Lukio ja lyhyt matikka vs amis

Insinööri opintoja ajatellen

Olen siis tässä vuoden käynyt lukiota, mutta vaihdoin pitkän matikan lyhyeen ja aikomus olisi aloittaa insinööri opinnot muutaman vuoden päästä.

Mutta koska vaihdoin tuohon lyhyeen matikkaan, niin onko lukiosta enää oikeastaan mitään hyötyä tuohon insinööri haaveeseen nähden ? Kannattaako vaihtaa amikseen ?
Lukiosta meinaan kirjoittaa tietenki lyhyen matikan, kemian, fysiikan, enkun ja äikän ja boonuksena biologian, jos innostunkin esim bio-tai ympäristöteknologian opinnoista elektroniikan sijaan. Ensimmäisenä vuonna olen pärjännyt lukiossa suunnilleen keskiarvolla 7.4 ja lyhyt matematiikka 8, fysiikka 7 kolmen kurssin jälkeen ja kemia 8.

Mitä mieltä olette ? Kumpi hyödyllisempi insinööri opintoja nähden ? Amis vs lyhyt matematiikka ja pitkä fysiikka ja kemia, sekä tietenki äikkä ja enkku joista on myös hyötyä.    

4

2510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AMK asia erikseen

      Insinöörejä valmistuu ammattikorkeakoulusta, teknillisestä korkeakoulusta diplomi-insinöörejä, joten sikäli tämä on väärä palsta kysellä asiaa.
      Teitköhän hätiköidyn johtopäätöksen vaihtaessasi lyhyeen matematiikkaan, jos fysiikka ja kemia kuitenkin sujuvat? Itse sain joistain kursseista kutosia ja kotitehtävien tekeminen ei joskus onnistunut mitenkään varsinkaan lukion alkuaikoina, mutta kirjoitin silti E:n ilman sen kummempaa lukemista.

      Minusta kannattaa nyt käydä tuo lukio loppuun eikä ruveta enää vaihtelemaan, kun siinä menisi taas aikaa hukkaan. Kannattaa kysellä tarkemmin vaikka AMK-palstalla tai suoraan siitä oppilaitoksesta, jossa on ajatellut lukion/amiksen jälkeen jatkaa.

    • vedälukioloppuun

      Joo suosittelen ehdottomasti käymään loppuun lukion. Siitä on vain nyt tässä vaiheessa hyötyä.

      Sitten lukion jälkeen voit päättää fiilisestä menetkö amikseen, amkkiin vai teknilliseen yliopistoon.

      Lukion jälkeen kun menee amikseen, niin ei tartte käydä kuin ammattiaineet ja työharjoittelu (= iloista).

      AMKkiin taas pääsee lukion taidoilla helposti sisään, mutta sisällä opiskelu onkin sitten eri asia.

      Teknilliseen yliopistoon pääsy vaatii orientoitumista pääsykokeisiin, ja matikan opiskelu siellä sisällä onkin sitten melko tiivistä. Vaatii taitoa ja/tai halua päästä kursseista läpi.

    • HugoSanzhes

      No jos tuottaa vaikeuksia lukion pitkä, niin ainakin dippainssiksi saattaa olla hiukan liian vaativaa. Mutta perusinssiksi nyt selviää, jos muuten on luvut hallussa.

      Kyllä lukiopohja jopa lyhytmatikoituna on enempi jees kuin amis. Sitäpaitti onhan sulla jo vuos takana.

    • Yksi teekkari

      Jos haluat jotain ympäristöasiaa opiskella jatkossa, ehdottomasti lukio kannattaa käydä. Alaa ei käsittääkseni opeteta amiksessa ollenkaan. Sen sijaan jos elektroniikka tai joku muu hyvin tekninen kiinnostaa niin kannattaa käydä amis. Tiedän parikin teekkaria TKK:lta, joka ovat tulleet ammattikoulupohjalta sisään ja pärjänneet hyvin. Mutta jos tuo pitkä matematiikka kuitenkin tökkii niin kannattaa harkita AMK:ta.

      Joidenki amisten taso on noussut aika paljon viime vuosista joten kannattaa harkita. Onhan sinun mahdollista käydä amista lukiosta alasi kannalta tärkeimmät kurssit (=luonnontieteet, matematiikka ja englanti). Ennen kaikkea opiskele sitä mikä kiinnostaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe