tuli jostain muusta mieleen laittaa tällainen aloitus.
Tähän saa kiukutella, koska monelle se on henki ja elämä.
Rap, Kaija-k, Anssi Kela, Samuli Edelmann, Vesa-Matti Loiri....
Laulavatko he, vai puhuvatko he musiikin päälle?
Olavi Virta, Topi Sorsakoski, Jorma Kääriäinen...
Voiko verrata?
Puhelaulu ja Pikku-G
41
1421
Vastaukset
- hyvä kysymys.
Puhelaulujen ykkönen oli Tapio Rautavaaran Korttipakka.Samalle puolelle voisin listata naisartisteista kähinäkuningatar Paula Koivuniemen.
Laulajiksi tunnistan Anna Erikssonin ja Annika Eklundin, heillä ääni kulkee korkealta ja kovaa :) - henrii
Tuomari Nurmion, tähän jälkinmäiseen, muusta en kyllä tiedä
- henrii
ja älliä joskus puuttuu, toisinaan niitä on liikakin.
- -tiina
yön ainoa valopilkku.
- henrii
-tiina kirjoitti:
yön ainoa valopilkku.
Tuhto topattu mutteriveneen odottaa
Minä menen - -tiina
henrii kirjoitti:
Tuhto topattu mutteriveneen odottaa
Minä menenaatokset sameat valhetta vatvovat karkeat sanat paksu lompakko.
- henrii
-tiina kirjoitti:
aatokset sameat valhetta vatvovat karkeat sanat paksu lompakko.
lautturin viittaa
En osaa elämää syyttää, en kiittää
Se jääköön, en piittaa - -tiina
henrii kirjoitti:
lautturin viittaa
En osaa elämää syyttää, en kiittää
Se jääköön, en piittaaui uuttera lautta tuhannen kapakan kautta mulla on toivottavasti vielä ainakin viissataa koluamatta.
- t.l.
Ihan kaikkea en pidä laulamisena mitä tänäpäivänä kuulee. Yks on tuo räppi. Siinä ikäänkuin puhutaan ja lauletaan puoliksi kumpaakin. Eräänlaista joikua. Kääriäinen ja Virta ovat hyviä laulajia ja tykkään kuunnella heitä. Loiri on monitaitoinen ja hyvä.
- -tiina
on sellainen rytmi mikä iskee muhun ja ihan sama kuka se räppääjä on vaikka ois risto en tiedä onkse laulua musiikkia ainakin kun saa jalan vipattaan.
- t.l.
-tiina kirjoitti:
on sellainen rytmi mikä iskee muhun ja ihan sama kuka se räppääjä on vaikka ois risto en tiedä onkse laulua musiikkia ainakin kun saa jalan vipattaan.
Onhan räpissä hyvä rytmi. Veljenpoika on innostunut juuri siitä musiikinalasta.
Pitää tunnustaa, työporukan kanssa viime syksynä teimme tosi osuvan räpin, oikein nauratti sitä tehdessä. Viisi erilaista aihetta laitettiin jakoon ja niistä sitten piti riimitellä sopiva tarina rytmityksineen.
Jotenkin siinä kuitenkin on eräänainen "joikaaminen" minun korvissani. - -tiina
t.l. kirjoitti:
Onhan räpissä hyvä rytmi. Veljenpoika on innostunut juuri siitä musiikinalasta.
Pitää tunnustaa, työporukan kanssa viime syksynä teimme tosi osuvan räpin, oikein nauratti sitä tehdessä. Viisi erilaista aihetta laitettiin jakoon ja niistä sitten piti riimitellä sopiva tarina rytmityksineen.
Jotenkin siinä kuitenkin on eräänainen "joikaaminen" minun korvissani.koskaan siinä sanoja se on sellanen musiikinlaatu joka mun mielestä ei tarvi sanoja ja jotenkin se sopii tehdä lontoonkielellä vaikka en sit kieltä muuten kuuntelekkaan niinku just tossa edellisessä ajatuksessani kirjoitin muuta kun sillon kun löytyy tosi kaunis melodia niinkun mun mielestäni.
- t.l.
-tiina kirjoitti:
koskaan siinä sanoja se on sellanen musiikinlaatu joka mun mielestä ei tarvi sanoja ja jotenkin se sopii tehdä lontoonkielellä vaikka en sit kieltä muuten kuuntelekkaan niinku just tossa edellisessä ajatuksessani kirjoitin muuta kun sillon kun löytyy tosi kaunis melodia niinkun mun mielestäni.
Mä taas kuuntelen sanoja millaisessa melodiassa kulloinkin ovat. Siis, jos ovat suomenkielellä. Nuo muumaankielet on "jotenkin" hakusessa :)
Sanoissa on toisinaan sellaista tunnetta, jota tykkään kuunnella.
Klassinen musiikki on sitten eri juttu, sitä kuuntelen vain soitettuna esimerkiksi rentoutuessa tai nukkumaan mennes. - -tiina
t.l. kirjoitti:
Mä taas kuuntelen sanoja millaisessa melodiassa kulloinkin ovat. Siis, jos ovat suomenkielellä. Nuo muumaankielet on "jotenkin" hakusessa :)
Sanoissa on toisinaan sellaista tunnetta, jota tykkään kuunnella.
Klassinen musiikki on sitten eri juttu, sitä kuuntelen vain soitettuna esimerkiksi rentoutuessa tai nukkumaan mennes.työt tältä päivältä tehty tää lauantai on aina niin pitkä aamu seittemästä ilta kuuteen sanoja määkin kuuntelen ja vielä sellaisia joissa on sanomaa vaikkei omaa elämää koskettaiskaan mutta sit on nää tietyt musiikkirytmit jotka ei kaipaa sanoja klassiseen en oo vielä oppinu viidessäkymmenessä vuodessa ja oikeestaan enää en kuuntelekkaan musiikkia paljoo kun laulan niin paljon kuuntelu on sen myötä jääny vähemmälle ja siks nää nykyiskelmät on mulle jotenkin outoja.
- -tiina
sillai kaikkiruokanen etten oikeesti tykkää hirveen paljon vaan jostain artistista vaa kappaleista ja sillonhan jos joku biisi on tosi hyvä niin sillon se artisti on sillä kertaa myös hyvä niinkun nyt telkussa kaija koo laulaa kirkan varrella virran niin no ei se kappalekkaan oo mun suosikki sama kai kuka sen ois laulanu mutta ei se sovi koonkaan suuhun.
- Heikunkeikku
...niitä taitavia laulajia.
Enemmän kuitenkin sellaisia, jotka ikäänkuin laulavat kappaleen läpi, ilman syvällistä tunnetta.
Viktor Klimenko on hyvin musikaalisesti laulava laulaja. Tulkitsee hyvin erilaisiakin kappaleita niihin sopivalla tunteella.
Ami Aspelundin sisko, Monica on mieleisempi laulaja, kuin Ami.
Loiri on monipuolinen taiteilija, pidän hänen huilunsoitostaan. Sydämeeni joulun teen on hänen parhaimpia laulujaan. Äänen laadun puutteet korvaa tulkinnan syvyys.
Jotkut Jari Sillanpään tulkinnat ovat myös musiikillisesti onnistuneita. Ääni ei "sorru" ylä-äänissäkään.
En kovin paljoa kuuntele suomalaisia artisteja, mitä nyt radiosta kuuntelen.
Enemmän kuuntelen ulkolaista musiikkia. Celine Dion, Barbra Streisand, Elvis jne...- -tiina
äskön tuli mieleen sellanen juttu johon sää just viittasit puheenvuorossa mulla vaan toisinpäin mää kun en oikeestaan kuuntele muuta kun kotimaista tai siis suomalaista musiikkia kotimaahan voi olla jollekkin joku muukin kun suomi ehkä toi äänipuoli korostuu enemmän just ulkolaisissa artisteissa suomee kun on muutenkin vaikee laulaa saatikka sitten vielä tulkita mutta kyllä meidän parhaat tulkitsijat tällä suomen kielellä löytyy ainaskin mun mielestä muualta kun varrelta virran kaikella kunnioituksella kuitenkin kaikkia kaunisäänisiä kohtaan esim nää mattilan sisarukset anne on pinnalla mutta anneli on paljon parempi tulkitsija laulussa kun laulussa ainakin mun mielestä.
- Heikunkeikku
-tiina kirjoitti:
äskön tuli mieleen sellanen juttu johon sää just viittasit puheenvuorossa mulla vaan toisinpäin mää kun en oikeestaan kuuntele muuta kun kotimaista tai siis suomalaista musiikkia kotimaahan voi olla jollekkin joku muukin kun suomi ehkä toi äänipuoli korostuu enemmän just ulkolaisissa artisteissa suomee kun on muutenkin vaikee laulaa saatikka sitten vielä tulkita mutta kyllä meidän parhaat tulkitsijat tällä suomen kielellä löytyy ainaskin mun mielestä muualta kun varrelta virran kaikella kunnioituksella kuitenkin kaikkia kaunisäänisiä kohtaan esim nää mattilan sisarukset anne on pinnalla mutta anneli on paljon parempi tulkitsija laulussa kun laulussa ainakin mun mielestä.
...toi Anneli nuorin sisko, vai kumminpäin se oli? Kävin vähän aikaa sitten Kalliojärven tanssipaikalla ja siellä oli jompikumpi, joko Anneli tai Anne. Joku sanoi, että se oli nuorin siskoista. Oli sitten nuorempi tai vanhempi, niin hän lauloi TODELLA hyvin. Hyvin monipuolisesti tulkiten kappaleita. Ja äänen laatu on kaunis.
No en oikeastaan osaa sanoa, onko helpompi laulaa muulla kielellä, kuin suomenkielellä. Ehkä sinä tiedät tuon paremmin, jos laulat ja käyt tunneilla.
Minä soitan ja kuuntelen sujuvasti laulua, mutta en osaa laulaa. Siis käyttää ääntäni kunnolla. Laulan kyllä soittotunneilla oppilaille, mutta laulan kuin varis. Sävelkorkeudet oikein ja rytmi, mutta kultakurkku en ole :) Varis tai harakka on ehkä lähempänä :) - -tiina
Heikunkeikku kirjoitti:
...toi Anneli nuorin sisko, vai kumminpäin se oli? Kävin vähän aikaa sitten Kalliojärven tanssipaikalla ja siellä oli jompikumpi, joko Anneli tai Anne. Joku sanoi, että se oli nuorin siskoista. Oli sitten nuorempi tai vanhempi, niin hän lauloi TODELLA hyvin. Hyvin monipuolisesti tulkiten kappaleita. Ja äänen laatu on kaunis.
No en oikeastaan osaa sanoa, onko helpompi laulaa muulla kielellä, kuin suomenkielellä. Ehkä sinä tiedät tuon paremmin, jos laulat ja käyt tunneilla.
Minä soitan ja kuuntelen sujuvasti laulua, mutta en osaa laulaa. Siis käyttää ääntäni kunnolla. Laulan kyllä soittotunneilla oppilaille, mutta laulan kuin varis. Sävelkorkeudet oikein ja rytmi, mutta kultakurkku en ole :) Varis tai harakka on ehkä lähempänä :)se anneli se on se nuorempi sisko ja se on munkinmielestä tosi monipuolinen laulaja sillä kun ei taida montaa ihan omaa juttua ollakkaan eikä tarvikkaan suomenmaa on kyllä täynnä hyviä biisejä ja jos löytyy vielä artisti joka pystyy tulkitseen monipuolista musiikkia niin sillon voidaan tanssipaikallakin nauttia samallalailla kun hyvissä karaokepaikoissa joissa sattuu oleen paikalla useampia hyviä laulajia mää oon tosiaan opetellu nyt käyttään sitä ääntä ja päivä paivältä se onnistuu paremmin mutta vaaikeeta on olla rohkee kun on oppinu turvautuun toisiin kuorossa mutta tää mun opettaja on taitava soittaja ja vieläpä laulaa kauniisti korkeelta ja kovaa helppoo sen kanssa mutta tätä vauhtia uskon että ehkä vuoden kuluttua oon valmis tämänhetkisiin tarvpeisiin.
- torivahti
...tositarkoituksella, mutta erehdyin kehumaan Olavi Virtaa. Siihen hän: "Äitikin puhuu aina Olavi Virrasta". Meni fiilis siltä illalta...:-)
- helisevä
puhui ja tykkää olavi virrasta )
- mies*
saa kyllä jäädä muiden kuunneltaviksi. Eiköhän nuo muut enimmäkseen laula, jotkut jopa tunteella. Musiikkihan on eri instrumenttien yhteistyötä ja laulu on yksi instrumentti.
- -tiina
se laulu on kai sit kaikissa muodoissa on se tyyli sit minkälainen tahansa.
- mies*
-tiina kirjoitti:
se laulu on kai sit kaikissa muodoissa on se tyyli sit minkälainen tahansa.
kitarallakin soittaa montaa eri tyyliä, miksei sitten laulu toimisi yhtä lailla, aina oopperasta siihen puhelauluun.
- -tiina
mies* kirjoitti:
kitarallakin soittaa montaa eri tyyliä, miksei sitten laulu toimisi yhtä lailla, aina oopperasta siihen puhelauluun.
laulu on ihan sama juttu tyylejä voi olla niin monia kun on laulajiakin mutta pääasia on se että se soi samahan se on oikeestaan puheessakin toiset ihmiset puhuukin sillai että tunttuu että se soi liekkö opeteltu tapa ammatin takia tiedä häntä.
- torivahti
..oliko se hidasta räppiä?
- misislisbet
Ei ole enää pikku G on vain G.
Ja toiseksi pakko olla samaa mieltä, he (luettelo) eivät laula vaan "hönkäilevät" taiteen nimissä.
Ei kai Olavia, Reijoa,Einoa Topia ja Jormaa mikään ylitä? Mikäli pitää Suomalaisesta tanssimusiikista.- -tiina
meinasin sanoo tähän jotain mutta en jaksa enää tässä vaiheessa yötä ruveta puolustaan mielipidettäni kun pitäs herätä puol kuus töihin sen verran kuitenkin sanon että mun aikana kuitenkin oon jo viiskyt on tanssittu vähän toisten heppujen tahdissa kun kolmen ensimmäisen.
- misislisbet
-tiina kirjoitti:
meinasin sanoo tähän jotain mutta en jaksa enää tässä vaiheessa yötä ruveta puolustaan mielipidettäni kun pitäs herätä puol kuus töihin sen verran kuitenkin sanon että mun aikana kuitenkin oon jo viiskyt on tanssittu vähän toisten heppujen tahdissa kun kolmen ensimmäisen.
Ensunkaan mä vanhempi ole, vaan makumme voi olla erilaiset.
Ja musiikissa laulajan ikä ei merkkaa mitään, jos tyylistä pitää.
Kyllä Shadoussit kitaroillaan oli kova sana, Oli Beatles, Mut Olavi Virtaa ei kukaan ohita!
Sorry, Tiinuli kun olen nyt (ehkä)erimieltä?
Mennäänkö yli?? - Heikunkeikku
misislisbet kirjoitti:
Kyllä Shadoussit kitaroillaan oli kova sana, Oli Beatles, Mut Olavi Virtaa ei kukaan ohita!
Mennäänkö yli??...menkää yli :)
Ihana olla kärpäsenä katossa ja lueskella teidän juttuja.
Tämmönen (kuin esim teidän juttelu) ON juuri sitä oikeaa.
Voi olla eri mieltä tai makuasia erilainen tai tyyli, mutta kuitenkin, että VOI hyväntuulisesti sanoa, mitä ajattelee. :) - HTZA
en ole seurannut asiaa.
Puhelaulu ja Pikku G vain rimmasivat hyvin tuolla P: llä. - -tiina
misislisbet kirjoitti:
Mennäänkö yli??meistä on omaa mieltään ja saa ollakkin mutta sorry musta vaan tuntuu että olavi virta oli mun siskon nuoruudessa viiskytluvun lopulla niinkun in mulle se vaan on jääny vieraaks vaikka teininä kyllä kävin kovasti lavatansseissa ja tässä tullaan siihenkin etten oo koskaan kuunnellu shadoussia tai beatlesta kiva kuulla ihmisten mielipiteitä ja arvaa tulisko meille täällä suomessa joka vuosi kaikenmaailman tangokuninkaallisia ym iskelmätähtiä kun sieniä sateella jos me kaikki tykättäis ydestä ja samasta.
- laidalta
on monenlaista,huutoja,kuiskauksia ja melodistakin.
Enemmän mieleen on ne melodiset versiot.
Ei Anssi Kelaa,ihan puhuu kuin suoraan päiväkirjasta tekstiä,eikä sanat mahdu nuottiviivalle.
Loiri on tulkitsijana hyvä,eikä luultavasti edes yritä pysyä nahoissaan.Tykkään.Samoin Edelmanin lämpimästä äänestä ja samasta syystä edelliseen.
Ei tietenkään voi verrata näitä miehiä edellisiin,koska huiputtavat meitä musiikilla ihan eri asteikolla.Hyviä kaikki, tyyneyttä erilaisuuteen. Minä en katso olevani mikään asiantuntija kenenkään laulusta ja biisistä. Jos minua ei miellytä, niin jos mahdollista, niin suljen soittorasian. Muussa tapauksessa siedän.
- Pirre*
Ellan ja Aleksin "Koppa koppakuoriainen jne.", voittaapi jonkun suomalaisen artistin valitusvirren so. tangon..
:) - helisevä
jaa mää tykkään ehkä enemmän siitä esim. ville valo: Kun minä kotoani läksin, tuo fiiliksiä ja Rautavaarakin kovin mieleen tulee.
Sitten tuo monen ihailema Olavi Virta ei kolahda alkuunkaan ja Samuli Edelmann ja Loiri passaa mulle.
monesti en tykkää semmosesta puhtaasta laulannasta - pitää olla särmää -
Toki on niinkin, että mikä ei sovi korvalle tänään onkin huomenna mukavaa kuultavaa. - puhelaulusta
eikä lauletusta puheesta ( muuan naapurimaan kieli )
Aito tunne on tärkein elementti - siihen ei pelkkä suloääni aina riitä.
Toki Ola, Topi ja kumppanit taitavat myös tunteen palon, mutta löytyy sitä monelta muultakin :)- Iso O
Tämän palstan törinät, onkin eri juttu.
Saapi siinä turista tuntematon & tuttu.
Hymiöitä vilahtelee, sekös ottaa päähän.
Riidan saapi siitä aikaiseksi,aivan pouta säähän.
Suosikeista laulantaa on aika samaan kuoroon.
Monta hyvää kadonnut, onkin sivu vuonoon.
Tämä träppi loppui nyt tähän puoli tahtiin.
Ootetaan nyt juhannusta, sauna lämpimänä. Loiri on mahtava tulitsija/laulaja.
Raptori on myös hyvä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä231131Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73869