värin valinta?

aakaks

Olen taas löytänyt "uudelleen" tuon maalaus- ja piirustusharrastuksen, mutta materiaalit ei oikein ole hallussa. Peitevärejä olen käyttänyt maalatessani, ja olen miettinyt, että voiko "oikea" taiteilija tehdä niillä uskottavia töitä, vaan pitäisikö siirtyä öljyväreihin? En käsitä, että miten niiden kanssa läträtään, ja onko se paljonkin kalliimpaa, mitä noiden peitevärien kanssa. Entä siveltimet, paperin laatu yms.? Mitä vaatimuksia öljyvärien käyttö asettaa kaikelle?

21

2446

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä voi

Rudolf Koivukin maalasi peiteväreillä :)

Mutta kannattaa lainata kirjastosta joku materiaaliopas, jossa kerrotaan eri tekniikoista, ja voit sitten miettiä mihin haluat perehtyä.

Öljyväreillä pääsee alkuun vaikka gessotun paperin kanssa, mutta ihan halvimpia värejä ei ehkä kannata ostaa vaan paremmanlaatuisia harrastajavärejä.

• aakaks

No joo, löysin netistä hiukan infoa noista öljyvärimaalauksen vaatimuksista ja täytyy sanoa, että ehkäpä pidättäydyn peiteväreissä ainakin näin aluksi... Tuntui olevan melko sohlausta kaikkien tärpättien ja tuuletuksien kanssa, vaikkakin siinä kerrottiin kyseisellä tekniikalla saatavan parhaan tuloksen. Tiedä häntä... En minäkään loppujen lopuksi mikään virtuoosi ole, joten treeniä vaan. Tässä kuussa saan kunnoliisen telineen ja homma helpottuu minulle sopivammaksi asennoksi.

Mutta mikä olisi parasta paperia peitevärikäyttöön? Ainakin tuo, millä viimeksi touhusin, niin käpristyi tosi helposti.

• (TAITEILIJA)
        aakaks kirjoitti:

No joo, löysin netistä hiukan infoa noista öljyvärimaalauksen vaatimuksista ja täytyy sanoa, että ehkäpä pidättäydyn peiteväreissä ainakin näin aluksi... Tuntui olevan melko sohlausta kaikkien tärpättien ja tuuletuksien kanssa, vaikkakin siinä kerrottiin kyseisellä tekniikalla saatavan parhaan tuloksen. Tiedä häntä... En minäkään loppujen lopuksi mikään virtuoosi ole, joten treeniä vaan. Tässä kuussa saan kunnoliisen telineen ja homma helpottuu minulle sopivammaksi asennoksi.

Mutta mikä olisi parasta paperia peitevärikäyttöön? Ainakin tuo, millä viimeksi touhusin, niin käpristyi tosi helposti.

On tutkittu että peitevärien haihtumishöyryt ovat monin verroin vaarallisempia kuin esim. tärpättien. Aiheuttavat kuulemma agressiivista syöpää hengityselimissä.
        Nehän onkin tarkoitettu käytettäväksi yksittäisten kirjaimien peittämiseen.
        Huolehdi hyvästä hyvästä tuuletuksesta.

• sellaisia
        aakaks kirjoitti:

nappivärejä vai guasseja? Vaikka samapa tuo.

Kannattaa varmaan käyttää vähintään 160g piirustuspaperia ja teipata paperi reunoista kiinni, ettei käpristy. Tai sitten akvarellipaperia - akvarellilehtiöt on usein liimattu valmiiksi reunoista.

• ole kysymys
        (TAITEILIJA) kirjoitti:

On tutkittu että peitevärien haihtumishöyryt ovat monin verroin vaarallisempia kuin esim. tärpättien. Aiheuttavat kuulemma agressiivista syöpää hengityselimissä.
        Nehän onkin tarkoitettu käytettäväksi yksittäisten kirjaimien peittämiseen.
        Huolehdi hyvästä hyvästä tuuletuksesta.

samoista peiteväreistä. Vesivärityyppisissä peiteväreissä on lähinnä sideainetta kuten esim. jotakin jänis- nahka- tai kalaliimaa ja pigmenttejä sekä ehkä jotain lisäaineita. Niistä ei höyrysty mitään ja ovat varmasti turvalliset. Jotkut aidot pigmentit kuten kadmium voivat olla myrkyllisiä/syöpää aiheuttavia pitkäaikaisessa kosketuksessa.

Peitevärejä ei ole tarkoitettu "kirjaimien peittämiseen" vaan ovat ihan taiteilijakäyttöön tarkoitetut.

• jopa tukevampiakin
        sellaisia kirjoitti:

nappivärejä vai guasseja? Vaikka samapa tuo.

Kannattaa varmaan käyttää vähintään 160g piirustuspaperia ja teipata paperi reunoista kiinni, ettei käpristy. Tai sitten akvarellipaperia - akvarellilehtiöt on usein liimattu valmiiksi reunoista.

papereita, 200g ylöspäin. Akvarellipaperi on tosiaan ainut oikea ratkaisu, se on tarkoitettu veden kanssa käytettäväksi ja on 100% lumppua eli hajoavaa ja turpoavaa puuainesta ei ole paperissa ollenkaan. Hyvälaatuista akvarellipaperia voi jopa pestä.

Tullee halvemmaksi, jos ostaa taidetarvikeliikkeestä isoja arkkeja, leikkaa itselle sopivan kokoisia ja kostuttaa ja kiinnittää jollekin tasaiselle levylle liimapaperilla. Jos kiinnitys on hyvä, paperi pysyy aivan suorana vaikka vettä käyttäisi paljonkin ja levy toimii hyvänä alustana esim. ulkotiloissa maalattaessa.

• aakaks
        jopa tukevampiakin kirjoitti:

papereita, 200g ylöspäin. Akvarellipaperi on tosiaan ainut oikea ratkaisu, se on tarkoitettu veden kanssa käytettäväksi ja on 100% lumppua eli hajoavaa ja turpoavaa puuainesta ei ole paperissa ollenkaan. Hyvälaatuista akvarellipaperia voi jopa pestä.

Tullee halvemmaksi, jos ostaa taidetarvikeliikkeestä isoja arkkeja, leikkaa itselle sopivan kokoisia ja kostuttaa ja kiinnittää jollekin tasaiselle levylle liimapaperilla. Jos kiinnitys on hyvä, paperi pysyy aivan suorana vaikka vettä käyttäisi paljonkin ja levy toimii hyvänä alustana esim. ulkotiloissa maalattaessa.

Siinä tuli hyviä vinkkejä, mutta osa oli täyttä hepreaa, kuten tuo liimapaperi. Never heard... Lisäksi nuo g-luvut(varmaan tiheyksiä ja painoja?) oli outoja. Mites tuo akvarellipaperi, onko se kovinkin arvokasta? Ja miten halvalla saa ison paperileikkurin? Tuota teippausta joku minulle suosittelikin jo aiemmin.

Mutta maalaaminen on kivaa! Lukioaikoina sain aina kympin kuviksesta, mutta nyt tuntuu vuosien jälkeen, että jälki on paljon parempaa ja ideoita pursuaa päähän yötä päivää... Kai se ikä toi tähän touhuun oman lisänsä.

• ...
        aakaks kirjoitti:

Siinä tuli hyviä vinkkejä, mutta osa oli täyttä hepreaa, kuten tuo liimapaperi. Never heard... Lisäksi nuo g-luvut(varmaan tiheyksiä ja painoja?) oli outoja. Mites tuo akvarellipaperi, onko se kovinkin arvokasta? Ja miten halvalla saa ison paperileikkurin? Tuota teippausta joku minulle suosittelikin jo aiemmin.

Mutta maalaaminen on kivaa! Lukioaikoina sain aina kympin kuviksesta, mutta nyt tuntuu vuosien jälkeen, että jälki on paljon parempaa ja ideoita pursuaa päähän yötä päivää... Kai se ikä toi tähän touhuun oman lisänsä.

grammaa. Eli painosta on kyse.

Niin jos aiot lotrata paljonkin vedellä, yli 200 grammainen paperi on tietysti parempaa.

Kylmäpuristettu paperi on yleensä karkeaa ja kuumapuristettu kovaa ja sileää.

• grammamäärä
        aakaks kirjoitti:

tarkoittaa siis grammaa/neliö. Taidetarvikeliikkeeseen kannattaa mennä hypistelemään ja puristelemaan eri laatuja, eron huomaa varsin helposti. Sieltä saa myös hyviä neuvoja. Akvarellipaperi on luonnollisesti tyyriimpää kuin esim. tavallinen piirustuspaperi, 70x100cm arkkien hinnat ovat muutamasta eurosta jopa kahteen kymppiin, tosin silloin on kyse jo todella paksusta ja laadukkaasta paperista. Pintalaatuja on erilaisia, sileämpää ja karkeampaa. Arkin leikkaamiseen käy mattoveitsi tai ihan sakset tai sitten arkin voi taittaa ja repäistä esim. viivotinta vasten, monet tykkää tällaisista reunoista enemmän.

Liimapaperi on nimensä mukaisesti paperia, jonka toisella puolella on vedellä kostutettava liima postimerkkityyliin. Sitä myydään rullissa, ruskeaa ja valkoista, eri leveyksiä. Taidetarvikeliikkeestä saa mutta myös esim. rautakaupasta, liimapaperilla on ennen vanhaan eristetty ikkunoita talvella ja kai sitä jossain maalauspuuhissakin käytetään. Liimapaperi on siitä hyvä, että se kuivuttuaan hyvin pitävä (pitävämpi kuin esim. maalarinteippi) ja se pingottaa paperin hyvin tiukalle mutta sen saa myös helposti kostuttamalla/liottamalla pois. Laadukkaasta akvarellipaperista sen voi siis irroittaa ja arkin reunaan jää kauniit tasaiset valkoiset reunat.

Kun on hyvät ja laadukkaat (mutta ei liian kalliit) välineet, maalaaminen on vieläkin kivempaa ja jaksaa motivoida ja kiinnostaa paremmin. Myös kun välineitä oppii käyttämään, niidenkin suhteen saa hyviä ideoita ja työskentelystä tulee monipuolisempaa. Kannattaa siis mahdollisuuksien mukaan testailla kaikenlaista ja käydä vaikka liikkeissä kyselemässä, niissä yleensä neuvotaan enemmän kuin mielellään.

• monimutkaista oel
        aakaks kirjoitti:

Ei se minusta sekavaa ole tuo öljyväreillä maalaaminen ja tärpäteillä läträäminen. Itse nykyään en tarvitse tärpättiä lähes ollenkaan. Öljyväriin sekoitan erilaisia öljyjä (lähinnä pellavaöljyä, jota muuten myy jotkut apteekitkin), sitten maalaan, pensselit pesen mäntysuovalla. Maalaan öljyllä ja minulla on astma. Ei vielä ole haitannut. Jotkut tosi taiteilijat sanovat, että eivät missään nimessä änkeäisi edes tärpättiä öljyväritöihinsä. Tiedä häntä..
        Aikoinaan vanhojen mestareiden aikaan jokin öljyvärimaalauksen haju, olisikohan ollut tärpätti?, saatiin pois tipauttamalla tippa lavander-öljyä seokseen.

• monimutkaista oel kirjoitti:

Ei se minusta sekavaa ole tuo öljyväreillä maalaaminen ja tärpäteillä läträäminen. Itse nykyään en tarvitse tärpättiä lähes ollenkaan. Öljyväriin sekoitan erilaisia öljyjä (lähinnä pellavaöljyä, jota muuten myy jotkut apteekitkin), sitten maalaan, pensselit pesen mäntysuovalla. Maalaan öljyllä ja minulla on astma. Ei vielä ole haitannut. Jotkut tosi taiteilijat sanovat, että eivät missään nimessä änkeäisi edes tärpättiä öljyväritöihinsä. Tiedä häntä..
        Aikoinaan vanhojen mestareiden aikaan jokin öljyvärimaalauksen haju, olisikohan ollut tärpätti?, saatiin pois tipauttamalla tippa lavander-öljyä seokseen.

Kyllä se ainakin minusta alussa monimutkaiselta tuntui, kun olin tottunut kuivapastelleihin, vesiväreihin ja akryyliväreihin enkä varsinaista opetusta öljyyn ollut saanut miltään kurssilta. Ensin maalasinkin vesiliukoisilla, mutta olen sittemmin siirtynyt "normaaleihin". Eli pian ölyväreihin kuitenkin tottuu, kun vain rohkeasti aloittaa. Aloittelijalle öljyvärin käyttöön siirtyminen on vähän pelottavaa, kun tietämystä ei vielä ole. Sitä voi helpottaa lukemalla maalausoppaita, niin ainakin itse tein, muuten en olisi uskaltanutkaan aloittaa öljymaalausta. Nyttemmin erilaisilla kursseilla tietämystä on tullut jonkin verran lisää ja työskentely öljyväreillä tuntuu jo luontevalta.

• oksman
        tinat kirjoitti:

Kyllä se ainakin minusta alussa monimutkaiselta tuntui, kun olin tottunut kuivapastelleihin, vesiväreihin ja akryyliväreihin enkä varsinaista opetusta öljyyn ollut saanut miltään kurssilta. Ensin maalasinkin vesiliukoisilla, mutta olen sittemmin siirtynyt "normaaleihin". Eli pian ölyväreihin kuitenkin tottuu, kun vain rohkeasti aloittaa. Aloittelijalle öljyvärin käyttöön siirtyminen on vähän pelottavaa, kun tietämystä ei vielä ole. Sitä voi helpottaa lukemalla maalausoppaita, niin ainakin itse tein, muuten en olisi uskaltanutkaan aloittaa öljymaalausta. Nyttemmin erilaisilla kursseilla tietämystä on tullut jonkin verran lisää ja työskentely öljyväreillä tuntuu jo luontevalta.

Minä maalasin aikoinaan jotain 10 vuotta öljyväreillä opettajan opastuksella. Tekniikka on kyllä monimutkainen, kun työn edetessä pitää muuttaa öljyn ja tärpätin suhdetta tietyllä tavalla ja joka maalauskerran jälkeen odottaa värien kuivumista pitkään. Kaikki eivät ota noita sekoitussuhteita niin vakavasti, mutta jos ottaa, niin kyllä se vaan vaivalloista on! Kun aloitin maalaamisen uudestaan, ostin akryylivärit. Ne ovat helppokäyttöiset, mutta värien liu'uttaminen sävystä toiseen on hankalaa, kun värit kuivuvat heti kankaalla ja paletissa. Nyt olen ostanut vesilikuoiset öljyvärit ja niitä olisi tarkoitus alkaa kokeilla, josko sopisivat minulle. Onko siinä jotain jippoja, jotka pitäisi tietää eli onko maalaaminen kovin erilaista kuin akryyliväreillä? Mitkä ovat vesiliukoisten öljyvärien huonot puolet? Miksi sinä ole siirtymässä vesiliukoisista takaisin tavallisiin öljyväreihin?

• oksman kirjoitti:

Minä maalasin aikoinaan jotain 10 vuotta öljyväreillä opettajan opastuksella. Tekniikka on kyllä monimutkainen, kun työn edetessä pitää muuttaa öljyn ja tärpätin suhdetta tietyllä tavalla ja joka maalauskerran jälkeen odottaa värien kuivumista pitkään. Kaikki eivät ota noita sekoitussuhteita niin vakavasti, mutta jos ottaa, niin kyllä se vaan vaivalloista on! Kun aloitin maalaamisen uudestaan, ostin akryylivärit. Ne ovat helppokäyttöiset, mutta värien liu'uttaminen sävystä toiseen on hankalaa, kun värit kuivuvat heti kankaalla ja paletissa. Nyt olen ostanut vesilikuoiset öljyvärit ja niitä olisi tarkoitus alkaa kokeilla, josko sopisivat minulle. Onko siinä jotain jippoja, jotka pitäisi tietää eli onko maalaaminen kovin erilaista kuin akryyliväreillä? Mitkä ovat vesiliukoisten öljyvärien huonot puolet? Miksi sinä ole siirtymässä vesiliukoisista takaisin tavallisiin öljyväreihin?

Kyllä vesiliukoisetkin ovat öljyvärit ja kuivuvat selkeästi hitaammin kuin akryylivärit. Edelleen minulla on vesiliukoisia värituubeja, mutta eipä vain tule enää niitä juuri käytetyksi, vaikka niitä voisi tuoteselosteen mukaan käyttää aivan samoinkin kuin normaaleja öljyvärejä, ilmeisesti siis ohentaa myös tärpätillä. Jotenkin koen nyt käyttämäni tavalliset öljyvärit helpommin ohentuviksi ja levitettäviksi, sillä tuo vesi (tai vesi vesiliukoisille tarkoitettu maalausaine) ei tuntunut minusta ohentavan väriä yhtä helposti käsiteltäväksi kuin normaaleissa. Syy saattaa toki olla taitamattomassa minussa, mutta koin vesiliukoiset jotenkin tönkömmiksi kuin nämä tavalliset, joita nyt käytän.
        En kehota sinua uskomaan minua, koska en ole hirveän kauan vielä öljyväreillä maalannutkaan. Tämä on siis vain oma kokemukseni. Akryylivärejäkin käytän enemmän runsaasti vedellä ohennettuina, miltei vesivärien tapaan.

• tinat kirjoitti:

Kyllä vesiliukoisetkin ovat öljyvärit ja kuivuvat selkeästi hitaammin kuin akryylivärit. Edelleen minulla on vesiliukoisia värituubeja, mutta eipä vain tule enää niitä juuri käytetyksi, vaikka niitä voisi tuoteselosteen mukaan käyttää aivan samoinkin kuin normaaleja öljyvärejä, ilmeisesti siis ohentaa myös tärpätillä. Jotenkin koen nyt käyttämäni tavalliset öljyvärit helpommin ohentuviksi ja levitettäviksi, sillä tuo vesi (tai vesi vesiliukoisille tarkoitettu maalausaine) ei tuntunut minusta ohentavan väriä yhtä helposti käsiteltäväksi kuin normaaleissa. Syy saattaa toki olla taitamattomassa minussa, mutta koin vesiliukoiset jotenkin tönkömmiksi kuin nämä tavalliset, joita nyt käytän.
        En kehota sinua uskomaan minua, koska en ole hirveän kauan vielä öljyväreillä maalannutkaan. Tämä on siis vain oma kokemukseni. Akryylivärejäkin käytän enemmän runsaasti vedellä ohennettuina, miltei vesivärien tapaan.

Akryyliväreihin on saatavissa myös kuivumista hidastavaa Retarder-nimistä ainetta.

• pohjat

Itse olen maalannut esim. VanGogh-merkillä, Rembrant on hiukan kalliimpi (ei paljoa) ja hyvä maalaamiseen. Jotkut tykkää Winsor&Newtonista. Kokeile eri väreissä noita kaikkia ja vakiinnuta sitten siihen merkkiin, josta tykkäät. Itse olen siirtymässä nyt taiteilija merkkeihin. Mutta nuokin on hyviä öljyllä maalaamiseen.
      Minua (naisena) kiehtoo öljyvärimaalaamisessa myös se pohjan teko: Ostan palan pellava kangasta taidekaupasta. Samoin ostan puukehyksiä ja vasaroin ne neliöksi. Laitan kankaan niiteillä (jonkunlaiset naulatkin saattavat sopia) kiinni puukehykseen. Liimannutkin olen silloin tällöin. Sitten kankaan päälle gesso ja jos liimaat, siin gesso tulee sen liiman päälle. Gessoa myy tempera Tempera-laatuna ja Talens-laatuna, joka on kalliimpaa.
      Ei maalaus pohjia kuitnekaan tarvitse itse tehdä vaan sen voi ostaa jo valmiina 2-6 €. Pinet öljyvärimaalaukseen sopivat kangaslevyt suoraan taidekaupasta tai tiimarista/paperikaupoista maksaa 1.50€ ja ihan hyvää kokeilla niillekin maalaamista.
      Vaikka ostat valmiin pohjan tai noita kangaslevy pohjia, niin nekin voi käydä läpi gessolla! Siten sinun on miellyttävämpää maalata!

Sekoita öljyväriin vähän pellvaöljyä niin juoksee paremmin ja lopputulos on upean kiiltävä.Itse hankin juuri saksanpähkinäöljyä ja aion kokeilla sitä :)

• Harrastajamaalari

Mitä ihmettä, saksanpähkinäöljyä ?!
        Muuten,uusi hyvä "tuttavuuteni" on Liquin Original. Se puolittaa kuivumisajan,maalatessa ja
        lopputuloksessa säilyvät pellavaöjy/tärpättiominaisuudet.
        Olen todennut tämän mainioksi nesteeksi jos tarvitsee ohenteita matkalle mukaan.

• jenniferlucy
        Harrastajamaalari kirjoitti:

Mitä ihmettä, saksanpähkinäöljyä ?!
        Muuten,uusi hyvä "tuttavuuteni" on Liquin Original. Se puolittaa kuivumisajan,maalatessa ja
        lopputuloksessa säilyvät pellavaöjy/tärpättiominaisuudet.
        Olen todennut tämän mainioksi nesteeksi jos tarvitsee ohenteita matkalle mukaan.

Minä ostin myös tuota liquin originalia, kun etsin laseeraukseen sopivaa mömmöä, ja maalikaupan setä suositteli, että se on parasta. En ole vielä aloittanut ensimmäistä suunnittelemaani laseeraustyötä, oletko sinä kenties harjoitellut tätä tekniikkaa, ja osaisitko antaa neuvoja tekniikan suhteen täysin aloittelevalle? Itse mietin juuri, voinko yksivärisen peittävän alusmaalauksen tehdä poltetulla umbralla ja zinkkivalkoisella, mitä luulet? Winsor&Newtonin öljyvärejä käytän, sitä halvempaa, eli Winton colors merkkiä. Vai olisiko laseerauksessa myös alusmaalauksen hyvä olla läpikuultavalla värillä tehtyä, poltettu umbra kun on peittävä.

• Harrastajamaalari
        jenniferlucy kirjoitti:

Minä ostin myös tuota liquin originalia, kun etsin laseeraukseen sopivaa mömmöä, ja maalikaupan setä suositteli, että se on parasta. En ole vielä aloittanut ensimmäistä suunnittelemaani laseeraustyötä, oletko sinä kenties harjoitellut tätä tekniikkaa, ja osaisitko antaa neuvoja tekniikan suhteen täysin aloittelevalle? Itse mietin juuri, voinko yksivärisen peittävän alusmaalauksen tehdä poltetulla umbralla ja zinkkivalkoisella, mitä luulet? Winsor&Newtonin öljyvärejä käytän, sitä halvempaa, eli Winton colors merkkiä. Vai olisiko laseerauksessa myös alusmaalauksen hyvä olla läpikuultavalla värillä tehtyä, poltettu umbra kun on peittävä.

Mietin ,mitä käsität pohjamaalauksella. Teetkö
        työhön jo yksityiskohtia tms joka täytyy jäädä näkyviin?
        Itse teen pohjamaalauksen ns laihalla yhdellä värillä,eli enemmän tärpättiä kuin öljyä, kuivuukin nopeammin.Nykyään olen tykästynyt acrylipohjamaalaukseen, ostin vain pienen rasiallisen acrylimaaleja.Kuivahtaa nopeasti ja vedellä voit säädellä vahvuutta, toisaalta pintaankin voi jättää kolmiulotteisuutta aih. "klönttejä".
        Öljyä voi siis maalata acrylin päälle mutta ei päinvastoin.
        Värin valinta on omassa työssäsi visioitava juttu..,alkuun voit kokeilla vastavärialusmaalausta, eli jos teet esim vihreävoittoisen maiseman tee punainen pohja tai vastaavasti jos teet paljon taivasta kokeile oranssin vivahteita.Pohjavärihän täyttyy lähes kokonaan(ellet halua pilkahduksia) mutta tässä tämä antaa työllesi ilmavuutta,se soi!
        Jos haluat katsoa(tosin nämä kuvat saattavat muuttaa hieman aitoa):
        http://tuijantaidetta.galleria.fi
        Siitä laseerauksesta, käsitän sen(sano jos olen väärässä) valmiin työn päälle(kuivan)vedettävästä ohuesta kerroksesta ja vain tietyt värit sopivat siihen kuultavuutensa vuoksi esim. viridian...

• jenniferlucy
        Harrastajamaalari kirjoitti:

Mietin ,mitä käsität pohjamaalauksella. Teetkö
        työhön jo yksityiskohtia tms joka täytyy jäädä näkyviin?
        Itse teen pohjamaalauksen ns laihalla yhdellä värillä,eli enemmän tärpättiä kuin öljyä, kuivuukin nopeammin.Nykyään olen tykästynyt acrylipohjamaalaukseen, ostin vain pienen rasiallisen acrylimaaleja.Kuivahtaa nopeasti ja vedellä voit säädellä vahvuutta, toisaalta pintaankin voi jättää kolmiulotteisuutta aih. "klönttejä".
        Öljyä voi siis maalata acrylin päälle mutta ei päinvastoin.
        Värin valinta on omassa työssäsi visioitava juttu..,alkuun voit kokeilla vastavärialusmaalausta, eli jos teet esim vihreävoittoisen maiseman tee punainen pohja tai vastaavasti jos teet paljon taivasta kokeile oranssin vivahteita.Pohjavärihän täyttyy lähes kokonaan(ellet halua pilkahduksia) mutta tässä tämä antaa työllesi ilmavuutta,se soi!
        Jos haluat katsoa(tosin nämä kuvat saattavat muuttaa hieman aitoa):
        http://tuijantaidetta.galleria.fi
        Siitä laseerauksesta, käsitän sen(sano jos olen väärässä) valmiin työn päälle(kuivan)vedettävästä ohuesta kerroksesta ja vain tietyt värit sopivat siihen kuultavuutensa vuoksi esim. viridian...

tarkoitin pohjamaalauksella, että maalasin ensin yksivärisen kuvan (muotokuva kasvoista)jossa on määritetty vasta muodot, valot ja varjot, eli värejä ei ole vielä määritetty. Ja laseerauksella tarkoitan läpikuultavia kerroksia, jotka tulevat tämän pohjamaalauksen päälle, ja joiden olisi tarkoitus määrittää maalauksen värit. Jännityksellä itsekin odotan mitähän tästä tulee, kun en ole aikaisemmin kokeillut tällaista tekniikkaa. Jos ei värit tässä sitten toimi, täytyy varmaan maalata ihan peittävä kerros tuohon päälle.

Mutta kiitos noista akryylimaaalivinkeistä, hyvä tietää, että akryylin päälle tosiaan voi öljyllä maalata, olen sitä monesti kyllä miettinyt, että voisiko noin tehdä, ja värivinkeistä myös!

• Harrastajamaalari
        jenniferlucy kirjoitti:

tarkoitin pohjamaalauksella, että maalasin ensin yksivärisen kuvan (muotokuva kasvoista)jossa on määritetty vasta muodot, valot ja varjot, eli värejä ei ole vielä määritetty. Ja laseerauksella tarkoitan läpikuultavia kerroksia, jotka tulevat tämän pohjamaalauksen päälle, ja joiden olisi tarkoitus määrittää maalauksen värit. Jännityksellä itsekin odotan mitähän tästä tulee, kun en ole aikaisemmin kokeillut tällaista tekniikkaa. Jos ei värit tässä sitten toimi, täytyy varmaan maalata ihan peittävä kerros tuohon päälle.

Mutta kiitos noista akryylimaaalivinkeistä, hyvä tietää, että akryylin päälle tosiaan voi öljyllä maalata, olen sitä monesti kyllä miettinyt, että voisiko noin tehdä, ja värivinkeistä myös!

..kiinnostava tapa, oletko jossain törmännyt kyseiseen tekniikkaan? Kerro ihmeessä sitten kun olet edennyt työssäsi!

• jore 3

hei ..maalailen öljyväreilla ,,,,minun mielesta huomattava tärkea seikka on maalauspohja ,,ja imeva sellainen silloin maali kuivuu tietenkin nopeemmin ja ei jää pintaan vaan imeytyy kankaaseen ...öljyvärin olemus kun suosii paksua väriä ..tietenkin maalauksen edetessa mitä vähemmin öljya ja muita ohenteita pelkästaan lisaa vaan värin voimaa ja syvyytta ..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      338
      7058
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      297
      6574
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      49
      5776
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      174
      5211
    5. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      61
      4023
    6. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      283
      3997
    7. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      143
      3589
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      38
      3308
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      5
      3293
    10. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      51
      3225
    Aihe