Nyt tarvis vähän apua. Piti tässä päivällä vaihtaa takajarrupalat Golffiin, mutta eihän se onnistunutkaan. Jarrusatula lähti helposti irti samaten vanhat jarrupalat mutta sitten ne ongelmat alkoivat. Uusia paloja laitettaessa jarrusylinterin mäntää pitäisi työntää sisäänpäin jotta uudet paksummat palat saataisiin paikalle. Mäntä vaan ei suostu menemään sisään. Ei kiertämällä eikä ruuvipuristimella, ulospäin se kyllä tulee. Oman analyysin mukaan männän takana täytyy olla nestepaine mikä estää männän sisään liikkumisen. Onko tässä operaatiossa jokin kikka-kakkonen millä männän saa sisäänpäin vai mikä mättää??? Auto on Golf IV -99 1.6.
Jarrupalat Apua!
22
19975
Vastaukset
- Onhan
ilma ruuvi.
Käyttäsit vähä järkeä.
Ole hyvä.- Osmo
Käytä ite järkees. Ei niitä ilmaruuveja kannata mennä aukoo jos jarrupalat vaihtaa.
Mäntä siinä hieman jumittaa vaan. Avaa se jarrunestesäiliön korkki sieltä konehuoneesta ja ota esim kunnon putkitonget joilla saat voimaa ja purista varovasti sitä mäntää taakse ja kun liikkuu vähän niin katso ettei jarrunesteet tule ulos nestesäiliöstä. Liikuttele edestakaisin sitä mäntää niin se herkistyy ja jarrut toimii hyvin.
Sama toiselle puolelle kanssa...yhtä herkäksi sekin puoli. Ota joku kaveri siihen hommaan mukaan painamaan poljinta. - Golf IV
Osmo kirjoitti:
Käytä ite järkees. Ei niitä ilmaruuveja kannata mennä aukoo jos jarrupalat vaihtaa.
Mäntä siinä hieman jumittaa vaan. Avaa se jarrunestesäiliön korkki sieltä konehuoneesta ja ota esim kunnon putkitonget joilla saat voimaa ja purista varovasti sitä mäntää taakse ja kun liikkuu vähän niin katso ettei jarrunesteet tule ulos nestesäiliöstä. Liikuttele edestakaisin sitä mäntää niin se herkistyy ja jarrut toimii hyvin.
Sama toiselle puolelle kanssa...yhtä herkäksi sekin puoli. Ota joku kaveri siihen hommaan mukaan painamaan poljinta.Jarrunestesäiliön korkki oli jo auki kun kokeilin ruuvipuristimella, mutta täytyypä kokeilla seuraavaksi putkitongeilla jos ne toimis paremmin.
- Golf IV
Tuli kyllä aukastua se ilmausruuvi, mutta ei sieltä nesteitä tullu lainkaan. Avasin kyllä vaan ehkä puoli kierrosta, olis sen luullut riittävän.
- Uuno
Osmo kirjoitti:
Käytä ite järkees. Ei niitä ilmaruuveja kannata mennä aukoo jos jarrupalat vaihtaa.
Mäntä siinä hieman jumittaa vaan. Avaa se jarrunestesäiliön korkki sieltä konehuoneesta ja ota esim kunnon putkitonget joilla saat voimaa ja purista varovasti sitä mäntää taakse ja kun liikkuu vähän niin katso ettei jarrunesteet tule ulos nestesäiliöstä. Liikuttele edestakaisin sitä mäntää niin se herkistyy ja jarrut toimii hyvin.
Sama toiselle puolelle kanssa...yhtä herkäksi sekin puoli. Ota joku kaveri siihen hommaan mukaan painamaan poljinta.Hehe,vai kaveri poljinta painamaan. Männät siinä lentää pihalle, kun jarrupalat on jo irroitettu. Minä painan aina männät takaisin vanhojen jarrupalojen ollessa paikoillaan. Sen jälkeen aletaan purkamaan.
- pyörittää
Pyörittämällä mäntää,myötäpäivään,männän päässä on urat,johon avain käy,jollei avainta ole,sen voi tehdä sopivan levyinen lauta,siihen päähän lyö pari naulaa tai ruuvia,jos ei tunnu menevän sisään,voisi kokeilla käsijarru päällä,siellä männän sisällä on kasijarru tappi joka työntää mäntää,ja siinä harva kierre,joka säätää käsijarrun automaattisesti,myös nokkapihdit käy avaimeksi,tiivistettä varoa ettei mene puneelle,alle vähän laittaa liukastetta
- Golf IV
Männän pyöritys ei ole ongelma, kun tein putkesta siihen sopivan avaimen. Pyöritys ei vaan liikuttanut mäntää sisäänpäin. Toi sun käsijarru homma ei oikein auennut. Jos siitä vivusta vääntää mihin käsijarruvaijeri tulee niin sehän työntää mäntää ulospäin?
- volkkari
Mäntää pitää kiertää ja painaa samalla sisäänpäin.
Tähän on olemassa oikeita työkalujakin, mutta katso männänpäätä ja päättele millainen työkalun pitäisi olla. Männän päässä taisi olla ura tms. josta sitä voi kiertää. Vanhempien mallien korjauskäsikirjoissakin on ohjeita, levyjarrut luultavasti samaa tyyppiä, ainakin Passateissa käy
vm. 94:een tehty työkalu vm 2001:een!- tdi 66kw
Vähän uskoa lisää siihen painamiseen ja kiertämiseen niin alkaa liikkua sisäänpäinkin. Itse jouduin golfissa irrottamaan satulan ruuvipenkkiin käsittelyä varten kun ei ollut sellaista työkalua. Yksin ei oikein saa pidettyä satulaa paikoillaan ja painettua/kierrettyä.
Idea on juuri sama kuin vanhoissakin levyjarrullisissa vw-autoissa (takana). Lucasin (entisen Girlingin) satulat - petrisa
tdi 66kw kirjoitti:
Vähän uskoa lisää siihen painamiseen ja kiertämiseen niin alkaa liikkua sisäänpäinkin. Itse jouduin golfissa irrottamaan satulan ruuvipenkkiin käsittelyä varten kun ei ollut sellaista työkalua. Yksin ei oikein saa pidettyä satulaa paikoillaan ja painettua/kierrettyä.
Idea on juuri sama kuin vanhoissakin levyjarrullisissa vw-autoissa (takana). Lucasin (entisen Girlingin) satulatVaihdoin levyt Passattiin ja sama juttu.
Ei yksin saanut tarpeeksi voimaa painamiseen ja pyörittämiseen satulan
ollessa paikoillaan autossa, varsinkin kun ei ole sitä oikeaa työkalua.
Joten satula irti ja alkoi liikkua.
Seuraavaa kertaa varten ostan kyllä sen työkalun. - toledisti
petrisa kirjoitti:
Vaihdoin levyt Passattiin ja sama juttu.
Ei yksin saanut tarpeeksi voimaa painamiseen ja pyörittämiseen satulan
ollessa paikoillaan autossa, varsinkin kun ei ole sitä oikeaa työkalua.
Joten satula irti ja alkoi liikkua.
Seuraavaa kertaa varten ostan kyllä sen työkalun.Kokeilin itse varaosaliikkeestä ostamallani työkalulla kiertämistä ja painamista jarrusatulan ollessa irti. Jarrun mäntä painui sisään minimaalisen vähän eikä ilmausruuvin avaaminen helpottanut tilannetta, vaikka nestettä ulos tulikin.
Vein autoni huoltoasemalle, ja huoltomies yritti varttitunnin omani kaltaisilla työkaluilla. Ei siitä mitään tullut. Paineilmavasaraan kytketty vääntötyökalu tuotti nopeasti oikean tuloksen.
Merkkiliikkeessä käytetään puristinta, joka tukee jarrusatulaan samalla kun ruuvi kiertää mäntää alaspäin. Kuulemma männän tiivisteen käsittely silikonilla (mieluummin tahna kuin suihke) helpottaa hommaa huomattavasti. - Reiska
petrisa kirjoitti:
Vaihdoin levyt Passattiin ja sama juttu.
Ei yksin saanut tarpeeksi voimaa painamiseen ja pyörittämiseen satulan
ollessa paikoillaan autossa, varsinkin kun ei ole sitä oikeaa työkalua.
Joten satula irti ja alkoi liikkua.
Seuraavaa kertaa varten ostan kyllä sen työkalun.Kysykää joskus paljonko maksaa takajarrupalojen vaihto merkkikorjaamolla ja miettikää sen jälkeen et paljonko sitä "säästöä" tuli ja paljonko meni itseltä aikaa kyseiseen hommaan mitä kaikkea sattui menemään VITUIKSI ,kun sitä tulee sählättyä niitten jarrujen kanssa?
Tämä ei ole mikään puolustus puhe merkkikorjaamoja kohtaan vaan aivan REALISTINEN toteamus.Miettikää joskus hyvät ihmiset ennen kuin teette älkääkä vasta sen JÄLKEEN.
Tämän heitän ihan "lonkalta" ,muuta veikkaisin kyseisen homman maksavan MK:ssa noin vajaa 50euroa työn osalta ja sillä on osien ja työn osalta KAHDEN VUODEN TAKUU!!!!!
Kannattaako itse tuhrata monta tuntia pihamaalla ja miettiä et mitenköhän ton männän sais sisään ym... vastaavaa?Puhumattakaan niistä ruttaantuneista helmoista ,kun niillä omilla "biltema" tunkeilla nostetaan helmat kurttuun ja aiheutetaan muutenkin ,jotain sellaisia vahinkoja mistä ei välttämättä ole itsellä edes hajua mitä on tullut tehtyä.
No ei muutakuin ropailemisiin.....niille ketkä sen taitavat ja pointtini oli tässäkin asiassa se .....JOKAINEN OSAA JOTAIN ,MUTTA KAIKKI EIVÄT OSAA KAIKKEA.
AURINKOISIN TERVEISIN: Reiska tai no repa näin meidän kesken :) - Uuno
Reiska kirjoitti:
Kysykää joskus paljonko maksaa takajarrupalojen vaihto merkkikorjaamolla ja miettikää sen jälkeen et paljonko sitä "säästöä" tuli ja paljonko meni itseltä aikaa kyseiseen hommaan mitä kaikkea sattui menemään VITUIKSI ,kun sitä tulee sählättyä niitten jarrujen kanssa?
Tämä ei ole mikään puolustus puhe merkkikorjaamoja kohtaan vaan aivan REALISTINEN toteamus.Miettikää joskus hyvät ihmiset ennen kuin teette älkääkä vasta sen JÄLKEEN.
Tämän heitän ihan "lonkalta" ,muuta veikkaisin kyseisen homman maksavan MK:ssa noin vajaa 50euroa työn osalta ja sillä on osien ja työn osalta KAHDEN VUODEN TAKUU!!!!!
Kannattaako itse tuhrata monta tuntia pihamaalla ja miettiä et mitenköhän ton männän sais sisään ym... vastaavaa?Puhumattakaan niistä ruttaantuneista helmoista ,kun niillä omilla "biltema" tunkeilla nostetaan helmat kurttuun ja aiheutetaan muutenkin ,jotain sellaisia vahinkoja mistä ei välttämättä ole itsellä edes hajua mitä on tullut tehtyä.
No ei muutakuin ropailemisiin.....niille ketkä sen taitavat ja pointtini oli tässäkin asiassa se .....JOKAINEN OSAA JOTAIN ,MUTTA KAIKKI EIVÄT OSAA KAIKKEA.
AURINKOISIN TERVEISIN: Reiska tai no repa näin meidän kesken :)Kaikille autoille löytyy korjauskirja, jossa tavallisimmat työt selitetään yksityiskohtaisesti.
Netistä saa ostaa englanninkielisiä ja se tulee noin viikon sisällä. En tunne asiaa suomenkielisten osalta, mutta ainakin yksi Volvon kirja minulla oli. On aivan tyhmää olla ilman oman autonsa huoltokirjaa. - toledisti
Uuno kirjoitti:
Kaikille autoille löytyy korjauskirja, jossa tavallisimmat työt selitetään yksityiskohtaisesti.
Netistä saa ostaa englanninkielisiä ja se tulee noin viikon sisällä. En tunne asiaa suomenkielisten osalta, mutta ainakin yksi Volvon kirja minulla oli. On aivan tyhmää olla ilman oman autonsa huoltokirjaa.On minullakin jokaiseen omistamaani autoon tuollainen kirja ollut ja niitä on hyödynnetty ahkerasti. Valitettavasti noista opuksista eivät yleensä selviä ammattiasentajien käyttämä niksit. Nämä niksit nopeuttavat ja helpottavat hommaa huomattavasti, vaikka korjaamoissa melkoisia tuntimääriä laskutetaankin. Mieluummin kysyn niksit itse merkkiliikkeestä, jos jotain erikoisempaa yritän autolleni tehdä.
- Teeseitsejososaat
Kiitos kommenteista/vinkeistä! "Vinkalla" sain puristettua ja riittävään kireyteen kiristeltyä kierrettyä tuohon mainittuun myötäpäivään aina puolisen kierrosta kerrallaan. Ensimmäinen liikahdus oli raskain mutta itselläni riitti hommaan ihan kaksi kättä (Golf vm. 2000). Toisella väänsin/pidin paikoillaan letkunvarassa olevaa jarrusylinterimötikkää ja toisella kädellä väänsin vinkaa. En edes katkonut jarruletkuja voimainponnistuksessa.
Toisen puolen jarrukilven huomasin märäntyneeksi, mutta vaihtaminen edellyttäisi pyörännavan irrotusta, joten eipä taida maksaa vaivaa...
ks. Opas: Golf IV/Bora Takarenkaan laakerin vaihto
http://www.variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?f=20&t=12550 - Teeseitsejososaat
Tässä vielä opetusvideo Audin jarruista, mutta aika yhteneväinen ainakin Golfin kanssa.
https://www.youtube.com/watch?v=vIjvAUdSBzg - Anonyymi
Reiska kirjoitti:
Kysykää joskus paljonko maksaa takajarrupalojen vaihto merkkikorjaamolla ja miettikää sen jälkeen et paljonko sitä "säästöä" tuli ja paljonko meni itseltä aikaa kyseiseen hommaan mitä kaikkea sattui menemään VITUIKSI ,kun sitä tulee sählättyä niitten jarrujen kanssa?
Tämä ei ole mikään puolustus puhe merkkikorjaamoja kohtaan vaan aivan REALISTINEN toteamus.Miettikää joskus hyvät ihmiset ennen kuin teette älkääkä vasta sen JÄLKEEN.
Tämän heitän ihan "lonkalta" ,muuta veikkaisin kyseisen homman maksavan MK:ssa noin vajaa 50euroa työn osalta ja sillä on osien ja työn osalta KAHDEN VUODEN TAKUU!!!!!
Kannattaako itse tuhrata monta tuntia pihamaalla ja miettiä et mitenköhän ton männän sais sisään ym... vastaavaa?Puhumattakaan niistä ruttaantuneista helmoista ,kun niillä omilla "biltema" tunkeilla nostetaan helmat kurttuun ja aiheutetaan muutenkin ,jotain sellaisia vahinkoja mistä ei välttämättä ole itsellä edes hajua mitä on tullut tehtyä.
No ei muutakuin ropailemisiin.....niille ketkä sen taitavat ja pointtini oli tässäkin asiassa se .....JOKAINEN OSAA JOTAIN ,MUTTA KAIKKI EIVÄT OSAA KAIKKEA.
AURINKOISIN TERVEISIN: Reiska tai no repa näin meidän kesken :)ei muutako insuuliniä koneesee
- Variant IV
Hei!
Yksinkertaisin ja halvin tapa selvitä pyöritä ja painaa yhtälöstä on seuraava:
- Hanki rautakaupasta ruuvipuristin, ns. ´vinka´
- Purista mäntää vinkalla sisäänpäin ja samalla käännä putkipihdeillä/papukaijapihdeillä mäntää myötäpäivään
- ja kiristä lisää vinkaa ja käännä uudestaan. Jatka toistamista niinkauan kunnes mäntä on aivan pohjassa. Varo, ettet pihdeillä riko suojakumia!
Tällä tavalla homma onnistuu ja ei ole monimutkainen juttu. - TDI Variant
Hei!
Yksinkertaisin ja halvin tapa selvitä pyöritä ja painaa yhtälöstä on seuraava:
- Hanki rautakaupasta ruuvipuristin, ns. ´vinka´
- Purista mäntää vinkalla sisäänpäin ja samalla käännä putkipihdeillä/papukaijapihdeillä mäntää myötäpäivään
- ja kiristä lisää vinkaa ja käännä uudestaan. Jatka toistamista niinkauan kunnes mäntä on aivan pohjassa. Varo, ettet pihdeillä riko suojakumia!
Tällä tavalla homma onnistuu ja ei ole monimutkainen juttu. - JoKo
on sitten hankala asentaa ellei ole irrottanut jarrusatuloita. Kaveri siinä hommassa on hyvä. Huom! Männän on syytä olla aivan pohjassa jotta uudet palat sopivat sisään, ja siinäkin täytyy muistaa oikea järjestys, en nyt muista kumpiko pala (sisempi vai ulompi) ensin.
- Golf IV
Kiitos vastauksistanne, eiköhän näillä eväillä homma etene.
- Vwtouran
Vinkalla homma onniatu todella nopeasti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo768672Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per593301- 382644
- 272201
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj182185Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto362169- 131927
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151733- 671698
- 181629