LAMK - tietojenkäsittely (tradenomi) pääsykoe

Nibbes

Kertokaas jos olette käyneet / olette kuulleet, että mimmoset noi on yleensä ollut noi tietojenkäsittelyn pääsykokeet? Osais vähä odottaa jonkun tyylistä ku ei mitää hajua...

5

4049

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wöpps

Itse tein ko. kokeen viime vuonna, tosin OAMK:ssa mutta sehän on valtakunnallinen koe eli sama kaikkialla.

Osiot taisi mennä näin: ensin luetutettiin joku muutaman sivun lehtiartikkeli, jonka jälkeen annettiin tehtäväpaperi - 1. osiossa oli rasti ruutuun väittämiä siitä artikkelista.

Toinen osio oli matemaattista päättelykykyä, siis aika yksinkertaisia ratkaisutehtäviä - ei mitään geometriaa, ei mitään hankalia yhtälöitä eikä laskinta tarvitse eikä sitä saisikaan käyttää, nimenomaan vaan päättelytehtäviä. Sellaista "yläastematematiikkaa". Muistaaksen niihin oli vieläpä 3-4 vastausvaihtoehtoa jo valmiina, joista piti valita oikea.

Kolmannessa osiossa oli kysymyksiä tyyliin "kerro tradenomi/tietojenkäsittely-linjasta" ja muutamia motivaatiota mittaavia kysymyksiä.

Ei siihen oikein voi lukea. Paitsi jos on matemaattisesti täysin lahjaton kuten minä, niin jotain päättelytehtäviä voisi harjoitella/kerrata. Ja opetella ulkoa sen hakuoppaan tietojenkäsittelylijan esittelyn, 3. osiota varten. Ainakin vuosi sitten siinä käskettiin esittelemään joku ammatti.

• wöpps

"Ainakin vuosi sitten siinä käskettiin esittelemään joku ammatti."

siis esittelemään joku ammatti, mihin ko. linjasta voi valmistua.

• wöpps
        wöpps kirjoitti:

"Ainakin vuosi sitten siinä käskettiin esittelemään joku ammatti."

siis esittelemään joku ammatti, mihin ko. linjasta voi valmistua.

Ja siis esittelyllä tarkoitin n. puolen sivun essee-tyyppistä vastausta, en mitään oikeaa esitystä.

• Kerroppa lisää

Itelläki ens viikolla oamk pääsykokeet. Ookko nyt siellä koulussa(raksilassa)?

Siis onko tuo tosiaan niin, et 1 ja 2 osion kysymyksissä on vastausvaihtoehdot? Ohhoh. Luulis et ei oo.

Apuaaa.. Mulle ois tosi tärkeetä päästä sisään tonne. Jos sanot et 2 osio on helppoa, yläastematikkaa nii jaa'a.
        Mulla on ya:n päättötodistuksessa matikka 6 enkä oo ya:n jälkee joutunu laskee yhtää mitää ilma laskinta. Että eipä näytä kovi hyvältä.

Mutta kerro ihmeessä lisää tästä=)

• wöpps
        Kerroppa lisää kirjoitti:

Itelläki ens viikolla oamk pääsykokeet. Ookko nyt siellä koulussa(raksilassa)?

Siis onko tuo tosiaan niin, et 1 ja 2 osion kysymyksissä on vastausvaihtoehdot? Ohhoh. Luulis et ei oo.

Apuaaa.. Mulle ois tosi tärkeetä päästä sisään tonne. Jos sanot et 2 osio on helppoa, yläastematikkaa nii jaa'a.
        Mulla on ya:n päättötodistuksessa matikka 6 enkä oo ya:n jälkee joutunu laskee yhtää mitää ilma laskinta. Että eipä näytä kovi hyvältä.

Mutta kerro ihmeessä lisää tästä=)

"Siis onko tuo tosiaan niin, et 1 ja 2 osion kysymyksissä on vastausvaihtoehdot? Ohhoh. Luulis et ei oo."

Ainakin 1. osiossa on, koska ne oli väittämiä siihen luettiin artikkeliin liittyen. Tyyliin mikä niistä on oikea tai mikä on väärin. 2. osiossakin muistaakseni, mutta siitä en ole aivan varma, voin toki muistaa väärin tai koe voi olla tolta osin erilainen...

"Apuaaa.. Mulle ois tosi tärkeetä päästä sisään tonne. Jos sanot et 2 osio on helppoa, yläastematikkaa nii jaa'a.
        Mulla on ya:n päättötodistuksessa matikka 6 enkä oo ya:n jälkee joutunu laskee yhtää mitää ilma laskinta. Että eipä näytä kovi hyvältä."

Kannattaa sitten jotain kerrata. Tehtävät oli siis sellaisia päättely- ja ongelmanratkontatehtäviä. Ei mikään yhtälöitä tai geometriaa tai mitään muuta sellaista. En ymmärrä miten ne tehtävät nyt edes varsinaisesti liitty mitenkään ko. koulutuslinjaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      54
      6129
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2733
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      18
      1854
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      146
      1816
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1702
    6. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      1660
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      28
      1460
    8. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1457
    9. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1196
    10. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1163
    Aihe