Jonway 250 cc

ep71

Onko kellään ko. skootteria. mielipiteitä??

29

8924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 150

      mulla on tommoinen ja yli 200 km mittarissa ja kaikki ok

      • senni-mut

        Olen kiinnostunut kyseisestä skootterista ja kysyisinkin kuinka lujaa se kulkee? Kun toisissa samantyyppisissä skoottereissa on tehoja 14 kW tai 16 ja tässä kyseisessä on 10,4?


      • 250
        senni-mut kirjoitti:

        Olen kiinnostunut kyseisestä skootterista ja kysyisinkin kuinka lujaa se kulkee? Kun toisissa samantyyppisissä skoottereissa on tehoja 14 kW tai 16 ja tässä kyseisessä on 10,4?

        ..sivuilla ton vehkeen tehoksi ilmoitetaan 12,4 kw...onko kellään ollut ajossa?


      • paskaa myy
        250 kirjoitti:

        ..sivuilla ton vehkeen tehoksi ilmoitetaan 12,4 kw...onko kellään ollut ajossa?

        kysykää vara hihna kaupan päälle jos ostatte hina kestää 3000km ja vara hihnoja ei oo maahantuojalla eikä muualla kun kiinassa ja niitä ei saa mistään vissiin pitkään aikaan


      • kysytty on
        paskaa myy kirjoitti:

        kysykää vara hihna kaupan päälle jos ostatte hina kestää 3000km ja vara hihnoja ei oo maahantuojalla eikä muualla kun kiinassa ja niitä ei saa mistään vissiin pitkään aikaan

        250 cc Jonwayn kone ja variaatori on kopio Yamahan vastaavasta kertoo Haynesin skoottereiden huolto-opas. Kun kysyin isojen skoottereiden hihnan kestävyydestä, tavallinen huoltopaikka sanoi hommavansa sellaisen alle viikossa merkkiin kuin merkkin ja sanoi ettei variaattorin hihnan vaihtoon ole tarvetta 3000 km huollossa. Huollon mukaan ei sen hihnan ole pakko olla Jonwayhin kiinalainen, vaan yleensä erimerkkisiin 250 cc skoottereihin käy sama hihna.


      • Ja hauskaa oli
        senni-mut kirjoitti:

        Olen kiinnostunut kyseisestä skootterista ja kysyisinkin kuinka lujaa se kulkee? Kun toisissa samantyyppisissä skoottereissa on tehoja 14 kW tai 16 ja tässä kyseisessä on 10,4?

        250 Jonwayssa kyllä taitaa olla tehoja enemmän kuin 14 kW koska sisäänajohuoltojen jälkeen huippunopeus moottoriteillä nousee 120 km/h. Suurin ihmetys Jonwayssä on kiihtyvyys, GTi perheautolla ei pärjää kepittämällä Jonwaylle reiluun 90 km nopeuteen saakka. Tälläiset tehot on aika hyvin kalliin moposkootterin hintaiselta ajopeliltä, ja jos kahvoissa on vielä 50 kg painava kuski alkaa meno Jonwayllä olemaan aika reipasta verrattuna autoon.


      • Jonwayn kyydissä
        kysytty on kirjoitti:

        250 cc Jonwayn kone ja variaatori on kopio Yamahan vastaavasta kertoo Haynesin skoottereiden huolto-opas. Kun kysyin isojen skoottereiden hihnan kestävyydestä, tavallinen huoltopaikka sanoi hommavansa sellaisen alle viikossa merkkiin kuin merkkin ja sanoi ettei variaattorin hihnan vaihtoon ole tarvetta 3000 km huollossa. Huollon mukaan ei sen hihnan ole pakko olla Jonwayhin kiinalainen, vaan yleensä erimerkkisiin 250 cc skoottereihin käy sama hihna.

        Ei mitään ongelmia ole ollut, hyvin toiminut ei pienintäkään ongelmaa ole ollut. Tilava, mukava ja tyylikäs prätkä! Kahdestaankin hyvin tilaa ajaa ja tuntuu vakaalta. Tämä kesä näyttää miten kestää kovemman rääkin!


    • Tärinä

      Sisäänajo vasta aluillaan kun kone alkoi "jyrisemän" eli tärisemään lämmettyään, en tiedä miksi. Meneeköhän ohi ajellessa vai olisko korjaamoon heti vietävä?

      • Pate1971

        Meikäläisellä on sisäänajo aivan lopuillaan, mittarissa on "jo" 1350 km. Kokeilin reilua 100 km/h nopeutta (mittarin mukaan) jolloin variaattori tms. alkoi värisemään. Värinä tuntui kivasti jaloissakin... Et varmaankaan tämänlaista värinää/jyrinää tarkoittanut?

        Värinän takia en ajatellut skodea huoltoon viedä, pitänee siitä tosin mainita 1500 km huollossa.


      • Yksi vaihtoehto
        Pate1971 kirjoitti:

        Meikäläisellä on sisäänajo aivan lopuillaan, mittarissa on "jo" 1350 km. Kokeilin reilua 100 km/h nopeutta (mittarin mukaan) jolloin variaattori tms. alkoi värisemään. Värinä tuntui kivasti jaloissakin... Et varmaankaan tämänlaista värinää/jyrinää tarkoittanut?

        Värinän takia en ajatellut skodea huoltoon viedä, pitänee siitä tosin mainita 1500 km huollossa.

        Mitenhän olisi, kun ohjekirjassa sanotaan ylikuormauksen tekevän tuollaisen ongelman. Eli penkin alla tai ritsillä olevassa boxissa saattaisi olla liikaa kuormaa?


      • Jonwäyne
        Yksi vaihtoehto kirjoitti:

        Mitenhän olisi, kun ohjekirjassa sanotaan ylikuormauksen tekevän tuollaisen ongelman. Eli penkin alla tai ritsillä olevassa boxissa saattaisi olla liikaa kuormaa?

        Ja pahenee. Painoa ei ole satulan alla, päällä kyllä.
        Vaan eipä ole syy tärinään selvinnyt. Ei käy henkilöille joilla tekohampaat!!!


      • suositeltavaa
        Yksi vaihtoehto kirjoitti:

        Mitenhän olisi, kun ohjekirjassa sanotaan ylikuormauksen tekevän tuollaisen ongelman. Eli penkin alla tai ritsillä olevassa boxissa saattaisi olla liikaa kuormaa?

        Itse vaihdoin Jonway 150 skootteriin 13 grammaisten variaattorin rullien tilalle 11 grammaset, lisäksi uusin variaattorin hihnan koska noita kilometrejä kertyi kesän aikaan 9000. kylläkin ajan nyt myös talvella nastarenkailla. Rullien ansiosta jyrinä loppui, kiihtyvyys ja nopeus parani huomattavasti. En tiedä oliko alkuperäisissä rullissa muuta vikaa, hieman olivat jo kuluneet ja paino heiteli rullien kesken sellaisen 0,5-1 grammaan. Tuosta Jyrinästä Jonway miehet kyselevät täällä keskustelupalstalla, saatta olla myös 250 kuutioisessa, että kun vaihtaa kevyemmät rullat, moottori vetää hieman nopeammilla kierroksilla, ja saattaa olla että myös jyrinä häviää.


      • Pate1971
        suositeltavaa kirjoitti:

        Itse vaihdoin Jonway 150 skootteriin 13 grammaisten variaattorin rullien tilalle 11 grammaset, lisäksi uusin variaattorin hihnan koska noita kilometrejä kertyi kesän aikaan 9000. kylläkin ajan nyt myös talvella nastarenkailla. Rullien ansiosta jyrinä loppui, kiihtyvyys ja nopeus parani huomattavasti. En tiedä oliko alkuperäisissä rullissa muuta vikaa, hieman olivat jo kuluneet ja paino heiteli rullien kesken sellaisen 0,5-1 grammaan. Tuosta Jyrinästä Jonway miehet kyselevät täällä keskustelupalstalla, saatta olla myös 250 kuutioisessa, että kun vaihtaa kevyemmät rullat, moottori vetää hieman nopeammilla kierroksilla, ja saattaa olla että myös jyrinä häviää.

        Hei, minkälaista ajo on nastarenkailla? Voiko niihin luottaa eli pitävätkö oikeasti jäällä, erityisesti kaarteissa? Suoralla tiellähän nyt ei ole ongelmia, ainahan saa jalat maahan :-)

        Tänään olin toistaiseksi viimeistä päivää ajossa -kesärenkaat alla joten mars mars rengaskauppaan. Sain paikalliselta myyjältä nastarenkaista (eteen ja taakse) tarjouksen sisäkumeineen ( asennus) 170 euroa, kaipa noilla ajelisi useamman talven?

        Jos teit itse rullien vaihdon niin pitikö purkaa paljon osia työn tekemiseksi? Olen itse tehnyt vastaavan huollon Piaggio Hexagoniin (150 cc) mutta Jonwayn kimppuun en ole vielä käynyt. Muuten, käytitkö omaa pyörääsi 2000 tkm huollossa? Paraniko kulku silloin? Olen kuullut huhun että ottavat jonkin rajoittimen pois ko. huollossa ja pyörä kulkee sen jälkeen paremmin? Tai jospa vaan vaihtavat ne kevyemmät rullat...

        Huomasitko mitään eroa polttoaineen kulutuksessa kun vaihdoit kevyemmät rullat? Oma pyörä vei sisäänajon aikana HKI-LPR välillä 3,2 litraa sadalla johon olen varsin tyytyväinen. Mahtaako siis kulutus kasvaa kevyemmillä rullilla jos kerran kiertääkin enemmän?

        Hyvää ajokauden jatkoa :-)


      • suositeltavaa vastaa
        Pate1971 kirjoitti:

        Hei, minkälaista ajo on nastarenkailla? Voiko niihin luottaa eli pitävätkö oikeasti jäällä, erityisesti kaarteissa? Suoralla tiellähän nyt ei ole ongelmia, ainahan saa jalat maahan :-)

        Tänään olin toistaiseksi viimeistä päivää ajossa -kesärenkaat alla joten mars mars rengaskauppaan. Sain paikalliselta myyjältä nastarenkaista (eteen ja taakse) tarjouksen sisäkumeineen ( asennus) 170 euroa, kaipa noilla ajelisi useamman talven?

        Jos teit itse rullien vaihdon niin pitikö purkaa paljon osia työn tekemiseksi? Olen itse tehnyt vastaavan huollon Piaggio Hexagoniin (150 cc) mutta Jonwayn kimppuun en ole vielä käynyt. Muuten, käytitkö omaa pyörääsi 2000 tkm huollossa? Paraniko kulku silloin? Olen kuullut huhun että ottavat jonkin rajoittimen pois ko. huollossa ja pyörä kulkee sen jälkeen paremmin? Tai jospa vaan vaihtavat ne kevyemmät rullat...

        Huomasitko mitään eroa polttoaineen kulutuksessa kun vaihdoit kevyemmät rullat? Oma pyörä vei sisäänajon aikana HKI-LPR välillä 3,2 litraa sadalla johon olen varsin tyytyväinen. Mahtaako siis kulutus kasvaa kevyemmillä rullilla jos kerran kiertääkin enemmän?

        Hyvää ajokauden jatkoa :-)

        Vastaus edelliseen: Talviajoa en ole vielä Jonwaylla vie paljon ajanut koska on ollut maat sulana. kuitenkin aikaisemmilta vuosilta jolloin ajoin paljon moposkootterilla talvisin, totesin että renkailla on väliä. Jollain halvoilla nappulanastarenkailla oli ajo onnetonta, sitten luin täältä palstoilta kommenteja käyttäjiltä ja tilasin nuo Duro renkaat HF903 kuviolla . Näin ajelin pientä ajoa moposkoottereilla talvisin kohtuullisen turvallisen tuntuisesti, kaarteissa ja jarrutuksissa on oltava erityisen varovainen . Kumimateriaalista kai se on kiinni missä on pitoa ja missä ei. Ymmärtääkseni tuo HF903 kuvio ei sämppää tien pintaa ja siitä tuo pito muodostuu. Nykuisessä Jonwayssa 150:ssä on 108-nastaiset samanlaiset renkaat. variaattorin rullien vaihto on ihan normaalia rullien vaihtoa, lukitsimen rakentelin pitkävartisista oksasaksista pulttaamalla 6x25mm pultit varren juuressa olevien niittien tilalle, toinen toiseen varteen, jolloin pultin päät käyvät suoraan variaattissa oleviin lukitusreikiin ja eikun varimutteri räikällä auki. Pulttipistoolia en uskalla käyttää koska luulen että se hakkaaminen ei tee hyvää kampiakselin tasapainoitukselle. Rajoittimia en ole huomannut. Huollot olen tehnyt itse, mm venttiilien säätö imu-ja pako- välys 0,10mm. Polttoaineen kulutus on siellä 3-litran seutuun 100:lla. Kumikurkun jouduin uusimaan siellä 8000km:ssä, murtui klemmarin juuresta ja alkoi saada ylimääräistä ilmaa. Osat olen saanut Oulun seudulla olevista MP liikkeistä, yhdestä variaattorin hihna 16€ toisesta rullat 12€ kolmannesta kumikurkku 15€ ja sitä rataa. Kaikki osat saa tietysti myös maahantuojalta, halusin vaan kokeilla näitä tarvikeosia, tuskin ne honompia on kuin nämä kiinalaiset "alkuperäiset" . Näiden kanssa pelaaminen vaatii vähän "silmää" ettei mm kuravettä pääse moottoritilaan/ilmanpuhdistimeen (roiskeläppä etulokariin), CD yksikkö on myös altis kosteudelle (suojattava) ym.ym.


      • Sankoruisku
        Jonwäyne kirjoitti:

        Ja pahenee. Painoa ei ole satulan alla, päällä kyllä.
        Vaan eipä ole syy tärinään selvinnyt. Ei käy henkilöille joilla tekohampaat!!!

        Hei, ostin juuri sellaisen pelin käytettynä, ja tärisee kuin poravasara. Mutta toimii kuin junan vessa. Aivan kelpopeli hintaansa nähden. Suosittelen, jos haluaa edullisen mp:n jolla kruisailla. Ei mikään tykki, mutta ei tarviikaan. Ifistä sain edullisimmat vakuutukset.


      • Anonyymi
        suositeltavaa kirjoitti:

        Itse vaihdoin Jonway 150 skootteriin 13 grammaisten variaattorin rullien tilalle 11 grammaset, lisäksi uusin variaattorin hihnan koska noita kilometrejä kertyi kesän aikaan 9000. kylläkin ajan nyt myös talvella nastarenkailla. Rullien ansiosta jyrinä loppui, kiihtyvyys ja nopeus parani huomattavasti. En tiedä oliko alkuperäisissä rullissa muuta vikaa, hieman olivat jo kuluneet ja paino heiteli rullien kesken sellaisen 0,5-1 grammaan. Tuosta Jyrinästä Jonway miehet kyselevät täällä keskustelupalstalla, saatta olla myös 250 kuutioisessa, että kun vaihtaa kevyemmät rullat, moottori vetää hieman nopeammilla kierroksilla, ja saattaa olla että myös jyrinä häviää.

        Mistä ostit osia


    • upsi

      Olen omistellu ja ajanu yli 30 vuotta eri prätkillä, ostin vaimolle 250 jonwayn 2008 ja vaimo ei innostunu
      harrastuksesta, oon ite ajellu mökiltä töihin joka päivä kesäl. hyvin pelannu ei kyl tärise vai johtuuko 105 kilon omasta painostani, kulkee 120 ja valoista lähtee kuin muutkii pärrät eli autot jää.Hiekkatiellä irtosoral
      ei oo parhaimmillaan mut 80 tiet ja kaupunkipyöränä hyvä, mul on poxi ja sais kevyt laukut vielä taakse sivuille. Turhan kehumisen välttämiseksi vaihtaisin täänkii tehokkaaseen isoon enskaan.

      • zsami

        Mitä tuollaisessa 250cc Jonway skootterissa maksaa vakuutus?? esim. touko-syyskuu välillä....tai miten ootte pitänyt vakuutuksissa.
        Oon vakavasti aatellut ostavani 250cc Jonwayn, siistin näköinen peli, eikä varmaan mikään huono, vikoja löytyy kaikista merkeistä =)
        Se vaan että noita 250cc ei oo paljoa myynnissä.....saakohan mistään suomesta uutena? Käytettykin kävisi.....turussa asustelen.


      • Sankoruisku
        zsami kirjoitti:

        Mitä tuollaisessa 250cc Jonway skootterissa maksaa vakuutus?? esim. touko-syyskuu välillä....tai miten ootte pitänyt vakuutuksissa.
        Oon vakavasti aatellut ostavani 250cc Jonwayn, siistin näköinen peli, eikä varmaan mikään huono, vikoja löytyy kaikista merkeistä =)
        Se vaan että noita 250cc ei oo paljoa myynnissä.....saakohan mistään suomesta uutena? Käytettykin kävisi.....turussa asustelen.

        Selvitin omaan 250 vakuutuksia Aktiasta ja Ifistä. Aktia oli pitkälti yli 400 e ja Ifi huomattavasti alle 400. Tosin sain keskittämisalennuksia muista vakuutuksista. Nuo hinnat ilman bonuksia. Kaskossa sama tilanne, satasen paikkeilla, Ifi 30-40 e edullisempi.


      • Sankoruisku
        Sankoruisku kirjoitti:

        Selvitin omaan 250 vakuutuksia Aktiasta ja Ifistä. Aktia oli pitkälti yli 400 e ja Ifi huomattavasti alle 400. Tosin sain keskittämisalennuksia muista vakuutuksista. Nuo hinnat ilman bonuksia. Kaskossa sama tilanne, satasen paikkeilla, Ifi 30-40 e edullisempi.

        ...siis koko vuosi, joka järkevämpi vaihtoehto. Ne seinonta-/kuukausivakuutukset on niin kalliita, että ei kannata. Tosin jos ajoa alle 4 kk/vuosi, ni sit kannattaa.


      • JMax
        zsami kirjoitti:

        Mitä tuollaisessa 250cc Jonway skootterissa maksaa vakuutus?? esim. touko-syyskuu välillä....tai miten ootte pitänyt vakuutuksissa.
        Oon vakavasti aatellut ostavani 250cc Jonwayn, siistin näköinen peli, eikä varmaan mikään huono, vikoja löytyy kaikista merkeistä =)
        Se vaan että noita 250cc ei oo paljoa myynnissä.....saakohan mistään suomesta uutena? Käytettykin kävisi.....turussa asustelen.

        250cc maxi itsellä ja ifistä liikennevakuutus (25%) ja täyskasko (70%) yhteishintaan 382e/vuosi.
        Aktialla pelkkä liikennevakuutus oli 355e/vuosi. Olisi silkkaa tyhmyyttää olla ottamatta täyskaskoa alle 30e/vuosi lisähinnalla :)

        Ei kovin kallista puuhaa.


    • JMax

      Maxi on vaihtunut toiseen. Ja nimenomaan tähän Jonway 250cc maxiskootteriin. Ostin käytettynä ja 7000km ajettuna. Enkä ymmärrä mistä tärinästä puhutte?
      Itselläni tämä ei tärise juuri mitenkään. Olisiko teillä joilla tärisee, niin renkaat huonot alkuperäiskumit ja/tai variaattorin rullat kuluneet kulmikkaiksi?
      Myös tyhjäkäynnin nostaminen 1500-1800rpm tienoille auttaa värinöihin paikallaan ollessa.

      Ihan asialliselta kruisailulaitteelta vaikuttaa :)

    • 1421415125

      MIKSI SKOOTTERIMOOTTORIPYÖRÄ!??!?! MIKSI! sillä hinnalla saat jo kunnon katupelin mikä kääntelee katseita menit sitten mihin tahansa. Ja vielä kiinalaismerkeistä. Moottoripyörillä pääsee lujaa niinkuin kaikki tietää. Ja kovassa vauhdissa kolarointi/kaatuminen on tappavaa. Niin mietitään taas että siinä on henki kyseessä kun ajatte pikasesti väsätyllä kiinavärkillä lujaa. Ihan tekemisen puutteeksi teille miettimistä.

    • JMax

      Miksei skootterimoottoripyörä?
      - kulutus 3-3,5l/100km
      - vakuutukset maltillisemmat
      - penkin alla ja takaboxissa tilaa jotta voi käydä kaupassa ostamassa vaikka pari kassia ruokaa
      - taajamassa ehtii katselemaan "nähtävyyksiä", kun ei tarvi huolehtia vaihteista
      - kevyen painonsa vuoksi ketterämpi taajamassa kuin moottoripyörä
      - sadekelilläkin pysyy kuivana, kun tuuli ohjautuu sopivasti ja edessä ajavan auton kuratkaan ei lennä vaatteille
      - skootterin huoltaminen maksaa murto-osan moottoripyörän hinnasta. Esim tähän Jonwayhin uuden kaasarin saa 40-50 eurolla. Uusi sylinteri mäntä -setti alle 100e. Uusi kytkinpaketti 45e. Uusi varihihna 20-35e ja uudet rullat 15-25e. Moottoriöljyä menee noin litra. Eli yhdellä pönikällä vaihtaa 3-5 kertaa öljyt.
      Moottoripyörässä pelkästään ketjut ja rattaat maksaa helposti sen 100-200e. Sylinteriä/kaasaria/kytkinpakettia hyvä jos mitään saat alle 150e.

      Mitä tulee katseiden keräämiseen, niin toisilla on valmiiksi tarpeeksi iso muna, ettei tarvitse sitä oikeeta moottoripyörää sen vuoksi että saa näyttää muille, tai että se kääntää päitä :)

      Sanoisin että kullekin tarpeen mukaan. Mutta alle 90km/h nopeuksissa skootteri pieksee moottoripyörän 100-0. Kun taas mennään isoille teille, niin skootterin saa unohtaa ja moottoripyörä alle.

    • jontikkamiäs

      Vaikka vanha keskustelu niin vastaan silti. Täältä löytyy ko. peli ja pelaa kuin ihmisen mieli. Ostin 485km ajettuna ja sisäänajoin pelin. Takavariaattori/kytkin on vaihdettu ja lasiputkisulake akulta vaihdettu shortsi-mallin sulakkeeseen. Tielle ei ole jättänyt. Liikkeellelähdön ravistukset on historiaa myös. GPS nopeus tällä yksilöllä 118km/h. Varaosia saa netistä vaikka kuinka muttei suomesta. Kolmas ajokausi alkamassa ja tällä mennään vaikka mieli tekisi vähän tehokkaampaa. Hyvä peli on hintaansa nähden.

    • eiolevirtaa

      Tervepä vaan.
      Hyvä ketjuhan tällainen, vaikkakin on ikää jo, mutta Jonway yy250t skootterista on erittäin vähän tietoa suomen kielellä.
      Laitehan on sama kuin Usa:n markkinoilla oleva Roketa yy250t.
      Itselläni laitteen osto kaatui siihen, että siinä on nuo skootterille valitettavan tyypilliset ajovalot, B35 kantainen hehkulamppu 35W.
      Sillähän ei juuri mitään nää, ja vaikka valojen vaihto on suht helppo homma, niin netistä löysin tietoa, ihan faktaa siis, että jos tähän vaihtaa 55W H4 tai jotkut Xenonit, niin lataus ei riitä.
      Ja että latauksen saisi riittämään, niin sitten mentiinkin jo oman taitotason yläpuolelle, sekä myös budjetin, uutta regulaattoria, uutta flektiä, jne jne.
      Keskusteluissa korostettiin kyllä, että ei kannata jättää ostamatta tämän sähköpuolen takia, jollei tarvitse valoja päivittää, koskee siis vain sitä, että jos haluaa valot päivittää ja ottaa hieman muutenkin virtaa enemmän ulos, ja itse olisin valojen lisäksi tarvinnut nuo kahvalämppärit.
      Heikko latausteho koski vain Jonwaytä jossa on YY250T moottori, mutta käsittääkseni Suomessa kaikki Jonway Rangerit on ainakin tällä koneella, YP250T konetta asia ei koske.
      Netistä löytyy asiasta tietoa, esim. joku kotimainen kaveri on tehnyt ison työn blogissaan, jossa on selkeitä ja hyviä huolto-ohjeita, hän oli tämän sähköasian kyllä ratkaissut, mutta hän vaikuttaa kyllä todella ammattilaiselta, itse en sitä ole.
      Englanniksi löytyy paljon tekstiä laitteesta, usein nimellä Roketa.
      Turvallisia kilometrejä kaikille!

    • nuija

      mistä saan vaihdettua 250cc vaihteistoäljyn

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2926
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2490
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2250
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1817
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe