Omistatteko prätkän?

Tai oliko teillä nuoruudessa haave moottoripyörästä?
Ja nyt kun on rahaa ja ollaan vielä olevinaan siinä kunnossa että pyörällä voisi ajaa, herää päässä hieno idea: nyt se pyörä on hankittava!
Näin nimittäin kävi parhaille ystävillemme pari vuotta sitten. Perheen miehellä oli ollut nuorena pyörä ja siitä oli jäänyt niin ihana muisto että ehkä sitä vielä joskus uudestaan...
Ja se uudestaan koitti kaksi vuotta sitten keväällä. Pari tulla päräytti uudella hienolla prätkällä pihaamme, intoa puhkuen. Lomalla oli tarkoitus kiertää pohjoismaat, yöpyä teltassa, nostalgista.
Mutta kuinkas kävi? Ensinnäkään, oikein mitään ei saatu mahtumaan mukaan, sadetta joutuivat pitämään vähän väliä ja paleli muutenkin kaikki "vähän tökki". Vielä toisenkin kesän jaksoivat yrittää mutta viime syksynä mitta oli lopullisesti täynnä, pyörä meni myyntiin. Heidän oma farmariauto tuntuu nyt luksukselta.

Mieheni kokeili ystävien pyörää ja totesi että ainakin hän on jo liian vanha ajamaan prätkää, se on nuorempien hommaa! Hänelläkin oli ollut nuorena pyörä. Mutta aika oli kullannut muistot.

Miten teillä? Onko pyörä tai onko haaveena ostaa pyörä ja ajaa kohti auringon laskua...

19

732

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • useampiakin ja

ajamisen lisäksi puran,kokoan, maalaan, rakennan itse.
      Nainenkin olen.
      Ja ei, ei pyöräily ole mikään mukavuuslaji.
      Siksi se onkin elämäntapa eikä sunnuntaipäivän harrastus.

• Tuttu Paristo

BMW K 75 RL.Punainen,täyskate.
      Eka pyörä oli -71 Jammu 350cc.Seuraava oli jo pyörien aatelia siihen aikaan Honda "tuutti" 750cc.Parikymmentä vuotta ilman pyörää kunnes jäätyäni vapaalle hankkisin jälleen matkapyörän.Nyt toki on imetys loppu,joten olen maantien herrasmies,ainakin omasta mielestäni.

• Että jollain kaverilla oli kans 750cc Honda ja voi juku että oli magee vehje!
        Kyllä niissä on se oma viehätyksensä. Enkä oikeasti ihmettele yhtään että tälläkin ijällä moni pyörän hankkii.
        Sulla on ihan realistinen käsitys itsestäsi ja ajamisesta. Hyvä! Jatka vaan samaan malliin!
        Oikein hauskoja kilometrejä ja toivotaan että ilmat suosii pyöräilyä!

• namisuku

...ON, ollut...joskus vuonna yksi ja kaksi, Harri=D

• oli muutaman

kesän, mutta sitten hohto katosi ja rupes kaipaan helpompaa matkustamista tavaroiden suhteen. Ja myös se pänni, ku piti paksuissa motarivaatteissa hikoilla torilla jäätelöllä. Aina piti takkia roudata kainalossa. Kypärän sentään pysty jättään pyörän päälle, vaikka pienellä jännityksellä, josko se sieltä vielä löytyis.

Kyllä autolla matkustaminen on meidän sääolosuhteissa mukavampaa. Pienet pyrähdykset tietysti leudolla ilmalla oli kivoja motarillakin.

Liian paljon kuolonkolareita moottoripyörillä.

• seuraavaltakin sukupolvelta

ei saanut ostaa, vaika mitään "naapurien" onettomuuksia ei ollut vaikutteina,
      mopon sain 14v enkä päivääkään ajanut täysikäisenä,

sama toistui vielä omien lasteni kohdalla,
      eikä kaduta.

kyllä auto on aina auto.

• vaain oikean

pyörän,HD on alla!!

• niinkuin paljosta muustakin, eipä silti..

Mutta nyt olen tullut järkiini, - en taida viitsiä enää sitä m -pyörää hommata, niin kylmääkin se kyyti on.., ajelen tuolla papiskalla (mopolla:) jos rupeaa tekemään mieli semmoista päristelyä, - riittäköön minulle.

• Essolla on monesti puhuttu siitä, että koko moottoripyöräharrastus on mennyt väärille raiteille. Varakkaat elintasoihmiset ostavat erittäin kalliita ja isoja menopelejä ja elvistelevät niillä kaikissa kokoontumisajoissa. Koko harrastus on kokenut täydellisen inflaation.

Itselläni on kaksikin moottoripyörää, toinen melkein 60 vuotta vanha museopyörä ja toinen yli 20 vuotta vanha ajopyörä, mutta en minä niillä elvistele. Tykkään kyllä pyöristä, mutta nykyisistä elintasomotoristeista en juuri perusta. Nämä sankarit eivät tiedä tekniikasta mitään, eivätkä edes osaa huoltaa pyöriään, joten eivät he täytä oikean motoristin tunusmerkkejä.

Olin muutama vuosi sitten Kontiorallissa, ja siellä sain tarpeekseni näistä elintasomotoristeista. Kyllähän nämäkin veijarit osasivat viinaa juoda, mutta ei heidän kanssaan voinut jutella mistään oikeista asioista. Kiiltävillä pyörillä elvistely oli heidän ainoa sanomansa.

Koko tapahtumassa oli vain kourallinen oikeita wanhan ajan motoristeja, joilla oli oikea asenne pyöräilyyn ja jotka asiasta jotain tiesivät. Näiden veijarien kanssa iltanuotiolla hieman maistelimmekin ja samalla valittelimme nykymaailman pahuutta ja elintasomotoristien turmiota tuottavaa vaikutusta koko harrastukselle.

• Tosikko@

moottoritiellä pariskunnan. Ukko ajoi edellä kaksipyöräisellä prätkällä, eukko perässä nelipyöräisellä. Prätkällä. Aivan okein, prätkällä! Nahkapuku päällä ja klasit päässä. Ensin ajattelin, että waude, tuollaisella kaatumattomalla määki uskaltaisin. Sitten taas muistin, että asun Suomessa, missä sataa 200 päivän (tai jotain sinnepäin) vuodessa. Mitä iloa on prätkästä, jossa on neljä pyörää, paljon mukavampaa on ajaa nelipyöräisellä autolla, jossa ei kastu eikä palele. Eikä edes hikoile, kun on toi ilmastointi. Sitten jatkoin tyytyväisenä ajamista nelipyöräisellä autollani kohti auringonlaskua.

• Steffo

Itse asiassa nelipyöräiset moottoripyörät kaatuvat helpommin kuin kaksipyöräiset. Kas kun painopiste on korkealla.

• Mandi55

Prätkä intoilu näyttää olevan viiskymppisten paluuta nuoruuteen, mutta mikä että ei, ihan kivaa jos on uskallusta moiseen hupaan. Eikä se ole yksin suomalaisten muotivillitys. Hollannissa näin useita noin viiskymppisiä pareja rantakaupunkien bulevardeilla. Prätkät ajettiin terassin kupeeseen ja piipahdettiin olusille. Ei silti iloisesta käytöksestä huomasi, että huumoria heillä riitti.

En kaipaa enää prätkä aikoja. Kai sitä nuorena sai tarpeeksi. Nyt auto ja hotelli korvaa pyörän ja teltan.

• helisevä

on tutuksi tulleet ja parhaana muistona:semmonen poika tuli jutteleen, enkä ollut puhetuulella, sillä mä osaan olla köppäänen.
        poika totesi, että taidat olla agostiinin heiniä .

• Otto-Vaan

Ajavani vielä prätkällä.Olisi tosi
      mielenkiintoista kokeilla ajella nyky pyörillä.

Olihan minulla aikoinaan peräti kolme kokonaista
      kappaletta ja itsekkin pysyin koossa niitten kanssa.

Pari vuotta olkapääsärkyä riitti minulle ja luovuin ko ajoneuvoista.
      Nytten joskus tulee pientä jäytämistä, kun auton
      ilmastoinnin puhallus sattuu tulemaan olkapään tasolle.

• Iltaa taas, pohojanmaalta!
        On kolome pyörää tualla peltihalliis.
        Moto Guzzi 1000cc California Touring V2 ajopyöränä
        Sitten IC 350 cc M-56 se norsunkorva istuumella ja sitten Jawa 250 cc 1958 Nämä kaks viimeestä on sellaasia leikkikalu pyöriä, museo rekisteriis.
        No on siellä pari mopoaki, Husgvarna vuorelta -54 ja paappa Tunturi -60 luvuun aluusta.
        Näitä kakspyöräästen tarinoota oliis muistiis vaikka kirijaksi asti. Tua Jawa on ollu uuresta asti mun kotonani. Oliin silloon ensimmäästä vuatta kansakouluus ku se ostettihin. Se oli jouluunaluus aikaa ku se tuatihin ja se jäi aika vähän ajettuna jo sitten paapan päiville, vuonna -70
        terv. me Tiitun kans

• seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Iltaa taas, pohojanmaalta!
        On kolome pyörää tualla peltihalliis.
        Moto Guzzi 1000cc California Touring V2 ajopyöränä
        Sitten IC 350 cc M-56 se norsunkorva istuumella ja sitten Jawa 250 cc 1958 Nämä kaks viimeestä on sellaasia leikkikalu pyöriä, museo rekisteriis.
        No on siellä pari mopoaki, Husgvarna vuorelta -54 ja paappa Tunturi -60 luvuun aluusta.
        Näitä kakspyöräästen tarinoota oliis muistiis vaikka kirijaksi asti. Tua Jawa on ollu uuresta asti mun kotonani. Oliin silloon ensimmäästä vuatta kansakouluus ku se ostettihin. Se oli jouluunaluus aikaa ku se tuatihin ja se jäi aika vähän ajettuna jo sitten paapan päiville, vuonna -70
        terv. me Tiitun kans

En ole kateellinen mutta miten saisin tään vihreän värin naamasta pois!
        On sulla kokoelma! Onneksi olkoon! Tosi hieno homma! Tuo Jawa on tuttu pyörä, sedällä oli joskus sellainen. Muistan nähneeni niitä norsunkorva pyöriä lapsena. Nyt niitä on enää harrastajilla ja museoissa.
        Ja tuo sinun murre on aivan ihana! Jatka kirjoittelua omalla murteellasi! Murre on sitä kielen rikkautta! Hyvää kesää sinulle ja Tiitulle kans!

• Ekitalo

..eli pappa tunturi sillä passaa päästellä vähän vanhemmatkin papat.

Minullakin on kaksi pappaa ajan niillä vuorotellen ja toisella viime kesänä jopa Hesasta Tornioon.

Mitä tulee auringon laskuun niin parin viikon päästä ajelen yöttömän yön ajon 24 tuntia yhteen menoon jolloin aurinko ei laske laisinkaan.

• vähän yli

50v ja pyörän hankin 5v takaperin ja on keleistä riippuen jokapäivä käytössä

• Steffo

Nuorena minulla oli mopo ja vähän aikaa myös IC Planeta 350 cc. Uusi innostus alkoi kun kymmenkunta vuotta sitten kunnostin vanhan moponi. Neljä vuotta sitten ostin 125-kuutioisen skootterin joka oli hyvin näppärä kaupunkiajossa. Kaverin painostuksesta vaidoin sen kuitenkin puolitoista vuotta sitten 650-kuutioiseen Hondaan. Nyt kärsii lähteä vähän pitemmällekin. Viiem kesänä ajoin 10 tuhatta km. 650-kuutioinen offroad om minulle juuri sopiva peli. Se menee asfaltilla ja soralla ihan riittävän lujaa. 1400-kuutioisia custom-kolosseja en ymmärrä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      125
      2048
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1420
    3. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1151
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      11
      1069
    5. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      10
      1017
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      87
      928
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      80
      809
    8. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      787
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      16
      731
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      107
      671
    Aihe