Jarrupalat Apua!

Golf IV

Nyt tarvis vähän apua. Piti tässä päivällä vaihtaa takajarrupalat Golffiin, mutta eihän se onnistunutkaan. Jarrusatula lähti helposti irti samaten vanhat jarrupalat mutta sitten ne ongelmat alkoivat. Uusia paloja laitettaessa jarrusylinterin mäntää pitäisi työntää sisäänpäin jotta uudet paksummat palat saataisiin paikalle. Mäntä vaan ei suostu menemään sisään. Ei kiertämällä eikä ruuvipuristimella, ulospäin se kyllä tulee. Oman analyysin mukaan männän takana täytyy olla nestepaine mikä estää männän sisään liikkumisen. Onko tässä operaatiossa jokin kikka-kakkonen millä männän saa sisäänpäin vai mikä mättää??? Auto on Golf IV -99 1.6.

24

23095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onhan

      ilma ruuvi.
      Käyttäsit vähä järkeä.
      Ole hyvä.

      • Osmo

        Käytä ite järkees. Ei niitä ilmaruuveja kannata mennä aukoo jos jarrupalat vaihtaa.
        Mäntä siinä hieman jumittaa vaan. Avaa se jarrunestesäiliön korkki sieltä konehuoneesta ja ota esim kunnon putkitonget joilla saat voimaa ja purista varovasti sitä mäntää taakse ja kun liikkuu vähän niin katso ettei jarrunesteet tule ulos nestesäiliöstä. Liikuttele edestakaisin sitä mäntää niin se herkistyy ja jarrut toimii hyvin.
        Sama toiselle puolelle kanssa...yhtä herkäksi sekin puoli. Ota joku kaveri siihen hommaan mukaan painamaan poljinta.


      • Golf IV
        Osmo kirjoitti:

        Käytä ite järkees. Ei niitä ilmaruuveja kannata mennä aukoo jos jarrupalat vaihtaa.
        Mäntä siinä hieman jumittaa vaan. Avaa se jarrunestesäiliön korkki sieltä konehuoneesta ja ota esim kunnon putkitonget joilla saat voimaa ja purista varovasti sitä mäntää taakse ja kun liikkuu vähän niin katso ettei jarrunesteet tule ulos nestesäiliöstä. Liikuttele edestakaisin sitä mäntää niin se herkistyy ja jarrut toimii hyvin.
        Sama toiselle puolelle kanssa...yhtä herkäksi sekin puoli. Ota joku kaveri siihen hommaan mukaan painamaan poljinta.

        Jarrunestesäiliön korkki oli jo auki kun kokeilin ruuvipuristimella, mutta täytyypä kokeilla seuraavaksi putkitongeilla jos ne toimis paremmin.


      • Golf IV

        Tuli kyllä aukastua se ilmausruuvi, mutta ei sieltä nesteitä tullu lainkaan. Avasin kyllä vaan ehkä puoli kierrosta, olis sen luullut riittävän.


      • Uuno
        Osmo kirjoitti:

        Käytä ite järkees. Ei niitä ilmaruuveja kannata mennä aukoo jos jarrupalat vaihtaa.
        Mäntä siinä hieman jumittaa vaan. Avaa se jarrunestesäiliön korkki sieltä konehuoneesta ja ota esim kunnon putkitonget joilla saat voimaa ja purista varovasti sitä mäntää taakse ja kun liikkuu vähän niin katso ettei jarrunesteet tule ulos nestesäiliöstä. Liikuttele edestakaisin sitä mäntää niin se herkistyy ja jarrut toimii hyvin.
        Sama toiselle puolelle kanssa...yhtä herkäksi sekin puoli. Ota joku kaveri siihen hommaan mukaan painamaan poljinta.

        Hehe,vai kaveri poljinta painamaan. Männät siinä lentää pihalle, kun jarrupalat on jo irroitettu. Minä painan aina männät takaisin vanhojen jarrupalojen ollessa paikoillaan. Sen jälkeen aletaan purkamaan.


      • Anonyymi
        Osmo kirjoitti:

        Käytä ite järkees. Ei niitä ilmaruuveja kannata mennä aukoo jos jarrupalat vaihtaa.
        Mäntä siinä hieman jumittaa vaan. Avaa se jarrunestesäiliön korkki sieltä konehuoneesta ja ota esim kunnon putkitonget joilla saat voimaa ja purista varovasti sitä mäntää taakse ja kun liikkuu vähän niin katso ettei jarrunesteet tule ulos nestesäiliöstä. Liikuttele edestakaisin sitä mäntää niin se herkistyy ja jarrut toimii hyvin.
        Sama toiselle puolelle kanssa...yhtä herkäksi sekin puoli. Ota joku kaveri siihen hommaan mukaan painamaan poljinta.

        Käytä vähän järkeä itse. Valmistajankaan mukaan ei jarrunestettä pidä puristaa takaisinpäin.

        Sitäpaitsi melko kädetön oöet jos ilmausriuvin aukaisu aiheuttaa jotain ongelmaa.


    • pyörittää

      Pyörittämällä mäntää,myötäpäivään,männän päässä on urat,johon avain käy,jollei avainta ole,sen voi tehdä sopivan levyinen lauta,siihen päähän lyö pari naulaa tai ruuvia,jos ei tunnu menevän sisään,voisi kokeilla käsijarru päällä,siellä männän sisällä on kasijarru tappi joka työntää mäntää,ja siinä harva kierre,joka säätää käsijarrun automaattisesti,myös nokkapihdit käy avaimeksi,tiivistettä varoa ettei mene puneelle,alle vähän laittaa liukastetta

      • Golf IV

        Männän pyöritys ei ole ongelma, kun tein putkesta siihen sopivan avaimen. Pyöritys ei vaan liikuttanut mäntää sisäänpäin. Toi sun käsijarru homma ei oikein auennut. Jos siitä vivusta vääntää mihin käsijarruvaijeri tulee niin sehän työntää mäntää ulospäin?


    • volkkari

      Mäntää pitää kiertää ja painaa samalla sisäänpäin.
      Tähän on olemassa oikeita työkalujakin, mutta katso männänpäätä ja päättele millainen työkalun pitäisi olla. Männän päässä taisi olla ura tms. josta sitä voi kiertää. Vanhempien mallien korjauskäsikirjoissakin on ohjeita, levyjarrut luultavasti samaa tyyppiä, ainakin Passateissa käy
      vm. 94:een tehty työkalu vm 2001:een!

      • tdi 66kw

        Vähän uskoa lisää siihen painamiseen ja kiertämiseen niin alkaa liikkua sisäänpäinkin. Itse jouduin golfissa irrottamaan satulan ruuvipenkkiin käsittelyä varten kun ei ollut sellaista työkalua. Yksin ei oikein saa pidettyä satulaa paikoillaan ja painettua/kierrettyä.

        Idea on juuri sama kuin vanhoissakin levyjarrullisissa vw-autoissa (takana). Lucasin (entisen Girlingin) satulat


      • petrisa
        tdi 66kw kirjoitti:

        Vähän uskoa lisää siihen painamiseen ja kiertämiseen niin alkaa liikkua sisäänpäinkin. Itse jouduin golfissa irrottamaan satulan ruuvipenkkiin käsittelyä varten kun ei ollut sellaista työkalua. Yksin ei oikein saa pidettyä satulaa paikoillaan ja painettua/kierrettyä.

        Idea on juuri sama kuin vanhoissakin levyjarrullisissa vw-autoissa (takana). Lucasin (entisen Girlingin) satulat

        Vaihdoin levyt Passattiin ja sama juttu.
        Ei yksin saanut tarpeeksi voimaa painamiseen ja pyörittämiseen satulan
        ollessa paikoillaan autossa, varsinkin kun ei ole sitä oikeaa työkalua.
        Joten satula irti ja alkoi liikkua.

        Seuraavaa kertaa varten ostan kyllä sen työkalun.


      • toledisti
        petrisa kirjoitti:

        Vaihdoin levyt Passattiin ja sama juttu.
        Ei yksin saanut tarpeeksi voimaa painamiseen ja pyörittämiseen satulan
        ollessa paikoillaan autossa, varsinkin kun ei ole sitä oikeaa työkalua.
        Joten satula irti ja alkoi liikkua.

        Seuraavaa kertaa varten ostan kyllä sen työkalun.

        Kokeilin itse varaosaliikkeestä ostamallani työkalulla kiertämistä ja painamista jarrusatulan ollessa irti. Jarrun mäntä painui sisään minimaalisen vähän eikä ilmausruuvin avaaminen helpottanut tilannetta, vaikka nestettä ulos tulikin.

        Vein autoni huoltoasemalle, ja huoltomies yritti varttitunnin omani kaltaisilla työkaluilla. Ei siitä mitään tullut. Paineilmavasaraan kytketty vääntötyökalu tuotti nopeasti oikean tuloksen.

        Merkkiliikkeessä käytetään puristinta, joka tukee jarrusatulaan samalla kun ruuvi kiertää mäntää alaspäin. Kuulemma männän tiivisteen käsittely silikonilla (mieluummin tahna kuin suihke) helpottaa hommaa huomattavasti.


      • Reiska
        petrisa kirjoitti:

        Vaihdoin levyt Passattiin ja sama juttu.
        Ei yksin saanut tarpeeksi voimaa painamiseen ja pyörittämiseen satulan
        ollessa paikoillaan autossa, varsinkin kun ei ole sitä oikeaa työkalua.
        Joten satula irti ja alkoi liikkua.

        Seuraavaa kertaa varten ostan kyllä sen työkalun.

        Kysykää joskus paljonko maksaa takajarrupalojen vaihto merkkikorjaamolla ja miettikää sen jälkeen et paljonko sitä "säästöä" tuli ja paljonko meni itseltä aikaa kyseiseen hommaan mitä kaikkea sattui menemään VITUIKSI ,kun sitä tulee sählättyä niitten jarrujen kanssa?

        Tämä ei ole mikään puolustus puhe merkkikorjaamoja kohtaan vaan aivan REALISTINEN toteamus.Miettikää joskus hyvät ihmiset ennen kuin teette älkääkä vasta sen JÄLKEEN.

        Tämän heitän ihan "lonkalta" ,muuta veikkaisin kyseisen homman maksavan MK:ssa noin vajaa 50euroa työn osalta ja sillä on osien ja työn osalta KAHDEN VUODEN TAKUU!!!!!

        Kannattaako itse tuhrata monta tuntia pihamaalla ja miettiä et mitenköhän ton männän sais sisään ym... vastaavaa?Puhumattakaan niistä ruttaantuneista helmoista ,kun niillä omilla "biltema" tunkeilla nostetaan helmat kurttuun ja aiheutetaan muutenkin ,jotain sellaisia vahinkoja mistä ei välttämättä ole itsellä edes hajua mitä on tullut tehtyä.

        No ei muutakuin ropailemisiin.....niille ketkä sen taitavat ja pointtini oli tässäkin asiassa se .....JOKAINEN OSAA JOTAIN ,MUTTA KAIKKI EIVÄT OSAA KAIKKEA.

        AURINKOISIN TERVEISIN: Reiska tai no repa näin meidän kesken :)


      • Uuno
        Reiska kirjoitti:

        Kysykää joskus paljonko maksaa takajarrupalojen vaihto merkkikorjaamolla ja miettikää sen jälkeen et paljonko sitä "säästöä" tuli ja paljonko meni itseltä aikaa kyseiseen hommaan mitä kaikkea sattui menemään VITUIKSI ,kun sitä tulee sählättyä niitten jarrujen kanssa?

        Tämä ei ole mikään puolustus puhe merkkikorjaamoja kohtaan vaan aivan REALISTINEN toteamus.Miettikää joskus hyvät ihmiset ennen kuin teette älkääkä vasta sen JÄLKEEN.

        Tämän heitän ihan "lonkalta" ,muuta veikkaisin kyseisen homman maksavan MK:ssa noin vajaa 50euroa työn osalta ja sillä on osien ja työn osalta KAHDEN VUODEN TAKUU!!!!!

        Kannattaako itse tuhrata monta tuntia pihamaalla ja miettiä et mitenköhän ton männän sais sisään ym... vastaavaa?Puhumattakaan niistä ruttaantuneista helmoista ,kun niillä omilla "biltema" tunkeilla nostetaan helmat kurttuun ja aiheutetaan muutenkin ,jotain sellaisia vahinkoja mistä ei välttämättä ole itsellä edes hajua mitä on tullut tehtyä.

        No ei muutakuin ropailemisiin.....niille ketkä sen taitavat ja pointtini oli tässäkin asiassa se .....JOKAINEN OSAA JOTAIN ,MUTTA KAIKKI EIVÄT OSAA KAIKKEA.

        AURINKOISIN TERVEISIN: Reiska tai no repa näin meidän kesken :)

        Kaikille autoille löytyy korjauskirja, jossa tavallisimmat työt selitetään yksityiskohtaisesti.
        Netistä saa ostaa englanninkielisiä ja se tulee noin viikon sisällä. En tunne asiaa suomenkielisten osalta, mutta ainakin yksi Volvon kirja minulla oli. On aivan tyhmää olla ilman oman autonsa huoltokirjaa.


      • toledisti
        Uuno kirjoitti:

        Kaikille autoille löytyy korjauskirja, jossa tavallisimmat työt selitetään yksityiskohtaisesti.
        Netistä saa ostaa englanninkielisiä ja se tulee noin viikon sisällä. En tunne asiaa suomenkielisten osalta, mutta ainakin yksi Volvon kirja minulla oli. On aivan tyhmää olla ilman oman autonsa huoltokirjaa.

        On minullakin jokaiseen omistamaani autoon tuollainen kirja ollut ja niitä on hyödynnetty ahkerasti. Valitettavasti noista opuksista eivät yleensä selviä ammattiasentajien käyttämä niksit. Nämä niksit nopeuttavat ja helpottavat hommaa huomattavasti, vaikka korjaamoissa melkoisia tuntimääriä laskutetaankin. Mieluummin kysyn niksit itse merkkiliikkeestä, jos jotain erikoisempaa yritän autolleni tehdä.


      • Teeseitsejososaat

        Kiitos kommenteista/vinkeistä! "Vinkalla" sain puristettua ja riittävään kireyteen kiristeltyä kierrettyä tuohon mainittuun myötäpäivään aina puolisen kierrosta kerrallaan. Ensimmäinen liikahdus oli raskain mutta itselläni riitti hommaan ihan kaksi kättä (Golf vm. 2000). Toisella väänsin/pidin paikoillaan letkunvarassa olevaa jarrusylinterimötikkää ja toisella kädellä väänsin vinkaa. En edes katkonut jarruletkuja voimainponnistuksessa.

        Toisen puolen jarrukilven huomasin märäntyneeksi, mutta vaihtaminen edellyttäisi pyörännavan irrotusta, joten eipä taida maksaa vaivaa...

        ks. Opas: Golf IV/Bora Takarenkaan laakerin vaihto
        http://www.variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?f=20&t=12550


      • Teeseitsejososaat

      • Anonyymi
        Reiska kirjoitti:

        Kysykää joskus paljonko maksaa takajarrupalojen vaihto merkkikorjaamolla ja miettikää sen jälkeen et paljonko sitä "säästöä" tuli ja paljonko meni itseltä aikaa kyseiseen hommaan mitä kaikkea sattui menemään VITUIKSI ,kun sitä tulee sählättyä niitten jarrujen kanssa?

        Tämä ei ole mikään puolustus puhe merkkikorjaamoja kohtaan vaan aivan REALISTINEN toteamus.Miettikää joskus hyvät ihmiset ennen kuin teette älkääkä vasta sen JÄLKEEN.

        Tämän heitän ihan "lonkalta" ,muuta veikkaisin kyseisen homman maksavan MK:ssa noin vajaa 50euroa työn osalta ja sillä on osien ja työn osalta KAHDEN VUODEN TAKUU!!!!!

        Kannattaako itse tuhrata monta tuntia pihamaalla ja miettiä et mitenköhän ton männän sais sisään ym... vastaavaa?Puhumattakaan niistä ruttaantuneista helmoista ,kun niillä omilla "biltema" tunkeilla nostetaan helmat kurttuun ja aiheutetaan muutenkin ,jotain sellaisia vahinkoja mistä ei välttämättä ole itsellä edes hajua mitä on tullut tehtyä.

        No ei muutakuin ropailemisiin.....niille ketkä sen taitavat ja pointtini oli tässäkin asiassa se .....JOKAINEN OSAA JOTAIN ,MUTTA KAIKKI EIVÄT OSAA KAIKKEA.

        AURINKOISIN TERVEISIN: Reiska tai no repa näin meidän kesken :)

        ei muutako insuuliniä koneesee


      • Anonyymi
        Reiska kirjoitti:

        Kysykää joskus paljonko maksaa takajarrupalojen vaihto merkkikorjaamolla ja miettikää sen jälkeen et paljonko sitä "säästöä" tuli ja paljonko meni itseltä aikaa kyseiseen hommaan mitä kaikkea sattui menemään VITUIKSI ,kun sitä tulee sählättyä niitten jarrujen kanssa?

        Tämä ei ole mikään puolustus puhe merkkikorjaamoja kohtaan vaan aivan REALISTINEN toteamus.Miettikää joskus hyvät ihmiset ennen kuin teette älkääkä vasta sen JÄLKEEN.

        Tämän heitän ihan "lonkalta" ,muuta veikkaisin kyseisen homman maksavan MK:ssa noin vajaa 50euroa työn osalta ja sillä on osien ja työn osalta KAHDEN VUODEN TAKUU!!!!!

        Kannattaako itse tuhrata monta tuntia pihamaalla ja miettiä et mitenköhän ton männän sais sisään ym... vastaavaa?Puhumattakaan niistä ruttaantuneista helmoista ,kun niillä omilla "biltema" tunkeilla nostetaan helmat kurttuun ja aiheutetaan muutenkin ,jotain sellaisia vahinkoja mistä ei välttämättä ole itsellä edes hajua mitä on tullut tehtyä.

        No ei muutakuin ropailemisiin.....niille ketkä sen taitavat ja pointtini oli tässäkin asiassa se .....JOKAINEN OSAA JOTAIN ,MUTTA KAIKKI EIVÄT OSAA KAIKKEA.

        AURINKOISIN TERVEISIN: Reiska tai no repa näin meidän kesken :)

        Kommarit tekee just noin


    • Variant IV

      Hei!

      Yksinkertaisin ja halvin tapa selvitä pyöritä ja painaa yhtälöstä on seuraava:
      - Hanki rautakaupasta ruuvipuristin, ns. ´vinka´
      - Purista mäntää vinkalla sisäänpäin ja samalla käännä putkipihdeillä/papukaijapihdeillä mäntää myötäpäivään
      - ja kiristä lisää vinkaa ja käännä uudestaan. Jatka toistamista niinkauan kunnes mäntä on aivan pohjassa. Varo, ettet pihdeillä riko suojakumia!

      Tällä tavalla homma onnistuu ja ei ole monimutkainen juttu.

    • TDI Variant

      Hei!

      Yksinkertaisin ja halvin tapa selvitä pyöritä ja painaa yhtälöstä on seuraava:
      - Hanki rautakaupasta ruuvipuristin, ns. ´vinka´
      - Purista mäntää vinkalla sisäänpäin ja samalla käännä putkipihdeillä/papukaijapihdeillä mäntää myötäpäivään
      - ja kiristä lisää vinkaa ja käännä uudestaan. Jatka toistamista niinkauan kunnes mäntä on aivan pohjassa. Varo, ettet pihdeillä riko suojakumia!

      Tällä tavalla homma onnistuu ja ei ole monimutkainen juttu.

    • JoKo

      on sitten hankala asentaa ellei ole irrottanut jarrusatuloita. Kaveri siinä hommassa on hyvä. Huom! Männän on syytä olla aivan pohjassa jotta uudet palat sopivat sisään, ja siinäkin täytyy muistaa oikea järjestys, en nyt muista kumpiko pala (sisempi vai ulompi) ensin.

    • Golf IV

      Kiitos vastauksistanne, eiköhän näillä eväillä homma etene.

    • Vwtouran

      Vinkalla homma onniatu todella nopeasti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      266
      6640
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      217
      6192
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      38
      5630
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      150
      4966
    5. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      27
      3768
    6. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      187
      3696
    7. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      131
      3435
    8. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      33
      3133
    9. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      327
      2767
    10. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      2
      2677
    Aihe