Omat sanat asioille...

hecate72

Olen huomannut jännän jutun poikamme (1,7 v.) puheen kehityksessä: hänellä on paljon omia sanoja tietyille asioille.

Esim:

Tietyt sanat ovat aivan selkeitä: äiti, isi, mummi, ukki, mamma, ei, oma nimensä...

Tietyille asioille hänellä tuntuu olevan ihan oma tapansa ilmaista ne: omena = mummi, tutti = ukki, kukka = ukki, lippu = nuppi, peitto = nuppi, kun haluaa ruokaa = pirisee (= mikro), vaippa = nappa...

Poikamme on koko pienen ikänsä tuntunut ymmärtävän kaiken, mitä hänelle sanotaan, mutta aika jännää, kun vaikka kuinka sanottaisiin hänelle esim. lippu, hän sanoo itsepintaisesti nuppi... Joskus saa käydä kymmenkunta asiaa lävitse, ennen kuin me "kalkkikset" ymmärrämme, mitä hän haluaa (palkinnoksi saamme riemuisat aploodit... :D )...

Onko kellään muulla ilmennyt vastaavanlaista...? :)

6

793

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pienien

Itse olen pienenä reilun vuoden ikäisenä tavaillut sanaa kivi.
      Isä toisi sen tuhannen kerran "kivi" ja minä perässä "kaa", lopulta kun omat hermot meni, kiljaisin "kava" ja lähdin menemään.

Mutta tuossa tilanteessasi... en osaa oikein sanoa, jotkut lapset kehittyvät motorisesti nopeammin ja puhe jää jalkoihin, joidenkin sanainen arkku aukeaa vasta kolmen ikävuoden jälkeen ongelmitta.

• tipu ankka

Täällä mummi lueskelee näitä vanhoja juttuja ja sain oikein naurukohtauksen jutustasi.

Minun lapsenlapseni oli noin ikäisesi, kun luin hänelle Omppulan maatila kirjoja.

Siellä piti etsiä kylläkin ankka, mutta olin itse sen nimittänyt Tipuksi. Lapsi sanoi aina Pipu, jolle minä hölmä tietenkin nauroin.

Niimpähän kerran minulle tokaisikin ANKKA, kun kysyin, missä Tipu on. Tiesi siis minun nauravan, jos hän taas sanoo sen Pipu.

Lapsien nerokkuudesta olkoon osoituksena myös tämä. Olimme keittiössä tiskaamassa astioita, siis minä ja tyttö vieressä. Vanhemmat nukkuivat, joten nostin sormeni pystyyn, tarkoittaen, että ollaan hiljaa.

Tyttö nosti myös sormensa ja alkoi laulamaan kuuluvalla äänellä;"pienen kynttilä tytytän, tytytän..."

Kuten myös pikkupoika 2-v, kun pitelin kättä sen polvella ja tunsin, että se naksui. Kysyin;"mikäs se siellä naksuu"? Hän vastasi; "aataminomena"!

Kukaan meistä ei tunnustanut koskaan puhuneensa pojan kuullen aataminomenasta. Aika omituinen olettamus hänellä oli. Mutta menköön, kuten laulussa sanotaan että; "suurena poikana tajusin mä sitten, että kyse oli aivan muusta".

• liikenteessä

"jotkut lapset kehittyvät motorisesti nopeammin ja puhe jää jalkoihin, joidenkin sanainen arkku aukeaa vasta kolmen ikävuoden jälkeen ongelmitta."

Tämä ei pidä paikkaansa. Puhe ei jää jalkoihin. Tutustukaapa uusimpiin tutkimustuloksiin, niin kumoutuu tämäkin myytti.

• JFEi

Hei,

Meidän 1v 10kk ikäinen poika kehittelee myös omia sanojaan, pari esimerkkiä alla :-)

aika - kivi
      aakba - luumu (tai muu vastaava hedelmä)
      ättä, tittä - vesi, vettä
      ätti - tutti
      heemi - kuuma, kylmä, usein myös märkä
      heemmi - Muumi
      ummu - isoisä
      äöli, ääli - siili tai krokotiili
      brrrr-a - auto
      äptrr - traktori
      upu - mopo, moottoripyörä
      uuppu - pupu, jänis

Eli onhan noita...

• maamiko

Meidän pojan sanat:
        (hän on kaksikielinen)

äijä-äiti
        kii-kivi
        kikka-keinua
        itti-isi
        moi moi
        moi
        pupu-jänis
        iki pai- Niki-koiralle: Iki paikka
        pipi
        piipi-pippeli
        peepu-peppu
        tätti-täti
        tyti-tyttö
        poi-pois- pois
        kot kot
        miau miau
        ihaa-heppa/aasi/poni
        mima/mimma- ruoka,nälkä
        tuuuh-juna tuff tuff
        puis-puisto
        yaya-Jaana
        bebi/paupa-vauva
        paipa-vaippa
        paa-pallo
        papa-nukkua
        iisi-riisi
        sotke-sotkea
        pop-poppa(kuuma)
        ei oo-ei ole
        nuin-noin
        titta-katsoa
        mamma-ruoka/maito

• on omat sanat

monille asioille.mömmöö=lehmä,minä mee=haluan mehua,kupla=puppu,pusu=puppu,maito=maa ja paljon muita,eiköhän tuo tosta suttaannu,poika on nyt 2,3.v ja olen ollut puheesta huolissani mutta luettuani näitä kirjoituksia huokaan helpotuksesta meitä huolehtijoita on onneksi muitakin ja varmasti suuri osa turhaan!tsemppiä meille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe