """""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
      https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980290
      4 §
      Moottoripyörä ja L5-luokan ajoneuvot

      1. Moottoripyörällä (L3- ja L4-luokka) tarkoitetaan kaksipyöräistä moottoriajoneuvoa (L3-luokka) tai tällaista sivuvaunulla varustettua (L4-luokka) ajoneuvoa. Moottoripyörän moottorina on yli 50 cm3:n polttomoottori tai suurin rakenteellinen nopeus sen käyttövoimasta riippumatta on suurempi kuin 45 km/h.

      Traficom valistaa:
      https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/ajoneuvoluokat?toggle=Mopo, moottoripyörä, mopoauto ja nelipyörä
      Moottoripyörä
      Kaksipyöräinen ajoneuvo, jota ei voida luokitella luokkaan L1e kuuluvaksi. Kaksipyöräisen moottoripyörän alaluokkia ovat esimerkiksi:

      L3e-A1 (Pienitehoinen moottoripyörä)
      7) sylinteritilavuus ≤ 125 cm3
      8) suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho ≤ 11 kW
      9) tehon ja painon suhde ≤ 0,1 kW/kg
      L3e-A2 (Keskitehoinen moottoripyörä)
      7) suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho ≤ 35 kW
      8) tehon ja painon suhde ≤ 0,2 kW/kg
      9) ajoneuvoa ei ole rakennettu moottoriteholtaan yli kaksinkertaisesta ajoneuvosta
      10) L3e-ajoneuvo, jota ei voida luokitella L3e-A1-ajoneuvon luokitusperusteilla 7), 8) ja 9)
      L3e-A3 (Suuritehoinen moottoripyörä)
      7) muu L3e-ajoneuvo, jota ei voida luokitella L3e-A1- tai L3e-A2-ajoneuvon luokitusperusteilla

      Kaksi faktalähdettä kertoo totuuden. Miksi Moktar tappelee faktoja vastaan?

      Pienitehoinen moottoripyörä
      Keskitehoinen moottoripyörä
      Suuritehoinen moottoripyörä

      Kaikki moottoripyöriä ja kevari on tuo pienitehoisin MOOTTORIPYÖRÄ.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe