Jarrupalat Apua!

Golf IV

Nyt tarvis vähän apua. Piti tässä päivällä vaihtaa takajarrupalat Golffiin, mutta eihän se onnistunutkaan. Jarrusatula lähti helposti irti samaten vanhat jarrupalat mutta sitten ne ongelmat alkoivat. Uusia paloja laitettaessa jarrusylinterin mäntää pitäisi työntää sisäänpäin jotta uudet paksummat palat saataisiin paikalle. Mäntä vaan ei suostu menemään sisään. Ei kiertämällä eikä ruuvipuristimella, ulospäin se kyllä tulee. Oman analyysin mukaan männän takana täytyy olla nestepaine mikä estää männän sisään liikkumisen. Onko tässä operaatiossa jokin kikka-kakkonen millä männän saa sisäänpäin vai mikä mättää??? Auto on Golf IV -99 1.6.

22

17887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onhan

      ilma ruuvi.
      Käyttäsit vähä järkeä.
      Ole hyvä.

      • Osmo

        Käytä ite järkees. Ei niitä ilmaruuveja kannata mennä aukoo jos jarrupalat vaihtaa.
        Mäntä siinä hieman jumittaa vaan. Avaa se jarrunestesäiliön korkki sieltä konehuoneesta ja ota esim kunnon putkitonget joilla saat voimaa ja purista varovasti sitä mäntää taakse ja kun liikkuu vähän niin katso ettei jarrunesteet tule ulos nestesäiliöstä. Liikuttele edestakaisin sitä mäntää niin se herkistyy ja jarrut toimii hyvin.
        Sama toiselle puolelle kanssa...yhtä herkäksi sekin puoli. Ota joku kaveri siihen hommaan mukaan painamaan poljinta.


      • Golf IV
        Osmo kirjoitti:

        Käytä ite järkees. Ei niitä ilmaruuveja kannata mennä aukoo jos jarrupalat vaihtaa.
        Mäntä siinä hieman jumittaa vaan. Avaa se jarrunestesäiliön korkki sieltä konehuoneesta ja ota esim kunnon putkitonget joilla saat voimaa ja purista varovasti sitä mäntää taakse ja kun liikkuu vähän niin katso ettei jarrunesteet tule ulos nestesäiliöstä. Liikuttele edestakaisin sitä mäntää niin se herkistyy ja jarrut toimii hyvin.
        Sama toiselle puolelle kanssa...yhtä herkäksi sekin puoli. Ota joku kaveri siihen hommaan mukaan painamaan poljinta.

        Jarrunestesäiliön korkki oli jo auki kun kokeilin ruuvipuristimella, mutta täytyypä kokeilla seuraavaksi putkitongeilla jos ne toimis paremmin.


      • Golf IV

        Tuli kyllä aukastua se ilmausruuvi, mutta ei sieltä nesteitä tullu lainkaan. Avasin kyllä vaan ehkä puoli kierrosta, olis sen luullut riittävän.


      • Uuno
        Osmo kirjoitti:

        Käytä ite järkees. Ei niitä ilmaruuveja kannata mennä aukoo jos jarrupalat vaihtaa.
        Mäntä siinä hieman jumittaa vaan. Avaa se jarrunestesäiliön korkki sieltä konehuoneesta ja ota esim kunnon putkitonget joilla saat voimaa ja purista varovasti sitä mäntää taakse ja kun liikkuu vähän niin katso ettei jarrunesteet tule ulos nestesäiliöstä. Liikuttele edestakaisin sitä mäntää niin se herkistyy ja jarrut toimii hyvin.
        Sama toiselle puolelle kanssa...yhtä herkäksi sekin puoli. Ota joku kaveri siihen hommaan mukaan painamaan poljinta.

        Hehe,vai kaveri poljinta painamaan. Männät siinä lentää pihalle, kun jarrupalat on jo irroitettu. Minä painan aina männät takaisin vanhojen jarrupalojen ollessa paikoillaan. Sen jälkeen aletaan purkamaan.


    • pyörittää

      Pyörittämällä mäntää,myötäpäivään,männän päässä on urat,johon avain käy,jollei avainta ole,sen voi tehdä sopivan levyinen lauta,siihen päähän lyö pari naulaa tai ruuvia,jos ei tunnu menevän sisään,voisi kokeilla käsijarru päällä,siellä männän sisällä on kasijarru tappi joka työntää mäntää,ja siinä harva kierre,joka säätää käsijarrun automaattisesti,myös nokkapihdit käy avaimeksi,tiivistettä varoa ettei mene puneelle,alle vähän laittaa liukastetta

      • Golf IV

        Männän pyöritys ei ole ongelma, kun tein putkesta siihen sopivan avaimen. Pyöritys ei vaan liikuttanut mäntää sisäänpäin. Toi sun käsijarru homma ei oikein auennut. Jos siitä vivusta vääntää mihin käsijarruvaijeri tulee niin sehän työntää mäntää ulospäin?


    • volkkari

      Mäntää pitää kiertää ja painaa samalla sisäänpäin.
      Tähän on olemassa oikeita työkalujakin, mutta katso männänpäätä ja päättele millainen työkalun pitäisi olla. Männän päässä taisi olla ura tms. josta sitä voi kiertää. Vanhempien mallien korjauskäsikirjoissakin on ohjeita, levyjarrut luultavasti samaa tyyppiä, ainakin Passateissa käy
      vm. 94:een tehty työkalu vm 2001:een!

      • tdi 66kw

        Vähän uskoa lisää siihen painamiseen ja kiertämiseen niin alkaa liikkua sisäänpäinkin. Itse jouduin golfissa irrottamaan satulan ruuvipenkkiin käsittelyä varten kun ei ollut sellaista työkalua. Yksin ei oikein saa pidettyä satulaa paikoillaan ja painettua/kierrettyä.

        Idea on juuri sama kuin vanhoissakin levyjarrullisissa vw-autoissa (takana). Lucasin (entisen Girlingin) satulat


      • petrisa
        tdi 66kw kirjoitti:

        Vähän uskoa lisää siihen painamiseen ja kiertämiseen niin alkaa liikkua sisäänpäinkin. Itse jouduin golfissa irrottamaan satulan ruuvipenkkiin käsittelyä varten kun ei ollut sellaista työkalua. Yksin ei oikein saa pidettyä satulaa paikoillaan ja painettua/kierrettyä.

        Idea on juuri sama kuin vanhoissakin levyjarrullisissa vw-autoissa (takana). Lucasin (entisen Girlingin) satulat

        Vaihdoin levyt Passattiin ja sama juttu.
        Ei yksin saanut tarpeeksi voimaa painamiseen ja pyörittämiseen satulan
        ollessa paikoillaan autossa, varsinkin kun ei ole sitä oikeaa työkalua.
        Joten satula irti ja alkoi liikkua.

        Seuraavaa kertaa varten ostan kyllä sen työkalun.


      • toledisti
        petrisa kirjoitti:

        Vaihdoin levyt Passattiin ja sama juttu.
        Ei yksin saanut tarpeeksi voimaa painamiseen ja pyörittämiseen satulan
        ollessa paikoillaan autossa, varsinkin kun ei ole sitä oikeaa työkalua.
        Joten satula irti ja alkoi liikkua.

        Seuraavaa kertaa varten ostan kyllä sen työkalun.

        Kokeilin itse varaosaliikkeestä ostamallani työkalulla kiertämistä ja painamista jarrusatulan ollessa irti. Jarrun mäntä painui sisään minimaalisen vähän eikä ilmausruuvin avaaminen helpottanut tilannetta, vaikka nestettä ulos tulikin.

        Vein autoni huoltoasemalle, ja huoltomies yritti varttitunnin omani kaltaisilla työkaluilla. Ei siitä mitään tullut. Paineilmavasaraan kytketty vääntötyökalu tuotti nopeasti oikean tuloksen.

        Merkkiliikkeessä käytetään puristinta, joka tukee jarrusatulaan samalla kun ruuvi kiertää mäntää alaspäin. Kuulemma männän tiivisteen käsittely silikonilla (mieluummin tahna kuin suihke) helpottaa hommaa huomattavasti.


      • Reiska
        petrisa kirjoitti:

        Vaihdoin levyt Passattiin ja sama juttu.
        Ei yksin saanut tarpeeksi voimaa painamiseen ja pyörittämiseen satulan
        ollessa paikoillaan autossa, varsinkin kun ei ole sitä oikeaa työkalua.
        Joten satula irti ja alkoi liikkua.

        Seuraavaa kertaa varten ostan kyllä sen työkalun.

        Kysykää joskus paljonko maksaa takajarrupalojen vaihto merkkikorjaamolla ja miettikää sen jälkeen et paljonko sitä "säästöä" tuli ja paljonko meni itseltä aikaa kyseiseen hommaan mitä kaikkea sattui menemään VITUIKSI ,kun sitä tulee sählättyä niitten jarrujen kanssa?

        Tämä ei ole mikään puolustus puhe merkkikorjaamoja kohtaan vaan aivan REALISTINEN toteamus.Miettikää joskus hyvät ihmiset ennen kuin teette älkääkä vasta sen JÄLKEEN.

        Tämän heitän ihan "lonkalta" ,muuta veikkaisin kyseisen homman maksavan MK:ssa noin vajaa 50euroa työn osalta ja sillä on osien ja työn osalta KAHDEN VUODEN TAKUU!!!!!

        Kannattaako itse tuhrata monta tuntia pihamaalla ja miettiä et mitenköhän ton männän sais sisään ym... vastaavaa?Puhumattakaan niistä ruttaantuneista helmoista ,kun niillä omilla "biltema" tunkeilla nostetaan helmat kurttuun ja aiheutetaan muutenkin ,jotain sellaisia vahinkoja mistä ei välttämättä ole itsellä edes hajua mitä on tullut tehtyä.

        No ei muutakuin ropailemisiin.....niille ketkä sen taitavat ja pointtini oli tässäkin asiassa se .....JOKAINEN OSAA JOTAIN ,MUTTA KAIKKI EIVÄT OSAA KAIKKEA.

        AURINKOISIN TERVEISIN: Reiska tai no repa näin meidän kesken :)


      • Uuno
        Reiska kirjoitti:

        Kysykää joskus paljonko maksaa takajarrupalojen vaihto merkkikorjaamolla ja miettikää sen jälkeen et paljonko sitä "säästöä" tuli ja paljonko meni itseltä aikaa kyseiseen hommaan mitä kaikkea sattui menemään VITUIKSI ,kun sitä tulee sählättyä niitten jarrujen kanssa?

        Tämä ei ole mikään puolustus puhe merkkikorjaamoja kohtaan vaan aivan REALISTINEN toteamus.Miettikää joskus hyvät ihmiset ennen kuin teette älkääkä vasta sen JÄLKEEN.

        Tämän heitän ihan "lonkalta" ,muuta veikkaisin kyseisen homman maksavan MK:ssa noin vajaa 50euroa työn osalta ja sillä on osien ja työn osalta KAHDEN VUODEN TAKUU!!!!!

        Kannattaako itse tuhrata monta tuntia pihamaalla ja miettiä et mitenköhän ton männän sais sisään ym... vastaavaa?Puhumattakaan niistä ruttaantuneista helmoista ,kun niillä omilla "biltema" tunkeilla nostetaan helmat kurttuun ja aiheutetaan muutenkin ,jotain sellaisia vahinkoja mistä ei välttämättä ole itsellä edes hajua mitä on tullut tehtyä.

        No ei muutakuin ropailemisiin.....niille ketkä sen taitavat ja pointtini oli tässäkin asiassa se .....JOKAINEN OSAA JOTAIN ,MUTTA KAIKKI EIVÄT OSAA KAIKKEA.

        AURINKOISIN TERVEISIN: Reiska tai no repa näin meidän kesken :)

        Kaikille autoille löytyy korjauskirja, jossa tavallisimmat työt selitetään yksityiskohtaisesti.
        Netistä saa ostaa englanninkielisiä ja se tulee noin viikon sisällä. En tunne asiaa suomenkielisten osalta, mutta ainakin yksi Volvon kirja minulla oli. On aivan tyhmää olla ilman oman autonsa huoltokirjaa.


      • toledisti
        Uuno kirjoitti:

        Kaikille autoille löytyy korjauskirja, jossa tavallisimmat työt selitetään yksityiskohtaisesti.
        Netistä saa ostaa englanninkielisiä ja se tulee noin viikon sisällä. En tunne asiaa suomenkielisten osalta, mutta ainakin yksi Volvon kirja minulla oli. On aivan tyhmää olla ilman oman autonsa huoltokirjaa.

        On minullakin jokaiseen omistamaani autoon tuollainen kirja ollut ja niitä on hyödynnetty ahkerasti. Valitettavasti noista opuksista eivät yleensä selviä ammattiasentajien käyttämä niksit. Nämä niksit nopeuttavat ja helpottavat hommaa huomattavasti, vaikka korjaamoissa melkoisia tuntimääriä laskutetaankin. Mieluummin kysyn niksit itse merkkiliikkeestä, jos jotain erikoisempaa yritän autolleni tehdä.


      • Teeseitsejososaat

        Kiitos kommenteista/vinkeistä! "Vinkalla" sain puristettua ja riittävään kireyteen kiristeltyä kierrettyä tuohon mainittuun myötäpäivään aina puolisen kierrosta kerrallaan. Ensimmäinen liikahdus oli raskain mutta itselläni riitti hommaan ihan kaksi kättä (Golf vm. 2000). Toisella väänsin/pidin paikoillaan letkunvarassa olevaa jarrusylinterimötikkää ja toisella kädellä väänsin vinkaa. En edes katkonut jarruletkuja voimainponnistuksessa.

        Toisen puolen jarrukilven huomasin märäntyneeksi, mutta vaihtaminen edellyttäisi pyörännavan irrotusta, joten eipä taida maksaa vaivaa...

        ks. Opas: Golf IV/Bora Takarenkaan laakerin vaihto
        http://www.variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?f=20&t=12550


      • Teeseitsejososaat

      • Anonyymi
        Reiska kirjoitti:

        Kysykää joskus paljonko maksaa takajarrupalojen vaihto merkkikorjaamolla ja miettikää sen jälkeen et paljonko sitä "säästöä" tuli ja paljonko meni itseltä aikaa kyseiseen hommaan mitä kaikkea sattui menemään VITUIKSI ,kun sitä tulee sählättyä niitten jarrujen kanssa?

        Tämä ei ole mikään puolustus puhe merkkikorjaamoja kohtaan vaan aivan REALISTINEN toteamus.Miettikää joskus hyvät ihmiset ennen kuin teette älkääkä vasta sen JÄLKEEN.

        Tämän heitän ihan "lonkalta" ,muuta veikkaisin kyseisen homman maksavan MK:ssa noin vajaa 50euroa työn osalta ja sillä on osien ja työn osalta KAHDEN VUODEN TAKUU!!!!!

        Kannattaako itse tuhrata monta tuntia pihamaalla ja miettiä et mitenköhän ton männän sais sisään ym... vastaavaa?Puhumattakaan niistä ruttaantuneista helmoista ,kun niillä omilla "biltema" tunkeilla nostetaan helmat kurttuun ja aiheutetaan muutenkin ,jotain sellaisia vahinkoja mistä ei välttämättä ole itsellä edes hajua mitä on tullut tehtyä.

        No ei muutakuin ropailemisiin.....niille ketkä sen taitavat ja pointtini oli tässäkin asiassa se .....JOKAINEN OSAA JOTAIN ,MUTTA KAIKKI EIVÄT OSAA KAIKKEA.

        AURINKOISIN TERVEISIN: Reiska tai no repa näin meidän kesken :)

        ei muutako insuuliniä koneesee


    • Variant IV

      Hei!

      Yksinkertaisin ja halvin tapa selvitä pyöritä ja painaa yhtälöstä on seuraava:
      - Hanki rautakaupasta ruuvipuristin, ns. ´vinka´
      - Purista mäntää vinkalla sisäänpäin ja samalla käännä putkipihdeillä/papukaijapihdeillä mäntää myötäpäivään
      - ja kiristä lisää vinkaa ja käännä uudestaan. Jatka toistamista niinkauan kunnes mäntä on aivan pohjassa. Varo, ettet pihdeillä riko suojakumia!

      Tällä tavalla homma onnistuu ja ei ole monimutkainen juttu.

    • TDI Variant

      Hei!

      Yksinkertaisin ja halvin tapa selvitä pyöritä ja painaa yhtälöstä on seuraava:
      - Hanki rautakaupasta ruuvipuristin, ns. ´vinka´
      - Purista mäntää vinkalla sisäänpäin ja samalla käännä putkipihdeillä/papukaijapihdeillä mäntää myötäpäivään
      - ja kiristä lisää vinkaa ja käännä uudestaan. Jatka toistamista niinkauan kunnes mäntä on aivan pohjassa. Varo, ettet pihdeillä riko suojakumia!

      Tällä tavalla homma onnistuu ja ei ole monimutkainen juttu.

    • JoKo

      on sitten hankala asentaa ellei ole irrottanut jarrusatuloita. Kaveri siinä hommassa on hyvä. Huom! Männän on syytä olla aivan pohjassa jotta uudet palat sopivat sisään, ja siinäkin täytyy muistaa oikea järjestys, en nyt muista kumpiko pala (sisempi vai ulompi) ensin.

    • Golf IV

      Kiitos vastauksistanne, eiköhän näillä eväillä homma etene.

    • Vwtouran

      Vinkalla homma onniatu todella nopeasti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe