Miltä haastattelu tuntui? Minkälaisia kysymyksiä? Mites kemia sujui?
KONSERVOINTI Metropolia
9
2126
Vastaukset
- pyrkijää
kertokaas miltä tuntu haastattelu, mä jäädyin ihan tyystin, ei oo ihan paras osio mulle se!
- tuloksia odotellessa
Haastattelusta jäi ainakin itselleni tosi mukava olo. Ennakkoon pelkäsin sitä kuollakseni kun en koskaan ole moisessa ollut, mutta opettajat vaikuttivat sympaattisilta ja hymyilivät paljon :
Kyselivät tietysti, miten olen päätynyt ko. alalle pyrkimään ja kuinka motivoitunut olisin opiskelemaan täysiaikaisesti. Edelliseen viitaten kysyivät, onko suunnitelmissani ulkomaanmatkoja tms. lähivuosina (opiskelu ei moista mahdollistaisi), joiltakin toisilta oli kyselty mm. kuinka aikovat rahoittaa opiskelunsa, sillä laajamittainen työssäkäynti ei kuulemma tulisi kyseeseen... Lisäksi tiedusteltiin ryhmätyötaitoja ja sitä, missä ympäristössä voisimme ajatella konservaattorin työtä tekevämme ja voisimmeko kuvitella ryhtyvämme yrittäjiksi. Lopuksi vielä kysyivät minne muualle olemme hakeneet opiskelemaan. Lopuksi saimme vielä itse esittää kysymyksiä opettajille, jos oli jotain mielessä.
Kemian koe oli valtava pettymys itselleni, kun olin valmistautunut lähinnä laskemaan laskuja, joita olikin sitten yksi naurettavan yksinkertainen :( Määritelmät olivat päässeet itseltäni jo hieman unohtumaan, mutta kohtuullisen hyvin taisin kuitenkin niistä selvitä. Molekyylikysymys (missä suhteissa aineita jne) oli täysin naurettava, kun mitään ei tarvinnut monisteen ansiosta itse tietää. Viimeinen kysymyskin oli aika selvä... En usko että tuollaisella kokeella voi hirveän suurta painoarvoa olla. Kuvittelisin sen enemmänkin varmistavan, että ihmisillä on edes jonkinlaiset valmiudet kemian opiskeluun. Toki voin olla väärässäkin :D
Miten teillä muilla meni kemia ja haastattelut? Entä havainnointitehtävä? Muutkin tehtävät toki kiinnostavat :) Itse tykkäsin eniten väri- ja kädentaitotehtävistä. Luulisin, että menivät kohtuullisen hyvin.- meni
Haastattelu oli yllättävän rento, joskin ihmettelin hieman kysymyksiä kuinka sitoutunut kouluun olisin ja että riittääkö rahat opiskeluun. Eihän opiskelijalla kai koskaan ole riittävästi rahaa.
Sama juttu mulla kemiassa, olin lähinnä valmistautunut laskemaan kaavoja. Nyt tuntuu että ei kyllä mennyt ihan nappiin.
Väritehtävä olisi mielestäni voinut olla hieman laajempi ja vähän enemmän luovuutta vaativa.
Itsellä tuli lähes jokaisesta väripinnasta pelkkäää suttua, kun paperiin ei enää ottanut väri kiinni.
Pisteytyksestä kysyessäni sanoivat että menee jotenkin näin:
- haastattelu 25p
- väritehtävä, kemia, havainnointi 15p/tehtävä
- kädentaidot 10p
Arvosanoista tulleita pisteitä en muista, mutta yhteensä noin 80 pisteellä kuulemma mahdollisuus päästä.
Kummaa kyllä kuinka moni oli jättänyt kokonaan tulematta kokeisiin, nimehuudoista päätellen ainakin kolmasosa oli poissa. - minulla..
meni kirjoitti:
Haastattelu oli yllättävän rento, joskin ihmettelin hieman kysymyksiä kuinka sitoutunut kouluun olisin ja että riittääkö rahat opiskeluun. Eihän opiskelijalla kai koskaan ole riittävästi rahaa.
Sama juttu mulla kemiassa, olin lähinnä valmistautunut laskemaan kaavoja. Nyt tuntuu että ei kyllä mennyt ihan nappiin.
Väritehtävä olisi mielestäni voinut olla hieman laajempi ja vähän enemmän luovuutta vaativa.
Itsellä tuli lähes jokaisesta väripinnasta pelkkäää suttua, kun paperiin ei enää ottanut väri kiinni.
- haastattelu 25p
- kädentaidot 10p
Arvosanoista tulleita pisteitä en muista, mutta yhteensä noin 80 pisteellä kuulemma mahdollisuus päästä.
Kummaa kyllä kuinka moni oli jättänyt kokonaan tulematta kokeisiin, nimehuudoista päätellen ainakin kolmasosa oli poissa.ainakin toivon näin...Kemiasta noita pisteitä ei tosin ihan niin paljoa taida tulla mitä odotin.
Edelliselle kirjoittajalle kysymys: Nuo osiot yhteenlaskien tulee 80 pistettä, ei kai ihan täysiä pisteitä siis tarvitse saada sisälle päästäkseen? Kiva kun kirjotit tuosta pistetyksestä, mietin sitä itsekin kokeiden loputtua.
Hieman miinusta antaisin kokeiden järjestäjille suunnittelusta. Kädentaitotehtävään ei opastettu ottamaan liimaa mukaan ja paperikaan tuskin oli ihan origamien taitteluun sopivinta..toihan se toki haastetta kun paperi ei taipunut ihan oikein =). Itseäni vähän rasitti kanniskella noita tarvikelistaan merkittyjä materiaaleja mukanani kun niistä vain murto-osaa tarvittiin..
Kokeet olivat kuitenkin ihan hyvä kokemus sinänsä, nyt joutuu sitten jännittämään tuloksia hetken. - vielä..
minulla.. kirjoitti:
ainakin toivon näin...Kemiasta noita pisteitä ei tosin ihan niin paljoa taida tulla mitä odotin.
Edelliselle kirjoittajalle kysymys: Nuo osiot yhteenlaskien tulee 80 pistettä, ei kai ihan täysiä pisteitä siis tarvitse saada sisälle päästäkseen? Kiva kun kirjotit tuosta pistetyksestä, mietin sitä itsekin kokeiden loputtua.
Hieman miinusta antaisin kokeiden järjestäjille suunnittelusta. Kädentaitotehtävään ei opastettu ottamaan liimaa mukaan ja paperikaan tuskin oli ihan origamien taitteluun sopivinta..toihan se toki haastetta kun paperi ei taipunut ihan oikein =). Itseäni vähän rasitti kanniskella noita tarvikelistaan merkittyjä materiaaleja mukanani kun niistä vain murto-osaa tarvittiin..
Kokeet olivat kuitenkin ihan hyvä kokemus sinänsä, nyt joutuu sitten jännittämään tuloksia hetken.Samoin,ärsytti ihan pirusti ettei pyydettyjä materiaaleja tarvittukaan! Itse ostelin aika paljon uusiakin tarvikkeita, osittain ihan turhaan.
Mietityttää kyllä kädentaitotehtävän osuus, että mitä siinä arvioidaan. Tosiaankin kun paperi oli melko hankalaa niin tuskin kellään tuli ihan täydellistä lopputulosta. Joskin mielestäni muuten tosi kiva tehtävä.
Niinkuin mainitsin en muista arvosanoista tulleiden pisteiden määrää, jotka siis lisätään noihin kirjoittamiini pistemääriin ykköshakutoivepisteet (5p). Joten max. pistemäärä on varmaankin 100. En kyllä ihan tarkalleen muista, joten ei kannata liian tosissaan laskeskella (:
Pähkäilyjeni mukaan noin puolet pääsykokeisiin osallistuneista valitaan, joten kyllä harmittaa jos itse ei pääse, kun mahdollisuus on kuitenkin noin suuri. - kkköfg
meni kirjoitti:
- haastattelu 25p
- kädentaidot 10p
Kummaa kyllä kuinka moni oli jättänyt kokonaan tulematta kokeisiin, nimehuudoista päätellen ainakin kolmasosa oli poissa.Olenkohan nyt missannut jotain, kun en ensimäistäkään nimenhuutoa noteerannut? Kaikki osiot sentään kävin tekemässä ajallaan :D
Onko kenelläkään muuten mitään käsitystä siitä, millä perusteilla tuollainen haastattelu pistetytetään? Jotain rasteja se yksi vaikutti johonkin laittavan, mutta...
- pisteisiin...
Aiemmin keväällä Evtekin opintotoimistossa käydessäni sain infoa pääsykokeiden pisteistä. Eli hiukkasen korjausta näissä omissani on tässä ketjussa aiemmin kerrottuihin pistemääriin (ovatko kokeen järjestäjät sitten muuttaneet niitä, sitä en osaa sanoa). Maksimipistemäärät ovat minun tietojeni mukaan seuraavat:
Koulumenestys 15 p.
Ensimmäinen hakutoive 5 p.
Valintakoe yht. 80 p.:
-kolmiulotteinen taittelutehtävä 10 p.
-havainnointitehtävä 10 p.
-väritehtävä 15 p.
-kemia 20 p.
-haastattelu 25 p.
Itselläni kokeesta jäi ihan hyvä mieli ja tehtävät tuntuivat melko helpoilta. Kemiassa jäi mietityttämään, osasiko niitä perusasioita tarpeeksi hyvin, kun myös minä olin valmistautunut enemmän laskutehtäviin. Samaa mieltä olen myös kokeen järjestäjien ennakkotiedoista, olisi voinut ilmoittaa hiukkasen paremmin mitä materiaaleja kokeessa oikeasti tarvitaan. Muistaakseni kutsussa mainittiin että mukaan tarvitsee ottaa puuvärit, liidut TAI pastellivärit, mutta väritehtävässähän sitten tarvittiinkin puuvärejä. Huomasinpa että joillakin ei ollut puuvärejä mukana ollenkaan.
Nyt tosiaan joutuu jännittämään ihan liian kauan:( Kärsivällisyyttä kuitenkin kaikille odotukseen!- jos...
Kemian kokeellako noin suuri painoarvo kuitenkin?:D Ihan hullua jotenkin, kun mielestäni siinä ei pahemmin todellista kemiantaitoa mitattu ollenkaan, enemmänkin triviatietoa... Täytyy vain toivoa että meni riittävän hyvin :)
- vielä.
Ihmettelen todella, että kemian koetta painotetaan noinkin paljon. Se tenttihän oli aivan naurettava - mikäli muistini ei kovasti petä, niin lukiossakin oli vaikeampia. Ainoa syy kokeen painotukseen on mielestäni siinä, että haluttiin testata kokelaiden viitseliäisyyttä, mikäli kemian kirjan oli jaksanut opiskella hyvin, ei koekaan tuottanut ongelmia.
Kiva että haastattelua painotettiin eniten, muussa tapauksessahan kouluun pääsisivät kaikki maalausta ja piirtämistä enemmän harrastaneet ja tällaiset muihin kädentaitoihin enemmän painottuneet jäisivät rannalle ruikuttamaan... :)
Jännittävää on odotella tuloksia, kokeen lopullisesta sujumisesta on todella vaikea sanoa itse mitään. Miten tulokset muuten ilmoitetaan, tuleeko vain postitse vai löytyy valittujen lista myös netistä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612775Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152615Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2671575Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841174Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631088- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56879
- 79875