Mitä mieltä olette Ressun lukiosta, päihittääkö se muut pääkaupunkiseudun eliittilukiot?
Nykyisten ja entisten ressujen mielipide kuuluville?
Kannattaako pyrkiä?
Ressun lukio?
23
7738
Vastaukset
- postmoderni antihumanisti
Henkilökohtaisesti pidän Sykin lukiota pääkaupunkiseudun eliittilukioista kovatasoisimpana. Sykkiin pääse alhaisemmalla keskiarvolla, mutta tilastollisesti ylioppilaskirjoitukset menevät keskimäärin parhaiten Suomessa, paremmin kuin Ressussa (en osaa antaa lähteitä, mutta selvitä itse ellett usko). Kenties se kertoo sairaalloisesta kilpailuhengestä, kenties korkeatasoisesta opetuksesta sekä toverillisesta ja kannustavasta oppimisympäristöstä.
Itse olen Sykin kasvatti, lukion päättötodistuksessa 9.85 ja ylioppilastodistuksessa 7 L:ää.
Mutta joo, jos nyt pohditaan vähän objektiivisemmin. Kävit lukiosi missä tahansa keskitasoa paremmassa lukiossa, tärkein oppimiseen ja menestymiseen vaikuttava tekijä on omien korvien välissä. Viime kädessä sen merkitys kävitkö koulusi SYKissä vai Ressussa on minimaalinen, jos löytyy korkea motivaatio opiskeluun ja riittävää lahjakkuutta.
Valitse lukio omien mieltymystesi mukaan, keskusetlupalstoihin takertuminen on naurettavaa, sillä provosointi on kauneimpia lukion opettamia taitoja.- päästä sisään
Suurin osa SYK:in lukion oppilaista on tullut pitkää, pääsykokeesta alkavaa SYK-putkea peruskoulun kolmannelta asti opiskellen samassa talossa 10 vuotta. Lukioon pääsee ulkopuoleltakin, mutta pääseekö sitä kautta enää aidoksi SYKkiläiseksi?
- sykkkkkki
päästä sisään kirjoitti:
Suurin osa SYK:in lukion oppilaista on tullut pitkää, pääsykokeesta alkavaa SYK-putkea peruskoulun kolmannelta asti opiskellen samassa talossa 10 vuotta. Lukioon pääsee ulkopuoleltakin, mutta pääseekö sitä kautta enää aidoksi SYKkiläiseksi?
Tottakai pääsee. Tulin toisesta koulusta viime vuonna lukioon SYKkiin ja olen nyt integroitunut mahtavasti. Loistavaa porukkaa!
- on ehdottomasti
paras lukio
- laimeeta
Ressu on pikkuvanhojen nirppanokkien hikipinkosäiliö. Senpä takia lähdin sieltä vuoden jälkeen ulos.
- kolmevuottahukkaan
Ressun opetuksen taso – mikä PETTYMYS! Huonohuonohuono opetus. Varsinkin äikän ja pitkän saksan opetus oli todella huonoa. Äikänmaikkoja oli viisi tai kuusi ja vain yksi niistä menettteli, seita jotain... En todellakaan suosittele Ressua. Ja ne ressukat on niiiiin ylpeitä, kun ne niiiiin luulee olevansa niiiin eliittiä. Resuun menee tän maan parhaat peruskoululaiset, mutta mitä sieltä lukioputkesta putkahtaa ulos!? Hädintuskin vain viidenneksi parhaat ylioppilaat! Mitä niille loistaville peruskoululaisille tehtiin Ressus? Niiden tulevaisuus tärveltiin sillä opetuksella. Älä mene Ressuun, jos kerta voit valita.
- jy54h4yh
SEVÄ on kyllä paras äikänmaikoista, mutta on ne muutkin ihan siedettäviä. A-saksaa en ole lukenut, mutta c-saksan opettajat olivat aivan loistavia. Luonnontieteissä ja matikassa Ressun opetus on todennäköisesti Helsingin parasta. Kirjantekijöitä on paljon, ja opettajat osaavat opettamansa aineen erittäin hyvin. Pitkässä matikassa oli pari opettajaa, jotka olivat koko ajan todella positiivisia ja kannustavia. Jos siis aikoo pyrkiä TKK:hon, lääkikseen tai muuhun vastaavaan, niin kannattaa hakea Ressuun. 10% Helsingin lääkikseen viime vuonna valituista tuli Ressusta.
Ressussa on keskivertolukiota enemmän elitistisiä opiskelijoita, mutta on siellä paljon tavallisiakin.Monet tulevat Vantaalta, Itä-Helsingistä, Sipoosta tai Keravalta eli ei siellä aivan yksin jää, jos ei halua pyöriä niiden kantakaupunkilaisten hipstereiden kanssa. - Tuleva Ressu
Onko mahdollista, että Ressun opiskelioilla sattuu myös olemaan ns. elämä koulun ohella? Lukio-vuodet eivät ole vain opiskelua kirjoituksiin. Jotkut uskovat, että ressulaiset ovat "hikkejä" ja eivät tiedä mitä "bileet" ovat. Ylä-asteella saa "hikke"-leiman, jos osaa edes hitusenkaan enemmän kuin keskiverto-oppilas.
Lähdin ysiltä 9,7 keskiarvolla. Ylä-asteella minua on kutsuttu vain viisi kertaa hikeksi. Kaksi näistä kerroista tuli pojalta, joka tietääkseni päätyi Vuosaaren lukioon tai jonnekin vastaavaan rotankoloon. Kolme muuta kertaa tuli kavereiltani täysin vitsi mielessä. Tietääkseni minulla on "elämä" ja olen jossain mittakaavassa suosittu. Rakastan kemuja ja muita sosiaalisia tapahtumia.
Päätin hakea ressuun, koska se on keskustassa ja joka vuos sinne otetaan 210 uutta oppilasta. Hypäreillä voi käydä kahvilla tai Stokkan hulluilla päivillä ja 210:stä uudesta oppilaasta on paljon valinnan varaa (jos ymmärrät mitä tarkoitan:D). Tottakai pääsin sisään. - sinikeltainensini
Ressu oli tämän vuoden paras. Että silleen.
- Ressukka-abi
Tyrskähdin epäuskoisesti, silmät melkein ällistyksestä ulos pulpahtaen, kohdalle "pitkän saksan opetus oli todella huonoa". Kai mielipiteitä on monia, mutta MITÄ? En ole tavannut ketään, joka ei olisi rakastanut Ressun pitkän saksan opettajaa. Ehdottomasti oma suosikkiopettajani, jonka ansiosta olen jaksanut kituutella kyseisen aineen parissa. Ja ihan ilolla, "kituutella" ei ehkä ollut oikea sana... Saksan tunneilla on kolmen vuoden aikan tullut naurettua vedet silmissä useamman kerran kuin muistankaan:) Oli ihan pakko kirjoittaa pieni puolustusviesti, sillä saksa on yksi niistä monista asioista, joiden vuoksi olen iloinen Ressun valinnasta.
- viiiiksuuuu
Ressuhan on monena vuonna ollut ykkönen.
- school's out forever
Olihan siel tosiaan yksi hyvä bilsan maikka mut sen vastapainoksi sit ainakin yksi todella huono ja asenteeltaan negatiivinen opiskelijoita kohtaan. Matikan opeista vain yksi oli tositosi hyvä (jänis) ja toinen kans hyvä (spåra) – muut sitte enemmän hohhoijjaa. Ja se, et opet on kirjottanu oppikirjoja, joita oppilaat pakotetaan ostamaan, ei tarkota, että ne olis hyviä pedagogeja – eikä ne ikävä kyllä olleetkaan.
- routarauta
Kovassa seurassa siellä ollaan.
- näin oikeesti
ressut osaa ottaa rennosti ja on mukavii, sykkiläiset pikkutakeissa ja bleisereissä hyi saatana!
- 66+66
yläaste - ei ylä-aste
- ihmettelenpä vain
näitä "eliittilukioita". Itse olen Turusta, eli tällaisessa isosssa kaupungissa on myös näitä korkeeman keskiarvon lukioita. Se on tietty, että kun moni pyrkii samaan ja suosittuun paikkaan, ne keskiarvorajat pakotakin nousee korkeemmiks, mut en nyt ainakaan ite usko, et näissä eliiteissä sen parempaa opetusta sais. Jotkut on sitäkin sanonu, että huonon keskiarovn lukioissa kerrataan enemmän ja selitetään ykistyiskohtasemmin. Ite en nyt siitä mee sanomaan mitään, kun vasta oon lukioon menossa. Ja eiköhän jokanne aika pitkäti ite sen lukiomenestyksensä tee, ei opettajien opetuksen pienen tasoheittelyn perusteella. (Toki on erikseen huonoja opeja, mut en usko, et ne kaikki yhteen kouluun laumoittautuis.)
Tossa Turun yhessä lukiossa johon mä meen, nyt taitaa sittne olla korkee keskiarvo, mut valitisin sen kyllä vähän eri syistä kuinm että "ois jotenkin parempi opetus". Se on, että niillä lukiossa pärjäävillä ja opiskelusta kiinnostuneilla tietty aina löytyy parempaakin tekemistä kuin nää yläasteen juorukerhot ja niitten opinnoistaankin kiinnostuneiden ihmetteleminen. - 1+7
Haluaisin vain todeta, että Suomessa ei muuten ole oikeita eliittilukioita lainkaan. Ei yksinkertaisesti onnistu näin pienessä maassa, yläluokka on liian olematon.
- soliina
En tiedä muista mutta siellä on paljon nk akateemisten sivistyksen saaneiden lapsia. Ka reilusti yli 9 jotta pääsee sisään . Eikä kaikki oo hikareita vaikka ka saattaa olla yli 9
- ihmettelenpä vain
^Jep, ei tääl sellasia oo kuin jossain Keski-Euroopassakin vaikka. Ja kun monessahan maassa jo opiskelu itessään maksaa niin paljon, ettei kuka tahansa voi opiskella rahankaan puolesta mitä haluaa. Se silti tuntuu olevan jokin kummallinen oletus, että keskiarvonsa puolesta johonkin tietynlaiseen "eliittilukioon" sisään päässeen vanhemmat ois jotain huippukoulutettuja, rahassa kieriviä erikoislääkäreitä ja lakimiehiä tai vastaavaa.
- Toisaalta
Ei Suomessa siinä mielessä olekaan eliittiä, kuin mitä mm. niissä maissa missä koulutus maksaa 30 000 e/ vuosi, mutta sitä on tutkittukin, että koulutus periytyy.
Jos Ressussa, SYKissä tai vaikka norssissakin olevilta tutuilta kysyy, niin melkein kaikilla on ainakin toisella vanhemmalla yliopistotutkinto.
Eli kyllä siellä on paremmin koulutetun porukan lapsia, kun mitä vaikka Lohjan lukiossa.
- Sykki vs ressu
Itse olen käynyt sekä ressussa että sykissä lukiota, vaihdoin ressusta sykkiin ensimmäisen vuoden jälkeen ja olen nyt opiskellut vuoden sykissä ja voin sanoa että sykki on mielestäni miljoona kertaa parempi sekä siellä on parempi opiskelu ympäristö kuin ressussa. Tietenkin tämä on vain minun mielipiteeni.
- Märtyhg
Kerran oon päätynyt samaan huoneeseen Tampereella kahden ressulaisen kanssa ja voi herranjumala sitä ylimielisyyden paistamista. Ei jatkoon.
- Ryhdistäytykää
Ei nyt jumalauta. Se on aivan yksi ja sama minne vitun lukioon menee. Juuri tuollaiset ressun ja sykin hikkepaskat ovat turhaa sakkia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202313Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2361739Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3071267- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53925- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh34666