Uskovaiset koulukiusaajat

Jukah

Moi,

Haluaisin herättää keskustelua sellaisesta, kenties kielletystäkin asiasta nimeltä uskovaiset koulukiusaajat.

En nyt tahdo tästä ketjusta sellaista juupaseipäs-väittelyketjua, jossa keskustellaan Jumalan olemassaolosta tai olemattomuudesta. Niistä keskustelkoot kiinnostuneet omilla siihen erikoistuneilla palstoillaan, oli sitten ateisteja tai teistejä.

En nyt tarkoita uskovaisuudella sitä että käy kirkossa, rukoilee itsekseen hiljaisuudessa ja ettei kiroile ja juo viinaa, vaan vähän vakavamman tason asennoitumista, jolla raunioitetaan toisen elämä omaa tyydytystä ja itsetietoisuutta varten. On ollut kiusaamista, henkistä väkivaltaa, jopa tappouhkauksia. Poliisiinkin olen ollut yhteydessä mutta valitettavan hellämielinen, olisi pitänyt vaatia maksimirangaistusta, kun oli todistajiakin paikalla.

Joku voisi sanoa, ettei uskovaisia koulukiusaajia olekaan. Itse kuitenkin koen toisin, kaikkein pahimmat koulukiusaajat ovat ehdottomasti protestanttisten herätysliikkeiden (lähinnä hellarit) kasvatteja.

Tiedän toki, että on olemassa monia aivan normaaleja ja aivan ihaniakin uskovaisia, mutta nämä tapaukset, jotka eivät suinkaan ole yksittäistapauksia ovat tukahduttaneet täysin uskoni Jumalaan. En nyt väitä että sitä koskaan olisi ollutkaan, mutta toisaalta toivon että olisi. Tämän toivon ovat minulta riistäneet em. kiusaajat. Mieluummin helvettiin kuin heidän kanssaan taivaaseen. Kun satanistit osoittavat enemmän sympatiaa minua kohtaan kuin uskovaiset, niin on olemassa vain kaksi vaihtoehtoa:

1) Raamattu on OK, mutta juuri kukaan ei oikeasti noudata tai ymmärrä sitä
2) Raamatun tarinat ovat täyttä paskaa, jos niitä lukevat ihmiset ovat sellaisia kusipäitä kuin olen kokenut.

Miettikää tätä. jotenkin en voi kuvitella Jeesuksen taputtavan käsiään näille tyypeille.

En mä enää tiedä haluunko jatkaa tätä elämää vai vedänkö itteni jossain vaiheessa narun jatkoksi. En tänään, en huomennakaan, mutta ehkä ensi vuonna tai sitä seuraavana. Siinä ei tunnu olevan mitään mieltä kun oikeat uskovaiset tuhoavat ensin elämäni ja sitten varaavat taivaspaikatkin nenäni edestä.

14

1986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heilhelm

      nämä fundamentalistit nyt ovat näitä pahimpia tapauksia ja varsin monessakin asiassa. Raamatusta ei voida väittää 100% totuuksia, mutta se antaa ainekset luulolle siihen, että näin voidaan tehdä. Kukin tulkitsee Raamattua omalla tavallaan ja nostaa tietyt seikat keskeisemmiksi kuin toiset.

      Älä ime heidän kiusaamistaan tai edes käännytystyötään. Jos oikeudenmukainen isäjumala on olemassa, nämä kiusaajat joutuvat taatusti sinne omaan helvettiinsä.

      Suosittelen sinua lämpimästi hakemaan itsellesi apua ja ilmoittamaan kiusaamisesta opettajille, vanhemmille tai muille korkeammille tahoille. Jos ei muu auta, on syytä ottaa yhteys itse helluntaiseurakuntaan(?) ja lausua sille parit jos toisetkin teesit kiusaajiesi toiminnasta uskonnon varjolla. Jos sekään tai polisikaan ei onnistu mitään tekemään asialle, ei voi kuin ihmetellä, miksi ihmeessä tämä maailma on niin epäoikeudenmukainen.

      Omalla logiikallani ja moraalillani, jos mikään kertakaikkiaan ei auta, niin ei muuta kuin tekemään kiusaajien elämästä oikeaa maanpäällistä helvettiä siihen hetkeen asti, kun he ovat valmiita katumaan tekojaan. Tässä tilanteessa on turha alkaa kuuntelemaan rauhanrakastajakukkahattutätien pasifistista saarnaa väkivallattomuudesta. Olennaista yhteiskunnassa ei ole se, että voittaa koulukiusaajat. Olennaisimpaa on se, että onnistuu tekemään niin suuren tappelumellakan kiusaamisesta, että sitä ei voida jättää huomioimatta (mieluiten käydä sotaan opettajan silmien edessä): nostaa kissa pöydälle. Tällöin siihen on pakko puuttua tai valtava huuto ja mellakka alkaa alusta.

      Toisin sanoen. On ääritapauksessa todistettava heidän omalla pelillään heidän olevan väärässä. Järkiperäiset väitteet eivät tehoa fundamentalisteihin, sillä todistusarvo niillä on heidän päässään täysi nolla. On tärkeää ottaa tällöin fyysista kontaktia näihin koulukiusaajiin, koska silloin he eivät voi kieltää kiusatulta todellisuuden- ja olemassaolonarvoa.

      Hyvää jatkoa sinulle, ja niin. Yhdyn sanoihisi siitä, että toivottavasti tästä ei tule (jälleen) väittelyä jumalan olemassaolosta tyyliin "juupas, eipäs".

      • Sinapinsiemen pellossa

        No ei niitä kummiskaan hakkaamaan tartte katsos kun siittä tulee vain itselle ongelmia ja syyliset pääsevät kuin koira veräjästä kannattaa kerätä todisteita esim kuvata heidät jos ne käy kimppuun lähettää heidän uhkausviestinsä kaikille poliisille oikeusministeriölle presidentille siis kaikille ja eli hanki niin aukottomat todisteet että ne on niin kusessa että huh huh lehttihaastattelu sekä radio ja televisio hyvä jos pääsis sinne kertomaan asiasta.


    • yritetään90

      Mitä jos sanoisit niille ihmisille mitä heidän kiusaamisensa on saanut aikaan.

      Ei Jeesuksen opetuksia kiusaamalla pidä viedä eteenpäin.

      1) Moni uskossa oleva yrittää noudattaa Raamatun ohjeita mutta jos unohtaa rakkauden ja armon ja keskittyykin sitten vain käskyjen noudattamiseen ilman sydämen ääntä niin silloin oikea sanan kuuleminen ei heti toteudu.

      2)Me kaikki uskovaiset emme ole samanlaisia. Meitä ei valmisteta liukuhihnoilla.
      Itse olen huomannut että fanaattinen kiihkouskovaisuus ei ole Jumalasta.

      Olen uskossa.
      Pelkään että annan huonon kuvan itsestäni ja sitä kautta kaikesta mitä pyrin noudattamaan.

      Pyydän anteeksi näiden kiusaajien puolesta.

      Jos haluat tietää lisää mihin oikeastaan me uskovaiset uskomme niin silloin netistäkin voi löytää vastauksia.

      Minulle Raamattu on Jumalan Sanaa.
      Jeesus on Vapahtajani. Ilman Hänen kuolemaansa minä en olisi sama ihminen kuin nyt mitä olen.
      Jumala on mahtava, kaiken luoja, hyvä, kaikkivoipa ja kaikkea mitä en voi ymmärtää ja käsittää.

      Jokainen uskovainen on omanlaisensa.

      Älä muodosta uskovaisista yhtä tiettyä kuvaa.
      Se menisi stereotypian puolelle.

      Onnea ja siunausta

      • -seurakuntanuori-

        Olen vasta uusi seurakuntanuorissa, heräsin uskoon rippikoulussa. Toivon todella, ettet leimaa meitä kaikkia tuollaisiksi, sillä sitä me emme ole.


    • Minkä ikäinen

      olet ja minkäikäisiä koulukiusaajasi?
      Tuli vain mieleeni,entäpäs jos nää koulutoverit pe
      lkää tulevaa kesää, ja telttakokouksia?Mieli ei tee mutta vanhemmat pakottaa mukaan,ja jos ei itse
      ole asioista kiinnostunut,ahdistaa!!
      Täytyis olla itse hengellisenherätyksen kokenut
      ja sisäistynyt asioihin.
      Aluksi voi pelottaa kovaan ääneen puhuvat Saarnaajat..Toisten vapaus voi aiheuttaa kateutta
      mainitsemillasi,tavoilla.Henkistä väkivaltaa tappo
      uhkauksia.VIHA VOI OLLA TODELLA NOIN SUURI,EI KRIS
      TITTYJEN Kotien lapsia kohtaan.!!!
      Raamattu,määrittää hengenhedlmät:RAKKAUS,lempeys.
      ystävällisyys toinen toisianne,kohtaan,pitkämielisiä,vieraanvaraisia.
      Joka luulee:Että Raamattu kehoittaa toisille ole
      maan ilkeitä,ei todellakaan tunne ko,kirjaa.JEESUK
      SENOPPIHAN KUULUU;Rakasta lähimmäistäsi,niinkuin
      itseäsi.
      jos ei pysty on vain nimikristitty.ja Jeesus itkee
      ihmisten pahuutta,ei taputa pahantekijöille.EI Taivaspaikkaa peri teeskenteliät,tekopyhät.
      Ja kysy näiltä koulukiusaajiltasi,ahdistaako teltoissa olo?-ILMOITA Vain Poliiseille,jos asiat,niin vaatii.
      Jos tahdot liity tai käy srk,nuorissa soittavat
      retkeilevät ei kaikki ole p,,ja.Eikä sekoile.
      KIVAA KESÄÄ SULLE.MUISTAN SINUA,SIUNAUKSN MUMMELI

    • mie vaan

      Uskovaisten porukoissa liikkuu ja uskovaisina esiintyy hyvin monenlaisia ihmisiä, joista läheskään kaikki eivät ole oikeasti uskossa.

      Kyllä, itse olen helluntailainen. Minua on kiusattu koulussa sen takia. Seurakunnan nuorilta en saanut tukea, en tosin hirveästi hakenutkaan. En silti ole heille katkera, eivät he ole minua kiusanneet, vaikka täytyy myöntää ettei minulla ole yhtään hellariystävää.

      Meilläkin on silti seurakunnassa tyyppejä, varsinkin nuoria, joilla on itsellään kriisi. He ovat ehkä tulleet lapsena uskoon, mutta nyt nuoruusiässä ilmenee ongelmat. "Kun kaverit tekee noin ja mä en voi." Se on ahdistavaa, mutta siihenkin löytyy ratkaisu ja ahdistus helpottuu, eikä uskosta tarvitse luopua. (nim. kokemusta on)

      Monesti uskovaiset ovat kiusattuja, vaikka kukaan ei tietäisi että he ovat uskovaisia. Isoveljelleni tehtiin sekä fyysistä että henkistä väkivaltaa, minulle ja siskolleni "vain" henkistä. Mietippäs sitä, ihan yleisellä tasolla, että kuika helposti kiusattu siirtyy kiusaajaksi? Ihmisiä me uskovaisetkin vain olemme. Meillä on tunteet samalla lailla kun muillakin, me reagoimme asioihin hyvin monesti samalla tavalla kuin ei-uskovaisetkin. Ei sitä nuori ihminen kovin usein mieti Raamatun ohjeita, kun itseä loukataan. (ei kyllä vanhatkaan...)

      Yksi hellarikaverini (ei ystävä, pelkkä kaveri)totesi kiusaamisesta, että jos menee mukaan niin ei tuu ite kiusatuks. Kyseessä on nuori aikuinen. Kun jotain kiusataan, kuinka moni siihen oikeasti puuttuu, oli sitten uskossa tai ei?

      Ei uskovaiset ole pahoja. Ei sydämeltään kristityt. Ja miksi muuten uskovainen on paha, jos hän käyttäytyy ihan niin kuin muutkin? Koska ihmiset ovat pahoja. Ei kaikki ihmiset tietenkään ole pahoja, vaikka olisivat ateisteja tai fundamentalistikristittyjä, muuta suurin osa on. Minun paras ystäväni on ateisti eikä meillä ei ole ongelmaa sen suhteen, että toinen uskoo Jumalaan hyvin vahvasti ja toinen ei ollenkaan.

      Kirjoitit että voit joskus tehdä itsemurhan. Itse en tietenkään ole sen kannalla. Minä olen selvinnyt koulukiusaushelvetistä - uskoni avulla. Kärsin tosin uskonpuutetta ja mietin itsekin itsemurhaa. Mietin jopa tapoja miten sen tekisin. Olin niin ahdistunut, että kouluun meneminen oli vaikeaa. Mutta minä menin. Purin hammasta ja itkin yksin kotona, mutta en kiusaajieni nähden. Ajattelin, että he voittavat jos jään kotiin. Jos tapan itseni, he ovat saaneet mitä halusivat - päässeet minusta eroon. Minä myönnän, rukoilin ja itkin, itkin ja rukoilin, äitin kainalossa, välillä yksin. Mietin miksi minua kiusataan, mitä minä olen tehnyt. En vieläkään tiedä vastausta. Nyt olen väleissä kiusaajieni kanssa - yhtä lukuun ottamatta. Hän ei "tunne" minua, enkä minä häntä. Anteeksi olen antanut ja elämäni on nyt kevyempää. Kiusaajani eivät todellakaan olleet uskovaisia. He olivat näitä perusluterilaisia, että kirkossa käydään koulun kanssa pakolliset kerrat, ja ehkä häissä ja rippikoulun aikana.

      Isoveljeni on kohta 30- vuotias. Hän oli kiusattu koulussa, hän on ollut kiusattu työpaikoilla ja jatko-opintopaikoissa, kuten myös armeijassa. Hän kärsii vieläkin. Hänellä on äärettömän huono itsetunto, hän tuntee olevansa huono kristitty. Arvaa onko hän on monta kertaa lähellä itsemurhaa? Kiitos niiden kiusaajien, jotka kiusasivat häntä hänen uskonsa tähden.

      OIKEAT uskovaiset eivät vie taivaspaikkaa keneltäkään. Se kuuluu kaikille, jotka sen ottavat vastaan, mutta ketään ei pakoteta siihen. Jos uskovainen painostaa toisen uskoon, ei tämän toisen usko todennäköisesti ole aitoa. Eikä sen ensimmäisenkään, ellei hän tee painostusta tietämättään, ennen kuin on kasvanut uskossaan. Eikä ne OIKEAT uskovaiset tuhoa kenenkään elämää. He yrittävät parantaa sen laatua, tosin joskus he ovat liian innokkaita. Minä en laske uskovaiseksi ketään, joka "raunioittaa toisen elämää omaa tyydytystä ja itsetietoisuutta varten". En ketään. Enkä usko että Jeesuskaan laskee. Raamatun mukaan elävä uskovainen on epäitsekäs.

      Minä olen kai sitten tuollainen "käy kirkossa, rukoilee itsekseen hiljaisuudessa ja ettei kiroile ja juo viinaa"- uskovainen. En huutele ihmisille heti kättelyssä että "Terve. Oon muuten hellari." Yleensä yritän antaa käytökseni puhua puolestani, koska tiedän miten paljon ennakkoluuloja meistä on. Joskus se ärsyttää, ja ehkä sekin on kiusaajiesi toiminnan takana? Aina saa perustella miksi on tollanen, miks ei tee näin, miks on niin epänormaali. Miks uskovaisia pidetään epänormaaleina? Miks on niin outoa olla absolutisti ja käydä kirkossa baarien sijaan? Miks ei-uskovat ei voi antaa uskovaisten olla rauhassa uskovaisia?

      Tiedän, onhan näitä käännyttäjiä uskovaisten joukossa. Riippuu tietysti miten helposti esim. henkilökohtaisen todistuksen ottaa käännyttämisenä. Minä - ja kaikki tuntemani uskovaiset - kuitenkin olen sitä mieltä, että usko on ihmisen oma asia. Raamatun mukaankaan ketään ei siihen voi pakottaa. Miksi edes yrittää? Jokainen tekee itse oman ratkaisunsa. No, pointti oli, että meidän uskovaisten pitää antaa ei-uskovaisten olla rauhassa ei-uskovia. Kuten ei-uskovien pitää antaa meidän olla uskovia. Tottakai asioista voi keskustella ja vaihtaa näkemyksiä, mutta toisen pakottaminen uskomaan johonkin ei ole oikein. Eikä sekään, että yrittää pakottaa toista olemaan uskomatta. Oman uskon tunnustaminen on kuitenkin uskovaiselle tärkeää ja hänen pitäisi saada siitä kertoa, ilman että hänet leimataan käännyttäjäksi.

      Tuo on totta, että harva noudattaa Raamattua ja vielä harvempi tajuaa. En minäkään sitä joka asiassa noudata, enkä varsinkaan tajua. Pyrin noudattamaan vasta sitten kun tajuan.

      Toivottavasti sie selviät tosta kiusaushommelista, tulematta ihan täysin kyyniseks (?) uskovaisia kohtaan. Ja ennen kaikkea tappamatta itteäsi. Sie oot arvokas ihminen! Just sellasena kuin sinä olet. Olet saanut elämän lahjana, sillä on joku merkitys, että sinä olet syntynyt. Sinun ei pitäis lopettaa elämääsi itse. Totta kai sinä saat sen tehdä, ei ole minun asiani moralisoida. Enhän minä edes tunne sinua.

      Huhhuh, tulipas pitkästi taas kaikkee epäoleellistakin ja olin tietysti luonnollisesti puolustuskannalla... Anteeksi.

      Rauhaa ja rakkautta =)

    • abes.are.c00l

      on homoja ja ne haisee kuselle, niinkuin naapurini!

      • yksvaann

        Yhden uskovaisen perusteella ei pitäisi luokitella kaikkia.


    • minä vaan

      No Jeesus ei tod. naura näille tyypeille.

      Itse joskus aikanani lukeuduin näihin tyyppeihin. Onneksi myöhemmin viisastuin ja pyysin anteeksi.

      Herää vain kysymys, että jos tappouhkauksiakin olet saanut, niin ovatkohan ne uhkailijat olleet oikeasti uskovaisia vai vain sen varjolla että kuuluvat johonkin liikkeeseen?

      Nyt tässä vaiheessa kannattaa unohtaa ne kiusaajat ja katsoa Raamatusta minkälainen Jeesus oli ja on. Siinä on esikuva, mihin jokaisen uskovaisen tulisi pyrkiä.

    • Foedus

      Omassa synnyinkylässäni melkein kaikki olivat (ja ovat ilmeisesti edelleen) uskovaisia. Lestadiolaisia, joita siis tuli vain koko ajan lisää, kuin lemmikkikaniineja. Miuta haukuttiin ja kiusattiin sen takia, kun en kuulunut kirkkoon. Oli myös kaameita väittelyitä siitä, että miulla ei todellakaan voi olla edes nimeä, koska miuta ei ole kastettu ja liitetty kyseiseen laitokseen heti synnyttyäni. Silloisten vähäisten kavereitteni vanhemmat eivät katsoneet hyvällä, että heidän lapsensa olivat tekemisissä kanssani, koska en muka ollut "heidän tasoistaan seuraa." Minua kiusattiin ja kunnolla, nimeni ja naamatauluni oli kaikkien tiedossa. Kirkkoon vietiin väkisin, sinne oli mentävä kaikkien jokaikisen loman alussa ja lopussa, ja uskontoa oli koulussa melkein joka päivä. Myös psykiatrit ja muut vaitiolovelvolliset kohtelivat minua erittäin kylmästi, ja juttuni vuosivat heti puhesessioiden jälkeen vanhemmilleni.

      Jossain vaiheessa kannatin satanismia, koska aihe on niin väärinymmärretty ja teksti, jota The Satanic Bible sisälsi, oli kuin minun kirjoittamaani. Ajatusmaailmani oli juuri samanlainen ja on kyllä kieltämättä edelleenkin.

      Kun kerran erehdyin kertomaan mieltymyksestäni satanismiin eräälle synnyinkylässäni majailevalle psykiatrilleni, oli hän oitis kertonut vanhemmilleni minun olevan väärälle tielle joutunut, kieroutunut saatanpalvoja. Että arvatkaas vain, mitä siitäkin seurasi, kun perheväkivaltaakin olin saanut kokea jo sieltä ala-asteelta asti. Lisäksi, kun pidin kynttilöiden polttelusta ja askartelusta, minulta takavarikoitiin jokainen kynttilä, kaikki tulitikut, sakset, askarteluveitset ja kaikki muukin heidän käsitystensä mukaan erittäin saatanallinen.

      Ja muutenkin, mielestäni Raamattu on täynnään vertauskuvia, jotka sitten typerykset tulkitsevat taivaalla leijuviksi vanhoiksi miehiksi ja maan sisässä majaileviksi sarvipäiksi. Mielestäni koko kirjan ideana on, että Jumala kuvastaa ihmisen hyvyyttä ja Saatana pahuutta. Opuksella yritetään opettaa ihmisille aitoa hyvyyttä, kuten mm. muiden kunnioitusta ja lähimmäisrakkautta.
      Idea on siinä vaiheessa täysin piloilla, kun se tulkitaan väärin.

      Myös saatananpalvonta on mielestäni aika mielenkiintoinen aihe. Eihän kukaan ole täysin todistanut edes sellaisen olemassaoloa. Hautakivien potkijatkin kun mitä suurimmalla todennäköisyydellä ovat vain niitä häiriintyneitä nykynuoria. Viinat, tupakat, yms. kuuluvat nykypäivän nuoren tavalliseen elämään. Viiltely on merkki masennuksesta, eikä saatananpalvonnasta.

      Sinänsä en kuitenkaan vihaa uskontoja, vihaan vain tapaa, jolla ihmiset ymmärtävät ne väärin, ja koska aihe on niin yleistyneesti väärinymmärretty, vihaan sitä siksi kokonaan. Ja sen vuoksi teen näköjään tästäkin asiasta paradoksia.

      Ja niin, tähän mennessä en vielä töykeämpiä ja ahdasmielisempiä ihmisiä ole nähnyt, kuin uskovaiset, joihin olen elämäni varrella törmännyt.

      Näin minun kokemusteni pohjalta.

    • HengenpidättäjäPRO

      1) on lähempänä tottuutta, raamatun opit on totta.

      On kyllä vaikiaa ja tuskallista kuvitella että joku joka uskoo voi kiusata iliman että omatunto pyssäyttää häntä, mutta uskon että se on totta. miten se toimii niin siinä on 4 vaihtoehtua:

      1.Ne ei sisimmässään usko

      2.Ne ei jostaki syystä tajua tekevänsä väärin, tai ne ei tajua että ne tuottaa niin vakavia tuskia jollekulle.

      3.Niillä on kamalat omatunnontuskat, ja ne haluais itekki sydämmessään lopettaa, mutta on siihen liian heikkoja.

      4.Ne on alkanu tulkihtemaan raamattua ja ehtimään porssaanreikiä, niinkuin mitkäkin atteistitieteiliät, ja luulee ettei kiusaaminen oo syntiä.

      En mikä/mitkä näistä yleensä on käytännössä syinä, mutta jonkun noista sen täytää olla.

    • PikkuEnkeli95

      todellakaan kaikki uskovaiset ei ole tollasii!!
      ne ei edes kunnolla usko jumalaan jos tollasta tekee. taivaaseen pääsee VAIN uskomalla jeesukseen ja tekemällä Hänen oppien mukaan!! ELi noi tyypit ei pääse taivaaseen jos ne ei lopeta tommosta!!!!!!!!!

    • Anonyymi

      Itsehhän ne sen tuomionsa omasta käytöksestään lopulta saa, niinkuin kuka tahansa "kiusaaja" onpa uskossa tai ei, jos oikeasti uskoo, pyrkii pääsemään myös irti synnistä kuten "kiusaaminen"😉

    • Anonyymi

      Lestat ovat pahimpia...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe