Osaisko joku perustella ketjurasvan ja ketjuvahan oleellisen eron ketjun voitelussa. Kerrotaan, että vaha pilaa X ja O rengas ketjun, miksi jos tuotetta kerran valmistetaan ja myydään samanlaisissa spray pulloissa, vaha muuten pysyy paremmin ketjuissa...kumpi ompi parempi??
Ketjuöljy vai ketjuvaha?
13
13181
Vastaukset
- Motolisti
Rasva on tehokkaampi voitelemaan mutta häviää myös ketjusta nopeammin ja vaha taas voitelee huonommin mutta pysyy paremmin. Yksi vahan huono puoli on sen ominaisuus "kerätä likaa" eli kivet/pöly ottavat siihen kiinni kuin purkka tukkaan ja siksi se kuluttaa ketjuja enemmän kuin rasva. Tästä syystä käytän rasvaa ja putsaan silti ketjut pari kertaa kesässä.
- onparasvoitehista
joo kyllähän se vaha pysyy hyvin ketjujen ulkopinnalla mutta siitä nyt ei paljon iloa ole.
Hyvälaatuinen ketjuöljy voitelee hyvin semmoiset 250-500km eikä edes sotke niin älyttömästi.
Itse pidän aina penkin alla riepua mukana jolla putsaan liat ensin pois ja sitten vasta öljyän,ei kauaa nokka tuhise ko. toimenpiteessä.
Ketjut pysyy siistin näkoisenä ja elinikä pitenee.- ruokaa
Ketjut pitääkin puhdistaa ennen voitelua ja rasvata mieluummin ajon jälkeen - eikä suinkaan välittömästi ennen baanalle lähtöä.
- tuhosin
Vain vähän aikaa käytössä olleet O-rengas ketjut.
En vieläkään ymmärrä mihin tai miksi vaha on tehty.
Lopuilla ruiskutin tallin kellotajan ketjut etteivät ruostuisi. Ruostuivat silti. Oma kokemukseni On: turha tuote. Tästä muuten keskusteltiin viime kesänäkin. - pärjäävä
Kun ketjut rasvaa sillä oikealla ketjuöljyllä tai vastaavalla "sisäpuolelta", rasva siirtyy keskipakovoiman takia pikkuhiljaa ulkokehälle ja likaa ei kerry sinne o-renkaiden liukupinnoille. Ketjuja ei tartte välttämättä ikinä puhdistaa tai pestä muuten kuin öljyrievulla pyyhkii sivuilta ja päältä jotta näyttää paremmalta. Näin ainakin mun maantiepyörissä. Off-road -ukoilla on varmaan syystäkin vähän eri käsitys ...
Ketjuvahoja ei tartte mulle tarjota, epäilen voiteluominaisuuksia. Ei ole iso vaiva suihkuttaa ketjuöljyä vaikka 500 kilsan välein.
Öljyähän annostellaan muuten vain o-renkaiden kohdalle ja tosiaan ketjujen sisäpuolelta. Purnukka kestää tosi kauan, monta vuotta. Eikä vanteet pahasti sotkeennu. Keskituki on mulle itsestään selvä varuste vaikka lisärahalla ostettuna, ei oikein iske nyhrääminen ketjurasvauksen kanssa vaikka muutaman tuhannen kilsan reissussa! - B.Iker
Öljy on paras. Voitelu tapahtuu seuraavaan tapaan:
1) Ajon jälkeen pyörä keskituelle, siis silloin kun ketjut ovat vielä lämpimät
2) Pyyhi ketjut kuivalla rätillä
3) Suihkuta öljy ketjun sisäpinnalle nivelten kohdalle -ei siis keskelle-
Homma on hoidettu
Muistathan, että ketjun liika kireys tuhoaa ketjun lisäksi myös eturattaan laakeri(t). Ketjun oikea kireys säädetään siten, että pyörän päällä istuu joku -ihan niinkuin ajotilanteessakin. Tällöin ketjuun pitää jäädä 15...20 mm löysää.- Nysvääjä
Itse huollan ketjuni seuraavasti !
Kumihanskat käteen jos ei halua kädet mustana kulkea !
Kangasrättiin teollisuusbensaa (aika märäksi) tavallinenkin käy !
Pyyhi ketjut ja myös takaratas tarkasti liasta, sitten kuivemmalla "kuivaa" Nyt ketjut näyttävät kuin uusilta.
Sitten sitkostettua voiteluöljyä ketjun sisäpintaan.
Tämän tempun teen n.tonnin välein, tuntuu nysväämiseltä mut eipä tarvi liuottaa kauan, ja ettepä arvaakaan kuinka paljon ajoin edellisillä ketjuilla/rattailla :)
Toki sotkee enemmän kuin vaha, ketjut rasvaan melkein aina kun tankkaan (250 kilsaa) ! Takavanteen putsaan myös teollisuus bensalla joka pesun yhteydessä, ei polta maalia ja kyllä ortoaa ! Ja pahvi ketjun ja renkaan väliin voidellessa ettei ruisku renkaaseen/vanteeseen !
Ja taas joku kommentoi et väärin, mutta tämä tapa toimii ja toimii kuulemma niilläkin kenelle olen "opettanut" !
Ei kun hommiin kyllä ketjua riittää ! - ominaisuus
Nysvääjä kirjoitti:
Itse huollan ketjuni seuraavasti !
Kumihanskat käteen jos ei halua kädet mustana kulkea !
Kangasrättiin teollisuusbensaa (aika märäksi) tavallinenkin käy !
Pyyhi ketjut ja myös takaratas tarkasti liasta, sitten kuivemmalla "kuivaa" Nyt ketjut näyttävät kuin uusilta.
Sitten sitkostettua voiteluöljyä ketjun sisäpintaan.
Tämän tempun teen n.tonnin välein, tuntuu nysväämiseltä mut eipä tarvi liuottaa kauan, ja ettepä arvaakaan kuinka paljon ajoin edellisillä ketjuilla/rattailla :)
Toki sotkee enemmän kuin vaha, ketjut rasvaan melkein aina kun tankkaan (250 kilsaa) ! Takavanteen putsaan myös teollisuus bensalla joka pesun yhteydessä, ei polta maalia ja kyllä ortoaa ! Ja pahvi ketjun ja renkaan väliin voidellessa ettei ruisku renkaaseen/vanteeseen !
Ja taas joku kommentoi et väärin, mutta tämä tapa toimii ja toimii kuulemma niilläkin kenelle olen "opettanut" !
Ei kun hommiin kyllä ketjua riittää !Ei roiku Tuning-bemari-poikaset rekisterikilvessä mutkatiellä. (niitä lentoon lähteviä räkättirastaanpoikasia on taas)
- mobil hypoidi sae80-90
Nysvääjä kirjoitti:
Itse huollan ketjuni seuraavasti !
Kumihanskat käteen jos ei halua kädet mustana kulkea !
Kangasrättiin teollisuusbensaa (aika märäksi) tavallinenkin käy !
Pyyhi ketjut ja myös takaratas tarkasti liasta, sitten kuivemmalla "kuivaa" Nyt ketjut näyttävät kuin uusilta.
Sitten sitkostettua voiteluöljyä ketjun sisäpintaan.
Tämän tempun teen n.tonnin välein, tuntuu nysväämiseltä mut eipä tarvi liuottaa kauan, ja ettepä arvaakaan kuinka paljon ajoin edellisillä ketjuilla/rattailla :)
Toki sotkee enemmän kuin vaha, ketjut rasvaan melkein aina kun tankkaan (250 kilsaa) ! Takavanteen putsaan myös teollisuus bensalla joka pesun yhteydessä, ei polta maalia ja kyllä ortoaa ! Ja pahvi ketjun ja renkaan väliin voidellessa ettei ruisku renkaaseen/vanteeseen !
Ja taas joku kommentoi et väärin, mutta tämä tapa toimii ja toimii kuulemma niilläkin kenelle olen "opettanut" !
Ei kun hommiin kyllä ketjua riittää !Ketjuöljynä kun käytät vielä hypoidi-vaihteistoöljyä SAE80-90, niin kauan kestävät ketjut ja rattaat.
Eikä ylettömästi sitä öljyä, vain pari pisaraa niveliin ketjussa.
- jos ajat
vaha jos säilytät tallissa. ei kahta sanaa.
- Kawasaki versys 650c
Vaha ei sotke takapyörää tekee ketjut vaaleiks. Tavalline ketju öljy likaa taka vantee ja valuu ikävästi etu rattaa kohalta.
- elamankoulu223
Mieluummin tosiaan öljy kuin vaha, kaikki paska kerääntyy tuohon vahaan ja soppa on valmis. Mutta kaikista parhain on kyllä ajon jälkeen lämpimiin ketjuihin 80 90 peräöljy siveltynä! Jos viitsii nähdä sen vaivan että pyyhkii sitä niin ketjut kiittää!
- Vahalla jatkossakin
Toisinkin voi olla, 54tkm ajetut ketjut ja rattaan vaihdoin sunnuntaina ja aina käyttänyt vain ketjuvahaa, en ole ketjuja edes pessyt, rattaat oli vielä ns. ajokunnossa, mutta ketjut venyneet niin ettei kiristysvaraa enää ullut, siksi vaihdoin uuden koko setin. Sitä ketjuvahan paljon parjattua p**kaa ei juuri ollut nimeksikään, jonkin verran kerääntynyt eturataan suojakopan sisään, että näinkin voi toimia ketjuvaha. Vaha kannattaa myös laittaa lämpimiin ketjuihin heti ajon jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
Jotenkin se harmittaa
Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian46700Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti
Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os2652Haluan kysyä vain yhden asian
Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs39579- 73562
- 22512