Onko kukaan väleissä

eksän kanssa?

Tätä palstaa lukiessa alkaa tuntumaan, että eronneet ja heidän uudet puolisonsa on ottaneet elämäntehtäväkseen mollata eksiä ja heidän uusia puolisoitaan. Ihan uskomatonta, vaikee kuvitella että kaikki ihmiset tosiaan olis näin yksinkertaisia?

Me ollaan ainakin erottu sulassa sovussa ja ystävinä, vaikka ero vaikea prosessi olikin ja kun toinen vielä rakasti ja toinen ei, niin surullistahan se oli. Silti nyt vielä parin vuoden jälkeen ollaan yhteyksissä aina silloin tällöin ja kysellään kuulumisia, molemmilla on uudet kumppanit eikä kumpikaan mollaa toisen uutta puolisoa. Mitään riitoja ei ole ollut, toki siinä erotilanteessa on vähän kireää puolin ja toisin mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä. Arvostan ja kunnioitan edelleen ex-miestäni ja mielestäni hän on hieno, viisas ihminen joka vain ei ollut se oikea mulle. Ja vaikka itse olen avioliittoaikana tehnyt häntä kohtaan paljon pahaa, niin silti hän kohtelee mua hyvin eikä piinaa menneillä asioilla.

Kunpa te kaikki olisitte osanneet erota ystävinä ja aikuisina ihmisinä, niin elämä olis paljon helpompaa..

168

39442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolme vuotta sitten

      ja tulen toimeen eksäni kanssa, oma mieheni tulee toimeen omansa kanssa, meillä menee hyvin että voidaan keskustella sivistyneesti lapsista

      • elämä jatkuu

        Olen vielläkin ex:n parhaimpia ystäviä! Toinen on yleensä juoppo kuskina kun toisella menoa olisi!
        Ollaan silti viellä sillai ilman sitoomuksia!
        Taas tuntuisi että voisimme olla yhdessä!


      • jenna--

        Okei minulla ei mitään kunnon puolisoita vielä ole ollut eikä lapsiakaan, joista tapella... mutta ihan siis tavalliset seurustelusuhteet... Seurustelin tämän hetkisen parhaan kaverini kanssa 13 vuotiaana 2kk... Ja heti sitten meistä tuli kavereita.. Tällä hetkellä tämä kaveri on homoseksuaali että en tiedä vaikuttaako asiaan :D mutta siinä 16 vuotiaina oli aika vaikiaa ku meinattiin alottaa seurustelu uudestaan... mutta eihän siitä mitään olis tullu =) kaverina parempi =) ja ikuisesti tullaan olemaan kavereita.. se on varma...

        Ja sitte on muutenki pari suhdetta ollu.. ja kyllä niidenkin kanssa toimeen tullaan.. Yksi nyt on vähän myrsykyisä... Taitaa olla narsismin oireita sillä miehellä.. tai jotain.. mutta sen uuden kumppanin kanssa tullaan toimeen...

        Minusta on ihan kiva että exät on kavereita... Eikä se ole minun uusia kumppaneita koskaan haitannut.. kerran oli meielnkiintoinen tilanne kun minä kutsuin pari exää kahville.. ja silloinen poikkis olis myös paikalla.. siinä sitte oltiin exien ja nykysten kanssa sulassa sovussa kahvipöydän ääressä =)


      • Muijat on huoria
        jenna-- kirjoitti:

        Okei minulla ei mitään kunnon puolisoita vielä ole ollut eikä lapsiakaan, joista tapella... mutta ihan siis tavalliset seurustelusuhteet... Seurustelin tämän hetkisen parhaan kaverini kanssa 13 vuotiaana 2kk... Ja heti sitten meistä tuli kavereita.. Tällä hetkellä tämä kaveri on homoseksuaali että en tiedä vaikuttaako asiaan :D mutta siinä 16 vuotiaina oli aika vaikiaa ku meinattiin alottaa seurustelu uudestaan... mutta eihän siitä mitään olis tullu =) kaverina parempi =) ja ikuisesti tullaan olemaan kavereita.. se on varma...

        Ja sitte on muutenki pari suhdetta ollu.. ja kyllä niidenkin kanssa toimeen tullaan.. Yksi nyt on vähän myrsykyisä... Taitaa olla narsismin oireita sillä miehellä.. tai jotain.. mutta sen uuden kumppanin kanssa tullaan toimeen...

        Minusta on ihan kiva että exät on kavereita... Eikä se ole minun uusia kumppaneita koskaan haitannut.. kerran oli meielnkiintoinen tilanne kun minä kutsuin pari exää kahville.. ja silloinen poikkis olis myös paikalla.. siinä sitte oltiin exien ja nykysten kanssa sulassa sovussa kahvipöydän ääressä =)

        yksi muna ei kelpa muijille,kyllä 100 munaa: älä puhu paskaa huorat:)))


      • Xmas
        Muijat on huoria kirjoitti:

        yksi muna ei kelpa muijille,kyllä 100 munaa: älä puhu paskaa huorat:)))

        ..onpas outo viesti. Viestin takaa taitaa löytyä vieläkin oudompi heppu! Jos muijat on huoria niin mitä miehet sitten on...kaiken pahan alku ja juuri!


    • pikkumymmeli

      samaa olen ihmetellyt itsekin :D kyllä meillä on exiin hyvät välit kummallakin. ei ole mitään pitkiä tai vakavia suhteita ollut ennen, että ihan tuttavallisen asiallisesti käyttäydytään kummankin exiä kohtaan. ja lapsiasioista ei olla koskaan riidelty, vaikka puhuttavaa ja uuden tilanteen tuomia tunteita onkin kumppanin kanssa joutunut monesti yhdessä purkamaan.

      eikä exiin pidetä turhaan yhteyttä, kun eivät muuten elämään kuulu. ystävyyttä en ainakaan itse ole saanut yhteenkään exään säilytettyä... riitoja ei näihinkään tapauksiin liity vaan normaali elämän meno :)

      kiitos kun aloitit hieman järkevämmänkin ketjun tänne :)

    • wilma60

      Ex-miehen kanssa pystytään keskustelemaan lasten asioista ihan neutraalisti ja joskus jopa sovittelemaan asioita. Aika pitkälle mennään kuitenkin ex:n ehdoilla. Hänellä uusi suhde ja se vaatii oman aikansa ja menee usein lasten edelle. Ystäviä emme ex:n kanssa ole ja tuskin koskaan olemmekaan. Kunhan lapset kasvavat sen verran, että pystyvät itse hoitamaan tapaamiset yms. niin uskoisin meidän yhteydenpidon loppuvan. Niin paljon ikäviä asioita liittyy eroomme että omalla tavallaan haluan että ex häipyy minun elämästäni.

      • ekssss

        naiseni oli täys jakolaatikko.lapsi syntyi ja jäi minulle.
        hänen uus jätkä menee lapsen edelle.hullu ja kylmä akka!
        toivottavasti tällaisia akkoja ei ole enempää maailmassa ainakaan satu mun kohdalle.
        lemppaan heti ulos jos seuraavalla yhtään vaikuttaa olevan samaa oiretta.


    • Pariton Isä

      Eihän me nyt varsinaisesti ystävinä erottu, mutta ystäviä nykyään ollaan. Tottakai ja tietenkin, ihan jo lastenkin takia ja olihan mulla aikoinaan nyt sen verran arvostelukykyä etten ihan idiootin kanssa olisi edes alkanut vehtaamaan.

      • pettynyt

        itse olen ollut elämäni aikana kerran ihan nalkissa naiseen, rakastunut. suhde oli myrskyisä. se päättyi lyhyeen, kuitenkin se oli elämäni naikkonen. no meitä ei ilmeisesti ollut tarkoitettu yhteen, vuosi sitten exä petti ilmeisesti, en lähtenyt asiaa tonkimaan tarkemmin, mut tässä käsityksessä olin. ystävien avulla tein selväksi että tämä oli tässä, ei kuitenkaan puhuttu asioista. ne jäi sit vaivaamaan ja vaivaa vieläkin. en usko että ystäviksi asti koskaan tulemme, mutta asiat kannattaisi sopia, en usko että minun kannattaa tuhlata elämääni siihen et jään menneeseen elämääni roikkumaan millään tavalla, katkeruus ja anteeksiantamattomuus syö ihmistä rotan lailla ja en halua tulla rotan syömäksi.


      • tarjan
        pettynyt kirjoitti:

        itse olen ollut elämäni aikana kerran ihan nalkissa naiseen, rakastunut. suhde oli myrskyisä. se päättyi lyhyeen, kuitenkin se oli elämäni naikkonen. no meitä ei ilmeisesti ollut tarkoitettu yhteen, vuosi sitten exä petti ilmeisesti, en lähtenyt asiaa tonkimaan tarkemmin, mut tässä käsityksessä olin. ystävien avulla tein selväksi että tämä oli tässä, ei kuitenkaan puhuttu asioista. ne jäi sit vaivaamaan ja vaivaa vieläkin. en usko että ystäviksi asti koskaan tulemme, mutta asiat kannattaisi sopia, en usko että minun kannattaa tuhlata elämääni siihen et jään menneeseen elämääni roikkumaan millään tavalla, katkeruus ja anteeksiantamattomuus syö ihmistä rotan lailla ja en halua tulla rotan syömäksi.

        ex. käyttää yhteisiä lapsia väli-kappaleina eli ei välitä lasten tunteista yms. eivät saa vastata/soittaa minulle, eikä puhua minusta..
        eli vastaus on ei voi..tai voisi jos käyttäytyisi toisin ja valitsisi kaverinsa uudestaan joista ero lähti aikoinaan liikkeelle..


    • välit kunnossa

      Mitä sitä koko elämäänsä uhraisi johonkin katkeruuteen.

      • PikkuNeulaTyyny

        Miksi katkeruutta olisi?
        Itse kun en halua enkä myöskään ole minkäänlaisissa väleissä yhteenkään exääni. Ne ihmiset eivät yksinkertaisesti ole olemassa mulle.

        Miksi haluaisin jonkun elämääni joka niin vähän munsta ensinnäkin välittää että voi niin pahasti mua satuttaa pettämällä ja sitten jättämällä??

        Yksinkertaisesti poissa silmistä, poissa mielestä ja ainoastaan oikeita ystäviä ympärilleni niin ei tunnu pahalta jonkun toisen ihmisen takia.

        Helpompi elää.


    • miksi appivanhemmat

      pitäs omasta ja lasten elämästä mummula poistaa? Ei edes ole tullut mieleenkään. Keäsllä taas juhannuksena mennään kuin aina ennenkin mummille koko viikoksi maalle. Siellä on aivan ihanaa, ja lapsilla paljon tekemistä.
      Kyllä olisin raaka äiti jos lapsilta mumulan ja ukkilan kieltäisin. Enhän omiakaan vanhempia ole omasta ja lasten elämstä poistanut, miski siit toiset mummut ja papat olisi poistettava??? Meillä suku, molemmilta puolilta on yhä olemassa ja tulee olemaankin.

      • kyselty ex-appivanhemmista

        vaan omista existä.


    • Mammuli.

      Tekstisi oli kuin omaani! Erosta nyt 2½ vuotta ja kaikesta pystyimme/pystymme sopimaan. Ei mollauksia, ei riitoja, asialliset keskustelut, myös kahvilla silloin-tällöin, lasten synttärijuhlat puolin-toisin jne.

      Myös meillä niin, että minä olin se paha ja ex-mieheni voisi käyttäytyä jos miten minua kohtaan. Ei kuitenkaan tee niin, mistä kiitos ja kunnia hänelle. Olen miettinyt monesti samaa, että ihmiset tekevät vaan omansa sekä lasten elämän paljon vaikeammaksi, tekemällä jatkuvasti kärpäsestä härkäsen... Mutta, meitä on niin moneen junaan.

    • kauheta

      sain niin kauheat traumat exästä että en piä mitään yhteyttä

    • Sulassa sovussa

      Monta vuotta oli asialliset ja toimivat välit. Lysti loppui siihen kun isä lopetti lapsensa tapaamiset uuden suhteen myötä.
      Niin, oli niitä suhteita siihenkin asti ja ystävyys säilyi mutta en todellakaan halua olla ystävä lapsensa hylkäävän kanssa.

    • no niin

      monesti käy niin että joku muu mollaa ex nimimerkillä että ei vältämättä itse exä et asioilla on kaksipuolta.tämä selän takana kiusaaminen on pahimpia asioita.

    • pitäisi olla

      Parasta on osata kunnioittaa kummankin parasta ja vapaata tahtoa.

      36 vuotta samassa suhteessa opetti minulle itseni rakastamista. Kun hän ei halunnut jatkaa, vein itseni sen siliän tien pois siitä suhteesta, koska rakastin itseäni - en halua olla sekuntiakaan sellaisessa seurassa.

      Kiitän miestäni rehellisyydestä ja itseäni itseni arvokkaksi julistamisesta.

      Tämä sai mieheni vihaamaan minua omasta päätöksestään eikä puhunut minulle vuosiin. Nyt puhumme lapsista ja etenkin lapsenlapsesta. Muu on kummankin oma asia.

      Opin lopettamaan epärehelliset ja sellaiset suhteet, joista en saa iloisia asioita. Se on ihanan elämän salaisuus. Kiitän ja siunaan kasvuani ja kaikkia sekä kaikkea siihen johtanutta.

      • eronneilla

        varmaan kaikilla tähän viestiin vastanneilla on exänsä kanssa lapsia, mut voikos ystäviä olla ja pitää yhteyttä vaikkei oo yhtää lasta!?


      • It`s me..

        Olipa kauniisti puettu sanoiksi se mikä eron tärkein opetus on: se että sinä itse olet juuri niin ihana ja arvokas ettei epätyydyttävään suhteeseen kannata jäädä. Se että osaa kunnioittaa ja arvostaa itseään auttaa kunnioittamaan muita, myös kaikkia exiä..

        Tämän asian koitan pitää itsekin mielessä kun meinaan katkeroitua menneitä miettiessäni. Ei se kannata, sillä haluan tarjota itselleni juuri niin ihanan elämän kuin vain pystyn, eikä siihen kuulu katkerana elämäninen ja riitely!

        Ihanaa kevättä kaikille!


    • Vanha Kettu-84

      miksei Voisi....Musta ois ainakin upeaa Olla sellainen taustapiru

    • 3vuotta

      Erittäin hyvissä väleissä,entisen vaimon ja Hänen sukulaisten ja vanhempiensakanssa. Sinkkuna olen edelleen ja myös entinen vaimoni ja aiomme pysyäkkin.

      • jaa

        sepä taitaakin olla "ystävyytenne" salaisuus, keksitte vain muuttaa omillenne asumaan.


      • erostani

        on kulunut jo 5 vuotta. Erosimme neutraaleissa väleissä ja lapsien asioista pystyimme sopimaan asialinjalla kunnes vuosi myöhemmin miehen uusi nainen astui kuvioihin. Hyvä miehelle että löysi mieleisensä mutta kun nainen oli minun erittäin hyvä luottakaveri!!
        Tämän jälkeen on ollut välillä hyvinkin vaikeeta sopia asioista koska tämä nainen yrittää omia lapsiani. Miehelle pystyn puhumaan mutta tietysti hän puolustaa uutta naiskaveriaan. Elikkäs exään voi olla hyvät välit mutta sotkujakin tulee.


      • Minunkin ystäväni...
        erostani kirjoitti:

        on kulunut jo 5 vuotta. Erosimme neutraaleissa väleissä ja lapsien asioista pystyimme sopimaan asialinjalla kunnes vuosi myöhemmin miehen uusi nainen astui kuvioihin. Hyvä miehelle että löysi mieleisensä mutta kun nainen oli minun erittäin hyvä luottakaveri!!
        Tämän jälkeen on ollut välillä hyvinkin vaikeeta sopia asioista koska tämä nainen yrittää omia lapsiani. Miehelle pystyn puhumaan mutta tietysti hän puolustaa uutta naiskaveriaan. Elikkäs exään voi olla hyvät välit mutta sotkujakin tulee.

        alkoi suhteeseen mieheni kanssa ja nyt haluaa multa viedä lapsetkin...todella kauheata on ollut!


      • minunkin...
        Minunkin ystäväni... kirjoitti:

        alkoi suhteeseen mieheni kanssa ja nyt haluaa multa viedä lapsetkin...todella kauheata on ollut!

        ...oikein hyvä ystävä (ainakin luulin niin) erosi heti edellisestä miehestään kun meille ero tuli. Niinpä alkoi riiaamaan heti mun exää ja lasten isää. Lahjomalla saa aika kivat välit pieniin lapsiin.


      • ja äidin
        minunkin... kirjoitti:

        ...oikein hyvä ystävä (ainakin luulin niin) erosi heti edellisestä miehestään kun meille ero tuli. Niinpä alkoi riiaamaan heti mun exää ja lasten isää. Lahjomalla saa aika kivat välit pieniin lapsiin.

        haukkuminen ja syyllistminen eroon on tämän uuden vaimon "entisen ystävättäreni" nykyinen elämäntehtävä.


    • voi kyllä

      Kyllä se vähän outoa on. Mutta vaimoni on väleissä eksänsä kanssa.

      • Kukkanen _n

        Tuli ero ja niin kauan pysyttiin ystävinä, kunnes minä löysin uuden miehen. Noin vuosi erosta tapahtui tuo. Exä alko resuamaan ja riehumaan hemmetti. Kauheita mustasukkasuuskohtauksia veti. Miksi ite halusi erota ja sitte kuitenki nii hulluna välittää että rupiaa reuhaamaan mustasukkaisuuksissaan? Ei voi käsittää. Minulla meni hermo ja tuumasin etten halua olla enää yhtää missää tekemisissä sen kanssa ja ei tarvi soitella. Vaihoin numeroni ja kaikki. Pistin vielä salaseksi sen. Ei oo herrasta kuulunu sen jälkee ja ei kyllä oo ikävä.

        Noloa ruikuttaa jälkikäteen tuolleen, itepä halus erota. Hajotkoot siihen.


    • sitä saa mitä tilaa..! Eli jos alkaa leikkimään esim. lasten kustannuksella, piru perii. Eli karman laki toimii...

    • MIESTEN VEDÄTYS

      "Ja vaikka itse olen avioliittoaikana tehnyt häntä kohtaan paljon pahaa, niin silti hän kohtelee mua hyvin eikä piinaa menneillä asioilla."

      Tähän sortuminen on yleisin ja alhaisin virhe mitä Suomen nykymies vaan voi tehdä...! Tätä menoa kohta kaikki valta on suoraan tai epäsuorasti feministeillä.
      Heiltä sallitaan aivan mitä vaan ja yleisestikin ottaen naisten arvostelu on ainoa TABU tällä hetkellä vielä Suomessa.

      Juuri tästä syystä on erolukemamme räjähtäneet käsiin, samoin yhden ihmisten talouksien määrä ja syntyvyytemme romahtaneet.
      Mitään vaaraa mihinkään suuntaan feministimaan naisilla ei enää ole - tekivät he mitä vaan ja he tietävät sen yhä paremmin.
      (tämä muuten on julkisuuskin todistanut jo hyvin lähiaikoinakin esim nämä 7 perheellisen kansanedustajan lynkkaamiset ilman näyttöjä, törkyfilmit Mannerheimista veroapurahoin, Ruususet, Tukiaiset ynm miesten ajojahdit)

      ...Ja samoin ovatkin Suomen miesten masis, burn out ja itsariluvut ynm huikealla tasolla...

      -------------

      Siteerataan tähän lopuksi maailman tunnetuinta sosiologia Alberonia joka on kirjoittanut kymmeniä kirjoja työryhmineen mm. eri tunteista, pariutumisesta, sukupuolirooleista ynm ynm:

      "Naisen ja miehen suhteissa on menossa vallankumous...miesten asema on syvästi muuttunut"

      "Pojille, päinvastoin kuin tytöille, rakkaus ja seksuaalisuus ovat alun alkaen täysin eri asioita."

      "Tyttöjen rakkaudenvalintoihin eroottinen arvoasteikko vaikuttaa paljon enemmän kuin poikien...heti herättyään tytöt kts niitä joilla on korkein eroottinen arvoasteikko, siis julkisuutta, valtaa, omaisuutta jne"

      "nykyään kaikki näyttää voimistuneen, koska nainen näkee televisiossa äärimmäisen korkean rakkauden mallin... myöskään painetta naimisiin ei enää ole...60 luvun jälkeen femismi muutti kaiken..."

      "Nykyään miehet eivät ole lainkaan parempia. Tytöt ottavat ja jättävät noin vain. Aikoinaan juuri tytöt tavoittelivat avioliiton vakautta, nykyään taas miehet. Nykyään nainen onkin se joka menettää eroottisen kiinnostuksen, kun mies ei ole tarpeeksi korkea statukseltaan ynm. Ja turhautunut arvostelu tekee noidankehän, miehet aliarvioituneena vastaavat yhä huonommin heidän ihannettaaan."

      "nykypäivän naiset ovat alttiita turhautuneisuudelle, sillä miehet joiden kanssa he ovat tekemisissä päivittäin, pystyvät yhä vähemmän yltämään heidän unelmiensa mittaiseksi."

      "Nykyään miehet tavoittelevat avioa, naiset nöyryttävät, jättävät - on kuin roolit olisivat muuttuneet"

      "Mitä tapahtuu tulevina vuosina? naisten pyrkimystaso ei voi jatkuvasti pysyä näin korkealla, sillä se johtaa liian usein pettymyksiin. Mutta yksi asia tuntuu selvältä, muutoksen päähenkilöitä, sen liikkeellepanijoita ovat naiset..."

      • alfa uros

        Kiitos tuosta tekstistäsi, sehän on juuri noin. oletteko muuten kukaan tutustunut "markkina-arvo teoriaan parisuhdeasioissa" löytyy mm. www.city.fi/suhteet
        loistava kirjoitus ja teoria.
        Totta on että naisilla on nykysin suomessa ja muissakin länsimaissa ikävä kyllä annettu, vähän liikaa. Ehkä vuosituhansien aikana sillä on ollut oikeasti joku merkitys kautta tarkoitus kun miehen rooli on selkeä samoin naisen, nainen on ok naisena, ei silloin ku se yrittää leikkii miestä, esim. ei kissakaan voi olla koira. olenkin tästä lähdössä thaimaaseen, siellä onneksi naisen paikka on oikeassa kohdassa :DDDDD
        olisi hienoa jos voisi tästä keskustella jonkun naisihmisen kanssa joka pystyy keskustelemaan, kaikki ei kykene vaan menevät mielettömään tunnehöyryyn, tunnetta tulee vaan sikana joka tuutista eikä mistään keskustelusta voida enää puhua.


      • Neitonen<33
        alfa uros kirjoitti:

        Kiitos tuosta tekstistäsi, sehän on juuri noin. oletteko muuten kukaan tutustunut "markkina-arvo teoriaan parisuhdeasioissa" löytyy mm. www.city.fi/suhteet
        loistava kirjoitus ja teoria.
        Totta on että naisilla on nykysin suomessa ja muissakin länsimaissa ikävä kyllä annettu, vähän liikaa. Ehkä vuosituhansien aikana sillä on ollut oikeasti joku merkitys kautta tarkoitus kun miehen rooli on selkeä samoin naisen, nainen on ok naisena, ei silloin ku se yrittää leikkii miestä, esim. ei kissakaan voi olla koira. olenkin tästä lähdössä thaimaaseen, siellä onneksi naisen paikka on oikeassa kohdassa :DDDDD
        olisi hienoa jos voisi tästä keskustella jonkun naisihmisen kanssa joka pystyy keskustelemaan, kaikki ei kykene vaan menevät mielettömään tunnehöyryyn, tunnetta tulee vaan sikana joka tuutista eikä mistään keskustelusta voida enää puhua.

        Ensinnäkin, mies ja nainen eivät ole eri lajeja (jos et satu tietämään, niin molemmat on ihan lajia homo sapiens), joten miestä ei voi verrata koiraan eikä naista kissaan. Jos tahtoo vaan sitä, että naiset ois tasa-arvosia miesten kanssa, se ei tosiaankaan ole sama asia kuin se, että nainen leikkii miestä. Niinhän sä seksistisika luulet, et feministit pitäs sua ja muita miehiä jotenkin niin ***vetin hienoina ja yrittäs olla miehii, vaik ne tahtois vaan tasa-arvoa!!


      • Me Naiset
        alfa uros kirjoitti:

        Kiitos tuosta tekstistäsi, sehän on juuri noin. oletteko muuten kukaan tutustunut "markkina-arvo teoriaan parisuhdeasioissa" löytyy mm. www.city.fi/suhteet
        loistava kirjoitus ja teoria.
        Totta on että naisilla on nykysin suomessa ja muissakin länsimaissa ikävä kyllä annettu, vähän liikaa. Ehkä vuosituhansien aikana sillä on ollut oikeasti joku merkitys kautta tarkoitus kun miehen rooli on selkeä samoin naisen, nainen on ok naisena, ei silloin ku se yrittää leikkii miestä, esim. ei kissakaan voi olla koira. olenkin tästä lähdössä thaimaaseen, siellä onneksi naisen paikka on oikeassa kohdassa :DDDDD
        olisi hienoa jos voisi tästä keskustella jonkun naisihmisen kanssa joka pystyy keskustelemaan, kaikki ei kykene vaan menevät mielettömään tunnehöyryyn, tunnetta tulee vaan sikana joka tuutista eikä mistään keskustelusta voida enää puhua.

        Niinpä, juuri näin -yritäpä nyt keskustella näitten Suomen feministien kanssa kun kaikki ovat pian kuin "pikku halosia ja pikku ylipäälliköitä" ulkonäköä myöten, suurimman ihanteensa mukaan...

        Suomen suurin naisjärjestö naisunioni julisti muuten avoimesti sodan miehille lehdissään vuoden alussa!

        Mahtaakohan tämä kaikenlainen mediamyllytys ja miesjahti olla ainakin osittain juuri tuon vaikutusvaltaisen näisjärjestön aikaan saannosta - esim pelkästään järjestön aktiiveihin kuulu jo tuhansia vaikuttajia, toimittajia ynm

        Ps. Tuo markkina-arvoteoria pitää täysin kutinsa. Tekemällä mielettömät määrät eroja ja yhden ihmisen talouksia ja laittamalla suvun jatkamisen kortille - NAISET NIMENOMAAN KASVATTAVAT OMAA KYSYNTÄÄNSÄ JA KYSYNTÄ KASVATTAA AINA TUOTTEEN ARVOA.
        Suomen nykynaiset tietävät tämän. Kyse on törkeästä luodusta "naisten kysynnästä".

        Luepa muuten uutuuskirja:
        MIES VAILLA TASA-ARVOA

        Ps2. Tuossa asteen etelämpänä Baltian eri maissa on myös naiset hiukan eri luokkkaa. Upeita naisellisia naisia pitkine hiuksineen, meikkeineen, koruineen ja naisellisine pukeutumisineen - ja vielä päälle ystävällisiä miehille. Aivan eri maata vrt näihin Suomen "pikku ylipäällikköihin" miesvihoineen.


      • kunnioitettu tyttöystävä
        alfa uros kirjoitti:

        Kiitos tuosta tekstistäsi, sehän on juuri noin. oletteko muuten kukaan tutustunut "markkina-arvo teoriaan parisuhdeasioissa" löytyy mm. www.city.fi/suhteet
        loistava kirjoitus ja teoria.
        Totta on että naisilla on nykysin suomessa ja muissakin länsimaissa ikävä kyllä annettu, vähän liikaa. Ehkä vuosituhansien aikana sillä on ollut oikeasti joku merkitys kautta tarkoitus kun miehen rooli on selkeä samoin naisen, nainen on ok naisena, ei silloin ku se yrittää leikkii miestä, esim. ei kissakaan voi olla koira. olenkin tästä lähdössä thaimaaseen, siellä onneksi naisen paikka on oikeassa kohdassa :DDDDD
        olisi hienoa jos voisi tästä keskustella jonkun naisihmisen kanssa joka pystyy keskustelemaan, kaikki ei kykene vaan menevät mielettömään tunnehöyryyn, tunnetta tulee vaan sikana joka tuutista eikä mistään keskustelusta voida enää puhua.

        Tutustuin mainitsemaasi markkina-arvoteoriaan. Mielestäni se kuvasi ihmisolennon monimutkaisia, sekä biologian että kulttuurin muokkaamia parinvalintaan liittyviä haluja ja tarpeita varsin mustavalkoisesti ja pelkistäen.

        Suosittelen tutustumista esimerkiksi Kari Heusalan Miehen seksuaalisuus ja Naisen seksuaalisuus -kirjoihin; ne valaisevat hyvin miehen ja naisen sisäänrakennettuja toimintamekanismeja ja auttavat ymmärtämään vastakkaista sukupuolta, niin pedissä kuin sen ulkopuolellakin.

        Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että naisen ja miehen roolit suhteessa toisiinsa ovat hämärtyneet, ja sillä on minunkin mielestäni negatiivisia seurauksia. Tätä seikkaa ei kuitenkaan pidä sotkea tasa-arvokeskusteluun.

        Se, että (joillakin onnekkailla) naisilla on tänä päivänä mahdollisuus tehdä itsenäisesti omaa elämää koskevia päätöksiä ja lain edessä samat oikeudet kuin miehilläkin, ei ole syy roolien hämärtymiseen.

        Syyt kumpuavat ikiaikaisesta patriarkaalisesta yhteiskunnastamme ja sen rakenteiden hitaasta murenemisesta. Tämän murenemisen seurauksena sekä miehet että naiset ovat joutuneet määrittelemään roolejaan ja asemaansa suhteessa toisiinsa uudelleen, hakemaan omaa paikkaansa. (Ongelman juuret ovat siis siellä, mistä uskot ratkaisun löytyvät - yhteisössä, joka ei tunnustanut naisen arvoa puolisona, rakastajana, äitinä.)

        Mies ja nainen ovat yhtä arvokkaita, ilman toista ei olisi toista. Minulla on vahvuuksia, joita miehelläni ei ole. Miehelläni on vahvuuksia joita minulla ei ole. Siksi me olemmekin yhdessä - tarvitsemme toisiamme. Tämän myöntäminen on ensiarvoisen tärkeää parisuhteen tasapainon ja toisen kunnioittamisen kannalta.

        Alistetun naisen kunnioitus ei ole minkään arvoista. Et ole sitä omilla teoillasi ansainnut.


      • .........
        Neitonen<33 kirjoitti:

        Ensinnäkin, mies ja nainen eivät ole eri lajeja (jos et satu tietämään, niin molemmat on ihan lajia homo sapiens), joten miestä ei voi verrata koiraan eikä naista kissaan. Jos tahtoo vaan sitä, että naiset ois tasa-arvosia miesten kanssa, se ei tosiaankaan ole sama asia kuin se, että nainen leikkii miestä. Niinhän sä seksistisika luulet, et feministit pitäs sua ja muita miehiä jotenkin niin ***vetin hienoina ja yrittäs olla miehii, vaik ne tahtois vaan tasa-arvoa!!

        Haluaisivatko he tasa-arvon eli vaikkapa 50% naiskiintiön palkattomaan pakkotyöhön eli siviili/asetyöhön?

        Vai haluaisivatko he tasa-arvon kaikkiin verotuloja valtiolle tuottaviin raskaisiin, likaisiin ja kylmissä oloissa tehtävääin töihin esim. eri raksatöihin, lvi töihin, metalliteollisuuteen, tietöihin, metsätöihin jne?

        Vai haluavatko he todellisuudessa vain epätasa-arvoisesti naiskiintiöllään "pullat rusinasta" eli ei mitään puhettakaan perustöissä tai velvollisuuksissa naiskiintiöistä, mutta silti kyllä täytyy päästä esim. puolustusministeriksi (rehn) tai ylipäälliköksi (halonen) tai esim metalli tai metsäteollisuuden huippalkkaisiin johtkuntiin naiskiintiöillä?

        ---

        Tässä skandinaavisten feministien ideologia heidän itsensä avaamana:

        http://feminismi.axspace.com/


        "Feministien keskuudessa oli tavallinen iskulause 70-luvulla “Lesbojen taistelu on naisten taistelua, naisten taistelu on lesbojen taistelua”

        Tämä tutkimus käsitteleekin radikaalifeministien keskustelua lesbouden roolista feminismin strategiana. En tarkastele lesbofeminismiä omana liikkeenään, vaan lesboutta radikaalifeminismin sisällä.

        En tarkoita tällä, että patriarkaatti olisi “syynä” lesbouteen.
        Tarkoitan, että ilman miesten systemaattista naisten sortoa, tasa-arvoisessa tai feministisessä maailmassa lesbous olisi naisille itsestään selvää todellisuutta, sen sijaan, että se olisi syvällisesti ristiriitainen ja mahdollinen radikaali patriarkaatin vastainen strategia joka on syntynyt miesten harjoittaman sorron seurauksena ja naisten jatkuvasta vastarinnasta tätä sortoa vastaan."


      • ....
        kunnioitettu tyttöystävä kirjoitti:

        Tutustuin mainitsemaasi markkina-arvoteoriaan. Mielestäni se kuvasi ihmisolennon monimutkaisia, sekä biologian että kulttuurin muokkaamia parinvalintaan liittyviä haluja ja tarpeita varsin mustavalkoisesti ja pelkistäen.

        Suosittelen tutustumista esimerkiksi Kari Heusalan Miehen seksuaalisuus ja Naisen seksuaalisuus -kirjoihin; ne valaisevat hyvin miehen ja naisen sisäänrakennettuja toimintamekanismeja ja auttavat ymmärtämään vastakkaista sukupuolta, niin pedissä kuin sen ulkopuolellakin.

        Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että naisen ja miehen roolit suhteessa toisiinsa ovat hämärtyneet, ja sillä on minunkin mielestäni negatiivisia seurauksia. Tätä seikkaa ei kuitenkaan pidä sotkea tasa-arvokeskusteluun.

        Se, että (joillakin onnekkailla) naisilla on tänä päivänä mahdollisuus tehdä itsenäisesti omaa elämää koskevia päätöksiä ja lain edessä samat oikeudet kuin miehilläkin, ei ole syy roolien hämärtymiseen.

        Syyt kumpuavat ikiaikaisesta patriarkaalisesta yhteiskunnastamme ja sen rakenteiden hitaasta murenemisesta. Tämän murenemisen seurauksena sekä miehet että naiset ovat joutuneet määrittelemään roolejaan ja asemaansa suhteessa toisiinsa uudelleen, hakemaan omaa paikkaansa. (Ongelman juuret ovat siis siellä, mistä uskot ratkaisun löytyvät - yhteisössä, joka ei tunnustanut naisen arvoa puolisona, rakastajana, äitinä.)

        Mies ja nainen ovat yhtä arvokkaita, ilman toista ei olisi toista. Minulla on vahvuuksia, joita miehelläni ei ole. Miehelläni on vahvuuksia joita minulla ei ole. Siksi me olemmekin yhdessä - tarvitsemme toisiamme. Tämän myöntäminen on ensiarvoisen tärkeää parisuhteen tasapainon ja toisen kunnioittamisen kannalta.

        Alistetun naisen kunnioitus ei ole minkään arvoista. Et ole sitä omilla teoillasi ansainnut.

        "Se, että (joillakin onnekkailla) naisilla on tänä päivänä mahdollisuus tehdä itsenäisesti omaa elämää koskevia päätöksiä ja lain edessä samat oikeudet kuin miehilläkin, ei ole syy roolien hämärtymiseen."

        LAIN EDESSÄ SAMAT OIKEUDET?
        EI - VAAN RÄIKEÄT NAISTEN ETUOIKEUDET!

        Missä ovat poikalasten oikeudet päättää kehostaan tai palkastaan palkattoman pakkotyön edessä - olosuhteissa joihin verrattuna nykyvankilakin omine huoneineen ja suihkuineen on lepokoti? Täsyin muuttuneessa monikulttuurisessa maahanmuuttaja, ikisinkku, ero, L-koodi ja gaylandiassa?


        ....minimi päiväraha Suomen sisällä iisistäkin työstä on 32€. Eli noin tonnin kuukaudessa aina.
        Suomalaisen keskiansio iisistä 37,5 h työviikosta on jo lähes 2600€/kk.

        Armeijassa viikko tuntimäärä voi olla kaksinkertainen jolloin alkaisi prosentit napsumaan lisätunteihin.

        Päiväraha palkka olisi helposti tuon 5000€/kk. Todellisuudessa huomattavasti enemmän noilla tunneilla ja olosuhteilla - jotain 6-7000 €/kk.

        5000€ saa jo lähes normaalilla keikkahitsarin hommalla Norjassa tai Ruotsissa käymällä. Ja vielä saa asua omassa huoneessa, illat ja vkl ovat vapaita jne.

        Minimikorvaus olisi siis kaikille ainakin tuon 5000€/kk takautuvasti Suomen normaali lainsäädännön mukaan.

        Toisaalta edes silloin ei tuollaista systeemiä hyväksyttäisi, sillä se rikkoo useita eri työolo, turvallisuus, lepotauko, ihmisoikeus, vapaa-aika, syrjintä ja tasa-arvo normeja. Eli pahimmilla vangeillakin omine huoneineen ja yörauhoineen on paljon paremmat oikeudet kuin Suomen peruspoikalasella.

        Verorahoista ollaan kehitetty satoja tuhansia "suojatyöpaikkoja" valtion ja kuntien byrokratiaan naisten takia. Joka kolmas työpaikka on jo valtion tai kunnan. Kuntaministerikin totesi, että Suomessa on niin iso byrokratia sillä kuuluisi pyörittää Saksan kokoista valtiota.

        Ottamalla tuolta pisaran pois, eli 30 000 turhinta naisten suoja työpaikkaa ja antamalla tämä palkka joka vuosi kovimpiin töihin/asetöihin miehille tasa-arvoisesti/syrjintää estäen tai sitten satsaamalla se lisäksi vielä nykyisten kulujen päälle saisisimme hienon palkka-armeijan jolla oikeasti olisi jotain virkaakin tässä huipputeknologisen sodan käynnin ajassa.

        Kysymys on rajusta Suomen poikalasten syrjinnästä , sukupuolirasismista ja tasa-arvovääristymästä nykysuomessa.

        HERÄTYS, SUOMEN MIESTENKIN VERORAHOISTA MAKSETTU TASA-ARVOVALTUUSTO!


    • Voi..

      Voi olla ystäviä jos ei ole liikaa yhteyksissä.. vaan pitää sitä välimatkaa toiseen. Mutta jos toista janottaa niin hänelle on tehtävä heti selväksi että ei onnistu mikään entinen enää, tällöin on myös otettava sitä välimatkaa toiseen enemmän kunnes toinen oppii hyväksymään että paluuta entiseen ei ole.

    • pete.

      voi yrittää, mutta muuten ns. kaveruus vain hidastaa erosta selviämistä.

    • aloittaja

      En tarkoittanut ystävinä säilymisellä niinkään sitä, että oltais parhaat kaverit ja nähtäis joka päivä ja soiteltais jatkuvasti jne. Se tuntuis jo vähän kummalliselta ja voisin kuvitella että sitten alkais uusilla puolisoillakin ymmärrys loppumaan.

      Ystävinä eroamisella tarkoitin nimenomaan sitä, että välit pysyy asiallisina ja pystytään keskustelemaan ja joskus kyselemään kuulumisia ja pystytään silti näkemään se oma, entinen kumppani tuntevana ihmisenä, eikä vaan aivottomana idioottina kuten ihan liian moni näyttää ajattelevan. En minäkään nyt joka päivä eksälle soittele mutta jos esim. etsin jotain vanhoja verhoja jotka on hukassa, niin voi sitä nyt eksälle soittaa ja kysyä, että ootko nähny, onko ne sulla, voinko tulla hakemaan.

      Samaten mieheni ex-tyttöystävä kävi juuri taannoin meillä hakemassa jotain unohtuneita tavaroitaan ja ihan asiallisesti siinä keskusteltiin niitä näitä eikä paiskottu ovia eikä astioita.

      • jooku99

        siis eihän tuo tarkoita sitä että olisitte ystäviä...vaan lähinnä sivistyneitä aikuisia. Tietenkin jokainen ero on yksilöllinen ja ihmiset erillaisia...se mikä toimii toisilla ei toimi toisilla. Jokainen taaplaa tyylillään ja hyvä niin.
        Mulla ei ole mitään tarvetta olla kaveri exän kanssa...toki moikataan jos nähdään.


      • tapaan

        exään me paiskomme seksillä yhtä kuumana kuin seurusteluaikojen alkupaloina.


      • minun
        tapaan kirjoitti:

        exään me paiskomme seksillä yhtä kuumana kuin seurusteluaikojen alkupaloina.

        puolestani vaikka mitä....... mutta järjen käyttö ei oo sallittua!


    • ei exä

      "Kunpa te kaikki olisitte osanneet erota ystävinä ja aikuisina ihmisinä, niin elämä olis paljon helpompaa.."

      Tätä kyllä jauhetaan aina. Onhan se toki hienoa, jos välit ovat asialliset eron jälkeenkin (jos ystäviä ollaan, niin hieman herää kysymys miksi pitää erota) mutta vaikea se on narsistia, alkoholistia tai puolison hakkaajaa kovin ylimpänä ystävänä pitää.

    • --jipre--

      Jos se ex on niin ihana ja mahtava ihminen, että ystävänä oikein täytyy pitää niin miksi sitten yleensä erota????

      Itse en halua exiin pitää yhteyttä koska he paljastuivat vittupäiksi, muutenhan seurusteltaisiin yhä. Synkkää on elämä jos on kavereista niin kova pula, että täytyy exien kanssa veljeillä... vittu sentään!

      • aloittaja

        Ai sä seurustelet jokaisen ihmisen kanssa joka on kiva ja hieno ihminen? No, mä en, vaan kyllä parisuhteeseen vaaditaan vähän enemmänkin tunteita ja juttuja, että siitä vois tulla jotain. Vaikka pidän eksää hienona ihmisenä ja arvostan häntä edelleen, niin ei se tarkota että voisin hänen kanssaan elää ja rakastaa häntä niinkuin nainen miestä. Ihmisenä hän on hieno, mutta parisuhde häneen ei toiminut, ei millään, ja mun mielestä se on ihan riittävä peruste erolle. Ei jomman kumman aina tarvitse olla vittupää, että tulee ero, sitä voi nimenomaan erota ihan sivistyneesti ja aikuismaisesti kun on todettu, ettei tästä mitään tuu.


    • olet lukenut

      Mollauksista.... Omasta puolestani voin sanoa etten kertaakaan, koskaan ole exiä haukkunut kenellekään, päin vastoin kehunut. Minä pidin ja rakastin heistä joitakin ja rakastan yhä, ystävinä olemme eronneet joka ikisen kanssa. Enää ei yhteyttä olla pidetty 10 vuoden päähän mutta jos kohalle sattuu niin halaan 10 minuuttia oikein huolella. Kaikille entisillenin erittäin rakkaita terveisiä lähetän ikuisesti. Terv. ent Kuusankosken villi Joni.

      En todellakaan voi käsittää jos joku mollaa exää? Herää kysymys että onko mollaaja seurustellut, kirjaiemellisesti paskakasan kanssa, vai katkeruusko siinä vittuilee.

    • Björb

      Ettäkö ex-puolison kanssa ystävinä pysyminen olisi merkki kypsyydestä, "aikuisuudesta"? Kattia kanssa!

      Omat kokemukseni osoittavat sen olevan melkoisen huono juttu. Mieheni jätti minut neljä vuotta sitten...ja hänen toivomuksestaan pysyimme ystävinä - seurauksena se, että rakastan häntä yhä. Eroamisprosessissa olisi ollut huomattavasti helpompaa, jos häntä ei tarvitsisi nähdä, hänestä ei tarvitsisi kuulla mitään, voisin aloittaa elämäni täysin uudelta pohjalta ja unohtaa entiset murheet. Enkä koe ihmisenä olevani sen "kypsymättömämpi" kuin muutkaan, en vain pysty riuhtaisemaan itseäni hänestä irti tällä tavoin. Ja kyllä, olen päättänyt tässä lähipäivinä laittaa välit lopullisesti poikki häneen, että saisin vihdoin rauhan (vaikka se pahaa tekeekin).

      Ihmisiä on monenlaisia, ja kaikille ei sovi samat menetelmät eroamistilanteessa. Joten älkööt siis luoko jotain absoluuttisia toimintamalleja, jotka näennäisesti erottaisivat "ylemmän" tason ihmisiset alemmista.

      • mieti nyt

        Pointti olikin se, että miksi niitä eksiä pitää niin kovaa solvata, ja varsinkin naurettavaa on se, että eksien uudet puolisot solvaavat aiempaa puoliso. :D Sitä aloitusviestissä haettiin takaa! Että miksi siitä erosta pitää tehdä niin jumalaton show. Ero on kahden kauppa, ja korkeintaan lapset kuuluvat siihen soppaan, uudet puolisot pitäköön päänsä kiinni ja eronneetkin voisivat käsitellä asiat fiksusti ilman että tarvii netin keskustelupalstoilla toista vittupääksi haukkua. Ei tulis koskaan mieleenkään entistä miestäni täällä solvata.


    • Soitellaan n.kerran kuussa. Autettu puolin ja toisin hankalissa elämäntilanteissa. Nähtykin ja parannettu maailmaa.
      Ja jos joku asia oikeen vaivaa, tiedän aina kelle voin soittaa!!

    • nykyään onnellinen

      Yhden kanssa erottiin sekavassa tilassa, mutta asiallisesti. Nykyäänkin kun nähdään, moikataan ja vaihdetaan kuulumiset (erosta yli 8 vuotta). Molemmilla oma perhe ja elämä.
      Toinen taas oli siivellä eläjä-pettäjä, joka ei ansaitse minkäänlaista sympatiaa. Itse en lähesty jos näen. Kuulemma ei ihan hyvin pyyhi, eikä haittaa mua ollenkaan, rypeköön pa...saan.
      Eiköhän jokainen henkilö ansaitse itse kohtelunsa.

    • Nimetön

      Eiköhän se monesti mene niin,että se joka tavallaan suhteen päättää,tarjoaa yleensä ystävyyttään exälle,lohdutuspalkintona tai siksi että ei tuntisi omaa oloaan niin paskaksi.Tai sitten se joka jätetään,pyytää sitä siksi koska rakastaa toista viellä niin paljon,että haluaa käyttää kaikki mahdollisuudet jotka vain voin olla toisen lähellä tai seurassa tavalla tai toisella.Itsellä tuli ero,kun en tuntenut mitään kummempaa suhteen aikana,ja kohtelin naistani kylmästi ja välinpitämättämästi.kun erottiin.kaikki millä oli väliä katosi,ja olo oli tosi paska,ja on edelleen.silloin vasta tajusin että rakastan todella.exä sanoi että ei halua että koskaan katoan mihinkään.ollaan ystäviä,hän sanoi.välillä kun nähdään,tuntuu todella hyvältä,mutta kun hän menee pois,tulee hirveä olo,täysin voimaton,ei saa mitään aikaiseksi.ei sellasen ihmisen kanssa voi olla ystävä ketä rakastaa koko sydämmellään.tai voi yrittää,mutta tuhoaa siinä itsensä.asia on sitten toisin kun itse löytää uuden toimivan parisuhteen,ja haavat on muuten parantuneet.T;Härkämies35

    • Rouva76

      Olen väleissä exäni kanssa. olimme yhdessä 8 vuotta, edelleen olemme puheväleissä, joskus viestitetään/soitetaan...molemmat olemme uuddessa suhteessa ja uudetkin kumppanit onneksi eivät pahaksu että olemme väleissä, kiitos siitä =)

    • 2vuotta erosta

      EROTTIIN 2 VUOTTA SITTEN,VÄLIMME OVAT AVOIMET,JUTTELEMME ASIOISTA,POIKA,NYT 18V ASUU ISÄNSÄ KANSSA.MINULLA UUSI KUMPPANI,EXÄLLÄNI EI,HÄN JOPA TOI MULLE VIIME KESÄNÄ VALMIIKSI POIMITUT MUSTIKAT JA PUOLUKAT.IHMETTELI TYÄKAVERINI.TEEN HEILLE JOSKUS JOTAIN RUOKAA JA LEIVON HEILLE.JOSKUS KÄYVÄT SYÖMÄSSÄ LUONANI.EMME PUHU PAHAA TOISISTAMME,KÄYDESSÄNI ENTISESSÄ KODISSANI KÄYTTÄYDYN KUIN VIERAS,EN PUUTU HEIDÄN ARKIRUTIINIINSA,OLEN ILOINEN,ETTÄ PÄRJÄÄVÄT HYVIN.OSTAN POJALLENI VAATTEITA.SAAN HEILTÄ JOULULAHJAT,KUTEN ENNENKIN.OLEN TOSI ILOINEN,ETEEN TUNNE VIHAA ENKÄ KATKERUUTTA.OLTIIN YLI 20V YHDESSÄ.OLEN TERVETULLUT HEILLE AINA,MYÖS MÖKILLE.

      • 1234

        ystävät ei eroa


      • on ainoa asia
        1234 kirjoitti:

        ystävät ei eroa

        mikä kahta ihmistä parisuhteessa yhdistää..eikä se rakkauskaan aina riitä.


    • ystäviä olla

      nimittäin se ns. uusi ei anna yhteyttä pitää minkäänlaista,lapsetkin on vain tavaroita joita kuljetellaan,rapulta haetaan ja rapulle jätetään.Minkäänlaista viestin vaihtoa ei saa tapahtua lasten kuulumisista ja voinnista tai jos on muuta erikoista.Uusi vaan ilkeää tulla härskin sillin näköistä naamaansa venyttelemään ian rappusille saakka.

    • Joo kuule

      kumpa kaikki ex-puolisot olisivat edes henkisesti aikuisia ihmisiä. Ku on niin erillaisia tapahtumia mistä erot johtuu ja erillaisia asioita mitä tapahtunut.

      Minun ex-miehini käytti minuun henkistä väkivaltaa ja loukkasi oikein pahasti/syvältä henkilökoh- taisesti.
      Kävin monta vuotta terapiassa ennen kuin selvisin siitä. En ole tekemisissä ex-puolisoni kanssa (en ole enään missään määrin kiinnostunut hänen elämästä). Minä elän nyt omaa elämääni ja hän omaansa. Ja kaikki sujuu hyvin näin...en pysty olemaan ystävä ihmisen kanssa johon en luota yhtään.

    • sar71

      mä erosin kans pari vuotta sit ja ollaan edelleen ystävinä kun lapset pitää viedä puoleen väliin ja siinä vaiheessa jutellaan kuulumisia.

    • JJV

      Me olemme exän kanssa hyvissä väleissä. Meillä on yhteinen lapsi, joka oli 3-vuotias erotessamme yhdeksän vuotta sitten. Otimme heti alusta tavoitteeksemme sen, että vaikka välimme olikin poikki, lapsemme tulisi kärsiä tilanteesta mahdollisimman vähän.
      Nyt 12-vuotiaana hän sanoi olevansa iloinen siitä, että äidillä ja isällä on hyvät välit. Se tuo hänelle hänen omien sanojensa mukaan turvallisuutta.

      Kun menin naimisiin nykyisen vaimoni kanssa, tein jo ennen papin aamenta selväksi sen, että lapseni tulee olemaan elämässäni aina. Samoin yhteistyö hänen äitinsä kanssa siihen asti, kunnes tämä on täysi-ikäinen. Onneksi nykyinen vaimoni on huomannut ajan myötä, että yhteistyöni exäni kanssa rajoittuu yhteisen lapsemme ympärillä oleviin asioihin ja siten hänellä ei ole ollut aihetta mustasukkaisuuteen.

    • eksä

      vaikka söi ns. kuormasta. Ei kai ne moikkais jos mä en ensin. Mitä sitä käy kuurupiilolle ainakaan pienessä kaupungissa. Itelleen tekee hallaa jos alkaa kyräileen. Meillä ei yhteisiä lapsia, mut ukolla yksi lapsi ja häneen on hyvä yhteys vieläkin. Olin "äitinä" lapsen ollessa 5 kk - 10,5 v. Aikaa on kulunut, mutta lapsi käy vieläkin kylässä ja hoitaa lumihommat talvella kun töiltään ehtii. Kiitos lapselle jos luet tämän!
      Killin mami

    • maaminka

      Hyvissä väleissä voi olla, jopa paremmissa kuin liiton aikana. Ja elämä on paljon helpompaa näin, kun on yhteiset lapsetkin.
      En arvosta enkä kunnioita ex-miestäni, mutta olemme ystäviä silti.

    • Näin meillä

      Mun tapauksessa ollaan myös hyvissä väleissä exän kanssa. Vaikka kummallakin on uusi kuppani tai vaan toisella niin ollaan aina silloin tällöin sängyssä tämän entisen kanssa ja muutenkin soitellaan jne..

      • .......

        Että jo alko inhottaa kertomuksesi. Miehenä ja eronneena alko oksettaa... Hyi sua. Lapsen tai keskenkasvuisen asteelle olet jäänyt, jos vielä vaikkapa painitte exän kanssa ja jo uusi suhde jommalla kummalla. On meitä eronneitakin moneen junaan näköjään.....


      • !!!
        ....... kirjoitti:

        Että jo alko inhottaa kertomuksesi. Miehenä ja eronneena alko oksettaa... Hyi sua. Lapsen tai keskenkasvuisen asteelle olet jäänyt, jos vielä vaikkapa painitte exän kanssa ja jo uusi suhde jommalla kummalla. On meitä eronneitakin moneen junaan näköjään.....

        sanoppa muuta!!!!!!!!!!!!!!


      • Emmi84hki

        Eksän kanssa sänkyyn hah hah haa. Sulla menee vahvasti. Hyi ei eksään kosketa pitkällä tikullakaan.. Parempi ois vaan muuttaa mahdollisimman kauas eksästä :D


      • Joku raja sentään

        No kukin taaplaa tyylillään mutta joku raja sentään pitää olla ei nyt sentään sänkyyn. Ei hel..... kyllä pitää joillakin olla moraali alhaalla


      • BUJO
        ....... kirjoitti:

        Että jo alko inhottaa kertomuksesi. Miehenä ja eronneena alko oksettaa... Hyi sua. Lapsen tai keskenkasvuisen asteelle olet jäänyt, jos vielä vaikkapa painitte exän kanssa ja jo uusi suhde jommalla kummalla. On meitä eronneitakin moneen junaan näköjään.....

        Etpä vaikuta kovin kehittyneeltä sinäkään. Mitä tekemistä Jeesuksella on tämän asian kanssa?


      • Leijona-N
        Joku raja sentään kirjoitti:

        No kukin taaplaa tyylillään mutta joku raja sentään pitää olla ei nyt sentään sänkyyn. Ei hel..... kyllä pitää joillakin olla moraali alhaalla

        Kyllä mulla ja mun exällä on
        ainakin hyvät välit. Molemmilla on uudet
        kumppanit eikä mollata toisen kumppania.
        Exäni oli hyvä ihminen...muttei vaan mulle tarkotettu. :o)


      • että eksän kanssa sänkyyn
        Leijona-N kirjoitti:

        Kyllä mulla ja mun exällä on
        ainakin hyvät välit. Molemmilla on uudet
        kumppanit eikä mollata toisen kumppania.
        Exäni oli hyvä ihminen...muttei vaan mulle tarkotettu. :o)

        mulla on kanssa hyvät välit eksän kanssa mutta että sänkyyn ei kiitos joku raja sentään pitää olla


    • hemmettivie

      Hyvä se on pysyä väleissä silloin,kun on lapset.mutta oman elämän kurjuuden juoruamiset ja muut ei kuulu enää ex-puolisoille.Ne on ne uudet,joille ne pitää kertoa ja purkaa,eikä pilata toisten onnea sillä,että joka kuukausi ollaan murheita kertomassa tai muuten vaan tyhjänpäiväistä selittämässä.Lapsiin liittyvät asiat kuuluvat molemmille,jos yhteisiä lapsia-
      En ymmärrä tätä,miksi exän kansa pitää olla niin ystävä,että kahvitellaan,keskustellaan nykyisistä/menneistä asioista..kun on uudet puolisot elämässä.Pilata uusi onni sillä,että roikkuu menneessä..Oliko järkeä sitten erota?

      • ...

        Lasten takia voi/pitää olla väleissä. Että niiden hoito jutut ja muut sujuu. Kummallakin on siihen yhtälailla iso velvollisuus. Mutta muuten jos eroo niin voi eroo väleissä mutta pitääkö sen jälkeen vielä vehta???!!!!


    • mies löytää uuden

      seuralaisen. sitten se loppuu kylmästi ja heti. Niinkäy myös lasten kohdalla, että isä ei enää vietä aikaa, vaan jättää ja unohtaa pikkuhiljaa kokonaan.

    • naikkonen_88

      kyllä voi olla kavereina

      • TOTAJOOJOO

        No mites jos on ystävä ja hyvä ja toinen seurustelee.
        Esim. Miehellä uusi nais ystävä ja naisella ei.
        Mies sanoo omalle naiselle että lähden ystävän kanssa mökille vaikka viikonlopuksi kun oma nainen vaikka töissä koska eihän siinä ole mitään jos ystävän kanssa menee mökille.

        Arvaa mitä oma nainen/vaimo ajattelee tai päinvastoin.

        Niin täyttä potaskaa tämä ystävä homma jos ex:ää pitää tavata että huonosti on asiat.

        Sen ymmärrän jos lasten takia nähdään.

        Onneksi nämä ns.ystävät on juuri tehty poikamiehelle joka itse olen ja hah hah nauretaan vaan kavereitten kanssa.


    • ja ystäviä ollaan

      edelleen. Erosta on nelisen vuotta ja molemmilla uudet suhteet. Exän kanssa soitellaan silloin tällöin, nykyisin harvemmin mutta tänäänkin hän soitti ja kyseli kuulumisia ja kertoi omia uutisiaan.

      Jo eron aikoihin tiesin, että kun ystävinä erotaan niin yhteyttäkin pidetään vaikka ei saman katon alla haluta asuakaan. Minusta ihan normaali käytäntö silloin kun kyse on aikuisista, fiksuista ihmisistä.

    • lil.devil

      Ainakin oma kumppanini on väleissä ex tyttöystäviensä kanssa, eikä se ole minullekaan ongelma. Luulisi sen olevan melko todennäköistäkin pysyä ystävinä kun takana yhteistä matkaa toisen kanssa kuljettuna, jos ei sitten tosiaan olla myrskyisissä merkeissä erottu.
      Ei se 'ex' ole kaikille kirosana.

      • mikä aarre

        sulla on, ei monet moiseen kye.


    • ....

      Seurusteltiin vuosi, exä jätti minut. Kolmen viikon päästä ilmoitti, että hänellä on uusi suhde, mutta ei ole varma toimiiko se suhde, koska ajattelee ja rakastaa minua. Näin oli kolme kuukautta ja hän lopetti suhteen, mutta vielä mietti minun kohdalla tilannetta kaksi kuukautta. Sitten kävi minun luona harrastamassa seksiä ja parin päivän päästä ilmoitti, että yrittää vielä aloittaa uudelleen suhteen sen toisen kanssa... Ja minulla pisti vihaksi! Minä niin nöyränä ihmisenä odotin häntä nämä kuukaudet ja uskoin kaikki jutut... Että näin. Rakastan kyllä vielä edelleen häntä ja tiedän, että hänkin minua, on sanonut sen. Mutta en osaa ymmärtää, vaikka yritän miksi teki näin.

    • ..vain etenee usein niin, että siinä on puolin ja toisin koettu pettymyksiä ja selvitäkseen erosta,jotta voi taas aloittaa uuden jutun täytyy vihata, jonka jälkeen tulee asian hyväksyminen ja anteeksanto..Pettymykset ja niiden kanssa painiminen ei ole huono asia vaan se kasvattaa..

    • pom78

      minulla oli exän kanssa ensin riitoja mutta nyt olen olllu hänen ja hänen miehensä kanssa tosi hyvissä väleissä se on poikani kannalta hyvä ja muutenki on kivampi olla sovussa kun tapella mä käyn välil ku poikani on äitillään viikon lopun ni hänen nykysen miehen kanssa olusilla ja pitämässä hauskaa. minä sanon ettei kannattaisi erota riidoissa varsinkaan jos on lapsia lapset siinä kärsii

    • tipe69

      jos erotaan ystävinä, ystävyys varmaan jatkuukin..ja varsinkin jos lapsia on kuvioissa. Tietty exän uusi puolisko saattaa tehdä "tepposet" ja kuihduttaa ystävyyden exän kanssa...

    • Olen tosi hyvissä väleissä exäni kanssa. Siis ex-vaimn. Molemmilla on ollut eron jälkeen muita sydänsuruja ja ollaan niissäkin autettu toisiamme. Samoin muutaman muun exän kanssa ollaan parhaita ystäviä.

      Jotkut ihmiset on vaan parempia ystävinä kuin puolisoina...

    • laululintunen27

      kyllä voi! mie ja mun ex-säni ollaan ystäviä keskenämme erosta huolimatta.koska ex-sälläni on koira joka välillä tarttee hoitajaa niin mie ihan mielelläni hoidan sitä nyt sain kesäksi koirulin hoitoon.marjo

    • yksi ystävä.

      Kyllä voi ja pitääkin,asiat vaan ajautui silleen,että ero tuli ja kunnioitan häntä vieläkin ja hän on hieno isä,lapsilleni ja on minulle edelleenkin tärkeä,lasteni takia.!!!

      • niinhän te

        naiset täällä luulette. Onnex ette oo kuullu exienne mielipiteitä. eläkää unelmissanne vaan.hah!


      • omituista vain
        niinhän te kirjoitti:

        naiset täällä luulette. Onnex ette oo kuullu exienne mielipiteitä. eläkää unelmissanne vaan.hah!

        jos eksäänsä kunnioittaa? Ja kyllä sen näkee onko mies hyvä isänä. Mitä siinä nyt on kuvittelemista?


    • jamitäsitten?

      Mun mielestä jos ollaan seurusteltu ni kyl ollaan oikee hyvissä väleissä oltu, ni saa sitä jatkaa pitemmällekin sitä tuttavuutta. Eroamisessa ei mun mielestä pitäisi vaa riidellä ja lähteä ovet paukkuen vaa yhdessä todeta ettei homma suju, ettei ole oikeita tunteita toista kohtaan. Sitten voidaan olla rauhassa kavereita ja jatkaa elämää ihmisenä! Leffoissa riidellään, toimikaa te järkevämmin.

    • erakko Jim

      Melkein neljä viimeistä vuotta pelkkää toisen ihmisen mollaamista täyttä v...lua
      mites enään olet ystävä
      muijat sanoo että jätkällä heikko itsetunto
      yks hailee olen onnellinen että pääsin eroon ...koko suvusta
      häivyn taas kairaan
      moi

    • Eeva-Liisa

      Olemme kumpikin mieheni kanssa exien kanssa väleissä, mutta mieheni ex roikkuu miehessäni.

      Hän soittelee kuukausittain vaikka erosta on kohta kymmenen vuotta, eikä sillä aikavälillä minun mies ole exälleensä kertaakaan soittanut.

      Mieheni kertoi minulle, että ei ole halunnut olla exänsä kanssa missään tekemisissä eronsa jälkeen, koska ei ole kiinnostunut hänen asioistaan ja varsinkaan kertomaan omista asioistaan hänelle. Itseasiassa sanoi, että heidän yhteiset keskustelut tuntuvat aina kuulusteluilta. On kuulemma aina jättänyt vastaamatta hänen soittoihinsa, eikä vain minun aikanani. En edes tiennyt että hänen exä soittelee.

      Jonkin aikaa sitten tapasin tämän exän ja hän ensin esitti, että on ok minun suhteen ja haluaa olla väleissä kanssani.

      Hän kertoili minulle suhteestansa mieheeni ja kuinka paljon häntä vielä rakastaa ja kuinka seksikäs hän on edelleenkin. En tiedä yrittikö tehdä minua mustasukkaiseksi, kun yritti tunkeutua mieheni syliinkin, joka vain työnsi hänet pois kerta kerran jälkeen.

      Ex yhtäkkiä alkoi minulle ja miehelleni haukkumaan nykyistä poikaystäväänsä, mutta samaan hengenvetoon kehumaan kuinka porno ja seksikäs se on. Emme kumpikaan tunne sitä miestä. Lisäksi kertoili kuinka hyvin seksi sujuu ja kuinka himokas ja seksiä rakastava ex itse on.

      Ex myös syytti minua että minä olen estänyt miestäni tapaamasta häntä tai soittelemasta hänelle. Ei todellakaan pidä paikkaansa. Luotan mieheeni täysin ja minulla ei ole mitään syytä moiseen.

      Illan edetessä ex kuitenkin muuttui väkivaltaiseksi ja yritti monta kertaa käydä käsiksi ja saada tappelua aikaseksi. Haukkui myös huoraksi jne ilman mitään syytä ja aivan yhtäkkiä. Tarttui vain ranteestani kiinni ja yritti lyödä kasvoihini.

      Huvittavinta tässä on, että useimmat ovat kehuneet exää kiltiksi ja rauhalliseksi ihmiseksi. Minä en sellaista ihmistä huomannut ollenkaan. Hän nähtävästi kärsii kiltin tytön syndroomasta ja kaikki patoutumat ja oikeat tunteet purkautuvat alkoholia otettaessa. Nyt kyllä ymmärrän miksi mieheni ei halua olla exänsä kanssa tekemisissä.

    • exän ystävä

      Kyllä ex-aviopuolison kanssa voi olla ystävä....ainakin minä tulen hyvin toimeen exäni kanssa ja hän on ystävä myös nykyisen mieheni kanssa

    • Itsellä on pystnyt välit kunnossa sekä ex-avio,- -avovaimon kanssa. Vaikka itselle kävi niissä ohrisesti,että petettiin, en niistä ole katkera ollut. Alkuun ne sattui kyllä,mutta ajan myötä ne parani täysin ja ollaan oltu heidän kanssaan kyllä väleissä. Ex-avovaimolla kyläilenkin silloin tällöin ja hänen ja miehensä kanssa ollaan hyvissä väleissä! :) Että menneet on menneitä ja muistoja vain elämää jatketaan vain eteenpäin.:)

    • voi olla..

      ..ystäviä eron jälkeen.

      lapsettomat erot tietenkin helppoja. ei mitään väliä.

      Mutta lapsia, yhtään eroa ei ole tähän päivään mennessä päätynyt niin, että ex-puolisot olisivat ystäviä keskenään, ikinä.

      • !!!

        täällä ei oo puhe ystävyydestä vaan kysymys oli että onko väleissä... se on aika moinen ero!!


      • !!!!!

        lueppa kysymys... "voiko olla väleissä" on eri asia kun ystävä!


      • erakko Jim

        Mulla on hyviä ystäviä joita kunnioitan loppuun asti elämässäni,mutta exäni ei kuulu heihin ainoastaan siedän häntä silloin kun ei tarvitse nähdä häntä ainoa lapsemme joka on tärkeä minulle on jo aikuinen hänelle en moiti äitiään pyrin pelkästään kannustamaan ja auttamaan häntä
        koska lapsilla on myös velvollisuuksia vanhempiaan kohtaan
        tietynlainen militarinen koulutus tai työ naiselle,,,,ehkä he alkavat kuvitteleen jotain joka ilmenee kotona ,miehillä se yleensä jää siihen kun passi on kädessä ja v...ltu kouluttajille
        helvettiin koko paska armeija ,sen verran vielä että jos tuo nappikauppias tulee vastaan niin kolmas nappi on otsassa
        mutta mun exässä koko helvetin paska näkyi kotona
        Juu nyt on hyvä aika lähteä kairaan taas kun on saanut päästellä puhkuja ja paskat mää välitän muusta ammun pari metsoa ja paistelen tulilla
        tai käyn kokemassa verkot jotka näyttää olevan tuossa lähi järvellä keittelen kahvit ja pistän sammaleelle nukkumaan .
        ja hyvästi koko paska parisuhde keskustelu
        eikö teillä ole muuta ?


      • erakko Jim
        !!! kirjoitti:

        täällä ei oo puhe ystävyydestä vaan kysymys oli että onko väleissä... se on aika moinen ero!!

        Ystäväkunnioittaa ystäväänsä hänelle voi puhua omista arjen murheistaan samoinkuuntelen hänen murheitaan ei parjaa ei lyö lyötyä ,no mulla on nais ystävä siis pelkästään ystävä joka ei varmaan jättäis ketään tuleen makaamaan ja meillä on kehittynyt seillainen ystävyys




        että tekisin hänen puolestaan kaiken mutta toivoisin ja toivon että se säilyisi pelkkänä ystävyytenä
        kaikki muu on turhaa
        Niin nyt taidan lähteä kokemaan naapurin verkot? tai sitten pistän tuon karhun selälleen joka kiertää tuossa leirin ympärillä
        voishan sitä juosta hirvenkin kiinni ja pistää se ketarat taivasta kohti..no aika näyttää pitää juoda kahvit loppuun
        voikaa hyvin ystävät
        PS.mulle tuo mun ns. metsästyskoira sanoi retkellä
        ;ystäville koskaan enmä
        mitään pahaa tee; no sehän onkin Takarivin Taavi:











        mutta nyt lähden kokemaan naapurin verkot tai sitten pistän tuon karhun seljälleen joka tuossa
        kyräilee nuotion ympärillä
        tai kaadan hirven sarvista ....no jotain noista?
        voikaa hyvin


    • Nimetön

      "pysytään ystävinä" on maailman suurin vitsi naisen suusta kuultuna.

      • !!!!!!

        niin on!


      • Emmi84hki

        Siksi en koskaan lausukkaan niin. Jos on eksä niin se on hora soo ja terve!! :D


    • Little-Calle

      Akka heitti mut pihalle vajaa puoltoistavuotta sitten. työn vuoksi jäin paikkakunnalle. Uus emäntävärkki on jo katteltuna ja menee oikein mukavasti. Kuitenkin olen exän kanssa, jollei nyt ylimpiä ystävyksiä, niin ainakin melkein. voimme puhua toisillemme asioista ja olla toistemme tukena. Ystäviä ei koskaan ole liikaa.

    • kyl kyl

      kyllä voi olla .

    • yx ex

      oikeesti, kyl mä kunnioitan ja rakastan mun exää edelleen..... 18v. on paha pyyhkii pois erolla...

    • sulta,

      että oletko varma, että olisit pystynyt olemaan ystävä, jos sinä olisit ollut se jätetty. se joka vielä rakasti?
      Mieheltäsi osoittaa suurta kypsyyttä ja suuruutta ihmisenä että siihen kykeni, nostan hattua hänelle.

      Sinä et tiedä miltä tuntuu, kun on jätetty. Kaikki ei kykene ystävyyteen, koska se tuntuu liian pahalta, kun ei enää voi olla yhdessä.

    • energiaa....

      Ei eksän kanssa tarvitse olla ylimpiä ystäviä jos niin ei halua, mutta sitä en ole koskaan ymmärtänyt mitä hyötyä usein nähtävästä järjestelmällisestä mustamaalauksesta kenellekään on. Ulospäin kyllä antaa vahvan signaalin ettei ole toipunut erostaan.

    • Yleisissä paikoissa saatan käyttäytyä fiksusti exää kohtaan. Muttei uskalla kahden mun kanssa jäädä niinpal saa silmillensä. Vaikkei hänen vika oliskaan. Oon vaan ite niin kauhee ihminen enkä sille mitään voi etten oo kenenkään "Kaveri". Jotkut sanoo ettei parisuhteessa tarvii ollakaan :)

    • minkäs takia

      te ihmiset yleensä olette eronneet..ei voi erota ystävinä mikäs helevetin ero se semmonen on?
      Se on yksinkertaisesti kantapäät yhteen ja eri teille jos ei vehkeet sovi yhteen ja piste turhia kaunistelematta säätelemättä,johan siinä uusi kumppani ihmettelee että mitä vittua se exä siinä vielä roikkuu hihassa..häh!!

    • se vähän riippuu ja raappuu...

      ensimmästä poikaystävääni vihaan koko sydämestäni. ei ole katkeruutta, minä jätin, eikä minua petetty tai mitään vastaavaa. katselin vain liian pitkään kyllästymisen jälkeen, että alkoi inho kasvaa.
      nyt kadun sitä että hän on kuulunut elämääni ikinä. on vain minusta säälittävä uuno, joka on oikeasti harvinaisen tyhmä ihminen. vaikea niiden kuvitella jotka eivät häntä tunteneet. toinen "exä" on yksi parhaita ystäviäni ollut yli kymmenen vuoden ajan, mutta me seurusteltiin 4kk 12 vuotiaana:) ensi suudelma vaihdettiin keskenään. hän on kihloissa ja saamassa lapsen ja olen hyvä ystävä hänen kihlattunsa kanssa. käymme yhdessä joskus baarissa vaikkei "ex" ole lähimainkaan.
      mutta nyt tämä poikaystäväni kenen kanssa olen seurustellut 4 vuotta... ystäviä eron jälkeen? vaikea kuvitella. minulla on mennyt usko tuohon "olemme vain ystäviä", sillä valitettavan monilla exillä tämä tarkoittaa "harrastamme seksiä, mutta nykyiset eivät sitä tiedä". olen sanonutkin poikaystävälleni, että meistä olisi tullut toisillemme loistavat ystävät, jos emme olisi rakastuneet. se on totta, mutta ystäviä eron jälkeen? vaikea kuvitella. miten voin suhtautua hänen tuleviin tyttöystäviinsä normaalisti? en halua huijata itseäni ja muita. miten tyttöystävät suhtautuisivat minuun? olemme ystäviä -on monesti täydellinen itsepetos. sit muka uidaan itsesäälissä, kun on niin raskasta, niin raskasta. totta kai väleissä on hyvä olla, mutta ei se minusta ole mikää kypsymättömyyden merkki, jos ei nyt mitää kaveria jää leikkimään. hymyillään kun tavataan, vaikka kipeää tekisikin, uusille kumppaneille myös.

    • on erota

      ystävänä kun olet itse ollut se, joka on toiselle pahaa tehnyt.Viitsit vielä jeesustella että voi kun kaikki eroaisi ystävinä. Sinun miehesi on ollut hieno ihminen, et sinä.

      • on asia.

        Et tiedä mitään siitä, miltä tuntuu olla petetty ja jätetty! En ymmärrä, mikä sinä olet neuvomaan niitä, jotka ovat tuon kokeneet.

        Mutta se on totta, että miehesi on ihailtava ihminen. (toivottavasti ei vain tee itselleen hallaa, kun pysyy ystävänäsi. Jos on vieläkin tunteita, niin ystävyys ei välttämättä hyvää tee)


      • aloittaja
        on asia. kirjoitti:

        Et tiedä mitään siitä, miltä tuntuu olla petetty ja jätetty! En ymmärrä, mikä sinä olet neuvomaan niitä, jotka ovat tuon kokeneet.

        Mutta se on totta, että miehesi on ihailtava ihminen. (toivottavasti ei vain tee itselleen hallaa, kun pysyy ystävänäsi. Jos on vieläkin tunteita, niin ystävyys ei välttämättä hyvää tee)

        Kuka puhui pettämisestä? Eikö suhteessa voi muuta tehdä väärin kuin pettää?

        Ja ex-mieheni ei kyllä minua enää rakasta eikä kaipaa, hänellä on uusi ihana puoliso ja ovat ihan vakiintuneet ja elävät seesteistä elämää. Kuulumisia silti voidaa kysellä eikä kukaan vedä herneitä nenään.


      • mulla olikin
        aloittaja kirjoitti:

        Kuka puhui pettämisestä? Eikö suhteessa voi muuta tehdä väärin kuin pettää?

        Ja ex-mieheni ei kyllä minua enää rakasta eikä kaipaa, hänellä on uusi ihana puoliso ja ovat ihan vakiintuneet ja elävät seesteistä elämää. Kuulumisia silti voidaa kysellä eikä kukaan vedä herneitä nenään.

        se että jos olisit ollut se joka vielä rakastaa, niin voitko sanoa että pystyisit ystävyyteen? (ensimmäisessä viestissä kerroit että toinen vielä rakasti?)

        Jos miehesi siihen pystyi, niin eipä siinä mitään, ihailtavaa vain. Mutta jos et itse ole ollut jätetty, niin et voi tietää miltä se tuntuisi, ja miten käyttäytyisit tilanteessa. Siksi en menisi muita jätettyjä neuvomaan, että pitää pystyä ystävyyteen. (anteeksi petetty sana, en lukenut huolella).
        Voit puhua vain niiden puolesta, jotka ovat olleet niitä eroa halunneita.


    • TRULLIKO

      Olet oikeassa. Ei välttämättä tarvitse hampaat "irvessä" erota. Pitää hyväksyä se tosiasia että elämä on mennyt jotenkin ohi. Ei siinä enää riita auta. Päinvastoin.
      On molemmille helpompaa jos sopu säilyy, vähän ainakin. Siitä on hyvä jatkaa.
      Minun kohdallani oli sellainen 30 vuotinen liitto takana.Siinä ajassa oppii tuntemaan toisen ihmisen aikalailla tarkkaan. Mutta jos rakkaus loppuu, se on surullista, toisaalta jää se kaveruus, ystävyys, joista onkin vaikeampi luopua. Tulee tyhjä olo. Onko se loppujenlopuksi se riidan aihe.
      "Pitäis nähdä metsää puilta"
      Olen sitä mieltä että jos rakkaus menee, ystävyys säilyy.Ei puolisot kasva korkoa pankissa, eivät he ole valuuttaa, vaan ihmisiä siinä kuin sinäkin. Samassa "rotankolossa" kaikki olemme.

      Exän kanssa olemme puheväleissä, eikä riitaa ole vielä tullut. Sovimme viimeviikolla että laitammme yhdessä sen viimeisen eropaperin menemään. Saamme molemmat vapauden omaan elämään.
      Kokeilla omia siipiämme, vapautta , mitä tullessaan se tuokin.
      Älkää hyvät ihmiset kahlitko toisianne.
      Elämä on kuitenkin lyhyt.

      Aurinkoista kesää
      Trulliko?

    • Ha ha ha ha perkele

      Kyllä näin on exät pitää unhoittaa. huora on huora vaikka kuinka sitä ei uskoisi.VITTU NAISIIN EI VOI LUOTTAA

      • Nimetön

        Naisiin ei voi luottaa.HUORA MIKÄ HUORA olen kanssasi samaa mieltä


      • Emmi84hki
        Nimetön kirjoitti:

        Naisiin ei voi luottaa.HUORA MIKÄ HUORA olen kanssasi samaa mieltä

        Ensinnäkin HUORA?
        Eksä on ex tyttö- tai poikaystävä.
        Mahdatteko edes tietää mitä koko sana tarkoittaa :D Taitaa olla pikkupojat liikenteessä. Tosin en tiedä sitten mistä kaduilta eksänne olette katsastaneet jos vaikka olettekin oikeassa.
        Vihaan kyllä eksääni ja monesti olen kironnut sen alimpaan helvettiin!!
        mutta jos olisin miehen asemassa ja kuinka katkera tahansa en koskaan lausuisi eksästäni noin alistavaa ja halveksivaa sanaa.
        Tietysti ymmärrän kiukkunne jos eks tyttöystävänne on teidät jättänyt muuten EN!!


    • malilaa

      osaan erota ystävä ja eksän,ystävä ei petta mutta eksän petta ja sattutaa.en haluan edes nähdaan sen naama kun se lähte ja jäättä minut pieni vauva ja 9v tyttönni,syy on että ei rakasta enää.tosi helpo sille mut ei mulle. jää yksin eikä sukulaisia eikä ystävä koska muutin hännen takia toiseen kaupungiin.ja kun poikamme syntyi hän ei enää rakastaa mua,ja näin hännet toisen naisen kansa kävelee kaupungissä kun minä työntä vauvanrattat kaupasta kotiin.pitäkö olla ystävä hänen kansa. en minä pystyy.

    • Emmi84hki

      Itse en voisi kuvitellakkaan pitäväni eksääni yhteyttä. Hänen katkeruutensa on muutenkin jo tehnyt uuden suhteeni välillä vaikeaksi.
      Miksi siis mielistelisin eksälleni joka teki elämästäni helvettiä, tai ylipäätänsä yhdellekkään eksälleni. Tosi on, minulla on useampi eksä. Tiedähäntä syytä sitten miksi parisuhteeni eivät ole toimineet. Onko ollut vika minussa vai vastapuolessa. Jokatapauksessa itse olen kaikki jättänyt. Minua ei ole koskaan toistaiseksi jätetty.

      • mimmu

        kyllä se perkele niin menee että ei ex miehiin yhteyttä voi pitää kun avioero on kerran saatu.. hyi helvetti ... oksettaa koko ajatus!!!


    • Mikä ettei

      Miksi ei voisi olla väleissä eksän kanssa. Kun ollaan tultu ns. avioliiton ja suhteen päähän että jompi kumpi ei sitä enää voi jatkaa niin miksi sitten pitäisi pitää vihaa ja katkeruutta sisällään. Pitäisi yrittää sopeutua asiaan mahdollisimman pian ja löytää omalle elämälleen uusi suunta ja tarkoitus josta ponnistaa.

      Olen eksäni kanssa hyvissä väleissä. Autamme toisiamme mahdollisuuksien mukaan. Arjen askareissa ei muuten. Käymme kylässä toisillamme ja soittelemme silloin tällöin. Meillä on omat suheteemme tahollamme ja tapailemme perhejuhlissa kaikki toisiamme.

      Olen sitä mieltä että viha ei vie ketään eteenpäin ja miksi pitäisi olla katkera. Kannattaisi katsoa itseään peilistä ja miettiä olenko niin kerrassaan erinomainen että vain minä olen jollekin ihmiselle se ainoa oikea.

      Mukavaa kesää pitäkää toisistanne huolta

    • Pystyy

      Oleen exän kanssa ystävä. Kolmetoista vuotta yhdessä ja nyt viisi vuotta erossa. Soitellaan ja nähdään vieläkin.Autetaan toista jos on tarpeen. MIKSI PITÄISI HEITTÄÄ MENNYTTÄ AIKAA HUKKAAN.Miksi pitäisi vihata toista? Jonka kanssa vittänyt pitkän osan elämästä.MAAILMA TARVITSEE YSTÄVIÄ!!!!

    • mulqist

      välit on pidettävä jo lasten takia. tuskin kukaan haluaisi lasten kärsivän vain siksi että ero on tullut. mutta on niitäkin jotka "lyö lapsilla toisiaan. harmi lapselle:(

    • Vaikka oliskin "ystäviä" pitääkö se vaan hyväksyä että exä ottaa seuraavan poikaystävän samast piirist kahen viikon päästä ja tunkee mukaa joka kerta kun menee esim juomaa `?

    • tobuz

      kymmenen vuotta edelleen 'maailman paras likka'. miksi erota verissäpäin. riittää tähän maailmaan yllin kyllin muitaki murehia. ;))

    • Ei onnistu!!!

      Ei oikein ero onnistu ystävinä, jos löytää uuden, vaikka erosta olisi kulunut 1,5 vuotta (no joo 1,5 vuotta eron jälkeen oltiin ystäviä).

      Biatsh, kele muuttuu ton jälkeen!

    • ex-miehen rakastetaan

      vielä tänäkin päivänä,vaikka erosta on jo 22 vuotta!

    • Vajaa kaksi vuotta sitten erosimme, mutta tietty arki jatkuu yhteisten tenavien ansiosta.
      Kun kumpikaan meistä ei ajatellut suhdetta omistamisena tai suorittamisena tai pätemisenä tai velvollisuutena, oli suhteen loppuminen - surusta huolimatta - selkeä valinta, eikä sitä seurannut kriisejä siitä, että nyt olisin kadottanut jotakin tai että olisimme epäonnistuneet tai että syyttelisimme toisiamme tai että pitäisi olla jotakin, mitä ympäristö odottaa.
      Yhteiskunta ja uskonto - kaiken kauniin ajatuksen keskellä - kertoo meille, että jokin tietty tapa toimia on ainoa oikea. Esimerkiksi avioliitto; sitten jos suhde ei toimikaan loppuikää niin sanotaan, että helposti annetaan periksi ja että yrittää pitäisi ja että ajatelkaa nyt lasten parasta.
      Niin kauan kuin ei vahingoita toista ihmistä tahallisesti, niin mitä se kellekään kuuluu määräillä, millaisissa suhteissa kaksi toisistaan välittävää ja rakastavaa ihmistä saavat elää. Eikä mitään ihmeellistä "lapsen parasta" ole olemassakaan. Se on kuin lapset olisivat jotain aivotonta, epäyksilöllistä massaa, jota pyöritellään tämän päivän perhepolitiikassa yhtä arvostavasti kuin 1700-luvun maalaustaiteessa.
      Vietävissä olevat luonteet ottavat ulkopuolisten ohjeet turvallisuutta lisäävinä vastaan ja sitten kun kaikki ei menekään niin kuin on väitetty niin sen sijaan, että erottaisiin ystävinä ja katsottaisiin luottavaisina tulevaisuuteen, ruvetaankin tappelemaan lasten huoltajuuksista, ahdistellaan toisiaan - väkivaltaisestikin jopa.
      Suhteet on jotain ihme kilpailua, että ollaanko ikuisesti yhdessä. Ihmiset rakentaa omanarvontuntonsa ulkopuolisten mielipiteiden ja käsitysten varaan ja sitten vielä ihmetellään vaikeuksista selviämisen taakkaa. Koko 'ainoa oikea' -konteksti joutaa romukoppaan. Sille kun maailmankuvansa rakentaa ihmisuhteiden osalta, niin mikä ihme se on, että nyrkit ja sanat alkaa suhista, kun 'se oikea' ei teekään niin kuin halutaan, vaan murentaa toisen koko maailman. Eihän siinä kukaan toisen puolesta voi olla vastuussa siitä, mitä tapahtuu: ihmiset saisivat tietoisesti ääneen puhua auki suhteen "säännöt", jotta mikään ei tulisi yllätyksenä ja jo siinä vaiheessa selviäisi moni sellainen asia, joista tänä päivänä tapellaan suhteen jo jatkuttua kauan, kun ei alun perin olla selvitetty käsityksiä, vaan ollaan vain luotettu johonkin ihmeelliseen kollektiiviseen sanattomaan sopimukseen siitä, millainen suhteen pitäisi olla.
      No tämäkin rönsyilee kuin analoginen puhelinvaihde eli eiköhän tämä ole hyvä päättää siihen, että oikeassa oleminen on olemisen muodoista hirvein, joten älä minua usko, vaan aattele ite.

    • leo lion

      olin 27-v sellaisen naisen kanssa,ketä vieläkin arvostan yli kaiken. tulen olemaan häneen yhteydessä niin kauan kuin olen olemassa.
      uudet meillä oli välissä, mitään heidän kanssaan ei kuitenkaan tullut.
      rakkaus on ikuinen.

    • ei todellakaan

      jos kerta erotaan niin sit erotaan kans ja lähetään menee! silleen erotaan. turha sitä on "ystävinä" alkaa olee... ei siitä mitään tuu! uudet heilat vaan kehiin! sitä tikulla silmään joka vanhoja muistelee!

    • Suolan vartija

      Juupa juu!Ei meidä parisuhteesta mitiä tullut,mutta ystävinä meillä meneekin paljon paremmin.
      Aina kun exä haluaa hieman "parempaa" seuraa "tiedätte kyllä missä mielessä"
      niin hän soittaa minulle,ja se vasta onkin sitten juhlaa!
      Hän meni kihloihin jonkun saamattoman tuppikullin kanssa,nooh joku itsekäs kukkasuu sen nykyinen kummiskin on,joten meillä menee oikein mukavasti!


      En tiedä miksi,mutta jostain syystä ollaan paljon läheisempiä nytten kuin ikinä ennen.
      En sano että tämä olisi oikein sitä toista kohtaan,ja jossain vaiheessa jonkun on kerrottava,mutta silti,jeee!!=)

    • X:sän kanssa kaverit

      Kyllä se onnistuu jos saa suvun ja ystävät pidettyä erillään ero vaihessa, etteivät ole hämmnetämässä "tukemassa" ???
      Nämä tahot yrittävät olevinaan auttaa, mutta ovat sotkemassa ja takana päin nauramassa (kävipäs huono tuuri).

    • entinen poika ystävä

      voihan X-kanssa kaveraa mutta jos se jää siihen kaikki ok.
      jos alkaa menee lian pitkälle niin heti poikki
      koska nainen on puuteessa tai käyttää hyväkseen
      asiat pitää tehdä selväksi heti suhteen lopputua.

    • KUN EXÄ

      MUISTI POIKAANSA VALMISTUJAISPÄIVÄNÄ 0 EUROLLA, KEHUNUT VAAN ETTÄ VARHAISELÄKKEELLE OLIS HÄLLÄ TARKOTUS SYKSYLLÄ. NIIN, EIKÄ TÄMÄ OLLUT ENSIMMÄINEN KERTA, KUN UNOHTI POJAN MERKKIPÄIVÄN. ETTÄ SE SIITÄ EXÄSTÄ.

    • ystävänäkin

      Varsinkin jos exän uusi kumppani idiootti ja lapsia yritetään erottaa etävanhemmasta manipuloimalla monin eri tavoin.Tapaamisia estetään yms...tosin fisujakin ihmisiä eroissa on, jotka opettavat lapsia arvostamaan molempia vanhempiaan...

    • Ni-xu

      Exä mollasi minulle kaikki exänsä ja itse taisin päästä siihen samaan kastiin väkivaltaisena ja sairaana psykopaattina ;)

    • Kaitsun kaveri...

      Niin se vaan on...Tuntuu oudolta,että kun rakkaus kuolee,ero tulee,niin ihmiset ovat toisilleen pahimpia vihamiehiä..Miksiköhän?
      Ja jos vielä on yhteisiä lapsia,niin tapellaan heidän huoltajuudesta ja tapaamisoikeuksista..Kamalaa! Eihän siinä kukaan muu kärsi,kuin lapset.
      Meidän erosta on yli 5v ja olemme exäni kanssa tosi hyvissä väleissä.Exäni on seurustellut kohta vuoden ihanan naisen kanssa,ja olen tosi onnellinen heidän puolesta.
      He ovat käyneet luonani kahvilla,ja minä entisessä kodissa lasteni luona.
      Exäni on ihminen,jolle toivon kaikkea hyvää hänen elämäänsä ja että hänen onnensa olisi täydellinen tyttökaverinsa kanssa :)
      Hyvää kesää kaikille!!

    • Nimetön

      Hienoa, jois olette eronneet ystävinä. Mitä se sitten tarkoittaakin.Mielestäni "ystävinä" eroaminen tarkoittaa sitä, että suhde ei olisi saanut alkuunkaan johtaa aviolittoon.
      Oma kokemukseni ajoittuu 1970-luvun loppuun. N. kymmenen vuoden tiiviin seurustelun jälkeen äksäni tuli raskaaksi ja kun siihen aikaan ei juuri tehty abortteja eikä ryhdytty yksinhuoltajaksi, menimme naimisiin. No, eihän siitä kahden penskan avioliitosta mitään tullut. Kului useita vuosia, ennenkuin pääsimme eron aiheuttamista traumoista ja viha/rakkaus kuohuista eroon. Lapsemme jäi äksäni huostaan, mutta sain aina tavata lastani niin useasti kuin halusin. Riitelymme ei siis koskenut lasta(huoltajuus, tapaamisoikeus etc...)vaan yksinkertaisesti sitä, että epäonnistuimme avioliitossamme.
      Well, molemmat olemme olleet jo vuosikausia uusissa parisuhteissa ja äksälläni on jo peräti kolmas ukko menossa. Olemme ystävällisessä suhteessa(ei intiimissä)ja kyselemme kuulumisia aina silloin tällöin. Vaimoni ymmärtää tämän täysin.
      Olen ollut nykyisen vaimoni kanssa naimisissa jo 20 vuotta ja hyvin menee. On ollut alamäkiä ja ylämäkiä, niinkuin kaikissa liitoissa. Yhdessä olemme karikoilta selvinneet. Rakkaus on auttanut olennaisesti, vaikka olisin joskus halunnut"kuristaa" vaimoni ja luonnoillisesti hän olisi halunnut esimerkiksi "hirttää" minut. Riidan jälkeen sopiminen se vasta hauskaa on!!Ennenkuin mennään naimisiin, olisi syytä harjoitella muutama vuosi oikeaa arkea!
      Jaksamista sinulle!!

    • ainakin vielä aviossa

      Miksi roikkua ja tehdä kiusaa jos kerran on ollut hinku päästä eroon,itse olen ollut aviossa jo yli 20 vuotta ja luulen että jos eroaisin niin todella eroaisin enkä jäisi roikkumaan.
      Haluaisin antaa vapauden toiselle etsiä uutta enkä haluaisi olla enää sen jälkeen häiriöksi(sama toisin päin).
      Jos eroaa niin pitää tosiaan erota,mutta tehköön jokainen kuten parhaakseen näkee.

    • VIELÄKIN ROUVA

      niin että maailma olisi helpompi paikka jos erottaisiin ystävinä???
      miksi erota jos ollaan ystäviä???
      pysykää aviossa kunnioittakaa häntä jolle olette luvanneet olla uskollinen rakastaa jne
      ÄLKÄÄKÄ EROTKO SILLOIN MAAILMA PALJON PAREMPI PAIKKA KUN EI SINUN MINUN JA MEIDÄN LAPSIA JA ISOVANHEMPIA TAI KUULE KOULUJEN PIHALLA TOI MUN OIKEA SISKO TUO MEIDÄN ISKÄN SIIS UUDEN ISKÄN POIKA JNE..aivan eri asia jos väkivaltaa alkoholiongelmaa ns hyväksyttävä eron syys, eikä se että hän ei ollut oikea minulle, opitaan tuntemaan ennen kuin mennään avioon, ei tehdä lapsia heti ja sitten erota, malttia ja pitkämielisyyttä ihmiset hyvät

    • 10v eron jälkeen

      Eron jälkeen voi säilyä ystävinä, mutta se vaatii molemmilta aikuista, kypsää käytöstä. Etenkin jos lapsia mukana kuviossa.

      Meillä tilanne toimi siten, että 1. vaiheen paperin jätön jälkeen olimme vain asiallisissa asioissa yhteydessä toisiimme ja työstimme eroa kumpikin omalla tahollamme. Puolen vuoden harkinta-aika oli hyvä asia, koska sinä aikana kumpikin pääsi sinuiksi eron kanssa. Toisen vaiheen paperi kirjoitettiin sulassa sovussa kahvituksen yhteydessä. Sen jälkeen olemme pysyneet ystävinä ja soitelleet satunnaisesti, joskus jopa tavanneetkin.

      Siinä vaiheessa sitten kun jommalla kummalla on uusi kumppani kuvioissa, niin sille uudelle kannattaa kyllä heti kertoa tilanne, muuten hän voi kokea oman asemansa uhatuksi ja sitten alkaa vaikeudet.

      Meillä kummankin uudet puolisot tietää, että ystävyys on erosta huolimatta säilynyt eivätkä koe sitä ystävyyttä uhkana.

    • Linne

      ... ajan kanssa, jos on halua. Kun suurimmat tunnekuohut on käyty puolin ja toisin pitäisi pystyä olemaan aikuinen ja elämään sovussa itsensä ja exänsä kanssa. Meilläkin oli liitossamme omat ongelmat, jotka ajan mittaan johtivat eroon. Minä ainakin edelleen arvostan ja kunnioitan exääni ihmisenä ja lasteni isänä. Tähän mennessä ei ole ollut pahaa sanottavaa hänestä tai hänen nykyisestä elämästä. Toki eron aikaan oli tunnekuohuja, ne piti käsitellä. Toisen haukkuminen ja mollaaminen ei johda mihinkään.

    • EX ON EX...

      ... ja siihen on aina joku syy!

      Erotaan, kun ei olla enää ole hyvä olla yhdessä,
      niin miksi hel....ssä pitäs olla kaveri eron jälkeen ???

      On aivan eri asia morjenstaa, kun näkee tai käydä kahvilla, kun näkee mutta alkaa nyt kaveeraan ex:än kanssa, ei v***u !

      HALOO !!!

    • voi.....

      erotessa ei oltu ystäviä,mutta ajan muovatessa meitä ollaan tultu ystäviksi.Se on tosiaan mahdollista.

    • Nainen vm. 73

      Minulla välit exään ovat myös hyvät. Erostamme on aikaa 5 vuotta. Minä seurustelen vakavasti, exäni ei. Ystävyys suhteet ovat hyvät kun ei ole enää positiivisia eikä negatiivisia tunteita toista kohtaan. Eikä myöskään miltään taholta esiintyvää mustasukkaisuutta. Yhteisen lapsen kannalta on hyvä että voidaan olla ystäviä. Erot on aina rankkoja, on se sitten yhteispäätös tai jommankumman lähtöpäätös. Jaksan kuitenkin uskoa että kaikella on tarkoituksensa eikä aina kaksi ihmistä ole toisillensa sopivat. Joskus on vain hyväksyttävä että elämää on jatkettava eteenpäin eronneena. Ystävyys välit silti kannattaa pitää. Ehkä ei heti eron jälkeen tunnemyllerryksessä onnistu, vuosien myötä kyllä..

    • eronnut aikaa sitten

      kavereita vielä ex-puolison kanssa. Lähinnä kaveruuteen syynä 3 lastamme. Heidän takia pakko pysyä väleissä..Suht hyvin ollaan saatu asiat hoidettu, ainakaan lapsista ei ole riidelty.Alkuaikoina tietty oli tunteet niin pinnalla että tuli sanottua yhtäsun toista. Nyt kun tilanne tasaantunut,näkee asiat jo toisin.
      Ymmärrän ettei ex-puolison kanssa väleissä pysyminen aina onnistu eikä joskus edes pidä olla väleissä. Erotapauksia on niin monenlaisia.
      Tärkeintä ainakin lasten takia on että heidät pitää erillään vanhempien riidoista.Ei ainakaan mollaa pahasti toista osapuolta lasten kuullen. Kun oikein pännii menee kaverin luo,lenkille tms.purkamaan itseään.
      Te jotka nyt olette eroamassa niin käykää ero kunnolla läpi,rypekää se oikein perin pohjin.Sitten kun aurinko alkaa paistaa risukasaan, niin sieltä tulee ulos avoimempi,valoisampi ihminen.Kesää kaikille!

    • hyi

      en todellakaan ole väleissä, enkä aio ikinä olla 10 vuotta petettynä, paakomielle käydä vieraissa, joo joku fiksu siltä varmaan kirjottaa että no syy onkin minussa kun on käyny, EVVK, se vaan on niin sillä on pakko mielle pettää, ei ole kyse mistään muusta, olis vaan saa... voinu kertoo eikä aina vaan valehdella ja valehdella... en aio ikinä olla väleissä.......

    • Kessus

      kiihkeen näköinen nainen tuossa etusivun insertissä..., mitäs muut olette mieltä...?!?!?!?

    • kalle

      mä todellakin ihmettelen ex-puolisoani ei sano päivää edes, ja mielestäni en ole mitää pahaa hänelle tehny, varmaa harmitaa häntä kun löysin suhkot äkkiä uuden ja hän on yksin,yhteinen lapsikin on ja soitan aina lapselle ja äiti ei koskaa vastaa edes puhelimeen.

      • entiin

        lukea kaikkia edellä olevia kirjoituksia...riittävän monta kumminkin. Olen eronnut 9 vuotta sitten. Mitään todellista ongelmaa ei ole ollut, tilapäisiä (yleensä minun) kuohahduksia lukuunottamatta. Exällä on edelleen avain asuntooni, kellariini, autooni... Juhlat on juhlittu hyvässä hengessä. Exän suku pitää minuun yhteyttä ja kutsuu edelleen esim. lastensa häihin ja on pyydetty kummiksikin. Oma veljeni puolestaan pitää yhteyttä exääni ja vanhempani soittelevat hälle. Lapset ovat jo aikuisia, joten heidän vuokseen ei tarvitsisi. Olen onnellinen, kun ajattelen tulevia (toivottvasti!!) lasteni häitä ym. Ei kenenkään tavrvitse miettiä, ketä kutsutaa, kuka tulee tai ei jne.
        Mitään en ole elämässäni hävinnyt sillä, että olen hyvissä väleissä exän kanssa. Entä te, jotka ette ole?


    • yli kaiken

      ihana ihminen. Uudessa suhteessa olen vain sen tähden, että elämää on helpompi jatkaa. Jos exä palaisi takaisin, tämä suhde loppuisi saman tien. Väliaikaista kaikki on vaan..

      • täällä päässä

        Onkohan meillä väärä suhde??


      • koska rakkaus on ikuista (vain kohde vaihtuu?). Jaksaisitkohan kuunnella exäsi juttuja muista miehistä tässä välissä, kun olette olleet erossa..?!? "Kuinka erilaista se oli Pekan kanssa, ja kuinka iso sillä Janilla olikaan..! Epäilen, että rakkautesi hiipuisi nopeassa tahdissa ja kaipaisit taas edellistä exääsi...

        Sillä rakkaus/parisuhde on käytännössä vakituisen seksikumppanin pitämistä. Kun seksi hiipuu, hiipuu rakkauskin ja parisuhde lakkaa olemasta, puoli tai toisin. Eli toinen tulee jätetyksi. Näinhän on käynyt nyt myös Helena Karahtilalle (os. Säkkinen!)...


    • itsenäinen ihminen

      Minua ei suoraan sanottuna kiinnosta pätkääkään mitä exälleni kuuluu. Meillä on ihan asialliset välit, mutta en tavatessammekaan koskaan kysele miten menee, mitä aikoo tehdä jne. Olen kiinnostunut vain ja ainoastaan tietämään, mitä kesäsuunnitelmia exällä on lastemme kanssa vai onko mitään. Kohta varmaan tulee taas exän nyxän laatimat varusteluettelot, mitä muksujen pitää ottaa reissuun mukaan...Minähän en siis voi tietää, mitä lapseni tarvitsevat. Tai lapset eivät voi tietää, mitä tarvitsevat. Minähän olen vain äiti 24/7.
      Exä saakoon elää niin kuin tahtoo, niin minäkin teen, hän ei tiedä nykyisestä elämästäni yhtään mitään, koska en siitä hänelle ikinä kerro mitään.
      Se ei näetsen enää hänelle kuulu.

      • Exän kanssa

        Mitä teidän mielestä kertoo eronneen parin väleistä se että harrastetaan seksiä vielä pari vuotta eron jälkeenkin, vaikka naisella jo uus miesystäväkin. Välittävätkö vielä kuitenkin toisistaan vai onko vain toisen "hallitsemista" ja hyväksikäyttöä vai mitä?


      • järki hoi
        Exän kanssa kirjoitti:

        Mitä teidän mielestä kertoo eronneen parin väleistä se että harrastetaan seksiä vielä pari vuotta eron jälkeenkin, vaikka naisella jo uus miesystäväkin. Välittävätkö vielä kuitenkin toisistaan vai onko vain toisen "hallitsemista" ja hyväksikäyttöä vai mitä?

        Toivottavasti pamahtaa paksuksi ihanalle exälleen... Kummatkin pitäisi kastroida. Lapsiparat.


    • N22vuotta onnellisessa suht...

      en todellakaan pysty kaveeraamaan exieni kanssa.
      yksi oli silkka hyväksikäyttäjä ja juoppo, toinen pahoinpitelijä, pettäjä ja hyväksikäyttäjä hänkin.jotkut taas ovat kunnollisia olleet mutta suhteesta niin kauan että hyvä jos toisiamme muistetaan, ja muutenkin asutaan varmaankin eri paikkakunnilla.
      eli en itse ainakaan pidä yhteyttä eksiin...ja miksi pitäisin?ei mua haittaa vaikken näekään vi**upäitten naamoja..antaaks nyt vaan.

    • myös.

      erottiin,mutta ei minulla eikä eksällä ole minkäänlaista tarvetta pitää yhteyksiä.Eron yksi pointti on,että molemmat osaavat päästää toisistaan irti.Silloin ei tarvitse toista mollata,eikä pitää yhteyttä.Näin kun toimitaan,niin uusi suhde kukoistaa eikä tarvitse olla katkera kenellekään.Yleensä exiensä mollaajat eivät ole osanneet päästää irti ja näin elävät loppuelämänsä katkerina.

    • HALOO!

      En ole exän kanssa missään tekemisissä. Ja miksi ihmeessä pitäisi???? En myöskään hauku häntä ym. En tiedä hänen elämästään mitään ja miksi pitäisikään tietää? Ihmeellinen ajatus, että on jotenkin muka sivistynyttä, että on exänsä kanssa väleissä.

    • asiallisissa väleissä

      oman exn kanssa. Lapseen liittyvät kuviot hidetaan asiallisesti, turhia venkloilematta. Olemme eronneet n.5 v sitten. Hänellä on uusi suhde ja lapsi tulossa. Tervehdin hänen kumppaniaan jos jossain näemme, lapsemme tulee toimeen uuden kanssa ja vain se merkitsee minulle. Emme kysele tai puhu omista yksityisasioista toistemme kanssa.

      Mutta, myös minulla on uusi kumppani, entisen ystävättäreni ex-mies, eronneet jo 7v sitten. Oma exäni ja nykyinen tuntevat toisensa, heidän välillään ei ole kireyttä, tervehtivät ja puhuvat keskenään.

      Mutta nykyiseni ex-vaimo, on päättänyt tuhota meidän onnen. Hän on tahollaan naimississa ja tehnyt yhden lapsen vielä. Nykyiseni kanssa on yhteisiä lapsia myös.

      Hänen ex-vaimo soittelee ja viestii miehelleni, pyytelee tapamisiin(lasten takia muka olisi hyvä tapailla), bileisiin, kinuaa rahaa ja vinkuu seksiä (tajoaa itseään) tai haukkuu ja mollaa minua.

      Minä olen kieltänyt tapaamasta muka lapsia, minun lapseni on muka tärkeämpi kuin heidän yhteiset (näin ei tosiaankaan ole). Hänen ex pitää miestäni terapeuttinaan, purkaa nykyistä huonoa suhdettaan hänelle,haukkuu nykyistä miestään, lainailisi autoa jne.

      Oudointa on se että monen hiljaisen vuoden jälkeen tämä mieheni ex on alkanut lämmittää suhdettaan ex-anoppiinsa, vierailee ja soittelee, sekä muihin ex-sukulaisiinsa. Tulee tunne että hän haluaa epätoivoisesti pysyä miehessäni kiinni.

      Minulle hän on suoraan sanonut katuvansa heidän eroa ja haluavansa mieheni takaisin. Olen vaikeassa tilanteessa, luotan mieheeni, mutta jotenkin tämä on saamaton exnsä suhteen, ei osaa olla jämäkkä, koska heti "kuritetaan" lapsilla jotenkin.

      Hänelle soitetaan yöllä ja pottuillaan humalassa ym. sopaa joudumme kestämään. Minä en ole tavannut mieheni sukua kovin paljon, olemme olleet yhdessä vuoden vasta.

      Ennen minua mieheni tapaili exäänsä esim. oluen merkeissä, auttoi tätä monissa asioissa jne. Minusta sellainen ei kuulu ex-suhteeseen, kumpikin hoitaa omat asiansa ja autetaan nykyisiä kumppaneita.

      Tämä ex on varmaankin pahimmasta päästä, eikä luovuta ennenkuin me eroamme.

      • ..............................

        Iskemään kaverin miehen???

        Etkö ole ikinä kuullut, että kavereiden entisiä, nykyisiä tai tulevia ei katsella?


        Kyllä minuakin potuttaisi, jos exäni alkaisi seurustelemaan jonkun ystävättäreni kanssa. Muuten exäni touhut ei minua häiritse ja hänen nyksänsäkin kanssa olen hyvissä väleissä. Mutta kaverilta se olisi ystävyyden pettäminen.


      • eronneet jo
        .............................. kirjoitti:

        Iskemään kaverin miehen???

        Etkö ole ikinä kuullut, että kavereiden entisiä, nykyisiä tai tulevia ei katsella?


        Kyllä minuakin potuttaisi, jos exäni alkaisi seurustelemaan jonkun ystävättäreni kanssa. Muuten exäni touhut ei minua häiritse ja hänen nyksänsäkin kanssa olen hyvissä väleissä. Mutta kaverilta se olisi ystävyyden pettäminen.

        pari vuotta ennen minua (heidän erostaan tänäpäivänä 7v ja me olemme olleet yhdessä 1v), en kyllä ymmärrä että aisassa olisi mitään väärää.

        Ystävättäreni (enään emme ole väleisää) itse juoksi vieraissa ja petti miestään, eli ei välittänyt täsät pätkääkään oikeasti.
        Tunteilleen ei voi mitään, rakkaus vie.

        Tämä ex-vaimo perusti uuden perheen ja nyt pettää tätäkin miestä. Mieheni oli aikaisemmin avolittossa 2 vuotta ja tämä ex-vaimo ei mitenkään sabotinut heidän suhdettaan. Joutaa romukoppaan tuo kavereiden exiä ei katsella ajatus, en ole mikään selkään puukottaja omasta meilestäni, enkä ole iskenyt häntä, vaan vuosien jälkeen tapasimme sattumalta ja tunteet roihahtivat.

        Rakastan miestäni, ja nämä ex-vaimon oikkuilut ahdistavat minua.


    • hannahapponen

      Ymmärrän myös sinun näkökulmasi. Sehän se juuri onkin kun kaikki osaisivat käyttäytyä kuin aikuiset ja ajatella lastensa parasta. Maailma kantaa monennäköistä äitiä ja isää, vaimoa ja miestä. Erot ovat erilaisia ja jokainen suree tavallaan, toinen päästää irti ja toinen ei. Joskus taustalla saattaa olla jokin mielenterveydellinen ongelma, joka saa ihmisen käyttäytymään ongelmallisesti. Kaikista raainta ja surullisinta on että eronneiden lapset ovat niitä sijaiskärsijöitä näissä riitaisissa eroissa ja uusissa suhteissa. Maailma muuttuu kovaa menoa...

    • mekin erottiin

      Meidän suhde oli tunnetasolla täysin kuollut eikä tarvinnut sopia alussa kirjallisesti tapaamisista tai muustakaan. Uusi nainen tuli kuvioihin aika pian mutta se ei minua haitannut kun en enää eksää rakastanut eikä hän minua.

      Mutta muuttuipa sävel kellossa kun heille oli tulossa yhteinen lapsi ja naimisiin menivät. Sen jälkeen ei ole kuulemma ollut meidän poikamme heille tervetullut eikä voisi koskaan hyväksyä häntä. Tästä nyt on tullut sitten paljon riitaa mun ja eksänkin välille. Ihan yhtä paljon ihmettelen miten eksäni voi olla ihmisen kanssa joka ei hyväksy hänen lastaan mutta mitäpä lie hänen päässään liikkuu. Ei saa lapsen isä hakea lasta meidän kodista(ilmeisesti mustasukkainen) eikä ole kelvannut meidän lapsen urheiluvälineet,vaatteet ym heidän lapselleen näin myöhemmin,eikä ole isää näkynyt lapsemme syntymäpäivillä.

      Olishan se helpompaa jos kaikki olisivat "aikuisia" mutta jotkut ei näköjään koskaan kasva sellaisiksi.

      Olishan se elämä helpompaa

      • Halooooooooooo

        NOSTATTE NÄITÄ VANHOJA KETJUJA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!????????????????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      2042
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      177
      1441
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1325
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1255
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1197
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1115
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1050
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      88
      1014
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      803
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe