Alkio vs avoin yliopisto!!

mietteliäs789

Tämän vuoden pääsykokeet ovat jo menneet puihin päättämättömyyteni takia (liian moni kiinnostaa, ja luin vähän kaikkea sekaisin). Nyt sitten mietin, menisinkö avoimeen yliopistoon vaiko alkio-opistoon Korpilahdelle. Te joilla on kokemusta tai tietoa näistä vaihtoehdoista, niin valaiskaapa vähän:)
Alkio-opiston sijainti hirvittää... en haluaisi korpeen asumaan, enkä myöskään opistoon. Muuttaisin siis omaan kämppään lähettyville ja kulkisin väliä autolla. Kuitenkin alkiolaisena saisin opintotuet, ja tuskinpa vuokratkaan pahoja on korpilahdella:)
Taas sitten toinen vaihtoehtoni on avoin yliopisto Tampereella. Tampereella on kaikki kaverit, ja siellä kiinnostaisi opiskella, mutta taas sitten avoimessa yliopistossa en saisi opintotukea(?).

Haluaisin opiskella täysillä kevääseen saakka, ja siksi painan nyt kesän duunia, jotta rahat riittäisivät sinne kevääseen saakka. Voiko kuitenkaan avoimessa edes opiskella yhtä paljoa kuin oikeana opiskelijana? Ja jos vuoden opiskelen mukavalla tahdilla, niin paljonko saisin opintoja vuodessa aikaiseksi? Ja jos menenkin ensi vuonna vaikka liiketaloutta lukemaan, niin onko suoritetuista opinnoista mitään hyötyä enää siinä vaiheessa? Esim jos kerron tulevaisuudessa työtä hakiessani olevani tradenomi, ja suorittaneeni psykologian appron...

Millaista on avoimessa opiskelevan arki, ja miten se eroaa "oikeista" opiskelijoista?

Suuri kiitos jos joku viitsisi vähän valottaa asioita. itse kun en edes tunne ketään avoimen opiskelijoita.

5

1005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

      Alkiosta on kyselty ennenkin, kannattaa käyttää tuota haku-toimintoa. :)

      Oletko aivan varma, ettet halua asua itse opistolla? Kansanopistoelämä on jotain, joka jokaisen tulisi kokea kerran. Yhteisöllisyys, bileet... kaiken kaikkiaan ihmisiin tutustuu paljon paremmin ja saat todennäköisesti elinikäisiä ystäviä. Niin sain minäkin Alkiolta. Opistolla on myös muutama yksiö tarjottavana, mutta niihin on kyllä ymmärrettävästi tunkua, joten takeita sellaisen saamisesta ei ole.

      Onhan Korpilahti pieni paikka, mutta peruspalvelut löytyy (2 kaupaa, apteekki, kela, kirjasto, terveyskeskus...), on jopa kaksi baariakin, joiden (tai lähinnä toisen niistä) toimintaa opiston opiskelijat ahkerasti rahoittavat. Ja kaunis pieni satama-alue! Jos harkitset asuvasi Korpilahden keskustassa, niin autolla ei opistolle kannata mennä, vaan sinne kävellee n. 15-20 minuutissa.

      • mietteliäs789

        Olipa hyvä kuulla että paikka on niin lähellä keskustaa, luulin että matkaa olisi paljon enemmän. Kyllä olen harkinnutkin asumista opistolla, mutta mietityttää oman rauhan saaminen... Itse olen jo muutama vuosi sitten ylioppilaaksi kirjoittanut, ja reissannut maailmaa yksin, joten oikeastaan nautin yksinolosta, vaikka aika sosiaalinen ja puhelias tyyppi olenkin. Saako opistolla lukurauhaa riittävästi, vai kuuluuko pippalot sun muut seinien läpi?:) Myöskin ruoka houkuttelee siellä opistolla... olisi hyvä saada ravitsevaa ruokaa mieluummin kuin yksin asuvan makaroonia:D
        Millaiset liikunta-mahdollisuudet opistolla on? Ainakin lenkkimaastot taitavat olla ihanat! Saakos muuten opistolle tuoda poikaystävää viikonlopuksi, jos asuisin yksiössä?

        Kuinkas paljon niitä opintoja sitten kerkeää suorittaa? Jos menisin psykaa opiskelemaan, niin kuinka laajasti voin sitä ja muita opintoja suorittaa? Jos tekisi mieli kokeilla vähän muitakin linjoja...? Tuleeko silloin lisämaksua?

        Miksi itse valitsit Alkion, ja saitko opintojen suhteen suoritettua sen mitä halusitkin?

        Olen alkion sivuilla, ja täällä suomi24:ssä seikkaillut jo jonkun vuoden, mutta jotkut asiat eivät vain tunnu selviävän.


    • ..............

      Jyväskyläkin on n. puolen tunnin linja-automatkan päässä, että jos alkaa ahdistamaan, niin helposti pääsee ihan kaupunkielämääkin näkemään. Mutta kaiken kaikkiaan liputan Korpilahden puolesta, itse tykkäsin tuosta paikasta paljon! Keskustan vuokrat ei todellakaan ole pahoja, mutta yksityisiltä markkinoilta täytyy asunto etsiä.

      Tiedät kai sen, ettei myöskään alkio-opistolla opiskelu ole ilmaista. Voi valita joko täysihoidon (aamupala, lounas, kahvi, illallinen, iltapala) tai puolihoidon (lounas, kahvi) ja hinta on sen mukainen. Ja opiskelukin tietenkin maksaa. Halvempaa on avoimessa, mutta niin kuin jo itsekin sanoit, siellä ei saa opintotukea, mitä opistolla saa.

      Avoin vs. alkio-opiskelu: avoimessa käyt paljon vähemmän luennoilla, kurssit suoritetaan enimmäkseen tenttimällä ja ehkä muutamilla luentokerroilla. Alkiolla taas päivät voi (riippue n siitä, miten rakennat lukujärjestyksesi) kestää aamu kahdeksasta jopa ilta kuuteen, yleensä kuitenkin neljään. Pakko ei ole aikataulsta noin kiireistä alkiollakaan tehdä, mutta kyllä ne päivät kummasti opistolla menevät. Eli avoin on enemmän yksinäistä puurtamista ja alkio tunneilla istumista yhdessä muiden kanssa.

      Avoimesta en tiedä, mutta alkiolla jotkut on kyllä suorittaneet kaksikin perusopintokokonaisuutta lukuvuodessa, eli n. 60 op muita opintoja vähän päälle. Itse kuitenkin suoritin vain 30 op perusopinnot yhdestä aineesta ja muita vähän päälle (yhteensä 50 op). Eli ihan miten itse haluaa ja mihin itse tuntee pystyvänsä.

      Mutta Alkioon ehdottomasti, menitpä sitten itse asuntolaan tai et. Kyllä Korpilahden keskustassakin asuessa ystäviä löytyy, päivät kun menee helposti opistolla ja keskiviikkoillat Ohrantähkässä opiskelijabileissä. Huokaus... oi niitä aikoja. :)

      • mietteliäs789

        kirjoitin omaa vastaustani edelliseen samaan aikaan, niin enpä huomannut vastaustasi...

        Kiitos sinullekin vastauksesta! Lähdenpä töihin yöksi miettimään lisää asiaa... Ihanaa saada noin positiivisia vastauksia opistosta!


      • ...........
        mietteliäs789 kirjoitti:

        kirjoitin omaa vastaustani edelliseen samaan aikaan, niin enpä huomannut vastaustasi...

        Kiitos sinullekin vastauksesta! Lähdenpä töihin yöksi miettimään lisää asiaa... Ihanaa saada noin positiivisia vastauksia opistosta!

        Kannattaa mainita opistoasuntolaan hakiessa tuo poikaystävä, sillä varjolla nimenomaan voi saada yksiön helpommin (tarvitsette viikonloppuvierailuja varten omaa rauhaa). Muistelisin, että viikonloppuisin on vierailijat (juurikin poika- ja tyttöystävät) sallittuja, mutta siitä pitää aina ilmoittaa erikseen, että tietävät ketä opiston alueella liikkuu.

        Bileitä on tietenkin asuntoloissa jonkun verran, mutta kyllä lukurauhaa aina saa, onhan siitä todisteena nuo ihmisten suorittamat opintopisteetkin. ;)

        Ja maksuja noista opinnoista tulee aina sen mukaan kuinka paljon niitä suorittaa. Eri opintokokonaisuudet maksaa tietenkin hieman eri määriä, mutta periaatteessa jos suoritat kahdet perusopinnot, maksat myös kahdesta.

        Lenkkimaastot on hyvät ja opistolla järjestetään oppilaiden toimesta liikuntaa (sählykerhoa, aerobiccia yms). Tuo siis riippuu ihan opiskelijoiden omasta aktiivisuudesta, mutta koska opistolla voi suorittaa liikuntatieteellisiä (?) opintoja, on aktiiveja yleensä ihan riittävästi.

        Valitsin Alkion, koska se oli ainut opisto, jossa kyseistä opintokonoaisuutta pystyy suorittamaan. Valitsin opiston (vs. avoin) juuri sen takia, että saisin samalla myös opintotukea. Saavutin opiskeluissa juuri sen, mitä olin halunnutkin. Ja valintaani en siis ole katunut hetkeäkään. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1395
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      152
      1111
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      947
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      837
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      76
      793
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      291
      730
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      723
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      682
    Aihe