Kaivurilla

laikutuksilla

metässä. Mitä asioita huomioitava, miten telat kestää, ym.?

10

6928

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Onhan tuo laikutus/ mätästys homma oma taiteenlajinsa, tosin siinä mielessä helpoimpia kaivuri hommia ettei tarvii korkoja katella, ja ainoot varottavat kaapelit roikkuu ilmassa näkysällä. Ajamista on työ tunteihin nähden tosi paljon, joten telakoneessa ala kerran kulumista tiedossa. Suosittelen lämpimästi täys pitkiä tela ohjureita. Maksavat ittensä takaisin perus ketjun pidemällä käyttö iällä ja tekee kannikossa ja kivikossa liikkumisesta huomattavasti mukavampaa.
      Jos taas muokataan raktori kaivurilla niin kannattaa mennä aina peruuttamalla kun se vaan on mahdollista. Nopein tapa...
      Kohta joku kommentoi että kaiken maailman raktori kaivurit ja lusikka haarukat on aikansa eläneitä, mutta on niillä paikkansa laikutus mätästys töissä jo senkin takia että ajamalla siirtäminen kun niillä telakonetta huomattavasti joutusampaa. Tahtoo monin paikoin nykyään olla muokkaus aukot pieniä ja sen verran etäällä toisistaan että raktori kaivurin ajaa, mutta telakoneen kanssa sitoo siirto autoa todella paljon.

      • huomioita,

        lähinnä telakoneen kannalta kyselen kun mietityttää lähtiskö mettää vai ei kun muutakin sentäs tarjolla (onneksi..ainakin toistaiseksi..)
        Ja jossakin vaiheessa vaihtokin edessä nii silläkin kiinnostaa eri näkökulmat.


      • Kalu
        huomioita, kirjoitti:

        lähinnä telakoneen kannalta kyselen kun mietityttää lähtiskö mettää vai ei kun muutakin sentäs tarjolla (onneksi..ainakin toistaiseksi..)
        Ja jossakin vaiheessa vaihtokin edessä nii silläkin kiinnostaa eri näkökulmat.

        Suosittelen n. 14 tn. ns. "metsäalustaista" konetta. 900 laput niin pärjää pehmeissäkin paikoissa ja noin leveä lappu vaatii toki tukisukset molemmin puolin. Kun vielä opettelee ajamaan kivien ja kantojen yli konetta raiskaamatta ja ajamaan pehmeässä konetta upottamatta, niin pääsee jo pitkälle. Laikutus/mätästys on hommana simppeliä, paikat vaan väliin perkeeleen kivikkoisia tai pehmeitä. Paljonko hehtaaritaksa nykyään on ja missä päin suomea?


      • 210 BLC
        Kalu kirjoitti:

        Suosittelen n. 14 tn. ns. "metsäalustaista" konetta. 900 laput niin pärjää pehmeissäkin paikoissa ja noin leveä lappu vaatii toki tukisukset molemmin puolin. Kun vielä opettelee ajamaan kivien ja kantojen yli konetta raiskaamatta ja ajamaan pehmeässä konetta upottamatta, niin pääsee jo pitkälle. Laikutus/mätästys on hommana simppeliä, paikat vaan väliin perkeeleen kivikkoisia tai pehmeitä. Paljonko hehtaaritaksa nykyään on ja missä päin suomea?

        "ysisataset" on liian leveet kannokkoon ja kivikkoon.


      • Kalu
        210 BLC kirjoitti:

        "ysisataset" on liian leveet kannokkoon ja kivikkoon.

        Ei oo ainakaan omaan makuun liian leveät, sukset vaatii ja järki päässä ajelee niin ei ongelmia. Voisit perustella väitteesi.


    • huomioitavaa

      Koneena Daewoo 155-LCV (15 tn), 900 mm laput, telasukset ja mätästyskauha. Leveät telat ei parhaimmillaan kivien ja kantojen seassa, mutta pehmeillä mailla verrattomat joskaan ei niilläkään ihan minne vain mennä eli järjen käyttö ajolinjoissa on suotavaa. Perusketjut on toki kovalla kulutuksella ajomäärän takia ja ainakin omassa koneessa pidetään telat verrattain kireällä mikä lisää kulutusta myös.

      Ei vaikeata työtä kunhan oppii luovimaan kivien ja kantojen välistä (tai päältäkin). Välillä pitää mitata mättäiden/laikkujen tiheyttä ja täyttää laadunseuranta lomaketta.

      Varsinaiset ongelmat tähän mennessä koneessa ovat olleet telan päältä putoamiset. Tämäkin tosin vähentynyt kun oppinut kuuntelemaan ja tuntemaan koska on tela menossa pois päältä.

      • ...

        Tela ohjurit kuntoon... ja aina vaa parempi jos on täyspitkät ohjurit. Säästää perus ketjua niin paljon että maksavat jo sillä hintansa takaisin, eikä tartte telan olla nii kireellä että soi.
        Helpottaa ne kivikossa ja kannikossa ajoakin niin paljon että lähes tulkoon sama meneekö vetomoottorit edessä vai takana. juuri siitä syystä aivan ehdottomat ojan kaivuussa kun tulee paljon vetomoottorit eellä menoo oja linjojen perälle.


    • hommaa

      Laikutuksesta, mätästyksestä ja ojituksista ei kaivurihommat paljo helpommaks mene. Jonkin verran oon metsähommia kerennyt kokeilla, viime vuonna tuli n. 200ha ja haasteena hommassa oli vain työnopeuden parantaminen. 4-6 tuntia meni hehtaarille mätästämäisessä (laikku ympäri), vaikeessa paikassa enempi. Laikuttaminen oli hieman nopeampaa. Koneena oli Daewoo 155LCV, 900mm laput ja metsäalusta. Telat ei tippunu kertaakaan kun ei joka kannon päälle kiivennyt ja ajoi yleensä ajomoottorit takana nii telat pysyi kireenä alapuolelta. Leveät laput ei oikestaan koskaan haitanneet, ainoastaan pahat kivikot oli vaikeita ajaa. Pehmeissä paikoissa pitää katsoa ajolinjoja vähän tarkemmin, ei sitä tuollakaan mahdottomia päässyt. Vetisimpiin paikkoihin piti viskoa kantoja kun niin huojui suo alla ojitushommissa.

      • vaan kuka

        tottunut näkemään käsiensä jäljen päivän päätteeks niin semmosille metsänhoidolliset työt ei ole, laikutuskin helvetin ykstoikkosta


    • Nimetön

      Me on pärjätty 800 teloilla metsäalustaisessa 155 DW:ssa. Pelkkä laikutus taksa ei kovin kaksinen ole, mutta kyllä sillä jotenki pärjää jos oma siirtoauto, niitä kun tuppaa lähes päivittäin oleen. Kannonnostolla elää vähän paremmin kun hyvät vehkeet ja osaava kuski.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      978
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

      Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

      Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

      Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe