Jarrupalat Apua!

Golf IV

Nyt tarvis vähän apua. Piti tässä päivällä vaihtaa takajarrupalat Golffiin, mutta eihän se onnistunutkaan. Jarrusatula lähti helposti irti samaten vanhat jarrupalat mutta sitten ne ongelmat alkoivat. Uusia paloja laitettaessa jarrusylinterin mäntää pitäisi työntää sisäänpäin jotta uudet paksummat palat saataisiin paikalle. Mäntä vaan ei suostu menemään sisään. Ei kiertämällä eikä ruuvipuristimella, ulospäin se kyllä tulee. Oman analyysin mukaan männän takana täytyy olla nestepaine mikä estää männän sisään liikkumisen. Onko tässä operaatiossa jokin kikka-kakkonen millä männän saa sisäänpäin vai mikä mättää??? Auto on Golf IV -99 1.6.

23

22333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onhan

      ilma ruuvi.
      Käyttäsit vähä järkeä.
      Ole hyvä.

      • Osmo

        Käytä ite järkees. Ei niitä ilmaruuveja kannata mennä aukoo jos jarrupalat vaihtaa.
        Mäntä siinä hieman jumittaa vaan. Avaa se jarrunestesäiliön korkki sieltä konehuoneesta ja ota esim kunnon putkitonget joilla saat voimaa ja purista varovasti sitä mäntää taakse ja kun liikkuu vähän niin katso ettei jarrunesteet tule ulos nestesäiliöstä. Liikuttele edestakaisin sitä mäntää niin se herkistyy ja jarrut toimii hyvin.
        Sama toiselle puolelle kanssa...yhtä herkäksi sekin puoli. Ota joku kaveri siihen hommaan mukaan painamaan poljinta.


      • Golf IV
        Osmo kirjoitti:

        Käytä ite järkees. Ei niitä ilmaruuveja kannata mennä aukoo jos jarrupalat vaihtaa.
        Mäntä siinä hieman jumittaa vaan. Avaa se jarrunestesäiliön korkki sieltä konehuoneesta ja ota esim kunnon putkitonget joilla saat voimaa ja purista varovasti sitä mäntää taakse ja kun liikkuu vähän niin katso ettei jarrunesteet tule ulos nestesäiliöstä. Liikuttele edestakaisin sitä mäntää niin se herkistyy ja jarrut toimii hyvin.
        Sama toiselle puolelle kanssa...yhtä herkäksi sekin puoli. Ota joku kaveri siihen hommaan mukaan painamaan poljinta.

        Jarrunestesäiliön korkki oli jo auki kun kokeilin ruuvipuristimella, mutta täytyypä kokeilla seuraavaksi putkitongeilla jos ne toimis paremmin.


      • Golf IV

        Tuli kyllä aukastua se ilmausruuvi, mutta ei sieltä nesteitä tullu lainkaan. Avasin kyllä vaan ehkä puoli kierrosta, olis sen luullut riittävän.


      • Uuno
        Osmo kirjoitti:

        Käytä ite järkees. Ei niitä ilmaruuveja kannata mennä aukoo jos jarrupalat vaihtaa.
        Mäntä siinä hieman jumittaa vaan. Avaa se jarrunestesäiliön korkki sieltä konehuoneesta ja ota esim kunnon putkitonget joilla saat voimaa ja purista varovasti sitä mäntää taakse ja kun liikkuu vähän niin katso ettei jarrunesteet tule ulos nestesäiliöstä. Liikuttele edestakaisin sitä mäntää niin se herkistyy ja jarrut toimii hyvin.
        Sama toiselle puolelle kanssa...yhtä herkäksi sekin puoli. Ota joku kaveri siihen hommaan mukaan painamaan poljinta.

        Hehe,vai kaveri poljinta painamaan. Männät siinä lentää pihalle, kun jarrupalat on jo irroitettu. Minä painan aina männät takaisin vanhojen jarrupalojen ollessa paikoillaan. Sen jälkeen aletaan purkamaan.


    • pyörittää

      Pyörittämällä mäntää,myötäpäivään,männän päässä on urat,johon avain käy,jollei avainta ole,sen voi tehdä sopivan levyinen lauta,siihen päähän lyö pari naulaa tai ruuvia,jos ei tunnu menevän sisään,voisi kokeilla käsijarru päällä,siellä männän sisällä on kasijarru tappi joka työntää mäntää,ja siinä harva kierre,joka säätää käsijarrun automaattisesti,myös nokkapihdit käy avaimeksi,tiivistettä varoa ettei mene puneelle,alle vähän laittaa liukastetta

      • Golf IV

        Männän pyöritys ei ole ongelma, kun tein putkesta siihen sopivan avaimen. Pyöritys ei vaan liikuttanut mäntää sisäänpäin. Toi sun käsijarru homma ei oikein auennut. Jos siitä vivusta vääntää mihin käsijarruvaijeri tulee niin sehän työntää mäntää ulospäin?


    • volkkari

      Mäntää pitää kiertää ja painaa samalla sisäänpäin.
      Tähän on olemassa oikeita työkalujakin, mutta katso männänpäätä ja päättele millainen työkalun pitäisi olla. Männän päässä taisi olla ura tms. josta sitä voi kiertää. Vanhempien mallien korjauskäsikirjoissakin on ohjeita, levyjarrut luultavasti samaa tyyppiä, ainakin Passateissa käy
      vm. 94:een tehty työkalu vm 2001:een!

      • tdi 66kw

        Vähän uskoa lisää siihen painamiseen ja kiertämiseen niin alkaa liikkua sisäänpäinkin. Itse jouduin golfissa irrottamaan satulan ruuvipenkkiin käsittelyä varten kun ei ollut sellaista työkalua. Yksin ei oikein saa pidettyä satulaa paikoillaan ja painettua/kierrettyä.

        Idea on juuri sama kuin vanhoissakin levyjarrullisissa vw-autoissa (takana). Lucasin (entisen Girlingin) satulat


      • petrisa
        tdi 66kw kirjoitti:

        Vähän uskoa lisää siihen painamiseen ja kiertämiseen niin alkaa liikkua sisäänpäinkin. Itse jouduin golfissa irrottamaan satulan ruuvipenkkiin käsittelyä varten kun ei ollut sellaista työkalua. Yksin ei oikein saa pidettyä satulaa paikoillaan ja painettua/kierrettyä.

        Idea on juuri sama kuin vanhoissakin levyjarrullisissa vw-autoissa (takana). Lucasin (entisen Girlingin) satulat

        Vaihdoin levyt Passattiin ja sama juttu.
        Ei yksin saanut tarpeeksi voimaa painamiseen ja pyörittämiseen satulan
        ollessa paikoillaan autossa, varsinkin kun ei ole sitä oikeaa työkalua.
        Joten satula irti ja alkoi liikkua.

        Seuraavaa kertaa varten ostan kyllä sen työkalun.


      • toledisti
        petrisa kirjoitti:

        Vaihdoin levyt Passattiin ja sama juttu.
        Ei yksin saanut tarpeeksi voimaa painamiseen ja pyörittämiseen satulan
        ollessa paikoillaan autossa, varsinkin kun ei ole sitä oikeaa työkalua.
        Joten satula irti ja alkoi liikkua.

        Seuraavaa kertaa varten ostan kyllä sen työkalun.

        Kokeilin itse varaosaliikkeestä ostamallani työkalulla kiertämistä ja painamista jarrusatulan ollessa irti. Jarrun mäntä painui sisään minimaalisen vähän eikä ilmausruuvin avaaminen helpottanut tilannetta, vaikka nestettä ulos tulikin.

        Vein autoni huoltoasemalle, ja huoltomies yritti varttitunnin omani kaltaisilla työkaluilla. Ei siitä mitään tullut. Paineilmavasaraan kytketty vääntötyökalu tuotti nopeasti oikean tuloksen.

        Merkkiliikkeessä käytetään puristinta, joka tukee jarrusatulaan samalla kun ruuvi kiertää mäntää alaspäin. Kuulemma männän tiivisteen käsittely silikonilla (mieluummin tahna kuin suihke) helpottaa hommaa huomattavasti.


      • Reiska
        petrisa kirjoitti:

        Vaihdoin levyt Passattiin ja sama juttu.
        Ei yksin saanut tarpeeksi voimaa painamiseen ja pyörittämiseen satulan
        ollessa paikoillaan autossa, varsinkin kun ei ole sitä oikeaa työkalua.
        Joten satula irti ja alkoi liikkua.

        Seuraavaa kertaa varten ostan kyllä sen työkalun.

        Kysykää joskus paljonko maksaa takajarrupalojen vaihto merkkikorjaamolla ja miettikää sen jälkeen et paljonko sitä "säästöä" tuli ja paljonko meni itseltä aikaa kyseiseen hommaan mitä kaikkea sattui menemään VITUIKSI ,kun sitä tulee sählättyä niitten jarrujen kanssa?

        Tämä ei ole mikään puolustus puhe merkkikorjaamoja kohtaan vaan aivan REALISTINEN toteamus.Miettikää joskus hyvät ihmiset ennen kuin teette älkääkä vasta sen JÄLKEEN.

        Tämän heitän ihan "lonkalta" ,muuta veikkaisin kyseisen homman maksavan MK:ssa noin vajaa 50euroa työn osalta ja sillä on osien ja työn osalta KAHDEN VUODEN TAKUU!!!!!

        Kannattaako itse tuhrata monta tuntia pihamaalla ja miettiä et mitenköhän ton männän sais sisään ym... vastaavaa?Puhumattakaan niistä ruttaantuneista helmoista ,kun niillä omilla "biltema" tunkeilla nostetaan helmat kurttuun ja aiheutetaan muutenkin ,jotain sellaisia vahinkoja mistä ei välttämättä ole itsellä edes hajua mitä on tullut tehtyä.

        No ei muutakuin ropailemisiin.....niille ketkä sen taitavat ja pointtini oli tässäkin asiassa se .....JOKAINEN OSAA JOTAIN ,MUTTA KAIKKI EIVÄT OSAA KAIKKEA.

        AURINKOISIN TERVEISIN: Reiska tai no repa näin meidän kesken :)


      • Uuno
        Reiska kirjoitti:

        Kysykää joskus paljonko maksaa takajarrupalojen vaihto merkkikorjaamolla ja miettikää sen jälkeen et paljonko sitä "säästöä" tuli ja paljonko meni itseltä aikaa kyseiseen hommaan mitä kaikkea sattui menemään VITUIKSI ,kun sitä tulee sählättyä niitten jarrujen kanssa?

        Tämä ei ole mikään puolustus puhe merkkikorjaamoja kohtaan vaan aivan REALISTINEN toteamus.Miettikää joskus hyvät ihmiset ennen kuin teette älkääkä vasta sen JÄLKEEN.

        Tämän heitän ihan "lonkalta" ,muuta veikkaisin kyseisen homman maksavan MK:ssa noin vajaa 50euroa työn osalta ja sillä on osien ja työn osalta KAHDEN VUODEN TAKUU!!!!!

        Kannattaako itse tuhrata monta tuntia pihamaalla ja miettiä et mitenköhän ton männän sais sisään ym... vastaavaa?Puhumattakaan niistä ruttaantuneista helmoista ,kun niillä omilla "biltema" tunkeilla nostetaan helmat kurttuun ja aiheutetaan muutenkin ,jotain sellaisia vahinkoja mistä ei välttämättä ole itsellä edes hajua mitä on tullut tehtyä.

        No ei muutakuin ropailemisiin.....niille ketkä sen taitavat ja pointtini oli tässäkin asiassa se .....JOKAINEN OSAA JOTAIN ,MUTTA KAIKKI EIVÄT OSAA KAIKKEA.

        AURINKOISIN TERVEISIN: Reiska tai no repa näin meidän kesken :)

        Kaikille autoille löytyy korjauskirja, jossa tavallisimmat työt selitetään yksityiskohtaisesti.
        Netistä saa ostaa englanninkielisiä ja se tulee noin viikon sisällä. En tunne asiaa suomenkielisten osalta, mutta ainakin yksi Volvon kirja minulla oli. On aivan tyhmää olla ilman oman autonsa huoltokirjaa.


      • toledisti
        Uuno kirjoitti:

        Kaikille autoille löytyy korjauskirja, jossa tavallisimmat työt selitetään yksityiskohtaisesti.
        Netistä saa ostaa englanninkielisiä ja se tulee noin viikon sisällä. En tunne asiaa suomenkielisten osalta, mutta ainakin yksi Volvon kirja minulla oli. On aivan tyhmää olla ilman oman autonsa huoltokirjaa.

        On minullakin jokaiseen omistamaani autoon tuollainen kirja ollut ja niitä on hyödynnetty ahkerasti. Valitettavasti noista opuksista eivät yleensä selviä ammattiasentajien käyttämä niksit. Nämä niksit nopeuttavat ja helpottavat hommaa huomattavasti, vaikka korjaamoissa melkoisia tuntimääriä laskutetaankin. Mieluummin kysyn niksit itse merkkiliikkeestä, jos jotain erikoisempaa yritän autolleni tehdä.


      • Teeseitsejososaat

        Kiitos kommenteista/vinkeistä! "Vinkalla" sain puristettua ja riittävään kireyteen kiristeltyä kierrettyä tuohon mainittuun myötäpäivään aina puolisen kierrosta kerrallaan. Ensimmäinen liikahdus oli raskain mutta itselläni riitti hommaan ihan kaksi kättä (Golf vm. 2000). Toisella väänsin/pidin paikoillaan letkunvarassa olevaa jarrusylinterimötikkää ja toisella kädellä väänsin vinkaa. En edes katkonut jarruletkuja voimainponnistuksessa.

        Toisen puolen jarrukilven huomasin märäntyneeksi, mutta vaihtaminen edellyttäisi pyörännavan irrotusta, joten eipä taida maksaa vaivaa...

        ks. Opas: Golf IV/Bora Takarenkaan laakerin vaihto
        http://www.variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?f=20&t=12550


      • Teeseitsejososaat

      • Anonyymi
        Reiska kirjoitti:

        Kysykää joskus paljonko maksaa takajarrupalojen vaihto merkkikorjaamolla ja miettikää sen jälkeen et paljonko sitä "säästöä" tuli ja paljonko meni itseltä aikaa kyseiseen hommaan mitä kaikkea sattui menemään VITUIKSI ,kun sitä tulee sählättyä niitten jarrujen kanssa?

        Tämä ei ole mikään puolustus puhe merkkikorjaamoja kohtaan vaan aivan REALISTINEN toteamus.Miettikää joskus hyvät ihmiset ennen kuin teette älkääkä vasta sen JÄLKEEN.

        Tämän heitän ihan "lonkalta" ,muuta veikkaisin kyseisen homman maksavan MK:ssa noin vajaa 50euroa työn osalta ja sillä on osien ja työn osalta KAHDEN VUODEN TAKUU!!!!!

        Kannattaako itse tuhrata monta tuntia pihamaalla ja miettiä et mitenköhän ton männän sais sisään ym... vastaavaa?Puhumattakaan niistä ruttaantuneista helmoista ,kun niillä omilla "biltema" tunkeilla nostetaan helmat kurttuun ja aiheutetaan muutenkin ,jotain sellaisia vahinkoja mistä ei välttämättä ole itsellä edes hajua mitä on tullut tehtyä.

        No ei muutakuin ropailemisiin.....niille ketkä sen taitavat ja pointtini oli tässäkin asiassa se .....JOKAINEN OSAA JOTAIN ,MUTTA KAIKKI EIVÄT OSAA KAIKKEA.

        AURINKOISIN TERVEISIN: Reiska tai no repa näin meidän kesken :)

        ei muutako insuuliniä koneesee


      • Anonyymi
        Reiska kirjoitti:

        Kysykää joskus paljonko maksaa takajarrupalojen vaihto merkkikorjaamolla ja miettikää sen jälkeen et paljonko sitä "säästöä" tuli ja paljonko meni itseltä aikaa kyseiseen hommaan mitä kaikkea sattui menemään VITUIKSI ,kun sitä tulee sählättyä niitten jarrujen kanssa?

        Tämä ei ole mikään puolustus puhe merkkikorjaamoja kohtaan vaan aivan REALISTINEN toteamus.Miettikää joskus hyvät ihmiset ennen kuin teette älkääkä vasta sen JÄLKEEN.

        Tämän heitän ihan "lonkalta" ,muuta veikkaisin kyseisen homman maksavan MK:ssa noin vajaa 50euroa työn osalta ja sillä on osien ja työn osalta KAHDEN VUODEN TAKUU!!!!!

        Kannattaako itse tuhrata monta tuntia pihamaalla ja miettiä et mitenköhän ton männän sais sisään ym... vastaavaa?Puhumattakaan niistä ruttaantuneista helmoista ,kun niillä omilla "biltema" tunkeilla nostetaan helmat kurttuun ja aiheutetaan muutenkin ,jotain sellaisia vahinkoja mistä ei välttämättä ole itsellä edes hajua mitä on tullut tehtyä.

        No ei muutakuin ropailemisiin.....niille ketkä sen taitavat ja pointtini oli tässäkin asiassa se .....JOKAINEN OSAA JOTAIN ,MUTTA KAIKKI EIVÄT OSAA KAIKKEA.

        AURINKOISIN TERVEISIN: Reiska tai no repa näin meidän kesken :)

        Kommarit tekee just noin


    • Variant IV

      Hei!

      Yksinkertaisin ja halvin tapa selvitä pyöritä ja painaa yhtälöstä on seuraava:
      - Hanki rautakaupasta ruuvipuristin, ns. ´vinka´
      - Purista mäntää vinkalla sisäänpäin ja samalla käännä putkipihdeillä/papukaijapihdeillä mäntää myötäpäivään
      - ja kiristä lisää vinkaa ja käännä uudestaan. Jatka toistamista niinkauan kunnes mäntä on aivan pohjassa. Varo, ettet pihdeillä riko suojakumia!

      Tällä tavalla homma onnistuu ja ei ole monimutkainen juttu.

    • TDI Variant

      Hei!

      Yksinkertaisin ja halvin tapa selvitä pyöritä ja painaa yhtälöstä on seuraava:
      - Hanki rautakaupasta ruuvipuristin, ns. ´vinka´
      - Purista mäntää vinkalla sisäänpäin ja samalla käännä putkipihdeillä/papukaijapihdeillä mäntää myötäpäivään
      - ja kiristä lisää vinkaa ja käännä uudestaan. Jatka toistamista niinkauan kunnes mäntä on aivan pohjassa. Varo, ettet pihdeillä riko suojakumia!

      Tällä tavalla homma onnistuu ja ei ole monimutkainen juttu.

    • JoKo

      on sitten hankala asentaa ellei ole irrottanut jarrusatuloita. Kaveri siinä hommassa on hyvä. Huom! Männän on syytä olla aivan pohjassa jotta uudet palat sopivat sisään, ja siinäkin täytyy muistaa oikea järjestys, en nyt muista kumpiko pala (sisempi vai ulompi) ensin.

    • Golf IV

      Kiitos vastauksistanne, eiköhän näillä eväillä homma etene.

    • Vwtouran

      Vinkalla homma onniatu todella nopeasti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      54
      2409
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      28
      1769
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      70
      1434
    4. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      239
      1329
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      124
      1174
    6. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      963
    8. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      958
    9. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      933
    10. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      60
      873
    Aihe