Suurimmalle osalle kansaamme tiellä oleva puomi merkitsee yksinkertaisesti kiellettyä ajamista. Toisille puomi ei merkitse mitään vaan ajellaan toisten mökkien pihaan kääntymään ja katsomaan mitä mielenkiintoista puomin takaa löytyy.
Nyt siihen tulee loppu. Puomimme saa lukon ja marja-aikanakin se pysyy kiinni.
Puomi
28
3364
Vastaukset
- tien voi
sulkea puomilla muulta liikenteeltä vain siinä tapauksessa, että et saa kunnossapitokorvauksia valtiolta tai kunnalta, vaan maksat kaiken omasta pussistasi...
- zz_top
kannalle miekin kallistun. Ja jos tielle laitetaan puomi niin kaikkilla tien osakkailla ja henkilöillä joilla on kulkuoikeus pitää olla avain. Sinänsä teiden puomittaminen on kyllä aika kyseenalaista koska tien käyttämättömyydestä seuraa yleensäkin tien heinittyminen&vesakoituminen joka johtaa mittaviin tienkunnostus toimiin aikanaan.
Toki ymmärrän näitä puomin laittajiakin kun porukoiden mökille johtava metsäauto tie pidetään itse linkoamalla läpitalven auki niin joka kevät kelirikon jälkeen on saanut käydä lanaamassa tietä kun joku käy "rypemässä" auton kanssa. Tie on metsäkeskuksen avustuksella rakennettu metsäautotie jossa on osakkaana useita yksityisiä ja metsähallitus, joten tällaisia teitä ei puomiteta.
- APU..
harvoin mökkiteille saa mitään apuja .kaikki on omasta pussista.
..mahtaa niitä puomia löytyä tänä kesänä.- Vittuun!!
Suomussalmella on täysin mielivaltaisesti laiteltu puomeja aivan omanmielen mukaan. Nämä ns."mökkiläiset" on NIIIN HELVETIN KATEELLISTA porukkaa, ettei "heidän tiellään" saa kukaan ajella. Tarkastan heti huomenna parit puomit ja mikäli ovat laittomia niin lähtö tulee!!!
- HÄ!?!
Vittuun!! kirjoitti:
Suomussalmella on täysin mielivaltaisesti laiteltu puomeja aivan omanmielen mukaan. Nämä ns."mökkiläiset" on NIIIN HELVETIN KATEELLISTA porukkaa, ettei "heidän tiellään" saa kukaan ajella. Tarkastan heti huomenna parit puomit ja mikäli ovat laittomia niin lähtö tulee!!!
No mitä asiaa sinulla on ajella muiden teillä? Eikö ole muuta tekemistä kuin puomien kyttääminen? Toiseksi jäät kun purat toisten laittamia puomeja.
- sama mulle
HÄ!?! kirjoitti:
No mitä asiaa sinulla on ajella muiden teillä? Eikö ole muuta tekemistä kuin puomien kyttääminen? Toiseksi jäät kun purat toisten laittamia puomeja.
Mitä jos laitatte ne puomit pyllyihinne? Niin ei tarvi enää tapella niistä. Siis aivan sama missä niitä puomeja on, kunhan ei esim. Alkon edessä!
- päätellen
Vittuun!! kirjoitti:
olet poromies,nehän luulee omistavansa kaikki oikeudet.
- korpifilosof
Moneen paikkaan tulee aurausapua. Useimmiten puomit ovat laittomia. Joka kylällä on omat kyläsankarit, jotka isännöivät kaikkea.
- sitten
kun laitat puomin, SINULLA EI OLE MITÄÄN OIKEUTTA TOISTEN YKSITYISTEILLE.
Maaseudun yksityisteillähän on periaate, niin sanotusti väkivelkasilla. Jokainen huoltaa oman tiensä, ja jokainen saa kulkea toisten teitä.
Mutta jos tosiaan kiellät puomilla, sehän meinaa sitä että sulle on puomi KAIKKIALLA. ÄLÄ KOSKAAN MENE MUIDEN YKSITYISTEILLE, missään tarkoituksessa.
Ja jos haluat riidellä naapureiden kanssa, sitä tulet saamaan.
Sen puomin voit laittaa aivan lähelle mökin tai jonkun kiinteistön porttia, ja tien alkuun liikennemerkki, "umpitie tie päätyy", ja lisäkilpi matkasta puomille.- Puomit on
Ilmeisen kovia yksityisteiden käyttäjiä ovat nämä negatiivisimmat ja haistattelevimmat. Käytätte ja kyttäätte toisten omia teitä....tai mitä ihmettä te muuten siellä teette?
Ei kunta avusta jokaista mökkitietä, tien päässä täytyy olla vakituista asutusta, josko sittenkään avustaa josko itse pitää tiensä auki.
On se muuten uskomaton trafiikki, mikä näillä teillä öisin pyörii.
Teitä puomin ylittäjiä varmasti risoo kun ette enää pääse katselmaan millaisia mökkejä ja tiluksia tutuilla ja tuntemattomilla on. - tuli
Puomit on kirjoitti:
Ilmeisen kovia yksityisteiden käyttäjiä ovat nämä negatiivisimmat ja haistattelevimmat. Käytätte ja kyttäätte toisten omia teitä....tai mitä ihmettä te muuten siellä teette?
Ei kunta avusta jokaista mökkitietä, tien päässä täytyy olla vakituista asutusta, josko sittenkään avustaa josko itse pitää tiensä auki.
Teitä puomin ylittäjiä varmasti risoo kun ette enää pääse katselmaan millaisia mökkejä ja tiluksia tutuilla ja tuntemattomilla on.suureltaosin etelän mökkiasukkaiden mukana. Me kainuulaiset olemme tottuneet liikkumaan vapaasti.
- heinämieshenteri
Puomit on kirjoitti:
Teitä puomin ylittäjiä varmasti risoo kun ette enää pääse katselmaan millaisia mökkejä ja tiluksia tutuilla ja tuntemattomilla on.Aika paljon Suomussalmella talvisin aurataan autiotalojen teitä auki. Jotkut osaavat junailla hommat kakkosasunnoilleen ja kesäpaikoilleen veronmaksajain varoilla, toiset taas ei.
- on oikein
heinämieshenteri kirjoitti:
Aika paljon Suomussalmella talvisin aurataan autiotalojen teitä auki. Jotkut osaavat junailla hommat kakkosasunnoilleen ja kesäpaikoilleen veronmaksajain varoilla, toiset taas ei.
Puomien yli loikkivat ovat kateellisia jäniksiä, jotka haluavat kulkea juuri sitä puomitettua tietä. Miksi puomi on siis laitettu? Ymmärrättekö vinkujat? Minä vähän valaisen, no siksi ettei tiellä ajoneuvoa käyttäen liikuttaisi. Oma lukunsa on sitten ne jotka oma-alotteisesti puomin syrjään siirtävät ja tietä käyttävät.
- teille tietoa,
mutta suoraan lakihan kertoo kaiken
http://www.finnbike.com/matkaendurot/lupa.htm - polosta juoksuttaa
ennenvanhaan talon ovella oli luuta lukkona.ja sitä EI siirretty syrjään ...tänäpäivänä on sitten puomit .hanki oma elämä ja anna toisenkin elää omassa rauhassa.
- olla oikeassakin ...jos
"Yksityisteiden varrella asuu Suomessa noin puoli miljoonaa ihmistä. Lisäksi noin 160 000 kesämökille kulku tapahtuu yksityisteitä pitkin.Yksityisteitä saavat satunnaisesti käyttää jokamiehen oikeuden nojalla muutkin kuin tieosakkaat. Jokamiehen oikeudet sallivat liikkumisen tiellä kävellen ja pyöräillen.
Autoilu ei kuulu jokamiehen oikeuksiin. Siksi tieosakkaat tai tiekunta voivat yleisesti kieltää moottoriajoneuvoilla tapahtuvan tiekäytön niiltä, joilla ei ole oikeutta tiehen. Lakimuutoksen myötä kielto voidaan kohdistaa myös ratsastajiin ja hevosajoneuvoihin.
Tien tilapäiseen käyttämiseen toimitsija tai hoitokunta voi antaa luvan. Säännöllisen käyttämiseen luvan antaa tiekunnan kokous tai osakkaat yhdessä. Luvan myöntämisestä voidaan periä maksu.
Yksityistien käyttämistä ei saa rajoittaa, jos sen rakentamiseen tai kunnossapitoon on käytetty julkisia varoja. Säännölliseen tai selvästi kustannuksia lisäävään toimintaan tarvitaan kuitenkin tässäkin tapauksessa erillinen lupa." - yksityistietä
reilu kilometri. Sen huollan ja korjaan itse. Sitä saa ajaa autolla kaikki muut paitsi ne jotka estävät minun ajamisen omalla tiellään puomilla tai muuten.
Herra varjele sitä jolla on puomi tiellään ja eksyy meidän tielle. Ajamalla ei tarvii autoa viedä tietä käyttäen pois, jos saan kiinni. Metsäkoneella runttaan tolppien väliin ja vien pois maaltani. Matkaa 500 m metsää ja on valtion maalla. Tehköön oman tien, jotta pääsee pois, ja laittakoon kaksi puomia päällekkäin ja kolme perätysten.- Jeejeee2
Käytännössä et sinä sitä metsäkonettasi auton ruttaamiseen käytä.
- käyttää
Jeejeee2 kirjoitti:
Käytännössä et sinä sitä metsäkonettasi auton ruttaamiseen käytä.
Sillä Nasse setä on hyvin vihainen. En siedä luusereita, ja elämäni aikana on minua käytetty hyväksi liian paljon. En enää suostu imettäväksi, vaikka ihminen onkin imeväinen nisäkäs.
Puomien laittajien pitää laittaa tuttipullo puomiin, sitä heidän kuuluu käydä imemässä kulkiessaan. - on OIKEUS
käyttää kirjoitti:
Sillä Nasse setä on hyvin vihainen. En siedä luusereita, ja elämäni aikana on minua käytetty hyväksi liian paljon. En enää suostu imettäväksi, vaikka ihminen onkin imeväinen nisäkäs.
Puomien laittajien pitää laittaa tuttipullo puomiin, sitä heidän kuuluu käydä imemässä kulkiessaan.käyttää puomia niin hän käyttäköön. Ethän sinä ole siihen osallinen mitenkään. Mitä pirua sinä toisten mailla pyörit? Minä en ole ikinäni ymmärtänyt ihmisiä joilla on heti hinku mennä sellaisiin paikkoihin joihin meno on tavalla taikka toisella estetty. Minullakin on sellainen tiepätkä, joka on täysin omin kustannuksin maksettu ja varmasti käytetään keväällä ja syksyllä puomia. Olen kuullut, että ne jotka luvatta menee puomitietä käyttämään keväällä ovat joutuneet tienomistajille maksamaan tienparannustöistä korvauksia. Keväällä ajattelemattomat ihmiset ajavat pengertiet pilalle ja sama on tavallisten metsäautoteiden käyttäjillä.
Tehän niitä tuttipullon tarvitsijoita olette, ei ne jotka tiet ovat teettäneet. - kelirikon
on OIKEUS kirjoitti:
käyttää puomia niin hän käyttäköön. Ethän sinä ole siihen osallinen mitenkään. Mitä pirua sinä toisten mailla pyörit? Minä en ole ikinäni ymmärtänyt ihmisiä joilla on heti hinku mennä sellaisiin paikkoihin joihin meno on tavalla taikka toisella estetty. Minullakin on sellainen tiepätkä, joka on täysin omin kustannuksin maksettu ja varmasti käytetään keväällä ja syksyllä puomia. Olen kuullut, että ne jotka luvatta menee puomitietä käyttämään keväällä ovat joutuneet tienomistajille maksamaan tienparannustöistä korvauksia. Keväällä ajattelemattomat ihmiset ajavat pengertiet pilalle ja sama on tavallisten metsäautoteiden käyttäjillä.
Tehän niitä tuttipullon tarvitsijoita olette, ei ne jotka tiet ovat teettäneet.ymmärtää. Mutta entäs kun pakkasta ollut 3 kuukautta ja tie jäässä kaksi metriä. Puomi kiinni, kun naapurin mopo särkee tien.
Muuten puomin laittajalla pitää silloin olla pirtua siinä pullossa, voi imasta välillä.
- On jo
Puomi on hyvä asia, sillä kelirikkoaikaan tiet ajellaan muuten kauheille urille. Ja samalla säästyy mökkikalleudet! Puomeja vaan teille!
- kelirikon aikaan
ymmärtää. Kuvitteleppa tilanne jos aivan jokaisessa tien alussa olis puomi. Olipa sitte talo, mökki, niittytie tai metsätie. Olisimme tilanteessa, kuten ennen sotia, kun ei ollut autoja. Kaikki kulki kävellen tai hevosella. Menisimme kehityksessä 60 vuotta taakse päin.
Joiltakin maanomistajilta menee maata kymmeniä hehtaareja moottoritien alle. - ???
kelirikon aikaan kirjoitti:
ymmärtää. Kuvitteleppa tilanne jos aivan jokaisessa tien alussa olis puomi. Olipa sitte talo, mökki, niittytie tai metsätie. Olisimme tilanteessa, kuten ennen sotia, kun ei ollut autoja. Kaikki kulki kävellen tai hevosella. Menisimme kehityksessä 60 vuotta taakse päin.
Joiltakin maanomistajilta menee maata kymmeniä hehtaareja moottoritien alle.???
- !!!!!!
??? kirjoitti:
???
!!!!&!!!!
- näikin
käydä. Sotkamossa, jo ennen mökkejä rakennetun tien, puomin laittaja oli saanut viime kesänä roskapostia. Jonkun elukan paskaa postilaatikkoonsa. Eikä ole kuulema vieläkään älynnyt häipyä.
Minä ainakin häipysin kylältä ja veisin puomin mennessäni.- carahca
Sotkamolaiset ovat valistunutta kansaa.
- se menisi
vaan kun ajetaan peltoja pitkin, siinä tulee jo mieleen laittaa isompihi puomi!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216755Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562313- 1471867
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981065- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.90963- 32850
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon152783