10 kk tyttö

suttura 28

Missä vaiheessa yleensä puhe alkaa kehittyä, tietysti yksilöllistä, mut mun tyttö sanoi ekat sanat puolivuotiaana, ja äiti oli vasta neljäs sana ;0)
nyt on kymmenenkuukautta ja lisää tulee sanoja, auto, hauva yms.
Onko aikaisessa vai onko ihan normaalia? Tukea pitkin pääsee kävelemään, ajattelin että ensin tulee joko puhe tai liikkuminen, mutta taidan sitten olla väärässä???

7

1704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • papupadan äiti

      Tuo kuulostaa aka tutulta .)
      Meillä poju täyttää kaksi loppukesästä ja on aina puhunut paljon jo pienestä..
      alle puolitoistavuotiaana tuli jo neljän sanan lauseita ja nyt useita viiden ja kuuden sanan lauseitakin.. ja puhe on täysin taukoamatonta. Hetken hiljaisuuskin olisi jo välillä kiva.. ;D
      Lapsi myös laulaa paljon, osaa laskea kymmeneen ja pukee itse.

      Itsellä ei ole paljon ollut vertailukohteita samanikäisistä, mutta rupesin vaan ihmettelemään kun kaikki sanoivat, että puhuupa lapsi paljon ja luulevat paljon vanhemmaksi yleensä..
      Toisaalta taas sitten joltain osin ei kehitys mene samaa tahtia. pottailu on vielä vähän hakusessa välillä, mutta eiköhän se siitä aikanaan sekin . :)

      • suttura

        Meillä on kyllä potalla käyty 8 kk. lähtien kakalla päivittäin ja pisulla sillon tällön, ku neiti itse näyttää pottaa.. Pääsee vähän helpommalla, kun tykkää käydä, ei oo ekan kakkaamisen jälkeen suostunut tarpeitaan tekemään enää vaippaan ;o)


      • aloittaja

        meillä käyty 8 kk asti potalla kakalla, eikä tarpeitaan suostu enää vaippaan tekemään.. Pissaaminen on satunnaisempaa, välillä tulee vahinkoja ;0)


      • papupadan äiti
        aloittaja kirjoitti:

        meillä käyty 8 kk asti potalla kakalla, eikä tarpeitaan suostu enää vaippaan tekemään.. Pissaaminen on satunnaisempaa, välillä tulee vahinkoja ;0)

        Niin, meilläkin tuo pissailu sujuu pottaan jo mutta kakkaaminen on ollut ongelmallista kovan vatsan takia.
        Lapsiparka pelkää sitä niin,että pidättelee viimeiseen asti, eikä siinä tilassa häntä potalle voi laittaa.vaivaan on nyt lääkityskin ja potta-pelko jo onneksi katoamaan päin, joten eiköhän sekin siitä.. :)


    • .spöss

      pistää vähän epäilemään että sano jo ihan oikeasti sanan 6kuisena eikä jotain sanalta kuulostavaa. Toisaalta taas, haluaisin uskoa koska mun lapsi on reilusti yli 2kk melkein joka asiassa tähän mennessä ollut ns. normaalikehityksestä edellä. Se alko esim. ryömimään 4,5kk ja nyt vähän alle 6kk vauhti on aivan kamala, konttausasenton on löytyny pari viikkoa sitte mut ei osaa lähteä liikkeelle. Joskus on kuulostanu ihan kun sanos jotain "äiti" tai sinnepäin. "äthi", tms. Ja "Eih" on hyvin selvä musta mut se on kai se normaalein joka ei periaatteessa oo sana vaan äänne. En tiä, nämä ovat yksilöitä :)

    • noin puolivuotiaana

      lapsi osaa yleensä jo sanoa äiti. Muut sanat seuraavat sitten perässä. Terve lapsi kävelee yleensä viimeistään 15 kk:n ikäisenä. Aikainen puheen kehitys ei viivästytä kävelemään oppimista tai päinvastoin.

    • normaalin lapsen äiti

      Kuulostaa ihan normaalilta lapselta. Meidän poika sanoi ekat selkeät sanat jo puolivuotiaana. Sanojen tapaisia jokelluksia tuli jo 3 kk vanhasta alkaen, runsaasti erilaisia äänteitä jokelteluna. 2 viikkoa alle vuoden vanhana sanoja oli jo kymmenen ja sanoi jo ekan 2-sanaisen lauseen: "äiti tulee". Tukea vasten alkoi kävellä 10 kk vanhana ja 2 viikkoa yli vuoden vanhana alkoi kävellä täysin ilman tukea. Vanhan kansan uskomus on, että puhe ja kävely kehittyisivät eri tahtia eli viivästyttäisivät toisiaan. Nykytutkimusten mukaan ne menevät normaalisti ihan samaa tahtia niin kuin meidän pojalla: molemmat tuli reippaasti yhtä aikaa eikä kummassakaan mitään viivästymisiä. Ja meillä poikalapsi, sekään ei meidän kohdalla pidä paikkansa, että puhe kehittyisi hitaammin, kun on poika eikä tyttö. Taitaa sekin olla vain vanhan kansan uskomus. Tyttösi kuulostaa siis aivan normaali lapselta ja ole sitä onnellinen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe