Ressun lukio?

Nanko211

Mitä mieltä olette Ressun lukiosta, päihittääkö se muut pääkaupunkiseudun eliittilukiot?

Nykyisten ja entisten ressujen mielipide kuuluville?

Kannattaako pyrkiä?

26

8380

Vastaukset 26

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • postmoderni antihumanisti

Henkilökohtaisesti pidän Sykin lukiota pääkaupunkiseudun eliittilukioista kovatasoisimpana. Sykkiin pääse alhaisemmalla keskiarvolla, mutta tilastollisesti ylioppilaskirjoitukset menevät keskimäärin parhaiten Suomessa, paremmin kuin Ressussa (en osaa antaa lähteitä, mutta selvitä itse ellett usko). Kenties se kertoo sairaalloisesta kilpailuhengestä, kenties korkeatasoisesta opetuksesta sekä toverillisesta ja kannustavasta oppimisympäristöstä.

Itse olen Sykin kasvatti, lukion päättötodistuksessa 9.85 ja ylioppilastodistuksessa 7 L:ää.

Mutta joo, jos nyt pohditaan vähän objektiivisemmin. Kävit lukiosi missä tahansa keskitasoa paremmassa lukiossa, tärkein oppimiseen ja menestymiseen vaikuttava tekijä on omien korvien välissä. Viime kädessä sen merkitys kävitkö koulusi SYKissä vai Ressussa on minimaalinen, jos löytyy korkea motivaatio opiskeluun ja riittävää lahjakkuutta.

Valitse lukio omien mieltymystesi mukaan, keskusetlupalstoihin takertuminen on naurettavaa, sillä provosointi on kauneimpia lukion opettamia taitoja.

• päästä sisään

Suurin osa SYK:in lukion oppilaista on tullut pitkää, pääsykokeesta alkavaa SYK-putkea peruskoulun kolmannelta asti opiskellen samassa talossa 10 vuotta. Lukioon pääsee ulkopuoleltakin, mutta pääseekö sitä kautta enää aidoksi SYKkiläiseksi?

• sykkkkkki
        päästä sisään kirjoitti:

Suurin osa SYK:in lukion oppilaista on tullut pitkää, pääsykokeesta alkavaa SYK-putkea peruskoulun kolmannelta asti opiskellen samassa talossa 10 vuotta. Lukioon pääsee ulkopuoleltakin, mutta pääseekö sitä kautta enää aidoksi SYKkiläiseksi?

Tottakai pääsee. Tulin toisesta koulusta viime vuonna lukioon SYKkiin ja olen nyt integroitunut mahtavasti. Loistavaa porukkaa!

• on ehdottomasti

paras lukio

• laimeeta

Ressu on pikkuvanhojen nirppanokkien hikipinkosäiliö. Senpä takia lähdin sieltä vuoden jälkeen ulos.

• Anonyymi00025

Hyvä yhteishenki ja koulun ilmapiiriä ja yhteishenkeä pidetään yleisesti hyvänä ja kannustavana, vaikka opiskelu vaatii paljon työtä.Aktiivinen oppiladkunta jota kuunnellaan. Hyvät eväät saat sieltä elämään.

• kolmevuottahukkaan

Ressun opetuksen taso – mikä PETTYMYS! Huonohuonohuono opetus. Varsinkin äikän ja pitkän saksan opetus oli todella huonoa. Äikänmaikkoja oli viisi tai kuusi ja vain yksi niistä menettteli, seita jotain... En todellakaan suosittele Ressua. Ja ne ressukat on niiiiin ylpeitä, kun ne niiiiin luulee olevansa niiiin eliittiä. Resuun menee tän maan parhaat peruskoululaiset, mutta mitä sieltä lukioputkesta putkahtaa ulos!? Hädintuskin vain viidenneksi parhaat ylioppilaat! Mitä niille loistaville peruskoululaisille tehtiin Ressus? Niiden tulevaisuus tärveltiin sillä opetuksella. Älä mene Ressuun, jos kerta voit valita.

• jy54h4yh

SEVÄ on kyllä paras äikänmaikoista, mutta on ne muutkin ihan siedettäviä. A-saksaa en ole lukenut, mutta c-saksan opettajat olivat aivan loistavia. Luonnontieteissä ja matikassa Ressun opetus on todennäköisesti Helsingin parasta. Kirjantekijöitä on paljon, ja opettajat osaavat opettamansa aineen erittäin hyvin. Pitkässä matikassa oli pari opettajaa, jotka olivat koko ajan todella positiivisia ja kannustavia. Jos siis aikoo pyrkiä TKK:hon, lääkikseen tai muuhun vastaavaan, niin kannattaa hakea Ressuun. 10% Helsingin lääkikseen viime vuonna valituista tuli Ressusta.

Ressussa on keskivertolukiota enemmän elitistisiä opiskelijoita, mutta on siellä paljon tavallisiakin.Monet tulevat Vantaalta, Itä-Helsingistä, Sipoosta tai Keravalta eli ei siellä aivan yksin jää, jos ei halua pyöriä niiden kantakaupunkilaisten hipstereiden kanssa.

• Tuleva Ressu

Onko mahdollista, että Ressun opiskelioilla sattuu myös olemaan ns. elämä koulun ohella? Lukio-vuodet eivät ole vain opiskelua kirjoituksiin. Jotkut uskovat, että ressulaiset ovat "hikkejä" ja eivät tiedä mitä "bileet" ovat. Ylä-asteella saa "hikke"-leiman, jos osaa edes hitusenkaan enemmän kuin keskiverto-oppilas.
        Lähdin ysiltä 9,7 keskiarvolla. Ylä-asteella minua on kutsuttu vain viisi kertaa hikeksi. Kaksi näistä kerroista tuli pojalta, joka tietääkseni päätyi Vuosaaren lukioon tai jonnekin vastaavaan rotankoloon. Kolme muuta kertaa tuli kavereiltani täysin vitsi mielessä. Tietääkseni minulla on "elämä" ja olen jossain mittakaavassa suosittu. Rakastan kemuja ja muita sosiaalisia tapahtumia.
        Päätin hakea ressuun, koska se on keskustassa ja joka vuos sinne otetaan 210 uutta oppilasta. Hypäreillä voi käydä kahvilla tai Stokkan hulluilla päivillä ja 210:stä uudesta oppilaasta on paljon valinnan varaa (jos ymmärrät mitä tarkoitan:D). Tottakai pääsin sisään.

• sinikeltainensini

Ressu oli tämän vuoden paras. Että silleen.

• Ressukka-abi

Tyrskähdin epäuskoisesti, silmät melkein ällistyksestä ulos pulpahtaen, kohdalle "pitkän saksan opetus oli todella huonoa". Kai mielipiteitä on monia, mutta MITÄ? En ole tavannut ketään, joka ei olisi rakastanut Ressun pitkän saksan opettajaa. Ehdottomasti oma suosikkiopettajani, jonka ansiosta olen jaksanut kituutella kyseisen aineen parissa. Ja ihan ilolla, "kituutella" ei ehkä ollut oikea sana... Saksan tunneilla on kolmen vuoden aikan tullut naurettua vedet silmissä useamman kerran kuin muistankaan:) Oli ihan pakko kirjoittaa pieni puolustusviesti, sillä saksa on yksi niistä monista asioista, joiden vuoksi olen iloinen Ressun valinnasta.

• viiiiksuuuu

Ressuhan on monena vuonna ollut ykkönen.

• school's out forever

Olihan siel tosiaan yksi hyvä bilsan maikka mut sen vastapainoksi sit ainakin yksi todella huono ja asenteeltaan negatiivinen opiskelijoita kohtaan. Matikan opeista vain yksi oli tositosi hyvä (jänis) ja toinen kans hyvä (spåra) – muut sitte enemmän hohhoijjaa. Ja se, et opet on kirjottanu oppikirjoja, joita oppilaat pakotetaan ostamaan, ei tarkota, että ne olis hyviä pedagogeja – eikä ne ikävä kyllä olleetkaan.

• routarauta

Kovassa seurassa siellä ollaan.

• Anonyymi00024
        routarauta kirjoitti:

Kovassa seurassa siellä ollaan.

1983 kirjoitin Ressusta neljän ällän paperit . Hyvät muistot on ja hyvä koulu.

• näin oikeesti

ressut osaa ottaa rennosti ja on mukavii, sykkiläiset pikkutakeissa ja bleisereissä hyi saatana!

• 66+66

yläaste - ei ylä-aste

• ihmettelenpä vain

näitä "eliittilukioita". Itse olen Turusta, eli tällaisessa isosssa kaupungissa on myös näitä korkeeman keskiarvon lukioita. Se on tietty, että kun moni pyrkii samaan ja suosittuun paikkaan, ne keskiarvorajat pakotakin nousee korkeemmiks, mut en nyt ainakaan ite usko, et näissä eliiteissä sen parempaa opetusta sais. Jotkut on sitäkin sanonu, että huonon keskiarovn lukioissa kerrataan enemmän ja selitetään ykistyiskohtasemmin. Ite en nyt siitä mee sanomaan mitään, kun vasta oon lukioon menossa. Ja eiköhän jokanne aika pitkäti ite sen lukiomenestyksensä tee, ei opettajien opetuksen pienen tasoheittelyn perusteella. (Toki on erikseen huonoja opeja, mut en usko, et ne kaikki yhteen kouluun laumoittautuis.)
      Tossa Turun yhessä lukiossa johon mä meen, nyt taitaa sittne olla korkee keskiarvo, mut valitisin sen kyllä vähän eri syistä kuinm että "ois jotenkin parempi opetus". Se on, että niillä lukiossa pärjäävillä ja opiskelusta kiinnostuneilla tietty aina löytyy parempaakin tekemistä kuin nää yläasteen juorukerhot ja niitten opinnoistaankin kiinnostuneiden ihmetteleminen.

• 1+7

Haluaisin vain todeta, että Suomessa ei muuten ole oikeita eliittilukioita lainkaan. Ei yksinkertaisesti onnistu näin pienessä maassa, yläluokka on liian olematon.

• soliina

En tiedä muista mutta siellä on paljon nk akateemisten sivistyksen saaneiden lapsia. Ka reilusti yli 9 jotta pääsee sisään . Eikä kaikki oo hikareita vaikka ka saattaa olla yli 9

• ihmettelenpä vain

^Jep, ei tääl sellasia oo kuin jossain Keski-Euroopassakin vaikka. Ja kun monessahan maassa jo opiskelu itessään maksaa niin paljon, ettei kuka tahansa voi opiskella rahankaan puolesta mitä haluaa. Se silti tuntuu olevan jokin kummallinen oletus, että keskiarvonsa puolesta johonkin tietynlaiseen "eliittilukioon" sisään päässeen vanhemmat ois jotain huippukoulutettuja, rahassa kieriviä erikoislääkäreitä ja lakimiehiä tai vastaavaa.

• Toisaalta

Ei Suomessa siinä mielessä olekaan eliittiä, kuin mitä mm. niissä maissa missä koulutus maksaa 30 000 e/ vuosi, mutta sitä on tutkittukin, että koulutus periytyy.
        Jos Ressussa, SYKissä tai vaikka norssissakin olevilta tutuilta kysyy, niin melkein kaikilla on ainakin toisella vanhemmalla yliopistotutkinto.
        Eli kyllä siellä on paremmin koulutetun porukan lapsia, kun mitä vaikka Lohjan lukiossa.

• Sykki vs ressu

Itse olen käynyt sekä ressussa että sykissä lukiota, vaihdoin ressusta sykkiin ensimmäisen vuoden jälkeen ja olen nyt opiskellut vuoden sykissä ja voin sanoa että sykki on mielestäni miljoona kertaa parempi sekä siellä on parempi opiskelu ympäristö kuin ressussa. Tietenkin tämä on vain minun mielipiteeni.

• Märtyhg

Kerran oon päätynyt samaan huoneeseen Tampereella kahden ressulaisen kanssa ja voi herranjumala sitä ylimielisyyden paistamista. Ei jatkoon.

• Ryhdistäytykää

Ei nyt jumalauta. Se on aivan yksi ja sama minne vitun lukioon menee. Juuri tuollaiset ressun ja sykin hikkepaskat ovat turhaa sakkia.

• Anonyymi00026

Tietty etappi nuoruudessa samanhenkisten kanssa ja haalarikemuja ja kerran päässyt vappuna lakittamaan Manta patsasta yläilmoissa istuen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      73
      863
    2. En olis uskonu

et kuulut tollaseen porukkaan
      Ikävä
      113
      789
    3. Meiltä löytyy kyllä älliä

Vai mitä oot mieltä...
      Ikävä
      140
      725
    4. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      37
      722
    5. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      70
      627
    6. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      40
      619
    7. Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?

Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      511
    8. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      28
      508
    9. Vasemmiston aloite

Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja
      Pyhäjärvi
      58
      503
    10. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      47
      480
    11. Onko suhtautuminen kaivattusi

Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin
      Ikävä
      35
      468
    12. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      63
      465
    13. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      69
      455
    14. Miksi vihainen

Miksi olet vihainen mulle?
      Ikävä
      41
      432
    15. Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu

Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i
      Maajussille morsian
      0
      432
    16. Näyttää siltä ettet edes sinä.

Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa
      Ikävä
      30
      424
    17. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      45
      423
    18. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      35
      418
    19. Hei, alettaisko oleen yhdessä?

Miltä tuntuisi jos joku ihminen josta tykkäät sanoisi haluavansa yhteen asumaan? Ajattelisitko menettäväsi vapauden, pys
      Sinkut
      74
      416
    20. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      59
      405
    Aihe