Omat sanat asioille...

hecate72

Olen huomannut jännän jutun poikamme (1,7 v.) puheen kehityksessä: hänellä on paljon omia sanoja tietyille asioille.

Esim:

Tietyt sanat ovat aivan selkeitä: äiti, isi, mummi, ukki, mamma, ei, oma nimensä...

Tietyille asioille hänellä tuntuu olevan ihan oma tapansa ilmaista ne: omena = mummi, tutti = ukki, kukka = ukki, lippu = nuppi, peitto = nuppi, kun haluaa ruokaa = pirisee (= mikro), vaippa = nappa...

Poikamme on koko pienen ikänsä tuntunut ymmärtävän kaiken, mitä hänelle sanotaan, mutta aika jännää, kun vaikka kuinka sanottaisiin hänelle esim. lippu, hän sanoo itsepintaisesti nuppi... Joskus saa käydä kymmenkunta asiaa lävitse, ennen kuin me "kalkkikset" ymmärrämme, mitä hän haluaa (palkinnoksi saamme riemuisat aploodit... :D )...

Onko kellään muulla ilmennyt vastaavanlaista...? :)

6

762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pienien

      Itse olen pienenä reilun vuoden ikäisenä tavaillut sanaa kivi.
      Isä toisi sen tuhannen kerran "kivi" ja minä perässä "kaa", lopulta kun omat hermot meni, kiljaisin "kava" ja lähdin menemään.

      Mutta tuossa tilanteessasi... en osaa oikein sanoa, jotkut lapset kehittyvät motorisesti nopeammin ja puhe jää jalkoihin, joidenkin sanainen arkku aukeaa vasta kolmen ikävuoden jälkeen ongelmitta.

      • tipu ankka

        Täällä mummi lueskelee näitä vanhoja juttuja ja sain oikein naurukohtauksen jutustasi.

        Minun lapsenlapseni oli noin ikäisesi, kun luin hänelle Omppulan maatila kirjoja.

        Siellä piti etsiä kylläkin ankka, mutta olin itse sen nimittänyt Tipuksi. Lapsi sanoi aina Pipu, jolle minä hölmä tietenkin nauroin.

        Niimpähän kerran minulle tokaisikin ANKKA, kun kysyin, missä Tipu on. Tiesi siis minun nauravan, jos hän taas sanoo sen Pipu.

        Lapsien nerokkuudesta olkoon osoituksena myös tämä. Olimme keittiössä tiskaamassa astioita, siis minä ja tyttö vieressä. Vanhemmat nukkuivat, joten nostin sormeni pystyyn, tarkoittaen, että ollaan hiljaa.

        Tyttö nosti myös sormensa ja alkoi laulamaan kuuluvalla äänellä;"pienen kynttilä tytytän, tytytän..."

        Kuten myös pikkupoika 2-v, kun pitelin kättä sen polvella ja tunsin, että se naksui. Kysyin;"mikäs se siellä naksuu"? Hän vastasi; "aataminomena"!

        Kukaan meistä ei tunnustanut koskaan puhuneensa pojan kuullen aataminomenasta. Aika omituinen olettamus hänellä oli. Mutta menköön, kuten laulussa sanotaan että; "suurena poikana tajusin mä sitten, että kyse oli aivan muusta".


      • liikenteessä

        "jotkut lapset kehittyvät motorisesti nopeammin ja puhe jää jalkoihin, joidenkin sanainen arkku aukeaa vasta kolmen ikävuoden jälkeen ongelmitta."

        Tämä ei pidä paikkaansa. Puhe ei jää jalkoihin. Tutustukaapa uusimpiin tutkimustuloksiin, niin kumoutuu tämäkin myytti.


    • JFEi

      Hei,

      Meidän 1v 10kk ikäinen poika kehittelee myös omia sanojaan, pari esimerkkiä alla :-)

      aika - kivi
      aakba - luumu (tai muu vastaava hedelmä)
      ättä, tittä - vesi, vettä
      ätti - tutti
      heemi - kuuma, kylmä, usein myös märkä
      heemmi - Muumi
      ummu - isoisä
      äöli, ääli - siili tai krokotiili
      brrrr-a - auto
      äptrr - traktori
      upu - mopo, moottoripyörä
      uuppu - pupu, jänis

      Eli onhan noita...

      • maamiko

        Meidän pojan sanat:
        (hän on kaksikielinen)

        äijä-äiti
        kii-kivi
        kikka-keinua
        itti-isi
        moi moi
        moi
        pupu-jänis
        iki pai- Niki-koiralle: Iki paikka
        pipi
        piipi-pippeli
        peepu-peppu
        tätti-täti
        tyti-tyttö
        poi-pois- pois
        kot kot
        miau miau
        ihaa-heppa/aasi/poni
        mima/mimma- ruoka,nälkä
        tuuuh-juna tuff tuff
        puis-puisto
        yaya-Jaana
        bebi/paupa-vauva
        paipa-vaippa
        paa-pallo
        papa-nukkua
        iisi-riisi
        sotke-sotkea
        pop-poppa(kuuma)
        ei oo-ei ole
        nuin-noin
        titta-katsoa
        mamma-ruoka/maito


    • on omat sanat

      monille asioille.mömmöö=lehmä,minä mee=haluan mehua,kupla=puppu,pusu=puppu,maito=maa ja paljon muita,eiköhän tuo tosta suttaannu,poika on nyt 2,3.v ja olen ollut puheesta huolissani mutta luettuani näitä kirjoituksia huokaan helpotuksesta meitä huolehtijoita on onneksi muitakin ja varmasti suuri osa turhaan!tsemppiä meille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5778
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3535
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1895
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1483
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe