Raastavat yhdyntäkivut

Olen vähän alle kolmekymppinen nainen ja elän vakituisessa parisuhteessa. Viimeisen vuoden aikana ongelmaksi ovat tulleet yhdyntäkivut, joiden vuoksi seksi on loppunut lähes kokonaan.

Kävin vuosi sitten gynellä (kunnallnen) tarkistuttamassa, jos löytyisi jokin selvä syy vaivoihin. Ainoa ongelmani oli/on kipu yhdynnän aikana, joka alkaa heti ekasta työnnöstä ja pahimmillaan jatkuu koko yhdynnän ajan. Kipu on niin paha, ettei siitä meinaa tulla mitään. Tuntuu emättimen aukolla ja toispuoleisesti emättimessä; polttava ja raastava tunne.

Papa otettiin, ei löytynyt mitään tulehduksia tms. Eikä myöskään ollut rakenteellisia muutoksia sisätutkimuksessa. Gyne vaihtoi Yasminet Femodeniin ja antoi jonkin estrogeenikuurin. Ei auttanut. Pillerit lopetin puoli vuotta sitten eikä muutosta tilanteessa. Ei ole sukupuolitauteja (myös kumppania testattu).

Epätoivo iskee, mitä teen? Uudelleen tutkimuksiin, yksityiselle?
42478
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

Kuulostaa vestibuliitti-tyyppiseltä vaivalta, katsopa tarkemmin vaikka Väestöliiton sivuilta:
http://www.vaestoliitto.fi/seksuaaliterveys/seksuaaliterveysklinikan_nettipa/naiset/vulvodynia/

Myös hoidosta kerrotaan:
http://www.vaestoliitto.fi/seksuaaliterveys/seksuaaliterveysklinikan_nettipa/naiset/vulvodynia/miten_hoidetaan_vaestoliitossa/
Vähäiselle maininnalle jätetään ns. neuromodulaatiopenslaus (mainitaan vain sanalla podofyllotoksiinipenslaus).

Asuinpaikkakunnastasi riippuu miten menetellä. Ulkosynnyttimien kiputila on aika hankala kapiitteli, eikä kaikilla ole asiasta paljonkaan kokemusta. Jos asut pääkaupunkiseudulla, suosittelen Väestöliittoa tai Jorma Paavosta.

Äänestä
  • Silloin kun vaivat alkoivat, luin oma-aloitteisesti netistä tuosta vestibuliitti-jutusta, mutta en vieläkään haluaisi uskoa, että se on sitä. Ajattelinkin aluksi, että jos se johtuu pillereistä, vaihdoin merkkiä ja lopulta lopetin ne kokonaan. Minulla ei myöskään ole muita listattuja oireita kuin ne yhdyntäkivut. Myös parisuhde on kunnossa, kumppani tietää kivuista ja osaa ottaa sen huomioon.

    Nyt mieleen on alkanut nousta kauhukuvia, jos en enää koskaan pysty nauttimaan yhdynnästä tai miten lapsiakaan voi ajatella tekevänsä, kun asiat on näin? Jaksaako toinen olla samassa parisuhteessa jatkossakin, jos tilanteeni jatkuu vuodesta toiseen?

    En asu pääkaupunkiseudulla, joten yksityiselle pitäisi varmaan mennä tutkittavaksi ja katsoa mitä sitten tekee. Tuntuu vaan niin toivottomalta mennä lääkärille, kun epäilen, että ajattelevat minun valittavan turhasta.

    Äänestä

http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000200&posting=22000000035630469

En tiedä olisiko tästä apua sinulle. Itselläni kun sairaus alkoi, oli yhdyntä hieman epämukavaa, mutta sujui. Ajan myötä ei voinut enää harkitakkaan, sillä kirvely ja kipu kävi niin suureksi.
(Itselläni gyne ei aluksi meinannut huomata mitään haavoja, mutta ne kehittyivät ajan myötä pahemmiksi)

Toivottavasti tästä on hiukan apua, ja jos ei ole, niin toivottavasti vastaus löytyy pian!

Äänestä

Jorma Paavonen on paras lääkäri tähän vaivaan ja hänen vastaanotoistaan kannattaa maksaa, koska hän ottaa tämän vaivan tosissaan. Kulutat vain aikaa ja rahaa muilla lääkäreillä, etenkin arvauskeskuksen yleislääkäreillä. Minulla hän diagnosoi vestibuliitin 1.5 vuotta sitten ja vuosi sitten minulla ei ollut enää mitään kipuja. Hoitona oli siis e-pillereiden lopetus, hiivaan estolääkitys ja lantionpohjan lihasten jumppa/ rentoutus. Minulla oli / on myös lantionpohjan lihasten kireyttä, mutta olen oppinut rentouttamaan ne yhdynnässä. Myös ceridal öljy yhdynnässä on ollut avuksi, ja se että ei harrasta sitä liian usein, jotta limakalvot ehtii parantua. Harrastamme n. 2 kertaa viikossa. Minusta paras apu on ollut estolääkitys hiivaan, koska se ilmeisesti teki limakalvoni niin hauraiksi. Nyt olen aloittanut e-pillerit uudelleen, ja jää nähtäväksi mitä tapahtuu. Aion lopettaa ne oma-aloitteisesti heti jos vestibuliitin kaltaisia kipuja ilmaantuu taas! Sokerin välttäminen on myös hiivan estoon kannattavaa. Kamala vaiva mutta kyllä siitä paranee kun pääsee asiantuntevaan hoitoon! Tsemppiä!

Äänestä

Kommentoi aloitusta


polte alapäässä kirjoitti:

Olen vähän alle kolmekymppinen nainen ja elän vakituisessa parisuhteessa. Viimeisen vuoden aikana ongelmaksi ovat tulleet yhdyntäkivut, joiden vuoksi seksi on loppunut lähes kokonaan.

Kävin vuosi sitten gynellä (kunnallnen) tarkistuttamassa, jos löytyisi jokin selvä syy vaivoihin. Ainoa ongelmani oli/on kipu yhdynnän aikana, joka alkaa heti ekasta työnnöstä ja pahimmillaan jatkuu koko yhdynnän ajan. Kipu on niin paha, ettei siitä meinaa tulla mitään. Tuntuu emättimen aukolla ja toispuoleisesti emättimessä; polttava ja raastava tunne.

Papa otettiin, ei löytynyt mitään tulehduksia tms. Eikä myöskään ollut rakenteellisia muutoksia sisätutkimuksessa. Gyne vaihtoi Yasminet Femodeniin ja antoi jonkin estrogeenikuurin. Ei auttanut. Pillerit lopetin puoli vuotta sitten eikä muutosta tilanteessa. Ei ole sukupuolitauteja (myös kumppania testattu).

Epätoivo iskee, mitä teen? Uudelleen tutkimuksiin, yksityiselle?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu