Olen nyt ollut töissä ja mahdollisesti lähden syksyllä opiskelemaan. Tällä hetkellä asun vuokra-asunnossa jossa vuokra 700€ kuussa.
Haluaisin jatkaa asumista nykyisessä asunnossa.
Olen laskeskellut, että se mitä saisin opintorahaa asumislisää yhteensä ei riittäisi edes vuokran maksuun, saati siis muuhun elämiseen.
Kysymykseni kuuluukin: Jos saan rahaa "muualta". Toisin sanoen jos minulla on säästöjä töistä tai saan rahaa vanhemmilta/isovanhemmilta, niin kuuluuko tämä kelalle? Jos haen tuet asuntoon, jonka vuokraa tuet eivät riitä edes maksamaan, alkaako kela ihmettelemään, että miten voin asua siinä ja vaatii lisäselvityksiä?
Vai makseleeko minulle tuet ja ei välitä siitä miten aion loput vuokrasta maksaa ja vielä elää?
Entä voinko hakea tukea sossusta, vai olettaako yhteiskunta, että jos opiskelen, en SAA asua niin kalliissa vuokra-asunnossa, vaan minun on pakko muuttaa halvempaan.
Ärsyttää, koska tykkään tosi paljon nykyisestä asunnosta, kivalla alueella, olen asunut siinä jo monta vuotta ja tehnyt sinne remonttia jne. En tosiaan haluaisi muuttaa pois. Osaako joku sanoa?
Jos tuet ei ritä vuokran maksuun
9
3417
Vastaukset
Kelan osalta "sivutulosi" eivät vaikuta mitään vaan kela laskee asuntoosi tuen sen mukaan, että vuokran määrä jaetaan asunnon neliömäärällä ja tulo kerrotaan 37:llä. Tuo on sitten se summa (S)minkä mukaan asumistuki lasketaan.
Jos saat yleistä asumistukea niin kela maksaa korkeintaan 0,8 x S. (riippuu tuloista).
Opiskelijana saanet kuitenkin opiskelijan asumislisää mikä on enintään noin 200 €/kk.
Sosiaalitoimisto ottaa toimeentultuen laskennassa huomioon myös vanhemmilta saadut avustukset yms. Vuokraa ei sosiaalitoimiston tarvitse välttämättä huomioida lainkaan jos vuokran määrä on kohtuuton ja paikkakunnalta on saatavissa kohtuuhintainen vuokra-asunto.
Poikkeus: kohtuutonkin vuokra tulee huomioda kohtuullisen ajan jotta asiakas voi etsiä edullisemman asunnon ja muuttaa siihen. Mahdolliseen takuuvuokraan ja muuttokuluihin on oikeus saada toimeentulotukea.
http://www.netfi.fi/toimeentulotuki/
Petri Nurminen
julkishallinon asiantuntija
datanomi
http://www.petrinurminen.net- loppujen lopuksi
olla tuesta.Eli se tukee vuokranmaksukykyäsi ei maksa koko vuokraa.
- veronmaksaja x
Vai pitäisi siun koko eläminen hoitaa joillakin yhteiskunnan masamilla tuilla. Kyllä' sitä ennekin osattiin opiskella, vaikka ei saanut mitään tukea. Silloin elettiin varojen mukaan ja otettiin opintolainaa. Nyt pitäisi koko opiskeluajan elää loistokkaasti toisten rahoilla ja sitten kun valmistuu, pitäsisi varmaan yhtiskunnan hankkia työpaikka ja mahtavat tulot. VOI VOI sentään, kun äidin kullanmurun rahat ei riitä.
- alk.peräinen kirjoittaja
No siitä ei ole kyse! Turha tulla tänne purkamaan pahaa mieltä, jos olet itse jossain paskapalkkaisessa työssä ja ärsyyntynyt että muutenkin vähäiset tulot "saattaisivat" mennä miden taskuun. Jos ei kelpaa, niin muuta vaikka usaan. Siellä voit toimia itsekkäästi, ei tarvi pelätä että rahasi menisivät koko yhteisön hyväksi. Minulla on jo edellisistä opiskeluista niin paljon opintolainaa, että ei, en haluaisi todellakaan ottaa sitä lisää.
Lähinnä olen kiinnostunut siitä, kiinnostaako kelaa, millä minä elän, jos tukeni eivät riitä EDES vuokran maksuun. Nimittäin jos kertoisin kelalle esim. että saan rahaa vanhemmilta tai muulta taholta, en haluaisi, että niiden takia minulle KUULUVAT tuet pienenisivät.
Sitäpaitsi kaikki tuollaiset: "Eletään meidän muiden veronmaksajien tuella" on täyttä paskaa. Itse olen tässä nykyisessä työssäni jo useamman vuoden "elättänyt" työttämiä, opiskelijoita jne. Ei ole minua haitannut, koska tiedän, että sitten kun itselläni tulee tilanne, että minä tarvitsen muiden tukea, sitä tulen myös saamaan. Sellainen on demokratia, jos ei malli kelpaa muuta vaikka venäjälle. - jkahkja
alk.peräinen kirjoittaja kirjoitti:
No siitä ei ole kyse! Turha tulla tänne purkamaan pahaa mieltä, jos olet itse jossain paskapalkkaisessa työssä ja ärsyyntynyt että muutenkin vähäiset tulot "saattaisivat" mennä miden taskuun. Jos ei kelpaa, niin muuta vaikka usaan. Siellä voit toimia itsekkäästi, ei tarvi pelätä että rahasi menisivät koko yhteisön hyväksi. Minulla on jo edellisistä opiskeluista niin paljon opintolainaa, että ei, en haluaisi todellakaan ottaa sitä lisää.
Lähinnä olen kiinnostunut siitä, kiinnostaako kelaa, millä minä elän, jos tukeni eivät riitä EDES vuokran maksuun. Nimittäin jos kertoisin kelalle esim. että saan rahaa vanhemmilta tai muulta taholta, en haluaisi, että niiden takia minulle KUULUVAT tuet pienenisivät.
Sitäpaitsi kaikki tuollaiset: "Eletään meidän muiden veronmaksajien tuella" on täyttä paskaa. Itse olen tässä nykyisessä työssäni jo useamman vuoden "elättänyt" työttämiä, opiskelijoita jne. Ei ole minua haitannut, koska tiedän, että sitten kun itselläni tulee tilanne, että minä tarvitsen muiden tukea, sitä tulen myös saamaan. Sellainen on demokratia, jos ei malli kelpaa muuta vaikka venäjälle.Kelaa ei kiinnosta, jos saat sukulaisilta rahaa.
Sossua sensijaan kiinnostaa.
Kela tulee kuvioihin vasta sitten, jos sinne menee
esim vuokranantajalta tieto, että kuukausien vuokrat maksamatta. Tällöin asumistuki lakkaa, koska ei ole asumiskulujakaan.
Maksamaton vuokra ei ole asumiskustannus.
- ja sit...
avaat toiseen pankkiin tilin johon laitat 3 euroa. tällä osoitat, että tilillä ei koskaan ole ollut rahaa. muuten jää tuet saamatta.
- mie..
Älä nyt MISSÄÄN NIMESSÄ mee sanomaan sitte kelan tädille että isi maksaa jos sitä asumistukea/lisää toivot saavasi. :) kannattaa oikeasti käydä kelassa suoraan kysymässä että mitä tukia voisit saada ja kuinka paljon.
- vilpittömästi
>jos opiskelen, en SAA asua niin kalliissa >vuokra-asunnossa, vaan minun on pakko muuttaa >halvempaan.
Kyllä systeemi on mätä jos se olettaa että opiskelijan kuuluu saada asua 700€/kk asunossa yhteiskunnan varoilla. - a+09e0rasök
Omaisuus=säästöt vaikuttavat jossain määrin asumistuen määrään.
On täysin mahdollista, että sukulaisesi avustavat sinua vuokran maksamisessa. Se ei ole edes lahjaveron alaista. Eli pyydät, että avustaja maksaa suoraan puuttuvan vuokraosuuden vuokranantajan tilille ja sinä maksat loput.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642618Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.272594Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694- 1021407
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1271406- 1011359
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241173Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59995