Kaksi päivää sitten soitettiin, että papasta tulos HSIL. Syövän esiaste. Syövän mahdollisuutta ei voida sulkea vielä pois. Kiireellinen lähete keskussairaalaan.
Olen ollut ihan shokissa. Etenkin kun oireita on ollut paljon. Lääkärissä käyty niiden takia, todettiin hormonihäiriö johon lääkkeet. Nyt äkisti papasta tällainen tulos. Mitään virusta ei voitu myöskään todeta.
Teenkö kärpäsestä härkäsen pelkäämällä syöpää vai onko tämä oikeasti vakava tilanne?
Luen, että monella ollut syöpä näillä arvoilla kun on lähdetty selvittämään. Onko edessä kohdunpoisto nyt, kun ikää on vasta 23 vuotta?
Inhottavaa luettavaa kaikki. Moni tuntuu pitävän tällaisia ihmisiä kevytkenkäisinä ja se satuttaa, koska en ole ollut sellainen koskaan. Tuntuu tosi pahalta.
Papa HSIL 4
12
10702
Vastaukset
- tuloksien odottaja
Täällä toinen peloissaan tuloksia odotteleva. Onko kohdunkaulasyöpä tapauksissa aina edessä kohdunpoisto? :( Kuulostaa kamalalta..
T: lapsista haaveileva 28vee- peloissaan...
Ikävä kuulla, että sinulla on samanlainen tilanne. Pahoittelen sitä :(
Oletko jo käynyt siellä kolmoskopiassa (en muista miten se nyt meni)? Saitko papasta yhtä surkean tuloksen kuin minä?
Voi helkkari kun on paha olla ja odottaa. - edelliseen
peloissaan... kirjoitti:
Ikävä kuulla, että sinulla on samanlainen tilanne. Pahoittelen sitä :(
Oletko jo käynyt siellä kolmoskopiassa (en muista miten se nyt meni)? Saitko papasta yhtä surkean tuloksen kuin minä?
Voi helkkari kun on paha olla ja odottaa.Ei, siis en ole saanut vielä mitään tuloksia, mutta gyne pelotteli oireitani, että solumuutokset voi sellaisia aiheuttaa. Kirjoitin varmaankin epäselvästi. Pelottaa vaan vaikkei varsinaisesti mitään "syytä" olekaan vielä. Pahoittelen myöskin tilannettasi, koska sinulla selvemmin huolenaihe.
- peloissaan....
edelliseen kirjoitti:
Ei, siis en ole saanut vielä mitään tuloksia, mutta gyne pelotteli oireitani, että solumuutokset voi sellaisia aiheuttaa. Kirjoitin varmaankin epäselvästi. Pelottaa vaan vaikkei varsinaisesti mitään "syytä" olekaan vielä. Pahoittelen myöskin tilannettasi, koska sinulla selvemmin huolenaihe.
Ei se mitään:)
Toivottavasti sinulla ei ole näin ikävä asia edessä. Toivon koko sydämestäni, että sinulla on kaikki kunnossa. Voi hyvin. - todettiin
peloissaan.... kirjoitti:
Ei se mitään:)
Toivottavasti sinulla ei ole näin ikävä asia edessä. Toivon koko sydämestäni, että sinulla on kaikki kunnossa. Voi hyvin.jokunen vuosi sitten myös kohdunsuulla syövän esiasteita ja ne poistettiin hoidoilla pois ja sen jälkeen papakokeet on olleet puhtaat, käyn vuoden välein papassa. TSEMPPIÄ :) N79
- peloissaan...
todettiin kirjoitti:
jokunen vuosi sitten myös kohdunsuulla syövän esiasteita ja ne poistettiin hoidoilla pois ja sen jälkeen papakokeet on olleet puhtaat, käyn vuoden välein papassa. TSEMPPIÄ :) N79
Kiitos kun kerroit tarinasi. Se auttoi minua. Ehkä minäkin vielä joskus voin kertoa noin rohkaisevan asian muille tämän pelon eteen joutuville. Kiitos ja hyvää kesän alkua! :)
- gyne
Ensinnäkin, papa on solunäyte, siis seulontaa. Siitä ei voi vetää mitään diagnooseja. Saat ajan kolposkopiaan ja sinulta tullaan varmasti ottamaan koepaloja asian selvittämiseksi.
Toisekseen, kohdunkaulan syöpä on Suomessa kuitenkin (kiitos joukkotarkastuspapojen) varsin harvinainen gynekologinen syöpä, n. 170 tapausta vuodessa. Yleisin ikäkohortti tällä hetkellä on 35-40-vuotiaat.
Sitten lohdullisia prosenttilukuja:
Käypä hoito - suosituksen tietojen mukaan HSIL-muutoksen takaa 70-75 %:lla löytyy koepaloissa kohtalainen tai vaikea dysplasia (siis syövän esiaste MUTTA EI SYÖPÄ!). Kyseessä on paikallispuudutuksessa hoidettava muutos, joka ei vielä kovin merkittävästi vaikuta myöhempään hedelmällisyyteesi.
Invasiivisen syövän mahdollisuus on keskimäärin vain 1-2 %, ja koska olet noin nuori, oikeastaan vieläkin matalampi.
Sitäpaitsi, vaikka kohdunsuulta löytyisi ihan syöpäkin, jos se on alueeltaa pieni, nykyiset leikkaustekniikat mahdollistavat jopa sen ettei kohtua tarvitse poistaa vaan ainoastaan kohdun kaula (sekä yleensä lantion imusolmukkeet). Tällöin kohdun sisäsuulle laitetaan pysyvä tukiommel. Raskaus on näin mahdollinen (synnytystapana aina keisarileikkaus).- peloissaan....
Voi kiitokset sinulle gyne. Et usko kuinka hyvältä tuntui lukea viestiäsi. Ensimmäistä kertaa tuli tunne, että ei tässä välttämättä vielä kovin huonosti käy.
Kiitos kovasti ja oikein hyvää jatkoa sinulle! :) - kokenut_78
peloissaan.... kirjoitti:
Voi kiitokset sinulle gyne. Et usko kuinka hyvältä tuntui lukea viestiäsi. Ensimmäistä kertaa tuli tunne, että ei tässä välttämättä vielä kovin huonosti käy.
Kiitos kovasti ja oikein hyvää jatkoa sinulle! :)heippa!
Minä sain vuosi sitten papasta yllättäen tuloksen "3/HSIL" - nuo luokat ovat sen verran vanha tapa tuloksia antaa, että voit varmasti rinnastaa tuloksesi omaani. Kuten nimim. "gyne" sinulle asiantuntevasti kertoikin, tämä papa-tulos ei ole vielä siltikään mikään diagnoosi. Kolposkopiatutkimuksessa gynekologi katsoo, näkeekö hän muutosalueen tai alueita, ja mikäli näkee, hän ottaa näistä alueista koepaloja. Koepalat lähetetään sitten tutkittavaksi, ja tämän diagnoosin perusteella vasta päätetään, tarvitsetko hoitoa vai pelkästään seurantaa, ja minkälaista hoitoa tarvitset.
Minulla koepalojen tulos oli "dysplasia moderata" eli keskivaikea kohdunkaulan syövän esiaste. Se hoidettiin paikallispuudutuksessa sähkösilmukalla leikkaamalla. Leikattu kappale lähetettiin vielä patologille tutkittavaksi, jotta nähtiin, onko alue kokonaan saatu poistettua (ovatko poistetun palan reunat muutoksesta vapaat), ja tehtiin vielä uusi diagnoosi muutoksen vakavuudesta. lopullinen patologin lausunto minun kohdallani oli "dysplasia levis" eli lievä solumuutos, ja että muutos saatiin pois puhtain marginaalein.
Kamalinta koko asiassa oli minusta se, että aina piti odottaa jotain. Ensin aikaa kolposkopiaan, sitten sen tuloksia, sitten aikaa sähkösilmukka- eli loop-hoitoon, sitten sen tuloksia. Hoito oli hyvin helppo sietää, siitä ei aiheutunut kipua eikä muuta vaivaa kuin vähäinen vuoto sen jälkeen (ja kolmen viikon uinti-, kylpy- ja yhdyntäkielto). Ainoa neuvo odotusajoille minulla on, että yritä tarmokkaasti pitää ajatuksesi poissa koko asiasta. Yritä olla lukematta kauhutarinoita netistä. Yritä keskittyä niihin asioihin, jotka elämässäsi ovat HYVIN!
Jos sinulle tehdään esim. sähkösilmukkahoito, joudut / pääset sen jälkeen hyvään seurantaan. Ensimmäinen kontrollikäyntisi on muutoksen vakavuudesta riippuen yleensä aikaisintaan puolen vuoden kuluttua hoidosta. Minulla oli juuri äskettäin ensimmäinen kontrolli, ja muutos oli uusiutunut eri kohtaan. Se oli kuitenkin hyvin pieni ja sen hoito oli vielä helpompi kuin tuo sähkösilmukkahoito. Tieto siitä, että muutos uusi, oli toki aivan hirveä. Aloin ajatella, että tämä ei lopu koskaan; en ikinä pääse tästä hirveydestä eroon. Mutta asiantunteva lääkäri on tässäkin asiassa paras apu: hänen ansiostaan odotan nyt seuraava kontrolliaikaani (taas puolen vuoden päästä) rauhallisena. En aio pilata elämääni murehtimalla sitä, mitä puolen vuoden päästä mahdollisesti tapahtuu. Olenkin vitaillut ystävilleni, että elän nykyään puolivuotiskausia :) Ai niin, olen 30-vuotias - se vielä tiedoksesi. Toivon todella, että olen antanut sinulle kirjoituksellani lohtua ja hieman lisää tietoa. Tämä on vaikea aihe, eikä sitä sovi vähätellä - mutta uskon vakaasti, että sinut hoidetaan kuntoon mikäli mitään hoidettavaa edes löytyy. Kerrothan täällä, miten asia etenee. Voimia ja auringonpaistetta! - nainen 21v.
kokenut_78 kirjoitti:
heippa!
Minä sain vuosi sitten papasta yllättäen tuloksen "3/HSIL" - nuo luokat ovat sen verran vanha tapa tuloksia antaa, että voit varmasti rinnastaa tuloksesi omaani. Kuten nimim. "gyne" sinulle asiantuntevasti kertoikin, tämä papa-tulos ei ole vielä siltikään mikään diagnoosi. Kolposkopiatutkimuksessa gynekologi katsoo, näkeekö hän muutosalueen tai alueita, ja mikäli näkee, hän ottaa näistä alueista koepaloja. Koepalat lähetetään sitten tutkittavaksi, ja tämän diagnoosin perusteella vasta päätetään, tarvitsetko hoitoa vai pelkästään seurantaa, ja minkälaista hoitoa tarvitset.
Minulla koepalojen tulos oli "dysplasia moderata" eli keskivaikea kohdunkaulan syövän esiaste. Se hoidettiin paikallispuudutuksessa sähkösilmukalla leikkaamalla. Leikattu kappale lähetettiin vielä patologille tutkittavaksi, jotta nähtiin, onko alue kokonaan saatu poistettua (ovatko poistetun palan reunat muutoksesta vapaat), ja tehtiin vielä uusi diagnoosi muutoksen vakavuudesta. lopullinen patologin lausunto minun kohdallani oli "dysplasia levis" eli lievä solumuutos, ja että muutos saatiin pois puhtain marginaalein.
Kamalinta koko asiassa oli minusta se, että aina piti odottaa jotain. Ensin aikaa kolposkopiaan, sitten sen tuloksia, sitten aikaa sähkösilmukka- eli loop-hoitoon, sitten sen tuloksia. Hoito oli hyvin helppo sietää, siitä ei aiheutunut kipua eikä muuta vaivaa kuin vähäinen vuoto sen jälkeen (ja kolmen viikon uinti-, kylpy- ja yhdyntäkielto). Ainoa neuvo odotusajoille minulla on, että yritä tarmokkaasti pitää ajatuksesi poissa koko asiasta. Yritä olla lukematta kauhutarinoita netistä. Yritä keskittyä niihin asioihin, jotka elämässäsi ovat HYVIN!
Jos sinulle tehdään esim. sähkösilmukkahoito, joudut / pääset sen jälkeen hyvään seurantaan. Ensimmäinen kontrollikäyntisi on muutoksen vakavuudesta riippuen yleensä aikaisintaan puolen vuoden kuluttua hoidosta. Minulla oli juuri äskettäin ensimmäinen kontrolli, ja muutos oli uusiutunut eri kohtaan. Se oli kuitenkin hyvin pieni ja sen hoito oli vielä helpompi kuin tuo sähkösilmukkahoito. Tieto siitä, että muutos uusi, oli toki aivan hirveä. Aloin ajatella, että tämä ei lopu koskaan; en ikinä pääse tästä hirveydestä eroon. Mutta asiantunteva lääkäri on tässäkin asiassa paras apu: hänen ansiostaan odotan nyt seuraava kontrolliaikaani (taas puolen vuoden päästä) rauhallisena. En aio pilata elämääni murehtimalla sitä, mitä puolen vuoden päästä mahdollisesti tapahtuu. Olenkin vitaillut ystävilleni, että elän nykyään puolivuotiskausia :) Ai niin, olen 30-vuotias - se vielä tiedoksesi. Toivon todella, että olen antanut sinulle kirjoituksellani lohtua ja hieman lisää tietoa. Tämä on vaikea aihe, eikä sitä sovi vähätellä - mutta uskon vakaasti, että sinut hoidetaan kuntoon mikäli mitään hoidettavaa edes löytyy. Kerrothan täällä, miten asia etenee. Voimia ja auringonpaistetta!Olen kärsinyt solumuutoksista monta monta vuotta ja toimenpiteitä tehty yksi toisensa jälkeen. Yrjö meinaa lentää kun näen sairaalan kirjekuoren postin seassa..se ei tiedä koskaan hyvää. Tästä on tullut henkisesti rankka juttu.. Niimpä voin neuvoa kaikille että älkää uskoko kaikkea mitä luette/kuulette!!ja yrittäkää unohtaa koko asia, koska se murehtiminen ei auta asiaa.
Minulle sanottiin pari vuotta sitten sairaalassa toimenpiteen jälkeen että en voisi saada lapsia. Se oli shokki. Puolen vuoden päästä oli kontrolli ja eri lääkäri joka kumosi tämän hoitajan antaman "tuomion". ja kysyi vielä että kuka minulle on sellaista väittänyt.
Nyt kävin papassa ja kokeen otti kätilö joka vihjasi suoraan että jos aion hankkia lapsia..paras aika olisi nyt. ja sanoi että jos olisin vanhempi tai minulla olisi lapsia ne poistaisi kohdun. Tämä kätilö myös selitti että koska minulta on poistettu jo koko kohdunkaula ne sairaalassa "ompelevat" kohdunsuun kiinni raskauden ajaksi..kertokaa jos jollain on kokemuksia tätä?
hyvää kesää!! - Aloittaja...
nainen 21v. kirjoitti:
Olen kärsinyt solumuutoksista monta monta vuotta ja toimenpiteitä tehty yksi toisensa jälkeen. Yrjö meinaa lentää kun näen sairaalan kirjekuoren postin seassa..se ei tiedä koskaan hyvää. Tästä on tullut henkisesti rankka juttu.. Niimpä voin neuvoa kaikille että älkää uskoko kaikkea mitä luette/kuulette!!ja yrittäkää unohtaa koko asia, koska se murehtiminen ei auta asiaa.
Minulle sanottiin pari vuotta sitten sairaalassa toimenpiteen jälkeen että en voisi saada lapsia. Se oli shokki. Puolen vuoden päästä oli kontrolli ja eri lääkäri joka kumosi tämän hoitajan antaman "tuomion". ja kysyi vielä että kuka minulle on sellaista väittänyt.
Nyt kävin papassa ja kokeen otti kätilö joka vihjasi suoraan että jos aion hankkia lapsia..paras aika olisi nyt. ja sanoi että jos olisin vanhempi tai minulla olisi lapsia ne poistaisi kohdun. Tämä kätilö myös selitti että koska minulta on poistettu jo koko kohdunkaula ne sairaalassa "ompelevat" kohdunsuun kiinni raskauden ajaksi..kertokaa jos jollain on kokemuksia tätä?
hyvää kesää!!Kävin siellä kolposkopiassa 6.6. Nyt odotan tuloksia, tulevat kuulemma noin 6viikon sisällä. Jos jotain kovin hälyyttävää on, aikaisemmin.
Se lääkäri sanoi, että kohdunsuulla ja jossain siinä vierellä oli solumuutoksia kun sillä etikalla värjäsi. 3koepalaa otettiin. Sitten se kohdunkaulan tähystys ja siellä sisällä ei näkynyt muutoksia.
Tuo kohdunkaulan tähystys oli niin hirveää, että aloin itkemään. Ei ole tapaistani, omaan korkean kipukynnyksen. En tiedä mitä siinä tapahtui oikein, mutta se oli järkyttävää. Luin aikaisemmin, että sen ei pitäisi olla kivulias, mutta voi helkkari minulla meinasi taju lähteä ihan oikeasti sen aikana :( Ihan hirveää ja pelkään kauheasti, että joudun kierteeseen, jossa käyn vähän väliä siinä ja loop-hoidossa.
Tämä odottaminen on ihan hirveää. Jokapäivä pelkään, että posti tuo sen kirjeen jo nyt. Silloin päättelen sitten tietenkin, että nyt on paha homma, ennenkuin edes avaan koko kirjettä.
Viikonlopun sai olla rauhassa ja huomenna taas maanantai. Kauheasti stressaa tuleeko kirje. - Karoliina
Aloittaja... kirjoitti:
Kävin siellä kolposkopiassa 6.6. Nyt odotan tuloksia, tulevat kuulemma noin 6viikon sisällä. Jos jotain kovin hälyyttävää on, aikaisemmin.
Se lääkäri sanoi, että kohdunsuulla ja jossain siinä vierellä oli solumuutoksia kun sillä etikalla värjäsi. 3koepalaa otettiin. Sitten se kohdunkaulan tähystys ja siellä sisällä ei näkynyt muutoksia.
Tuo kohdunkaulan tähystys oli niin hirveää, että aloin itkemään. Ei ole tapaistani, omaan korkean kipukynnyksen. En tiedä mitä siinä tapahtui oikein, mutta se oli järkyttävää. Luin aikaisemmin, että sen ei pitäisi olla kivulias, mutta voi helkkari minulla meinasi taju lähteä ihan oikeasti sen aikana :( Ihan hirveää ja pelkään kauheasti, että joudun kierteeseen, jossa käyn vähän väliä siinä ja loop-hoidossa.
Tämä odottaminen on ihan hirveää. Jokapäivä pelkään, että posti tuo sen kirjeen jo nyt. Silloin päättelen sitten tietenkin, että nyt on paha homma, ennenkuin edes avaan koko kirjettä.
Viikonlopun sai olla rauhassa ja huomenna taas maanantai. Kauheasti stressaa tuleeko kirje.Millaisen vastauksen sait koepaloista? mitä tehdään?
Minun tarinani: Papa luokka 4 -> kolposkopia ja koepalat kesäkuun alussa -> odottelua 3 vkoa, vastaus keskivaikeita muutoksia -> aika loop hoitoon kolmen viikon päähän -> lääkäri ei (eri lääkäri kuin alussa) halunnutkaan pelkkää loopia puudutuksessa vaan konisaation (kartion muotoinen pala kohdunsuulta pois) -> aika kolmen päivän päähän päiväkirurgiseen toimenpiteeseen. Nukutus ja sairaan kohdan poisto.
Nyt olen sairaslomalla. Huomenna varmaan kykenen töihin. Neljän viikon uinti, yhdyntä ym. kielto. Noin kolmen viikon odotus patologin vastauksesta, onko kaikki saatu pois. Eli koko kesä on mennyt murehtiessa. On tämä ärsyttävää.
Tsemppiä sinulle. Olet kuitenkin hyvässä hoidossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732785
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101505- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219